Moederbord en videokaart voor XP/W7 multiboot systeem

Pagina: 1
Acties:

• flightsimmers
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-01-2021
Ik zoek een?
Mobo met AM3+ socket of FM2 Trinity socket.

Wat is je budget?
160 Euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, maar gevonden heb ik de:
ASrock fatal1ty 970 performance - http://www.asrock.com/mb/...0Performance/index.nl.asp
Gigabyte G1 sniper A88X - http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4683#ov

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn nieuw te bouwen pc is voor: werk/audio recording/muziek luisteren/video editting/flightsimulator FS2004 en FS-X (een FS uit 2006)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Windows XP
Windows 7
Linux Ubuntu
Roland master keyboard
Microscoop (XP driver)
Avermedia TVkaart (XP driver)
Wil er een nog aan te schaffen hifi versterker via SPDIF-out op aansluiten
Wil er een hifi hoofdtelefoon op aansluiten voor audio luisteren (via PC en/of via hifi versterker)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja nou!! Het wordt een multiboot PC. Omdat Flight Simulator 2004 onder XP-32Bit draait is het zeer belangrijk dat het systeem XP-32Bit kan draaien. Dáár zit hem het probleem!!!... De Z97 chipset bleek geen ondersteuning te bieden voor Win XP. Voor winXP-32bit ben je aangwezen op een AMD mobo.

Bij de link naar het Gigabyte bord staat onder de tab "support" erg spaarzaam dat er drivers kunnen worden gedownload voor WinXP-32Bit. Dat kan alleen als je een Trinity CPU installeert. DAT MAAK MIJ HUIVERIG. Er staat idd geschreven dát het kan. Maar kan het ook echt!? Straks heb ik een mooie Gigabyte pc die geen WinXP draait en dus geen FS2004. ASrock biedt volmondig WinXP ondersteuning en zo te zien ook een volledig pakket aan Win XP-32Bit drivers. XP-32 bit als besturingssysteem is het enige dat telt voor mij.

Mijn vraag: Weet iemand of ik écht met deze moederborden WinXP weer volledig kan draaien (met werkende SATA-, USB drivers etc.)?

p.s. "Waarom Win XP?"
Mogelijk vraagt men zich af "Waarom WinXP en niet gewoon een nieuwe flightsimulator aanschaffen"? De laatste FS van Microsoft kwam uit 2006 en er komt geen nieuwe meer. (FS is verkocht aan Lockheed). Daarbij komt dat FS een aanlooptijd nodig heeft waarin Addon software wordt ontwikkeld (b.v. een mooie KLM Boeing). Voor nieuwe FS's zijn er weinig addons. Ook zouden de addons die ik zelf voor FS heb gemaakt waardeloos worden...

Heel benieuwd of iemand iets meer weet. Bij voorbaat dank! ;)

[ Voor 9% gewijzigd door flightsimmers op 31-03-2015 16:03 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:37
Heb je eigenlijk al geprobeerd om FS2004 te installeren op een Windows7 64 bit pc?

http://www.flightsim.com/...-work-well-with-Windows-7

Ik zie nameljik hier toch iemand die het draaiende heeft, je moet alleen de game installeren naar een andere map dan program files omdat op een 64 bit installatie de map Program Files voor 64 bit programma's is en omdat zowel Program Files als Program Files (x86) beschermd zijn door UAC. Installeren naar Program Files (x86) kan eventueel, als je FS2004 administrator toegang geeft.

Kan zijn dat het niet klopt wat ze daar zeggen, ik kan het niet bevestigen, maar een beetje zoekwerk voordat je je "nieuwe" hardware helemaal in functie van Windows XP gaat samenstellen kan geen kwaad denk ik.

En als het toch niet blijkt te werken in Windows 7, zou ik een wat ouder tweedehands moederbord en processor kopen die zeker Windows XP ondersteunen, in plaats van te gokken dat die nieuwere AMD moederborden het nog wel ondersteunen. Voor zover ik kan zien ondersteunt Ivy Bridge (dus 7 reeks moederborden) nog wel Windows XP. Ivy Bridge is sneller per core dan Trinity of Piledriver, dat lijkt me toch wel belangrijk nog voor FSX.

En eerlijk gezegd, FSX is er bijna 10 jaar, dat is geen "inlooptijd" meer, zijn er nu écht zo weinig addons? Zou het geen tijd zijn om je eigen addons over te zetten naar FSX? Nu dat op Steam staat, ben je toch vrij zeker van een lange ondersteuning.

[ Voor 14% gewijzigd door MacPoedel op 31-03-2015 16:18 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:51
Waarom overweeg je bij intel alleen een Z97 chipset, wat dacht je van Z87, Z77, Z68, etc.
Ook de oudere intel processors geven een betere performance per core dan de huidige amd processoren, waardoor FS beter zal draaien.

Zou je overigens niet gewoon in windows 7, FS in win xp compatibility mode kunnen draaien?
Heb je waarschijnlijk wel een processor met intel VT(d/x) ondersteuning nodig.

Los hiervan denk ik dat je meer hebt aan een AM3+ dan een FM2+ moederbord, er kunnen simpelweg krachtigere processors op.

PS: je weet dat ook microsoft zelf win xp niet meer ondersteunt?

[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 31-03-2015 18:38 ]

• flightsimmers
@MacPoedel:
Holy Canoly! Je hebt gelijk! Ik snap er niets van FS2004 (een 32Bit prog) kan kennelijk draaien op Win7-64bit?! Weet je waar het probleem zit? Op FS2004 parasiteren heel veel addons mee. De KLM dienstregeling, de wolken, je DC3 cockpit etc.. Allemaal addons gemaakt voor XP. Maar idd geven die mensen aan dat de meeste van hun addons ook draaien onder Win7. Dit ga ik zeker proberen!

@mitsumark
De compatibility mode is bedoeld voor eenvoudige programma's. FS2004 is een zwaar prog met veel addons. Dat gaat niet lukken. Yep, XP ondersteuning is weg, weet ik. Alleen dacht ik aanvankelijk dat dan de safety updates waren verdwenen. Ik had nog niet door dat dit ook inhoud dat voor nieuwe mobo's geen drivers meer worden gemaakt. Vermoedelijk doet AMD dit nog wel is Intel als enige gestopt (lees verder).

@All
Het probleem is groter dan FS alleen als ik geen XP meer zou kunnen runnen. Stel dat FS2004 kan runnen met alle addons erop en eraan. Dan heb ik nog andere zware applicaties die ook met addons werken en voorheen onder XP draaiden. Om nog maar te zwijgen over al mijn (voor PC begrippen) oude hardware die voorheen onder XP draaide, die ik voor veel geld heb aangeschaft en waarmee ik bekend ben (o.a. een stage piano/keyboard).

Als ik nu een multiboot PC zou kunnen bouwen die ook XP-32bit als OS kan draaien dan zou ik alles nu in één klap kunnen oplossen. Ik zie bij ondersteuning op de ASrock website dat AMD een paar XP-32bit drivers biedt. Het moet dan toch kunnen?!

Inmiddels heb ik ASrock ook een mailtje gestuurd want ik denk dat het kan, maar liever zie ik iemand met een review op internet die laat zien dát het echt kan.

[ Voor 16% gewijzigd door flightsimmers op 01-04-2015 12:31 ]

• flightsimmers
Het antwoord van Asrock is al binnen een dag ontvangen. Klasse! Bij Gigabyte moest ik eerst een heel account aanmaken. Dat lukte niet goed en uiteindelijk weet ik via Gigabyte Gigaweinig over mijn XP probleem.

Uit de reactie van Asrock blijkt zelfs dat het Gigabyte bord dat ik op het oog had waarschijnlijk juist het mobo is dat misschien wel eens niet eens XP kan draaien.

Fragment Reactie Asrock:
For Intel 8-series and 9-series chipsets (socket 1150), Intel did not
release XP drivers anymore. So motherboard manufacturers cannot support XP
on those models. It is the same for AMD with sockets FM2 and FM2+.

970 Performance can definitely support Windows XP 32-bit.

• flightsimmers
Ook schrijft Asrock iets wat ik (nog) niet geheel begrijp:
A few relevant hints:

- I recommend setting BIOS > Advanced > Storage Configuration >
SATA Mode > IDE before installing Windows.
If you would use the default AHCI mode instead then you have to insert an
AHCI driver via floppy during the XP installation. Not easy without floppy
drive ;) Or you have to slipstream the driver into the XP installation CD.
When using IDE mode (for your SATA drives) then you do not have to load a
driver during the installation.

(kreun..)

• flightsimmers
Per ongeluk had ik richting Asrock aangegeven dat ik een FX8150 wil installeren, maar ik wil een FX8350 installeren. Die heeft een lagere temperatuur dan de 8150. Asrock lijkt zich, ondanks de 8+2 fasen een beetje zorgen te maken over de warmteontwikkeling. Of zie ik dit fout?

- When using an FX-8150 CPU on this motherboard, please use a
cooler with top-down design. Something that will push they air downwards,
onto the motherboard.
http://www.asrock.com/mb/...70%20Performance/?cat=CPU

In ieder geval wil ik een Phanteks PH-TC14CS CPU cooler gebruiken en dat is eerder overkill dan noodzaak lijkt mij althans(?). Ook wil ik (voorlopig?) niet overclocken.

[ Voor 3% gewijzigd door flightsimmers op 01-04-2015 22:52 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:10

br00ky

Moderator Harde Waren
Gebruik bij voorkeur de wijzig-knop rechtsboven aan je post. Viermaal achter elkaar posten binnen 24 uur zoals je nu doet, wordt niet gewaardeerd. Je ziet niet voor niet onderstaande banner.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ewAJzeiXbWSoJWv2yXENZNMP/full.png

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Gigabyte Ga990fx-ud3 heeft ook support voor xp nog. Heel degelijk bordje, heb er zelf ook eentje te koop ;-)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• flightsimmers
Bueno venutti a tutti (kuch ;) )!

Ik zoek een?
Videokaart voor een multiboot systeem met Win XP, Win7 en Linux Ubuntu.

Wat is je budget?
Tussen 200 á 300 ping ping

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja, persé een AMD omdat ik die beelden erg zuiver vind in flight simulator, los van de framerates.

