Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 23:59
Dag Tweakers,

Ik weet niet of mijn topic hier mag staan, aangezien het niet helemaal 'Professional Networking & Servers' is.

Ik ben al een tijd aan het kijken voor een server te kopen. Deze server zal vooral gebruikt worden om te experimenteren. Of in andere situaties. Als ik bijvoorbeeld een harde schijf moet recoveren voor iemand, dan neemt dit veel tijd in beslag. Voor dit soort zaken zou ik dan de server willen gebruiken zodat ik mijn laptop vrij kan gebruiken.

Enkele vereisten zijn:
  • Vmware ESXi 5.5
  • Ik zal meerdere besturingssystemen (+-8, Windows Ubuntu, ...) installeren, maar deze zullen nooit allemaal tegelijk draaien.
  • Moet 1x Windows server 2012 samen met 2x Windows 7 kunnen draaien (Is niet in een bedrijf, maar voor thuis)
Ik heb thuis ook een Synology op staan. Deze Synology zou ik ook als dataopslag voor Vmware kunnen gebruiken.

Nu ben ik de HP Proliant Microserver Gen8 tegengekomen, en ik moet zeggen dat deze zeer interessant is. Het 'probleem' is dat ik niet zo'n verstand heb van processoren in servers.

Dit zijn de mogelijke processoren:
  • Celeron G1610T
  • Pentium G2020T
  • Xeon E3-1220LV2
Ik ben ik aan het nadenken over hoeveel ram geheugen ik nodig ga hebben voor deze setup. Ik dacht persoonlijk aan 8GB, maar ik weet niet of dit genoeg is. Ik zou later natuurlijk altijd een upgrade kunnen doen.

Wat is jullie mening hierover, of zouden jullie zo'n Microserver van HP afraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Voor server-processoren is eigenlijk alleen de Xeon aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Je zou eens in het Het grote HP Proliant Microserver topic kunnen kijken. Daar zit meer kennis van die apparaten.

8GB moet voorlopig wel genoeg zijn voor 3 VM's. W2012 en W7 kunnen redelijk uit de voeten met 1 a 2GB per VM tenzij je er zware apps op gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 15:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Vmware, ik zou dan voor een CPU kiezen met intel VT-D en minimaal 4 cores en 16 gig geheugen.
Dan heb je gewoon een setup dat echt werkt. Alles wat minder is, kost minder maar dat is dan voor jou een keuze dit je zelf moet maken. Hoe soepel wil je dat alles gaat lopen?
Nogmaals, 2-3 vm boxen draait heus wel op een dual core met 8 gig, mja.. een 4e? meh. Allemaal dan vrij summier qua kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik sluit me aan bij m'n voorgangers die je VT-D adviseren maar dat hoeft geen hele snelle te zijn. In de meeste gevallen is een wat langzamere CPU ook ruim voldoende.
Mijn tweede advies is om er zo veel mogelijk RAM in te zetten. Dat is meestal de beperkende factor.
Ten derde is het de moeite waard om snelle storage te nemen. HD's vinden het niet fijn als VM's op verschillende plekken tegelijk willen schrijven. Dan stort de performance in. Neem en snelle HDD of nog liever een SSD.

Heb je echt server-klasse hardware nodig?
Dat soort hardware koop je als het 24/7 moet werken, als je onderdelen wil kunnen vervangen zonder het ding uit te zetten of heel veel CPU's en of RAM nodig hebt. Je krijgt kwaliteit maar daar betaal je ook voor. In een thuissituatie ben je wellicht beter af met consumenten hardware. Die is meestal net zo snel als echte server hardware en een stuk goedkoper, zeker aan de onderkant van de markt. Je moet er dan wel rekening mee houden dat VMWare bepaalde eisen stelt aan je hardware. Je kan niet zomaar iedere sata-controller of netwerkkaart gebruiken maar daar is een hoop informatie over te vinden.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

stefve1 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 12:14:
Dit zijn de mogelijke processoren:
  • Celeron G1610T
  • Pentium G2020T
  • Xeon E3-1220LV2
Volgens de HCL van VMware is de Xeon cpu de enige die supported is voor Vsphere. Het wil niet zeggen dat de overige niet werken trouwens, maar bij de Xeon cpu weet je zeker dat deze het onder alle omstandigheden doet.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Bedankt voor de antwoorden!

