Pc blijft rebooten na R9 290

Pagina: 1
Acties:

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-02 19:06
Hoi,

Ik heb mijn GTX650 vervangen door een R9 290 die ik van het V&A heb geplukt.
Deze was nog ongebruikt in de doos etc. Hij was wel eens uit de doos gehaald maar niks meer gedaan.

Ik heb volgens AMD Gaming Evolved alle stuurprogramma's up-to-date maar nu blijft m'n pc rebooten.
Als ik Minecraft opstart gebeurt het direct maar bij andere spellen weer niet en gebeurt het na een tijdje pas.

Dit is mijn volledige PC:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 143,51€ 143,51
1Asus M5A78L LE€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 293,-€ 293,-
1Seagate Barracuda 7200.12 ST3500418AS, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master HAF 912 Plus€ 91,30€ 91,30
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 26,95€ 26,95
2Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm€ 3,33€ 6,66
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 68,99€ 68,99
1Cooler Master GX-Lite 600W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 69,13€ 69,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 699,54

Wat mijn ideeën zijn:
Misschien met MSI Afterburner spelen?
Drivers opnieuw instaleren?

Excuses dat mijn post niet super compleet is maar hij blijft maar rebooten dus ik kan niet teveel typen.
Ik startte MSI Afterburner op¨en toen rebooten hij ook weer.. Ik krijg elke keer geen melding of iets te zien, hij reboot gewoon direct.

Heeft een van jullie hier ervaring mee?

Groetjes,

Jony

[ Voor 3% gewijzigd door Hapkoek op 05-03-2015 19:53 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Het kan je mobo zijn (geen vrm koeling!)
Je voeding (slechte interne componenten)
Verder kun je proberen met één ramlatje proberen te booten en/of zonder videokaart...anders zou ik het niet weten. Windows opnieuw installeren??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Hapkoek
pwillemske schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 20:00:
Het kan je mobo zijn (geen vrm koeling!)
Je voeding (slechte interne componenten)
Verder kun je proberen met één ramlatje proberen te booten en/of zonder videokaart...anders zou ik het niet weten. Windows opnieuw installeren??
Zouden de VRM's te heet worden? Dat hij hem automatisch reboot uit voorzorg misschien?
De voeding is inderdaad ook niet erg goed.. Maar zou een R9 teveel zijn? (Kan hoor, m'n cpu is ook niet bepaald energiezuinig)

Ik zal zo een reepje ram eruit halen alleen zou dit moeten uitmaken?
Windows zit er net opnieuw op omdat ik een SSD heb. (januari)

Thanks voor je hulp!

[ Voor 31% gewijzigd door Hapkoek op 05-03-2015 20:15 ]

• pwillemske
  • Niet online
Dat zou kunnen helpen, maar ik weet niet of de pc gaat rebooten als de vrm's te heet worden, volgens mij sluit ie de pc gewoon af. Maar ik verdenk je mobo en je voeding aangezien je met ongekoelde vrm's maximaal een fx6300 kan/mag draaien. Je zou even moeten wachten op andere tweakers die het beter weten als mij (niet zo heel moeilijk ;) ). -edit- heb je je gtx650 nog?? Anders kun je ff daarop verder kijken en testen. Kun je even in de details vertellen of een filmpje maken als je verwacht dat het gebeurt?? Dan kunnen wij er beter op in gaan als je begrijpt wat ik bedoel :D Misschien is een fotootje van het etiket van je voeding al genoeg (waar veel getalletjes op staan :+ )

[ Voor 33% gewijzigd door pwillemske op 05-03-2015 20:57 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Hapkoek
pwillemske schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 20:54:
Dat zou kunnen helpen, maar ik weet niet of de pc gaat rebooten als de vrm's te heet worden, volgens mij sluit ie de pc gewoon af. Maar ik verdenk je mobo en je voeding aangezien je met ongekoelde vrm's maximaal een fx6300 kan/mag draaien. Je zou even moeten wachten op andere tweakers die het beter weten als mij (niet zo heel moeilijk ;) ). -edit- heb je je gtx650 nog?? Anders kun je ff daarop verder kijken en testen. Kun je even in de details vertellen of een filmpje maken als je verwacht dat het gebeurt?? Dan kunnen wij er beter op in gaan als je begrijpt wat ik bedoel :D Misschien is een fotootje van het etiket van je voeding al genoeg (waar veel getalletjes op staan :+ )
Oke, ik heb de FX8320 al een jaar op dat moederbord zitten samen met de gtx650, nooit een probleem gehad.