Mijn oog viel op de volgende items:
ASUS R9 280
HIS R9 280 IceQ X² OC 3GB
ASUS STRIX-R9285-DC2OC-2GD5

Bij ASUS staat keurig op de website dat de kaart WinXP ondersteunt. Maar eigenlijk vind ik de HIS, (die voor een leuke prijs komt), mooier. Maar bij HIS slaat de angst me om het hart als ik op de website bij ondersteunde systemen zie dat WinXP ontbreekt. AMD catalyst is toch de driver voor dit soort kaarten? Dan zou de driver voor ASUS R9 280 en HIS R9 280 toch identiek moeten zijn? En dan zouden ze toch beiden XP moeten ondersteunen?

Mijn vraag: Of zie ik het fout en zijn er werkelijk kaarten die XP niet zullen ondersteunen?

Op Wikipedia vond ik hierover in de VCE (video gaming engine) de volgende passage. Maar ik weet niet of ik die correct interpreteer en of deze daadwerkelijk op de door mij hierboven geschetste situatie van toepassing is:

AMD's proprietary device driver AMD Catalyst is available for multiple operating systems and support for VCE has been added to it[citation needed]. Additionally, a free device driver is available. This driver also supports the VCE hardware.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Asrock mobo fatal1ty 970 performance
FX8350 CPU
Phanteks TC14 CPU cooler
Kingston Hyper X 16GB / 1600MHz / CL9 RAM
1 videokaart R280 of R285
2 HDD's Seagate Barracuda
1 SSD (M.2 of 2.5' Kingston hyper X)
Phanteks Pro case
Corsair RM 850W PSU

Ciao! Flightsim ;)

• MacPoedel
Zoek dan toch ook gewoon op of die andere programma's en hardware Windows XP nog ondersteunen. 64 bit processors zijn gemaakt om backwards compatible te zijn met 32 bit software en hardware, er zijn nog steeds massa's 32 bit software die op 64 systemen draaien (bv de meeste browsers, en games zijn nog maar sinds kort exclusief 64 bit, een jaar of twee nog maar). Dus ik denk eigenlijk dat de meeste van je software nog wel gaat werken op Windows 7 64 bit, ik heb toch al heel oude software en games er draaiend op gekregen, recent nog drivers voor een stokoude CAN adapter (industriële bus). Waar ik wel problemen voorzie is je piano/keyboard, na Windows XP zijn geluidsdrivers heel sterk veranderd. Maar dat ding moet 10 jaar oud zijn, is dat dan eigenlijk niet afgeschreven? En heb je toch ook niet even opgezocht dat er zeker geen 64 bit drivers zijn? Je ging er ook zo makkelijk vanuit dat FS2004 niet ging werken, dus je moet me vergeven dat ik die noodzaak van Windows XP met een korrel zout neem.

Je zegt dat multiboot je problemen oplost maar eigenlijk veroorzaakt het alleen maar meer problemen, ik zie hier toch een ellenlange lijst posts die je niet had moeten maken als je je zo niet vastklampte aan Windows XP.

Wat betreft die tip van Asrock over AHCI en IDE, dat zijn modes waarin je de SATA poorten kunt zetten. AHCI is nieuwer en efficiënter, maar de meeste harde schijven en SSD's ondersteunen ook wel. In de standaard installatie schijf van Windows XP zitten geen AHCI drivers, daarom raden ze je dus aan in IDE mode op te starten. Ik heb dat wel al eens opgelost door een extra CD met de AHCI drivers te maken en daar tijdens de installatie van Windows XP de drivers op te zoeken. Ik zou wel Windows XP niet op een SSD installeren wegens gebrek aan TRIM.

Het andere wat Asrock zegt over de top flow cooler is omdat Asrock bij veel moederborden de power phases verdubbelt. Die 8+2 is in realiteit een 4+1 design, volgens mij krijg je zoveel power phases niet onder dat éne koelblokje. Dat is een rotte streek, maar ze waarschuwen je tenminste. Die Phanteks koeler is een beetje overkill maar zeker niet zoveel als je denkt.

En zoals al eerder gezegd, ik zou je toch echt een Intel Z77 / H77 bord aanraden met een Core i5 3570 of iets dergelijks, die ondersteunen ook Windows XP, in plaats van een AMD octacore. Voor flightsims heb je liever snelle cores dan veel.

[ Voor 5% gewijzigd door MacPoedel op 02-04-2015 00:28 ]

• MacPoedel
Probeer het eens bij één topic te houden?

Drivers moet je halen bij AMD, Asus en HIS leveren mogelijk wel eigen software mee om bv te overklokken en temperaturen/snelheden te monitoren, maar de driver om de kaart te doen werken is universeel voor alle videokaarten van hetzelfde type. In dat geval is dat dus deze:

http://support.amd.com/en.../Home&RenderOnServer=true

AMD is zo te zien in april vorig jaar gestopt met drivers voor Windows XP 32 bit, datum is 25/04/2014. De R9 280 is echter veel ouder dan 2014 (is een rebrand van de HD7950 uit begin 2012), dus kun je veilig veronderstellen dat die ondersteund wordt onder Windows XP. De R9 285 is wél een probleem, de laatste Windows XP driver dateert van voor de introductie van die kaart en die is wel splinternieuw van september 2014. Gaat dus hoogst waarschijnlijk niet werken onder Windows XP. Neem dus een R9 280 en kies degene die voor jou de goede combinatie van prijs/prestaties/geluid/uiterlijk heeft.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
MacPoedel schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:34:
Probeer het eens bij één topic te houden?
Helemaal mee eens, de samenhang raakt hierdoor zoek, zeker omdat het een specifieke vraagstelling is. Ik merge hem met je andere topic.

• flightsimmers
Hi,

Allereerst excuses als ik iets fout doe (ben nieuw op dit forum). Maar ik dacht dat het verstandig was om mijn videokaart vraag in een ander topic aan te snijden. Volgens mij stond deze vraag niet in verband met het moederbord/OS vraagstuk. Als het in dit topic hoort dan accepteer ik dat uiteraard, maar ik dacht dat het onder componenten/videokaarten en monitoren hoorde.

@MacPoedel:
Thx again voor je uitgebreide info! Ja dat kan best zijn dat ik me straks een heel eind met Win7 kan redden hoor. Maar in het verleden heb ik een paar keer grote moeite gehad bij het vinden van drivers voor apparatuur bij de overgang naar een moderner OS.

Zo'n "master keyboard" is eigenlijk niets anders dan een klavier dat via USB aan de pc gekoppeld kan worden. Dit is dus het enige muziekinstrument dat geen geluid maakt (Ha!). Er is dus geen audio codec van toepassing. En ik zal het je sterker vertellen. Ik had al opgezocht of er een Win7 driver is. En die is er. Maar het signaal van dit instrument wordt via een input functie in studio software ingevoerd. Die studio software heeft veel addons en draaide bij mij dus weer onder XP. Er is een kans dat sommige addons tegen problemen aan gaan lopen.

M.b.t. de XP installatie. Heel leerzaam! Ik meen dat ik in de grote infostroom die ik de laatste weken tot mij heb genomen ook iets las over een softwarematige TRIM oplossing omdat die idd in XP ontbreekt. Dan worden dus software-matig die files verwijderd. Als ik het mij goed herinner.

8+2 fasen...
De 8+2 fase zou dus een ongeoorloofde verdubbeling van 4+1 kunnen zijn. Als dat zonder overclocking geen problemen opleverd, dan overclock ik gewoon niet. Richting Asrock had ik abusievelijk aangegeven een FX8150 te gaan gebruiken i.p.v. mijn FX8350. Deze heeft een lagere temperatuur ontwikkeling. Dit zijn de Asrock specs: "8 + 2 Power Phase design"

Ja ik snap het videokaart verhaal. Dat is dus precies wat ik al dacht.

[ Voor 23% gewijzigd door flightsimmers op 03-04-2015 19:18 ]

• flightsimmers
Naar aanleiding van jullie reacties ben ik verder gaan zoeken. Drie mobo’s heb ik gevonden;

1. Asrock fatal1ty 970 performance (omdat die de specs heeft die ik zoek en omdat ik hem mooi vind in mijn venster Phanteks pro case).
2. Asus crosshair V formula Z (duur, maar bijna de specs die ik zoek en redelijk mooi) (helaas geen PCI slot).
3. Asus MA5A97 (Bijna de specs die ik zoek, geen ALC1150, geen front panel USB 3.0 en helaas geen mooi gaming mobo)

Heb mijn budget verhoogd tot 250 Euro.
Heb ik besloten absoluut niet te gaan overklokken
En ik ga die (lelijke) top-down koeler gebruiken die ASrock aanbeveelt. Die is qua constructie beter omdat de lucht tegen het mobo aan wordt geblazen en afbuigt en over de VRM blaast (Phanteks PH-TC14CS).
Omdat ik mij zorgen maak over de warmte in de VRM kies ik voor een andere CPU dan de FX-8350. Waarschijnlijk FX-4350. Maar ook die heeft veel Watt (en 4 GHz).

1. Asrock:
Toch blijf ik ook naar de Asrock kijken. Waarom? De specs van de Asrock zijn beter dan de rest. Hebben jullie écht gezien dat de specs v/s Asrock de volgende “8-core items” bevatten!?

• Supports Socket AM3+ processors
• Supports 8-Core CPU
• Supports UCC feature (Unlock CPU Core)
• Digi Power design
• 8 + 2 Power Phase design
• Supports CPU up to 220W
• Supports AMD's Cool 'n' Quiet Technology
• FSB 2400 MHz (4.8 GT/s)
• Supports Untied Overclocking Technology
• Supports Hyper-Transport 3.0 (HT 3.0) Technology

2. Asus Crosshair V formula Z:
Dit vrij dure mobo zal volgens jullie wel de meest duurzame oplossing zijn (?). Helaas geen PCI slot en dan kan ik de analoge beelden van mijn filmcamera niet meer digitaliseren, wat ik erg jammer vind. In de video review van Newegg zag ik dat op de crosshair VRM caps van 5K zitten. Op de Asrock zijn dit 12K "dura(?)" caps! Die gaan dus 12000 uur mee i.p.v. 5000 uur. Tja, welke is dan het duurzaamste…

3. Asus A5A79
Helemaal geen gaming board. Niet mooi. Afgezien van de budget audiochip en geen front panel USB 3.0 (!!) verder wel goeie specs. Ook betere RAM controller specs dan de andere twee. Maar zou dit non-gaming mobo een FX8350 dan wél echt aankunnen?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Die Asrock komt inderdaad met het nadeel wat je kan ondervangen met een topdown koeler. Wat ook nog zou kunnen meehelpen is de pricewatch: AMD FX-8320E Boxed. Die heeft een aanzienlijk lagere TDP van 95W.