Het is niet de bedoeling dat de server 24/24 zal draaien. Ik wil deze gaan gebruiken als backup van mijn Synology, en vooral voor taken te laten doen die te veel tijd in beslag nemen op mijn laptop. Zo recover ik dus vaak bestanden van harde schijven voor klanten, maar dit neemt telkens wat tijd in beslag waardoor ik mijn laptop niet kan verplaatsen. Dit wil ik oplossen door dit op een server te laten gebeuren.

Op de site van HP kan ik speciale Vmware files vinden waardoor alle processoren ondersteund zouden worden. Als ik nu ga kijken naar zo'n Microserver met een Xeon processor, dan betaal ik al snel 500-600€. Zijn er dan geen betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 15:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ja, natuurlijk zijn er alternatieven. Je kan ook gewoon een 'domme' bak nemen met in verhouding crap specs. Uiteindelijk moet jij die keuze gaan maken. 500-600 euro vind ik niet veel voor een server, jij wel? Dat kan dan heel goed, maar dan moet je ook je eisen en verwachtingen terug gaan schroeven.
Ik heb zelf een simpele blade server thuis liggen met een quad xeon en 4 gig geheugen. Die dingen kosten misschien nu 2e-hands 50-75 euro... Briljant is het niet, maar goed genoeg voor mij.

Je weet nu het advies om een -goede- en complete 'server' te kopen. Je weet ook dat je alles kunt gebruiken, vooral als je goedkoper uit wilt zijn, maar dan lever je direct al in op je kwaliteit en mogelijkheden. Bedenk nu eerst maar wat je wilt uitgeven, wat je perse wilt hebben en ga vanuit daar 'bouwen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

stefve1 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:41:
Op de site van HP kan ik speciale Vmware files vinden waardoor alle processoren ondersteund zouden worden.
Dan nog zegt VMWare doodleuk dat het niet door hun supported is, dan had hij immers wel op hun HCL gestaan. VMWare is erg strikt in het ondersteunen van hardware.

Nu zul je in dit geval (hobbymatig) geen gebruik maken van de VMWare support, dus dit speelt niet heel erg. Het is wel iets om in je achterhoofd te houden.
stefve1 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:41:
Zijn er dan geen betere alternatieven?
"Beter" is subjectief, daar kan ik nu moelijk op antwoorden. Alternatieven zijn er in elk geval genoeg. Sterker nog, er loopt een heel topic over op GOT: Zuinige ESXi Server

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:16
Question Mark schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:16:
[...]
Dan nog zegt VMWare doodleuk dat het niet door hun supported is, dan had hij immers wel op hun HCL gestaan. VMWare is erg strikt in het ondersteunen van hardware.

Nu zul je in dit geval (hobbymatig) geen gebruik maken van de VMWare support, dus dit speelt niet heel erg. Het is wel iets om in je achterhoofd te houden.

[...]

"Beter" is subjectief, daar kan ik nu moelijk op antwoorden. Alternatieven zijn er in elk geval genoeg. Sterker nog, er loopt een heel topic over op GOT: Zuinige ESXi Server
HP Microservers worden veel gebruikt voor VMware Home labs, het klopt dat het Xeon model het enige model is dat officieel door VMware supported is.

Echter zijn alle modellen door HP zelf supported, via het HP Vmware ISO, zie ook de HP supported status:

http://h17007.www1.hp.com.../vmware.aspx#.VRZa8fnF8bg

het 5.5 U2 Iso is hier te downloaden:
https://my.vmware.com/web...-5.5.0U2-GA&productId=353

Ik heb zelf diverse opstellingen gezien met de diverse cpu's en alle werken ze probleemloos met Vsphere 5.x, 6 is ook supported, maar heb daar nog geen installatie mee gezien.

