Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 11:25
Beste Tweakers,

Ik sta op het punt om te gaan samenwonen met mijn vriendin.
Hierbij komt natuurlijk e.e.a. bij kijken qua financiën, dus ben ik de afgelopen dagen bezig geweest met het in kaart brengen van mijn vaste lasten en overige financiële zaken (om eerlijk te zijn, nog nooit echt op gelet).

Sinds 2008 bezit ik een koophuis (startersappartement), en betaal maandelijks keurig mijn hypotheek/levensverzekering etc.
Nu ik alles in kaart heb ben aan bedenken wat ik moet splitten en wat niet, van veel kanten krijg ik te horen dat ik mijn vriendin niet moet laten mee betalen aan mijn hypotheek in het beginstadium.
Veel vrienden/collega's zeggen dat mocht het fout lopen, mijn vriendin dan aanspraak kan maken op een gedeelte van de inboedel.

Nu denk ik hier uiteraard liever niet over na, maar goed je kan er beter rekening mee houden.
Dus mijn vraag, hoe denken jullie hierover?

Wat ik zelf dacht om te doen:

Eneco (Stroom)
UPC (TV & Internet)
Evidus (Water)
Woongarant (Inboedel)
Waterschapsbelasting
Gemeentebelastingen
SVHW Belasting
Huur

Delen van de volgende kosten en 250 euro per maand huur (ze betaald nu € 622,- per maand huur).
En daarnaast beide € 200,- per maand op een gezamenlijke rekening te zetten voor boodschappen.

Ben benieuwd hoe jullie dit doen, en of ik op de juiste weg ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Zoveel mensen, zoveel wensen - iedereen doet dit anders en er is geen beste manier.

In mijn ogen: ja, je bent op de juiste weg. In eerste instantie zou ik de gezamenlijke kosten voor "het gebruik van het huis en voorzieningen" delen. Dat betekent inderdaad dat je bovenstaande zaken door 2 doet. In plaats van huur zou ik je vriendin de helft van de rente van je hypotheek laten betalen als huur. Of je daarin de hypotheekrenteaftrek verwerkt is aan jou (wel zo eerlijk maar iets meer gedoe). Op die manier betaal jij de aflossing van je huis (dus: de waardeopbouw) en deel je de kosten voor het "gebruik" tot het van jou is, dus de rente die je over je hypotheek betaalt.

Als jullie inkomens erg verschillen kun je er nog voor kiezen om een eventuele bijdrage op een gezamenlijke rekening naar rato van het netto inkomen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-09 13:53
Je bent zeker op de goede weg. Alle vaste lasten (behalve je hypotheekkosten) kun je gemakkelijk door 2 delen; de suggestie van MrAcid hierboven om haar een deel van de rente te betalen lijkt me ook een mooie oplossing.

Leg dit ook voor aan je vriendin. Zelf heb ik ook de neiging om een kant en klare oplossing klaar te hebben voordat ik het voorleg aan mijn vriendin, maar dan blijkt dat ze zelf ook ideeen heeft die super nuttig kunnen zijn, die ik niet zag. Het is natuurlijk een proces dat je samen doorloopt, dus vooral de financiele kant moet je ook gewoon samen bespreken en regelen. Vraag aan haar hoe zij er tegenover staat aangaande de hypotheekkosten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zolang jij haar alleen laat betalen voor de rente die jij betaald (met hypotheek rente aftrek ervan afgehaald) dan zal zij geen vermogen opbouwen in jouw huis (de aflossing) en zal dit dus ook geen probleem in de toekomst worden. :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
Zoals andere ook al hebben gereageerd ben je wel op de goede weg.
Er zijn diverse manieren hoe je de kosten kunt verdelen. Aangezien je zelf een koopappartement bezit is het net iets anders.

