Van AMD naar Intel.

Pagina: 1
Acties:

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-02 19:06
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Ik wil overstappen van mijn AMD FX8320 naar een i5. Dit omdat mijn systeem niet helemaal goed draait en omdat ik liever een wat zuinigere en coolere CPU heb. Heb sinds kort een R9 290 en mijn systeem draait nu niet helemaal optimaal in balans.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik zit te denken van 150 tot 200. Dan is de vraag of ik hiermee wat kan bereiken? Of is dit echt te weinig om deze overstap te maken. Ik sta open voor V&A!

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Intel natuurlijk, voor het moederbord maakt het mij niet zoveel uit, kleuren etc maakt niks uit. Toch een gesloten kast. Als het meet een goeie plank is! (Bang4Buck idee)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Mijn systeempje momenteel:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 143,51€ 143,51
1Asus M5A78L LE€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 338,-€ 338,-
1Seagate Barracuda 7200.12 ST3500418AS, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master HAF 912 Plus€ 74,74€ 74,74
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 25,95
2Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm€ 3,99€ 7,98
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 67,-€ 67,-
1Cooler Master GX-Lite 600W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 736,18

Later zou ik graag nog deze erin zetten: pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W Maar dat komt nog wel.

Ik ben niet van plan te overklokken. Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik die graag!

Waar ik zelf aan heb zitten denken:
Bijv.
pricewatch: ASRock H81M-HDS (Al is die wel Micro ATX, µATX)
pricewatch: MSI B75MA-P45

I.c.m.

V&A aangeboden: Intel Core i5 3570K Boxed aangeboden - moet weg!
Helaas is bovenstaande gereserveerd.

V&A aangeboden: Intel Core i5 2500K Boxed
Is de 2500 nog oke? Of is deze misschien wat te oud.

V&A aangeboden: Intel Core i5 4460 Tray
De 4460 is volgens mij altijd een verstandige keuze.

V&A aangeboden: Intel i5 3570 nieuw in doos!
Daar zou ik de prijs nog even kunnen navragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hapkoek op 04-04-2015 12:26 ]

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:21
Let wel even op je socket van het moederbord! Je moederbord is socket 1150 en de 4460 ook, maar voor de i5 3xxx en i5 2xxx heb je een andere socket (1155) en dus een ander moederbord nodig.

• Hapkoek
Philpend schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 12:14:
Let wel even op je socket van het moederbord! Je moederbord is socket 1150 en de 4460 ook, maar voor de i5 3xxx en i5 2xxx heb je een andere socket (1155) en dus een ander moederbord nodig.
Daar heb je gelijk in ja, ging even gauw door V&A heen, zat niet zo aan het moederbord te denken. 8)7

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:52

Thomg

Aww yiss

Ik zou eerst even controleren of je moederbord wel je 8320 goed kan voeden, denk dat de VRM erg inadequaat is.

Zet is iets van OCCT aan ( niet linx oid, dat is onrealistisch ) en houdt je kloksnelheden in de gaten.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Thomg schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 13:28:
Ik zou eerst even controleren of je moederbord wel je 8320 goed kan voeden, denk dat de VRM erg inadequaat is.
Dit. Afgezien van wat lager verbruik hoef je een octocore echt niet zomaar weg te doen voor een i5, alleen is je huidige moederbord qua fasen niet slechter te vinden. De 3+1 VRM's bottlenecken als de malle. Best kans dat je met een pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P al van al je problemen af bent.

• Hapkoek
Thomg schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 13:28:

Zet is iets van OCCT aan ( niet linx oid, dat is onrealistisch ) en houdt je kloksnelheden in de gaten.
Oké zal eens kijken, ik moet dus de kloksnelheden in de gaten houden en wat moet precies opvallen?
br00ky schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 14:02:
[...]

Dit. Afgezien van wat lager verbruik hoef je een octocore echt niet zomaar weg te doen voor een i5, alleen is je huidige moederbord qua fasen niet slechter te vinden. De 3+1 VRM's bottlenecken als de malle. Best kans dat je met een pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P al van al je problemen af bent.
Oké duidelijk, ja ik krijg nu random bsod's sinds ik de R9 290 erin heb hangen, daarvoor heb ik altijd een GTX650 1gb gehad en nooit een probleem of iets gehad.. Ik las op internet al meer dat mensen er last van hadden. Dat moederbord met een R9 290.

(Waarom trouwens precies dat moederbord?)

