Steam Machine / HTPC remote opstarten en bedienen met remote

Pagina: 1
Acties:

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-02 19:55
Hallo,

Ik ben eea aan het uitzoeken betreft het zelf samenstellen van een 'steam machine': een small formactor pc met steam os voor gaming en xbmc voor multimedia.

Idee is dat ik later een steam controller erbij koop, ik heb reeds een harmony remote.

Zelf samenstellen kom ik wel uit, genoeg ervaring met het zelf samenstellen van pc's. Echter, deze setup heeft wensen waar ik ook na zoeken niet een goed/ideale oplossing bij kan vinden.

- ik wil de steam machine op kunnen starten met de wireless steam controller of harmony remote. Is dit mogelijk en zo ja, in welke richting moet ik zoeken om dit op een goede manier voor elkaar te krijgen? Niks concreets over kunnen vinden.

- kun je met een harmony dergelijke apparaten bedienen? Zelf eea kunnen vinden en lijkt gewoon mogelijk. Beste wat ik kon vinden was een usb ir receiver. Lijkt me echter niet de mooiste oplossing en geeft als noodzaak dat de behuizing een usb aan de voorkant heeft...dat is niet ideaal bij mijn huidige setup.

Mochten jullie ervaring hebben en een goede oplossing / guide weten hoor ik het graag.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:07
Je kan een ir usb ontvanger kopen. De meesten werken wel met de harmony. Aan/uitzetten kan. Al zal je hem wel moeten instellen op normale of deep sleep. Power on via usb kan maar bij een enkel moederborden. Wake from sleep kunnen bijna al niet allemaal. En je kan gewoon usb achter pakken. De meeste zitten aan een draadje. Die je op de juiste plek kan leggen/plakken. Een andere optie is een behuizing kopen waar ir al in zet(moet je wel een mobo hebben die een ir onboard mobo heeft(ben even de naam kijk en zit op mijn telefoon). Deze kunnen vaak wel cold boot starten(zie daar het nut niet echt van in).

http://www.minigadgets.nl...J64zr-Z-LoCFYlF3godXDkA5A

nog even wat leesvoer/ ideeën Fysieke afstandsbediening voor XBMC

[ Voor 13% gewijzigd door loki504 op 03-04-2015 19:11 ]

• Joppiesaus2
Dank. Zie dat er veel oplossingen zijn (cec lijkt interessant) om de pc in aan stand te bedienen. Alleen aan krijgen remote is een bottleneck.

Zelf dit nog kunnen vinden: http://m.newegg.com/Product/index?itemnumber=N82E16811998141.

Lijkt een apparaat met meerdere mogelijkheden om aan uit te faciliteren, alleen onduidelijk voor mij of dit weer kan praten met externe remotes zoals de harmony of steam controller..

• loki504
Ligt er mogelijk aan welke harmony je hebt.(als hij rf aan kan) grote kans dat hij er iets mee kan. Maar wat houd je tegen aan sleepmode en een ir usb ontvanger? Verbruik is minimaal. En je kan vedergaan waar je gebleven bent.

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Buiten het probleem om de pc aan te krijgen zonder op te staan : Koop voorlopig een xbox 360 controller voor windows, dan kan je direct aan de slag met steam games en xbmc.

Met kodi 14 had ik problemen met de controller, maar met de laatste stable van XBMC , en dat is 13.2 loopt alles als een zonnetje. Alleen wel even opstaan om aan te zetten, is niet zo erg zou ik zeggen ?

Zelf draai ik steam op een celeron 1840, GTX 660, 8GB DDR3 en een SSD. Games zoals Grid, Call of Juarez enz draaien op max settings en bijzonder smooth. Die Celeron 1840 is voldoende.

[ Voor 19% gewijzigd door HaseMike op 06-04-2015 08:24 ]

• Joppiesaus2
Opstaan is natuurlijk niet het einde van de wereld, maar vind het leuk om te kijken of dit probleem op een goede manier is op te lossen zodat activatie ongeveer hetzelfde gaat als bij een playstation of xbox. Beetje tweaken toch? :-)

Zelf nog even aan het kijken wat de specs moeten worden. Wil iig 4k hdmi 2.0 output meenemen zodat ik daar direct klaar voor ben. Formfactor wordt wss pricewatch: BitFenix Phenom Micro-ATX Wit of vergelijkbaar.

Ben nog aan het uitzoeken of ik dual boot neem (nog nooit toegepast op een installatie) met windows als backup voor non-linux games en hoe xbmc en steamos straks naast elkaar moeten bestaan bij opstart steamos (nog geen ervaring mee en ook nog geen test installatie uitgevoerd.

