Gopro vids bewerken; pc updaten of nieuwe aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

• andrew99
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-03 20:02
Ik heb inmiddels een harde schijf met aardig wat gopro 3+ (veelal 1080p) bestanden staan... Echter is m'n huidige pc niet snel genoeg om de bestanden af te spelen... Met welke speler ik ook afspeel; de bestanden haperen...

Ik ben nu inmiddels al genoeg topics tegengekomen waarin ditzelfde probleem beschreven staat. En ik was van plan om aan de hand van deze topics een nieuwe pc aan te schaffen... echter toen bedacht ik me; misschien kan ik ook wel een update realiseren ipv alles nieuw te kopen.

Wat ik wil gaan doen:
Gopro video bewerken. (Gopro Studio, Vegas, etc)
En huis, tuin en keuken surfen.

Wat mag het kosten:
Het gaat me om de afweging om nieuwe componenten te kopen of een nieuwe pc.

De huidige componenten:
Processor: AMD A10-5800K APU 4.20 GHZ met Radeon HD Graphics 4.20 GHZ
Geheugen: 4GB

Merk/ voorkeuren:
Geen.

Specs volgens gopro om videobewerking te kunnen uitvoeren:
For higher resolution videos (1080p 60fps and higher): We recommend at least 3.0 – 3.7 GHz Ivy Bridge processors (third-generation Core-based processors or AMD equivalent), 4 GB RAM, and a graphics card comparable to an NVIDIA GeForce GT 650M. The graphics card and processor speed is important particulary for 4K and 2.7K resolution video playback.

Ik hoor graag jullie advies.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:44

br00ky

Moderator Harde Waren
Wij horen graag jóuw ideeën.

Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Je kunt hiervoor de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente Best buy guide van november, januari en maart.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch kan je vervolgens een mooi lijstje maken. Met die informatie kan er ook gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Succes!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Radeon HD 7660D is an embedded GPU on the high-end Trinity CPUs A10-5700 and A10-5800K.
Since the GPU doesn't have dedicated memory, the bandwidth will depend on the system ram speed which can be up to 1866MHz (the max speed supported by the CPU). Therefore, the max memory speed is 933MHz.
Its core-clock is clocked at 760MHz, if embedded on A10-5700 and 800MHz, if embedded on A10-5800K, and comes with 384 Shader Processing Units.
Als je een externe GPU zou nemen, het geheugen naar 8 of 12 Gb verhoogt en eventueel een SSD toevoegt ben je ook al een heel eind.
Echter weet ik niet wat voor voeding je nu hebt.

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-03 21:44
Wat is het maximale budget?

• andrew99
Als ik naar de specs van gopro kijk, dan zou ik zeggen: de externe videokaart mist.

3.0 – 3.7 GHz processor: check
4 GB RAM: check
Graphics card comparable to an NVIDIA GeForce GT 650M: niet aanwezig!

Wat in mijn ogen een optie is:
MSI Radeon R9 270X GAMING 2G (pricewatch: MSI Radeon R9 270X GAMING 2G)

Echter betwijfel ik of het zo makkelijk is...

Mijn voeding is een be quiet! System Power 7 300W.
Moederbord is ASRock FM2A75 PRO4-M
SSD is Plextor PX-128M5S 128GB

Het budget maakt in principe niet uit. Ik moet de beelden toch een keer gaan bewerken...

[ Voor 5% gewijzigd door andrew99 op 31-03-2015 10:08 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Mwa, veel moeilijker is het in ieder geval niet, echter is het wel gek dat je je bestanden niet eens soepel kan afspelen. Dat kunnen ongeveer alle (instap)processoren met 2 vingers in de neus. Is alles (drivers, codecs etc) goed geïnstalleerd?

• andrew99
Ja, drivers en codecs kunnen het probleem niet zijn. Ook al diverse players geïnstalleerd en geprobeerd.

Beelden tot 720p worden nog redelijk gedraaid, maar daar boven slaan de haperingen toe. Geluid blijft dan wel constant btw...

• andrew99
Ander idee-tje: Als ik nou mijn pc sowieso wil upgraden...

Behoud ik de volgende onderdelen van mijn huidige setup:

Moederbord: ASRock FM2A75 PRO4-M
SSD: Plextor PX-128M5S 128GB
Behuizing: Cooler Matsre Elite 344 USB 3.0
Opslag: SSD Plextor PX-128 M5S SATA DISK

En vul ik deze bestaande onderdelen aan met de volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,95€ 179,95
1Sapphire R9 280 3GB GDDR5 OC DUAL-X with Boost€ 197,-€ 197,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,95€ 57,95
1Seasonic S12G 450W€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 507,80

Op deze manier bespaar ik me € 227,29, ga ik er vanuit dat ik de 1080 beelden met gemak kan afspelen en ben ik weer even klaar voor de toekomst...

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
andrew99 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 11:11:

Op deze manier bespaar ik me € 227,29150-130 euro, ga ik er vanuit dat ik de 1080 beelden met gemak kan afspelen en ben ik weer even klaar voor de toekomst...
Fixed. Je hebt ook een nieuw moederbord nodig.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:54
Heb je voor het afspelen al eens mpc-hc (Media Player Classic - Home Cinema) geprobeerd (https://mpc-hc.org/)? Die staat meestal al standaard goed geconfigureerd voor DXVA. Het lijkt mij dat de media spelers die jij tot nu gebruikt geen gebruik maken van de GPU, om 1080p af te spelen zou je systeem toch moeten volstaan.

Om de beelden te bewerken gaat die CPU wel nooit snel zijn, maar er zijn niet veel snellere CPU's beschikbaar voor je moederbord, je zou dan ook een ander moederbord moeten halen. Je kunt trouwens geen Intel Core i5 4460 in een AMD A75 moederbord prikken.

4GB RAM lijkt me ook wel aan de krappe kant, dat moet ook nog gedeeld worden met de iGPU. Voor je APU maakt het trouwens ook een verschil hoe snel het geheugen is, als je vrij traag geheugen hebt, limiteert dat de iGPU.

Als je niet gaat gamen, lijkt een R9 280 mij enorme overkill. Als je een wat minder zware videokaart zou kiezen (max R9 270X), kun je die bequiet 300W PSU verder blijven gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door MacPoedel op 01-04-2015 11:18 ]

Pagina: 1