sterke router gezocht.

Pagina: 1
Acties:

• peter4871
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-01 19:16
Ik zoek een?
een sterke router voor op een boerderij met dikke tussen muren

Wat is je budget?
ongeveer 250,-.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeur, wel een idee :netgear r7500 nighthawk of EnGenius ECB600 dual-radio access point 802.11

Specificeerhetvoor omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
op dit moment staan er 4 routers in het huis, waarvan een op zolder. Ook hanger er nog 2 versterkers. Deze hebben allemaal een andere frequentie. Uiteindelijk wil ik er een die de rest overbodig maakt. Het liefst in de meterkast. Huis heeft redelijk dikke muren

Ik zoek dus een sterke router die de rest overbodig maakt. De huidige routers zijn zo'n 4 jaar oud met 1 antenne. De internet snelheid Is max 20mb door adsl (kabel niet mogelijk in buitengebied) hij moet dus de hele beneden verdiepingen voorzien van internet. 5 aparte ruimtes.
Heeft iemand een goed advies?

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Koop voor 250 een setje unifies en een ubiquiti erl en je bent klaar.

• peter4871
Ik heb nu 2 versterkers maar die werken voor geen meter. Van sitcom

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[weg]

[ Voor 97% gewijzigd door hardware-lover op 24-06-2020 15:38 . Reden: erg oude info voor een topic wat na 5 jaar ineens een schop heeft gekregen ]

Testing, one, two ...

• peter4871
hardware-lover schreef op maandag 30 maart 2015 @ 18:37:
Mocht het toch de R7500 gaan worden, is op dit moment wel erg voordelig bij Amazon.de.

http://www.amazon.de/Netg...1&keywords=7500+nighthawk
Moet hij wel sterk genoeg zijn, anders Is het nog duur ;-)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[weg]

[ Voor 98% gewijzigd door hardware-lover op 24-06-2020 15:38 . Reden: erg oude info voor een topic wat na 5 jaar ineens een schop heeft gekregen ]

Testing, one, two ...

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is een kabel trekken geen optie? Met weinig tot geen informatie over de situatie met daarbij de eisen en wensen, kunnen we je niet optimaal adviseren.

• Marensan
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Of anders de Nighthawk R7000, DD-wrt erop en (zend-)vermogen per frequentie omhoog zetten....
Zie oa http://www.tweaking4all.com/hardware/netgear-r7000-dd-wrt/ , Heb deze zelf ook draaien : de R7000 in de meterkast is nu op de eerste verdieping even sterk als het acces point dat daar zit.

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
analog_ schreef op maandag 30 maart 2015 @ 18:31:
Dat is inderdaad ook mijn advies.
Zie dit topic voor veel diepgaande kennis en ervaring met Ubiquiti apparatuur.
Ik heb het zelf ook in gebruik en ook bij twee familieleden geïnstalleerd. Sindsdien nooit meer 'gezeur' met slechte WiFi, aldus mijn familie.
Zie de pricewatch voor één UniFi exemplaar, of een set van drie voor grotere dekkingsgraad.

• peter4871
Er zit een kabelnetwerk in de boerderij, elke kamer heeft zijn eigen netwerk aansluiting. Deze worden gebruikt voor de vaste pc's. Maar laptops tablet en mobiele telefoons zijn toch makkelijker met wifi.

[ Voor 106% gewijzigd door peter4871 op 30-03-2015 19:24 ]

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:47
peter4871 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 18:46:
Er zit een kabelnetwerk in de boerderij, elke kamer heeft zijn eigen netwerk aansluiting. Deze worden gebruikt voor de vaste pc's. Maar laptops tablet en mobiele telefoons zijn toch makkelijker met wifi.
Dat klopt, maar zitten de huidige versterkerss ook met bekabeling aangesloten of zijn die verbonden met een ander accespoint?

• peter4871
Verbonden met een andere router.
Dus elke router heeft een extra versterker

• peter4871
LeGato23 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 18:46:
[...]

Dat is inderdaad ook mijn advies.
Zie dit topic voor veel diepgaande kennis en ervaring met Ubiquiti apparatuur.
Ik heb het zelf ook in gebruik en ook bij twee familieleden geïnstalleerd. Sindsdien nooit meer 'gezeur' met slechte WiFi, aldus mijn familie.
Zie de pricewatch voor één UniFi exemplaar, of een set van drie voor grotere dekkingsgraad.
Ik moet me verdiepen in de unifi hoe het werkt en het aansluiten. Neem aan dat deze elkaar versterken waardoor je een groot netwerk krijgt

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

peter4871 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 18:46:
Is het dan niet makkelijker, om op bepaalde plekken een switch te leggen en daaraan de PC en een accesspoint? Ik zou in ieder geval zoveel als mogelijk bekabeld gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 30-03-2015 19:00 ]

• peter4871
Op het moment heb ik dus op 3 plekken op de kabelaansluiting een router staan. Effect is dan ook dat je 3 verschillende netwerken hebt. En een router achter een router. En op een of andere manier werkt dat nu niet.

