Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:25
Een goede bekende wil mij geld schenken om me te helpen met het kopen van een huis. Het is geen familielid.

Hij wil graag 5000 euro schenken. Probleem is dat je maar 2111 euro belastingvrij mag schenken, over de rest moet belasting betaald worden.

Ik kan niet ergens vinden hoeveel belasting er dan betaald zou moeten worden.

Wat is de beste manier om die 5000 euro naar mij te schenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Met twee tellen google en twee keer doorklikken kwam ik hierop.

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/schenkbelasting/

Lijkt me een duidelijk verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Die had ik ook gevonden. Ik hoopte dat iemand tips had om hier slim mee om te gaan, maar ik denk dat ik gewoon het 'verlies' moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Enige manier om er 'slim' mee om te gaan is om het niet aan te geven. Dus 2000 euro schenken en laat hem dan alle rekeningen betalen zoals notaris, bouwkundige keuring,...

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Dat is een slimme opmerking, dank daarvoor. Kosten voor de hypotheekadviseur zijn ook zo'n 2800 euro dus dat zou prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat zou kunnen, maar dan kun je ze niet aftrekken en betaalt die bekende van je dus de hoofdprijs.
Ik zou je graag naar een notaris verwijzen, die kan je met raad bij staan.

Ik kan je dewoonnotaris.nl aanraden. Goede notarissen, niet duur :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan ze nog steeds aftrekken hoor, alleen als de belastingdienst komt rondneuzen betaal je alsnog schenkbelasting want hoe dan ook is het een schenking natuurlijk.

Notaris gaat je niet helpen, schenking ontvangen is belasting betalen. Tenzij je het gefaseerd over X jaar doet maar dat gaat lastig met terugwerkende kracht.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gewoon die bekende elke week een paar honderd euro cash laten pinnen. Misschien heeft hij een nieuwe hobby hè.

Vervolgens dat geld gebruiken voor boodschappen en andere zaken waardoor je op de bank meer overhoudt.

Zo doen echte fraudeurs dat in Den Haag dat 8)

Ownee die declareren ook nog eens alle bonnetjes :+

Alle gekheid op een stokje.

Je zit met de schenkbelasting voor dat soort bedragen op korte termijnen. Aangezien je ook zaken wilt opgeven bij de belasting wordt het allemaal lastiger.

[ Voor 22% gewijzigd door Viper® op 30-03-2015 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

2.111 schenken.
2.889 overmaken als lening tegen x% (je moet wel rente betalen anders accepteert bdienst t niet).
Na een jaar zet bekende 2.111 van die lening om in een schenking en in jaar 3 doet ie dat nog een keer met t restant.

Sim-pel.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
^^

wat Kamstra zegt

6% rente bijvoorbeeld.

uiteindelijk kan je alles schenken als het maar uitgesmeerd is over 3 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:13

Matis

Rubber Rocket

Misschien dat het voor die €5000 niet heel erg interessant is, maar lees je eens in in de [google=familiebank constructie].
Op die manier kun je voordelig "schenken" en beide partijen worden er wijzer van.

Familiebank voor vrienden

Ik wil aan vrienden geld lenen. Kan ik de familiebankconstructie gebruiken, zelfs als dat het geld niet naar familie gaat? Als het antwoord bevestigend is, zijn er dan nog zaken waar ik op moet letten?

De familiebank kan ook worden gebruikt buiten de familiestructuren om. Omdat vriendschappen makkelijker verbroken kunnen worden dan familiebanden, zijn er wel een paar extra aandachtspunten:
  • Overweeg een hypotheekrecht (via de notaris) te vestigen zodat de woning niet zonder aflossing van uw lening kan worden verkocht, u het recht op openbare executie van de woning heeft als overeengekomen rente en aflossing niet worden betaald en u voorrang heeft op andere schuldeisers voor wat betreft de opbrengst van de woning (dit is overigens niet altijd mogelijk als er ook al een hypotheek loopt via een gewone bank).
  • Doe het alleen als u de betrokkene goed en geruime tijd kent en u er een goed gevoel over heeft. Bedenk dat als het mis gaat, het ook met een hypotheekrecht lastig en tijdrovend is om uw geld terug te krijgen.
  • Vraag u van tevoren goed af hoe lang u het geld kunt missen. Beperk de duur van de lening, bijvoorbeeld tot 10 jaar, in verband met toekomstige onzekerheden. Is het voor uw vrienden niet eenvoudig de (resterende) lening later bij een bank onder te brengen, stem dan het aflossingsschema op de looptijd af.
  • Bij een familiebank tussen ouders en kinderen is het vaak aantrekkelijk een hoge rente te vragen (zonder fiscale consequenties kan in ieder geval 1,25 x de huidige marktrente worden gevraagd, in de praktijk zien tegenwoordig ook wel dat een rentepercentage van 6 procent wordt gehanteerd). Bij zo’n lening tussen derden ligt een rente die overeenkomt met de rente die de bank voor een vergelijkbare lening rekent meer voor de hand.
TIP:
Voor als de Belastingdienst ooit vragen mocht gaan stellen: bewaar een screenprint waarop de hypotheekrentes staan vermeld voor huizen en leningen die qua overwaarde en looptijd overeenkomen (kijk bijvoorbeeld op www.hypotheekrente.nl).

[ Voor 84% gewijzigd door Matis op 30-03-2015 20:25 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Viper® schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:15:
wat Kamstra zegt

6% rente bijvoorbeeld.

uiteindelijk kan je alles schenken als het maar uitgesmeerd is over 3 jaar
Moet de schenker dan niet inkomstenbelasting betalen over de 6%? Of mag de rente bovenop de hoofdsom komen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Verkeerde constructie inderdaad. Serieus mis. Schenk 1500 euro, leen 3500 euro. Rente 6% = 210 euro, schenk die volgend jaar terug (!) De rente die je dit jaar betaalt is nog fiscaal aftrekbaar, ook al krijg je'm volgend jaar terug. Met herhaalde schenkingen scheldt hij vervolgens de lening in 4 jaar weg, en heb jij zelfs belastingaftrek gehad.

Enige nadeel: de lening valt in zijn Box 3 (3500 * 1.2% = 42 euro)

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Maar een lening is dan weer ongunstig voor mijn hypotheekbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
niet als je die ervoor afsluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Maar eigen vermogen is een maatstaf voor het goedkeuren van de hypotheek, daar is de schenking ook voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:42:
Maar eigen vermogen is een maatstaf voor het goedkeuren van de hypotheek, daar is de schenking ook voor..
Als je een lening bij die vriend afsluit zoals hierboven beschreven weet de hypotheekverstrekker niet dat dit een lening is, aangezien hij je niet bij het BKR zal registreren. Dat hoeft dus geen probleem te zijn.

Soortgelijk voorbeeld: zelf had ik 20k aan 'spaargeld'. Dit was zichtbaar voor mijn hypotheekverstrekker, hoewel hier ook een even grote 'onzichtbare' studieschuld tegenover stond. De hypotheekverstrekker wist enkel dat ik 20k spaargeld had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tsurany schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:01:
Enige manier om er 'slim' mee om te gaan is om het niet aan te geven. Dus 2000 euro schenken en laat hem dan alle rekeningen betalen zoals notaris, bouwkundige keuring,...
Zijn er notarissen die aan zo'n constructie meewerken dan? In ons geval wilde de notaris al het geld van dezelfde rekening krijgen. En alle bedragen die je voor je huis moet aftikken komen (in ons geval iig) bij die notaris terecht: De FA, de taxateur, de notaris zelf uiteraard, het kadaster, het huis (minus het gedeelte gecovered door de hypotheek), etc. De enige rekening die we voor de aankoop van ons huis buiten de notaris om moesten betalen was de rekening van de bouwkundige keuring :).

