Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-06 06:35
Sinds kort maak ik met veel plezier gebruik van XBMC (heb het licht gezien), hiervoor had ik een Mede8er, echter werkte dit veelste traag etc. Ik heb XBMC op mijn Pc draaien, welke m.b.v. HDMI is verbonden met mijn Samsung setje. Werkt als een tierelier!

Ik heb op mijn telefoon een XBMC remote APP gedownload, waarmee ik XBMC lekker vanuit de bank bedien, echter vind ik dit verre van ideaal. Even snel op pauze zetten is er niet bij zeg maar (scherm unlocken, app openen, ...).

Ik ben dus op zoek naar een fysieke (wireless) remote, welke enigzins betaalbaar is en goed overweg kan met XBMC (op Windows 8.1). Kan iemand een goede aanbeveling doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedaalemmer|IA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-11-2019
Windows MCE afstandsbediening werkt met XMBC, of een alternatief zoals een logitech harmony +rf ontvanger . Hangt van je budget af.

Voorbeeld: http://www.minigadgets.nl...J64zr-Z-LoCFYlF3godXDkA5A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL
Dank voor je reactie, meer dan 100 euro wil ik er toch eigenlijk niet aan uitgeven. De afstandsbediening die je als voorbeeld aandraagt vind ik qua design niet mooi. Heb je wat specifieke voorbeelden van een goeie Windows MCE afstandsbediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 23:18

seninha

god's right foot

Ik maak gebruik van een Harmony Remote ism een MCE ontvanger.
Werkt perfect.

Kijk even rond. Er staan genoeg op tweakers te koop (2de hands)

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een extra afstandsbediening is nergens voor nodig. Koop een Pulse-Eight USB CEC adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 16:40
Ultra schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 13:06:
Een extra afstandsbediening is nergens voor nodig. Koop een Pulse-Eight USB CEC adapter.
Dit inderdaad. Dan kan je de remote van je TV of receiver gebruiken om je HTPC mee te bedienen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik heb het gedaan met een Harmony (aangezien ik die toch al heb om al m'n apparatuur mee te bedienen) en een Flirc ontvanger voor de HTPC. Werkt prima. Inleren van de knoppen gaat heel simpel met een programma op je pc; je hoeft dus niet de keymap-bestanden van xbmc moeizaam te gaan zitten wijzigen.

Overigens kan Flirc met willekeurig welke ir-remote overweg. Dus als jij er nog eentje hebt liggen die je geschikt lijkt kwa indeling, dan kan je de knoppen zonder problemen aanpassen aan de functie die je ervoor hebt bedacht op je HTPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
HvB83 schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 15:23:
Ik heb het gedaan met een Harmony (aangezien ik die toch al heb om al m'n apparatuur mee te bedienen) en een Flirc ontvanger voor de HTPC. Werkt prima. Inleren van de knoppen gaat heel simpel met een programma op je pc; je hoeft dus niet de keymap-bestanden van xbmc moeizaam te gaan zitten wijzigen.

Overigens kan Flirc met willekeurig welke ir-remote overweg. Dus als jij er nog eentje hebt liggen die je geschikt lijkt kwa indeling, dan kan je de knoppen zonder problemen aanpassen aan de functie die je ervoor hebt bedacht op je HTPC.
Het nadeel van Flirc (en van elke IR-based oplossing) is dat je altijd een line-of-sight met je device nodig hebt om het te laten werken. Vaak dat een vaas met bloemen op tafel al genoeg kan zijn om irritatie erdoor op te wekken.
Met CEC gebruik je de IR-receiver in je TV (of reciever) en aangezien deze normaal gesproken je altijd al een line-of-sight geeft, heb je er dus nooit problemen mee. CEC is, als je uitgaat van een complete oplossing dus inclusief een remote, niet duurder dan een andere oplossing. Als je al over een remote beschikt is het natuurlijk goedkoper om dan wel een Flirc-achtige oplossing toe te passen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL
kroegtijger schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 15:43:
[...]

