Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-11 08:39

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
Ongetwijfeld de eerste vraag die men stelt als je wil beginnen; welk systeem ga ik kiezen.. ;)

Ik heb hier gelezen, en hier (domoticavergelijken) en hier (bolkdomotica) gekeken. Plus in de tweakblogs zoals deze

Wat ik wil:
  • niet te duur >:)
  • automatisch licht (schemering schakeling?)
  • slimme zelflerende thermostaat heb ik (Honeywell Chronotherm IV) , maar mooier is natuurlijk via domotica.. dus:
  • op termijn verwarming (CV 's in kamers) geheel automatisch schakelen :*)
  • de vloerverwarming bij & uitschakelen (= gewoon de pomp aan/uit 220V stekker )
  • automatisch licht aan in garage bij binnenkomst
  • automatisch licht aan bij voordeur. Dat gaat nu al via bewegingsensor, maar wil ik kopppelen aan:
  • betere deur signalering (camera/foto. ook ivm discussie met PostNL over wie & wanneer er was ;) )
  • plus betere deurbel (nu een batterij ding die soms niet werkt..)
  • schemerschakeling
  • soort alarm mogelijk maken?
  • bediening via iPad, smartfone, internet
  • vakantieschakeling (licht, rolluik, radio?)
  • AV systemen en andere gebruikers compleet uit wanneer niemand thuis. En auto -standby- aan bij thuiskomst ;)
  • bediening rolluik (die heeft een AB, maar weet niet welk systeem)
  • schakeling keukenboiler
  • airco automatisch aan/uit
  • op termijn misschien de verlichting zachtjes met de Ambilight min-of-meer meeschakelen
Een behoorlijke lijst, maar niet alles is een must. Volgens mij is dit redelijk goed mogelijk met KlikAanKlikUit system icm Arduino en een simpel Tablet of klein LCD schermpje aan de muur misschien? Of anders oude laptop in de meterkast. Dan is het ook via internet & smartphone etc. te bedienen zonder de -dure- ICS100 van KaKu.

Waarom KaKu systeem;
  • Simpel
  • eenvoudig te integreren
  • modulair en makkelijk uitbreidbaar
  • en.. Ik kan die nu -tijdelijk- bijna tegen inkoopprijs krijgen.. :9
Wat vinden de experts? En wat vinden de KaKu bezitters, tevreden? Dit kiezen of zouden jullie toch voor iets dat Z-wave gebruikt gaan?
(Budget is laag)

[ Voor 3% gewijzigd door bord4kop op 02-04-2015 11:57 ]

| Security Management |

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:00

HeroS

SmartHome Nerd

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
Eerste had ik al eens doorgelezen, tweede is nieuw voor me!

EDIT:
is van 28e, dus niet zo gek :) Hierin staat vrijwel alle info die je nodig hebt.

Ook dit topic doorgenomen over de ICS KaKu control unit..

Het lijkt erop dat ik meeste van mijn wensen kan uitvoeren met KaKu apparatuur. Overige wensen zijn later uit te breiden
Als ik uitga van deze componenten:
  • KlikAanKlikUit Deur-/raamsensor AMST-606
  • KlikAanKlikUit Contactdoos APA3-1500R (3x contactdoos + AB)
  • KlikAanKlikUit Schemer-sensor ABST-604
  • KlikAanKlikUit Wandschakelaar AWST-8802
  • KlikAanKlikUit Deurbelset ACDB-7000BC
  • KlikAanKlikUit Inbouw multidimmer ACM-100
  • KlikAanKlikUit Timer Interface TPC300
  • ZyXEL powerline ethernet adapter PLA4211
Kom ik op €220 (dit is de prijs die IK betaal ;) )

De ICS 1000 kost mij ~€110 maar de TPC 300 in combinatie met een Arduino of Laptop bied volgens mij dezelfde functionaliteit en lijkt mij een betere oplossing..
Ik heb nog een Core i5 Laptop (zonder scherm), waarop ik dan de software kan draaien en die kan ik toegankelijk maken via Internet.

Dan kom ik een heel eind met met wensenlijst. Later kan ik dan nog uitbreiden en combineren met z-wave, homewizard en 1-wire. Heb ik dat goed?

Deze setup is nu gewoon vrij tempting vanwege de lage inkoopprijs :*) Of kan ik beter nu investeren in iets anders?