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 30-03-2015 21:08 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Je kan die vriend ook 3 dingen verkopen voor €1000 per stuk (+2000 schenking). En dan schenkt hij ze terug aan je in de komende 2 jaar.
En ondertussen mag je ze vast lenen ;)

edit: Alhoewel. ik weet niet of je dat geld dan moet opgeven als inkomsten bij de belasting. Dat is misschien duurder.

[ Voor 30% gewijzigd door RocketKoen op 30-03-2015 21:10 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:42
Contant 'schenken'? Dan kan de Belastingdienst het ook niet achterhalen. Eventueel een gedeelte gewoon overmaken? Ik weet dat dit natuurlijk niet dé manier is, maar wel meer mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:32
-

[ Voor 97% gewijzigd door xminator op 30-03-2015 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En dan? Heb je alsnog 5000 euro geschonken gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

*ahum* laten we maar niet op weg gaan naar belastingontduiking of andere vormen van fraude...

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Bedenk je ook goed of de hypothecaire lening die je wil hebben niet te hoog is als je geld moet lenen of krijgen om voldoende eigen vermogen te hebben om überhaupt in aanmerking te komen voor die hypothecaire lening...

Oftewel: je wil teveel geld lenen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt zonder probleem 5000 Euro contant op je rekening storten.
Iedereen verkoopt weleens wat duurs 2e hands

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2015 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 01:05:
Met dit soort bedragen wordt er niet heel snel moeilijk gedaan ware het niet dat als het vaker voorkomt dat het wel eens vragen kan gaan opleveren die vervolgens niet heel makkelijk uit te leggen zijn.
Derhalve zou de methode om het als een lening te zien waarbij de rente wordt geschonken en jaarlijks een deel van de 5k wordt geschonken de meest zekere methode zijn.

Enige risico waar je dan mee zit is als de wederpartij na 1 jaar besluit om de rente en het overige gedeelte niet meer te schenken.

finsdefis schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:59:
Soortgelijk voorbeeld: zelf had ik 20k aan 'spaargeld'. Dit was zichtbaar voor mijn hypotheekverstrekker, hoewel hier ook een even grote 'onzichtbare' studieschuld tegenover stond. De hypotheekverstrekker wist enkel dat ik 20k spaargeld had.
Gelukkig kan dit niet meer, wat was dit een rare en discutabele manier om je 'eigen vermogen' hoger te laten lijken dan het is met de daarbij behorende risico's. Blij toe dat er tegenwoordig naar gevraagt moet worden. Je kan dan alsnog de vermoorde onschuld blijven spelen maar in geval van problemen met de hypotheek komt je leugen snel genoeg bovendrijven.

[ Voor 33% gewijzigd door Napo op 31-03-2015 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Napo schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 06:55:
[...]
Gelukkig kan dit niet meer, wat was dit een rare en discutabele manier om je 'eigen vermogen' hoger te laten lijken dan het is met de daarbij behorende risico's. Blij toe dat er tegenwoordig naar gevraagt moet worden. Je kan dan alsnog de vermoorde onschuld blijven spelen maar in geval van problemen met de hypotheek komt je leugen snel genoeg bovendrijven.
Ze willen graag weten hoeveel je aflost aan andere schulden/leningen.
Dat bedrag trekken ze dan af van je draagkracht.

Of je nu elke maand €200 aflost aan een schuld van €5000 of een van €50.000 maakt niet uit.
Het is voor de bank zelfs beter dat je geld van een andere lening in je huis investeert. De DUO kan namelijk geen beslag leggen op dat huis als jij niet meer kan betalen. De bank wel.

Maar verder mag je het gewoon verzwijgen. Waar jij je geld aan uitgeeft gaat de bank niks aan. Zolang je maar eerlijk bent over je inkomsten.
Zo kan een alleenstaande met een salaris van €3.000/maand bijvoorbeeld evenveel lenen als iemand met hetzelfde salaris die een compleet gezin moet onderhouden. Terwijl die 1e toch veel meer geld over heeft op het eind van de maand.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
RocketKoen schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 07:06:
Maar verder mag je het gewoon verzwijgen. Waar jij je geld aan uitgeeft gaat de bank niks aan. Zolang je maar eerlijk bent over je inkomsten.
Mag wellicht wel maar het 'vangnet' van de NHG ben je wel eigenhandig onklaar aan het maken. Nu is één van de voordelen dat de rente lager is maar mocht je ooit aanspraak willen maken op NHG gaat die vlieger niet op indien je iets basaals als een studieschuld hebt verzwegen.

Het is gewoon een domme keuze die je maakt als je een langdurige overeenkomst met een andere partij aangaat. Wel jammer dat je het woord eerlijkheid in dezen gebruikt, het verwijgen van een schuld is net zo goed oneerlijk/onvolledig en een leugen indien er naar gevraagt wordt (wat in 99/100 van de gevallen wordt gedaan)

Daarnaast benadeel je potentieel de samenleving ook nog eens indien je achteraf een vrijstelling kirjgt omdat je draagkracht niet afdoende blijkt te zijn om de studieschuld in de gestelde termijn af te lossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:Voor de helderheid: op GoT bespreken we alleen slimme oplossingen die legaal zijn voor de belastingdienst. Liegen en bedriegen is dus niet de oplossing, en ook niet 'slim'.

[ Voor 5% gewijzigd door Krisp op 31-03-2015 08:10 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 19:28
Was dat niet 10.000 euro? Of ben ik in de war met de guldentijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedragen boven de 15k moeten gerapporteerd worden aan de belastingdienst.
http://financieel.infonu....ikelijke-transacties.html

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2015 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Napo schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 07:23:
[...]
Daarnaast benadeel je potentieel de samenleving ook nog eens indien je achteraf een vrijstelling kirjgt omdat je draagkracht niet afdoende blijkt te zijn om de studieschuld in de gestelde termijn af te lossen...
De draagkracht berekening voor het terugbetalen van je studieschuld is (volgens de nieuwe regeling) gebaseerd op je inkomen.
Als jij een inkomen hebt van €20.000/jaar maar je woont nog bij je ouders en je hebt dus geen enkele vaste last. Dan moet je €50/maand aflossen.
Als jij een inkomen hebt van €40.000/jaar maar je hebt zoveel vaste lasten dat je nog amper geld over houdt om te eten, dan moet je €200/maand aflossen (progressieve schaal).

Als je het niet kan betalen mag je de aflossing stilzetten. Maar dan schuift de aflossingstermijn ook op.

Vergeleken met een hypotheek of andere lening is dat heel erg soepel.
De bank zal jouw aflossing niet verlagen omdat je inkomen achteruit gaat (bijvoorbeeld omdat je je baan kwijt bent). En je kan ook niet even een half jaartje niet betalen omdat je het financieel lastig hebt.