Het nadeel van Flirc (en van elke IR-based oplossing) is dat je altijd een line-of-sight met je device nodig hebt om het te laten werken. Vaak dat een vaas met bloemen op tafel al genoeg kan zijn om irritatie erdoor op te wekken.
Met CEC gebruik je de IR-receiver in je TV (of reciever) en aangezien deze normaal gesproken je altijd al een line-of-sight geeft, heb je er dus nooit problemen mee. CEC is, als je uitgaat van een complete oplossing dus inclusief een remote, niet duurder dan een andere oplossing. Als je al over een remote beschikt is het natuurlijk goedkoper om dan wel een Flirc-achtige oplossing toe te passen.
Het CEC verhaal staat me erg aan, en is in mijn situatie denk ik de enige goede (goedkope) oplossing. Ik heb namelijk XBMC op mijn Pc draaien, welke niet in de buurt van de Tv staat. Indien ik dus een Harmony zou kopen, moet ik daarnaast nog een IR receiver + een USB verlengkabel kopen om dit te fatsoeneren. Al met al ben ik dan 100 euro kwijt, dat vind ik toch echt te veel voor een remote t.b.v. XBMC.

Hebben jullie persoonlijke ervaring met dat CEC apparaatje? Gaat dat op mijn 3-4 jaar oude Samsung LCD televisie (LE46B650T2P) + Samsung home cinema set ook werken? Kwestie van tussen 2 HDMI kabels stoppen en gaan met die banaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
kroegtijger schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 15:43:
[...]

Een vaas in m'n line-of-sight zou sowieso al mijn irritatie wekken; als we op de bank zitten om een filmpje te kijken wil ik ook lekker kunnen hangen zonder dat de bloemen in de weg zitten. :+

Maar je hebt gelijk; ik heb me onvoldoende in CEC ingelezen om te weten wat het allemaal wel en niet kan. Mogelijk is het nog een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:07

CeesKees

I rest my Kees

Ultra schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 13:06:
Dit!

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
SparksNL schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 15:56:
[...]

Het CEC verhaal staat me erg aan, en is in mijn situatie denk ik de enige goede (goedkope) oplossing. Ik heb namelijk XBMC op mijn Pc draaien, welke niet in de buurt van de Tv staat. Indien ik dus een Harmony zou kopen, moet ik daarnaast nog een IR receiver + een USB verlengkabel kopen om dit te fatsoeneren. Al met al ben ik dan 100 euro kwijt, dat vind ik toch echt te veel voor een remote t.b.v. XBMC.

Hebben jullie persoonlijke ervaring met dat CEC apparaatje? Gaat dat op mijn 3-4 jaar oude Samsung LCD televisie (LE46B650T2P) + Samsung home cinema set ook werken? Kwestie van tussen 2 HDMI kabels stoppen en gaan met die banaan?
Of het gegarandeerd gaat werken valt helaas niet te zeggen, maar er is een goede indicatie dat het zou moeten werken, mits je TV het gebruik van CEC ondersteund (even in de handleiding kijken dus). De berichtgevingen omtrend de implementatie van CEC door Samsung zijn wat dat betreft positief, (net zoals bij Sony en Panasonic. Andere fabrikanten, zoals LG, willen nog wel eens een aparte implementatie van CEC toepassen, waardoor (lang) niet alles goed functioneert) dus de kans is groot dat het gewoon meteen functioneert. Indien een windows-omgeving zul je nog wel even de software moeten installeren en configureren. Indien je een recente OpenElec gebruikt wordt het al direct ondersteund.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
HvB83 schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 16:24:
[...]

Een vaas in m'n line-of-sight zou sowieso al mijn irritatie wekken; als we op de bank zitten om een filmpje te kijken wil ik ook lekker kunnen hangen zonder dat de bloemen in de weg zitten. :+
Helemaal mee eens, maar vrouwen willen nog wel eens onpraktisch denken :+
Maar je hebt gelijk; ik heb me onvoldoende in CEC ingelezen om te weten wat het allemaal wel en niet kan. Mogelijk is het nog een stuk beter.
Het lijkt me in ieder geval een onderzoekje waard. Zeker gezien dat CEC door steeds meer devices ondersteund wordt en je dus ook toekomstgericht bezig bent (maar uiteraard is een upgrade later altijd nog mogelijk)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedaalemmer|IA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-11-2019
SparksNL schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 11:53:
Dank voor je reactie, meer dan 100 euro wil ik er toch eigenlijk niet aan uitgeven. De afstandsbediening die je als voorbeeld aandraagt vind ik qua design niet mooi. Heb je wat specifieke voorbeelden van een goeie Windows MCE afstandsbediening?
Dit is een mce afstandbediening:

Afbeeldingslocatie: http://www.oneweb.co.uk/mythtv/wp-content/uploads/2009/02/mce-remote.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Mocht je toch voor een conventionele oplossing op IR kiezen, dan bevalt mij de iMon Pad erg goed (o.a. met de iMon VFD en UltraBay meegeleverd, maar ook Zalman en ThermalTake maken gebruik van de SoundGraph hardware), maar is wel helaas relatief prijzig. Grote voordeel bij de SoundGraph hardware is dat je de machine ook echt aan kunt zetten door de on/off switch via IR te bedienen.
Afbeeldingslocatie: http://www.3dvelocity.com/reviews/lc10m/remote_layout.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 413152

Ik heb deze al een tijdje: http://dx.com/p/wireless-...ceiver-for-pc-2-aaa-34435

Niet te duur en doet perfect wat het moet doen. Is ook plug-and-play, gewoon de IR receive inpluggen (zit erbij samen met verlengkabel) en alles werkt binnen Windows en XBMC.

Nadelen:
** Geen verlichte knoppen, kan vervelend zijn als je in het donker iets wilt doen.
** IR Receiver moet in het zicht liggen en licht op iedere keer er een signaal verzonden word. Zelf stoort me dit niet echt, maar voor anderen misschien weer wel.
** Staat standaard in muis-emulatie modus, waardoor het niet werkt in XBMC. Moet bij het opstarten dus altijd via een knopje op de remote switchen naar keyboard-modus. Geen idee of er ergens een scriptje is om dit automatisch te doen. Zou er eens moeten achter zoeken, maar voorlopig ontbreekt me de tijd en zin om er achter te gaan. Misschien dat iemand hier input heeft voor mij? :>

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 413152 op 26-11-2013 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-05 11:05

TheNephilim

Wtfuzzle

http://flirc.tv/ ziet er wel interessant uit overigens, dank voor de tip! USB verlengkabeltje en dan naar de HTPC in de meterkast (1-2 meter). Als die werkt met Logitech Harmony afstandsbedieningen en XMBC ben ik snel klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
TheNephilim schreef op maandag 02 december 2013 @ 14:21:
http://flirc.tv/ ziet er wel interessant uit overigens, dank voor de tip! USB verlengkabeltje en dan naar de HTPC in de meterkast (1-2 meter). Als die werkt met Logitech Harmony afstandsbedieningen en XMBC ben ik snel klaar!
Dat zou gewoon moeten gaan werken inderdaad. Is denk ik ook de goedkoopste oplossing. Enige nadelen eraan zijn dat de boel in het zicht moet zitten (niet echt fraai imho), en dat je de machine er niet mee aan kan zetten. Als dat geen issues zijn, dan is het een prima oplossing voor weinig geld.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

kroegtijger schreef op maandag 02 december 2013 @ 14:49:
[...]

Dat zou gewoon moeten gaan werken inderdaad. Is denk ik ook de goedkoopste oplossing. Enige nadelen eraan zijn dat de boel in het zicht moet zitten (niet echt fraai imho), en dat je de machine er niet mee aan kan zetten. Als dat geen issues zijn, dan is het een prima oplossing voor weinig geld.
Gewoon het IR oogje met een plakkertje onder de rand van de kast, zie je er niks meer van.

Kun je met die CEC-adapters de HTPC wel aanzetten dan? Sowieso vind ik het nog maar een raar principe. De afstandsbediening van de tv heeft toch lang niet alle knopjes die ik nodig heb voor XMBC? Daarnaast, heb ik niks aan CEC met een Logitech Harmony toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-06 09:40
Ik heb het met de CEC adapter gedaan en nog geen seconde spijt van gehad. Het is relatief goedkoop en veel handiger dan weer een extra remote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
TheNephilim schreef op maandag 02 december 2013 @ 14:55:
[...]

