Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

cryptolocker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.444 views

Verwijderd

Topicstarter
HELP!

Mijn vader is helaas de dupe geworden van het virus cryptolocker. :(
Het virus encrypt alle bestanden zoals foto's, documenten, noem maar op.

Ken iemand iemand hier die mij kan helpen met het decrypten van de bestanden?
Ik heb namelijk totaal geen verstand van het encrypten en decrypten van bestanden.

Vergoeding is mogelijk mits resultaat behaald word.

De resultaten die op google staan, ben ik allemaal al langs gegaan. Ik zoek iemand die encrypte bestanden kan decrypten/ kraken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2015 23:15 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:18

D4NG3R

kiwi

:)

Dit kan niet.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Vertel? ze kunnen toch ook encrypt worden.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Je kan ze alleen decrypten wanneer je de sleutel hebt. Brute force die sleutel proberen te bepalen is mogelijk maar dan praat je over doorlooptijden van meerdere jaren.

Ook als je wel betaald is het nog maar de vraag of je die sleutel krijgt van de makers van cryptolocker.

Met andere woorden: Backup terug zetten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, this een man die net met computers werkt, hij heeft dus geen backup. Kan een hacker dit ook niet?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Met een ubuntu live cd kan je wel kijken welke bestanden nog niet de dupe zijn. Ik neem aan de software alleen op windows draait.

Verwijderd

Topicstarter
Voor zover mij bekend, draait de software idd alleen op windows. en wel windows XP :(

Verwijderd

Topicstarter
De cryptolocker voegt achter elk bestand de extentie ECC. Bestand extensie veranderen werkt helaas ook niet.

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Lees dit: Cryptowall 3.0
Helaas: pay or away

Ontkoppel andere apparaten en netwerk opslag direct!

[ Voor 28% gewijzigd door GerardVanAfoort op 05-04-2015 23:22 ]

NRG

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 23:58

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

mkleinman schreef op zondag 05 april 2015 @ 23:18:
Met andere woorden: Backup terug zetten.
Dat is altijd een leuke ;) . Als hij een back up had, dan vroeg hij waarschijnlijk niet om hulp! :)

Wat je mogelijk zou kunnen doen is: Je computer uitzetten (als nog niet alles geëncrypt is) en met linux op een usb stick zoals Brilsmurfffje hierboven aangeeft, kijken of er nog bestanden zijn die niet gelocked zijn.

Overigens als je het virus verwijderd hebt, dan zou je eventueel met wat tooltjes wat verwijderde bestanden kunnen terughalen (als die nog niet zijn overschreven).

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Topicstarter
@ Frozen, vertel me meer.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Echt heel zuur, zeker als je geen backup hebt (of als die nog gekoppeld zat, zoals .Sjoerd is overkomen). Maar dan sta je volgens mij redelijk machteloos.

Wat Frozen denk ik bedoeld is dat je met een NTFS recovery-tool de schijf scant op oude versies van bestanden. Misschien heb je dan geluk, maar ik vrees het ergste.

Sowieso de computer uit laten nu. Alles wat je doet moet je vanuit een ander OS doen en NIET meer naar de harddisk schrijven maar naar andere media (USB stick of andere harddisk).

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
Get data back is dat een goede?

• Room42
  • Niet online
Ja, maar die draait dus wel onder Windows. Jij hebt inmiddels de geïnfecteerde computer allang uit staan, toch? Hoe ga je voorkomen dat de andere computer, waar jij Get Data Back op draait, geïnfecteerd wordt door de cryptolocker?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:17

WCA

er is een kans dat je nog een oude versie hebt die je met https://www.decryptcryptolocker.com/ nog kan terughalen, maar die kans is klein.

Als dat bovenstaande niet werkt, mag je je vader condoleren met het verlies van zijn bestanden.