[ Voor 100% gewijzigd door bord4kop op 02-04-2015 16:59 ]

| Security Management |

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
Right, inmiddels nog wat meer ingelezen in de materie.

kAkU is leuk als beginsset en eigenlijk wel blijvend te gebruiken. Het grote nadeel is de terugkoppeling. Die is er niet! :-(

Maar omdat ik ergens moet beginnen ga ik het volgende doen;
Stap 1:
kAkU setje kopen, simpel ding van 3 schakelaars met een AB
kAkU deurbel (had ik toch nodig en kan ik straks gebruiken voor extra toepassing; bel ->if 's avonds OR donker -> then bellen + licht in gang aan -> else bellen)

En dan twijfel ik nog, hetzij
Stap 2a:
Pilight/Pimatic:
Zoeken naar een rasberry en arduino? Hier weet ik nog niet wat ik exact moet hebben.. beide? Eén van de twee? Moet ik nog uitzoeken..
Een breadboard kopen
Een zender ontvanger kitje kopen
wat andere electronica spulletjes (voeding, kastje, ledjes, kabels, etc.)

Of
Stap2b:
domoticz en een RFxcom USB transciever kopen en icm mijn laptop..
voordeel hier is dat ik meteen alles kan aansturen; zonnescherm, de kAkU 's, deurbel, el cheapo weerstation en andere sensoren..

Keuzes, keuzes :/

| Security Management |

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
En weer een stapje verder..

Simpel KaKu setje gekocht (3x stekker schakel) en een Broadlink RM Pro gekocht.
KaKu set werkt prima, die RM Pro op zich ook, maar ik wil toch wat anders want de Somfy rolgordijnen kan ik er niet mee sturen. (De airco wel overigens).

Nou denk ik dat ik een RFXcom wil + een Raspberry PI of mijn laptop en dan een combi van PiLight en.. wat dingen ga automatiseren.. Zoals lichten en zonnescherm op gezette tijden.
Kan iemand mij adviseren of dit een goede start is?

[ Voor 3% gewijzigd door bord4kop op 20-04-2015 16:13 ]

| Security Management |

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:39
In principe kan Pimatic alles wat jij wilt. Rfxcom is ook leuk, maar vind ik persoonlijk jammer van het geld.

Pimatic heeft heel veel plug-ins. Voor 433mhx (kaku), zwave, max!, mysensors, open-therm en nog een hele was lijst.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:52
Ik denk dat je keuze gaat worden voor of Domoticz (gebruik ik) of een andere zoals Pimatic (ken ik zelf niet maar wordt genoemt)

Ik heb eerst Domoticz op Windows gehad (had ik toch draaien) en nu op een PI 2.
Ik heb een combi van KaKu en zwave.
Er kan heel veel in Domoticz dus voor mij was de keuze zo gemaakt hiervoor.

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
Dus die RFXcom is niet per sé nodig? Ik meende voor ondersteuning van mijn Somfy rolgordijn? Maar dat kan dus ook anders.

Tja, kijk, ik zou ook kiezen voor Rfxcom in verband met het gemak. OP zich prima, een beetje klooien en proberen vind ik best leuk, maar ik moet niet weken nodig hebben met drivers en install van allerlei obscure sites en heel technisch Engelse uitleg. Waarbij men dan ook aanneemt dat je de stukkies die er nou net niet staan zelf wel kan invullen.. Ga er maar vanuit dat ik een absolute beginner ben : :*)

Daarom zoek ik dus ook een oplossing die ik redelijk eenvoudig in elkaar kan zetten (Raspberry, transciever, inbouwspul etc) en redelijk eenvoudig op te zetten. Extra module vanaf commandline installeren vind ik geen probleem, maar enen en nullen tussen ellenlange stukken code opzoeken en ook weten welke je in moet vullen tussen haken, komma 's en weet ik wat, dat zie ik niet zitten.

Na het lezen van de links hierboven, veel in Koffie z'n blog ;) , heel veel hier en op andere sites, heb ik wel een idee. Ik stel me zo voor dat ik met de handleiding, een leuke Pi + een super heterodyne zender setje, al een heel eind zal komen?

Dan configureer je daarna het grootste deel vanaf de website/app/gui die op de Pi draait neem ik aan?
Ok, dan zou ik dus met deze boodschappenlijst een mooi begin hebben toch?