Dus ik zou de gtx650 er weer in kunnen prikken en wat kan ik dan zeg maar testen? Of wat wil je graag zien?
En inderdaad even op inbreng van andere Tweakers wachten.

Voeding wil ik nog wel vervangen alleen mobo... Dan zou ik liever naat Intel gaan alleen kost het dan weer waarschijnlijk meer als de videokaart me heeft gekost.. :X Zat ik niet echt op te wachten! :+

[ Voor 45% gewijzigd door Hapkoek op 05-03-2015 21:15 ]

• Hapkoek
Ik heb trouwens wel een minidump, check de link hier
(Uitgelezen met Bluescreenviewer) Hoop dat mensen hier wat mee kunnen! Ik lees over de bug check code 0x00000124 vooral dingen met drivers/temperatuur..

Al zegt de software van AMD dat ik up-to-date ben, heb ik ook net DirectX geupdate, al was die ook al up-to-date.. Verder nog tips?

Wel erg maf, lijkt geen regelmaat in te zitten, ene keer reboot hij na 5 sec en de andere keer na 15min... 8)7

[ Voor 74% gewijzigd door Hapkoek op 05-03-2015 22:26 ]

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:16
Ik heb de micro atx versie van dat moederbord + een 8320 in mijn server zitten, die gaat ook regelmatig lange tijd naar 100% en nooit een crash. Als je airflow goed is zal het daar niet zo snel aan liggen denk ik.

• Hapkoek
M'n airflow is aardig goed, voel ook eigenlijk nooit warme lucht door m'n kast gaan, heb er een extra op het koelblok van de cpu zitten en nog een bij de outtake aan de achterkant van de kast. Waait opzich aardig daarbinnen.

• pwillemske
  • Niet online
Ik zou zeggen, probeer het nog met je gtx650, doe een aantal testen waar jou pc op reboot. De enige schuldige die overblijft is eigenlijk je voeding of videokaart (lijkt me raar).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Hapkoek
pwillemske schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 07:52:
Ik zou zeggen, probeer het nog met je gtx650, doe een aantal testen waar jou pc op reboot. De enige schuldige die overblijft is eigenlijk je voeding of videokaart (lijkt me raar).
Zal ik even doen, en dan de amd drivers weer uninstallen en nvidia driver installeren? Moet ik nog een clean programma gebruiken ofzo? Of gewoon alles onder het kopje amd uninstallen.

• pwillemske
  • Niet online
Je kan gewoon nVidia drivers gebruiken, had ik ook in het begin. Ik kwam van een 9600gt af. Dat moet geen probleem vormen. Daarnaast moet je drivers verwijderen met een speciaal programma.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Hapkoek
pwillemske schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 09:06:
Je kan gewoon nVidia drivers gebruiken, had ik ook in het begin. Ik kwam van een 9600gt af. Dat moet geen probleem vormen. Daarnaast moet je drivers verwijderen met een speciaal programma.
Oke, maar ik bedoel dus, nu zit de 290 erin met AMD drivers, dan is het verstandig als ik nu al die drivers uninstall en dan de gtx650 erin prik en weer Nvidia drivers installeer toch?

Weet jij zo trouwens een programma aan te raden om de restjes te verwijderen van de drivers?

• pwillemske
  • Niet online
Hapkoek schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 09:14:
[...]

Oke, maar ik bedoel dus, nu zit de 290 erin met AMD drivers, dan is het verstandig als ik nu al die drivers uninstall en dan de gtx650 erin prik en weer Nvidia drivers installeer toch?

Weet jij zo trouwens een programma aan te raden om de restjes te verwijderen van de drivers?
Bespaar je moeite, je hoeft je drivers niet te verwijderen...ik heb mijn drivers ook niet verwijderd en het werkt zonder problemen :Y d:)b

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Hapkoek
Ah zo bedoel jij, dus nu gewoon de gtx650 erin prikken en testen waar de amd kaart crasht? Ga ik dat doen!

