Netwerkkabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-07 19:36
Ik ga mijn huisje verbouwen en ineens mijn netwerkbekabeling vervangen.

Ik weet niet welke kabel ik moet aanschaffen, toekomstgericht?

Cat6, Cat6a of cat 7?

En welke merk of waar kan ik deze het beste kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenhands
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik heb laatst dit ook gedaan voor mijn woning en ik heb Cat5e genomen, merk ben ik niet echt gebonden aan dus weet niet echt wat ik heb.

Het belangrijkste verschil tussen Cat5e en Cat6 is de maximale bandbreedte die kan worden behaald met de kabel.

Cat5e = 100 Mhz
Cat6 = 250 Mhz

In principe kan met beide kabels een snelheid van 10/100/1000 Mbit worden behaald (max. 1 Gbit), vooral bij langere afstanden is het echter aan te raden om te kiezen voor Cat6, omdat deze gegarandeerd een snelheid van 1000 Mbit (1 Gbit) halen.

"That's what I do. I drink and I know things."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 21:55

it0

Mijn mening is een feit.

Gezien de afstanden in je huis gaat het niet uitmaken.
Cat7 is heel moeilijk met pluggen
Cat6a is heel stug en moeilijk met bochten.
Cat6 zal bij lange afstanden ,denk aan 20+ meter niet goed 10Gbit kunnen doen.

Probeer obvious goedkoop chinees spul te vermijden die kunnen nog wel eens een andere samenstelling gebruiken van het koper en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:20

lier

MikroTik nerd

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat laatste vooral. Kwalitatief hoogwaardig materiaal is belangrijker dan standaard, zie ook:
Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Overigens geef je bijna niets aan over wat je met je netwerkkabel wilt doen. Dat maakt het niet makkelijker om met goede adviezen te komen. Als je hobbykelder vol zit met freesapparatuur en je wilt 10Gbps halen, dan is het andere zaak dan een eenvoudige storingsvrije woning waar 1Gbps voldoende is. Idem mbt kabellengtes - 100m 10GbE vraagt meer dan 10m 1GbE.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Ik heb thuis een Qnap server staan waar alle foto's, video's, opgenomen films van Sat ontvangers opkomen. Ik heb al van alles gelezen (toekomstgericht) om cat7 te nemen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Zijn er bepaalde merken die aan te raden zijn of af te raden. Ik dacht deze van Konig te kopen maar dan las ik ergens op dit forum dat deze dan weer niet goed was.

Als ik bv zou gaan voor de cat6a, moet er dan ook een keystone van Niko hebben cat 6A of is deze van 6 genoeg?

[ Voor 27% gewijzigd door Timmy269 op 31-03-2015 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Neem altijd keystones en andere connectoren die horen bij de categorie kabel die je koopt. In de regel zullen connectoren voor lagere types kabel niet passen en voor hogere types kabel te los zijn.

Verder is Cat7 niet zinnig voor thuisgebruik omdat er geen standaarden bestaan of in ontwikkeling zijn waar je verschil tussen Cat6A en Cat7 gaat merken in een thuissituatie. Of toekomstige standaarden wel dat verschil gaan maken is koffiedik kijken.

Vooralsnog zou ik iets nemen waar 10GbE overheen zou kunnen (Cat6A of hoger als je zeker wilt zijn), dan loop je al voor op de 95% van huizen zonder enige Ethernetbekabeling en ook nog op de 99% van het restant dat Cat5-Cat6 heeft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Zijn er bepaalde merken van kabels die ik beter niet aan koop en welke zijn wel aangewezen?
Pagina: 1