Raspberry Pi 2
behuizing voor de Pi
voeding voor de Pi
sdhc kaartje
Breadboard
433MHz Superheterodyne 3400 RF Transmitter and Receiver link kit
Jumperwires

Indien ja, ga ik het meteen bestellen :9
En dan kan dit ook als basis dienen voor Domoticz, toch?

Ter info wat ik wil:
- lampen automatisch aan op tijd en later via sensor
- rolgordijn automatisch op/neer op zonnestand (tijd) later op temperatuur icm zonnestand
- deurbel zend signaal -> lamp aan indien tijd xyz
- zoveel mogelijk in huis aan/uit indien aan/afwezig
- airco aan op tijd en temperatuur
- als het straks weer kouder wordt: CV schakelen op tijd en temperatuur

vergeet ik nog een heel belangrijke!!:
- rustig wakker worden lamp voor mijn dochter :o
Een wake-up light -> led lamp o.i.d. die zachtjes helderder gaat branden op tijd xyz en afhankelijk van zonnestand
+ automatisch -rustig- licht bij uit bed komen & wc lamp

Nog een laatste vraag; zou een banana pro net zo goed werken?
Kost hetzelfde kan meer ;)

[ Voor 8% gewijzigd door bord4kop op 20-04-2015 21:39 ]

| Security Management |

• tlpeter
Wanneer je voor DOmoticz ga dan moet je echt de RFXcom hebben.
Die is duur maar ondersteund heel veel.
Alles wat je wil kan met Domotica met je de juiste apparatuur.

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
Als eigenwijze donder heb ik toch even verder gezocht.
Wat ik echt wel prettig vind is terugkoppeling. Als ik een actuator schakel wil ik ook zeker weten dat ie van stand X naar stand Y is gegaan. Daarbij wil ik ook graag zekerheid en veiligheid. Maar het mag "niks" kosten uiteraard.

Ik ga me dus richten op z-wave in combinatie met Domoticz als besturing (zeer waarschijnlijk).
Als ik nog ergens een RFXcom (E) op de kop kan tikken voor 433Mhz, dan is mijn feest compleet :+

| Security Management |

• tlpeter
Als je dan kiest voor zwave ga dan wel voor en dergelijke setup.
Zorg voor een aantal nodes en niet te ver van de zwavel controller.
Smeets zal het niet stabiel werken.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56
En als je toch nog moet beginnen, start dan met een Gen5 zwave stick zodat je daar je netwerk mee kunt opbouwen. Voordeel is dat deze dus beter bereik heeft en wat extra functionaliteiten heeft binnen het protocol en als je dan actoren neemt welke ook Gen5 zijn dan moet het helemaal goed komen ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
Ik dacht meer aan een RaspBerry PI met de RaZberry Z-Wave module als basis?

Makkelijk uit te breiden met een tweede Pi of USB stick, of is dat verkeerd gedacht?

| Security Management |

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56
Ik weet niet of er verschillende Razberry modules zijn maar deze: http://www.intellihome.be/nl/razberry.html is in ieder geval Gen5
Dus Gen5 is met een Pi mogelijk.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
Ok, ik kan een PI v2 + razberry + 1 aan/uit z-wave stekker krijgen voor 120 euro.

Stel dat het een oudere generatie is, kan ik die dan weggooien verkopen als later de rest van de setup wel gen 5 is?

EDIT:

Ik zie net dat de Z-Wave USB Stick ZME_UZB1 rond de 40 kost :+
Tenminste.. ik neem aan dat ik daarmee ook kan starten? (Dus de USB stick, mijn "oude laptop" en Domoticz)

[ Voor 41% gewijzigd door bord4kop op 22-04-2015 22:04 ]

| Security Management |

• tlpeter
Ja dat kan.
Maar Domoticz gebruikt open zwave en deze zijn nu hard bezig met support voor zwave plus.
Het kan zijn dat een zwave plus module zoals de gen5 nog niet werkt.
Je kunt de "oude" en de "nieuwe" mixen maar dan wordt het geen plus netwerk.

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
okido, thanks!

Alle adviezen en wensen naast elkaar gelegd en dan kom ik uit op:

- Zwave plus (gen5) stick -> de basis voor mijn systeem
- RFCom E USB transciever -> voor de KaKu 's en Somfy rolluik

Liefst op een Raspberry of Banana Pro, maar eerste probeersels kan ook op oude laptop
- en Domitcz als besturing.

- Een Fibaro dimmer voor in de woonkamer.

