Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-12-2024
Verhaaltje :O :

Zit te twijfelen over een 7990 6gb ( 1 slot kaart ) of 2x 290x 8gb. Echter heb ik nog een oud moederbord en processor:

Aangezien mijn huidige kaart te weinig v-ram heeft ( 580 1,5gb ). En spellen nu toch echt minimaal 2gb eisen, zoek ik dus een kaart oplossing die weer circa 5 jaar lang mee gaat. Aangezien ik geen problemen had gehad als ik een 580 gtx had gekocht met 3gb of v-ram. Wil ik niet weer dezelfde fout maken en nu wel v-ram ready zijn :P ( speel alleen maar op 1080p en dat zal blijven voor de aankomende jaren, geen interesse in 4k )

Aangezien de 580 een geweldige kaart is, maar helaas niks aan sli zal hebben (mobo support het niet ), wil ik een kaart setup hebben die mij weer ~5 jaar vooruit helpt. ( 2x hogere performance dan 580 is een must en het liefst nog meer)

Ik kwam dus uit op 1 gpu kaart 7990 6gb, of 2x 290x 8gb versie.

Rede AMD, moederbord support geen SLI maar wel Crossfire en de prijs is beter + v-ram is interessanter.

Moederbord probleem

Zoals te zien is op het volgende plaatje:

GA-H55M-UD2H Gigabyte
Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/3309/1358_m.jpg

Het tweede pci-e slot is waardeloos. Geen idee wat voor kaart ze hier in wouden prikken, maar alles meer dan een voodoo 1 gaat niet passen. Wordt compleet geblokkeerd door van alles en nog wat. Ik kom dus ruimte te korten.

Oplossingen:

1) waterkoeling op de onderste kaart, toen zag ik de prijs ervoor en keek ik de andere kant op ( geen interesse in )

2) moederbord vervangen, kost me teveel geld ( geen interesse in )

3) pci-e riser kaart. Enige info die ik erover vond was een chinees die er dol enthousiast over was, maar ze schijnbaar ook zelf aan het maken was om te verkopen. Zijn benchmarks waren dan ook zeer deskundig uitgevoerd aangezien het magisch zijn score in 3D markt verhoogde :F ( wel interesse in )

De vragen:

1) Iemand een idee of dit daadwerkelijk ook stabiel gaat werken.
2) Welke versie van zo'n kaart moet ik dan hebben voor dit pci slot
3) Moet ik ergens opletten of mee uitkijken
4) Iemand verder ervaringen met zo'n product.

Moederbord omschrijving omtrent pci-e interface:

( 2 PCI-E 2.0 x16 graphics interface(x16+x4) with ATI CrossFireX support for ultimate graphics performance)

Bedankt voor uw aandacht alvast _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:23

Esumontere

Floep, banaan.

Wat heb je voor processor in je pc zitten, en op wat voor resolutie wil je gamen (ik ga er even vanuit dat je wilt gamen gezien je dat niet echt specificeert in je OP)? Ik vraag me namelijk af of het wel nut heeft om CFx te pakken, of dat je ook prima met een single 290X af kunt, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:34

Thomg

Aww yiss

1
Tuurlijk, ik vraag me alleen af of dit nut heeft.
2
Bomt niet.
3
Wat de fuck doe je met een 295x2 / 290X 8GB CFx op een H55M budgetplankje?
4
Niks mis met risers, heb er hier één liggen en kan bevestigen dat het prima werkt ( en het natuurlijk geen invloed heeft op performance ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
Esumontere schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 16:47:
Wat heb je voor processor in je pc zitten, en op wat voor resolutie wil je gamen (ik ga er even vanuit dat je wilt gamen gezien je dat niet echt specificeert in je OP)? Ik vraag me namelijk af of het wel nut heeft om CFx te pakken, of dat je ook prima met een single 290X af kunt, bijvoorbeeld.
PC specificaties:

- i7 870 3,2 ghz ( gekoelt met Noctua NH-D14 ) ~60 graden als die op zijn max zit. ( moet hem nog is overclocken ).
- 8gb ddr3 geheugen, niks speciaals
- 1000w voeding zalman voeding

Veel gamen doe ik eigenlijk niet, meestal speel ik de eerste paar gebieden door in een spel en begin ik te klooien met drivers of instellingen om te zien hoe ik het optimaal kan laten draaien. Zodra ik dat voor elkaar heb stop ik er meestal weer met het spel. De spellen die ik speel zijn veelal niet veel eisend zoals skyline cities / bf3 is een mapje af en toe en path of exile is een mapje hier en daar.

