oude i7-860 upgraden? of vervangen voor i5 of i7 of amd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
mailen, internetten, boekhouden, films kijken, youtube films kijken. gamen ( zowel nieuw als oud) (mw2 mw3 etc. gta 5 kortom een pc voor een jaar of 4 a 5 en ook dan nog goed geschikt voor games en films. met als kanttekening dat ik na 5 jaar wel begrijp dat de game niet meer op ultra kan staan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
mijn max zal ongeveer op 2500 euro liggen. dit is inclusief 1 34 inch monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Razer Blackwidow Ultimate Chroma
Razer Ouroboros
Razer Tiamat 7.1
1x ssd 120gb
1x hdd 320gb
1x hdd 1000gb
1x 5inch kaartlezer.

Misschien CM 600W silent pro 80plus voeding????

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaande lijstjes

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
ik heb voorkeuren, de meeste gewoon gebasseerd om wat ik mooi vind.
Wel ben ik een fan van CCLCC (closed circuit liquid cpu cooling) al jaren een h50 draaien.
Dus vermoedelijk zal mijn nieuwe systeem ook voorzien worden van iets uit deze product reeks

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
ik wil niet naast een opstijgende F16 zitten te gamen.
Laat ik een voorbeeld geven, in mijn huidige systeem zit een HD 4870X2. deze maakte zoveel herrie, dat er binnen 2 dagen een Accelero Xtreme aftermarket cooling op is gekomen, die en de tempratuur en het geluid beter binnen de perken hield dan de stock cooler van Sapphire.

Ga je overklokken?
Ja, misschien niet meteen, maar ik probeer graag dingen uit. dus ja het moet mogelijk zijn.,

Goed, hier het hele verhaal van boven. Maar dan uitgebreider en in mijn eigen stijl.
Wel even een opmerking. harde schijven en speakers vermeld ik niet in de lijstjes. meeste heb ik toch nog wel liggen.

In mijn jeugd (15 jaar oud) (en nu 29 jaar jong) heb ik gewerkt voor een pc winkel. hier maakte ik zelf de pc (nou ja in elkaar zetten)

Ongeveer 5 jaar geleden heb ik de volgende pc besteld, betaalt, en in elkaar gezet.
een kunst op zich, na minimaal 7 jaar niks gebouwd te hebben. Maar goed. alles werkt tot vorige week.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 860 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P7P55D Deluxe€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 4870 X2 2G GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Samsung Syncmaster 226BW Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair Hydro H50€ 0,-€ 0,-
1OCZ Reaper HPC PC3-12800€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro M600€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Probleem 1
Nou goed. de rede voor dit topic is dus de bovenstaande pc.
vorige week heeft vermoedelijk de video kaart het begeven, beeld versprong naar lijntjes met heel veel mooie kleurtje, en de pc sloot af.
Opstarten was mogelijk, alleen zonder beeld. Videokaart krijgt stroom, fans draaien. maar geen beeld.
ook in mijn 2de slot geeft hij de zelfde problemen.
Met een 256mb pci kaart werkt de pc zelf wel.

Probleem(pje) 2
mijn Moederbord is voorzien van 4x usb non power en 2x usb powerd.
Al vanaf dag 1 blijven alle usb aansluitingen stroom doorgeven. dus muizen, headsets blijven verlicht.
nooit een oorzaak gevonden, maar blijft vreemd..

probleem 1 stukke videokaart (of misschien wel pcie aansluitingen?? niet waarschijnlijk volgens mij)
probleem 2 stroom doorvoer usb poorten.

Nu de hoofdzaken, ik ben aan het twijfelen. Zal ik dit systeem nog upgraden? of zal ik een nieuw systeem aankopen. en als ik een nieuw systeem koop.. neem ik dan een i5 of een i7 of voor het eerst in mijn pc leven een amd.

Aangezien de pc wereld blijkbaar 15 jaar geleden anders in elkaar heeft gestoken dan het nu is.
vroegers was een radeon 4000 slechter dan een 4700. vroegers moest je bepaalde cpu fabrikanten niet combineren met een videokaart van een andere fabrikant.
En het meest makkelijke.. een P4 was ongeveer altijd beter dan een P3.

Maar goed. mijn eerste lijstje
Dit lijstje is een upgrade van mijn oude pc maar met gebruik makend van de huidige mobo en cpu
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 860 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P7P55D Deluxe€ 0,-€ 0,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 363,95€ 363,95
1Corsair Carbide Air 540 Zwart€ 138,90€ 138,90
1LG 34UM95-P Zwart€ 734,95€ 734,95
1Corsair Hydro H110€ 127,20€ 127,20
1Crucial Ballistix Tactical 8GB DDR3 PC3-12800€ 74,67€ 74,67
1Cooler Master Silent Pro M600€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.439,67

buiten de nieuwe videokaart, geheugen, behuizing, monitor en koeler is de pc het zelfde gebleven.
maar is dit nuttig? in hoeverre gaat mijn cpu in de toekomst een probleem opleveren.
ja hij is 4 core. en ja ipv 2.8 GHz loopt hij nu simpel overgeclockt op 3.36 Ghz
Wanneer ik eens de tijd neem zal de 4.0 mogelijk moeten zijn, helemaal icm de corsair h110

Maar is dit de moeite waard, of het het verstandiger de nieuwste techniek in huis te halen. en het daar weer probleemloos 5 jaar vooruit te komen.