Ik denk dat ik het volgende doe.
1: verwijderd alle routers en versterkers.
2: kpn router wifi uitschakelen en zo geen wifi punt meer over.
3: koop pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm (set van 3)
: aansluiten in een rondje in het huis, overlappend op elkaar. Op die manier een heel netwerk.

Dat heb ik zo goed toch?

[ Voor 52% gewijzigd door peter4871 op 30-03-2015 19:26 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Dan moet je je routers instellen als accespoint, er vanuit gaande dat je modem ook als router functioneert. Die moet je de ip-adressen laten uitdelen, de rest moet alleen maar ap zijn. Dan heb je geen gescheiden netwerken meer.

Hoi!

• peter4871
EWK schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:36:
Dan moet je je routers instellen als accespoint, er vanuit gaande dat je modem ook als router functioneert. Die moet je de ip-adressen laten uitdelen, de rest moet alleen maar ap zijn. Dan heb je geen gescheiden netwerken meer.
Bedoel je op de huidige instellingen? Of de nieuwe?

• peter4871
Ik lees trouwens dat ze niet een denderend bereik hebben, Is dit zo? En ga ik dan met 3 van die dingen voldoende dekking hebben?
Daarnaast wordt hij geleverd zonder cabels. Dat Is dus 3 kabels per point.
Router naar stroomding, stroomding naar huisnetwerk kabel. En dan van netwerk punt naar point. 9 kabels in totaal, heb ik dat goed?

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Die versterkers zou ik sowieso de deur uit doen. Versterkers (repeaters) kunnen namelijk niet tegelijk versturen en ontvangen. Daarnaast doen ze wat het zegt: repeaten. Dus als je bereik bij de repeater 40% is voordat je hem aan zet, dan herhaalt hij de 40% sterkte. Daardoor lijkt het alsof je vol bereik hebt, maar je doorvoer is maar 40%. Tel daarbij op wat ik net zei en dan merk je dat zo'n repeater redelijk waardeloos is.
Daarnaast wil je de router op een van de meest slechte plekken van je huis, in de meterkast. Meestal is de meterkast geen centrale plek en je hebt veel kans dat andere zaken gaan storen op je signaal. Ook is het een meterKAST en moet het signaal dus weer door extra muren en deuren.
Ik zou een kabel trekken naar een centrale ruimte en daar een goede router neerzetten.
Je schrijft dat je nu 4 routers hebt en 2 versterkers, allen op een ander kanaal. Maar heb je er dan 3 op 5GHz? 2,4GHz heeft namelijk niet zoveel kanalen zonder (flinke) overlap. Werk je überhaupt al op 5Ghz en hoe zijn de wifi netwerken in de buurt?

Hoi!

• LeGato23
  • Niet online
peter4871 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 19:13:
Op het moment heb ik dus op 3 plekken op de kabelaansluiting een router staan. Effect is dan ook dat je 3 verschillende netwerken hebt. En een router achter een router. En op een of andere manier werkt dat nu niet.

Ik denk dat ik het volgende doe.
1: verwijderd alle routers en versterkers.
2: kpn router wifi uitschakelen en zo geen wifi punt meer over.
3: koop pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm (set van 3)
: aansluiten in een rondje in het huis, overlappend op elkaar. Op die manier een heel netwerk.

Dat heb ik zo goed toch?
Ja klinkt goed!
Een router heb je maar één nodig. De KPN router in jouw geval. Vanuit deze router gebruik je (utp) bekabeling om de accesspoints aan te koppelen. De accesspoints verdeel je in het huis, op basis van gewenste dekkingsgraad en/of signaalsterkte.

Je gaf aan dat er reeds bestaande bekabeling is in je huis, dus dat is mooi meegenomen. Daar kan je handig gebruik van maken om de accesspoints te plaatsen.

Indien je in een bekabelde ruimte maar één aansluiting hebt, maar toch een pc èn accesspoint wil aansluiten, dan kan je hier een kleine switch tussen plaatsen.
peter4871 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 23:58:
Ik lees trouwens dat ze niet een denderend bereik hebben, Is dit zo? En ga ik dan met 3 van die dingen voldoende dekking hebben?
Daarnaast wordt hij geleverd zonder cabels. Dat Is dus 3 kabels per point.
Router naar stroomding, stroomding naar huisnetwerk kabel. En dan van netwerk punt naar point. 9 kabels in totaal, heb ik dat goed?
Recensies en reviews geven niet altijd het juiste beeld. Persoonlijk verwacht ik dat je positief verrast zal zijn over het bereik en stabiliteit van de Ubiquiti UniFi draadloze verbindingen.