Maar wat sommige stellen ook doen is de vaste lasten delen. Of de een betaald de vaste lasten en de andere de boodschappen + eventuele uitjes die je samen nog wilt maken. Zolang je hier samen maar uitkomt.

Het zal er denk ik ook vanaf hangen wat jullie inkomen gezamenlijk is en wat jullie gezamenlijk willen sparen. (neem aan dat het de vrouw van je leven is ;-)) waar je nog lang bij wilt blijven...maar desondanks is het goed om over bepaalde zaken na te denken. De aanzet die je doet is goed. Bespreek het met vrouwlief en er komt vast een prima voorstel uit...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Zelf ben ik onlangs ook gaan samenwonen met mijn vriendin. Het is een vrij vergelijkbare situatie. Ik had al een koophuis waarbij ze bij mij is ingetrokken. We werken allebei en ik verdien zelf ruim 2x zoveel als haar.

We hebben samen eigenlijk vrij snel besloten om gewoon lekker eenvoudig een en/of rekening te nemen (mijn rekening is omgezet naar en/of, aangezien ik al veel lopende vaste lasten op die rekening had) en haar oude rekening niet meer te gebruiken. Hier komt zowel haar als mijn loon op en we kunnen beide goed zien wat er in en uit gaat. Ik vind dit eigenlijk juist heel relaxed en transparant. We maken ons totaal niet druk over wie wat betaald, want het is toch allemaal van dezelfde rekening.

Effectief komt het er dan natuurlijk op neer dat ik veel meer betaal, maar ik heb daar eigenlijk geen problemen mee. Vooral niet aangezien de kosten met zijn tweeën nauwelijks hoger zijn dan toen ik nog in mijn eentje in dit huis woonde, dus ik ga er zelf ook op vooruit, omdat haar inkomen er nu ook bij zit.

We houden nu eigenlijk meer dan haar volledige netto loon over per maand en stoppen dit in luxe (vakantietje extra) en een gezamenlijke beleggingsrekening. Ik heb er wederom eigenlijk geen problemen mee dat ik hier relatief gezien meer aan bijdraag, aangezien ik in mijn eentje ook niet zo veel had kunnen beleggen.

Veel gemakkelijker kan eigenlijk bijna niet en we profiteren er beide van.

EDIT: Wat trouwens wel een goed idee is, is om een samenlevingscontract af te sluiten. Dit heb je namelijk vaak ook nodig om bijvoorbeeld aanspraak te kunnen maken op partnerpensioen. Tevens is het zo dat wanneer je helemaal niets geregeld hebt en je vriendin woont in je huis ze een probleem heeft indien jij bijvoorbeeld een ongeluk krijgt en komt te overlijden.

Ik heb ook een nieuwe overlijdensrisicoverzekering afgesloten (ook met een hoger uit te keren bedrag) die zowel voor mij als mijn vriendin uitkeert.

Mijn vader heeft voor zijn werk vaak van dit soort situaties meegemaakt (financiële afhandeling van overleden mensen) en heeft hele vervelende situaties moeten beheren waarbij de achterblijver van jonge stelletjes serieus in de problemen kwamen, omdat ze dit soort dingen niet goed geregeld hadden en de schoonfamilie geen donder gaf over de achterblijver.

[ Voor 23% gewijzigd door Greencap op 27-03-2015 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimoi
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-05-2020
Leg dit niet zomaar voor aan je vriendin, alsof jij wel even bepaalt hoe het moet gebeuren. (zo kan het onbewust overkomen) Ga er samen voor zitten met een rekenmachine en zeg dat je het wilt overleggen. Wanneer je dan met deze ideeën komt, komt dat een stuk beter over ;)

Hoe wij het zelf hebben opgelost; omdat ik bij mijn vriend in trok, hebben wij bekeken welke extra kosten erbij kwamen omdat ik erbij kwam. Deze heb ik overgenomen. Zijn rekening is nu alleen voor vaste lasten en mijn rekening is een en/of rekening geworden met 2 pinpassen. Er blijft na mijn vaste lasten nog genoeg over voor boodschappen en leuke dingen, en wat er over blijft gaat aan het einde van de maand op de spaarrekening.