Gewoon het IR oogje met een plakkertje onder de rand van de kast, zie je er niks meer van.
Dat is natuurlijk niet in te schatten voor ons; per situatie kan dat anders zijn. Bij mij thuis zou het bijvoorbeeld weer geen gezicht zijn, maar in andere situaties kan je het er natuurlijk wel heel netjes mee weg werken. Het kan dus een nadeel zijn, maar hoeft absoluut niet het geval te zijn.
Kun je met die CEC-adapters de HTPC wel aanzetten dan?
Nee, ook niet. Dat kan met geen enkel device dat via USB de bediening regelt, tenzij je mobo dat ondersteund (en dat doet er vrijwel geen-een vanuit S5-toestand; ook met Flirc gaat dat niet). De enige manier hoe je dat kan realiseren is door een IR-ontvanger te nemen die je continue van stroom voorziet, en de aan/uit schakelaar bedient van je case. Onder andere de SoundGraph hardware doet dit. De stroomvoorziening wordt rechtsreeks vanaf de voeding gehaald door middel van een verloop-kabeltje, en de aan/uit switch wordt doorgelust via het iMon (soundgraph) device. Hierdoor kan je dus met IR de schakelaar bedienen. Werkt gegarandeerd dan.
Sowieso vind ik het nog maar een raar principe. De afstandsbediening van de tv heeft toch lang niet alle knopjes die ik nodig heb voor XMBC?
Uiteraard is dat afhankelijk van je TV, en je TV zal het ook moeten ondersteunen. De meeste moderne tv's doen dat inmiddels, alleen niet allemaal gebruiken dezelfde manier van implementeren van het protocol, waardoor sommige merken wel eens problemen geven. LG schijnt nogal lastig ermee te zijn bijvoorbeeld, maar Sony werkt weer vlekkeloos en naar ik heb vernomen zijn ook Samsung en Panasonic hier prima geschikt voor.
De remotes van de moderne toestellen beschikken vrijwel allemaal over additionele knoppen, die je vaak al voor bijvoorbeeld DLNA kan gebruiken, of voor andere CEC-devices, zoals bluray spelers e.d. Over het algemeen zijn de moderne receivers ook van deze functionaliteit voorzien, waardoor je ook met 1 remote (meestal die van de receiver) je TV en geluid kan bedienen.
Met de CEC-adapter van PulseEight kun je dat CEC-signaal naar USB toe halen. Elke knop van de remote stuurt zijn eigen code uit. Aan die code kan je vervolgens dus weer een actie hangen. Je zou dus bijvoorbeeld ook de knop voor het wisselen van TV-kanaal kunnen her-programmeren om de volgende of de vorige video te laten tonen, of om door een menu te navigeren.
Over het algemeen is dat niet heel erg praktisch, en ben je vaak beter af met ofwel de default settings (die vaak al prima zijn) ofwel templates die anderen al gemaakt hebben hiervoor en gewoon te downloaden zijn.
Daarnaast, heb ik niks aan CEC met een Logitech Harmony toch?
Hoezo niet? Als de harmony op je TV werkt (wat het doet neem ik aan), dan kan je daarna toch vanaf je TV weer naar je HTPC gaan? Die heeft natuurlijk geen enkele boodschap aan of het een “orginele” remote betreft, of dat de input vanaf de IR-reciever van je TV vanaf een Harmony komt. Het resultaat is exact hetzelfde.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
zwiep666 schreef op maandag 02 december 2013 @ 14:59:
Ik heb het met de CEC adapter gedaan en nog geen seconde spijt van gehad. Het is relatief goedkoop en veel handiger dan weer een extra remote.
Ik vind het zelf ook de (bijna) ideale oplossing. Alleen aan zetten van de machine mis ik er wel echt op nog, maar ik neem aan dat tzt ook daar wel een oplossing voor komt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Dinovo Mini van Logitech (mini toetsenbord). Aangezien ik XBMC op m'n Pc heb draaien werkt dit perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
SparksNL schreef op maandag 02 december 2013 @ 16:35:
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Dinovo Mini van Logitech (mini toetsenbord). Aangezien ik XBMC op m'n Pc heb draaien werkt dit perfect!
Maar daar speelt neem ik aan hetzelfde issue op; je kan de machine er niet mee aan zetten (vanuit S5-toestand dus. Wake-on-USB vanuit standby wil wel lukken).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL
kroegtijger schreef op maandag 02 december 2013 @ 16:49:
[...]