Anders dan zou ik liever dat moederbord nemen en een andere voeding omdat deze ook niet echt super is... Bedankt voor de informatie! Ga ik even zoeken.

Al zit ik nu wel in een dubio waarin ik zwaar twijfel een beslissing te nemen!
2e hands gaan en overstappen op Intel?
Of AMD blijven gebruiken en een ander moederbord nemen. |:(

Ik speel vooral games trouwens. Voor de rest is het gewoon internet (Tweakers. 8) ) gebruik. :P
Ik ben erg benieuwd naar wat argumenten.

[ Voor 11% gewijzigd door Hapkoek op 04-04-2015 14:43 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat moederbord is het goedkoopste bord met 8+1 power phases, zodat je octocore zich tenminste lekker voelt. Alles dat minder is gaat je cpu doen throttelen waardoor de prestaties achteruit hollen.

• Hapkoek
br00ky schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 22:42:
Dat moederbord is het goedkoopste bord met 8+1 power phases, zodat je octocore zich tenminste lekker voelt. Alles dat minder is gaat je cpu doen throttelen waardoor de prestaties achteruit hollen.
Oké duidelijk, stel ik neem dan dat bord en prik de 8320 erop, zou dat dan de gpu bottlenecken tegenover een bord met een i5 erop? Ik doe dus voornamelijk games.

En die 520watt is denk ik wel voldoende voor de 8320 en 290 toch?

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:02

thof

FP ProMod
Je geeft aan dat je last van BSOD's hebt met je huidige systeem? Kun je aangeven wat de foutcodes zijn? Misschien ligt het wel helemaal niet aan je cpu en moederbord, maar aan een slechte/instabiele drivers of een gpu met een mankement? Zou zonder zijn als je er andere hardware in hebt zitten en het probleem is niet opgelost. Het verhaal van de VRM's klinkt aannemelijk.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Aan de andere kant kun je het spul ook niet verkopen als je niet weet wat het probleem is, dus dat lijkt me financieel gezien sowieso verstandig, no matter wat je gaat aanschaffen.

• Hapkoek
thof schreef op zondag 05 april 2015 @ 01:51:
Je geeft aan dat je last van BSOD's hebt met je huidige systeem? Kun je aangeven wat de foutcodes zijn? Misschien ligt het wel helemaal niet aan je cpu en moederbord, maar aan een slechte/instabiele drivers of een gpu met een mankement? Zou zonder zijn als je er andere hardware in hebt zitten en het probleem is niet opgelost. Het verhaal van de VRM's klinkt aannemelijk.
Ik ben hier een tijdje ook inhoudelijk op in gegaan in een ander topic, kijk hier naar de dump
En dit is het topic waar er meer context te vergaren valt over de BSOD. Dat zou je een stukje kunnen doorlezen en dan zie je wat ik heb geprobeerd en wat nog niet.
mitsumark schreef op zondag 05 april 2015 @ 11:55:
Aan de andere kant kun je het spul ook niet verkopen als je niet weet wat het probleem is, dus dat lijkt me financieel gezien sowieso verstandig, no matter wat je gaat aanschaffen.
Ja ik wil ook vooral naar de toekomst kijken, ik kan natuurlijk voor een AMD bord gaan maar is dat 'future proof'? Met Intel zou ik wel makkelijker kunnen upgraden en is het wat efficiënter.

Dit is een beetje het dilemma waar ik mee zit, wat meer uitgeven? Of gewoon bij AMD blijven en voor het gelinkte moederbord gaan en de 520watt voeding die in mijn ts staat. Lastig lastig. :?

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
dat je cpu throttled is denk ik wel een feit.

ik heb ook zitten denken om over te stappen (zelfde CPU).
maar als je naar een i5 wilt wil je ook een serieze upgrade, dan kom je al snel uit bij een pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed. deze ligt buiten je budget.

Ik draai mijn fx-8320 op een asrock fx990 extreme 3. undervolted naar 1.200V stabiel.
en ik moet zeggen hij houd mijn sapphire 280x niet tegen. overclocken lukt bij ook niet door een fase te kort. 4+1.

• Hapkoek
dezejongeman schreef op zondag 05 april 2015 @ 19:03:
dat je cpu throttled is denk ik wel een feit.

ik heb ook zitten denken om over te stappen (zelfde CPU).
maar als je naar een i5 wilt wil je ook een serieze upgrade, dan kom je al snel uit bij een pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed. deze ligt buiten je budget.