Zal wel einde jaar worden dat ik alles aanschaf samen met een 4k scherm dus kan nog even eea uitzoeken :-)

[ Voor 65% gewijzigd door Joppiesaus2 op 06-04-2015 21:46 ]

• loki504
je kan even via Wake On Lan. je htpc aan zetten.(via telefoon/tablet/). waarom niet windows standaard draaien. en dan xbmc icm advance lancer om of steam-bigpicture te openen. waneer je deze sluit kom je weer in xbmc. werkt bij mij perfect. en gebruik je ook nog een receiver? misschien heeft die een displaypoort aansluiting?

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Oh tijd zat dus, ik draai windows 8.1 met xbmc + Steam in big picture mode. Samen met Kodi launcher : KLIK.

Steamos brengt m.i. alleen maar nadelen, geen XBMC, moeilijk andere games buiten steam toevoegen, lastig OS als er wat mis is, tenzij je natuurlijk Linux leuk vind.

En inderdaad zoals hierboven geschreven, wake on lan met phone gaat prima.

Met 4K gaming zit je in een heel andere prijsgroep dan ik zelf heb staan, voor mij was de grap een steam pc te bouwen voor de prijs van een console. En dat is tot mijn verbazing binnen dat budget een stuk beter gelukt dan ik dacht :)

• Joppiesaus2
Ben zelf wel gecharmeerd van het linux/SteamOS wat neergezet gaat worden. Maar heeft i.d.d. ook een hoop nadelen. Vraag me af of het steam machine uberhaupt gaat aanslaan (te complexe commerciele propositie als je het mij vraagt voor gemiddelde consument en partijen als ea ondersteunen linux nog niet). Vandaar dat ik dual boot als optie wil bekijken. In de tussentijd in de gaten houden of api's als vulcan de weg versoepelen om de weg voor steamos wat te vergemakkelijken :-).

Wake On Lan is een optie, maar ga dan denk ik eerder voor de usb dongle, zoek idealiter iets waarmee je met de Steam controller en/of met een harmony remote de machine kunt starten. Extra devices (smartphone + harmony of smartphone + controller) vermijd ik liever.

Ik wil geen toetsenboard/muis bij m'n tv hebben, dus een goede keuze maken qua boot voor een fijne gebruikservaring is wel even iets om over na te denken. Zo kunnen ook a-technishe personen thuis e.e.a. gebruiken voor het kijken van films e.d. :)

Wil zelf denk ik zon €1000 uitgeven en kan bepaalde onderdelen hergebruiken. Ben benieuwd of 4k gaming tegen die tijd in dat budget past. Ik heb nog een PC staan waarvan ik onderdelen als de BluRay drive, Powerblok, Koelling, e.d. kan overnemen. Mocht Vulcan echt 2 grafische kaarten aan kunnen, zelfs van verschillende merken / modellen kan ik er zelfs nog aan denken mn HD6950 uit deze pc mee te nemen als secundaire kaart :)

[ Voor 42% gewijzigd door Joppiesaus2 op 07-04-2015 13:17 ]

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:22
Ik ga dit topic volgen :) Kan je foto's posten als klaar is?
Momenteel draai ik zelf met Windows 8.1 Kodi+Steam werkt prima (Steam update verpest wel soms...)
Soms zit ik boven in mijn kamer en htpc is altijd in slaapstand. Soms wil ik films overzetten dan denk ik geen goesting om naar beneden te gaan dan doe ik met wake on Lan :)
Met remote of controller gaat wel niet ;) Ik zou beide gebruiken
Misschien moet je eens naar Usb flirc dongle kijken.

• Joppiesaus2
Doe ik. Nu nog ff in research fase:
  • Kan ik oud 8 GB ram geheugen pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G meenemen en naast nieuwer 8 GB ram (bijvoorbeeld: pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU) gebruiken om samen 16GB te maken. Eigen onderzoekje geeft aan dat dit wellicht zeer negatieve snelheidsresultaten kan geven. Geen ervaring mee tot zo ver i.i.g.
  • Kan ik 2 video kaarten passend maken in een micro case als de pricewatch: BitFenix Phenom Micro-ATX Wit. Nog ff passen en meten dus :-). Kan i.i.g. interessant zijn als Vulcan meerdere kaarten van verschillende merken gaat ondersteunen.
  • Ga ik voor micro- of mini ATX
  • Vragen omtrent Linux, windows, dual boot, XBMC e.d.
  • Vragen omtrent input en remote opstart.
  • Wvttk :)
Zet m'n uiteindelijke bevindingen voor koop hier neer en post tzt de foto's wel.

[ Voor 95% gewijzigd door Joppiesaus2 op 07-04-2015 14:11 ]

Pagina: 1