Goed. als de conclusie gaat worden dat een nieuw systeem veel meer voordelen heeft dan het upgraden van het oude. dan heb ik hier een lijstje gemaakt op basis van een intel i5
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 247,95€ 247,95
1Asus Z97-PRO GAMER€ 140,95€ 140,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.828,57

voor zover ik begrijp de snelste i5 met een unlockt multiplier. een mobo wat kan overclocken.
en voorzover ik begrijp een goede stille videokaart die de resulutie van de lg kan leveren.
Alles wat ik wil doen kan zonder problemen met deze pc. met de nadruk op games.

Zoals jullie ook kunnen zien blijven er onderdelen het zelfde.
dit zijn: geheugen, koeler, monitor,behuizing, en videokaart. dit is voor het gemak gedaan.
Ik weet dat ik het geheugen per cpu moet aanpassen, maar voor de prijs blijft het nu mooi het zelfde.
Zelfde geld voor de videokaart. ik denk dat ik een goede heb te pakken, en daarom in elk systeem gezet. Wanneer dit niet zo blijkt te zijn, dan pas ik ook alle systemen aan met de verbeterde videokaart.

Goed. dan hebben we natuurlijk de overtreffende trap. Een i7
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 349,90€ 349,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.930,52

Voorzover ik zie is deze cpu sneller.. meer treads hoger te overclocken.
Allemaal dingen die 14 jaar geleden belangrijk waren, maar nu blijkbaar minder.
Wat is hier van waar. game je net zo goed op een i3/i5 als op een i7, zolang je videokaart maar goed is.
Is de bottleneck van cpu naar gpu gegaan??

Goed en dan lijstje nummer 4.
De vreemde eend in de bijt.. ik heb nog nooit een amd cpu gehad.
en weet werkelijk niks over en van amd.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8370 Tray€ 211,-€ 211,-
1Asus M5A99X EVO R2.0€ 128,10€ 128,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.778,77

Wat ik wel weet is dat de amd 4 cores meer heeft. en die totaal 8 core's draaien net als de i7 op 4.0 Ghz.

Zoals jullie zien.. ik ben na 15 weg geweest te zijn uit de pc wereld weer terug op status noob.
er is veel verandert, en het meeste zal goed zijn geweest. maar duidelijk vind ik het niet..

Mijn eigen verwachting. die wacht op jullie bevestiging..

Ik verwacht eigenlijk niet dat veel mensen voor de amd zullen gaan, ik meen mij te herinneren dat amd nooit zo geschikt was met spellen...

De i7 zal 60% overkill zijn voor wat ik er mee doe, maar die andere 40% zal hij gaan als de brandweer. helemaal met een overclockje.

De i5. ik denk dat de meeste mensen voor dit systeem zouden gaan, helemaal indien idd de cpu geen bottleneck meer is maar meer de gpu hier op aangekeken moet worden..

i7-860 upgrade. tja. ongeveer 500 euro minder dan de i7 build. 400 minder dan de i5. en 320 minder dan de amd.
Maar of dit handig/economisch rendabel is? en voelt een beetje als een 250pk moter in een golf 1 stoppen..
onnodig. niet handig. en ipv dat de beperking de motor is, zijn het nu de oude remmen...

Ik hoop dat jullie het nog snappen,, mijn verhaal dan. en ik hoop dat ik straks jullie advies snap.
Wanneer het lastig wordt,, langzaam typen.. misschien komt het dan bij me aan... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-06 07:48

JesseMacaw

Electronicafanaat

Over je twee probleempjes, je videokaart is inderdaad de waarschijnlijke boosdoener, het klinkt als een typisch oververhittingsgeval. En even over je tweede 'probleempje', er is niets mis met je moederbord. Een USB-poort geeft altijd stroom, alleen een powered-USB kan meer dan de standaard 500mA leveren, handig als je bijvoorbeeld een telefoon oplaadt.

Het lijkt mij dat als je wilt dat je computer nog een jaar of 4 à 5 mee moet, dat het dan niet verstandig is om te upgraden, zeker niet als dat 'maar' 500 euro minder is dan een nieuwe computer bouwen. En als je gaat gamen, is het in de meeste gevallen beter om een Intel processor te nemen, omdat die per core sneller is dan de AMD (en in sommige gevallen met alle cores samen ook, hoewel de AMD er meer heeft). De AMD heeft eigenlijk alleen nut als je zware multi-threaded applicaties wilt draaien, zoals video-editen.

