Unito schreef op zondag 28 februari 2016 @ 10:58:
Ik ga dit jaar een huis kopen. Mijn ouders willen mij steunen met 100k (heel fijn natuurlijk). We zitten nu alleen na te denken hoe we dit met schenken en/of lenen kunnen doen. Ik zie een aantal opties:
optie 1: schenken in 2016 en schenken in 2017
Dit jaar 53k schenken en in 2017 de 47 k schenken (en dan dat bedrag aflossen op de hypotheek). Het nadeel is dat we dan nu eerst een hoger bedrag moeten lenen. En dat veel hypotheken een maximum% hebben voor boetevrij aflossen waardoor niet altijd in 1x 47 k afgelost kan worden op de hypotheek.
optie 2: schenken en lenen in 2016
Dit jaar 53k schenken en dit jaar 47k met de familiebankconstructie lenen. Aandachtspunten zijn dan dat in 2016 de rente van de familiebank niet teruggeschonken mag worden (omdat het maximum van 53k al bereikt is vanuit de schenking). De voorkeur van mijn ouders gaat er naar uit om zo veel mogelijk te schenken en zo min mogelijk te werken met langlopende leningen. Ze zijn er van op de hoogte dat de familiebank voordelen biedt op het gebied van de HRA.
optie 3: schenken en lening in 2016, kwijtschelding lening in 2017
Optie 2 maar dan in 2017 kwijtschelding van de lening. In dit geval wordt de familiebank lening in 2017 opgeheven.
Mijn vraag gaat over scenario 3. Hoe moet je dit regelen en is dit fiscaal, juridisch etc wel te verantwoorden?
Begrijp me goed ik wil alleen legale constructies. Ik heb geen behoefte aan conflicten met de belastingdienst en principeel heb ik ook geen moeite met belasting te betalen (al vind ik het ook wel eens vervelend

)
Optie 3 is juridisch en fiscaal te verantwoorden. Welke optie de beste is kan ik niet beoordelen, o.a. hangt van jouw situatie (partner, leeftijd in 2017 etc etc) en die van de lener af en ik ben geen fiscalist. Ik zit er toevallig ook naar te kijken.
Bij optie 1 vergeet je dat je hypotheek kan splitsen in meerdere delen, met elke een andere rente vaste periode, dus kan je 47K voor 1 jaar vast zetten. Dit mag je aflossen na de rente vaste periode (hoe het variabele rente zit, geen idee eigenlijk). Zie ook wat ik bij 2 schrijf over splitsen van de aftrek (je zal dan 100K hypotheek moeten nemen voor 1 jaar)
Bij optie 1 en 2 bestaat het risico dat de regeling niet voor je geldt in 2017, omdat je maar een keer van de vrijstelling gebruik mag maken en dus niet mag splitsen over jaren (dit was bij de vorige regeling zo). Maar volgens mij staan de exacte voorwaarden de regeling nog niet vast, ik heb de voorwaarden nog niet kunnen vinden op de belastingdienst site.
Bij optie 3 kan je de rente/restant (en de rente over de rente/restant) in 2018 wederom schenken/kwijtschelden tot het max van de normale schenking vrijstelling en als er nog wat over is in 2019. Of schenk in 2017 100K inclusief de rente en je bent er dan in 1 keer vanaf
Let even op dat je niet 40+ bent in 2017, want dat is wel een van de voorwaarden.Hoe het zit met aftrekbaarheid van de rente, heb ik verder niet naar gekeken. Je ouders zullen het moeten aangeven als inkomsten.
Zie ook
13 februari echter dat is iemand die zonder hypotheek wil kopen.
[
Voor 3% gewijzigd door
jeanj op 28-02-2016 14:02
]