De enige valkuil bij de DUO is dat het inkomen van je partner ook meetelt als die geen schuld (meer) heeft. Dus als je gaat trouwen of samenwonen kan het zijn dat je ineens 3x zoveel moet aflossen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:30
Ardana schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 00:32:
Bedenk je ook goed of de hypothecaire lening die je wil hebben niet te hoog is als je geld moet lenen of krijgen om voldoende eigen vermogen te hebben om überhaupt in aanmerking te komen voor die hypothecaire lening...

Tja, als je een vriend/kennis/familielid hebt die hetgeen je tekort komt aanvult met een lening, waardoor je dus totaal geen extra kosten hebt, maar waarschijnlijk wel een toekomstbestendiger huis/ huis dat meer aansluit aan je wensen, zie ik er geen enkel probleem mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
rik86 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:07:
[...]

Tja, als je een vriend/kennis/familielid hebt die hetgeen je tekort komt aanvult met een lening, waardoor je dus totaal geen extra kosten hebt, maar waarschijnlijk wel een toekomstbestendiger huis/ huis dat meer aansluit aan je wensen, zie ik er geen enkel probleem mee
Exact. Qua maandelijkse lasten kan ik het prima dragen, de kosten zijn ongeveer even hoog als momenteel bij mijn huurhuis, behalve dat mijn huurhuis 3x zo klein is, gehorig is, oud is, etc.

Door mijn levensstijl heb ik alleen nooit 5k opzij gezet. Iemand wil me daar mee helpen zodat ik toch het huis kan kopen en zodoende mijn geld in het huis kan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:59
Als je een woning koopt zul je ook het e.a. willen verbouwen / nieuwe spullen willen kopen lijkt me. Kun je niet minder geld reserveren voor de verbouwing en je vriend de stucadoor, nieuw bankstel e.d. laten betalen? Feitenlijk zijn de fysieke spullen dan van hem en heb jij ze in bruikleen. Dan heb je meer geld over om in de aanschaf van het huis te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:13
RocketKoen schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 07:06:
Even voor de duidelijkheid omdat dit anders misschien blijft zweven. Dit mag NIET. Dont ask dont tell is al een paar jaar afgeschaft. Het is gewoon fraude als je het toch doet. Nu zal je dat waarschijnlijk niet als fraude worden aangerekend zolang het goed gaat, maar als het mis gaat kan je geen beroep doen op een eventuele zorgplicht van de bank of NHG.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

KaiseRRuby schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:47:
Exact. Qua maandelijkse lasten kan ik het prima dragen, de kosten zijn ongeveer even hoog als momenteel bij mijn huurhuis, behalve dat mijn huurhuis 3x zo klein is, gehorig is, oud is, etc.
Vergeet je dan niet het geplande en ongeplande onderhoud?
Door mijn levensstijl heb ik alleen nooit 5k opzij gezet. Iemand wil me daar mee helpen zodat ik toch het huis kan kopen en zodoende mijn geld in het huis kan stoppen.
Weet je zeker dat je meteen een hypotheek wilt nemen en niet eerst wilt wennen aan een zuinigere levensstijl zonder vast te zitten aan die hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Ik heb zelf wel gewoon een spaarpotje waar ik onderhoud e.d. uit kan betalen hoor, wilde die juist niet helemaal opmaken aan de koop.

Ik zie dat met het geld wel goedkomen. Als ik me moet aanpassen aan een zuinige stijl, geen probleem.

Het voelt als een fijne, goede stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Ik huur momenteel al bijna twee jaar voor een tarief waar ik nu mijn vaste kosten ook van kan betalen. Dat voelt als heel erg zonde.

Toch dank voor je bezorgdheid/tips, ik realiseer me goed dat ik op de centen moet (gaan) letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 10:12
Ik hoor nu twee verhalen.
Enerzijds wil je, een huis kopen voor een bedrag hoger dan jouw maximale hypotheek gebaseerd op je inkomen en je lasten.
Hiervoor moet je een eigen vermogen aantonen, hiervoor kom je een bedrag te kort. De €5000 moet een schenking zijn, bij de familiebank oplossing wordt de schuld namelijk gezien als maandlasten en deze worden afgetrokken van je maximale hypotheek.

Anderzijds wil je de schenking ontvangen om je eigen spaarpot niet helemaal op te maken. Wat wil zeggen dat je de €5000 niet nodig hebt aan eigen vermogen om het huis te kopen. In dit geval is de familiebank wel een goede oplossing.

Welk gedeelte van de €5000 heb je aan eigen vermogen nodig? Dit zorgt ervoor of de familiebank wel of geen oplossing is.

Overigens als je bezig bent met het kopen van een woning betaal je veel geld aan een hypotheek adviseur en notaris. Dit zijn perfecte vragen voor die partijen, je betaalt er immers voor.

[ Voor 6% gewijzigd door Bisti op 31-03-2015 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ph4ge schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:39:
[...]

Even voor de duidelijkheid omdat dit anders misschien blijft zweven. Dit mag NIET. Dont ask dont tell is al een paar jaar afgeschaft. Het is gewoon fraude als je het toch doet. Nu zal je dat waarschijnlijk niet als fraude worden aangerekend zolang het goed gaat, maar als het mis gaat kan je geen beroep doen op een eventuele zorgplicht van de bank of NHG.
Er is nogal een verschil tussen fraude, een strafbaar feit. Of het niet voldoen aan de voorwaarden van de NHG, namelijk het melden van al je financiële verplichtingen.

Overigens is het voor dat laatste voldoende om te vertellen hoeveel je aflost elke maand.

Het fraude deel van hypotheekfraude zit in het bewijs dat een hypotheekverstrekker vraagt.
Namelijk je jaaropgave, belastingaangifte, kopie van je contract en/of een werkgeversverklaring.
Heel wat mensen photoshoppen andere getalletjes op die papieren om een hogere hypotheek te krijgen. Dat is fraude.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

KaiseRRuby schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 13:04:
Ik heb zelf wel gewoon een spaarpotje waar ik onderhoud e.d. uit kan betalen hoor, wilde die juist niet helemaal opmaken aan de koop.
Waarom zet je die spaarpot dan nu niet in voor de aankoop van woning? Dan kun je de woning helemaal zelf financieren.

Je kennis schenkt je dan verspreid over meerdere jaren die 5K zodat je onder die vrijstellingsgrens blijft en klaar. Je hebt dan zonder moeilijke trucs die 5K volledig gekregen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat ik me ineens afvraag: mag een externe partij geld op een derdenrekening van de notaris storten tbv jouw huisaankoop :?
Zo ja, dan kan dat wel eens een hele makkelijke oplossing zijn. Hoeft ie het niet aan jou te schenken, maar betaalt ie gewoon giraal mee :)
Belletje aan de notaris waard imho :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:35:
Wat ik me ineens afvraag: mag een externe partij geld op een derdenrekening van de notaris storten tbv jouw huisaankoop :?
Zo ja, dan kan dat wel eens een hele makkelijke oplossing zijn. Hoeft ie het niet aan jou te schenken, maar betaalt ie gewoon giraal mee :)
En is die derde dan niet deels eigenaar met alle gevolgen van dien, zo niet dan is het wel een schenking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
The Eagle schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:35:
Alleen mensen die op het koopcontract staan.
Anders kan die derde claimen dat het een onverschuldigde betaling is. Hij heeft immers geld over gemaakt en niets gekregen.

