Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:23
Ik heb honden die in de woonkamer slapen waardoor het prettig is om de temperatuur in de woonkamer laag te houden voor ze. Echter als ik de temperatuur op 17 graden zet blijft het in de slaapkamer ook koud :'(

Is er een manier op de temperatuur in de slaapkamer hoger te houden dan in de woonkamer? in de woonkamer hangt een honeywell basic instel kastje en ik neem aan dat de temperatuur sensor daar ook in verwekt zit. Dus als ik de radiator beneden dichtdraai en hem warmer instel zal mijn cv dan niet blijven loeien waardoor het in de slaapkamer weer heel warm wordt?

Zoals je kan lezen heb ik echt geen verstand van cv ketels en al die zaken. Nu heb ik het eea uitgezocht en kom ik voornamelijk honeywell zoning dingen tegen. Maar is er ook nog een alternatief om te temperatuur per kamer te regelen?

• Proton_
  • Laatst online: 17:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De high-tech oplossing (naast een echte multi-zone oplossing): installeren van programmeerbare thermostaatknoppen. Die schroef je op de plek van de huidige thermostaatknoppen (je hoeft dus niet het CVsysteem open te breken) en kosten €20-30 per stuk.
Dan is er nog de kunst van het genereren van warmtevraag, wat te doen is door een weersafhankelijke regeling of een kamerthermostaat die op 22 graden staat zolang er een thermostaatknop is die warmte nodig zou kunnen hebben (dan moet je dus de programma's op elkaar afstemmen).

De low-tech tweaker oplossing: de radiatoren waterzijdig inregelen en de boel met de voetventielen zo inregelen dat als de woonkamer constant op 17 graden gehouden wordt, de slaapkamer ook comfortabel is.

De twee linkerhanden oplossing: een elektrische kachel op de slaapkamer inprikken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• z0rk0l
  • Laatst online: 07:23
Proton_ schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 12:20:
De high-tech oplossing (naast een echte multi-zone oplossing): installeren van programmeerbare thermostaatknoppen. Die schroef je op de plek van de huidige thermostaatknoppen (je hoeft dus niet het CVsysteem open te breken) en kosten €20-30 per stuk.
Dan is er nog de kunst van het genereren van warmtevraag, wat te doen is door een weersafhankelijke regeling of een kamerthermostaat die op 22 graden staat zolang er een thermostaatknop is die warmte nodig zou kunnen hebben (dan moet je dus de programma's op elkaar afstemmen).

De low-tech tweaker oplossing: de radiatoren waterzijdig inregelen en de boel met de voetventielen zo inregelen dat als de woonkamer constant op 17 graden gehouden wordt, de slaapkamer ook comfortabel is.

De twee linkerhanden oplossing: een elektrische kachel op de slaapkamer inprikken.
thanks, ik was wezen kijken naar programeerbare thermostaat koppen, echter. De aansturing van de ketel gebeurd in de huiskamer met de termostaat. De slaapkamer zal toch nooit verwarmen als de temperatuur in de huiskamer lager staat ingesteld als de slaapkamer? Er komt dan immers geen opdracht richting de ketel?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Precies, daarom zet je de woonkamerthermostaat op 22 en de radiatorknoppen in de woonkamer op 17 graden. De ketel maakt dan wel heet water (wat in de slaapkamer gebruikt wordt) maar de woonkamer wordt niet warmer.

Als alles op temperatuur is blijft er nog wel warmtevraag; de ketel gaat in zijn antipendelprogramma (en dat kost je een beetje extra gas). Om dat zo veel mogelijk te voorkomen moet je dus het klokprogramma van de kamerthermostaat afstemmen met het programma van alle radiatorthermostaten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

jjust

Het leven is een strijd

Als alternatief zou je naar zone verwarming kunnen kijken. Zoals Evohome. Maar dit is wel prijzig en is meer ingrijpend om te plaatsen.

[ Voor 25% gewijzigd door jjust op 04-04-2015 13:17 . Reden: Valt niet mee URL plaatsen ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:01

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat voor thermostaat (en cv ketel) heb je nu ? Dan kunnen we tenminste een passend antwoord geven.

Ik hoor heel wat voorstellen die eigenlijk van het verkeerde uitgaan.. in jouw geval is je slaapkamer leading en niet je woonkamer. Dus het meest logische is om je thermostaat ver verplaatsen naar je slaapkamer.
Dit kom je wel vaker tegen bij woonkeukens en zithoeken enz.. multizones zijn zoals eerder genoemd het mooist maar meestal niet goedkoop.

n.b. Programmeerbare thermostaatknoppen liggen regelmatig bij de aldi voor €12,99 let wel even op het type ventiel dat je hebt. Als je nog geen ventiel hebt (dus alleen een kraan) dan moet je die uiteraard ook nog aanschaffen en installeren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 12:53:
Precies, daarom zet je de woonkamerthermostaat op 22 en de radiatorknoppen in de woonkamer op 17 graden. De ketel maakt dan wel heet water (wat in de slaapkamer gebruikt wordt) maar de woonkamer wordt niet warmer.

Als alles op temperatuur is blijft er nog wel warmtevraag; de ketel gaat in zijn antipendelprogramma (en dat kost je een beetje extra gas). Om dat zo veel mogelijk te voorkomen moet je dus het klokprogramma van de kamerthermostaat afstemmen met het programma van alle radiatorthermostaten.
Op deze manier stook je heel je ketel naar de maan. Je kamerthermostaat zal namelijk oneindig warmte blijven vragen met een steeds hogere aanvoertemperatuur. De ingestelde 22 graden zal immers nooit bereikt worden.
Je zult niet een beetje meer gas gaan verstoken, maar enorm veel meer.
Als op den duur de slaapkamer op temperatuur is gaan ook daar de kranen dicht en je ketel blijft doorstoken. Dat geeft zeker schade aan de ketel.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om een voorstel te doen dat de ketel sloopt.
Welke ketels blijven er doorstoken als de gewenste/maximale watertemperatuur bereikt is?
Een bypass is wel wenselijk om de pomp te laten lopen, maar met een drukgeregelde A-label pomp hoeft dat volgens mij ook niet echt :)

Ik schat je advies zeker op waarde, en ben benieuwd welke failure mode van de ketel je voorziet.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verkalking van de warmtewisselaar kan een probleem worden.
Daarbij is in deze situatie altijd een bypass noodzakelijk, die is er niet voor om de pomp te beschermen, maar doorstroming over de wisselaar te garanderen.
Sowieso heeft niet 1 ketel een druk geregelde pomp.

Natuurlijk zal de ketel stoppen met branden zodra de maximale watertemperatuur bereikt is.
Hij zal wel enorm gaan pendelen.
Maar op deze manier stoken moet je niet willen, je stookt immers op ruimtetemperatuur en niet op watertemperatuur.

Beter kan de TS een draadloze thermostaat gebruiken en deze verplaatsen naar de gewenste referentieruimte. De andere ruimtes kunnen dan geregeld worden met thermostaatkranen.

[ Voor 19% gewijzigd door Oxellaar op 04-04-2015 23:06 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Pagina: 1