Dat is mijn setup om te beginnen. Hiermee kan ik automatisch luiken naar beneden op basis tijd en zonnestand. Lampen aan op basis tijd en dimmer aan op basis tijd en evt scene voor "stemming".

En daarna zoveel mogelijk z-wave plus sensors & actuators zien te bemachtigen :+

| Security Management |

• tlpeter
Jup, en dit lijkt mij een goede basis.
Een tip, lees je in over persistant USB op de pi.
Doe je dit niet dan kan het zijn dat je usb devices niet op de juiste USB poort zitten :)
En draai de beta in plaats van de stable.
Ik heb gemerkt dat je anders best nog wat problemen kan hebben met openzwave.

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
De spullen zijn binnen, supersnelle levering van intellihome _/-\o_
Helaas wel een Aeon S2 stick ipv de zwave plus. Maar goed die kan ik altijd nog kopen als ik meer zwave plus apparaten heb (nu maar 1).

Eerste probeersel met Domoticz op een oude laptop met Lubuntu mislukte totaal. DomotiGa werkte al beter. Mede door de uitstekende Wiki en handleidingen voor een beginner goed te doen. ;)

Domoticz op Windows werkte alles wel, zonnescherm up/down, lampen aan uit. Helaas werkten de timers niet, ook de "if sundown" etc. niet.

Gisteren Ubuntu 14.04 geprobeerd op nieuwere laptop. Alles prima, maar helaas kreeg ik Domoticz niet aan de praat. "Make" wilde niet compileren. Toen geprobeerd op Ubuntu 15, met alle libraries, cmake suggesties, dynamisch koppelen.. Hij wilde niet goed compileren.
Daarna een oudere versie van Domoticz geprobeerd, die draait nu wel!

Maar wederom helaas; hij slaat de instellingen niet op. Na 3 dagen klootviolen ben ik een beetje klaar met Domoticz. Het ziet er allemaal goed uit, kan -denk ik- inderdaad precies wat ik wil, maar staat nog een beetje teveel in de kinderschoenen voor draaien op een niet RaspberrPi/ NAS variant.

Ik ga nu eerst weer eens DomotiGa proberen. Misschien als het compile probleempje opgelost is nog een keer Domoticz proberen te instaleren. Ik hou het Domoticz forum wel in de gaten O-)

| Security Management |

• tlpeter
Het werkt prima, je hebt het niet goed gedaan :)
Dat het niet goed lukte met Ubuntu is bekend en inderdaad een oudere versie werkt dan wel.

Waarschijnlijk bleven je instellingen voor de usb niet staan?
Je moet dan de wiki volgen voor persistant USB.

Edit: in de laatste beta (vandaag uitgebracht) is het compiling issue opgelost.

[ Voor 14% gewijzigd door tlpeter op 27-04-2015 10:53 ]

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
:*) ok.. ik ga nog even proberen..

Nee, niet alleen USB, geen enkele setting blijft onthouden. Ik doe ergens iets niet goed met user denk ik..

Ik heb net de pesistant USB stappen gevolgd BTW

En geprobeerd te updaten.. helaas: domoticz iz offline :'(

| Security Management |

• tlpeter
Effe service starten.
Ik heb dit in het begin ook gehad op mijn pi.
Effe naar hardware en checken of je niet toevallig twee devices dezelfde usb hebt gegeven.
Hoe staan je rechten in de map domoticz?

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
Ik draai het niet op een Pi..

Op Windows 7 draait het allemaal prima. Mooie 'gebeurtenissen' gemaakt, heel erg gaaf om te zien dat na zonsondergang mijn rolluik naar beneden gaat en mijn lamp aan B-)

Ook de diverse sensoren (WunderGround) komen netjes in mijn dashboard. Echt een super programma. Daar zal een hoop tijd in geïnvesteerd zijn!! En open-source ook nog eens!! Hulde :9~ d:)b _/-\o_

Maar ik wil eigenlijk liever onder Linux draaien op mijn laptop. Krijg dat niet goed voor elkaar :'(
DomotiGa draait prima op Ubuntu 15.x, maar heb toch liever Domoticz..

Ondertussen wel druk mee bezig op de andere oudere laptop om dat voor elkaar te krijgen.. Onder Linux heb je toch meer mogelijkheden ;)
Nu leuk spelen met Domoticz..

[ Voor 13% gewijzigd door bord4kop op 28-04-2015 19:08 ]

| Security Management |

Pagina: 1