Met het 'stroomding' bedoel je denk ik de PoE power injector. Vanuit de walloutlet in een ruimte gaat er een utp kabel naar de PoE power injector. Vandaaruit gaat er een (kortere) utp kabel naar de accesspoint.

Of er een kabel nodig is in je meterkast is afhankelijk hoe de huisbekabeling daar binnenkomt. Zijn het lange kabels met een rj45 connector, of is het afgemonteerd op een patchpanel. In geval van een patch panel heb je inderdaad nog een utp kabel nodig om de verbinding tussen de poort op het patchpanel en de adsl router te leggen.

• peter4871
Ik ga voor een set van 3 UniFi.
Ik koppel alles los en laat alles via de UniFi lopen. In de meterkast zet ik de wifi van kpn uit en gebruik die. Meterkast zit trouwens precies in het midden van het huis. Zet er in 3 kamers een en dit zou dan afdoen moeten zijn.
Op een locatie staan 2 pc's met een router die set ik de wifi van uit,en gebruik ik dan als verdeel punt.

Als ik alles op de 2de verdieping ophang, zal dat ook het gewenste effect geven op de verdieping er onder?

[ Voor 12% gewijzigd door peter4871 op 31-03-2015 12:54 ]

• LeGato23
  • Niet online
Toch nog heel even back to the drawing board. We hebben het nu over aanschaf van nieuwe apparatuur. Maar is er wel goed onderzocht waarom je huidige apparatuur geen goed signaal geeft?

Voordat je nieuwe spullen gaat aanschaffen zou je best nog even wat kunnen controleren/testen:

1. Welke router/versterker maakt gebruik van welk WiFi kanaal? (in principe zijn er maar drie kanalen die qua frequentie ver genoeg uit elkaar liggen om elkaar niet te overlappen. Dit zijn kanalen 1, 6 en 11 (of 13)
Zorg er dus voor dat apparatuur met overlappende of dezelfde kanalen elkaar niet raken qua dekking!

2. Zorg voor één netwerk. Laat de KPN router de IP adressen uitdelen met DHCP, en gebruik de WAN poort op de andere routers niet. Gebruik de andere routers dus niet als router, maar als accesspoint. Zet ook DHCP uit op de andere routers.

3. Laat de WiFi versterkers even uitstaan, en kijk eerst eens of je met bovenstaande tips een wat stabieler WiFi netwerk krijgt.

4. Apparatuur op de 2e etage plaatsen is meestal geen probleem. Vooral wanneer het houten vloeren/plafonds betrefts is dit geen probleem. 2.4Ghz signaal gaat hier zonder problemen doorheen.

• peter4871
Gaan we morgenavond testen. Kijken wat we er van kunnen maken.

• peter4871
Ik ben even met de oude routers bezig geweest, krijg ze wel als een geheel, maar zijn niet sterk genoeg om alles te dekken.
Ik heb daarom nu de set van 3 UniFi gekocht en aangesloten, en ik neem mijn woorden wat betreft mijn twijfels hier over terug.
Het installeren Was niet gelijk zo makkelijk als gedacht. Dit omdat java vereist Is, en zo lang deze installatie niet volledig afgafgerond Is, en wie wacht er ni nog tot ook de browser java geaccepteerd heeft.
Daarna Was het een makkie en bieden ze door het hele huis een sterke verbinding.
1 zit er in de meterkast en de andere 2 in aparte kamers. Ze zijn niet opgehangen maar liggen op de vensterbank en in een kast.
Toch Is de verbinding sterk genoeg om zowel boven als beneden internet te leveren.
Ik heb bij de kpn router de wifi uitgeschakeld. Hierdoor Is er nog maar een sterk wifisignaal over voor het hele huis.
Voor mensen die deze later ook kopen. Vergeet de kabels niet. Anders heb je nog niks.

Bedankt voor de adviezen allemaal

Edit: even wat bij info. Het gaat hier om een huis met dikke dubbel geïsoleerde muren.
En dikke plafonds met op de 2 de verdieping vloerverwarming.

[ Voor 7% gewijzigd door peter4871 op 02-04-2015 17:31 ]

• evangael
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
analog_ schreef op maandag 30 maart 2015 @ 18:31:
Dit!

• peter4871
Dat was inderdaad de oplossingen. Maar Had nog nooit van unifi gehoord

• evangael
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
peter4871 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 17:32:
[...]