De Crosshair is echt way overpriced, maar wel een solid bord. Ik zou daar persoonlijk niet aan beginnen.

De M5A97 komt in een aantal varianten, maar meer dan 6+2 fasen ga je daarmee niet krijgen. Daarmee een afrader voor een octocore.

• MacPoedel
Eigenlijk denk ik dat de 970 Fatal1ty wel 125W octacores ondersteunt. Het is nog een heel nieuw bord dus ik heb er nog geen review van gezien, maar de koeling ziet er in elk geval degelijk uit. Het zou kunnen dat Asrock geleerd heeft van hun fouten in het verleden. Een FX-8350 zou volgens mij geen probleem mogen zijn. Een FX-4350 zou helemaal geen oplossing zijn, heeft ook een TDP van 125W, daarmee belast je de VRM's niet minder. Die FX-8320E zou dan een veel betere oplossing zijn. Je zou ook een FX-8320E kunnen nemen, kijken hoe goed die gaat, en overklokken als er meer hoofdruimte blijkt te zijn. Een overgeklokte FX-8320E haalt zeker een FX-8350 in. Anandtech kreeg 4,8GHz uit een FX-8320E.
flightsimmers schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 22:09:
2. Asus Crosshair V formula Z:
Dit vrij dure mobo zal volgens jullie wel de meest duurzame oplossing zijn (?). Helaas geen PCI slot en dan kan ik de analoge beelden van mijn filmcamera niet meer digitaliseren, wat ik erg jammer vind. In de video review van Newegg zag ik dat op de crosshair VRM caps van 5K zitten. Op de Asrock zijn dit 12K "dura(?)" caps! Die gaan dus 12000 uur mee i.p.v. 5000 uur. Tja, welke is dan het duurzaamste…
Die analoge beelden van die filmcamera, hoe oud zijn die? Gebruik je die camera werkelijk nog? Waarom digitaliseer je die beelden gewoon niet met je oude pc, die gaat toch nergens naartoe? Je probeert zoveel oude meuk te blijven gebruiken op je nieuwe pc die je volgens mij nooit gaat gebruiken. Ik vind dat jij zoveel legacy eisen stelt aan je nieuwe pc (moet nog PCI hebben, moet nog Windows XP drivers hebben) dat je eigenlijk beter gewoon 2 systemen houdt, je oude voor de oude meuk en een nieuwe die niets compatibel meer is en helemaal gebouwd is voor flightsims anno 2015.

• flightsimmers
Hi,

@ MacPoedel Ik zou hetzelfde als jij redeneren, maar toch stuitte ik op een review waarin de fx-4350 werd geduid als een CPU die minder warmte ontwikkeld dan de 8350 (vreemd). Die 4350 zal voor flightsim (uit 2004 en 2006) meer dan genoeg zijn. In 2004 en 06 kon geen CPU dit programma met addons aan. Ik heb een andere hele nieuwe CPU gevonden, lees verder.

Inmiddels heb ik nóg een heel interessant mobo gevonden. Ook nog erg nieuw, maar al wel met een review. De MSI 970 gaming. De Asrock en de MSI zijn (concurerende) mobo’s met betere specs dan de Gigabyte 970 UD3P, welke dus een goede VRM heeft. Ik neig sterk naar de Asrock of de MSI en wil dan zoals Mac Poedel schrijft een lichtere CPU monteren. De nieuwe FX8370-E met het grootste verschil tussen de klokfreq en de boostfreq lijkt het beste. Dan blijft normaal gesproken alles koel en hopelijk toch genoeg power als ik met flightsimulator in de buurt van Schiphol kom en de CPU max draait.

Bij de ASrock komen uit de reviews idd verhalen naar voren van overclockers met verhitte VRM. Bij de MSI is dit totaal niet het geval. Maar door MSI wordt gezwegen over de phases en een gebruikersreview beweerd dat de MSI een 6+2 phase mobo is. Het bewuste Asrock mobo heeft 8+2. De MSI heeft weer caps met extra lage weerstand (ESR). In een hogere weerstand ontstaat meer warmte.

Hier een zeer goede review van de MSI met fx8370-E: http://www.guru3d.com/art...motherboard-review,1.html

Dan de geheugen controller:
De Asrock heeft een RAM controller chip die zo een beetje bij iedere speed overclocked moet worden (!?). Zou dit een indicatie kunnen zijn voor een zwakker moederbord? Bij de Asus crosshair, het OC mobo bij uitstek, is dit echter niet zo veel beter. En de MSI heeft identieke specs aan de Crosshair. Zal dit dan weinig uitmaken?

• Asrock: 2400+(OC)/2100(OC)/1866(OC)/1800(OC)/1600(OC)/1333/1066
• MSI970: gaming: 2133(OC)/ 1866/ 1600/ 1333/ 1066 MHz
• Crosshair V formula Z: 2133(O.C.)/1866/1600/1333/1066 MHz

• mitsumark
Ondanks het TDP ben ik er ook vrij zeker van dat een FX4350 zuiniger is dan een FX8370E.
(scheelt zelfs 35W in het voordeel van de quadcore)

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph8427/67026.png
http://www.anandtech.com/...0e-cpu-review-vishera-95w

Geheugen specs zeggen niet zoveel over de kwaliteit, de Asrock is bv wel weer degene die de hoogste speed ondersteunt (al dan niet met OC).
Op basis waarvan denk je dat de Asrock en MSI betere specs hebben dat de Gigabyte?
Welke specs heb je nodig en welke zijn gewenst? Wat is er mis met de Gigabyte dat je dit niet wilt?

http://tweakers.net/price...;407508;355350/categorie/

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 16-04-2015 23:08 ]

• flightsimmers
Hallo Tweakers,

De voordelen van de twee gaming borden (MSI & Asrock) t.o.v. het populaire Gigabyte mobo zitten hem vooral op audio gebied. Ze hebben in tegenstelling tot de Gigabyte een ALC1150 audio-chip, emi shielded audio chip, gold plated audio uitgangen, een opamp hifi headphone versterker en een geïsoleerd audio deel op het bord. Gigabyte heeft dit soort specs in de G1.Sniper familie, maar die heeft geen versie met een AM3+ socket. @mitsumark: Mijn nieuw te bouwen pc is voor: werk/audio recording/muziek luisteren/video editting/flightsimulator. Volgens de specs is de Asrock (220Watt) zelfs op die nieuwe 5 GHz CPU bemeten (de FX9370).

Nu wil ik via een SPDIF-out een AV receiver of versterker aansluiten. Je zou zeggen dat audio dan niet uitmaakt. In andere topics lees ik dat SPDIF onanfhankelijk is van de audio-chip. Maar dat waag ik te betwijfelen. Want op de Realtek website kun je de specs van de ALC1150 (codec) inzien. Hierin staat SPDIF wel genoemd! Kennelijk heeft die ALC1150 dus invloed op de SPDIF uitgang, anders staat hij niet genoemd. Overigens snap ik niet waarom er ALC1150 codec staat en niet ALC1150 chip. Het is toch het type chip en niet een soort ee-prom waarop ze een codec installeren?

Verder heeft de Asrock een M.2 slot en de MSI heeft 4K support. Deze gaming borden zien er ook wel mooier uit dan de Gigabyte (yes.. open kast).

Schitterende link Mitsumark! Ik heb hem met grote interesse helemaal gelezen, de review van de FX8370-E CPU. Maar het plaatje dat jij post is waarschijnlijk niet wat je denkt. Ik trapte er ook in. Maar dit is een grafische weergave van het verschil (Delta (!)) in power consumption tussen de klokfreq en de boost klokfreq. Althans dát staat er. Heel vreemd dan welke waarden ze daarbij vinden (volgens mij). Volgens mij klopt dat niet. Ik ben benieuwd wat Mac Poedel ervan denkt?

Omdat de Asrock fatal1ty 970 een 8+2 VRM heeft en de MSI 970 gaming kennelijk een 6+2 VRM neig ik nu toch wel sterk naar de Asrock. Op papier is die gewoon beter. In de reviews is de MSI zonder problemen en zijn er een aantal Asrock meldingen van verhitte VRM’s. Die review die ik hierboven postte van die MSI met een FX8370-E was ook erg lovend. Lastige keuze dus.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
SPDIF is niet afhankelijk van de 'kwaliteit' van je on-board audio. Sure, je moet wel een SPDIF aansluiting hebben, maar de data die daar overheen gaat is puur digitaal. De audiochip maakt het niet 'minder digitaal' ofzo.

• flightsimmers
Hier de link en het citaat waaraan ik refereer:

http://www.realtek.com/pr...Level=5&Conn=4&ProdID=328

Citaat (4e alinea):
Support for 16/20/24-bit SPDIF and I2S (Master mode) output with up to 192kHz sample rate offers easy connection of PCs to consumer electronic products such as digital decoders and speakers. The ALC1150 also features secondary SPDIF-OUT output and converter to transport digital audio output to a High Definition Media Interface (HDMI) transmitter.

Die 192kHz sample rate en 24bit bits-grootte zijn factoren in de kwaliteit van geluid.

MSI:
De MSI 970 gaming staat in deze lijst als goed voor OC-ing genoteerd. Echter de fasen hebben ze overgenomen uit de specs ben ik bang. Ik vrees dus dat dit toch 6+2 is, maar weet het dus niet zeker.
http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database

[ Voor 18% gewijzigd door flightsimmers op 22-04-2015 09:22 ]

• flightsimmers
Het gaat dus de MSI 970 gaming worden!

Als RAM had ik Kingston Hyper X Savage uitgekozen. De specs die ik wil zijn: 8Gb (2 modules)/ 1866MHz/ CL9/

Nu staat op die Kingston website bij dit product ineens dit:
Compatible with H67, H97, P67, Z68, Z77, Z87, Z97 and H61 Intel chipsets, as well as A75, A87, A88, A89, A78 and E35 AMD chipsets

http://www.kingston.com/en/hyperx/memory/savage

Hmm. Enig naslagwerk gedaan. Waarschijnlijk kunnen ook deze dimms gewoon in de MSI 970 gaming en gaat dit om XMP dat alleen dient om automatisch te OC-en. Klopt dat en kan ik deze écht gewoon gebruiken?

