Monitor of TV als monitor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graedow
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-01 13:17
Hallo tweakers!

Ik ben nu een tijdje op zoek naar een nieuwe monitor. Ik heb als huidige setup een 24" acer staan + 19" acer scherm. Ik wil graag mijn 24" als 2e monitor hebben en dan een nieuwe kopen waar ik de hele dag naar staar.

Ik wil hieraan zo'n 200-300 euro uitgeven.

Nou zit ik met het volgende probleem, ik heb al een aantal monitoren en tv's bekeken, maar weet niet precies waarom een TV wel of niet geschikt is als monitor.

Even een kort overzicht:
1e monitor: pricewatch: Asus VN289H Zwart
Prijs: €200,-
Inch: 28"
Ms: 5
HZ: 75
Resolutie: 1920 x 1080

2e monitor: pricewatch: LG 29UM55-P Zwart
Prijs: €280,-
Inch: 29"
Ms: 5
HZ: 60
Resolutie: 2560 x 1080

1e tv: pricewatch: Philips 32PFK4309 Zwart
Prijs: €249,-
Inch: 32"
Ms: onbekend
HZ: 60
Resolutie: 1920 x 1080

Ik ga de monitor / tv puur als monitor gebruiken (ik heb een aparte tv in de woonkamer staan). De TV staat er in als vergelijking omdat deze simpelweg goedkoper is dan de 29" monitor, maar wel 3" groter.

Nu de grote vragen:
Waarom zou ik niet de TV kopen als monitor en waarom?
Waar moet ik op letten wanneer ik wel een TV aanschaf als monitor?
Bij een gewone monitor let ik er simpelweg op of ik ergens reviews kan vinden en of het ms laag genoeg is (i.v.m. ghosting als ik het goed heb begrepen). Gaat dit ook op bij een TV of werkt dit anders?
Heb ik bij een 32" TV niet het probleem dat het beeld erg opgerekt wordt? Een gewone 24" heeft natuurlijk ook dezelfde resolutie van 1920 x 1080.

Als iemand mij hierover uitleg kan geven en/of een keuze kan maken uit bovenstaande voorbeelden en waarom, dan hoor ik het graag.
In ieder geval bedankt voor je tijd om het te lezen. Wanneer er vragen zijn dan hoor ik het graag!

-Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 15:55

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Als je vrij dicht op de 32" tv zit met een 1080p resolutie lijkt het minder scherp dan als je een 24" monitor zou kopen.

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graedow
Koninkje schreef op zondag 29 maart 2015 @ 13:30:
Als je vrij dicht op de 32" tv zit met een 1080p resolutie lijkt het minder scherp dan als je een 24" monitor zou kopen.
Gaat het dan puur om het feit dat het een 32" tv is, of geldt dat ook voor een normale monitor?
Ik zit zo'n 70 centimeter met mijn hoofd van het scherm af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Graedow schreef op zondag 29 maart 2015 @ 13:40:
[...]

Gaat het dan puur om het feit dat het een 32" tv is, of geldt dat ook voor een normale monitor?
Ik zit zo'n 70 centimeter met mijn hoofd van het scherm af.
pixel dichtheid is het probleem. Enige verschil tussen een TV en monitor is een TV tuner en wat andere beeld opties. En wat meer inputlag vaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graedow
418O2 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 13:42:
[...]
pixel dichtheid is het probleem. Enige verschil tussen een TV en monitor is een TV tuner en wat andere beeld opties. En wat meer inputlag vaak
Pixel dichtheid is de grootte van een pixel, dus dat je beeld uitgerekt wordt? Zo ja, vanaf welk formaat is het goed zichtbaar? Kan ik dat ergens vinden tussen de specs, zo ja, hoeveel moet het dan zijn?

"Meer inputlag vaak". Waar komt dit dan weg? ms? Wanneer het ms is, vanaf hoeveel ms heb je dit probleem dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Dat ligt aan de kijkafstand natuurlijk. Ik vind 1080p op 24" wel de max voor productiviteit. Voor gamen en films kan t prima.