En als je gaat gamen, zou ik het geld dat je met een i5 op een i7 bespaart, een nieuwe voeding kopen. Die heb je telkens weggelaten uit je lijstjes, maar het lijkt mij wel verstandig dat als je zoveel geld in een nieuwe computer investeert, dat je dan zeker de voeding niet vergeet, zeker omdat je wil dat je systeem lang mee zal gaan. De i5 is zeker geen bottleneck meer voor een GTX 970.

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 124,-€ 124,-
1Corsair RM550€ 108,45€ 108,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.986,35

In dit systeem zit een i5 met 16 GB werkgeheugen, dit lijkt mij met het oog op toekomstbestendigheid wel verstandig, maar misschien sta ik daar alleen in (?). Je zou €50 kunnen besparen door 'maar' 8 GB werkgeheugen te nemen.

En hoewel dit natuurlijk meer kost dan een gedeeltelijke upgrade, lijkt het mij verstandiger om dit te doen. Eventueel kun je ook nog nu de gedeeltelijke upgrade doen en dan wachten tot het einde van dit jaar als Skylake uitkomt, de nieuwe generatie Intel processoren.

[ Voor 2% gewijzigd door JesseMacaw op 05-04-2015 15:39 . Reden: Toevoeging van info werkgeheugen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

JesseMacaw schreef op zondag 05 april 2015 @ 15:36:
Over je twee probleempjes, je videokaart is inderdaad de waarschijnlijke boosdoener, het klinkt als een typisch oververhittingsgeval. En even over je tweede 'probleempje', er is niets mis met je moederbord. Een USB-poort geeft altijd stroom, alleen een powered-USB kan meer dan de standaard 500mA leveren, handig als je bijvoorbeeld een telefoon oplaadt.

Het lijkt mij dat als je wilt dat je computer nog een jaar of 4 à 5 mee moet, dat het dan niet verstandig is om te upgraden, zeker niet als dat 'maar' 500 euro minder is dan een nieuwe computer bouwen. En als je gaat gamen, is het in de meeste gevallen beter om een Intel processor te nemen, omdat die per core sneller is dan de AMD (en in sommige gevallen met alle cores samen ook, hoewel de AMD er meer heeft). De AMD heeft eigenlijk alleen nut als je zware multi-threaded applicaties wilt draaien, zoals video-editen.

En als je gaat gamen, zou ik het geld dat je met een i5 op een i7 bespaart, een nieuwe voeding kopen. Die heb je telkens weggelaten uit je lijstjes, maar het lijkt mij wel verstandig dat als je zoveel geld in een nieuwe computer investeert, dat je dan zeker de voeding niet vergeet, zeker omdat je wil dat je systeem lang mee zal gaan. De i5 is zeker geen bottleneck meer voor een GTX 970.

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 124,-€ 124,-
1Corsair RM550€ 108,45€ 108,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.986,35

In dit systeem zit een i5 met 16 GB werkgeheugen, dit lijkt mij met het oog op toekomstbestendigheid wel verstandig, maar misschien sta ik daar alleen in (?). Je zou €50 kunnen besparen door 'maar' 8 GB werkgeheugen te nemen.

En hoewel dit natuurlijk meer kost dan een gedeeltelijke upgrade, lijkt het mij verstandiger om dit te doen. Eventueel kun je ook nog nu de gedeeltelijke upgrade doen en dan wachten tot het einde van dit jaar als Skylake uitkomt, de nieuwe generatie Intel processoren.
toon volledige bericht
Zoiets is een mooi systeem. Kast zou ik de witte variant kunnen voorstellen: pricewatch: Corsair Carbide Air 540 Wit
icm met dit moederbord: pricewatch: MSI Z97S SLI Krait Edition en witte RAM: pricewatch: Kingston HyperX Fury white HX318C10FWK2/16 En deze koeler is volgens HWI net wat beter: pricewatch: NZXT Kraken X61 Oogt wellicht ook wat mooier door de witte fans.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Over je twee probleempjes, je videokaart is inderdaad de waarschijnlijke boosdoener, het klinkt als een typisch oververhittingsgeval.
lijkt het idd wel op.. maar de temps zijn niet hoog te noemen met mijn aftermarket cooler (niet op de cpu's) Afbeeldingslocatie: http://img673.imageshack.us/img673/3234/ydfZoD.jpg
misschien een zwaartekracht probleem.. koeler is erg zwaar. kaart zou ik eigen een steun moeten geven.
Maar hoe dan ook.. nu is het telaat...
En even over je tweede 'probleempje', er is niets mis met je moederbord. Een USB-poort geeft altijd stroom, alleen een powered-USB kan meer dan de standaard 500mA leveren, handig als je bijvoorbeeld een telefoon oplaadt.
probleem is dus dat altijd mijn muis/headset ''aan'' staan en dus branden er lampjes vandaar mijn tekst probleem... is een klein probleempje.. maar vind het niks om apparatuur te voorzien van stroom wanneer alles verder uit staat.

misschien heb ik mij niet goed uitgedrukt.. beter geformuleerd. ik Heb me niet goed uitgedrukt.
Wanneer ik een geheel nieuw systeem koop, dan wil ik de komende 5 jaar niks te hoeven upgraden.