• flightsimmers
Reactie Kingston... Heel vreemd volgens mij, want ik heb nog niet eerder gehoord van RAM dat niet in een bepaald moederbord kan. Zouden een 16 Gb (2*8Gb modules Hyper X Savage) dan wel kunnen?

Dit is ook helemaal niet vermeld in de MSI specs voor de MSI 970 gaming:
Main Memory
• 4 x DDR3 memory slots supporting up to 32GB
• Supports DDR3 2133(OC)/ 1866/ 1600/ 1333/ 1066 MHz
• Dual channel memory architecture

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Thank you for contacting Kingston Technology.

We regret to inform you that we no longer support your system, MSI 970 gaming as this motherboard cannot address our current 4Gb memory chips.

Therefore, we are unable to recommend a memory module.

We sincerely apologise that we have been unable to assist you on this occasion. However, should you have further queries do not hesitate to contact us.

Kind regards,

• flightsimmers
Dank voor alle info. Dit is het uiteindelijke lijstje geworden. Iemand die nog problemen voorziet?

FX-4350 - evt. een 6350 of 8350 indien gunstiger geprijsd
MSI 970 gaming - wel heel vervelend dat ze geen e-mail adres hebben zoals vrijwel alle concurrenten
Kingston Hyper X Fury - 1600MHz, 8Gb, CL9 (hopen dat dit lukt). Waarom geen 1866? Zie de grafiek: http://support.amd.com/en...yfrequencyguide.aspx#NOTE
Phanteks Enthoo Pro case (met window)
Phanteks PH14PE CPU cooler
Phanteks 140 chassis fan
2* seagate barracuda 1TB (RAID 0)
1* samsung 850, 250Gb
Antec Edge 750W
Asus R9 280X (was maar iets duurder dan de R9280, indien de prijs verllaagd pak ik die)
NZXT sleeved led kit (1 meter)
BitFenix USB 3.0 Front Panel 4-Port version
MOTU audio express geluidskaart/ audio interface. Zie: http://www.motu.com/products/motuaudio/audio-express

Hoe zet ik dit alles in zo'n gelinked format?

• mitsumark
99/100 setjes geheugen geven geen compatibiliteits problemen, daar zou ik me geen zorgen om maken.
1866 lijkt me ook geen probleem, mocht je hier nadeel van ondervinden kun je die vrij simpel weer op 1600 zetten in de bios (al is de winst van een hogere snelheid geheugen ook niet altijd aanwezig).

De voeding is erg goed maar zwaar overkill. Je setup gaat maar 300-400W verbruiken (verschilt per processor), dus pak een 450W voeding of iets dergelijks.

Lijstje maken: Handleiding Pricewatch

PS: 285X bestaat niet.
Op volgorde van 'langzaam' naar 'snel': 280<285<280X, tussen elke stap zit maar iets van 5% prestatieverschil.

Waarom overigens een Asus kaart?
De tegenhangers van andere fabrikanten zijn vaak goedkoper.
http://tweakers.net/price...;420100;350974/categorie/
(2x 280 / 2x 285 / 2x 280X)
De Asus 285 is dus prijstechnisch sowieso niet interessant, voor hetzelfde geld heb je de Asus 280X en voor 20 euro minder heb je de nog betere Sapphire 280X.

[ Voor 28% gewijzigd door mitsumark op 09-05-2015 01:07 ]

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-02 12:10
Ram keuze bij kan naar mijn mening bij AMD 990X/970/... moederbord toch wle een probleem vormen. In veel gevallen wordt alle ram idd ondersteund maar heb toch gewoon zelf mogen ervaren dat een 990X Asus moederbord ram weigerden. Dus moest ik retour sturen enzo, erg vervelend.
Dus ik zeg niet dat het bij jou ook zo zal zijn, maar het is niet erg om je ram uit t lijstje te halen van wat het betreffende moet ondersteund.

• MacPoedel
De R9 285 heeft geen Windows XP drivers. Ik heb dat hier al eerder gemeld.

• mitsumark
Asus is dan ook het enige merk waarbij ik 'regelmatig' geheugen issues zie.
Als iets op de lijst staat is het inderdaad mooi meegenomen, maar als je daarvoor 10% extra moet betalen en/of genoegen moet nemen met langzamer geheugen zou ik het gewoon proberen met spul dat niet op de lijst staat.
De meeste AM3 bordjes zijn ook al redelijk oud, doorgaans testen fabrikanten niet later opnieuw met nieuw geheugen, je zal dus voornamelijk oude setjes op de lijst zien staan.

[ Voor 23% gewijzigd door mitsumark op 10-05-2015 00:10 ]

• flightsimmers
PS: 285X bestaat niet.

Oeps was een tikfout, ik bedoel 280X. Die was maar 30 Euro duurder dan de R9 280 op het moment dat ik keek. @mac poedel je berichtje was niet aan dovemansorern gericht ;) .

In een review op, ik meen Guru3d (??) zie je filmpjes van een aantal GPU's in actie. Die van HIS en van ASUS zijn beduidend stiller dan de rest. Maar HIS heeft op de R9280 geen DVI-D port en dat heeft mijn monitor wel. Daarbij komt dat ik bij de ASUS mijn huidige monitor zou kunnen gebruiken in een 3 monitor eyefinity setup (DVI-D, display port, )
Au au au!!
Blauwe eend heeft gelijk. Ik heb antwoord op mijn tweede mailtje aan Kingston ontvangen en zij claimen geen enkele compatible RAM stick voor dit mobo te kunnen leveren. Ik zie op die site van MSI ook nergens een RAM list met compatible dimm modules. Op het deel van de site waar je ziet hoe je contact met MSI kan opnemen zie je eigenlijk alleen maar dat dit (per reguliere e-mail) niet kan:
https://forum-en.msi.com/...bsqen5pqr1&topic=107326.0

Momenteel heb ik het mobo besteld en ik kan er nog vanaf. Wel beschik ik over een RAM list van een persoon op het internet die problemen had zijn 1866 RAM aan de gasng te krijgen. Uit die grafiek in die AMD link die ik hierboven post blijkt dat 1866 MHz met een FX processor op dit mobo niet kan:
Zie in een oogopslag: http://support.amd.com/en...yfrequencyguide.aspx#NOTE

Een goede low profile (grote CPU koeler) RAM van 8Gb van 1600 dus CL9 of sneller is nog een groot vraagteken. Ik ga die (niet officiele :( :( ) RAM list van MSI met module codes maar eens helemaal nachecken...

[ Voor 10% gewijzigd door flightsimmers op 11-05-2015 11:44 ]

• blauwe eend
Heb gewoon een lijstje van msi site kunnen halen wat ze getest/geverifieerd hebben qua ram: http://us.msi.com/file/test_report/TR10_3193.pdf

Maar denk als je beetje afwijkt maar zelfde serie ram houd dat je ook nog wel oke zit.

Misschien even handig om een overzichtje te maken van wat je nu hebt systeem en dergelijke en waar nog bij geholpen kan worden. ;)

Edit:

Ripjaws van G.Skill zijn misschien nog wel leuk voor ram dacht ik. Heb ik zelf toen ook ooit gehad in mn bordje (sabertooth 990X) en werkte perfect >:) .
pricewatch: G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9Q-16GBXL

Dit 16GB kitje staat op die lijst, maar je komt vast ook wel mee weg als je 2x4GB setje pakt ;)

Edit 2:
Niet dat ik je wil pushen hoor, weet niet of je al wat besloten had, maar hier 8GB setjes :P
http://tweakers.net/categ...kj6UFfZUQLriUqYlZk7akq5Qc

[ Voor 54% gewijzigd door blauwe eend op 10-05-2015 23:13 ]

• mitsumark
flightsimmers schreef op zondag 10 mei 2015 @ 21:43:

In een review op, ik meen Guru3d (??) zie je filmpjes van een aantal GPU's in actie. Die van HIS en van ASUS zijn beduidend stiller dan de rest. Maar HIS heeft op de R9280 geen DVI-D port en dat heeft mijn monitor wel. Daarbij komt dat ik bij de ASUS mijn huidige monitor zou kunnen gebruiken in een 3 monitor eyefinity setup (DVI-D, display port, )
De Club3D koeler is op de 7950/7970/280/280X ook ontzettend goed.
reviews: Snelle HD 7800- en 7900-kaarten

Sapphire maakte bij deze serie iets meer geluid, maar was ook zeker niet slecht.
Vergeet niet dat zo'n filmpje is genomen op korte afstand bij een open kast (met de microfoon figuurlijk in de koeler), dan lijkt het geluid veel erger dan het in werkelijkheid is.

De club3d 280 heeft inderdaad geen 2 DVI poorten, maar de sapphire 280X bv wel.
Ik weet overigens niet of je daarmee eyefinity kunt draaien zonder displayport te gebruiken (evenals bij de asus), maar dat zul je wel uitgezocht hebben.

• flightsimmers
Even staccato antwoord. Vanavond probeer ik meer uitgebreid. @Mitsumark; Er is een verloopstukje van display port naar VGA, DVI of nog een andere variant was er... Dit is te zien op een youtube filmpje. Ik meen dat ik als zoektermen multi en monitor heb gebruikt. Een basis tutorial was het.

Die Club3D was idd ook qua geluid een goede optie, maar het merk zegt mij eigenlijk niets. Op een of andere manier trekt Asus me meer aan en qua prijs zijn ze eigenlijk allen vrijwel identiek (dat schommelt almaar hé)?

@Blauwe Eend: Ja dat is dezelfde RAM lijst van die persoon die op het Inet die problemen had. Toch officieel dus! Die G-skill (ofzo) modules, die lijken mij nogal hoog voor mij, omdat ik voor een grote koeler heb gekozen waarvan al bekend is dat de RAM niet te hoog mag zijn. Die hyper X leken mij perfect, Op internet zie ik ook mensen die dit wel beweren te gebruiken op dit mobo (zowel savage als vooral vaak fury), maar Kingston kan dit dus niet aanbevelen. Tussen de codes in de lijst zag ik overigens al enkele Kingston codes volgens mij. Ik ga vanavond die codes maar in pricelist invoeren en eens kijken welke modules het zijn, wat de specs zijn en wat ze kosten.

