Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

waarom weinig tot geen combo tussen elektra en boiler(zon)

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Waarom zij er weinig tot geen oplossingen die wat doen met de "warmte productie" van zonnepannelen ?

De combo van zonnepanneel en collector vind ik het meest logisch anderzijds wat doe je met je "warmte" overschot immers paar 100 liter is voor elk 4 persoons huishouden wel afdoende maar daarna krijg je een overschots situatie zeker als je 8 of 9 panelen (of meer) hebt. .

ik vraag me af hoe je het warmte overschot nu nuttig in kan zetten .. bv onder je terras 1 of meer m3 liter tanks wat je verwarmt, al dan niet in een 2-traps situatie. dus eerst 300L op zolder en hierna de tanks onder het terras ..

kortom ik vind het soms wel een beetje dubbelzinnig, 2 verschillende apparaten kopen voor bezuiniging terwijl het best samen in 1 had kunnen zitten.

Tja vanalles

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
vso schreef op maandag 30 maart 2015 @ 13:44:
Waarom zij er weinig tot geen oplossingen die wat doen met de "warmte productie" van zonnepannelen ?

De combo van zonnepanneel en collector vind ik het meest logisch anderzijds wat doe je met je "warmte" overschot immers paar 100 liter is voor elk 4 persoons huishouden wel afdoende maar daarna krijg je een overschots situatie zeker als je 8 of 9 panelen (of meer) hebt. .

ik vraag me af hoe je het warmte overschot nu nuttig in kan zetten .. bv onder je terras 1 of meer m3 liter tanks wat je verwarmt, al dan niet in een 2-traps situatie. dus eerst 300L op zolder en hierna de tanks onder het terras ..

kortom ik vind het soms wel een beetje dubbelzinnig, 2 verschillende apparaten kopen voor bezuiniging terwijl het best samen in 1 had kunnen zitten.
http://www.hybrisol.com/htmlNL/zonnepanelen.html :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er zijn tegenstrijdige eisen: PV panelen moeten 'zo koud mogelijk', sanitair water moet >60 graden.
Deze tegenstrijdigheid is aan te pakken met een warmtepomp, hier zijn wel producten voor te vinden maar de complexiteit neemt dan weer toe. Een lekvrije koppeling in elk paneel maken is niet triviaal.

Een veelbelovende aanpak lijkt een lucht/water ventilatiewarmtepomp die de lucht onder de panelen koelt.
Er zijn dan geen problemen met water of koelgaskoppelingen en dit kan met COTS onderdelen gemaakt worden. Onderzoek van ECN (dacht ik) geeft aan dat zo'n 10% hogere elektrische opbrengst gehaald kan worden en 20% van de opbrengst verdwijnt in de warmtepomp. Netto dus 10% minder elektriciteit maar wel warm water :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
een zonnecollector met PV ingebouwd, het kan gewoon, geen probleem.
en als je het wil, gewoon doen.

nadelen heeft het wel.
waar een PV paneel is gebouwd om zoveel mogelijk warmte af te staan aan de omgeving.
is een collector gebouwd met flink wat isolatie om warmte op te vangen.

PV wekt het beste met ongeveer 25 graden, maar de boiler met collector is binnen no time warmer.
een collector kan goed water maken van 80-90 graden, de PV cellen worden dan al snel meer als 100 graden.
(ga ook maar eens rond zoeken op internet, naar zelfbouw collectoren.
dan zie je dat eps gebruiken als isolatie geen goed plan is, eps smelt bij 110graden ;) )
reken maar eens uit hoeveel W een 200Wp nog maar opbrengst als die 100 graden is :-(

nu haal je ook al iets moois aan: onder het terras of anders gezegd de grond zelf de warmte opslaan.
en daar voor zijn dat soort systemen bedoeld.
dan heb je koude genoeg om heel de zomer de pv te koelen.
en in de winter heb je een flinke warme bel onder het huis die je kunt gebruiken met een water/water warmte pomp.
alleen die systemen zijn eigenlijk gebouwd voor flinke kantoren en iets te krachtig voor een huisje. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)