Denon AVR-2809 eet 75 - 80 Hz op?

Pagina: 1
Acties:

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:11

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Gisteren een medeforummer over de vloer gehad en na een pizzaatje aan de slag gegaan met zijn dB-meter. Bij het meten van een sweep in de lagere regionen kwamen we op iets zeer frappants. Rond de 80 Hz klapte de dB-meter zo'n 10 dB naar beneden om dit rond 75 Hz weer netjes op te pakken naar het volume waar we eerst ook op zaten (75 dB). We dachten eerst aan een slechte luisterplek, maar ook vlak voor de speakers was hetzelfde effect meetbaar. Wellicht dat de Focals (lees: Focal Chorus 826W) iets geks deden? Fronts uitgezet en alleen de subwoofer (Velodyne SPL-1200 Ultra, zonder EQ ingesteld) gemeten, ook die deed hetzelfde kunstje: in een sweep van 70 - 80 Hz werd het bij 75 Hz stiller en op 78 Hz was het absolute dieptepunt. Om de bron (laptop) uit te sluiten dezelfde bestanden ook nog eens via de HDI Dune gespeeld, maar wederom met hetzelfde effect. Na de bron dus uit te hebben gesloten en omdat de speakers én de subwoofer dit doen konden we alleen maar concluderen dat de Denon iets niet lekker doet. We hebben alle instellingen nagelopen, maar nergens stond dat er tussen 75 - 80 Hz dit moest gebeuren. Geen dingen als Audyssey aan of gekke EQ's ingesteld.

Tevens lijkt het ook alsof de crossover in mijn Denon niet lekker meer pakt/afkapt: alles op 60 Hz instellen en speakers op SMALL leidt nog steeds dat mijn speakers richting de 20 Hz geluid produceren. Zeker niet op goed hoorbaar niveau, maar wel hoorbaar. Merken die creatief meten zouden ze direct specificeren dat ze een bereik hebben vanaf 20 Hz :P

Iemand een idee wat er mis kan zijn? Of ben ik na zo'n 7 jaar toch echt aan een nieuwe receiver (pre/pro...) toe? Wat echt heel slecht uit zou komen met het aankomende vakantiegeld :+

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-01 21:36
Klinkt mij als typische room modes. Vooral goed hoorbaar als je met een sinus/sweep gaat meten. Maar je kunt de laptop ook direct aansluiten op de sub en het nog eens testen.

Voor het crossover filter zou je de steilheid moeten achterhalen, maar zover ik weet is dat vrijwel altijd een 2e orde filter (12dB/octaaf). Dus bij een crossover van 60Hz komt er bij 30Hz nog steeds geluid uit, maar 12dB zachter. Gecombineerd met room modes kan dit vervolgens weer hoger of lager uitvallen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-01 09:18
hardreset/ factory restore?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:11

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 15:11:
Klinkt mij als typische room modes. Vooral goed hoorbaar als je met een sinus/sweep gaat meten. Maar je kunt de laptop ook direct aansluiten op de sub en het nog eens testen.
Direct naast de speaker valt het geluid ook weg, niet alleen op de kijk-/luisterplek. Tevens is in de gehele ruimte tijdens de 78 Hz-toon nergens de toon op het goede volume te vinden.

Laptop direct op de subwoofer kan ik nog eens proberen.

Wellicht heb ik dit probleem al sinds ik hier woon en het is me nooit opgevallen. Dus me er aan gaan lopen storen moet ik eigenlijk niet doen. Maar ik vroeg me gewoon af wat er aan de hand kan zijn :)
Die had ik inderdaad nog niet gedaan toen ik de TS opzette. Echter vanmiddag uitgevoerd en hetzelfde resultaat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-01 09:18
Iets om vanavond te proberen: receiver met een luidspreker in een andere ruimte (wc?).
:*)