@all: Ik dacht dat iedere RAM module gewoon compatible zou zijn. Hebben jullie ook gezien in die AMD info (link hierboven) dat dát in ieder geval niet zo is? Het ligt aan de slots op je mobo en aan hoeveel er bezet zijn.

• flightsimmers
De voeding is erg goed maar zwaar overkill. Je setup gaat maar 300-400W verbruiken (verschilt per processor), dus pak een 450W voeding of iets dergelijks.
Dat vreesde ik ook al, maar mijn stage piano wordt per USB aangesloten aan de PC en heeft geen lichtnet aansluiting. Daarbij zijn er een aantal apparaten die ook zo worden aangesloten, nl; stage piano, DAC, audio interface, 3 externe HDD's, microscoop, gamepad, joystick, race stuurwiel, usb sticks, muis, remote control en ik vergeet er nu nog een paar. Ik denk dat omdat deze apparaten ook stroom nodig hebben ik misschien beter een iets hoger vermogen kan aanschaffen.

Wat ik niet begrijp is dat bij veel GPU's die ik nader heb bekeken in die R9280 - R9280X range iedere keer een vermogen van ongeveer 750 Watt wordt vermeld als criterium?

@mitsu: ik neem nu toch ook die Club 3D in overweging
@Blauwe Eend: ik denk dat ik er op het RAM na wel uit ben. Als jullie geen problemen zien tussen die componenten, dan zie ik ze zeker niet.

[ Voor 3% gewijzigd door flightsimmers op 12-05-2015 11:51 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

flightsimmers schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 10:24:
[...]

Dat vreesde ik ook al, maar mijn stage piano wordt per USB aangesloten aan de PC en heeft geen lichtnet aansluiting. Daarbij zijn er een aantal apparaten die ook zo worden aangesloten, nl; 3 externe HDD's, microscoop, gamepad, joystick, race stuurwiel, usb sticks, muis, remote control en ik vergeet er nu nog een paar. Ik denk dat omdat deze apparaten ook stroom nodig hebben ik misschien beter een iets hoger vermogen kan aanschaffen.
Alle spul dat aan USB hangt verbruikt max 2.5W (USB2.0), of 4.5W(USB3.0) per poort. Dus zo heel spannend is dat allemaal niet.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
[...]

Wat ik niet begrijp is dat bij veel GPU's die ik nader heb bekeken in die R9280 - R9280X range iedere keer een vermogen van ongeveer 750 Watt wordt vermeld als criterium?
Omdat de videokaartboer rekening moet houden met brakke C-voedingen van MS-tech of linkworld die, als je een 450W versie zou nemen, nooit of te nimmer voldoende prik kunnen leveren. Als je een willekeurige 280X review van het net plukt waar verbruik wordt gemeten (of dat nou voor het hele systeem is, of voor de kaart alleen), je zit ruim, ruim onder de 450W.

• MacPoedel
[...]

Dat vreesde ik ook al, maar mijn stage piano wordt per USB aangesloten aan de PC en heeft geen lichtnet aansluiting. Daarbij zijn er een aantal apparaten die ook zo worden aangesloten, nl; 3 externe HDD's, microscoop, gamepad, joystick, race stuurwiel, usb sticks, muis, remote control en ik vergeet er nu nog een paar. Ik denk dat omdat deze apparaten ook stroom nodig hebben ik misschien beter een iets hoger vermogen kan aanschaffen.

@mitsu: ik neem nu toch ook die Club 3D in overweging
@Blauwe Eend: ik denk dat ik er op het RAM na wel uit ben. Als jullie geen problemen zien tussen die componenten, dan zie ik ze zeker niet.
Een normale USB 2 poort kan maximaal 500mA stroom leveren, een USB 3 poort 900mA. Aan ongeveer 5V per poort betekent dat dus een maximaal verbruik van 2,5W op een USB 2 poort en 4,5W op een USB 3 poort.
Die MSI 970 Gaming heeft 4 USB 3 poorten en 14 USB 2 poorten, als àlle poorten daarvan maximale stroom zouden leveren (maar dat gebeurt nooit, niet elk USB toestel trekt 500mA) dan zou je 53W verbruiken.
Kortom, je hoeft je voeding geen 200W te overdimensioneren, het is gewoon onmogelijk om zoveel stroom te trekken. En ik vermoed dat een aantal van je toestellen toch een externe voeding gebruiken
(heeft een beetje goede joystick met FFB geen externe voeding nodig dan?).

Daarnaast, videokaart fabrikanten vermelden veel te zware voedingen als minimum omdat heel veel voedingen van lage kwaliteit het opgegeven vermogen niet kunnen leveren
(of niet alles op de 12V rail, met 200W op 5V ben je niets, maar het totaal telt zo wel op), dus overdimensioneren ze maar wat. Die Antec Edge is wél een goede voeding en levert dus gewoon wat er op de sticker staat, de 550W variant is meer dan genoeg voor jou.

• flightsimmers
MacPoedel schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:35:
[...]
(heeft een beetje goede joystick met FFB geen externe voeding nodig dan?).

en ook..

Die Antec Edge is wél een goede voeding en levert dus gewoon wat er op de sticker staat, de 550W variant is meer dan genoeg voor jou.
Onder de échte FS freaks is de force feedback in FS niet populair omdat deze geen waarheidsgetrouwe trillingen veroorzaakt. Ik heb daarom destijds geen ffb stick gekozen.

en ook..

Dank voor al jullie commentaar. Het is duidelijk, ik probeer voor de 550W te gaan. Wel zag ik dat soms , b.v. 100W meer vermogen, bij een andere aanbieder even duur is. Dan doe ik dat. Want ivm met evt. overclocken in de toekomst of een crossfire setup kan ik dat dan wel gebruiken. Maar beiden ben ik voorlopig niet van plan.

P.S.
Op dit moment ben ik die RAM list aan het doornemen (MSI had deze verstopt). Wie schetst mijn verbazing. Er staan een heleboel Kingston modules op?! Terwijl Kingston aangeeft dat geen enkele module compatible is. Het blijken oude modellen te zijn die nergens meer verkocht worden. Er is een nieuwe hele goede review waarin ze nieuw Hyper X beast 1600 RAM gebruiken. Vraag me af of gewoon nieuw Hyper X Savage 1600 8Gb (of Fury met de zelfde specs) niet zou kunnen? Blauwe Eend kreeg dus, op een ASUS mobo, een soortgelijk probleem, anderen melden dat ze hyper X modules op dit MSI 970 gaming mobo gebruiken.

Het blijft vreemd. Je koopt een 1866MHz mobo, 1866MHz Ram, maar je kan maar max 1600MHz behalen? Zie hier; https://forum-en.msi.com/index.php?topic=254719.0

Afbeeldingslocatie: http://support.amd.com/PublishingImages/Support/CPU-DDR3/memory-table.png
Hoger dan 1600 MHz modules hebben kennelijk geen zin..

[ Voor 45% gewijzigd door flightsimmers op 13-05-2015 10:31 ]

• flightsimmers
Op de merken Kingston, AMD, mushkin en Crucial heb ik de qualified verdor lijst van MSI nu helemaal doorgenomen en het blijken allemaal (stok?)oude RAM modules te zijn die niet meer verkrijgbaar zijn. De pricewatch grafiek heeft bij allemaal een duik gemaakt naar 10 Euro en daarna niet meer verkrijgbaar.

Knap waardeloos!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarom is dat zo'n issue? Pak gewoon geheugen dat voldoet aan de specs en de kans is groot dat het gaat werken, het enige merk waarbij ik zou hameren op de QVL is Asus, bij andere merken boeit het een stuk minder.
QVLs worden uitgebracht voor de release van een bord, en worden door de mobofabrikant doorgaans niet continu up to date gehouden als er na een jaar ofzo nog een nieuwe module op de markt komt. Zolang je geen hele afwijkende voltages, latencies en snelheden gaat draaien dan snapt je mobo en CPU dat allemaal wel.

• blauwe eend
flightsimmers schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:10:
Op de merken Kingston, AMD, mushkin en Crucial heb ik de qualified verdor lijst van MSI nu helemaal doorgenomen en het blijken allemaal (stok?)oude RAM modules te zijn die niet meer verkrijgbaar zijn. De pricewatch grafiek heeft bij allemaal een duik gemaakt naar 10 Euro en daarna niet meer verkrijgbaar.

Knap waardeloos!
Ik zou gewoon even kijken of die G.Skill echt te hoog zijn en als dat zo is dan gewoon een mainstream setje ram pakken.

• flightsimmers
De PSU calculators die ik heb ingevuld geven bij een FX6350 en R9280X een vermogen van 628W. Ik heb een aantal toekomstig mogelijke uitbreidingen ook aangevinkt (extra interne HDD, 2x pcix1 slot, dvd+recorder etc.). Verschil in prijs is dit:
550W= 95
650W=105
750W=119

Die info van AMD heb ik nogmaals doorgelezen en ik begrijp het niet helemaal, maar ik vermoed dat je door het RAM te overclocken toch betere specs kan behalen dan die 1600MHz. We gaan het zien want;

Ik probeer toch voor 2*4Gb Kingston hyper X 1866MHz CL9 savage te gaan. Die zijn low profile, zelfde prijs als 1600-CL9 en vind ik nou eenmaal mooi. Op de bon laat ik zetten dat ik kan ruilen. Wel heeft blauwe eend gelijk. Eigenlijk is het verstandig gewoon 1600 MHz te pakken. Maar ook met G-Skill en dit mobo heb ik al over problemen gelezen. In feite is het een zaak van geluk of pech of het werkt.

Het is mijn eerste project dus als het niet werkt wordt het nog lastig te kijken waar het aan ligt.

[ Voor 15% gewijzigd door flightsimmers op 17-05-2015 13:08 ]

• mitsumark
Die calculator klopt niet, 550W is echt meer dan genoeg en dan hou je nog zat ruimte over voor upgrades.
(als je niet gaat overklokken is 450W zelfs ruim voldoende)
Een systeem met FX6350 doet tijdens zware CPU load 150-175W.
Een 280X geeft met gamen pieken net boven de 200W (en tijdens forse stresstest max 300W, maar dat doe je nooit).
Tijdens gamen zul je gemiddeld rond de 300W zitten, met hooguit een piekje naar 350-400W.
Ga je overklokken komt daar pakweg 100W bij.