Maar wanneer ik mijn huidige systeem een gpu/kast/koeler/geheugen upgrade geef, ja dan heb rekening mee gehouden dat over 1 a 2 misschien 3 jaar de cpu en mamabord aan de beurt zijn.. (okee 3 jaar is te veel) maar dan zou ik voor 700 euro nu klaar zijn ex monitor. Mits natuurlijk mijn i7-860 voldoende blijft.

het upgrade scenario zou wel inhouden dat ik de cpu wat wil opvoeren, naar 3400 MHz ongeveer. (of meer als de H110 het kan hebben

Voor het weg laten van de voeding is een verklaring.. ik heb een CM 600 W Silent Pro 80 Plus voeding in deze pc zitten.. alleen de mamabord en de cpu stekker zijn niet modulair. maar goed met de corsair 540 is dat ook niet echt een eis..werkt voor zover ik het merk prima... en lijkt mij krachtig genoeg te zijn.

aesthetically pleasing vind ik 4x4GB het mooist staan. maar heb al gemerkt dat de meesten voor 2 bankjes gaan.. 2x8GB 8 of 16 maakt me niet zo veel uit... bij kopen kan altijd... maar het mooist lijkt me 4x4.. maakt dit uit? vroegers moest het identiek zijn. (in mijn bouw tijd) 2 in de blauwe bank. 2 in de zwarte.. al;s je 2 in blauw en 1 in zwart deed, dan werkte het dus niet of half gebakken.. hoe is dat nu?

Skylake. tja. idd alleen interessant wanneer ik de huidge cpu hou.. en alleen de upgrade uit voer.
kan er niet genoeg over vinden om een goede conclusie te bedenken.. nergens snelheden en veel specs die mij niks zeggen.. wel las ik dat de K versie tot nu toe ontbreekt...
mirno schreef op zondag 05 april 2015 @ 16:38:
[...]

Zoiets is een mooi systeem. Kast zou ik de witte variant kunnen voorstellen: pricewatch: Corsair Carbide Air 540 Wit
icm met dit moederbord: pricewatch: MSI Z97S SLI Krait Edition en witte RAM: pricewatch: Kingston HyperX Fury white HX318C10FWK2/16 En deze koeler is volgens HWI net wat beter: pricewatch: NZXT Kraken X61 Oogt wellicht ook wat mooier door de witte fans.
ik moet eerlijk zeggen.. ik ben meer het type van als het goed werkt hoeft het niet mooi te zijn...
ben prima in staat om een zuurstokroze gpu in een witte kast te zetten, op een groen mamabord.

Aan de andere kant.. voor 2000 euro mag ik ook wel eens aan mijn smaak en uitstraling naar de buitenwereld kijken...

de witte kast had ik al gezien... mamabord vind ik cool.. en ook het geheugen is leuk. kwam al tot de conclusie dat merk niet echt uitmaakt. en ook de timings zijn niet goed merkbaar (behalve bij een hoge overclock) dus dan is een beetje bij elkaar passen de spullen mogelijk.

Tja en de cooler... sorry ik ben een beetje corsair geil.. dus neem liever een h110 met eventueel 4 witte fans... :)

Goed, na een hoop te hebben gezocht vandaag. verschillen tussen amd en intel.
lijkt me intel een betere keus. dit vlakt natuurlijk de upgrade niet uit... maar het streept amd wel van de lijst.

Amd staat wel nog steeds op de lijst voor de gpu. volgens mij zicht is de keuze beperkt tussen een r 290x of een gtx 970 vanavond eens in de voor mij duistere wereld van de gpu duiken.

Vroeger toe was gewoon de r1 minder goed dan de r2 en de b1 was beter dan de b 0.5
en als je 2 gpu's wou hebben,, dan nam je net als ik een 4870x2 kaart.

nu met sli en crosslink? en dubbele de zelfde kaarten...
Het ene systeem geeft 10% meer, dan andere verdubbelt het weer.... ik ga me vanavond maar eens inlezen..