Echter wil ik wel dat ik een stabiele 30fps heb op hoge settings dit jaar en volgend jaar spellen kan spelen als ik dat wil, en mid high de jaren erna. Ik heb dan wel weer iets met filtering systemen dus hoge AA en Textures resolutie + AF weet ik altijd wel te waarderen. De 580 voldeed nog wel in mijn visie alleen de 1,5gb met unity is niet te harden, watch dogs is ook onspeelbaar gewoon. Dus daar moet verandering in komen.

Crossfire trekt mij erg aan omdat ik altijd al wou klooien met 2 videokaarten, maar een tweede 580 leek mij nooit een goede investering door de lage v-ram van mijn eerste.
Echter support mijn moederbord geen sli, dus wordt het cross fire, en aangezien ik AMD al jaren lang verlaten heb ( 8800>280>580 waren mijn laatste kaarten ) wil ik toch maar weer is die kant op gaan.
Thomg schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 16:52:
1
Tuurlijk, ik vraag me alleen af of dit nut heeft.
2
Bomt niet.
3
Wat de fuck doe je met een 295x2 / 290X 8GB CFx op een H55M budgetplankje?
4
Niks mis met risers, heb er hier één liggen en kan bevestigen dat het prima werkt ( en het natuurlijk geen invloed heeft op performance ).
Toen ik mijn moederbord kocht, vond ik geld besteden aan dit onderdeel niet belangrijk. Vandaar dit bordje.

Welke heb jij precies dan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik heb zo'n riser uit het mining tijdperk ( incl. een paar x16->x16 om te testen ), gaat prima.

Met een 870 zou ik gewoon overwegen om het te verkopen / om te zetten in een NAS oid en een nieuw setje te kopen met iets als een 4460/4590/4690K en een 290(X) 4GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:33
Een 7990 is natuurlijk een Crossfirekaart ineen. Dat betekent dat het Vram gedeeld wordt door de 2 kaarten. Ieder 3 GB dus.

Waarschijnlijk zal DirectX 12 mogelijkheden bieden om dit als één geheel aan te sturen, maar dat moet per spel specifiek gemaakt worden. Heb je dus nog geen bal aan.

Crossfire werkt matig als je een 16x slot hebt via de cpu en een 4x via de chipset. Daar zit dan veel latency in en dan heb je af en toe stotterende beelden. Dat zou ik dus echt afraden. Het is bovendien pci-e 1.0 via de chipset.

Je kunt je cpu nog overklokken als je bord het ondersteunt, maar per MHz is hij gewoon al minder snel dan de huidige chips. De kans dat die je 290X daardoor gebottlenecked wordt is groot. Is natuurlijk wel spelafhankelijk.

[ Voor 2% gewijzigd door White Feather op 25-03-2015 20:03 . Reden: Aanvulling pci-e 1.0 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
Thomg schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 17:23:
[...]

Ik heb zo'n riser uit het mining tijdperk ( incl. een paar x16->x16 om te testen ), gaat prima.

Met een 870 zou ik gewoon overwegen om het te verkopen / om te zetten in een NAS oid en een nieuw setje te kopen met iets als een 4460/4590/4690K en een 290(X) 4GB.
Ik ben tegenwoordig helemaal vervreemd van de cpu's. Totaal niet gevolgd te technologie. Echter bij gpuboss.com staat dat de 860 en 4460 vrijwel identiek presteren. Wat schiet ik hier dan precies mee op? Ik weet dat de site niet echt heel betrouwbaar is maar veel meer kon ik zo niet vinden. Wat zou eventueel de goedkoopste overclockbare cpu zijn die 2x van die 290x wel trekt.
White Feather schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 19:24:
Een 7990 is natuurlijk een Crossfirekaart ineen. Dat betekent dat het Vram gedeeld wordt door de 2 kaarten. Ieder 3 GB dus.

Waarschijnlijk zal DirectX 12 mogelijkheden bieden om dit als één geheel aan te sturen, maar dat moet per spel specifiek gemaakt worden. Heb je dus nog geen bal aan.

Crossfire werkt matig als je een 16x slot hebt via de cpu en een 4x via de chipset. Daar zit dan veel latency in en dan heb je af en toe stotterende beelden. Dat zou ik dus echt afraden. Het is bovendien pci-e 1.0 via de chipset.

Je kunt je cpu nog overklokken als je bord het ondersteunt, maar per MHz is hij gewoon al minder snel dan de huidige chips. De kans dat die je 290X daardoor gebottlenecked wordt is groot. Is natuurlijk wel spelafhankelijk.
Ik hoopte dat dx12 en mantle mijn oudere cpu wat zouden opleuken. Echter van de 1.0 tweede slot baal ik wel een beetje dan. Misschien toch maar beter om een nieuwe cpu / mobo te kopen dan.

