Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Dat is toch geen vergelijkingLednov schreef op woensdag 29 april 2015 @ 16:54:
[...]
zeg grappenmaker zo kan ik em ook... http://tweakers.net/price.../348180;339436/categorie/
moet wel zeggen dat de i5 flink in prijs gestegen is ten opzichtevan de i3. daar zat in het verleden véél minder verschil in.

De vergelijking die nitrox maakt is gewoon de meest gebruikelijke i3 vs de meest gebruikelijke i5 (pakweg de goedkoopste van beide).
Vroeger was het verschil 50 euro, inmiddels 70 (prijzen zijn 20% omhoog, het verschil ook).
Van 2-3 tientjes verschil is absoluut geen sprake, zelfs niet wanneer een i3 met HD4600 wilt.
Bij zwaardere belasting is een i3 ongeveer 40% sneller dan een pentium.
Inderdaad geen 2x zo snel terwijl de prijs wel 2x zo hoog is, maar dat is met alle performance winst het geval.
Edit: lol, exact dezelfde post als het masker.
A ik noem em 'grappenmaker'
B ik zeg zelfs nog zo kan ik het ook... hoeveel hints wil je hebben dat je er niet al te serieus naar moet kijken?
Toch, wat hij dan doet, de goedkoopste met de goedkoopste vergelijken is natuurlijk óók niet juist. geloof dat een gangbare i3 120-130E was en een i5 begon bij 150-160. dan heb je dus wel de 3 tientjes verschil voor een heleboel meer performance. prijzen alleen flink gestegen en veranderd.
Goed, keuze voor i3 is gemaakt. en ik heb mijn punten ook wel verdedigd.
B ik zeg zelfs nog zo kan ik het ook... hoeveel hints wil je hebben dat je er niet al te serieus naar moet kijken?
Toch, wat hij dan doet, de goedkoopste met de goedkoopste vergelijken is natuurlijk óók niet juist. geloof dat een gangbare i3 120-130E was en een i5 begon bij 150-160. dan heb je dus wel de 3 tientjes verschil voor een heleboel meer performance. prijzen alleen flink gestegen en veranderd.
Goed, keuze voor i3 is gemaakt. en ik heb mijn punten ook wel verdedigd.
Maar dat is dus niet juist, zelfs niet als je een i3 met HD4600 pakt. Gangbare i3's kosten nu nog niet eens 120.Lednov schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:35:
geloof dat een gangbare i3 120-130E was en een i5 begon bij 150-160. dan heb je dus wel de 3 tientjes verschil voor een heleboel meer performance. prijzen alleen flink gestegen en veranderd.
Een gangbare i3 was 100 euro. De 4150 was zelfs lange tijd onder de 95.
[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 30-04-2015 11:34 ]
inderdaad.... http://tweakers.net/price...;385819;348183/categorie/mitsumark schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:21:
[...]
Maar dat is dus niet juist, zelfs niet als je een i3 met HD4600 pakt. Gangbare i3's kosten nu nog niet eens 120.
Een gangbare i3 was 100 euro. De 4150 was zelfs lange tijd onder de 95.
Waar hebben mensen het over, GTX en R9 videokaarten?
Het gaat hier om een instap- en basissysteem. Dergelijke systemen zijn bedoeld voor opa en oma om te leren computeren.

Een Celeron of Pentium past dus het meest bij een instapsysteem, een Core processor past meer bij een budget of basissysteem. Ook geen rare moederborden met rare aansluitingen. Er hoeft alleen een monitor, toetsenbord en muis op en een printer. Snap niet dat mensen zo doordraven met rare configuraties over toekomstige gamesysteem upgrades etc.Met dit systeem, waaraan we maximaal 250 euro, exclusief randapparatuur, uit willen geven, moeten eenvoudige taken zoals communicatie, webbrowsen en tekstverwerken zonder problemen kunnen worden uitgevoerd.
Waar zie jij dan een Core processor voor het Instapsysteem staan?chim0 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 16:02:Een Celeron of Pentium past dus het meest bij een instapsysteem, een Core processor past meer bij een budget of basissysteem.
Mogelijk ben je op het verkeerde been gezet doordat in de openingspost de naamgeving verkeerd was (en nog is). Het goedkope systeem heet nu Budgetsysteem maar moet zijn Instapsyseem.
Het duurdere systeem heet foutief Instapsysteem en moet zijn Basissysteem.
Gelukkig is dit in het gepubliceerde artikel wel goed vermeld.
De indeling instap-, basis- en gamesystem(en), zoals die nu al geruime tijd gehanteerd wordt, voldoet niet aan mijn behoefte, zo merk ik. Ik ben geen opa of oma die wil leren computeren en heb op zich ook geen specifieke budgetkrapte. Ik zoek een computer die een tijd mee kan; goede prijs, bescheiden energieverbruik, niet te luid, niet te groot. Meer dan basis dus, maar zonder game-oriëntatie (waar snelheid en dan nog vooral op grafisch vlak, herrie, energie slurpen en grootte vergoelijkt).
Ik val steevast in een gat, tussen het basissysteem enerzijds en de game setups en het soms opgenomen zware workstation anderzijds. Als het één inderdaad basis is en het ander (al dan niet high-end) gaming. Wordt er dan niet een "mainstream systeem" (te vaak) vergeten?