Tot zo ver... en bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mooie ts, gelijk ook zelf diverse lijstjes gemaakt, mooi! Wat mij echter niet helemaal duidelijk is, is of je wil gaan overclocken of niet. Wil je niet overclocken, kun je ook kijken naar de i5 4460 iov i5 4690k. Scheelt je weer 60 euro en nauwelijks verschil in performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Anoniem: 320788 schreef op zondag 05 april 2015 @ 18:48:
ik moet eerlijk zeggen.. ik ben meer het type van als het goed werkt hoeft het niet mooi te zijn...
ben prima in staat om een zuurstokroze gpu in een witte kast te zetten, op een groen mamabord.

Aan de andere kant.. voor 2000 euro mag ik ook wel eens aan mijn smaak en uitstraling naar de buitenwereld kijken...

de witte kast had ik al gezien... mamabord vind ik cool.. en ook het geheugen is leuk. kwam al tot de conclusie dat merk niet echt uitmaakt. en ook de timings zijn niet goed merkbaar (behalve bij een hoge overclock) dus dan is een beetje bij elkaar passen de spullen mogelijk.

Tja en de cooler... sorry ik ben een beetje corsair geil.. dus neem liever een h110 met eventueel 4 witte fans... :)

Goed, na een hoop te hebben gezocht vandaag. verschillen tussen amd en intel.
lijkt me intel een betere keus. dit vlakt natuurlijk de upgrade niet uit... maar het streept amd wel van de lijst.

Amd staat wel nog steeds op de lijst voor de gpu. volgens mij zicht is de keuze beperkt tussen een r 290x of een gtx 970 vanavond eens in de voor mij duistere wereld van de gpu duiken.

Vroeger toe was gewoon de r1 minder goed dan de r2 en de b1 was beter dan de b 0.5
en als je 2 gpu's wou hebben,, dan nam je net als ik een 4870x2 kaart.

nu met sli en crosslink? en dubbele de zelfde kaarten...
Het ene systeem geeft 10% meer, dan andere verdubbelt het weer.... ik ga me vanavond maar eens inlezen..

Tot zo ver... en bedankt voor jullie reacties.
toon volledige bericht
Die looks hebben wel wat. En qua geld ga je er ook niet op achteruit, dus waarom niet?

Corsair waterkoeling is ook prima hoor. Denk niet dat er veel verschil tussen die 2 zal zitten.

De videokaart, ik zou voor de GTX970 gaan, is een betere kaart, maakt minder lawaai. Ook wat duurder. Met de wat nieuwere games is toch wel te merken dat de GTX970 de R9 290 aardig voorbij gaat (weet zo gauw niet meer waar ik dit zag).

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseMacaw

JesseMacaw

Electronicafanaat

[...]
misschien heb ik mij niet goed uitgedrukt.. beter geformuleerd. ik Heb me niet goed uitgedrukt.
Wanneer ik een geheel nieuw systeem koop, dan wil ik de komende 5 jaar niks te hoeven upgraden.
Misschien heb ik het niet geformuleerd :? , ik bedoel dat ik nu een volledig nieuw systeem zou kopen om het dan 4 à 5 jaar mee te laten gaan. Zeker als je de CPU dan pas over twee jaar wil gaan vervangen, want zo lang zal die echt niet meer mee kunnen.
Voor het weg laten van de voeding is een verklaring.. ik heb een CM 600 W Silent Pro 80 Plus voeding in deze pc zitten.. alleen de mamabord en de cpu stekker zijn niet modulair. maar goed met de corsair 540 is dat ook niet echt een eis..werkt voor zover ik het merk prima... en lijkt mij krachtig genoeg te zijn.
Ik blijf erbij dat het een goed idee zou zijn om er ook meteen een nieuwe voeding erbij te kopen. Zeker als je de komende 4 à 5 jaar niets meer wilt upgraden bij een nieuwe computer, lijkt het me wel zo verstandig.
Als ik het goed heb is je voeding al minstens drie jaar oud, en dan vind ik het verstandig om een nieuwe te kopen, zelfs als je huidige genoeg vermogen heeft.

aesthetically pleasing vind ik 4x4GB het mooist staan. maar heb al gemerkt dat de meesten voor 2 bankjes gaan.. 2x8GB 8 of 16 maakt me niet zo veel uit... bij kopen kan altijd... maar het mooist lijkt me 4x4.. maakt dit uit? vroegers moest het identiek zijn. (in mijn bouw tijd) 2 in de blauwe bank. 2 in de zwarte.. al;s je 2 in blauw en 1 in zwart deed, dan werkte het dus niet of half gebakken.. hoe is dat nu?
Vroeger moest het identiek zijn, dat weet ik (zeker tien P4 systemen gebouwd en een aantal nog ouder 8)7 ), en dat geldt eigenlijk tegenwoordig nog (om het stabiel te houden). Maar als je 2x8GB verdeelt over A1 en B1, dan is dat identiek en draait het prima in Dual Channel.
Skylake. tja. idd alleen interessant wanneer ik de huidge cpu hou.. en alleen de upgrade uit voer.
kan er niet genoeg over vinden om een goede conclusie te bedenken.. nergens snelheden en veel specs die mij niks zeggen.. wel las ik dat de K versie tot nu toe ontbreekt...
Toch zou ik hier niet op gaan wachten, want dan kan ik eigenlijk altijd wel wat bedenken om op te wachten.