(dit werkt omdat er een master key gevonden was)

Share and Enjoy!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Decrypt, onmogelijk. Zie hier tweakers ctb: http://gathering.tweakers.net/forum/find?keyword=Ctb+locker

En dit:
"Elliptical Curve Cryptography and Tor: CTB-Locker’s Secret Weapons
CTB-Locker, which stands for Curve-Tor-Bitcoin Locker, is also known as Critroni. It uses elliptical curve cryptography (ECC) to encrypt user files. ECC is tougher to crack than traditional RSA cryptography. ECC builds keys on the elliptical curve equation y2=x3 + ax + b while traditional RSA cryptography uses lengthy factoring operations to encrypt files.
Both CryptoLocker and CTB-Locker are currently in the wild despite the takedown of the GOZ network. Ransomware can become a nightmare for users, which is why using cloud computing security solutions, network security tools and antivirus software for individual machines is more crucial now than ever before. CTB-Locker is worse than CryptoLocker because by using ECC, CTB-Locker encrypts user files more quickly, and makes them virtually impossible for users to decrypt. In fact, any attempt to decrypt the files results in the destruction of the private key.
To add another layer of complexity, CTB-Locker routes command-and-control traffic through the anonymous Tor network. By routing traffic through Tor, the creator of CTB-Locker makes it difficult to track down and eliminate the command-and-control server. When a user’s computer is infected with CTB-Locker, a locked onscreen message commands the user to pay ransom by sending Bitcoin. With both ECC encryption and Tor in play, the user has no options for decrypting the files or finding the attacker."

Edit: en uit een recent fp artikel de opmerking van MAX3400:
"Alle gekoppelde drives worden versleuteld. Dus als jij een share op je NAS hebt en deze heb je aan Windows toegekend onder letter N: bijvoorbeeld, zal je N: dus volledig versleuteld worden.

Het protocol doet er ook niet toe; CIFS, SMB, iSCSI etc. is allemaal kwetsbaar."

Kijk uit!

[ Voor 9% gewijzigd door GerardVanAfoort op 06-04-2015 00:05 ]

NRG

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:17

WCA

GerardVanAfoort schreef op zondag 05 april 2015 @ 23:55:
Decrypt, onmogelijk. Zie hier tweakers ctb: http://gathering.tweakers.net/forum/find?keyword=Ctb+locker

En dit:
"Elliptical Curve Cryptography and Tor: CTB-Locker’s Secret Weapons
CTB-Locker, which stands for Curve-Tor-Bitcoin Locker, is also known as Critroni. It uses elliptical curve cryptography (ECC) to encrypt user files. ECC is tougher to crack than traditional RSA cryptography. ECC builds keys on the elliptical curve equation y2=x3 + ax + b while traditional RSA cryptography uses lengthy factoring operations to encrypt files.
Both CryptoLocker and CTB-Locker are currently in the wild despite the takedown of the GOZ network. Ransomware can become a nightmare for users, which is why using cloud computing security solutions, network security tools and antivirus software for individual machines is more crucial now than ever before. CTB-Locker is worse than CryptoLocker because by using ECC, CTB-Locker encrypts user files more quickly, and makes them virtually impossible for users to decrypt. In fact, any attempt to decrypt the files results in the destruction of the private key.
To add another layer of complexity, CTB-Locker routes command-and-control traffic through the anonymous Tor network. By routing traffic through Tor, the creator of CTB-Locker makes it difficult to track down and eliminate the command-and-control server. When a user’s computer is infected with CTB-Locker, a locked onscreen message commands the user to pay ransom by sending Bitcoin. With both ECC encryption and Tor in play, the user has no options for decrypting the files or finding the attacker."
Dat ligt er dus aan welke cryptolocker het is, sommige versies zijn te decrypten omdat er een master key gelekt was. Nooit geschoten....

Share and Enjoy!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

GreNade schreef op maandag 06 april 2015 @ 00:04:
[...]

Dat ligt er dus aan welke cryptolocker het is, sommige versies zijn te decrypten omdat er een master key gelekt was. Nooit geschoten....
Never give up! We're Tweakers :). Maar poster meldde al dat ie ECC extensie kreeg, leek me dit wel ff zinvol.

NRG

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Maak even een Hiren's BootCD of een andere Linux Live cd. Dan kan je een Linux OS starten op die pc.
Uitraard zonder internet verbinding! En proberen te redden wat er nog te redden is. Ook in Linux kan je met wildcards werken en zo op zoek gaan naar *.ECC op de betreffende schijf/schijven.