Maar daar speelt neem ik aan hetzelfde issue op; je kan de machine er niet mee aan zetten (vanuit S5-toestand dus. Wake-on-USB vanuit standby wil wel lukken).
Mijn Pc kan ik er niet mee aanzetten nee, dat klopt, maar dat kan ik met de hand nog wel. Alle films / series e.d incl. XBMC staan op m'n Pc. Kwestie van Pc aanzetten, inloggen, op de bank ploffen, met keyboard XBMC aanknallen en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
SparksNL schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 00:24:
[...]

Mijn Pc kan ik er niet mee aanzetten nee, dat klopt, maar dat kan ik met de hand nog wel. Alle films / series e.d incl. XBMC staan op m'n Pc. Kwestie van Pc aanzetten, inloggen, op de bank ploffen, met keyboard XBMC aanknallen en gaan met die banaan.
Pfff klinkt als een hoop werk... Het kan ook zijn. Afstandsbediening pakken en op "aan" drukken en XBMC staat binnen enkele tellen voor je neus... Klinkt alsof je dus nog wel wat software-aanpassingen kan gebruiken :X
Natuurlijk kan je de machine met de hand aan zetten, maar echt opschieten doet dat natuurlijk niet. Je kan ook je tv-kanaal op de hand veranderen, of je pizza ophalen in plaats van laten bezorgen... Maar we zijn hier van het gebruiks-gemak en dus blijven we liever met onze hol op de bank zitten 8)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL
kroegtijger schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 02:33:
[...]

Pfff klinkt als een hoop werk... Het kan ook zijn. Afstandsbediening pakken en op "aan" drukken en XBMC staat binnen enkele tellen voor je neus... Klinkt alsof je dus nog wel wat software-aanpassingen kan gebruiken :X
Natuurlijk kan je de machine met de hand aan zetten, maar echt opschieten doet dat natuurlijk niet. Je kan ook je tv-kanaal op de hand veranderen, of je pizza ophalen in plaats van laten bezorgen... Maar we zijn hier van het gebruiks-gemak en dus blijven we liever met onze hol op de bank zitten 8)
Dat zal allemaal best, maar op mijn mini toetsenbord werken alle knoppen direct, en hoef ik niet alle functies aan daar niet voor bedoelde knoppen te configureren. Daarnaast lijkt het me vrij sterk om m.b.v. de TV afstandsbediening m.b.v. CEC mijn Pc aan te zetten, aan te melden en tot slot ook nog eens XBMC op te starten. Dat alles met 1 druk op de knop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
SparksNL schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 13:03:
[...]

Dat zal allemaal best, maar op mijn mini toetsenbord werken alle knoppen direct, en hoef ik niet alle functies aan daar niet voor bedoelde knoppen te configureren.
Default settings en templates schelen al enorm. Daarbij, een eenmalige actie of elke keer opnieuw weer wat moeten doen...
Daarnaast lijkt het me vrij sterk om m.b.v. de TV afstandsbediening m.b.v. CEC mijn Pc aan te zetten, aan te melden en tot slot ook nog eens XBMC op te starten. Dat alles met 1 druk op de knop :)
Nogmaals, via CEC kan dat niet (aanzetten is niet mogelijk over USB), maar de rest is allemaal geen probleem. Via een iMon(achtig) device is dit allemaal geen probleem. Bij booten wordt netjes mijn Windows gestart, meldt zich gewoon aan op het domein met de user die ik wil, en start alleen EventGhost (niet eens explorer.exe) waarna deze de benodigde applicaties zoals de iMon manager, ArgusTV en XBMC starten. Het is een beetje inzet tonen om een goede confguratie te maken, maar daarna ben je ook klaar.
Wil je het makkelijk hebben, dan kan je een pre-configured build nemen zoals OpenElec. Daarbij hoef je niets in te stellen; dat is allemaal al voor je gedaan. Even de juiste advancedsettings.xml invoegen is genoeg om je database weer te benaderen en al je content te tonen (mits je een MySQL gebruikt, anders hoef je zelfs dat niet te doen).