Omdat mijn rekening nu van ons beide is, worden (grotere) aankopen goed met elkaar overlegd. In mijn situatie werkt dit perfect. Onze inkomens verschillen wel (ik verdien nu al geruime tijd meer, al was dat in het begin andersom) maar op deze manier ben je toch gelijken van elkaar en dat voelt fijn.

Succes met het samenwonen, en het is cliché, maar communication is key ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Protax schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 09:16:
Nu ik alles in kaart heb ben aan bedenken wat ik moet splitten en wat niet, van veel kanten krijg ik te horen dat ik mijn vriendin niet moet laten mee betalen aan mijn hypotheek in het beginstadium.
Veel vrienden/collega's zeggen dat mocht het fout lopen, mijn vriendin dan aanspraak kan maken op een gedeelte van de inboedel.
Volgens mij klopt dit trouwens niet hoor. Je kan je vriendin prima laten meebetalen, zonder dat ze aanspraak heeft op een gedeelte van de inboedel.

Als je een samenlevingscontract laat op stellen is dit heel snel duidelijk. Hier staat standaard vaak in dat je beide bijdraagt aan de vaste lasten naar rato van je inkomen. Dus als je vaste lasten 1500 euro per maand zijn en jij verdient 2x zoveel, dan betaal jij 1000 euro en zij 500 euro (op papier in ieder geval, want ik de praktijk controleert niemand dat natuurlijk behalve jullie zelf).

Ook de inboedel staat beschreven in een samenlevingscontract en je kan daar in principe van alles over afspreken, maar dit is wel lastig om ooit te bewijzen, tenzij je van alles foto's gaat maken en gaat vastleggen wat van wie is. Echter is dit toch nooit de moeite waard, want was is nu daadwerkelijk de waarde van een (oude) inboedel? In de praktijk zie je vaak dat de partner die achterblijft in het huis een symbolisch bedrag voor het deel van de inboedel van de andere partner betaald en het probleem is opgelost. De enige uitsluiting die je hier vaak voor hebt zijn dingen als kunst of erfstukken e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Door een scheiding en een nieuwe relatie heb ik bovenstaande ook moeten doorlopen. Je doet het prima!
Mijn vriendin en ik hebben ondertussen een samenlevingscontract waarin geregeld is dat zij meebetaalt aan het huis (zoals jij ook doet), maar ook aan de aflossing. Als extra clausule hebben we opgenomen dat ze de helft van de winst krijgt bij verkoop van het huis. Voor de duidelijkheid, het huis staat nu zwaar onder water, dus voorlopig zit er nog geen winst in.

Waar je ook nog naar kan kijken is dat je de kosten naar rato van inkomen verdeelt. Verdien jij "veel" en zij niet, dan hou je naar rato toch ongeveer evenveel over om te besteden aan andere zaken. Het gescheiden houden van de financien stuitte mij in eerste instantie tegen de borst. Met mijn ex maakten we 1 grote pot en betaalden daar alles van.

Maar nu ik enige tijd op deze manier woon/leef merk ik toch wel de voordelen. Alles op financieel gebied loopt gewoon eerlijk en gezamenlijke aankopen betaal je ook samen. Zo kan je jezelf nog eens trakteren op een cadeau "van je eigen geld".

Denk trouwens ook na over een gezamenlijke spaarrekening.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:55
Ik zou het gewoon uitrekenen voor jezelf zodat je inzichtelijk hebt wat wel/niet mogelijk is (en haalbaar) voor jouzelf. Vervolgens vragen of ze er iets in zit om met jou daar (al?) samen te gaan wonen en dan vragen naar wat zij kan en redelijk vind. Vervolgens dat je alles we goed wilt documenteren en alles een samenlevingscontract op laten stellen om te VOORkomen dat er later ruzie over komt.