Op kleinere bedragen is dat een bekende scam op online verkoopsites:
Verkoop voor €500 iets aan persoon A.
Koop iets voor €500 van persoon B.
Laat nu persoon A het geld overmaken op de rekening van persoon B.
Persoon B ziet het geld verschijnen en verstuurt jouw aankoop. En jij stuurt nooit iets op aan persoon A. Persoon A gaat proberen zijn geld terug te krijgen en vindt alleen persoon B.
Persoon B is dan ook nog eens verplicht om persoon A zijn geld terug te geven.

Daarom zal een notaris dus nooit geld van een ander accepteren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:44

DukeBox

loves wheat smoothies

Dit.. al diverse malen wat duurdere dingen contant verkocht, wel eens 10k. Nooit een issue gehad.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een dure duif, een paard, antiek, schilderij, sieraden etc.
Zoveel dingen die nog contant betaald worden.
Zou ook erg Kafka worden wanneer je een paar stortingen op eigen rekening per jaar moet gaan verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Check, dank voor jullie tips allemaal. Ik heb de manier gevonden.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

KaiseRRuby schreef op woensdag 01 april 2015 @ 17:07:
Check, dank voor jullie tips allemaal. Ik heb de manier gevonden.. :)
Kun je ook aangeven welke? Dan heeft dit topic ook nog nut voor andere mensen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Eigenlijk volgens deze constructie:
kamstra schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:14:
2.111 schenken.
2.889 overmaken als lening tegen x% (je moet wel rente betalen anders accepteert bdienst t niet).
Na een jaar zet bekende 2.111 van die lening om in een schenking en in jaar 3 doet ie dat nog een keer met t restant.

Sim-pel.
Dank voor de meldingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
KaiseRRuby schreef op maandag 30 maart 2015 @ 19:58:
Die had ik ook gevonden. Ik hoopte dat iemand tips had om hier slim mee om te gaan, maar ik denk dat ik gewoon het 'verlies' moet nemen.
1. Schenker schenkt 2k aan jou.
2. Schenker schenkt 2k aan iemand anders. Iemand anders schenkt 2k aan jou.
3. Herhaal stap 2 met nog iemand anders en 1k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 22:25
RemcoDelft schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:47:
[...]

1. Schenker schenkt 2k aan jou.
2. Schenker schenkt 2k aan iemand anders. Iemand anders schenkt 2k aan jou.
3. Herhaal stap 2 met nog iemand anders en 1k.
Zo simpel, is dit 100% legaal?

Ik heb een andere vraag in deze categorie:
Mijn ouders willen mijn vriendin en mij een schenking doen? Klopt het dat ze mij dan jaarlijk €5.304 mogen schenken en mijn vriendin €2.122?

Op basis van de belastingdienst lijkt mij dit mogen?

[ Voor 0% gewijzigd door Unito op 14-02-2016 22:52 . Reden: toelichting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

Unito schreef op zondag 14 februari 2016 @ 22:51:
[...]
Zo simpel, is dit 100% legaal?

Ik heb een andere vraag in deze categorie:
Mijn ouders willen mijn vriendin en mij een schenking doen? Klopt het dat ze mij dan jaarlijk €5.304 mogen schenken en mijn vriendin €2.122?

Op basis van de belastingdienst lijkt mij dit mogen?
Het werkt, maar als persoon 2 het geld houdt heb je geen puur om op te staan. Het was toch een schenking. Je komt mogelijk hiermee in botsing: Wikipedia: Fraus legis

Wat betreft de schenking aan jou en je vriendin: zijn jullie fiscaal partners? Zo ja, dan tellen jullie zover ik weet als een persoon, waarbij je alleen expliciet benoemde zaken dubbel mag gebruiken. Dus bijv. een hogere vrijstelling t.b.v. vrijstelling vermogensbelasting. Ik ben deze niet dubbel tegen genomen. Je mag echter totdat iemand 40 is eenmalig geld storten t.b.v. huis gerelateerde zaken. Die kan interessant zijn.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 08:56
finsdefis schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:59:
[...]

Als je een lening bij die vriend afsluit zoals hierboven beschreven weet de hypotheekverstrekker niet dat dit een lening is, aangezien hij je niet bij het BKR zal registreren. Dat hoeft dus geen probleem te zijn.

Echter als je aanspraak wilt maken op je NHG, heb je wel een probleem aangezien deze wel je studieschuld kan zien, en weg NHG. Overigens wordt de studieschuld binnenkort wel een geregistreerd. Even ter info mocht dadelijk iemand dit topic aanhalen ;-)

Wat een belasting moet je er over betalen man, even gedaan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 22:42

Wat kort door de bocht toch ?

Als de maandlasten gewoon te betalen zijn maar je spaarrekening nog niet hoog genoeg en je nu een prachthuis ziet is 5k lenen een prima optie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Als je je studieschuld niet opgeeft en de bank bij de te leveren stukken vraagt om een overzicht van je DUO ben je gigantisch de sjaak. Lever je niets op dan geeft de bank geen afwijzing (en kom jij niet onder je voorbehoud van financiering uit), lever je een overzicht waar je schulden opstaan heb je kans op een gratis registratie in het frauderegister. En op basis van je leeftijd en gedane studie kan de bank wel ongeveer inschatten of je een studieschuld hebt ja of nee. Altijd opgeven dus!

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

douwe.nl schreef op maandag 15 februari 2016 @ 11:00:
[...]

Wat kort door de bocht toch ?

Als de maandlasten gewoon te betalen zijn maar je spaarrekening nog niet hoog genoeg en je nu een prachthuis ziet is 5k lenen een prima optie....
Hoezo kort door de bocht? Als de bank jou de lening niet wil verstrekken omdat je 5k tekort komt, dan wil je toch een te hoge lening? Of zie ik nu iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 22:42
In feite heb je gelijk echter zie ik het hier niet als probleem. Voorop gesteld dat de maandlasten voor de af te sluiten hypotheek gewoon te betalen zijn.

Als ik m'n droomhuis tegen kom maar net ff 5k nodig heb omdat ik het simpelweg nog niet gespaard heb zou ik 't ook aannemen.

Als die 5k nodig is om de hypotheek te krijgen en je vervolgens met maandelijkse lasten zit die je eigenlijk niet kan dragen word het een ander verhaal. Dan wil je idd te veel lenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet meer zo, dat je bij schenken voor de woning altijd een hoger bedrag mag schenken, of geldt dit slechts voor ouder-kind relaties? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Hij kan je als je je woning gekocht hebt ook gewoon dingen als wasmachine enzo geven.
Best lastig om te acherhalen waar het vandaan komt en aangezien de garantie op een bon is en niet op naam ( en anders ga je zelf mee halen en pint hij het daar voor je ) heb je ook geen nadelen.
Uiteindelijk heb je toch inrichting nodig en verbouwen/klussen kost stiekem ook best wel wat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Shadowhawk00 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 17:30:
Hij kan je als je je woning gekocht hebt ook gewoon dingen als wasmachine enzo geven.
Een koffer met gebruikte bankbiljetten kan ook, maar dat maakt het nog niet legaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:52

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2016 @ 16:58:
Is het niet meer zo, dat je bij schenken voor de woning altijd een hoger bedrag mag schenken, of geldt dit slechts voor ouder-kind relaties? :/
Het toeval wil dat ik momenteel in een dergelijk traject zit. Voor 2016 (en eerder m.u.v. 2014) gold er inderdaad een ouder-kind-relatie voor de eenmalig verhoogde schenking. Er mocht afhankelijk van het jaar (was tijdelijk verhoogd vorig jaar bijvoorbeeld) in het leven van de schenker eenmalig een hogere schenking gedaan worden van vijfentwintig- tot honderdduizend gegeven worden.