• Hapkoek
Ik heb trouwens een tijd terug met een Tweaker gesproken die problemen had met bijna hetzelfde moederbord als ik, ik had hem toen gevraagd wat de problemen waren omdat ik ook interesse had in een R9 290. Ik zal hier zijn verhaal posten. Misschien heb ik wel gewoon hetzelfde...
In eerste instantie had ik een 280X en ervaarde ik een dag na installatie artifacts tijdens Diablo 3. Na een ALT-TAB was het dan wel weg, maar het werd wel steeds frequenter. Daarna begonnen er soort van "glitches" op te treden als ik gewoon op m'n Windows bureaublad bezig was. Verder steeds vaker compleet uit het niets reboots. De ene keer met een freeze van 2-3 seconden, de andere keer zonder enige aanleiding een restart.

Met al die 3 dingen was ik er dus van overtuigd dat het aan m'n 280X lag, en deze teruggebracht voor een 290. Met de 290 heb ik eigenlijk alleen de reboots gehad en van de overige problemen niks gemerkt. Maar daar was ook niet de kans toe, want van alle 25 spontane reboots heeft m'n PC toen niet langer dan 5 minuten gedraaid. De reboots deden zich wel exact op dezelfde manier voor als bij de 280X.

Na lang zoeken bleek het dus vaker voor te komen. Het moederbord blijkt ook niet echt lekker in dat opzicht, en ik ben bang dat het met meer kaarten uit deze range zal zijn, ook andere merken. Maar dat is een wilde gok... :)
Edit:
Gebruik nu de gtx650, is het normaal dat hij hem nu aangeeft als 'standaard VGA grafische adapter'?
Voor de rest lijkt hij het normaal te doen, alleen kan ik Minecraft niet opstarten omdat die niet wil installeren ofzo.

Maar geen reboots...

Ik vind dit als ik mijn moederbord en videokaart google:
http://www.tomshardware.c...a78l-usb-motherboard.html
Made 2 changes >Changed PCIe bus settings from Auto to 110>Chipset Overvolt from Auto to 1.3.
it workt for me no more bsod
Wat betekent dat precies en zou het voor mij effect kunnen hebben? Echter heb ik geen bsod maar reboots.. Al zegt hij in de minidumps dat het wel bsod's zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Hapkoek op 06-03-2015 10:04 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-02 19:02

Nemesizz

Untouchable

Wat betekent dat precies en zou het voor mij effect kunnen hebben? Echter heb ik geen bsod maar reboots.. Al zegt hij in de minidumps dat het wel bsod's zijn.
Standaard setting in Windows is dat ie reboot bij een BSOD, meestal gaat dit zo snel dat je de BSOD helemaal niet te zien krijgt.

De optie voor automatisch herstarten bij een fout (BSOD) kun je uitzetten (doe ik wel altijd, kun je veel makkelijker zien waarop die crashed).

• Hapkoek
Nemesizz schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:23:
[...]

Standaard setting in Windows is dat ie reboot bij een BSOD, meestal gaat dit zo snel dat je de BSOD helemaal niet te zien krijgt.

De optie voor automatisch herstarten bij een fout (BSOD) kun je uitzetten (doe ik wel altijd, kun je veel makkelijker zien waarop die crashed).
Oh oke, zal even zoeken of ik het kan uitzetten, al krijg ik dan waarschijnlijk net zoveel informatie te zien als dat ik zie met BlueScreenViewer toch?

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:21
Begrijp ik het goed als:
- je start windows, bekijkt een website, leest een pdfje: werkt prima, geen reboot
- je start een spel: direct een reboot of na enige tijd een reboot
Als je antwoord 2 x ja is dan vermoed ik dat de videokaart niet genoeg voeding krijgt.
Zodra je een spel start gaat ie namelijk stroom trekken.
- Zitten alle PCI-E voedingsstekkers aangesloten ? Je voeding heeft 2 x PCI-E 6+2 pins, dat zou voldoende moeten zijn.

Als je met alleen Windows (zonder een spel te draaien) ook al reboots hebt verdenk ik dat er iets mis is met de videokaart.
Je kunt wel blijven proberen met drivers enzo maar ik denk dat dit een hardware probleem is.

• Hapkoek
peterpv schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:54:
Begrijp ik het goed als:
- je start windows, bekijkt een website, leest een pdfje: werkt prima, geen reboot
- je start een spel: direct een reboot of na enige tijd een reboot
Als je antwoord 2 x ja is dan vermoed ik dat de videokaart niet genoeg voeding krijgt.
Zodra je een spel start gaat ie namelijk stroom trekken.
- Zitten alle PCI-E voedingsstekkers aangesloten ? Je voeding heeft 2 x PCI-E 6+2 pins, dat zou voldoende moeten zijn.