Ik draai mijn fx-8320 op een asrock fx990 extreme 3. undervolted naar 1.200V stabiel.
en ik moet zeggen hij houd mijn sapphire 280x niet tegen. overclocken lukt bij ook niet door een fase te kort. 4+1.
Hoezo zou een 4460 oid niet voldoen ? Of bedoel je dat er anders bijna geen voorruitgang zou zijn? Want het gaat me er ook deels om dat m'n systeem weer goed werkt in plaats van dit.

Ik heb bij juist PCIE overclock op 110 gezet in plaats van auto en Chipset Over Voltage op 1.30000 gezet.
Hierdoor had ik minder reboots alleen los ik het probleem niet echt op.. Dat is meer een quick fix..
Daarom wil ik het nu goed oplossen. :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik denk dat een 8320 (zeker met OC) nog niet afgeschreven is.

Wellicht dat je met een paar games iets tekort komt, maar de vraag is of een i5 4460 dan zoveel sneller is dat het opeens goed speelbaar wordt.
Persoonlijk zou ik daarom ook de 50 euro uitgeven voor een nieuw moederbord (de huidige verkopen voor 30?) i.p.v. gelijk 125-200 euro voor de overstap naar intel (met verkoop van huidige hardware).

• Hapkoek
mitsumark schreef op zondag 05 april 2015 @ 22:53:
Ik denk dat een 8320 (zeker met OC) nog niet afgeschreven is.

Wellicht dat je met een paar games iets tekort komt, maar de vraag is of een i5 4460 dan zoveel sneller is dat het opeens goed speelbaar wordt.
Persoonlijk zou ik daarom ook de 50 euro uitgeven voor een nieuw moederbord (de huidige verkopen voor 30?) i.p.v. gelijk 125-200 euro voor de overstap naar intel (met verkoop van huidige hardware).
Misscien dat ik dat maar doe ja, dan ga ik voor het bord wat Br00ky aangaf en de nieuwe voeding. Dan zijn m'n problemen die ik nu heb waarschijnlijk wel weg en ga ik daarna kijken naar een beetje overklokken. (onervaren)

Als iemand nog een tip heeft is dat welkom, dan ga io nu kijken waar ik de boel het beste kan bestellen.

[Edit] is aangegeven voeding ook goed? Ik vond de specificaties er goed uit zien en de prijs ook meevallen.. Wil graag een modulaire voeding. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Hapkoek op 06-04-2015 12:01 ]

• Hapkoek
Nu zie ik bij Afuture dat ze het moederbord ook refurbished aanbieden.. Is dit een slimme zet? Of is het beter om gewoon voor een nieuwe te gaan om problemen te voorkomen. Echter betreft het trouwens de DS3P variant en niet de genoemde UD3P variant, zit hier nog verschil in?

Ik zag trouwens ook de Asrock versie ervan, die is iets goedkoper maar heeft ook veel goede reviews..
pricewatch: ASRock 970 Extreme3 R2.0

Die van MSI ziet er trouwens niet verkeerd uit! <3
pricewatch: MSI 970 Gaming
Maar goed, ik heb een closed case dus ik denk dat ik me gewoon even moet inhouden. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Hapkoek op 07-04-2015 10:01 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Hapkoek schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 10:00:
Nu zie ik bij Afuture dat ze het moederbord ook refurbished aanbieden.. Is dit een slimme zet? Of is het beter om gewoon voor een nieuwe te gaan om problemen te voorkomen. Echter betreft het trouwens de DS3P variant en niet de genoemde UD3P variant, zit hier nog verschil in?
Jazeker, minder fasen. Krijg je hetzelfde probleem als met je huidige moederbord.
Ik zag trouwens ook de Asrock versie ervan, die is iets goedkoper maar heeft ook veel goede reviews..
pricewatch: ASRock 970 Extreme3 R2.0
Zie hierboven, wel met koeling dus ietsje beter, maar de UD3P is beter, want die heeft koeler en meer fasen.
Die van MSI ziet er trouwens niet verkeerd uit! <3
pricewatch: MSI 970 Gaming
Maar goed, ik heb een closed case dus ik denk dat ik me gewoon even moet inhouden. :P
Dat is inderdaad wel een goede, maar een stuk duurder.

• Hapkoek
br00ky schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 10:06:
[...]

Jazeker, minder fasen. Krijg je hetzelfde probleem als met je huidige moederbord.

[...]

Zie hierboven, wel met koeling dus ietsje beter, maar de UD3P is beter, want die heeft koeler en meer fasen.