Voor 2016 is dit bedrag eenmalig € 25449, vrij te besteden door de ontvanger, óf eenmalig € 53016 waarbij er inderdaad een deel in een grote uitgave gestoken moet worden. Dit moet gezocht worden in aankoop van een woning, aflossing van een hypotheek, waardeverhoging van een huis (bijvoorbeeld isolatie, zonnepanelen, extra kamer, of dakkapel), of een grote studie.

Voor 2017 zal dit laatste bedrag weer verhoogd worden naar rondom de € 100.000 met waarschijnlijk dito voorwaarden, maar ook vervalt de eis dat het een ouder-kind-relatie moet zijn.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Laatst online: 19-08 12:03

Collaborator

You! Cake or Death?

EdjeCageman schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:38:
[...]

Echter als je aanspraak wilt maken op je NHG, heb je wel een probleem aangezien deze wel je studieschuld kan zien, en weg NHG. Overigens wordt de studieschuld binnenkort wel een geregistreerd. Even ter info mocht dadelijk iemand dit topic aanhalen ;-)
Niet elke bank kijkt naar studieschuld, alleen die er specifiek naar vragen (geen issue als je via adviseur alles regelt) of een verstrekker die niet om een afschrift vraagt (want daarop kunnen ze het zien) NHG en een studieschuld kan dus prima.

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 08:56
Collaborator schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 08:29:
[...]

Niet elke bank kijkt naar studieschuld, alleen die er specifiek naar vragen (geen issue als je via adviseur alles regelt) of een verstrekker die niet om een afschrift vraagt (want daarop kunnen ze het zien) NHG en een studieschuld kan dus prima.
Je snapte mij verkeerd denk, studieschuld is daadwerkelijk een schuld. NHG met studieschuld is natuurlijk ook geen probleem. Echter als je je studieschuld doorgeeft bij de hypotheekverstrekker kan je logischerwijs minder lenen, Geef je dit niet aan bij de adviseur en je komt tzt in de problemen kan het zo zijn dat je geen aanspraak mag maken op de NHG ivm het verzwijgen van je studieschuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer genoeg moet je tegenwoordig altijd zo rond de 5k - 10 zelf inleggen dat is niet miss als starter. Teveel lenen voor een huis bestaat niet echt meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:28:
Jammer genoeg moet je tegenwoordig altijd zo rond de 5k - 10 zelf inleggen dat is niet miss als starter. Teveel lenen voor een huis bestaat niet echt meer.
Als je ná de aankoop van je woning geen 5k spaargeld over hebt, doe je m.i. gewoon iets verkeerd. Dingen kosten geld, en geld lenen voor de notaris of aankoopmakelaar vind ik echt onzin. Dat geld moet je gewoon vooraf bij elkaar gespaard hebben, en dan nog iets over houden voor onvoorziene zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:13
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:28:
Dat je minder kan lenen tov de waarde van je toekomstige huis wil niet zeggen dat de lening tov je salaris niet teveel kan zijn.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
Milmoor schreef op zondag 14 februari 2016 @ 23:01:
[...]

Wat betreft de schenking aan jou en je vriendin: zijn jullie fiscaal partners? Zo ja, dan tellen jullie zover ik weet als een persoon, waarbij je alleen expliciet benoemde zaken dubbel mag gebruiken. Dus bijv. een hogere vrijstelling t.b.v. vrijstelling vermogensbelasting. Ik ben deze niet dubbel tegen genomen. Je mag echter totdat iemand 40 is eenmalig geld storten t.b.v. huis gerelateerde zaken. Die kan interessant zijn.
Dank milmoor!
Wij zijn fiscaal partner idd. Als ik je goed begrijp mag het waarschijnlijk niet om 5k en 2k te schenken. Ik ga het nog even ergens navragen en zal hier nog even posten hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:08
Ardana schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:51:
Als de bank jou de lening niet wil verstrekken omdat je 5k tekort komt, dan wil je toch een te hoge lening? Of zie ik nu iets verkeerd?
Dat ligt er aan, wat noem je "te hoog". Die bank vindt van wel, maar er zijn verhalen genoeg van mensen waar de hypotheeklast honderden euro's lager zouden zijn dan de huur (en daar kun je heeeeel veel onderhoud voor doen...) maar dat niet kunnen wat ze zouden de hypotheeklast zogenaamd niet op kunnen brengen.

Nou weet ik natuurlijk niet zeker hoe hoog het waarheidsgehalte in al die verhalen is, maar aangezien ik er een van dichtbij heb meegemaakt ben ik geneigd de verhalen online wel enige kredietwaardigheid te verlenen...

Dat gezegd hebbend, ik heb zelf ontzettend mazzel gehad maar ik ga als ik het kan voorkomen niet nog een keer de notaris en de overdrachtsbelasting meefinancieren (op wat voor manier dan ook). Helaas heb ik tegenwoordig wel veel meer kosten, en niet zo veel meer loon, dus het sparen wat ik vroeger kon gaat nu niet meer.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Waarom niet gewoon 5K pinnen en cash aan jou geven? Leef jij een tijdje van cash en hou je dus uiteindelijk 5K over op je rekening. Duurt wel even natuurlijk.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 23:42
sig69 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 00:26:
Waarom niet gewoon 5K pinnen en cash aan jou geven? Leef jij een tijdje van cash en hou je dus uiteindelijk 5K over op je rekening. Duurt wel even natuurlijk.
Dan kan je beter € 2111,00 belastingvrij ontvangen van de schenker de rest cash laten geven en dat op maken. Is niet legaal.

[ Voor 28% gewijzigd door Jumpman op 20-02-2016 06:34 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Unito schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 22:46:
[...]
Dank milmoor!
Wij zijn fiscaal partner idd. Als ik je goed begrijp mag het waarschijnlijk niet om 5k en 2k te schenken. Ik ga het nog even ergens navragen en zal hier nog even posten hoe het zit.
Zie hier:
http://www-o.belastingdie..._voor_de_schenkbelasting/ (eenmalige schenkingen en de leeftijdsgrens)
http://www.belastingdiens.../schenken/schenking_doen/ (partners tellen op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
Dank voor de hulp Milmoor! Helder!
Ik zou het trouwens niet opzoeken omdat ik twijfel aan je kennis.
Maar ik zoek eigenlijk altijd naar een onderbouwing vanuit de instantie die er over gaat :-)

[ Voor 12% gewijzigd door Unito op 20-02-2016 17:11 . Reden: toelichting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Dat noem je geen goede bekende, maar een goede vriend.