Als je met alleen Windows (zonder een spel te draaien) ook al reboots hebt verdenk ik dat er iets mis is met de videokaart.
Je kunt wel blijven proberen met drivers enzo maar ik denk dat dit een hardware probleem is.
1. Soms krijg ik ook een reboot tijdens internetten. Bijvoorbeeld toen ik dit topic schreef moest ik dat 2x doen omdat hij tijdens het typen rebooten. 8)7 Zit nu op m'n laptop.

2. Als ik MSI Afterburner start, of Minecraft reboot hij direct. Maar ik deed gister even 7 Days to die en daar kon ik een tijdje in blijven spelen al stopte ik na 30/40sec omdat ik het wel geloofde.. Lijkt dus erg random te zijn.. :-(

Maar hij lijkt het wel beter vol te houden met internetten, als ik niks doe duurt het langer voordat hij reboot. Toen ik gister Minecraft opstartte stopte hij gelijk het moment dat de wereld was ingeladen.
Nu heb ik de GTX650 getest en die werkt zonder problemen nog steeds. (Had ook niet anders verwacht omdat hij al een jaar zonder problemen draait)

Toen deed ik de 290 er weer in en kon ik wel even Minecraft spelen zonder reboot.. Even met settings gespeeld en toen ben ik gestopt.

Mochten jullie nou meer info nodig hebben van iets, laat het maar weten.

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Made 2 changes >Changed PCIe bus settings from Auto to 110>Chipset Overvolt from Auto to 1.3.
it workt for me no more bsod
In de bios verander je de bussnelheid, zorgt ervoor dat ie iets sneller werkt, maar dat zie je eigenlijk niet echt terug in de prestaties. En het Overvolten van je chipset kan er voor zorgen dat deze stabieler werkt.

Verder; heb je al eens een geheugentest gedraaid? De problemen die je omschrijft kunnen namelijk daar ook goed mee te maken hebben.

www.ping-win.nl

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:21
Je zou nog wat net de BIOS instellingen kunnen spelen, op zijn traagste zetten bv. Maar als dat niet helpt is volgens mij de videokaart gewoon niet OK of niet OK in combinatie met jouw moederbord. Het mooiste zou zijn als je die videokaart eens in een andere PC kunt proberen.

• Hapkoek
Rye schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 14:31:
[...]

In de bios verander je de bussnelheid, zorgt ervoor dat ie iets sneller werkt, maar dat zie je eigenlijk niet echt terug in de prestaties. En het Overvolten van je chipset kan er voor zorgen dat deze stabieler werkt.

Verder; heb je al eens een geheugentest gedraaid? De problemen die je omschrijft kunnen namelijk daar ook goed mee te maken hebben.
Dan zou ik dat misschien kunnen proberen? Heeft dit verder geen gevolgen?
Over geheugentest, met de GTX650 heb ik geen crashes en met de R9 290 wel, dan is de kans denk ik klein dat het het geheugen is toch? Of is dat wel mogelijk.
peterpv schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 15:47:
Je zou nog wat net de BIOS instellingen kunnen spelen, op zijn traagste zetten bv. Maar als dat niet helpt is volgens mij de videokaart gewoon niet OK of niet OK in combinatie met jouw moederbord. Het mooiste zou zijn als je die videokaart eens in een andere PC kunt proberen.
Hoe zou ik hem trager kunnen zetten? Dat kan ik ook nog even proberen. Het mooiste zou inderdaad zijn om de videokaart in een andere kast te zetten. Zal eens gaan nadenken waar dat mogelijk is.

• Rye

Rye

Het kan. Die 290 heeft meer geheugen en het kan zijn dat je RAM anders gealloceerd wordt.

En m.b.t. het aanpassen van je bios settings; zou veilig moeten zijn ;)

www.ping-win.nl

• Hapkoek
Rye schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 19:11:
Het kan. Die 290 heeft meer geheugen en het kan zijn dat je RAM anders gealloceerd wordt.

En m.b.t. het aanpassen van je bios settings; zou veilig moeten zijn ;)
Oke, dat overvolten wil ik wel proberen, valt dat makkelijk uit te leggen? Of is er een handleiding voor? Als ik het google vind ik vooral overclock handleidingen/tuts

• Rye

Rye

Ja, in die hoek moet je het ook zoeken. Gewoon even UEFI induiken en ga opzoek naar je Overclock / OC menu.

www.ping-win.nl

• Hapkoek
Ik typ weer vanaf m´n pc, Wat ik heb gedaan is:

*PCIE overclock op 110 gezet in plaats van auto
*Chipset Over Voltage op 1.30000 gezet

Hij doet het nu al een kwartier stabiel terwijl ik een spel speel en MSI Afterburner open heb staan.
Natuurlijk wil ik niet te vroeg juichen dus mag hij vannacht een nachtje doorhalen. Zie morgen het resultaat wel.