Dan kan je daarin laten zetten dat jij voor de lasten van de woning + aflossing verantwoordelijk blijft en dat zolang het samenlevingscontract niet wordt vernieuwd ofwel bv. over zou gaan naar een huwelijk dat deze voorwaarden gelden. Dus bv. dat wij een bijdrage betaald aan de woning i.v.m. rente = huur + redelijke bijdrage aan overige lasten.

Ik weet niet hoelang jullie samen zijn natuurlijk...

Om een voorbeeld te geven:
Ik ben inmiddels 9.5 jaar samen met mijn (inmiddels) vrouw.
Ben nu 29.5 jaar oud, zij is 25 jaar "jong" (blijft de directrice natuurlijk ;))

Ben na ong. 3 jaar in een flatje gewoond. Daar is zij kort ingetrokken tijdens haar studie en toen hebben we een gezamenlijke rekening gehouden en dat werkte allemaal wat minder prettig (ik had meer salaris en had daar destijds een iets andere houding tegenover). Inmiddels hebben we al geruime tijd (sinds plannen samen huis kopen) een gezamenlijke rekening en kijken gewoon naar wat we willen en wat kan. Relatie is geven en nemen... 1 rekening is in onze beleving de enige manier (voor ons dus!!). En dat werkt prima. Grote aanschaffen overleggen we. Beamer + scherm hangen inmiddels al dus het is niet dat ik niets meer mag... Gisteren vond ze het toch wel tijd worden dat mijn iPhone 4S vervangen moest worden en zij kan haar abonnement verlengen + toestel (was gunstiger dan losse aanschaf) dus krijg ik de iPhone 6 van haar en later kopen we voor haar wel een los toestel (zodra de belastingteruggave binnen is). Indien we geen gezamenlijke rekening zouden hebben zou zij constant bang zijn voor wat ik wel/niet uitgeef en andersom. Niet dat we elkaar niet vertrouwen maar je bent gewoon het overzicht kwijt. Daarnaast stond de plek/woning haar zeer tegen en samenwonen t.o.v. thuis wonen is nu eenmaal MEER werk in huis. Al met al is ze na ong. een 6 maanden terug naar huis gegaan omdat het niet beviel.

Ong. een jaar later begon het bij haar te kriebelen en begon ze weer over samenwonen... maar dan wel ergens anders. Gezien huren gezien werd als weggegooid geld (ik zelf vind dat zowel huren als wel kopen beide hun voor- en tegens hebben overigens).

We kwamen in haar geboorteplaats (waar ze haar gehele leven heeft en wilt blijven wonen) een nieuwbouwproject tegen waar we beide direct verlieft op waren (bij de makelaar uiteraard niet al te veel los gelaten in eerste instantie en tijdens het naar huis fietsen wat 10 min. duren waren we er al uit).

Vervolgens heb ik mijn huur opgezegd en uiteindelijk (i.v.m. faillissement van aannemer) 1.5 jaar bij mijn schoonouders ingewoond om gedurende de bouw de anders "verloren huur" te kunnen gebruiken voor de aankleding/meerwerken voor het huis.

Inmiddels wonen we ruim 1 jaar in ons nieuwe huis...

Mijn punt:

Ik denk dat het in eerste instantie makkelijk is om er gewoon eerlijk naar te vragen naar wat ZIJ wilt en kan bijdragen... indien dit niet kan dan lijkt het mij te vroeg om over samenwonen te praten. En wellicht verrast ze je met een voorstel waar je zelf nog niet aan had gedacht welke je nog meer aan staat.

Ik kan mij ook kunnen voorstellen dat ze zou aangeven dat ze bv. graag met je samen wilt gaan wonen, maar niet in jou aangeschafte huis zou willen blijven wonen op langere termijn maar wilt kijken naar "jullie" droomhuis(je).