Hij geeft het jou contant, en jij stort het. Geen haan zal ernaar kraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
Ik heb nog een andere vraag in deze categorie. Ik las op een site (http://www.lambeckharms.n...ngvrij-e100-000-schenken/) dat er een overgangsregeling komt voor het schenken ivm een eigen woning. Dit door nu een lening vast te leggen en deze dan in 2017 om te zetten naar een schenking.
Zijn er nog aandachtspunten waar dan op gelet moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Unito schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 17:35:
Ik heb nog een andere vraag in deze categorie. Ik las op een site (http://www.lambeckharms.n...ngvrij-e100-000-schenken/) dat er een overgangsregeling komt voor het schenken ivm een eigen woning. Dit door nu een lening vast te leggen en deze dan in 2017 om te zetten naar een schenking.
Zijn er nog aandachtspunten waar dan op gelet moet worden?
Afhankelijk van de hoeveelheid geld en randvoorwaarden is het meestal voor iedereen voordeliger om het geld uit te lenen. Zoek maar eens op familiebank in dit forum. Zie bijv. hier: Milmoor in "Huis misschien te koop zetten. Hoe verlies opvangen."

[ Voor 10% gewijzigd door Milmoor op 20-02-2016 22:20 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
Dank milmoor. Dit is ook iets wat we overwegen inderdaad. Als ik het goed begrijp heb je meer hypotheek rente aftrek voordeel als je de lening gewoon voor bv 10 jaar laat lopen. Dit ten opzichte van de situatie dat je in 2017 de lening van 50k meteen omzet in een schenking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Als je de rente hoog zet (bijv. 6%), dan krijg je een hoge HRA. Als een deel van de betaalde rente daarna teruggeschonken wordt, dan betaal je effectief toch weinig. Ik betaal 6% bij mijn ouders, krijg 3% teruggeschonken, en betaal daardoor effectief 0.41%. Als je meer terug krijgt, dan kan je er zelfs winst op maken. Iedereen blij.
Let op:
- degene die het geld uitleent moet vermogensbelasting over de schuld betalen (mits totaal verhogen groter dan X).
- het teruggeschonken bedrag is van belang voor de schenkbelasting (er zijn vrijstellingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
Milmoor schreef op zondag 21 februari 2016 @ 08:47:
Als je de rente hoog zet (bijv. 6%), dan krijg je een hoge HRA. Als een deel van de betaalde rente daarna teruggeschonken wordt, dan betaal je effectief toch weinig. Ik betaal 6% bij mijn ouders, krijg 3% teruggeschonken, en betaal daardoor effectief 0.41%. Als je meer terug krijgt, dan kan je er zelfs winst op maken. Iedereen blij.
Let op:
- degene die het geld uitleent moet vermogensbelasting over de schuld betalen (mits totaal verhogen groter dan X).
- het teruggeschonken bedrag is van belang voor de schenkbelasting (er zijn vrijstellingen)
Duidelijk. Heb je nog een tip over hoe ik eenvoudig de huidige marktconforme rente kan achterhalen. Op internet lees ik meestal 5 of 6% maar zijn deze percentages nog steeds wel actueel? Is deze site een optie om hier inzicht in te krijgen? Als ik persoonlijke lening invul met 50k en 10 jaar varieert het tussen 4,5% - 7,7%. Uitgaande hiervan lijkt 5-6% me nog steeds marktconform.
Let op:
Vraagje, hoeven ze niet ergens de ontvangen rente op te geven? Mijn eigen inschatting is dat juist de vermogensrendementsheffing bedoelt is als belasting op het rendement en dat de rente inkomsten niet op hoeven worden gegeven?

Verder heb ik nu voor ogen om:
- lening vast te leggen in contract
- daadwerkelijk de kasstromen plaats te laten vinden.

Tot slot, heeft dit ook nog effect op het bedrag dat ik mee moet tellen voor de vermogensrendementsbelasting? Dus werkt het zo dat de lening meetelt bij het bepalen van je vermogen?
Dit zou volgens mij betekenen dat er minder vermogenrendementsbelasting betaald zou moeten worden (ervanuitgaande dat je overige vermogen meer is dan de vrijstelling?)

[ Voor 37% gewijzigd door Unito op 21-02-2016 12:21 . Reden: uitbreiding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Onder de 6% mag niet, dan wordt het gedeelte eronder gezien als een lening. Heel vervelend;). Voor hoger heb ik niet gekeken omdat ik klem kwam hoeveel geld er teruggeschonken mocht worden (maar dat zou financieel nog steeds rendabel zijn) en vooral de wensen van mijn ouders. Wie het onderste uit de kan wil...
Over rente betaal je geen inkomensbelasting. Dat doe je ook niet over geld dat je op de bank hebt staan.
Jouw lening is natuurlijk negatief vermogen, bij de uitlener is het positief vermogen.
Meer info hier: Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?. O.a. met links van info bij de consumentenbond.

[ Voor 24% gewijzigd door Milmoor op 21-02-2016 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:38
Milmoor schreef op zondag 21 februari 2016 @ 12:59:
Onder de 6% mag niet, dan wordt het gedeelte eronder gezien als een lening. Heel vervelend;).
Hmmm ik heb altijd marktconform gelezen. Nergens dat het minimaal 6% moet zijn. Sterker nog: er is een rechtzaak geweest dat de belastingdienst niet akkoord ging met 6 procent omdat dit teveel hra opleverde. Nooit gelijk gekregen gelukkig. Marktconform betekent voor mij meerdere leningen aanvragen en dan gemiddelde van de offertes nemen.

Ik wil ook nog aankaarten dat je voor hra je contract bij belastingdienst moet registeren en het geld echt van rekening moet verplaatsen. ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
Milmoor schreef op zondag 21 februari 2016 @ 12:59:
Onder de 6% mag niet, dan wordt het gedeelte eronder gezien als een lening. Heel vervelend;).
bedoel je hier niet juist schenking? (niet om azijn te zeiken maar ik probeer het goed te snappen :))

Voor hoger heb ik niet gekeken omdat ik klem kwam hoeveel geld er teruggeschonken mocht worden (maar dat zou financieel nog steeds rendabel zijn) en vooral de wensen van mijn ouders. Wie het onderste uit de kan wil...
Over rente betaal je geen inkomensbelasting. Dat doe je ook niet over geld dat je op de bank hebt staan.
Jouw lening is natuurlijk negatief vermogen, bij de uitlener is het positief vermogen.
Meer info hier: Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?. O.a. met links van info bij de consumentenbond.
Dank duidelijk! Waarschijnlijk is dit toch niet relevant zit ik me nu te bedenken omdat we extra vermogen dat we vergaren grotendeels gaan stoppen in het huis door extra af te lossen.

@gr8-jen dank voor de tip!

Voor overigen geinteresseerden. Op de comsumentenbond vond ik een vrij goede uitleg.

[ Voor 7% gewijzigd door Unito op 21-02-2016 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Unito schreef op zondag 21 februari 2016 @ 14:09:
[...]
bedoel je hier niet juist schenking? (niet om azijn te zeiken maar ik probeer het goed te snappen :))
Je hebt gelijk. En wees gerust, zulke lange tenen heb ik niet. Gewoon vragen, want iedereen maakt fouten.
gr8-jen schreef op zondag 21 februari 2016 @ 14:01:
[...]
Hmmm ik heb altijd marktconform gelezen. Nergens dat het minimaal 6% moet zijn.
De belastingdienst is het blijkbaar niet met zichzelf eens. Hier stond altijd dat de minimale rente 6% was, maar dat de pagina is veranderd:
http://www.belastingdiens...doen/wat_is_een_schenking
Eind vorig jaar stond er nog dit:
http://web.archive.org/we...doen/wat_is_een_schenking
Aan de hand hiervan heb ik de afspraken met mijn ouders gemaakt. In december stond dit er nog.

