Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 22:25
Ik heb vanavond even de belastingdienst gebeld met de vraag naar de overgangsregeling voor de aanvulling van een gedane schenking in 2016 tot een ton in 2017. De details van de regeling zijn niet bekend en ze weten ook nog niet wanneer deze details beschikbaar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:26

Basszje

Reisvaap!]

BB-One schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:10:
[...]

Waar woont de schenker? En waar woon jij?
Nederland heft schenkbelasting op basis van woonplaats schenker, dus als de schenker in NL woont dan heft Nederland. Als jij bijvoorbeeld in Spanje woont heb je een uitdaging, want Spanje heft op basis van woonplaats ontvanger... Oftewel dubbele heffing en geen successie en schenkverdrag tussen NL en Spanje.
Dank voor de info. De belastingdienst is niet gek helaas in Nederland :P

Ik woon in Oekraine, schenker in Nederland.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:26
Basszje schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 10:50:
[...]

Dank voor de info. De belastingdienst is niet gek helaas in Nederland :P

Ik woon in Oekraine, schenker in Nederland.
in Oekraine hebben ze geen schenkbelasting dus in die zin geen risico op dubbele heffing. De schenking aan jou valt dus onder de NL-se regels. Dus afhankelijk wat voor een familielid de schenker is ben je dus hier in NL.
Gebaseerd op je opmerking "een familielid" schat ik in dat het een oom/tante o.i.d. is dus een "derde" en daarmee hoog tarief. Ben je ongeveer 14.000 aan schenkbelasting kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:26

Basszje

Reisvaap!]

BB-One schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 11:00:
[...]

in Oekraine hebben ze geen schenkbelasting dus in die zin geen risico op dubbele heffing. De schenking aan jou valt dus onder de NL-se regels. Dus afhankelijk wat voor een familielid de schenker is ben je dus hier in NL.
Gebaseerd op je opmerking "een familielid" schat ik in dat het een oom/tante o.i.d. is dus een "derde" en daarmee hoog tarief. Ben je ongeveer 14.000 aan schenkbelasting kwijt.
Daar was ik idd al bang voor. Familielid is meer in de zin van ouders trouwens. Moet dan maar eens die familiehypotheekroute onderzoeken, dat is alleen (gezien de berekening hier @ topic ) ook niet heel voordelig want ik heb natuurlijk geen HRA hier en daar zijn al die berekeningen wel op gebaseerd.

Misschien moet ik het cash maar via Zwitserland smokkelen ofzo :P

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:26
Basszje schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 11:26:
[...]

Daar was ik idd al bang voor. Familielid is meer in de zin van ouders trouwens. Moet dan maar eens die familiehypotheekroute onderzoeken, dat is alleen (gezien de berekening hier @ topic ) ook niet heel voordelig want ik heb natuurlijk geen HRA hier en daar zijn al die berekeningen wel op gebaseerd.

Misschien moet ik het cash maar via Zwitserland smokkelen ofzo :P
Als het je ouders zijn:
Kijk eens naar de eenmalig verhoogde vrijstelling; als je tussen de 18 en 40 jaar oud bent (en nog niet zo'n schenking hebt gehad --> 25.449 vrijstelling; Dan bedraagt de schenkbelasting per saldo 2549.
Heb je al een keer deze vrijstelling gehad --> dan ben je rond de 4400 kwijt.

Andere optie: Maak gebruik van de jaarlijkse schenkvrijstelling:
Je ouders lenen je nu 44.696 renteloos en schenken je 5.304 (=vrijgesteld);
Volgend jaar schenken ze je weer 5.304 (of wat dan de vrijstelling is) -/- de rente over de schuld (4%? = 1800) = € 3.504 kwijt etc.

Variaties hier tussen zijn ook mogelijk. Check de verschuldigde schenkbelasting eens op:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/schenkbelasting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:38
Even over het renteloos lenen: De belastingdienst ziet het verschil tussen 0 en marktconforme rente dan als schenking ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Pagina: 1 2 Laatste