[ Voor 12% gewijzigd door Thalaron op 27-03-2015 11:02 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinM16
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-09-2020
Bekende situatie. Het probleem is dat niemand in de toekomst kan kijken, enkel verwachtingen van scheppen. "Bang" zijn dat zij met jouw inboedel er vandoor zou gaan is natuurlijk geen goede basis en is niet iets waar je direct "bang" voor hoeft te zijn.

Ik weet niet hoe lang jullie bij elkaar zijn, hoe jullie de toekomst samen zien maar maak een overeenkomst met een paar richtlijnen, zeker als je "bang" bent dat, als het mis gaat, zij een deel van de inboedel "zou" kunnen opeisen.

Rekeningen komen en gaan, inkomsten komen en gaan.

Enige advies, naast alles op papier te zetten, dat ik kan geven: maak het er het beste van en geniet en deel de kosten naar eerlijkheid, naar kunnen en naar redelijkheid.

MIjn mening is mijn mening, ben je het daar niet mee eens? Dat is dan jouw mening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je bang bent voor aanspraak op inboedel is dat waarschijnlijk grotendeels op goederen met een emotionele waarde. Je kan best bespreekbaar maken dat je, in het geval van een scheiding, bepaalde goederen niet verdeeld kunnen worden. Denk vooral aan verzamelingen, huisdieren of bv een auto of motor.

Voor de rest dikke prima :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49
Als je net gaat samenwonen en zij komt gewoon uit een huurhuis dan zou ik haar gewoon een huur-prijs laten betalen om bij jou in te wonen. En dan een die aanzienlijk lager ligt dan marktconform is zodat jij er financieel voordeel bij hebt t.o.v. je huidige situatie maar zij tevens niets te klagen heeft t.o.v. haar oude situatie.

Als het dan na een jaartje ofzo nog steeds goed gaat wellicht naar een FA en een notaris om te kijken hoe je het beste alles kunt verdelen wat betreft werkelijke lasten maar ook winst/verlies op woning etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilItSelf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik zou dit met haar overleggen en niet met ons. Het is iets dat speelt tussen jou en haar. Waar draait dit om voor jou en waar draait dit om voor haar. Als je dat allebei helder hebt kom je wel tot een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vrouw verdient helemaal niks en het zal me een zorg zijn we hebben het leuk samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brankster
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-08-2021
Niet moeilijk doen. :)
Toen ik bij mijn vriendin introk (huurhuis) gaf ik gelijk aan de kosten te willen delen zodat we beide aan het einde van de maand evenveel overhouden. Werkt in mijn optiek het beste. Ik was destijds bezig met mijn laatste studiejaar en kreeg een uitwonende beurs. Inclusief mijn bijbaan hadden we beide ongeveer evenveel inkomen. Nu ik meer verdien zet ik logischerwijs meer over naar de gezamenlijke rekening om de gezamenlijke kosten te dekken.

Onze situatie in een Excel sheet verwerkt met een paar formules:

Gezamenlijke kosten:
-Hypotheek
-Levensverzekering
-Water
-Gas/Licht
-Internet/TV/Telefoon
-Zuivering/watersysteemheffing
-Afvalstoffenheffing
-Gemeentelijke belastingen
-Verzekeringen
-Zorgverzekering
-Boodschappen

Individuele kosten X:
-Overboeking gezamenlijke rekening (als laatste bepalen)
-Overboeking gezamenlijke spaarrekening (als laatste bepalen)
-Spaargeld kinderen
-Mobiele telefoon
-Wegenbelasting
-Brandstof

-Individuele kosten Y:
-Overboeking gezamenlijke rekening (als laatste bepalen)
-Overboeking gezamenlijke spaarrekening (als laatste bepalen)
-Spaargeld kinderen
-Mobiele telefoon

================================================

-Bepaal een vast spaarbedrag, bijvoorbeeld allebei 250 euro
-Bepaal de individuele overboeking naar de gezamenlijke betaalrekening o.b.v. de gezamenlijke kosten zodanig dat je beide evenveel overhoud

Voorbeeld:
Totaal gezamenlijke kosten: 1800 (X=1400, Y=400)
Inkomen X: 2000
Inkomen Y: 1000
Totaal individuele kosten X: 1775
Totaal individuele kosten Y: 775

Beide houd je dan maandelijks 225 euro over voor persoonlijke zaken.

