Dat is natuurlijk niet in te schatten voor ons; per situatie kan dat anders zijn. Bij mij thuis zou het bijvoorbeeld weer geen gezicht zijn, maar in andere situaties kan je het er natuurlijk wel heel netjes mee weg werken. Het
kan dus een nadeel zijn, maar hoeft absoluut niet het geval te zijn.
Kun je met die CEC-adapters de HTPC wel aanzetten dan?
Nee, ook niet. Dat kan met geen enkel device dat via USB de bediening regelt, tenzij je mobo dat ondersteund (en dat doet er vrijwel geen-een vanuit S5-toestand; ook met Flirc gaat dat niet). De enige manier hoe je dat kan realiseren is door een IR-ontvanger te nemen die je continue van stroom voorziet, en de aan/uit schakelaar bedient van je case. Onder andere de SoundGraph hardware doet dit. De stroomvoorziening wordt rechtsreeks vanaf de voeding gehaald door middel van een verloop-kabeltje, en de aan/uit switch wordt doorgelust via het iMon (soundgraph) device. Hierdoor kan je dus met IR de schakelaar bedienen. Werkt gegarandeerd dan.
Sowieso vind ik het nog maar een raar principe. De afstandsbediening van de tv heeft toch lang niet alle knopjes die ik nodig heb voor XMBC?
Uiteraard is dat afhankelijk van je TV, en je TV zal het ook moeten ondersteunen. De meeste moderne tv's doen dat inmiddels, alleen niet allemaal gebruiken dezelfde manier van implementeren van het protocol, waardoor sommige merken wel eens problemen geven. LG schijnt nogal lastig ermee te zijn bijvoorbeeld, maar Sony werkt weer vlekkeloos en naar ik heb vernomen zijn ook Samsung en Panasonic hier prima geschikt voor.
De remotes van de moderne toestellen beschikken vrijwel allemaal over additionele knoppen, die je vaak al voor bijvoorbeeld DLNA kan gebruiken, of voor andere CEC-devices, zoals bluray spelers e.d. Over het algemeen zijn de moderne receivers ook van deze functionaliteit voorzien, waardoor je ook met 1 remote (meestal die van de receiver) je TV en geluid kan bedienen.
Met de CEC-adapter van PulseEight kun je dat CEC-signaal naar USB toe halen. Elke knop van de remote stuurt zijn eigen code uit. Aan die code kan je vervolgens dus weer een actie hangen. Je zou dus bijvoorbeeld ook de knop voor het wisselen van TV-kanaal kunnen her-programmeren om de volgende of de vorige video te laten tonen, of om door een menu te navigeren.
Over het algemeen is dat niet heel erg praktisch, en ben je vaak beter af met ofwel de default settings (die vaak al prima zijn) ofwel templates die anderen al gemaakt hebben hiervoor en gewoon te downloaden zijn.
Daarnaast, heb ik niks aan CEC met een Logitech Harmony toch?
Hoezo niet? Als de harmony op je TV werkt (wat het doet neem ik aan), dan kan je daarna toch vanaf je TV weer naar je HTPC gaan? Die heeft natuurlijk geen enkele boodschap aan of het een “orginele” remote betreft, of dat de input vanaf de IR-reciever van je TV vanaf een Harmony komt. Het resultaat is exact hetzelfde.