Voeding:
Goede 550W voedingen: http://tweakers.net/price...;413709;390712/categorie/
Goede 650W voedingen: http://tweakers.net/price...;390713;353355/categorie/
Als uiterlijk en gold niet zoveel uitmaakt kun je ook prima voor een Antec VPF gaan.

Meer info: Voeding advies en informatie topic - Deel 30

• flightsimmers
Dat vermoedde ik al, maar de prijsverschillen zijn niet erg groot. Toch zeer welkom nieuws want die 750 Antec Edge was uitverkocht. De 650 en de 550 (schelen maar 10 Euro!) zijn binnen een paar dagen leverbaar.

Heeft iemand een idee hoe je nou kan zien of dat RAM "single-rank" is. Zoals AMD in mijn linkje hierboven, want dat single rank RAM schijnt dus beter te zijn, maar ik had er nog nooit van gehoord. Laat staan dat ik dit ergens in de specs bij RAM bentegen gekomen. Eigenlijk was ik dit alweer vergeten.

• blauwe eend
flightsimmers schreef op zondag 17 mei 2015 @ 15:16:
Dat vermoedde ik al, maar de prijsverschillen zijn niet erg groot. Toch zeer welkom nieuws want die 750 Antec Edge was uitverkocht. De 650 en de 550 (schelen maar 10 Euro!) zijn binnen een paar dagen leverbaar.

Heeft iemand een idee hoe je nou kan zien of dat RAM "single-rank" is. Zoals AMD in mijn linkje hierboven, want dat single rank RAM schijnt dus beter te zijn, maar ik had er nog nooit van gehoord. Laat staan dat ik dit ergens in de specs bij RAM bentegen gekomen. Eigenlijk was ik dit alweer vergeten.
Persoonlijk denk ik dat je je niet zoveel druk moet maken om je RAM, erg veel zul je er in de practijk sowieso niet van merken. Dus kies gewoon een setje dat waarschijnlijk werkt, niet te duur is en naar je smaak. ;)

• flightsimmers
Ik pak gewoon die kingston savage 1866 en maar hopen... _/-\o_

Om al die USB 2.0 headers naar de voorkant van de kast te halen ben ik op zoek naar een frontje met 4 (of meer) USB 2.0 ports. Ik stond op het punt om onderstaande Akasa te kopen. Maar dit is een hub. En ik heb gelezen dat je moet voorkomen dat je een hub op je mobo hebt, want dan lopen verschillende USB apparaten over een enkele USB verbinding.

Nu he ik op dit mobo volgens mij 4 USB headers op het bord. Waarmee kan ik die naar de 3.5 inch bay aan de voorkant van mijn kast halen? Kan dit met het apparaat in onderstaande link, of dient dit slechts op één usb header te worden aangesloten, en heb ik er dan nog drie vrij, en loopt dan alles (super traag) over die ene USB header?

De link:
http://www.akasa.com.tw/u...USB%20Hub&model=AK-ICR-08

onder de tab "gallery" zie ik volgens mij maar één USB, één firewire en één e-SATA header

[ Voor 8% gewijzigd door flightsimmers op 20-05-2015 19:37 ]

• MacPoedel
Die Akasa gebruikt inderdaad één USB 2.0 header, een firewire, een SATA en een Molex.

Het is USB 2.0, en jij maakt je zorgen over de bandbreedte? Een aansluiting met een header zijn 2 USB poorten (4 draden per poort, een header zijn 10 pins maar niet allemaal worden gebruikt), die Akasa verdeelt dus bandbreedte ja, maar alleen als je ze allemaal tegelijk gebruikt. Maar voor bandbreedte heb je toch je USB 3.0 poorten, USB 2.0 is in verhouding zo traag dat het niet relevant meer is of je die verdeelt of niet, tegenwoordig dient dat alleen maar voor randapparatuur die weinig bandbreedte gebruikt (muis, toetsenbord, joystick, dat keyboard van je).

Wat voor behuizing heb je eigenlijk? Heeft die ook geen USB front panel aansluiting? Mijn Silencio 652S gebruikt bv één USB 2.0 header voor poorten, één USB 2.0 header voor een card reader en één USB 3.0 header. Veel nieuwe behuizingen hebben nog een USB 3.0 en USB 2.0 aansluiting, en zo'n kaartlezer komt ook geregeld voor.

Ik zou niet teveel zoeken naar één apparaat 3,5" of 5,25" dat aangesloten kan worden op meerdere USB headers, dat is het omgekeerde van wat de meeste fabrikanten maken, en je trekt zo veel teveel kabels door je pc die de airflow niet bevorderen. Lijkt me niet dat je echt tegelijk 8 dingen gaat aansluiten op je front panel. En zo ja, dan ben ik zeker dat een paar van die dingen even goed achterop konden aangesloten worden. Als je echt al je headers wilt gebruiken, kun je ook een bracket achterop met wat USB poorten aansluiten.

• flightsimmers
Mijn case (Phanteks enthoo pro) heeft twee USB2.0 en twee USB3.0 op de voorkant. Heb ik express op gelet omdat ik veel USB ports gebruik. (Nu heb ik nog niet eens 3.0).

Dus als ik het goed begrijp bedeelt iedere header voor USB2.0 op het mobo twee USB2.0 ports op de behuizing?

Quote: USB 2.0 is in verhouding zo traag dat het niet relevant meer is of je die verdeelt of niet

Maar als USB2.0 al traag is, dan wordt het door een hub NOG trager. Dan lijkt het vermijden van een HUB me juist belangrijk bij 2.0, want 3.0 is toch wel snel genoeg lijkt me (??).

Mijn USB apparaten waarvan ik er regelmatig veel tegelijk zal inpluggen;
2 x USB stick (2.0)
stage piano (2.0)
audio interface (2.0) => @ Mac; vreemd genoeg bestaan deze niet in USB3.0 (wel thunderbolt)
DAC (2.0)
joystick (MS flightsim) (2.0)
gamepad (2.0)
lader normale muis (2.0)
3M ergonomische muis receiver (2.0) (persé aan voorzijde anders storing)
scanner (2.0) (yep, ook aan voorzijde want na gebruik berg ik hem meteen weer op in de kast)

3 x externe HDD (3.0) (vaak heb ik er twee aangesloten)

Alleen de DAC kan ik aan de achterzijde inpluggen, de rest moet of wil ik aan de voorkant hebben. Als je met de stage piano niet oppast dan krijg je latency (tijd tussen aanraken toets en geluid). Dit los je op door een gratis ASIO driver. Als de USB 2.0 aansluiting trager wordt vrees ik dat er toch weer latency ontstaat.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PS:
Nog een probleempje;
Bij die videokaarten zie ik op foto's op internet steeds twee aansluitkabels. Deze wil ik witte van Bitfenix nemen. Maar volgens mij moet er een 6 pin en een 8 pin aangeschaft worden, toch? De info van de Antec PSU geeft dit:

PCI Express power connectors (6+2 pin) 4 (.. 4 maal dus ..)

Kan ik er dan straffeloos op de PSU eentje als 8 pin en eentje als 6 pin beschouwen? Dan kun je dus twee GPU's op deze PSU aansluiten (indien men dat zou willen).

[ Voor 25% gewijzigd door flightsimmers op 23-05-2015 17:01 . Reden: aanvullend probleempje ]

• flightsimmers
Weet iemand het verschil tussen deze twee videokaarten?

Asus R9280-DC2T-3GD5
en
Asus R9280-DC2-3GD5

Een T verschil dus.

En:
MacPoedel had gelijk ook deze MSI heeft een inferieure VRM. Alles is militairy class components. Maar MSI maakt gebruik van sluwe marketing. De mosfets zijn uitgesloten. Deze zijn van Nikos. Ze gebruiken meerdere goedkope mosfets per fase. Misschien lees ik daarom (nog?) geen meldingen van verhitte VRMs op dit mobo. De M-connector van MSI ontbrak in de doos. Voor vragen moet je al je adresgegevens, beroep, man/vrouw etc etc invullen.

Wat een verschil met Phanteks (case fans cooler)! Dat merk is fantastisch!!

[ Voor 6% gewijzigd door flightsimmers op 02-06-2015 10:09 ]

• MacPoedel
De enige verschillen tussen die Asus kaarten zijn de kloksnelheden van de GPU kern en van het VRAM. De T (=TOP) variant is wat sneller geklokt, de andere is nog steeds een "OC" kaart, maar is eigenlijk de traagst verkrijgbare variant.

Je kunt videokaarten trouwens vergelijken in de Pricewatch, dan had je de verschillen snel gezien: http://tweakers.net/price.../373139;373131/categorie/.

MSI maakt al jaren geen degelijke moederborden voor een AMD platform meer. Ik heb nog een redelijk goede MSI P55-GD65, maar sinds Haswell gebruikt MSI voor Intel moederborden ook geen DrMOS meer. Maar aan de andere kant kan ik eigenlijk geen enkele moederbord fabrikant noemen die alleen maar producten maakt waar niets op aan te merken valt.

• flightsimmers
Hopen dat het nog meevalt met MSI, maar de volgende wordt géén MSI!

Ok Mac, dan pak ik de Top versie van Asus.

Voor die USB 2.0 maak ik gebruik van 3 mobo headers. Want dan maximaliseer ik de bandbreedte, volgens mij. 2 ports zitten op de computer case zelf, dan twee ports die ik gebruik op: http://www.afuture.nl/productview.php?productID=138154 En ook nog twee USB 2.0 ports op een nog aan te schaffen 3.5 "card slot". Maar wie weet een card slot met TWEE USB 2.0 ports? Ze hebben er heel vaak één, zoals deze: https://www.afuture.nl/productview.php?productID=60225

Afgelopen week PC meubel getimmerd. De bouw kan beginnen >:) ;) Waar ik momenteel nog naar op zoek ben is een materiaal om de gaatjes in de case mee dicht te plakken. De case is voor 70% open. Dat heeft geen zin. Ik wil de airflow juist over de te koelen delen leiden en voorkomen dat de luchtstroom aan alle kanten de PC kan verlaten. Ik wil vooral dat de flow over die VRM gaat.

Bij de Antec Edge PSU kun je zien dat zij het zelfde doen. Het PSU omkasting is "zo lek als een mandje". Maar dit hebben ze van binnenuit met doorzichtig plastic afgeplakt, zodat de airflow de omkasting daar verlaat waar ze heatsinkjes tegen de omkasting hebben gemaakt.