Het is altijd goed om even stil te staan bij “what if” situaties, maar ik zou mij daar niet al te veel mee bezig houden. Je kiest voor elkaar, en het doel is samen genieten en oud worden. Remember: jou geld is haar geld, haar geld is jou geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:32

aap

Als het enigszins serieus is tussen jou en je vriendin, dan adviseer ik je (zoals al hierboven) om een samenleveingscontract en een testament op te stellen.

Het samenlevingscontract gaat - in tegenstelling wat de naam suggereert - vooral over hoe het verder moet als jullie onverhoopt uit elkaar gaan. Hierin kun je bijv. opnemen dat het huis jouw eigendom is en blijft. In ons contract hebben we bijv. staan dat mijn vriendin wel meebetaalt aan de hypotheekrente (als ware het huur), maar niet aan de aflossing. Zij bouwt dus geen bezit op. Maar er staat ook in dat zij meedeelt in een eventuele waardestijging van het huis over de periode dat we samenwonen. Achteraf gezien hadden we ook moeten opnemen hoe dat zit als die stijging negatief is...

Een samenlevingscontract is ook noodzakelijk als je elkaar als partner voor een partnerpensioen wilt aanwijzen.

Een testament is belangrijk voor het geval jij of zij mocht overlijden.
Als je een bepaalde tijd (weet zo even niet uit mijn hoofd) aantoonbaar samengewoond hebt, dan ben je automatisch elkaars erfgenaam, maar mocht je voor die tijd overlijden, dan kan de familie van de overlevende partij alles opeisen.
Dit lijkt niet waar te zijn. Samenwoners zijn blijkbaar alleen maar erfgenamen wanneer er een testament en een samenlevingscontract is!

Wat betreft het delen van de kosten mag bijna alles, zolang jullie het er onderling maar over eens zijn. De meest gebruikelijke verdelingsvormen:
* kosten van het huishouden 50/50 delen (makkelijk als je allebei ongeveer evenveel verdient en eerlijk als je vindt dat ieder zijn eigen broek moet kunnen ophouden)
* kosten van het huishouden naar rato van inkomen verdienen (eerlijk als je vindt dat de breedste schouders de zwaarste lasten moeten dragen, maar als er geld overblijft, bouwt de meestverdienende ook evenredig meer spaargeld op)
* kosten van het huishouden zo verdelen dat ieder elke maand even veel geld overhoudt

[ Voor 3% gewijzigd door aap op 27-03-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Je hoeft echt niet meteen een testament hoor. Dit is vaak vrij zinloos aangezien je nu nog maar net begint met vermogen op te bouwen en dan zou je om de haverklap je testament moeten bijwerken (en even de kosten daarvan aftikken bij de notaris).

Veel verstandiger is om gewoon een goede overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Je kan jezelf en je vriendin al voor tonnen verzekeren voor een paar tientjes per maand (omdat je nog jong bent). Daar komt dan ook nog eens het partnerpensioen bij.

Ten slotte heb je met een samenlevingscontract vaak een verblijvingsbeding, waardoor de gemeenschappelijke bezittingen bij overlijden automatisch overgaan naar de achterblijvende partner.