[ Voor 23% gewijzigd door Milmoor op 21-02-2016 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:38
En 5 jaar terug stond het er nog niet ;). Ik heb nooit 6 % betaald. Dit zodat we niet hoeven te klooien met geldstromen voor het schenken. Misschien is het altijd goed gegaan omdat de rest als schenking werd beschouwd of misschien was het altijd marktconform voor een 1 jarige lening. :) (die elk jaar wordt verlehd met een jaar)

[ Voor 6% gewijzigd door gr8-jen op 21-02-2016 16:12 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:08
Milmoor schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:38:
De belastingdienst is het blijkbaar niet met zichzelf eens. Hier stond altijd dat de minimale rente 6% was, maar dat de pagina is veranderd:
Mja, ze gaan er ook nog altijd vanuit dat je 4% rendement kunt halen op je vermogen, en dat terwijl de rentestand ondertussen bijna negatief staat...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
Ik ga dit jaar een huis kopen. Mijn ouders willen mij steunen met 100k (heel fijn natuurlijk). We zitten nu alleen na te denken hoe we dit met schenken en/of lenen kunnen doen. Ik zie een aantal opties:

optie 1: schenken in 2016 en schenken in 2017
Dit jaar 53k schenken en in 2017 de 47 k schenken (en dan dat bedrag aflossen op de hypotheek). Het nadeel is dat we dan nu eerst een hoger bedrag moeten lenen. En dat veel hypotheken een maximum% hebben voor boetevrij aflossen waardoor niet altijd in 1x 47 k afgelost kan worden op de hypotheek.

optie 2: schenken en lenen in 2016
Dit jaar 53k schenken en dit jaar 47k met de familiebankconstructie lenen. Aandachtspunten zijn dan dat in 2016 de rente van de familiebank niet teruggeschonken mag worden (omdat het maximum van 53k al bereikt is vanuit de schenking). De voorkeur van mijn ouders gaat er naar uit om zo veel mogelijk te schenken en zo min mogelijk te werken met langlopende leningen. Ze zijn er van op de hoogte dat de familiebank voordelen biedt op het gebied van de HRA.

optie 3: schenken en lening in 2016, kwijtschelding lening in 2017
Optie 2 maar dan in 2017 kwijtschelding van de lening. In dit geval wordt de familiebank lening in 2017 opgeheven.

Mijn vraag gaat over scenario 3. Hoe moet je dit regelen en is dit fiscaal, juridisch etc wel te verantwoorden?

Begrijp me goed ik wil alleen legale constructies. Ik heb geen behoefte aan conflicten met de belastingdienst en principeel heb ik ook geen moeite met belasting te betalen (al vind ik het ook wel eens vervelend :) )

[ Voor 4% gewijzigd door Unito op 28-02-2016 11:01 . Reden: opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:22
Wellicht een belastingadviseur aanschrijven, die hebben doorgaans meer verstand van zaken dan een gemiddeld forumlid, het kost wat geld maar dan heb je wel een betrouwbaar advies.

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:26

Basszje

Reisvaap!]

Ik zit met een leuke variant van dit, ik wil namelijk een huis kopen in het buitenland. Ik betaal geen belasting in Nederland dus de HRA voor mij is geen factor in deze. Wel de vraag hoe ( familielid trouwens ) we dat geld ( rond de 50K ) dan hier gaan krijgen via schenking / lening zonder dat de belastingdienst problemen heeft met dat familielid ( en zonder dat de gelijk de helft komen halen ).

Iemand een idee? Het probleem is dat met zoeken op internet altijd de HRA en van beide kanten NL belastingdienst in het plaatje zit en dan krijg je dus hele andere resultaten.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
Cum Grano Salis schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:31:
Wellicht een belastingadviseur aanschrijven, die hebben doorgaans meer verstand van zaken dan een gemiddeld forumlid, het kost wat geld maar dan heb je wel een betrouwbaar advies.
Dank goede tip. Dit ga ik ook doen. Ik ben me nu aan het voorbereiden en wil zelf goed het gesprek kunnen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Kwijtschelding van een lening is ook een schenking he?

Heb je geen partner? Want volgens mij gaan de schenkingsbedragen pp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Basszje schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:53:
Ik zit met een leuke variant van dit, ik wil namelijk een huis kopen in het buitenland. Ik betaal geen belasting in Nederland dus de HRA voor mij is geen factor in deze. Wel de vraag hoe ( familielid trouwens ) we dat geld ( rond de 50K ) dan hier gaan krijgen via schenking / lening zonder dat de belastingdienst problemen heeft met dat familielid ( en zonder dat de gelijk de helft komen halen ).
Woon je zelf ook buiten Nederland? Dan lijkt de belastingdienst daar ter plekke me meer relevant.
In Nederland zijn schenkingen vanuit het buitenland belastingvrij, ongeacht de hoogte ervan. (zie uitzonderingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Unito schreef op zondag 28 februari 2016 @ 10:58:
Ik ga dit jaar een huis kopen. Mijn ouders willen mij steunen met 100k (heel fijn natuurlijk). We zitten nu alleen na te denken hoe we dit met schenken en/of lenen kunnen doen. Ik zie een aantal opties:

optie 1: schenken in 2016 en schenken in 2017
Dit jaar 53k schenken en in 2017 de 47 k schenken (en dan dat bedrag aflossen op de hypotheek). Het nadeel is dat we dan nu eerst een hoger bedrag moeten lenen. En dat veel hypotheken een maximum% hebben voor boetevrij aflossen waardoor niet altijd in 1x 47 k afgelost kan worden op de hypotheek.

optie 2: schenken en lenen in 2016
Dit jaar 53k schenken en dit jaar 47k met de familiebankconstructie lenen. Aandachtspunten zijn dan dat in 2016 de rente van de familiebank niet teruggeschonken mag worden (omdat het maximum van 53k al bereikt is vanuit de schenking). De voorkeur van mijn ouders gaat er naar uit om zo veel mogelijk te schenken en zo min mogelijk te werken met langlopende leningen. Ze zijn er van op de hoogte dat de familiebank voordelen biedt op het gebied van de HRA.

optie 3: schenken en lening in 2016, kwijtschelding lening in 2017
Optie 2 maar dan in 2017 kwijtschelding van de lening. In dit geval wordt de familiebank lening in 2017 opgeheven.

Mijn vraag gaat over scenario 3. Hoe moet je dit regelen en is dit fiscaal, juridisch etc wel te verantwoorden?

Begrijp me goed ik wil alleen legale constructies. Ik heb geen behoefte aan conflicten met de belastingdienst en principeel heb ik ook geen moeite met belasting te betalen (al vind ik het ook wel eens vervelend :) )
Optie 3 is juridisch en fiscaal te verantwoorden. Welke optie de beste is kan ik niet beoordelen, o.a. hangt van jouw situatie (partner, leeftijd in 2017 etc etc) en die van de lener af en ik ben geen fiscalist. Ik zit er toevallig ook naar te kijken.