NRG

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 00:20
Je zou even kunnen kijken met: http://www.shadowexplorer.com/ of er nog bestanden in de system restore staan.

een soort van "poor man's backup".

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zondag 05 april 2015 @ 23:21:
De cryptolocker voegt achter elk bestand de extentie ECC. Bestand extensie veranderen werkt helaas ook niet.
Volgens mij begrijp je niet echt hoe encryptie werkt. Het is niet zoiets simpels als het veranderen van een bestandsextensie ;)

Even uitgaande dat ze een algoritme als AES gebruiken (met voldoende grote keys), dan is het echt ondoenlijk om het te decrypten als je de key niet hebt. Brute-forcen van AES-256 met een supercomputer duurt je langer dan het universum bestaat. Niet te doen dus.
Nee, dat werkt alleen als de data er nog is (en niet overgeschreven), bijvoorbeeld in het geval dat je partitietabel corrupt is, of als je de bestanden verwijderd (maar niet overgeschreven) hebt.
Vergoeding is mogelijk mits resultaat behaald word.
De enige wie resultaat kan behalen is de maker van Cryptolocker. Je geeft aan dat je bereid bent een vergoeding te betalen. Ik heb geen idee hoeveel losgeld ze vragen, maar dat is denk ik je enige optie.

Geloof me, je hebt vier opties:

- Backup terugzetten
- Het virus heeft nog niet alle bestanden encrypted 1
- Je kunt je bestanden dmv ShadowCopies nog terugkrijgen
- Betalen

1 : CryptoLocker encrypt sowieso niet alle bestanden, dat zou veel te lang duren. Het virus gaat specifiek af op relatief kleine bestanden die de gebruiker belangrijk vindt: .docx/.xlsx, .jpg, enz.

[ Voor 9% gewijzigd door Compizfox op 06-04-2015 02:04 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor het al, kan dus alle data als verloren beschouwen.
Heb de hdd in mijn eigen pc gehangen. Get data back er op los gelaten, maar helaas. Niks meer te vinden. Kreeg net te horen van mijn pa dat hij al 1,5 week last had van dat virus. Hij heeft dus genoeg tijd gehad om alles aan te vreten. Schandalig dat mensen dit andere mensen aan doen.

Backup terug proberen te zetten, maar helaas. XP maakt of heeft geen shadow copies gemaakt.

@GreNade, jou oplossing heb ik al geprobeerd, maar de site geeft aan dat de bestanden niet besmet zijn met cryptolocker. En dat terwijl ik helemaal niks kan met de bestanden.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 06 april 2015 @ 01:04:
Backup terug proberen te zetten, maar helaas. XP maakt of heeft geen shadow copies gemaakt.
Windows XP is zeker voor mensen met weinig computerverstand sterk af te raden, die wordt niet meer ondersteund en bevat beveiligingslekken. Ga dus geen XP terugzetten, maar ga minstens naar Windows 7.

Je kunt het beste je energie besteden aan het beveiligen van de PC van je vader en deze ook uitleg geven over wat wel en niet kan, een backupstrategie ontwerpen, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 06-04-2015 01:17 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Room42
  • Niet online
Ouch, dat is mooi balen, r.breeuwsma :( Sterkte.

Maar pak het moment aub meteen aan om de backups goed in te richten. En goed betekent vooral off-site, zodat zo'n virus er niet bij kan.

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Inderdaad schandalig dat dit gebeurt.

[ Voor 73% gewijzigd door GerardVanAfoort op 06-04-2015 01:25 . Reden: Niet nuttig ]

NRG

Verwijderd

Topicstarter
Mede tweakers, ik wil jullie van harte bedanken. Die laptop gaat de prullenbak in :(
En het slechte nieuws morgen naar me vader.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Je hoeft daarom de laptop niet weg te gooien. (iets met kind en badwater?)

Installeer Lubuntu en je vader kan weer aan de slag.

Abort, Retry, Quake ???

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 23:49
Werving is niet toegestaan.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.