Wat je ook veel zag is dat mensen het basis model kochten, en dan de cpu een upgrade uitvoerden, deze is zeer makkelijk uit te voeren zonder issue's. Al weet ik niet of het na de prijsdalingen nog steeds zeer veel goedkoper is.

https://b3n.org/installed...2-in-gen8-hp-microserver/

Een van de (vind ik) grote voordelen van de Microserver is dat er een ilo aanwezig is. Kost je wel een paar euro, (heb ze al voor 40 dollar op amazon gezien) voor de volledige functionaliteit als je al niet ergens een licentie hebt liggen of er op andere wijze aan kan komen.

Al met al vind ik de microserver Gen 8 een zeer goede instap VMware expirimenteer doos, je kan zeker met losse hardware ook iets bouwen, al zul je dan bijna gegarandeerd meer moeite moeten doen om het werkend te krijgen via custom drivers, of je bent op de lange termijn net zoveel of meer geld kwijt dan bij een microserver wanneer je losse hardware wil die op de HCL staat en volledig out of the box werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Bedankt voor de reacties!

Ik heb eens goed nagedacht over mijn vereisten en mijn budget. Ik zal ze even opnieuw opsommen:

Vereisten:
  • 'Vlot' 1 windows 7 client kunnen laten draaien (Hier komt geen zware software op). Als ik naast deze client nog een windows server kan laten draaien is dit een pluspunt, maar op dit moment zeker nog niet nodig.
  • XPenology
  • minimum 10GB RAM
  • Later eenvoudig te upgraden (Ram, cpu, ssd)
  • Max budget op dit moment 500-550€ (exclusief btw)
Maar als ik het dus goed begrijp kan ik bv nu de G2020T kunnen nemen, en deze bv over een jaar upgraden naar een xeon processor als ik toch meer power wil hebben?

Vroeger had ik een zelfbouw nas gemaakt, maar ik ben al snel overgeschakeld naar een Synology waar ik nog altijd zeer tevreden over ben! Ik zou nu dus ook graag een bestaand systeem willen kopen ipv het terug zelf te gaan bouwen.

Ik lees dat verschillende mensen met ongeveer dezelfde vereisten als mij een Celeron G1610T nemen en hiermee voldoende hebben. Nu wil ik later altijd wel een upgrade doen, maar ik heb schrik dat als ik de Celeron G1610T ga nemen, dat ik deze al binnen het half jaar ga moeten upgraden.

Dus ik twijfel op dit moment tussen deze twee:

HP ProLiant MicroServer Gen8 Celeron G1610T 2GB RAM+ HP 8GB 2Rx8 PC3-12800E-11 Kit voor €287 (excl btw)
Aangezien dit systeem ruim onder mijn budget zit, zou ik hier snel een upgrade kunnen gaan doen naar een SSD

HP ProLiant MicroServer Gen8 G2020T 2GB RAM + Kingston KTH-PL313E/8G voor €525 (excl btw)
Als ik dit systeem heb, dan zullen er geen upgrades gebeuren in de nabije toekomst

Nu weet ik dus niet goed wat ik hier moet kiezen. Ga ik iets hebben aan een SSD als ik een mindere processor heb, of kan ik dan beter gaan voor de duurdere versie maar zonder ssd?

[ Voor 6% gewijzigd door stefve1 op 29-03-2015 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:16
Heb je in je budget wel rekening gehouden met schijven als je XPenology wil gaan draaien. XPenology gaan draaien met een data store die al op een synology staat zal namelijk niet echt optimaal zijn en je niet echt een voordeel gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Dennism schreef op zondag 29 maart 2015 @ 19:22:
Heb je in je budget wel rekening gehouden met schijven als je XPenology wil gaan draaien. XPenology gaan draaien met een data store die al op een synology staat zal namelijk niet echt optimaal zijn en je niet echt een voordeel gaan brengen.
Bedankt voor de opmerking, ik ben daar niet duidelijk in geweest. Ik wil XPenology gaan draaien om het eens te testen, en ik heb hiervoor nog enkele schijven liggen die ik daarvoor wil gaan gebruiken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door stefve1 op 29-03-2015 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:53

zeroday

There is no alternative!