7990 is interessant voor mij omdat ik de kaart goedkoop kan kopen, mocht crossfire via 2 kaarten niet gaan functoneren, wat dus duidelijk het geval blijkt te zijn.

Enig suggestie voor de goedkoopst mogelijk set die geen bottleneck geeft zou mooi zijn voor deze setup.

Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ligt eraan hoeveel je uit wilt geven.
Nieuw heb je de 4690K, daar moet nog wel wat leuks omheen waardoor je al snel richting de +400€ gaat ( alhoewel je je oude setje kan verkopen om dit enigszins te compenseren, de 870 is nog wel wat waard op V&A ).

Een 7990 is een leuke kaart als je, zoals je nu hebt, eigenlijk maar 1 full pci-e slot hebt, ook bandbreedte, met de 870 kan dit wel een bottleneck worden.

En anders, je kan het altijd proberen en aanzien.

Oja, de 7990 is eigenlijk 3GB gespiegeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 26-03-2015 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:33
Gatygun schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 00:04:
[...]

Ik ben tegenwoordig helemaal vervreemd van de cpu's. Totaal niet gevolgd te technologie. Echter bij gpuboss.com staat dat de 860 en 4460 vrijwel identiek presteren. Wat schiet ik hier dan precies mee op? Ik weet dat de site niet echt heel betrouwbaar is maar veel meer kon ik zo niet vinden. Wat zou eventueel de goedkoopste overclockbare cpu zijn die 2x van die 290x wel trekt.

[...]

Ik hoopte dat dx12 en mantle mijn oudere cpu wat zouden opleuken. Echter van de 1.0 tweede slot baal ik wel een beetje dan. Misschien toch maar beter om een nieuwe cpu / mobo te kopen dan.

7990 is interessant voor mij omdat ik de kaart goedkoop kan kopen, mocht crossfire via 2 kaarten niet gaan functoneren, wat dus duidelijk het geval blijkt te zijn.

Enig suggestie voor de goedkoopst mogelijk set die geen bottleneck geeft zou mooi zijn voor deze setup.

Bedankt voor de reacties.
Je kunt ook kijken of je je 870 kunt overklokken. Mijn 860 draait op 3.8ghz (+30%).

Hier een link naar een Poolse site waar 100 processors vergeleken zijn, ook overgeklokt. Dan doet hij echt nog goed mee.

Ik zit met 2x radeon 5850 en ook te dubben om over te gaan. Ik draaide mijn 860 ook eerst op stocksnelheid. Ik wilde over op Haswell met 290(x) of 970. Maar ook met 21:9 scherm met freesync of gsync. Maar ik wil niet gebonden zijn aan één gpu-leverancier en kan nu nog even wachten tot nvidia geen gsync module meer nodig heeft. Je cpu mist gewoon wat MHz ten opzichte van de huidige generatie. Het verschil per mhz is niet zo groot.

https://translate.googleu...wLhp7p8Mm1FMmwc4GvwfwTJ0g

Kijk eens in het socket 1156 overkloktopic.

[ Voor 6% gewijzigd door White Feather op 26-03-2015 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
Bedankt voor beide jullie reacties.

De 7990 met 3gb aanspreekbaar geheugen was meer een soort van nood oplossing om extra performance te drukken. Echter na wat nadenken vindt ik de 3gb toch te weinig om er geld in te investeren. 2x gpu's zijn geen oplossing waardoor alleen 1 gpu oplossingen mogelijk zijn op mijn huidige bord.

Echter ook dat heeft weer een probleem. Aangezien mijn noctua erg dicht op de gpu kaart zit warmt het mekaar aardig op, dus overclocken en voor de koeling is dit niet geheel ideaal. Waardoor ik toch maar is verder moet gaan kijken.

Aangezien ik mijn cpu dan toch maar iets over ga clocken en dit moederbord er niet echt geschikt voor is, is een andere mobo toch wel een must.

Met andere woorden, ik moet het moederbord vervangen.

Ik heb wat verder gezocht en gekeken naar de cpu's / moederborden. Ik vindt de performance vooruitgang toch echt beperkt tegenover wat ik nu al heb, voor nog steeds veel geld. de 4690k presteert in crysis 3 maar 20% beter. 20% is aardig wat natuurlijk ( bedankt voor de poolse site link ), maar in mijn visie geen upgrade waardig. Nu weet ik niet of crysis nu echt zo cpu intensief is ( denk het niet ) maar ik hou mijn i7 870 nog maar is eventjes denk ik aangezien het me anders weer wat stuivers gaat kosten.