Conclusie: als je het mij vraagt zou ik nu gewoon een compleet nieuw systeem kopen, alleen dan zou ik toch wel letten op het uiterlijk, zoals mirno ook voorstelt. Die witte kast vind ik er erg mooi uit zien en dat moederbord met dat geheugen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CptChaos schreef op zondag 05 april 2015 @ 18:54:
Mooie ts, gelijk ook zelf diverse lijstjes gemaakt, mooi! Wat mij echter niet helemaal duidelijk is, is of je wil gaan overclocken of niet. Wil je niet overclocken, kun je ook kijken naar de i5 4460 iov i5 4690k. Scheelt je weer 60 euro en nauwelijks verschil in performance.
in het begin niet.. maar hou wel van een testje, mijn huidige cpu draaid nu op 3.36 Ghz ipv 2.8
dus wil deze mogelijkheid gewoon open houden, misschien verveel ik mij een dag of zo...
JesseMacaw schreef op zondag 05 april 2015 @ 19:24:
[...]

Ik blijf erbij dat het een goed idee zou zijn om er ook meteen een nieuwe voeding erbij te kopen. Zeker als je de komende 4 à 5 jaar niets meer wilt upgraden bij een nieuwe computer, lijkt het me wel zo verstandig.
Als ik het goed heb is je voeding al minstens drie jaar oud, en dan vind ik het verstandig om een nieuwe te kopen, zelfs als je huidige genoeg vermogen heeft.
goed punt. raak gesproken/getypt. idd bij een nieuw systeem komt een nieuwe voeding..

Vroeger moest het identiek zijn, dat weet ik (zeker tien P4 systemen gebouwd en een aantal nog ouder 8)7 ), en dat geldt eigenlijk tegenwoordig nog (om het stabiel te houden). Maar als je 2x8GB verdeelt over A1 en B1, dan is dat identiek en draait het prima in Dual Channel.
en wanneer ik het over a1, a2, b1, en b2 verdeel 4x4 ook geen probleem??

Toch zou ik hier niet op gaan wachten, want dan kan ik eigenlijk altijd wel wat bedenken om op te wachten.

Conclusie: als je het mij vraagt zou ik nu gewoon een compleet nieuw systeem kopen, alleen dan zou ik toch wel letten op het uiterlijk, zoals mirno ook voorstelt. Die witte kast vind ik er erg mooi uit zien en dat moederbord met dat geheugen :9~
ook mee eens, en ik denk dat ik er na het zien van de onderstaande plaatjes het zelfde over moet denken

i7 860 VS i7 4790K
Afbeeldingslocatie: http://img912.imageshack.us/img912/6544/gN8jg5.png
156 watt voor de oude cpu 70 watt voor de nieuwe 500 Mhz verschil in overclock. in het voordeel van de nieuwe i7

i7 860 VS i5 4690K
Afbeeldingslocatie: http://img633.imageshack.us/img633/916/GGYpfo.png
156 watt voor de oude cpu 70 voor de nieuwe.. 400 Mhz verschil in overclok.

i7 4790k VS i5 4690k
Afbeeldingslocatie: http://img540.imageshack.us/img540/1343/UpA0K9.png

Afbeeldingslocatie: http://img673.imageshack.us/img673/5553/dk5cf6.png

Afbeeldingslocatie: http://img538.imageshack.us/img538/5729/D5E2rC.png

tja wat zien we hier.. eigenlijk zien we gewoon wat we al weten.. de i7 is sneller dan de i5
maar is dat de 100 euro verschil in prijs waard, ik moet er eens goed over denken...

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 05-04-2015 21:57 . Reden: pics toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Mooie openingspost!

Gebruik geen cpu boss, volgens die site is een fx 6300 even snel als een i5 4460, dus dan weet je al genoeg!
Verder voegt een i7 eigenlijk helemaal niks toe voor gaming, het is leuk om te hebben, en als je videobewerking of iets gaat doen ook fijner. Maar voor overklokken van dat ding heb je denk ik niet veel plezier omdat ie standaard al heel hoog geklokt is, en dus al heel warm wordt. Het verschil van 400Mhz heb je zo bijgeklokt (i5). Ik zou gewoon voor de i5 gaan!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:56
Ik zou zeggen dat je de i7 die je hebt nog wat kan opschroeven. Die dingen zijn goed op te clocken.

Het verschil van een op 3.8 GHz lopende i7 860 is niet veel minder dan een nieuwe i5. Er zit zeker wel een verschil, maar het grootste verschil tussen jouw i7 en een nieuwe i5/i7 is de clocksnelheid.