Inputlag verschilt heel erg per tv. Bij sommige is het niet merkbaar, bij sommige wel. Lees eens wat TV reviews op de frontpage zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:02
Inputlag kan soms een groot probleem zijn. Volgens mij kan je daar niet op sorteren in de PW bij tv's :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Omdat inputlag ook nooit op wordt gegeven door fabrikanten. Dan is het ook lastig om dergelijke data in de PW te zetten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graedow
Hmm inputlag is dus niet een gevolg van bijvoorbeeld hogere ms, maar gewoon iets waar je geluk/pech mee moet hebben?

Ik ben zelf wel dol op cijfers en statistieken, dus een TV kopen waar ik 50/50 kans heb op inputlag is niet is waar ik op zit te wachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Vergeet ook niet dat TV's een ander signaal gebruiken dan monitoren. Monitoren zijn RGB 4:4:4, TV's zijn meestal YCbCr 4:2:2. Videokaarten kunnen dit overigens wel aansturen, maar je hebt dan dus horizontaal maar de helft van de kleurresolutie.

Met Full HD heb je dan dus 960x1080 volledig met pixels met 2:1 breedte-hoogte-verhouding, maar de 1920x1080 heb je alleen met helderheid. Een Full HD beeldscherm is dan dus iets scherper en heeft een hoger kleurcontrast dan een Full HD TV van hetzelfde formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Graedow schreef op zondag 29 maart 2015 @ 14:18:
Hmm inputlag is dus niet een gevolg van bijvoorbeeld hogere ms, maar gewoon iets waar je geluk/pech mee moet hebben?

Ik ben zelf wel dol op cijfers en statistieken, dus een TV kopen waar ik 50/50 kans heb op inputlag is niet is waar ik op zit te wachten. :)
Oa Tweakers meet dat in reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 17:14
Graedow schreef op zondag 29 maart 2015 @ 13:47:
[...]

Pixel dichtheid is de grootte van een pixel, dus dat je beeld uitgerekt wordt? Zo ja, vanaf welk formaat is het goed zichtbaar? Kan ik dat ergens vinden tussen de specs, zo ja, hoeveel moet het dan zijn?

"Meer inputlag vaak". Waar komt dit dan weg? ms? Wanneer het ms is, vanaf hoeveel ms heb je dit probleem dan?
Een 32" 1080p TV geeft een aanbevolen kijkafstand van meer dan een meter. Voor op 70cm zou je eigenlijk tot 26" kunnen gaan, maar beter is nog kleiner (of op dat formaat naar een hogere resolutie gaan).
Zit zelf bijvoorbeeld al een tijd met 24" 1920*1200, formaat eigenlijk wel prima maar een hogere resolutie zou wel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, wat de TV betreft: 1920*1080 pixels is op een 32" bakkie nog steeds 1920*1080 pixels, net zoals dat het op een 24" scherm zal zijn. Het resultaat: je pixels zijn groter. Je elementen dus ook. Ik zal het woord "blokkendoos" niet snel in de mond nemen, maar je snapt waar het om gaat. Ik zit zelf op een 28" 4K (3840*2160) scherm op het moment en dat is best absurd maar erg mooi: 28" met 1920*1080 zal ik niet fijn vinden (gelukkig niet bij mezelf maar op 27" vond ik het al niet te doen; 2560*1440 is wel een must op 27").

MOCHT je toch voor een TV gaan, dan zit er op zo'n ding meer beeldverwerking dan op een monitor. Het gevolg is dan ook vertraging bij het ontvangen van een beeld uit je videokaart, tot het werkelijk op de monitor verschijnt. Resultaat: inputlag. En dat valt amper te meten, daar is apparatuur voor, hoewel je met een CRT scherm op dezelfde uitgang ook vaak wel wat kan doen (tellertje weergeven en een foto maken + wiskunde). Afhankelijk van wat je doel is, kan dat irritant zijn. Maar dat kan een blokkendoos ook zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graedow
Iedereen tot nu toe super bedankt voor alle reacties!