[ Voor 82% gewijzigd door flightsimmers op 09-06-2015 11:50 ]

• flightsimmers
Vandaag geheel onverwacht een monitor (Samsung 940BF 2MS) op de kop getikt. Ik ga een eyefinity setup doen met drie van deze identieke monitoren. Nu begin ik mijn ASUS R9280 te heroverwegen. Misschien toch een 280X?! Vermoedelijk is een R9-280 genoeg voor mij omdat ik niet de nieuwste spelen speel en flightsimulator en fifa achtige sportspellen weinig van de GPU verlangen. Aan de andere kant drie monitoren... Maar wel weer oudere met waarschijnlijk kleiner scherm en lagere resolutie dan vandaag de dag gangbaar is.

• mitsumark
3840x1024 gaat prima met een 280, daarmee kun je zelfs BF3 nog op high spelen.
De resolutie is vergelijkbaar met 2560x1600/1440 welke je vaak in reviews tegenkomt.

• flightsimmers
Volgens mij is de beste resolutie van de Samsung 940BF 1280x1024. Dus dat moet dan nog drie maal. Overigens had ik die tweede monitor voor 17,50 bij een kringloop winkel gekocht. Ik had er al een. Maar die tweede hapert volgens mij zodra ik de DVI-D kabel i.p.v. de meegeleverde VGA kabel gebruik. Maar ff kijken of deze kringloop sores echt werkt. Dan koop ik er nog een 2e hands voor triple setup. Kennelijk moet je oppassen met 2e hands monitors.

Op internet zie ik dat velen als onderzet matje bij de bouw de mobo doos gebruiken. Lijkt me niet ideaal. Nu zag ik waarschuwingen dat je pertinent niet de mobo anti statische plastic tas moet gebruiken om op te bouwen (??). Dat was nu nét wat ik wilde gaan doen. Nu zit ik te denken om als ondergrondje een plaatje tempex van 2cm dik of een stuk bellen beschermfolie te gebruiken. Stuit ook dat op soortgelijke bezwaren?

Optical drive:
Nu heb ik al een Lite-on besteld (komen al jaren als beste uit burner review sites). Maar, ik zie dat ik nog een aantal vrij nieuwe drives had liggen. Ik verkeerde in de veronderstelling dat dit IDE drives zijn. Dat zijn het ook. Maar ik dacht dat je er dan geen sata data kabel op aan kan sluiten. De power aansluiting = molex. Maar wat is dan die plug direct links van het blauwe kadertje?
http://www.baboo.com.br/a...x_cdrw_connections_cr.jpg
Op de drive staat "line out"??

[ Voor 3% gewijzigd door flightsimmers op 13-06-2015 13:48 ]

• mitsumark
In het algemeen moet je alles van plastic vermijden, dat zijn de grootste boosdoeners wat betreft ESD.
Daarnaast is alles wat wrijving veroorzaakt ook niet al te best (lading komt vaak door wrijving van kleding op je huid).
Ik bouw de pc altijd op bed, katoen is een geschikte 'geleider' en het is lekker zacht. Wel even opletten dat je dus niet constant zit te schuren.

Naast het blauwe kader zit volgens mij de aansluiting waar je vroeger de audio op kon aansluiten, die heb ik in mn hele leven nog nooit gebruikt, het is in ieder geval niet voor een sata-data kabel.
IDE drives kun je inderdaad niet zomaar op sata aansluiten, maar onmogelijk is het niet: https://www.google.nl/sea...MxgIVTFgUCh3HYQBo#imgrc=_
De vraag is dan of een nieuwe DVD brander niet handiger of zelfs goedkoper is.

[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 13-06-2015 14:36 ]

• flightsimmers
De "audio"!? Dat klinkt interessant, Mitsumark. Dat ga ik verder uitzoeken op internet.

Momenteel is de situatie dat ik drie monitors ga doen (oude Samsung 940BF's). Deze monitors hebben een VGA en een DVI-D aansluiting. Videokaart wordt een Asus R9 280 DC Top 3GB. Die kaart heeft als output signalen; DVI-D, DVI-I, HDMI en display port. DVI-D heeft een beter beeld dan DVI-A (analoog). De eerste sluit ik dus aan op DVI-D. Kwalitatief komt Display Port waarschijnlijk als allerbeste uit de bus. Voor display port heb ik een convertertje naar DVI-D SL. Zal ik die display port dan maar als tweede aansluit port gebruiken? Dan heb ik nog de keuze om de derde monitor op DVI-I of op HDMI aan te sluiten.

Mijn monitors blijken Single Link te zijn als ik op de stekker pinnetjes af ga. Makkelijk is de DVI-I met een DVI kabel te benutten, maar klopt mijn veronderstelling dat het beter is de hoogwaardige HDMI uitgang te gebruiken voor beter beeld met een HDMI naar DVI-D kabel? (Deze monitors hebben geen luidsprekers).

Ook kan ik b.v. DVI-I benutten en op HDMI een breedbeeld TV aansluiten. Want volgens mijn info kan ik DVI-I op DVI-D monitors aansluiten. DVI-I zou zowel op DVI-A als op DVI-D aansluitbaar zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door flightsimmers op 19-06-2015 10:13 ]

• flightsimmers
Hallo,

Weer terug van een vakantie.. Deze mail ontving ik van ASUS. Dit gaat over de STRIX-R9380-DC2OC-2GD5-GAMING en de ASUS R9 280 DC2 TOP.
Both cards are not optimized for the use under Windows XP as this is considered end of life.
We do not have any Windows XP drivers available making it possible that both cards will encounter problems during usage.

I can only suggest you post your question on hardware forums as there might be more users who have information about using new graphics cards on Windows XP
.

Vreemd want ik kan onder "drivers en tools" toch gewoon XP en/of XP64 selecteren?? Of is die;
ASUS GPUTweak 2.5.7 for WinXP32/64, Win7 32/64, Win8 32/64, Win8.1 32/64
Bestandsgrootte 25.51 MBytesupdate

dan niet de driver?! Zie ook:
https://www.asus.com/nl/G...2T3GD5/HelpDesk_Download/

En ja, ik wil nog steeds persé XP installeren naast Win7 en Linux. Daar zijn vele redenen voor. Wat dacht je van die nachten waarop ik al mijn audio CD's handmatig heb zitten intypen in een soort XP bibliotheek programmaatje. Typ ik nu Queen, dan toont het alle Queen CD's die ik heb in een lijstje met de vindplaats.
Ik sta niet te springen om alles opnieuw 3 nachten lang in te typen. Zo kan ik wel doorgaan met XP redenen. Als ik XP niet installeer loop ik ergens gegarandeerd tegen de lamp. XP komt er dus op. Maar een nieuwe GPU kon dus wel eens lastig worden.

En niet alles op XP draait op Win7. Voorbeeldje? Voor mijn huidige oude GPU (schrik niet) een NVIDEA GT120 zijn er geen win7 drivers. Multi monitor gaat daar dus niet mee onder Win7.

[ Voor 11% gewijzigd door flightsimmers op 07-07-2015 00:12 ]

• MacPoedel
flightsimmers schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 00:06:
Hallo,

Weer terug van een vakantie.. Deze mail ontving ik van ASUS. Dit gaat over de STRIX-R9380-DC2OC-2GD5-GAMING en de ASUS R9 280 DC2 TOP.
Both cards are not optimized for the use under Windows XP as this is considered end of life.
We do not have any Windows XP drivers available making it possible that both cards will encounter problems during usage.

I can only suggest you post your question on hardware forums as there might be more users who have information about using new graphics cards on Windows XP
.

Vreemd want ik kan onder "drivers en tools" toch gewoon XP en/of XP64 selecteren?? Of is die;
ASUS GPUTweak 2.5.7 for WinXP32/64, Win7 32/64, Win8 32/64, Win8.1 32/64
Bestandsgrootte 25.51 MBytesupdate

dan niet de driver?! Zie ook:
https://www.asus.com/nl/G...2T3GD5/HelpDesk_Download/

En ja, ik wil nog steeds persé XP installeren naast Win7 en Linux. Daar zijn vele redenen voor. Wat dacht je van die nachten waarop ik al mijn audio CD's handmatig heb zitten intypen in een soort XP bibliotheek programmaatje. Typ ik nu Queen, dan toont het alle Queen CD's die ik heb in een lijstje met de vindplaats.
Ik sta niet te springen om alles opnieuw 3 nachten lang in te typen. Zo kan ik wel doorgaan met XP redenen. Als ik XP niet installeer loop ik ergens gegarandeerd tegen de lamp. XP komt er dus op. Maar een nieuwe GPU kon dus wel eens lastig worden.

En niet alles op XP draait op Win7. Voorbeeldje? Voor mijn huidige oude GPU (schrik niet) een NVIDEA GT120 zijn er geen win7 drivers. Multi monitor gaat daar dus niet mee onder Win7.
R9 380 is een hernoemde R9 285 en die gaat inderdaad niet op Windows XP werken. Wat Asus zegt over drivers gaat over hun eigen software en niet over AMD drivers, de R9 280 zou nog wel moeten wel moeten werken, al ga je zelf online drivers moeten halen, op de CD van Asus zullen ze waarschijnlijk niet staan.

Dat van je CD lijstje, "Een soort XP bibliotheek programmaatje", welk programma is dat dan, en wat doet je denken dat dit niet werkt in nieuwere Windows versies? Zelfs als dit niet zou werken, dit is een typisch voorbeeld waar je het OS voor kunt virtualiseren in plaats van echt te installeren. In bv Virtualbox kun je een virtuele XP machine draaien met je bibliotheek.

Voor de GT120 zijn er wel Windows 7 drivers, je moet ze gewoon bij Nvidia halen en niet bij de OEM: 64 bit http://www.nvidia.com/dow...rResults.aspx/82467/en-us en 32 bit http://www.nvidia.com/dow...rResults.aspx/82465/en-us. Ondersteunt zelfs Windows 8.1 en zoals het er dan naar uit ziet ook Windows 10.

Ik heb je nog steeds geen reden zien noemen die de noodzaak van Windows XP voor mij bewijst. Voor mijn werk moet ik vaak ook met oude hardware werken (seriële poort, software van meer dan 10 jaar oud, etc) en ik doe dat ook op Windows 7 64 bit machines en ik heb daar ook een virtuele Windows XP indien nodig in Virtualbox.