Dat was inderdaad de oplossingen. Maar Had nog nooit van unifi gehoord
Unifi niet maar eerder ubiquiti -> https://www.ubnt.com/
Deftig merk, ik kan vooral vouchen voor de ERL, top-router!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2025
Marensan schreef op maandag 30 maart 2015 @ 18:45:
DD-wrt erop en (zend-)vermogen per frequentie omhoog zetten....
En hoe gaat dat je clients helpen om terug te zenden?
Juist. Niet.

Zendvermogen aanpassen is maar zelden de oplossing.
Wifi is zenden èn ontvangen. En juist bij de clients zit meestal het probleem.

Met meer zenders/ontvangers en desnoods zelfs een lager zendvermogen bereik je meestal meer dan met het verhogen van het zendvermogen.

Abort, Retry, Quake ???

• LeGato23
  • Niet online
peter4871 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 17:28:
Ik ben even met de oude routers bezig geweest, krijg ze wel als een geheel, maar zijn niet sterk genoeg om alles te dekken.
Ik heb daarom nu de set van 3 UniFi gekocht en aangesloten, en ik neem mijn woorden wat betreft mijn twijfels hier over terug.
...
Bedankt voor de adviezen allemaal
Goed om te horen dat het gelukt is, en dat de Ubiquiti UniFi's aan je verwachting voldoen!
Tip: Kijk eens een keer op het UniFi Wireless forum voor interessante posts en software updates.

• peter4871
Ik weet niet of het toegestaan is om een oud topic naar boven te gooien, maar aangezien het nog steeds om de zelfde setting gaat leek mij dat het slimste.

Inmiddels zit het UniFi systeem er nu 5 jaar in en begint toch wat moeite te krijgen.
Ik heb er 3 verdeeld door het huis maar aangezien de muren nog erg dik zijn komt het toch moeilijk overal.

Nu is de vraag wat te doen bij een update? inmiddels hebben ze glasvezel dus het internet is sneller.
maar ik weet niet of er inmiddels een beter alternatief is voor het unifi systeem.

Als ik nu het systeem ga updaten zit je al snel over de 600 euro met weer 3 setjes.
het budget is wel weer ongeveer het zelfde. 250/300 euro.

Met het huidige systeem dek ik enkel een deel benedenverdieping en ik heb er een op zolder staan voor 2 slaapkamer. dus zo sterk zijn ze ook weer niet.

Wat is jullie ervaring? zelfde systeem of een nieuw systeem proberen?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik zie dat je zelf al een Mesh hebt met Unifi, waarom geen 2 of 3 er bij, Unifi heeft als voordeel dat je modellen kan mixen volgens mij dus dat moet wel goed zitten. Ik lees ook dat er 1 op zolder staat, ik hoop niet dat er een houten vloer tussen de devices en de AP zit. Dat is echt beroerd voor het bereik. Eigenlijk alles waar vocht in kan is slecht voor bereik.

Het voordeel van Unifi is, dat je dus kan mixen, dus oudere modellen en nieuwe door elkaar. Natuurlijk gaat hand-over van nieuwe features zoals WiFi 6 naar een Wifi 5 niet goed. Maar je zou bijvoorbeeld twee stuks er bij kunnen halen en de nieuwe op de drukke plaatsen zetten/hangen. Gewoon een kwestie van je mesh fijner maken (dus de cellen verkleinen).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:09
Het lijkt mij inderdaad ook verstandiger om uit te breiden, in plaats van te vervangen.

The devil is in the details.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Er wordt volgens mij helemaal geen mesh gebruikt, anders zou ik dat als eerste aanpassen. Mesh is marketingtroep.

Als je in een kamer maar één netwerkaansluiting hebt, zijn er ook accesspoints die je door kunt lussen (dus met een netwerkingang en -uitgang).

• peter4871
De huidige pricewatch: Ubiquiti UniFi AP dekken samen het netwerk. Er zijn geen houten vloeren. Alles is zwaar beton. Zolder is ook beton. Boerderij is in 2003 opnieuw gebouwd. Dus oude gebouw weg nieuwe gebouwd. Dus zie jezelf niet een oud gebouw voor je.

Op dit moment hebben bepaalde plekken goed bereik anderen niet. Alles is aangesloten rechtstreeks op de router van de glasvezel leverancier.

Ik heb ook her en der punten die via het stroomnetwerk gaan.

Hij zelf zegt: koop het beste spul en stuur maar een tikkie.

Hij wil kort gezegd een goed wifi netwerk. Maar ook buiten wil hij ontvangst. Deze heb ik ook via het stroomnet gedaan en werkt oke. Maar wie weet zijn hier betere opties voor
Pagina: 1