Testament is eerder nodig als je juist wil dat dit niet zo gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

aap schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 15:31:
Wat betreft het delen van de kosten mag bijna alles, zolang jullie het er onderling maar over eens zijn. De meest gebruikelijke verdelingsvormen:
* kosten van het huishouden 50/50 delen (makkelijk als je allebei ongeveer evenveel verdient en eerlijk als je vindt dat ieder zijn eigen broek moet kunnen ophouden)
* kosten van het huishouden naar rato van inkomen verdienen (eerlijk als je vindt dat de breedste schouders de zwaarste lasten moeten dragen, maar als er geld overblijft, bouwt de meestverdienende ook evenredig meer spaargeld op)
* kosten van het huishouden zo verdelen dat ieder elke maand even veel geld overhoudt
Vergeet de "grote hoop" verdeling niet. Alles gaat op 1 grote hoop, en er worden alleen afspraken gemaakt over hoe de verdeling van het gezamenlijke vermogen is bij een eventuele break-up. Dat kan 50/50 zijn, of 50/50 met uitsluiting van bepaalde zaken en/of een bepaald bedrag, maar ook naar verdienste.

Bij de grote hoop is er 1 rekening, en kopen beiden wat ze denken dat goed is. Uiteraard werkt zoiets alleen als:
1) beiden tevreden zijn over het uitgavepatroon van de ander
2) er voldoende geld is om beider uitgavepatroon te bekostigen.

Wij zijn van de "1 grote hoop met verdeling achteraf: 50/50 muv sommige ingebrachte dingen".

Bij erg scheve uitgavepatronen, moet je echt oppassen: je kan dan wel stellen dat beiden bedrag X als "vrij te besteden hebben", maar als 1 van de 2 dat (al dan niet echt of enkel in de ogen van de ander) volledig over de balk gooit, terwijl de ander heel zuinig is en veel spaart, dan zal uiteindelijk toch een andere verdeling bij een eventuele break-up toegepast moeten worden. Ook zal dan de een (als ze bij elkaar blijven) veel meer investeren in het gezamenlijke vermogen dan de ander.

Weer: zolang beiden daar geen probleem mee hebben is dat prima, maar je moet wel goed oppassen dat dat geen wrijving geeft. En hou er rekening mee dat zaken kunnen veranderen: als er een groot inkomensdeel weg valt, kan dat tot een heel andere situatie leiden. Waar je, bij voldoende inkomsten, het helemaal niet erg vind dat zij voor honderden euro's aan tassen en schoenen koopt (meest standaad voorbeeld), kan het best zijn dat dat ontzettend irriteert zodra er minder te besteden is - en kán (en wil) zij dan nog wel minderen?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Stel je zou alles gescheiden houden en partner A is flink aan het sparen terwijl partner B er alles doorheen jast, dan nog zou partner A hier waarschijnlijk ook wel een beetje van mee genieten en omgekeerd zou partner B in de toekomst vast wel van het spaargeld van partner A kunnen profiteren (zolang je samen blijft althans).

In de praktijk komt het er dus eigenlijk toch wel op neer dat je alles op een grote hoop gooit. Als je dat dan toch al doet dan kan je dat net zo goed zo transparant mogelijk doen lijkt me. Dit heeft dan meteen als voordeel dat de partner met meer discipline mogelijk nog wat kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:51
Er is sowieso geen goed of fout, je moet kijken waar je zelf het prettigst bij bent.

Een ding is natuurlijk wel dat je haar niet alleen rente kan laten betalen zonder mee te delen in het huis. Hoe gaat het dan als jullie straks samen een groter huis gaan kopen? Dan heeft ze toch 10 jaar bij jou gewoond maar jij bent eigenaar. Dat is natuurlijk wel een beetje krom

Ik zou zeggen, laat vastleggen hoeveel jij nu hebt afgelost en vanaf het samenwonen deel je de kosten inclusief aflossing. Tenzij jij denkt dat je vriendin maar beperkte houdbaarheid heeft dan zou ik gewoon een paar honderd euro aan huur vragen :P