Je weet ook pas of je het echt nodig hebt als je het een keer geprobeerd hebt, dus ik zou nu gewoon eens kijken hoeveel je overgezet krijgt naar een nieuwere Windows, anders kun je gewoon voor eeuwig in 2001 blijven hangen.

Neem trouwens Windows 10, anders zit je over minder dan 5 jaar weer met een niet ondersteunde Windows...

• mitsumark
Voor de AMD kaarten geldt hetzelfde, de drivers moet je bij AMD halen en niet bij Asus.
http://support.amd.com/en-us/download
Voor de R9 2xx serie heb je nog XP drivers uit 2014, voor de R9 3xx niet (maar de rebrands zullen mischien wel werken met de 2xx drivers).

Overigens ben je nu al meer tijd bezig met uitzoeken dan het overtikken van de database :P, ook al had je meer redenen.
Windows 10 kun je (voor zover ik weet) gratis upgraden vanaf 8(.1).
Dat punt van omgaan zal toch een keer komen, is het niet nu dan over een paar jaar (wanneer je huidige hardware verouderd is).

• flightsimmers
Heel erg bedankt voor de antwoorden! Vanavond ga ik gelijk die driver voor de GT120 onder Win7 proberen. Ik zou erg blij zijn als het werkt! Eigenlijk betreft dat ASUS verhaal dus de tweak software die bij die GPU wordt geleverd om de GPU te OC-en?

Op redenen ingaan waar ik zonder XP volgens mij tegen de lamp zal gaan lopen heeft niet zoveel zin, zo lang ik nog niet weet waar ik tegen de lamp zal lopen. -IK- verwacht dat dat zal gebeuren en wil het uitsluiten. Daarbij denk ik niet dat Mac "maccelijk" (Ha!) van zijn standpunt te brengen is ;) .

Met virtual machine heb je gelijk, maar handig is anders. Uiteraard ga ik kijken hoe ver ik kom met installeren onder Win7. We zullen zien óf dat écht allemaal lukt. Maar ik verwacht problemen.

Het voordeel van Win7 is mij onduidelijk. Dan lees ik hier op het forum een neerbuigend berichtje van iemand over XP. "Hij gaat niet met een OS dat slechts 4GB RAM aankan werken". Maar uit een AMD filmpje over "RAM disk" begreep ik dat een PC slechts bij zeer hoge uitzondering meer RAM dan 4GB gebruikt en nooit over 6GB heengaat. Aan je 32GB RAM heeft je OS dus niet zoveel.

Verder ken ik de ins & outs van XP en heb ik XP getweaked (wisselbestand toewijzing en ook de GUI). Zo voel ook ik mij hier ineens toch nog een beetje tweaker. Jongens als jullie wisten van hoe ver ik moest komen sinds januari om dit niveau te bereiken. Ik wist niets van harware. Veel geleerd van jullie!!

• flightsimmers
In de handleiding van de Phanteks PH-TC14PE cooler staat dat ik de stock backplate nodig heb. (Dit is een zware koeler om aan je mobo te hangen). Heeft iemand een idee wat dit is? Volgens mij bedoelen ze gewoon de metalen backplate die aan de achterzijde van mijn MSI 970 gaming moederbord zit? Of zit er ook een backplate in de doos van een FX6350 als ik een boxed versie neem en heb ik die misschien nodig?

[ Voor 12% gewijzigd door flightsimmers op 19-07-2015 19:55 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De backplate wordt geleverd met je moederbord, die moet je pakken.

• flightsimmers
https://www.alternate.nl/...duct/1163699?tk=7&lk=9814

Nog zo'n soort vraagje (sorry). Op de site van alternate zie ik deze mooie sleeved SATA kabels staan (zie bovenstaande link). Tot mijn verbazing zie in in de specs staan dat het twee female connectors zijn??

Op internet gaan zoeken dus. Want dit zijn toch "male" connectors met een vergrendeling of zie ik dat fout? Op internet zie ik een heel ander soort connector bij female op de foto's.

[ Voor 15% gewijzigd door flightsimmers op 20-07-2015 14:54 ]

• mitsumark
Het daadwerkelijke contact vindt plaats binnen deze stekkers, het zijn dus inderdaad females (moederbord en apparaten zijn male).

• flightsimmers
Maar als ik het goed begrijp heb ik dus de kabels uit de link (vrouwtjes) nodig om mijn moederbord op de DVD recorder, HDD's en SSD aan te sluiten?

Door onderstaande link raak ik in de war. Die worden mannetjes genoemd, terwijl dit toch dezelfde connector stekkertjes zijn, of toch niet? De link: http://www.afuture.nl/productview.php?productID=154092

• flightsimmers
1.
Eigenaardig vrouwtjes bestaan.. Maar niemand weet er wat van. Ik heb maar aangeschaft en dit bleek het juiste, zoals ik verwachtte.

2.
Nu de PWM fan hub op de Phanteks Enthoo Pro case. Op een sticker op de power input stekker staat; "raadpleeg manual". Daar lees ik weinig bijzonders. Volgens mij heb ik toch geen andere keus dan gewoon de hub op de 12 Volt rail van de PSU aansluiten (?).

Deze PWM fan hub is natuurlijk om 3 pin fans aan te sluiten en als PWM fan te laten functioneren. Ik heb echter ook mijn zelf gemonteerde 4 pins PWM fan maar naast de 3 pin case fan aangesloten en ik doe hetzelfde met beide cooler CPU fans die ik d.m.v. een Y-splitter met elkaar verbind. Kan ik, conform mijn verwachting, gewoon deze 4 pin fans straffeloos op de plaats monteren waar eigenlijk 3 pin fans horen?

(Eigenlijk denk ik dat de draad met daarop het sturingsignaal zo niet zal zijn aangesloten).

3.ste

Reageer
Koppel onderwerp
[Report] Rapporteer
Bookmark
Postreminder
Dan heb ik nog dit mini pci-e kaartje gezien. Ik heb een losse niet aangesloten USB 3.0 kabel in mijn PC zitten (van de card reader waarop twee usb 3.0 ports zitten). Zal dit kaartje nou 2 ports of 4 ports (twee via een header) toevoegen aan een pc? En indien 4 ports, zal dan weer de speed worden gehalveerd? Zie: http://tweakers.net/price...ternal-19-pin-usb-30.html
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1340722444.jpeg

[ Voor 31% gewijzigd door flightsimmers op 27-07-2015 20:42 ]

• flightsimmers
Ik heb hem vandaag in elkaar gezet. Ging betrekkelijk makkelijk, maar NIET de CPU koeler. Op youtube staan install-filmpjes van de Phanteks PH-TC14PE koeler. De mooiste koeler die er is, denk ik wel.

Maar installatie is K..(ja toch)..lote! Zie foto's. Eerst draai je die center moer van de mobo bevestigingsplaat vast aan de voet v/d koeler. Maar dan moet de bevestigingsplaat op de "mounting brackets" die inmiddels op het mobo zijn gemonteerd, met twee schroeven worden aangedraaid op twee draadeinden die recht omhoog staan. Hierbij moest ik heel veel kracht naar beneden uitoefenen. Beide schroeven zijn veerbelast. Je moet dus eerst de schroef tegen de veerkracht in naar beneden drukken om hem "uberhaupt aan te kunnen draaien op het draadeind op het mobo. Die kracht komt vol op de CPU (volgens mij). Een wonder dat mijn CPU het heeft overleefd!!??

Afbeeldingslocatie: http://www.silentpcreview.com/files/images/phanteks-tc14pe/10.jpg
Dit is de mounting bracket met de bevestigingsplaat met veerbelaste schroeven (deze is Intel ipv AMD).

Afbeeldingslocatie: http://www.silentpcreview.com/files/images/phanteks-tc14pe/12.jpg
Hier zie je het principe. Maar de center schroef had ik al gemonteerd voor de veerbelaste schroeven.

Ook dat Phanteks (zeg maar " artic silver") spuitje... Dat spul komt er vloeibaar uit zoals in de youtube filmpjes. Echter als ik het wil uitsmeren veranderde het goedje in luttele seconden in hoog viscose harde stopverf! Ik ben noodgedwongen heel snel op de methode die ik op de Artctic Silver site zag over geschakeld. Alles snel van de CPU afvegen met een plastic zakje (dan moet je eigenlijk een hele procedure volgen om alles weer schoon te maken). Niet gedaan.. Nieuwe druppel op de CPU (grootte van een erwt) en de koelervoet erop geperst. Hopen dat dit niet oververhit raatk!

Verder had ik de keus tussen twee kabels van de PSU naar de GPU leggen of slechts eentje, want de Antec PCI kabel kent aan het uiteinde twee 6+2 stekkers. Ik heb er eentje gepakt en hoop maar dat de tweede voor Crossfire setup is (waardeloze handleiding van één klein blaadje bij dit dure apparaat). Alles werkt in ieder geval nu (nog wel..). Ik maak mij zorgen over de CPU-CPUkoeler tussenstof.

De Asus R9280DCIITop neemt twee slots in en de PCI kaart die ik wil monteren komt op twee mm van deze kaart en dekt eigenlijk de aanstroom van de fans af. Waarom plaatsen ze die slots in godsnaam veel te dicht bij elkaar!? Er is ruimte genoeg!

[ Voor 21% gewijzigd door flightsimmers op 01-08-2015 19:52 ]

• flightsimmers
De hamvraag... Kan ik nu Win XP installeren? Dit was waarom het AMD verhaal hierboven ooit begon. Neen dus!

Voorlopig krijg ik foutmeldingen. Waarschijnlijk moet ik een SATA driver installeren. MSI geeft aan dat XP mogelijk is. Maar waar staat dan die SATA driver op hun website??!

Dit is die support website voor het bewuste mobo:
http://us.msi.com/support....html#down-driver&XP%2064

• flightsimmers
Nu heb ik nu voor 45 Euro extra een drie monitor setup i.p.v. enkel een monitor! PC werkt super, maar wel wordt de hele kamer warm als ik hem aanzet. Vreemd genoeg blijft het moederbord 22 graden en de CPU zelfs 19 graden in de UEFI. Da's toch extreem laag?? (Nog niet OC toegepast...). De drie (oudere) Samsung 940BF monitoren geven, zo met de blote hand te voelen, weinig warmte af.

Alleen Xp heb ik nog niet aan de gang.
Pagina: 1