Edit: Helaas, toch een reboot gehad.. Het heeft het wel vermindert maar nog niet helemaal verholpen... Wat zou ik verder kunnen doen? Het is dus wel aanzienlijk minder, hij heeft in de nacht een paar uur gedraaid en is vanochtend pas gereboot.

Hij staal alweer een tijd aan maar ik zou de PCIE overclock misschien op 113 of 115 kunnen zetten? Afhankelijk van hoe vaak hij reboot want het heeft wel geholpen.. Ik ga zo even BF4 spelen en dan zal hij ook wat meer van m'n voeding vragen, ben benieuwd of hij dan direct gaat rebooten of niet.

[ Voor 46% gewijzigd door Hapkoek op 07-03-2015 11:42 ]

• Broski
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-08-2023
Ik had hetzelfde probleem met dezelfde kaart alleen dan met een CoolerMaster GM Series G650M, M5A78L-M/USB3 en FX6350. De oude HD 7850 doet het prima maar met een R9 290 of 290x hetzelfde symptoom. Terwijl beide kaarten het wel prima doen in mijn eigen pc met een (oudere) Corsair TX650.
Ik gok dat het aan de voeding ligt, helaas niet met een andere voeding nog kunnen testen bij die pc.

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-02 23:27

Rico

Wie dit leest is gek....

Zou je PCIE eerder eens op 95 zetten en dan proberen.

• Hapkoek
Broski schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 14:35:
Ik had hetzelfde probleem met dezelfde kaart alleen dan met een CoolerMaster GM Series G650M, M5A78L-M/USB3 en FX6350. De oude HD 7850 doet het prima maar met een R9 290 of 290x hetzelfde symptoom. Terwijl beide kaarten het wel prima doen in mijn eigen pc met een (oudere) Corsair TX650.
Ik gok dat het aan de voeding ligt, helaas niet met een andere voeding nog kunnen testen bij die pc.
Zou opzich kunnen, al werkt het nu wel 'aardig' en toen ik de kaart even z'n best liet doen wist m'n voeding het toch bij te benen omdat hij niet rebooten.
Rico schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 21:11:
Zou je PCIE eerder eens op 95 zetten en dan proberen.
Hoezo lager gaan? Ik dacht misschien chipset overvolt heel ietjes nog opschroeven, m'n pc stond van 09:45 aan en had rond 18:40 een reboot, voor de rest niet de hele dag. :D Heb ook BF4 op ultra gespeeld en de temp liep op tot 68 graden, toen heeft hij ook geen reboot gehad.

Zou ik eerst proberen de PCIE op 95 te zeggen?

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-02 23:27

Rico

Wie dit leest is gek....

Zou ik wel doen want je pcie hoort op 100 en soms gaat hij wat te hoog wat rare dingen tot gevolg heeft.
Probeer eens 95

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 12:02
Dit is een bekend voeding probleem.
Je kunt een hoop gaan tweaken in je bios maar dat lost een probleem met de voeding niet op.

Mijn broertje had exact het zelfde probleem met een 290. Bij zijn voeding kon hij de rails middels een switch samenvoegen, sindsdien is hij wel stabiel.

• Hapkoek
Rico schreef op maandag 09 maart 2015 @ 00:57:
Zou ik wel doen want je pcie hoort op 100 en soms gaat hij wat te hoog wat rare dingen tot gevolg heeft.
Probeer eens 95
Ik zal het eens proberen en kijken of ik meer/minder reboots krijg.
unfor schreef op maandag 09 maart 2015 @ 01:04:
Dit is een bekend voeding probleem.
Je kunt een hoop gaan tweaken in je bios maar dat lost een probleem met de voeding niet op.

Mijn broertje had exact het zelfde probleem met een 290. Bij zijn voeding kon hij de rails middels een switch samenvoegen, sindsdien is hij wel stabiel.
Dus m'n voeding vervangen is misschien wel verstandig? Of zou de oplossing van jouw broertje ook bij mij toegepast kunnen worden?
Pagina: 1