Ik val steevast in een gat, tussen het basissysteem enerzijds en de game setups en het soms opgenomen zware workstation anderzijds. Als het één inderdaad basis is en het ander (al dan niet high-end) gaming. Wordt er dan niet een "mainstream systeem" (te vaak) vergeten?
Laat maar.
[ Voor 185% gewijzigd door chim0 op 05-05-2015 07:37 ]
Heel erg herkenbaar maar vaak gedacht dat ik hierin de enige was.Gwaihir schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 11:53:
De indeling instap-, basis- en gamesystem(en), zoals die nu al geruime tijd gehanteerd wordt, voldoet niet aan mijn behoefte, zo merk ik.
...
Wordt er dan niet een "mainstream systeem" (te vaak) vergeten?
Misschien is het mogelijk dat we in een komende BBG opnemen?
Dan is het wel zaak dat we goed specificeren wat de specificaties moeten zijn.
Voor mij persoonlijk geldt dat het Basisysteem snel genoeg is, maar ik vertik het om zo'n grote lelijke minitower onder mijn bureau te zetten. Daarom:
- Behuizing moet klein zijn, maximaal maat schoenendoos.
Omdat de computer vlakbij op het bureau komt te staan (of achter monitor hangt) moet hij weinig geluid maken:
- Stil
Ventilatoren zijn de onderdelen die de meeste herrie maken. Minder opgenomen vermogen betekent minder koelen:
- Zuinige componenten.
- Grote voorkeur voor passieve koeling
- Externe (laptop)voeding mag
Aanvullende wensen / opmerkingen
- Ingebouwde SD-kaart lezer is grote wens maar beperkt keuze voor kasten erg.
- Mogelijkheid tot installeren van DVD-brander is niet nodig
- 8 Gb geheugen
- 256MB SSD
- Mogelijkheid tot plaatsen 3,5" HDD voor films en foto's. (staan ook op NAS maar lokaal werkt sneller).
- Kant-en-klaar BRIX / NUC is optie
- Mogelijkheid om 2e monitor aan te sluiten. Beide moeten digitaal zijn maar geen voorkeur voor type connectoren.
- Hoe veelzijdiger de aansluitingen op het moederbord zijn, des te beter.
Je komt dan al heel snel op een low-profile mITX-kaartje + kleine kast. Beiden zijn wat duurder waardoor dit altijd buiten het budget van het Basissysteem valt. Maar lijkt me leuk om hier met andere op het forum over te sparren.
Maargoed, als je eisen niet gebaseerd zijn op best buy (prijs/kwaliteit/prestaties) dan kun je beter een eigen topic aanmaken (of een apple kopen).
Op zich geen gek idee overigens, we hebben inmiddels wel vaker een mini itx game systeem.
Een AIO hebben we ook gehad.
Een mini itx 'basis' systeem nog niet.
Op zich geen gek idee overigens, we hebben inmiddels wel vaker een mini itx game systeem.
[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 05-05-2015 19:53 ]
hoewel ik het idee niet gek van vind, is het wel een heel erg persoonlijk lijstje en daarvoor is de het DAA deel van het forum.
Aan de andere kant is mainstreamPC of multimedia een vrij loze term. Een GAME PC is in principe óók een multimedia systeem. Het feit dat het gaming genoemd wordt betekend niet dat er alleen maar op gegamed kan worden. Als ik jou lijstje doorlees zou ik zeggen kijk naar een ITX gamesysteem, en daar naar smaak wat toevoegen of weglaten.
Aan de andere kant is mainstreamPC of multimedia een vrij loze term. Een GAME PC is in principe óók een multimedia systeem. Het feit dat het gaming genoemd wordt betekend niet dat er alleen maar op gegamed kan worden. Als ik jou lijstje doorlees zou ik zeggen kijk naar een ITX gamesysteem, en daar naar smaak wat toevoegen of weglaten.
carlo schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 16:27:
Dan is het wel zaak dat we goed specificeren wat de specificaties moeten zijn.
Voor mij persoonlijk geldt dat het Basisysteem snel genoeg is, maar ik vertik het om zo'n grote lelijke minitower onder mijn bureau te zetten. Daarom:
....
Is het dan niet een idee om bij het best buy basis systeem een mogelijkheid toe te voegen om deze uit te voeren als mini itx, en daarbij dan de meerprijs te vermeldenmitsumark schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 18:08:
Aangezien vaak dezelfde CPU/ram/ssd gebruikt kunnen worden maar dus andere case/voeding en moederbord nodig zijn
Een enkele, mechanische HDD ipv. een SSD of beide in één toestel geeft de voorkeur naar beide of enkel een SSD. Enkel als het cruciaal is dat al je data op enkel één drive staat en je op compleet geen andere manier storage kan voorzien (niet online, niet via externe drives, niet via NAS) en je moet meer dan 100GB ruimte hebben, is een HDD te verantwoorden.
Maar in de meeste gevallen wil dat ook zeggen dat er totaal geen backup is, dus hoe belangrijk zijn die gegevens dan ?
Maar in de meeste gevallen wil dat ook zeggen dat er totaal geen backup is, dus hoe belangrijk zijn die gegevens dan ?
Ik heb interesse in het basissysteem van mei, maar zijn er nog kleinere alternatieven voor de kast Fractal Design Core 1100?
Elke microATX case gaat passen. De afmetingen kan je zelf terugvinden in de Pricewatch en andere bronnen. Wil je uitgebreider advies, open dan even een nieuw topic in Componenten Aankoopadvies, daar dit topic niet bedoeld is voor persoonlijk advies