Hier is overigens meer dan genoeg over terug te vinden; een beetje ICT-georiënteerde hobbyist is natuurlijk wel bereid om werk te steken in het besparen van onzinnig werk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Wat betreft het aanzetten: je kan ook eenextra schakelaar tussen je stopcontact en je voeding maken en stelt je MoBo in dat de computer aangaat zodra deze een stroomsignaal ontvangt.
Of je koopt/maakt een 'verlengkabel' voor je aan/uit schakelaar (zoiets als een Sharkoon PC Jump Start, heb je ook nog eens extra USB-poorten ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Magic6399 op 03-12-2013 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Magic6399 schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 13:28:
Wat betreft het aanzetten: je kan ook eenextra schakelaar tussen je stopcontact en je voeding maken en stelt je MoBo in dat de computer aangaat zodra deze een stroomsignaal ontvangt.
Kan ook, maar is vaak niet zo heel best voor de voeding. Daarbij, er zijn mooiere oplossingen voor handen die zeker niet duurder hoeven te zijn
Of je koopt/maakt een 'verlengkabel' voor je aan/uit schakelaar (zoiets als een Sharkoon PC Jump Start, heb je ook nog eens extra USB-poorten ;) )
Ook hier geldt dat je voor een vergelijkbare uitgave een oplossing in huis haalt die wel precies doet wat je wilt, alleen dan nog steeds via IR en niet via CEC. Een bekabelde oplossing is imho geen oplossing.

Ideaal zou zijn als de huidige PulseEight CEC-adapter een aanpassing zou ondergaan en als intern device beschikbaar komt, met functionaliteit zoals dit bij SoundGraph wordt toegepast met betrekking tot on/off-schakeling. Het lijkt me toch niet heel erg ingewikkeld te maken te zijn... Misschien dat ik er binnenkort eens mee ga spelen om te zien wat er mogelijk is :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-06 04:29
Heeft iemand een link naar uitleg hoe CEC precies werkt?
Ik heb hier een TV, bluray speler/2.1 set, kastje voor interactieve TV en een PC (met Plex) die ik graag met 1 afstandsbediening zou willen bedienen. Al het geluid en beeld gaat nu via de bluray speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Travee schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 13:57:
Heeft iemand een link naar uitleg hoe CEC precies werkt?
Ik heb hier een TV, bluray speler/2.1 set, kastje voor interactieve TV en een PC (met Plex) die ik graag met 1 afstandsbediening zou willen bedienen. Al het geluid en beeld gaat nu via de bluray speler.
Wikipedia: HDMI geeft een wel redelijke uitleg.

Heel kort door de bocht is het idee om vanaf 1 centraal device (meestal receiver, maar kan ook TV zijn) alle devices die eraan verbonden zijn te bedienen door het stuur-signaal via HDMI te versturen.
Voorwaarde hiervoor is dus dat het centrale device (tv of receiver) dit ondersteund (de meeste recente devices doen dit inmiddels), dat de ontvangende kant dit ondersteund (en daar ontbreekt het vaak nog wel eens aan. Steeds vaker wordt dit ondersteund, maar helaas vrijwel nooit op videokaarten. Overigens doet de Raspberry Pi dit wel prima.) én dat de devices op dezelfde manier met elkaar communiceren. Daarvoor is de CEC-standaard afgesproken, maar helaas dat de implementatie niet door alle fabrikanten hetzelfde is uitgevoerd. Daardoor weet je met redelijke zekerheid dat zolang je alles binnen eenzelfde merk wel werkend zal krijgen, maar met meerdere merken door elkaar is dit helaas niet altijd zo. Met name LG staat erom bekend een net iets andere implementatie te gebruiken, waardoor niet altijd alles goed wil functioneren. Van Sony, Panasonic en Samsung heb ik amper fouten hierover gehoord.

Voor HTPC's is het ontbreken van CEC te ondervangen met een CEC-adapter van PulseEight, die het signaal opsplitst in beeld/geluid en in besturing. Beeld/geluid gaat gewoon via HDMI weer verder, en de sturing gaat via USB verder.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-06 04:29
Bedankt. Ik zal dus in de documentaties van de ontvangers moeten duiken. De bluray speler is helaas van LG, maar die kan ik er tussenuit gooien mocht dit echt nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Travee schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 14:24:
Bedankt. Ik zal dus in de documentaties van de ontvangers moeten duiken. De bluray speler is helaas van LG, maar die kan ik er tussenuit gooien mocht dit echt nodig zijn.
Niet alles van LG werkt per definitie niet hoor; het is meestal een kwestie van proberen. Je hebt de benodigde hardware al in huis, dus je kan het even testen. Mocht het niet werken, dan is het jammer. Ik zou beginnen met de documentatie van je receiver eens goed door te nemen op dit punt.

iRacing Profiel

Pagina: 1