Na het bekijken of er niet gewoon een nieuw moederbord is die alles heeft wat ik nodig heb, kwam ik erachter dat de 1156 mobo's helaas niet meer verkrijgbaar zijn en anders nog meer kosten dan een upgrade waar een cpu bij zit :P. Dus dat wordt hem niet.

Eventjes rondgesnuffeld en kwam erachter dat een goed moederbord voor de i7 870 een p55 zou moeten zijn, en tada ik kwam een mannetje tegen waar ik wel is eerder wat van gekocht heb die voor 57 euro mij dit moederbord kon verkopen.

Deze wordt dus op dit moment opgestuurd.

MSI P55-GD65 Xtreme Speed motherboard.

Afbeeldingslocatie: http://nl.msi.com/media/product/five_pictures1_20100318104333.jpg62405b38c58fe0f07fcef2367d8a9ba1/600.png

Noctua cpu cooler: LGA1156 MSI P55-GD65 Yes ( dus past perfect ) "wat bij mijn huidige niet het geval was".

Ook overclocken kan gedaan worden schijnbaar met een druk op de knop, dus dan wordt hij toch wat sneller van zonder veel inspanning. Overclocken ben ik geen held in.

Moederbord ondersteunt:

Afbeeldingslocatie: http://nl.msi.com/pic/feature/feature_20110221164906.jpg
Afbeeldingslocatie: http://nl.msi.com/pic/feature/feature_20101211140310.jpg

En vervolgens de PCI-e beschrijving:
• 2 PCI Express gen2 x16 slots
- If two graphics cards are installed at PCI_E2 & PCI_E4 slots, these two PCIE x16 lanes will auto arrange from x16/ x0 to x8/ x8
- supports ATI® Crossfire™ & NVIDIA SLI
• 1 PCI Express gen2 x4 slot
• 2 PCI Express gen2 x1 slots
• 2 PCI slots, support 3.3V/ 5V PCI bus Interface
Enige nadeel geen sata 600, echter heb ik dat nu toch ook niet ongeacht dat ik een ssd gebruik.

Nu hopen dat het ding het doet :P

_/-\o_ Ik wil jullie beide bedanken voor jullie hulp!! _/-\o_

ps

Over de videokaarten.

Ik ben zeer tevreden over nvidia, zit er al generaties nu bij na wat teleurstellende amd generaties. Echter vindt ik in al die generaties al dat de v-ram van nvidia altijd maar erg gelimiteerd is geweest. de 580 en 1,5gb was toen die al uitkwam een limitatie. Enige rede waarom ik de 580 over een 570 kocht was de v-ram. ( ik had toen geen idee van 3gb versies ).

In mijn visie zijn 970 en 980 kaarten voor mensen zoals ik en waarschijnlijk white feather, niet interessant aangezien deze toch echt een jaar later al problemen gaan geven. Zulke setups will je ultra forceren lijkt mij aangezien je er veel in investeert, maar de v-ram zal de kaarten meer en meer achter met de rest laten. Ik had gehoopt dat nvidia 6-8gb kaarten van de 900 serie zou gaan maken. Maar helaas.

Vooral de 970 zal een probleem gaan worden met zijn wazige v-ram systeem in spellen over 2 jaar, wanneer nvidia de kaart als niet meer interessant beschouwt.

De 290x met 8gb vond ik dus ook zeer interessant ook al heeft het geen enkel nut op dit moment. Maar over 3 jaar zal ik er blij mee zijn en dan zodra de cpu echt zijn loodje legt zal ik is gaan investeren in een nieuwe mobo + moederbord + geheugen.

[ Voor 19% gewijzigd door Gatygun op 27-03-2015 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
Nog eventjes een update. IK heb het moederbord er nu in zitten van msi p55-gd65. OC genie is echt een geniaal iets. Hij clockt de cpu naar 3980 en na 4-5 uur battlefield 3 gespeeld te hebben en wat benchmarken gedaan blijft die compleet stabiel zonder enige kick. Ik krijg hierdoor een beste performance boost met mijn 580 gtx van 20 fps ultra met alles aan op grote mappen naar ~60 fps. Echt te goed dit.

Maja mijn 580 gtx is verkocht en zal ik maandag opsturen, dus maar opzoek naar een andere kaart.

[ Voor 8% gewijzigd door Gatygun op 28-03-2015 23:53 ]

Pagina: 1