Je i7 kan nog goed mee, zie:

Hier een link naar een Poolse site waar 100 processors worden vergeleken inclusief overclocks.

https://translate.googleu...wLhp7p8Mm1FMmwc4GvwfwTJ0g

Hier is ook iemand nog op zijn i7 860 blijven hangen.
2e pci-e slot + pci riser card

[ Voor 54% gewijzigd door White Feather op 05-04-2015 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:41
pwillemske schreef op zondag 05 april 2015 @ 22:03:
Mooie openingspost!

Gebruik geen cpu boss, volgens die site is een fx 6300 even snel als een i5 4460, dus dan weet je al genoeg!
Wat die ook is als je games (of andere software) draait die volledig gebruik maken van alle 6 de cores.
http://i.imgur.com/O5axjN5.jpg
Dit is natuurlijk wel een best case scenario, over het algemeen is de i5 (fors) beter inderdaad, dat mag natuurlijk ook voor een 2x zo hoge prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 06-04-2015 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:56
De reden dat je headset etc verlicht zijn is waarschijnlijk omdat je in de bios hebt aanstaan dat je kunt starten via USB. Dan kun je dus door je muis te bewegen of een (specifieke) toets in te drukken je pc starten. En daar heeft je pc wel stroom op de onderdelen voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

White Feather schreef op zondag 05 april 2015 @ 22:13:
Ik zou zeggen dat je de i7 die je hebt nog wat kan opschroeven. Die dingen zijn goed op te clocken.

Het verschil van een op 3.8 GHz lopende i7 860 is niet veel minder dan een nieuwe i5. Er zit zeker wel een verschil, maar het grootste verschil tussen jouw i7 en een nieuwe i5/i7 is de clocksnelheid.

Hier een link naar een Poolse site waar 100 processors worden vergeleken inclusief overclocks.

Vanaf eerste generatie i5 en i7 processors is de grootste vooruitgang geboekt in verbruik en 2e generatie Sandy Bridge was grote stap met ook nog een aardige performance boost
Daarna is het vooral zuiniger geworden met relatief weinig winst per clocktick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseMacaw

JesseMacaw

Electronicafanaat

White Feather schreef op zondag 05 april 2015 @ 22:13:

Het klopt dat zijn i7 nog wel mee kan, maar dat is alleen als je kijkt naar multithreaded applicaties. Als je kijkt naar de singlecore performance, waar de meeste games gebruik van maken, moet je toch echt concluderen dat een nieuwe CPU de betere keuze is, zowel met als zonder overclock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CptChaos schreef op zondag 05 april 2015 @ 18:54:
Mooie ts, gelijk ook zelf diverse lijstjes gemaakt, mooi!
graag gedaan, ik heb altijd geleerd zonder info geen info...
Dus als ik me zelf er makkelijk vanaf maak.. dat dan ook de antwoorden zijn die ik kan verwachten.
Dus vandaar, lijstjes nazoeken lezen en nog meer lezen..
White Feather schreef op maandag 06 april 2015 @ 05:38:
De reden dat je headset etc verlicht zijn is waarschijnlijk omdat je in de bios hebt aanstaan dat je kunt starten via USB. Dan kun je dus door je muis te bewegen of een (specifieke) toets in te drukken je pc starten. En daar heeft je pc wel stroom op de onderdelen voor nodig.
eventjes in de bios gekropen, niks gevonden over starten via usb. wel het usb menu gezien.
Maar zoals boven geen starten of power up...

ik verwacht dat ik het systeem toch in 2 misschien 3 delen moet gaan bestellen...
Heb vanmorgen ongeveer de aandrijfassen onder mijn auto vandaan gereden.. dus morgen even een garage dag en kijken naar de kosten.

wanneer ik ga bestellen zal het er als volgt uitzien.,

bestelling 1
kast, koeling, gpu en misschien alvast geheugen

bestelling 2
monitor

bestelling 3
cpu, mamabord en voeding.

hoop van niet.. maar goed. autos en pc kosten geld. maar de auto is de enige die het ook helpt verdienen.

om 3 uur naar mijn werk is niet handig met ov.. dus eerst de auto even op de weg terug zetten.
dan mijn eigen systeem werkbaar maken ipv de 256 mb videokaart die ik nu heb....
en dan de rest.. ik hoop natuurlijk dat het meevalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Update.

Auto kost idd veel geld.
Dus de planning is om een paar redenen iets aangepast.

Ik ga nu eerst de videokaart en de kast bestellen.

Redenen.
1. Geld
2. Corsair komt binnenkort met de 110i. Staat momenteel in de pre-order bij alternate.
3. Ik moet eerst even zien hoeveel ruimte de kaart in de kast neemt. Ik wil de h110 in pushpull aan de voorkant bouwen. Waardoor de boven kant alleen warmte blaast, zonder dat de rad daartussen moet koelen met verwarmde lucht.