Maar goed, je had dit natuurlijk al kunnen bedenken toen je in je eentje een appartement kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 02:24

macnerd

No Apples please :-)

Een samenlevingscontract kost een paar honderd euro, maar zeker doen:
- nodig voor partnerpensioen
- vastleggen dat je elkaars overlijdensrisicoverzekering betaalt,
- bezittingen vastleggen, de rest is in principe gezamenlijk, tenzij aantoonbaar of overduidelijk persoonlijk
- vastleggen dat je naar rato bijdraagt aan de gezamenlijke pot

Wat bij mijn vorige relatie goed werkte was een gezamenlijke bankrekening (en spaarrekening etc), maar daarnaast ook gewoon eigen bankrekeningen. Wat overbleef na de overboeking naar de gezamenlijke rekening was voor eigen uitgaven, o.a. kleding, maar ook gadgets en zo. Als je dan dus echt iets duurs wilt hebben dan heb je er ook geen ruzie over. Verder betaal je het van je eigen bankrekening, en dus is het aantoonbaar door jou betaald. Handig als je ooit eens uit elkaar zou gaan.

Wat ik je wel zou aanraden is na te denken over hoe de kosten verdeeld moeten worden als de een er vrijwillig voor kiest om minder te gaan werken (dus niet vanwege kinderen of zo). Het minder werken van de een betekent relatief meer betalen door de ander.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 08:49
De beste tip die ik je kan geven: Voordat je iets gaat overleggen vraag aan haar hoe zij er over denkt.
Je insteek is best zakelijk en rationeel terwijl zij vooral emotioneel verheugd is om samen te gaan wonen.
Het helpt wel dat ze op zichzelf woont zodat ze weet heeft van wat dat kost.

Verder is er niets mis met jouw berekening.

Wij hadden eerst 1 rekening voor alles. Sinds een half jaar werkt mijn vriendin minder, dus heeft ze minder inkomen.
Op dat moment hebben we ook eens alle financiën bekeken en kwamen we erachter dat het echt een zooitje was :)
Nu hebben we beide een eigen rekening waar elke maand een klein bedrag op wordt gestort voor eigen uitgaven. De rest komt op een e/o rekening. We sparen best veel (vroeger niets :() en weet ik van elke euro wat er in en uitgaat.
Dit geeft zoveel rust en je hebt nooit last met onverwachte rekeningen (bestaan niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, ik wil gaan samenwonen met mijn vriend. Hij heeft een koophuis en 2 kinderen die 70 % van de tijd bij hem zijn. Zijn salaris is €2500 en mijn salaris is €1400. Heeft iemand een tip om de kostenverdeling helder te krijgen?
Met een 50% verdeling blijft er voor mij helemaal niets over , wat is hier praktisch in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:20

Bergie

Lekker belangrijk...

Zie Samenwonen en de kosten verdelen voor de nodige tips en meningen hierover

[ Voor 11% gewijzigd door Bergie op 28-04-2016 10:33 ]

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja lijkt wel echt sprekend op dat topic, misschien is een slotje hier wel van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodemannetje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-09 14:29
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:30:
Hallo, ik wil gaan samenwonen met mijn vriend. Hij heeft een koophuis en 2 kinderen die 70 % van de tijd bij hem zijn. Zijn salaris is €2500 en mijn salaris is €1400. Heeft iemand een tip om de kostenverdeling helder te krijgen?
Met een 50% verdeling blijft er voor mij helemaal niets over , wat is hier praktisch in.
Vraagt wat aandacht. Ik kan het wel in een pm uitleggen (ben naast tweaker ook part time docent op dit gebied).

i7 860 3.94ghz/mugen 2b/lancool k62/corsair hx650/vertex II/asus p7p55e pro/msi gtx570 oc/ OCZ3G1866LV6GK /xfi pro elite/Samsung 214t tft/3 hd's/plex dvd

Pagina: 1