Bij optie 1 vergeet je dat je hypotheek kan splitsen in meerdere delen, met elke een andere rente vaste periode, dus kan je 47K voor 1 jaar vast zetten. Dit mag je aflossen na de rente vaste periode (hoe het variabele rente zit, geen idee eigenlijk). Zie ook wat ik bij 2 schrijf over splitsen van de aftrek (je zal dan 100K hypotheek moeten nemen voor 1 jaar)

Bij optie 1 en 2 bestaat het risico dat de regeling niet voor je geldt in 2017, omdat je maar een keer van de vrijstelling gebruik mag maken en dus niet mag splitsen over jaren (dit was bij de vorige regeling zo). Maar volgens mij staan de exacte voorwaarden de regeling nog niet vast, ik heb de voorwaarden nog niet kunnen vinden op de belastingdienst site.

Bij optie 3 kan je de rente/restant (en de rente over de rente/restant) in 2018 wederom schenken/kwijtschelden tot het max van de normale schenking vrijstelling en als er nog wat over is in 2019. Of schenk in 2017 100K inclusief de rente en je bent er dan in 1 keer vanaf

Let even op dat je niet 40+ bent in 2017, want dat is wel een van de voorwaarden.Hoe het zit met aftrekbaarheid van de rente, heb ik verder niet naar gekeken. Je ouders zullen het moeten aangeven als inkomsten.

Zie ook 13 februari echter dat is iemand die zonder hypotheek wil kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door jeanj op 28-02-2016 14:02 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
jeanj schreef op zondag 28 februari 2016 @ 13:54:
Hoe het zit met aftrekbaarheid van de rente, heb ik verder niet naar gekeken. Je ouders zullen het moeten aangeven als inkomsten.
De ouders moeten de lening opgeven in box3, de rente is verder onbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:26

Basszje

Reisvaap!]

RemcoDelft schreef op zondag 28 februari 2016 @ 13:23:
[...]

Woon je zelf ook buiten Nederland? Dan lijkt de belastingdienst daar ter plekke me meer relevant.
In Nederland zijn schenkingen vanuit het buitenland belastingvrij, ongeacht de hoogte ervan. (zie uitzonderingen)
Ik woon inderdaad in het buitenland, vandaar dat ik idd niets te maken heb met de Nederlandse belastingdienst.

Als ik het goed lees trouwens met de ontvanger schenkbelasting betalen en niet de schenker? Dacht dat dat namelijk altijd het geval was. Dat betekent dus dat ik hier eens op onderzoek moet uitgaan.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Basszje schreef op zondag 28 februari 2016 @ 14:57:
Als ik het goed lees trouwens met de ontvanger schenkbelasting betalen en niet de schenker? Dacht dat dat namelijk altijd het geval was. Dat betekent dus dat ik hier eens op onderzoek moet uitgaan.
In Nederland kan de schenker er ook voor kiezen de belasting voor zijn rekening te nemen, maar dat hoeft niet.
Het zal dus inderdaad afhangen van het land waar jij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
jeanj schreef op zondag 28 februari 2016 @ 13:54:
[...]
Bij optie 1 vergeet je dat je hypotheek kan splitsen in meerdere delen, met elke een andere rente vaste periode, dus kan je 47K voor 1 jaar vast zetten. Dit mag je aflossen na de rente vaste periode (hoe het variabele rente zit, geen idee eigenlijk). Zie ook wat ik bij 2 schrijf over splitsen van de aftrek (je zal dan 100K hypotheek moeten nemen voor 1 jaar)
Daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Wat bedoel je met na de rente vaste periode?
Bij optie 1 en 2 bestaat het risico dat de regeling niet voor je geldt in 2017, omdat je maar een keer van de vrijstelling gebruik mag maken en dus niet mag splitsen over jaren (dit was bij de vorige regeling zo). Maar volgens mij staan de exacte voorwaarden de regeling nog niet vast, ik heb de voorwaarden nog niet kunnen vinden op de belastingdienst site.
Is hoop/verwacht ik een klein risico. Aangezien ik in de plannen lees dat het echt de bedoeling is dat je een schenking kan aanvullen van 53k naar 100k. Dit kan volgens mij niet anders door 2x te schenken. Weet iemand toevallig ook wanneer de definitieve regeling bekend wordt?
Let even op dat je niet 40+ bent in 2017, want dat is wel een van de voorwaarden.Hoe het zit met aftrekbaarheid van de rente, heb ik verder niet naar gekeken. Je ouders zullen het moeten aangeven als inkomsten.
Ben dit jaar en in 2017 nog onder de 40. :)

Ik zal voor de medetweakers hier ook posten wat de experts (notaris, belastingadviseur) adviseren.

Voor de aardigheid heb ik in Excel even uitgewerkt hoe de familiebankconstructie zou uitwerken. Voor wie hem wil bekijken zie deze link. Feedback en of eventuele verbeteringen hoor ik heel graag. Ik zit nog even te kijken of het een meerwaarde is om het eigenwoningforfait mee te nemen.

Groet,

[ Voor 16% gewijzigd door Unito op 29-02-2016 18:07 . Reden: link naar excel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Wellicht weet iemand dit: de schenkingsregeling voor 2017 wordt uitgebreid naar €100.000. Nu mag je dit jaar ±€50.000 schenken, waarvan 25K maximaal vrij besteed kan worden. Weet iemand of die regeling volgend jaar wordt voortgezet? Bij bepaalde bronnen wordt dit wel zo gesteld, maar ik heb geen idee waar ik een verificatie kan krijgen. 1 bron is immers geen bron. :)

Oftewel: mag je, als je in 2017 €100.000 krijgt van je ouders, €25K daarvan naar eigen inzicht besteden?

[ Voor 9% gewijzigd door Krisp op 28-02-2016 22:11 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Geen idee, ik kan niets offcieels vinden over de regeling. Hier staat het niet.

De 100K is een veruiming van de veruiming van 53K. Dus het zou logisch zijn dat dat zo is.

Echter je eigen bron geeft aan dat het naar vewachting is, dus het is niet zeker dat de regeling er komt (ze moeten wel, het is een verkiezingsjaar) of wat de voorwaarden. Ik denk dat niemand het nog kan zeggen.
Unito schreef op zondag 28 februari 2016 @ 17:31:
[...]

Daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Wat bedoel je met na de rente vaste periode?

[...]
Je kan de rente vast zetten voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld 1 jaar, 5 jaar, 6 maand etc. Volgens mij mag je na aflopen van deze periode altijd je lening (waarvoor de rentevaste periode is afgelopen) (deels of geheel) boetevrij aflossen.

[ Voor 27% gewijzigd door jeanj op 01-03-2016 15:06 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:26
Basszje schreef op zondag 28 februari 2016 @ 14:57:
[...]

Ik woon inderdaad in het buitenland, vandaar dat ik idd niets te maken heb met de Nederlandse belastingdienst.

Waar woont de schenker? En waar woon jij?
Nederland heft schenkbelasting op basis van woonplaats schenker, dus als de schenker in NL woont dan heft Nederland. Als jij bijvoorbeeld in Spanje woont heb je een uitdaging, want Spanje heft op basis van woonplaats ontvanger... Oftewel dubbele heffing en geen successie en schenkverdrag tussen NL en Spanje.
Pagina: 1 2 Laatste