[...]
Oké, dan ga ik niet voor die. Sowieso de UD3P versie
Hij is inderdaad wel een stukje duurder. Maar wel stoer. ;) Bedankt voor je reactie Br00ky! Ik denk dat ik er wel uit kom. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Hapkoek op 07-04-2015 10:13 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Hapkoek schreef op zondag 05 april 2015 @ 19:47:
[...]

Hoezo zou een 4460 oid niet voldoen ? Of bedoel je dat er anders bijna geen voorruitgang zou zijn? Want het gaat me er ook deels om dat m'n systeem weer goed werkt in plaats van dit.

Ik heb bij juist PCIE overclock op 110 gezet in plaats van auto en Chipset Over Voltage op 1.30000 gezet.
Hierdoor had ik minder reboots alleen los ik het probleem niet echt op.. Dat is meer een quick fix..
Daarom wil ik het nu goed oplossen. :)
Ik dacht dat pci-e overclocken altijd een slecht idee was.

Maar goed, je pc is dus uberhaupt niet stabiel, heb je wel de laatste bios versie draaien?

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Hapkoek
haarbal schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 10:13:
[...]

Ik dacht dat pci-e overclocken altijd een slecht idee was.

Maar goed, je pc is dus uberhaupt niet stabiel, heb je wel de laatste bios versie draaien?
Het is denk ik ook niet echt een goed idee maar het verhelpt de reboots deels.. Maar ik was er zelf ook niet echt blij mee dat het op die manier moet, bij een hoop mensen hielp het die hetzelfde probleem hadden als ik.

Maar ik voel me er toch niet helemaal prettig bij, wetend dat ik de boel moet overvolten om het iets beter draaiend te houden. Vandaar dat ik een ander moederbord wil.

Ik zal thuis moeten checken of ik de laatste BIOS versie draai, dit durf ik zo niet te zeggen.

Is 520watt trouwens voldoende voor mijn systeem?

[ Voor 7% gewijzigd door Hapkoek op 07-04-2015 10:37 ]

• Mitchell-CWD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-02 22:51
Is 520watt trouwens voldoende voor mijn systeem?
Ja, tenzij je extreem veel HDD's/fans etc erin stopt of bezig gaat met serieus overklokken.

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

• Hapkoek
Mitchell-CWD schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 10:41:
[...]

Ja, tenzij je extreem veel HDD's/fans etc erin stopt of bezig gaat met serieus overklokken.
Dat is niet echt mijn plan, misschien dat ik mijn FX8320 wel iets overklok als ik wat meer kan gebruiken.. maar dit valt niet onder het kopje 'extreem overklokken' :)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:52

Thomg

Aww yiss

Hapkoek schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 10:43:
[...]

Dat is niet echt mijn plan, misschien dat ik mijn FX8320 wel iets overklok als ik wat meer kan gebruiken.. maar dit valt niet onder het kopje 'extreem overklokken' :)
Met "extreem" moet je idd denken aan ~4.7Ghz en 1100Mhz, denk niet dat het zo bont wordt ;)

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Een 290 is geen zuinige kaart, en FX cpu's verbruiken ook vrij veel met een overclock.

Nu zal een spel nooit alle cores tegelijk hoog belasten. Maar goed, niet voor de grap furmark en linx tegelijk gaan draaien.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Hapkoek
Thomg schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 17:44:
[...]

Met "extreem" moet je idd denken aan ~4.7Ghz en 1100Mhz, denk niet dat het zo bont wordt ;)
Precies.. Met mijn Evo212 kom ik toch niet zover gok ik. ;)

Zit nu wel te overwegen om een window te nemen en misschien voor dat MSI bord te gaan. :o Om een beetje fancy te doen. Toen zag ik het window die je kunt kopen voor de CM HAF912 alleen is die nogal lelijk met een rooster erin, maar het blijkt dat het zij paneel met window van de CM Trooper ook past..

Ga d'r maar eens een nachtje over slapen. ;)
haarbal schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 18:03:
Een 290 is geen zuinige kaart, en FX cpu's verbruiken ook vrij veel met een overclock.

Nu zal een spel nooit alle cores tegelijk hoog belasten. Maar goed, niet voor de grap furmark en linx tegelijk gaan draaien.
Klopt, zijn beide best wel 'dorstige' componenten. :P Maar goed, ik zal het niet zo gek maken als jij zei inderdaad. ;)

Thanks voor de hulp iedereen!
Pagina: 1