Welke NAS?

Pagina: 1
Acties:

• Tinnman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:28
Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Ik heb nu een LG nas met 1Tb opslagruimte. Ik gebruik hem vooral om torrents te downloaden en opslag van foto's en films. De NAS heeft DLNA en hiermee speelt mijn TV de content direct af.

Wat ik zoek is een nieuwe NAS. De huidige begint aardig vol te raken.

De nieuwe moet in ieder geval kunnen wat ik belangrijk vind bij de oude.
Torrents downloaden en DLNA.
Daarnaast wil ik een backup hebben (dus een RAID 1 en dus 2 slots)
Ook wil ik met PLEX gaan beginnen dus deze moet ook worden ondersteund.
Daarnaast wil ik graag een stille NAS hebben en eentje die niet teveel energie verbruikt.
de looks maken niks uit.
opslagruimte minimaal 4TB (2x4TB dus)

van buiten mijn netwerk zal ik mijn nas niet hoeven te benaderen, maar als het gemakkelijk kan dan is dat leuk meegenomen.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Zo goedkoop mogelijk. circa 100 euro

Ik denk dat dit alle info is.
Van dit onderwerp weet ik niet zo veel dus jullie advies wordt gewaardeerd _/-\o_

Daarnaast nog 1 vraag. Welke 4Tb schijven stellen jullie voor deze toepassing voor?

Alvast bedankt!

• jooproo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-02 07:26
Wil je nieuw of 2 hands? Je NAS raakt vol, dus ik ga ervan uit dat je er hardeschrijven bij wilt hebben. Een losse hardeschrijf van 4 TB is op zijn goedkoopst al een euro of 120, dus misschien moet je over je prijs gaan nadenken.

Of bedoel je dat je enkel zoekt naar de NAS behuizing? Ik heb erg goede ervaringen met de synology-nassen

Deze komt al aardig in de buurt van 100 euro en kan geloof ik alles wat je net hebt genoemd.
pricewatch: Synology DiskStation DS214se

Of, 2e hands deze:
V&A aangeboden: Synology DS212J + 2x 2,5-inch Bay

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
je zegt met plex te willen gaan werken. wil je plex-server ook de transcoding op zijn rekening te nemen? of mag/kan de client dat ook doen?

• Tinnman
Voorkeur is nieuw. De 100 euro is inderdaad alleen de NAS behuizing.

Plex server is voldoende. De rest doet de PS4

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-12-2025
Tinnman schreef op zondag 05 april 2015 @ 18:05:

Daarnaast wil ik een backup hebben (dus een RAID 1 en dus 2 slots)
Als je nas afbrand heb je nog steeds niets (Raid is geen backup!!)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Niels.68 schreef op zondag 05 april 2015 @ 20:40:
[...]

Als je nas afbrand heb je nog steeds niets (Raid is geen backup!!)
Inderdaad! Hoe vaak moeten we dat nog herhalen? ;)

Nogmaals:
RAID-levels hoger dan 0 bieden enkel harddisk redundantie en beschermt alleen tegen het falen van een disk. Verder beschermt het helemaal nergens tegen.

Een backup is een kopie van de data, een kopie die in principe verder nergens voor wordt gebruikt.

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:25
€100 voor een nieuwe 2-bay NAS wordt lastig.
Misschien de Synology DS214se. Die komt een beetje in de buurt.

• Tinnman
Ok, ik wil mijn data graag veilig opslaan. Nou is brand vrij extreem en de kans is relatief klein.
Hoe groot is de kans dat een harddisk kapot gaat?

daarnaast de andere vraag. welke harde schijven ik zou moeten kiezen. Het gaat hier vooral om foto's en films.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
Tinnman schreef op maandag 06 april 2015 @ 12:43:
Ok, ik wil mijn data graag veilig opslaan. Nou is brand vrij extreem en de kans is relatief klein.

daarnaast de andere vraag. welke harde schijven ik zou moeten kiezen. Het gaat hier vooral om foto's en films.
Tuurlijk is de kans klein. maar vergeet diefstal niet. malware. of gewoon je eigen stommiteit en je bent goed ziek als je al je vakantie foto's kwijt bent. of foto's/films van je kinderen/kleinkinderen. als alles weg in vol je je echt kut. daarom gewoon een goede backup regelen. en dan is Raid een makkelijke bijkomstigheid.

grote seagate schijven zijn niet echt geweldig. zou gewoon WD red kopen. zijn gemaakt voor nassen.
draaien rustig. stil. en koel.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tinnman schreef op maandag 06 april 2015 @ 12:43:

[...]
Echter een brandje binnen de computer is zo gebeurd. En daarbij zijn je netwerkschijven echt niet veilig, hoor!
cryptolocker
Cryptowall 3.0
Om er maar even twee van de velen te noemen. Daarvoor wil je gewoon een degelijke backup.

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:25
Als je een Synology neemt is ingebouwd dat je een offsite backup kunt maken bv. naar Amazon storage (of ergens anders). Als je dit bv. elke week doet van je foto's en andere belangrijke data dan zit je wel goed. Qua kosten is het een paar dollar per maand.
Pagina: 1