Qwa kaart denk ik een goede keuze te maken. Iets beter dan een r290 met minder verbruik. En vooral stiller. maar is dit de meerprijs waard? of is de keuze voor een r9 met 3 fans een betere? Qwa geld wel.. Maar vrees dat ik dan echt niet meer mijn oude voeding kan gebruiken...
een oc op de GPU en CPU lijkt me te veel stroom verbruiken voor de 600watt die ik nog heb . Dus dan moet er nog 100+ euro naar een goede stille voeding gaan...

Keuzes keuzes.. hoe is jullie visie hier op

En normaal zou ik mijn laatste bericht aanpassen, maar doordat er relatief veel tijd tussen zit heb ik dit niet gedaan.
mocht ik hiermee een regel overtreden, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-06 22:35
Ik zag dat je voor een 3440x1440 monitor had gekozen in je TS. Het is echter zo dat het rode kamp beter presteert bij hoge resoluties dan het groene kamp. Ik zou ik dit geval dus aanraden om voor een 290 te gaan.

Qua voeding: Als die voeding je huidige PC trok, dan zijn nieuwe onderdelen totaal geen probleem. Hardware is de afgelopen jaren wat zuiniger geworden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tja monitor.... Misschien iets abuis geweest in het type.. ging me voornamelijk om die 34 inch qwa ruimte...
en zag gisteren dat ze ook een zelfde monitor hebben met een mindere resulutie.

LG 34UM65-P Ultra-Wide in Full HD
* 21:9 Full Screen of 2560 x1080 Resolutie werkt afhankelijk van de inhoud, apparaat, interface of grafische kaart.

Lijkt me dat met deze monitor de GPU het niet zo zwaar zal krijgen.. 1440 is misschien iets overkill..

Maar moet deze 2 monitoren nog even met elkaar vergelijken. En vooral de resulutie van 2 monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img538.imageshack.us/img538/5641/R6XvMP.jpg

zo de eerste 2 upgrade's zijn een feit.
een corsair air 540 en een Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD gekocht.

nu verder met de overige keuze's
de lastigste zullen de keuze voor een cpu zijn, en de monitor...

qwa monitor neig ik toch naar de 95 versie van de 34 lg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signex
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-06-2021

Signex

Crazy of the North

Ziet er strak uit, die kast lijkt mij ook erg aantrekkelijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
die kast is super. ruimte genoeg...ik heb 1 punt van kritiek bedacht..
Voor 139 euro, vind ik dat er een 3.5 opening in een van de afdekkapjes moet zitten.
Nu zelf gaan dremelen en gaan snijden... en dat is prima gelukt.... maar toch....

volgende upgrade gaat toch de corsair h110i gtx worden.
Deze moet hopelijk voor in de kast kunnen komen. (mits de slangen lang genoeg zijn...

2x 140 in pull lucht via de voorkant naar binnen trekken..
2x 140 boven in lucht naar buiten.
1x 120 achterin lucht naar buiten..

voorlopig hou ik ook de huidge cpu (als ik hem niet sloop bij het overclocken..)
en ga ik eerst voor de nieuwe monitor kijken...

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 06-05-2015 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mooi topic btw, niet heel veel nuttige inbreng van mij though.

Ik heb zelf ook een i7-860, wij zijn de eerste garde, de die hards, de grondleggers van de I7 serie 8)
2009/2010 is die ingevoerd, na bijna 5.5 jaar kan die nog steeds redelijk meekomen.
Zelf ook heel even gekeken voor een upgrade, nog een HD5770. Misschien met alleen een andere videokaart en een SSD en geheugen en dan kom je een heel eind.

Overigens heeft de 860 een TDP van 95 W volgens cpu-z en wiki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05 21:58
Hier ook I7-860 16gb ram met 1x HD5770 voor 2x24"schermen en nog een 500mb video kaartje om vertikaal 17" vga scherm met telefoon lijstjes en sinds een jaar een samsung 840 evo ssd van 250gb voor windows7 en 2 1000Gb HD in raid voor data
draai voornamelijk outlook 35Gb gaat heel vlot, scrol of zoek snel in 10 jaar e-mailverkeer , en heb erg veel websites/tabjes (3 x60) open over verschillende browsers.
gebruik voornamelijk firefox en chrome en ook opera, chrome gaat beste, firefox zuigt vaak
draai 7x24, sluit nooit af- dat is mogelijk minder slim, maar open tabjes zijn voor mij geheugensteun- moet er nog wat mee doen en bij afsluiten komen niet alle browsers geheel identiek terug
wat is wijsheid, dikke videokaart(en)? één kaart per scherm? of een tweetal 27"schermen of toch meer RAM?
load is meestal ruim onder 50% van Ram en cpu maar systeem is momenteel niet snel meer bij browsen, of is dat degradatie probleem van deze ssd?
Pagina: 1