Ik ben in de tussentijd al een stuk wijzer geworden over waar ik rekening mee moet houden. Zowel qua cijfers als qua ervaringen. Jullie tijd wordt erg gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
418O2 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 14:21:
Oa Tweakers meet dat in reviews.
Op een waardeloze manier overigens. Toen Pieter Molenaar (blackTIE) nog de TV reviews deed werd dit met SMTT 2.0 gedaan, tegenwoordig wordt weer gewoon de veel minder nauwkeurige enkele timer gebruikt. Op die manier is de nauwkeurigheid ongeveer ±1 cyclus, wat nou niet bepaald nauwkeurig is.

Sinds Sim Kranenburg (Sim) de TV reviews doet zijn ze echt van waardeloze kwaliteit, wat ook wel onderstreept wordt in X-Rite i1Pro laten hercertificeren/-kalibreren door X-Rite? (alleen colorimeter gebruiken die ook nog eens geen actuele kalibratie heeft).
Umbrah schreef op zondag 29 maart 2015 @ 14:23:
...Resultaat: inputlag. En dat valt amper te meten, daar is apparatuur voor, hoewel je met een CRT scherm op dezelfde uitgang ook vaak wel wat kan doen (tellertje weergeven en een foto maken + wiskunde). Afhankelijk van wat je doel is, kan dat irritant zijn...
Input lag kan je prima meten en meer dan een camera is daar ook niet voor nodig. In theorie kan het inderdaad nauwkeuriger met een tweekanaals oscilloscoop, maar in de praktijk zijn dergelijke metingen erg lastig uit te voeren, waardoor het met SMTT 2.0 vaak juist nauwkeuriger is. Overigens komt er geen wiskunde aan te passen, alleen maar de tijd op LCD aftrekken van tijd op CRT.
Eizo Color Edge CG277 review - Input Lag

De zuivere input lag van een beeldscherm is de tijd vanaf het moment dat het signaal de videokaart uit komt tot het moment dat het signaal via LVDS of eDP naar de paneelelektronica wordt gestuurd. Vervolgens heb je nog te maken met de verwerkingstijd van de paneelelektronica voordat het paneel begint het beeld op te bouwen.

Deze tijden zijn erg lastig te meten en bovendien niet echt interessant. Veel interessanter is om te weten hoe lang het duurt vanaf het moment dat het signaal de videokaart uit komt totdat het ook daadwerkelijk wordt weergegeven op het scherm, wat ook gedeeltelijk afhankelijk is van de reactietijden van het paneel. Deze tijd kan nauwkeurig worden gemeten met SMTT 2.

[ Voor 50% gewijzigd door Kid Jansen op 29-03-2015 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graedow
Het is dus niet aan te raden om een 32" tv te kopen, maar wanneer ik 27" (monitor) of hoger ga, dan moet ik toch wel een resolutie hoger hebben dan 1920 x 1080. Dat is in ieder geval aan te raden.

(Heel kort samengevat)

[ Voor 6% gewijzigd door Graedow op 29-03-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 17:14
Yep, ga je voor een grotere beelddiagonaal maar houdt dezelfde 1080p resolutie vast, dan wordt alleen maar alles groter of zelfs blokkerig. Er passen dan bijvoorbeeld net zo veel regels tekst in het scherm maar dan groter. Bedenk trouwens wel dat je zelfs met 27" het risico loopt dat als je er op 70cm vanaf zit, je moeite kunt hebben met het (goed) zien van de buitenste delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Dat valt ook wel mee. Ik heb 24+27" op werk (1080 en 1440p) en dat werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Ik heb onlangs een 27" led monitor van samsung erbij gekocht als tweede scherm en dat werkt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:02
Als ik jou was zou ik ook een monitorstand erbij nemen.
Zelf raad ik deze aan:
http://tweakers.net/price...;418978;325332/categorie/

Zelf heb ik de Z2 Pro (heb er ook een review over) en het is erg handig met meerdere schermen ;)
Pagina: 1