Ik heb inmiddels de Celeron Versie van de ms gen8 van ESXI 5.5 naar ESXI 6 overgebracht.
Momenteel zit er 10GB in, gaat naar 16GB ..
heb me dit weekend door wat verschillende issues heen zitten te worstelen met 6.0

- 6.0 wordt door HP ondersteund
- upgrade van 5.5 naar 6.0 is mogelijk
Maar omdat ik met een resourcepool werk waren hier wat instellingen verdwenen die ervoor zorgden dat er geen memory beschikbaar was voor de vm's, wat instellingen wijzigen en dat was ook opgelost.

- in eerste instantie bleek alles redelijk goed te werken, totdat ik toch wel wat problemen in de client kreeg (geen console krijgen was het eerste probleem)

- Daarna kreeg ik grote problemen om een OVA image te installeren. De start van een virtuele server bleef op 45% hangen, na reboot was de vm weg en dacht ik, mooi.. maar toen crashte weer een andere vm die daarvoor zonder problemen werkte .. (kon niet meer gestart worden, bleef hangen op 45% direct na poweron)

- client kreeg geen toegang meer, time-out error warnings

Dus zondag op onderzoek uit ..

- mijn root wachtwoord: ineens reset naar leeg, (zelfs na het opnieuw instellen en voor de updates voor een 2e maal een spontane reset van het wachtwoord naar leeg .
- ssh aan / uit: ging niet meer
- na reboot werkte dat weer maar ik kreeg de fout: sh can't fork
- Advies zou zijn om de HP-AMS te upgraden naar een bepaalde versie, het bleek dat ik een versie draaide, die niet te boek stond als een memory leak versie, maar dan nog, de verschijnselen wezen daar wel naartoe. (nb, dit probleem staat / stond niet als een esxi 6.0 issue te boek, maar wel voor 5.5)
- HP-AMS upgraded nadat de bak opnieuw was gestart en geen enkele VM actief was (met een upgrade die voor 5.5 bedoelt was, echter installeren/upgraden werkte zonder problemen binnen 6.0

- daarna nog een critical upgrade van esxi 6.0 erover (ssh werkte normaal, dus geen can't fork error). In de release notes kon ik niet echt vinden of mijn issue daar aan gerelateerd kon/kan zijn. Ik dacht zelf dus eerder de HP-AMS die het probleem veroorzaakte.

Het lijkt nu dat eea weer draait zoals ik verwacht: ik zie de vm weer opgestart worden in de console van de client zoals ik dat voorheen ook zag, maar dat zal dus de aankomende 1 a 2 weken uitwijzen.

nb: de hypervisor zelf werd unresponsive, de vm's die gestart konden worden of waren werkten gewoon goed.

[ Voor 13% gewijzigd door zeroday op 13-04-2015 08:00 . Reden: textuele veranderingen ivm zinconstructie ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:53

zeroday

There is no alternative!

stefve1 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 20:54:
[...]

Bedankt voor de opmerking, ik ben daar niet duidelijk in geweest. Ik wil XPenology gaan draaien om het eens te testen, en ik heb hiervoor nog enkele schijven liggen die ik daarvoor wil gaan gebruiken ;)
ik heb een 2e HP ms gen8 die ik alleen als nas gebruik
ook 10GB, 4x3TB wordt gestart vanaf een USBmemory stick waar alleen grub op staat en die dan een 2,5" hdd aanroept waarop OpenMediaVault draait .. als NAS software.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parsnep
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-09 19:22

parsnep

Cloud-Master

en tweedehands de Dell PowerEdge 1900 van V&A aangeboden: Dell Poweredge servers

V&A | Everything to the Cloud!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Met ruim 60dB in idle :D

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parsnep
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-09 19:22

parsnep

Cloud-Master

RGAT schreef op maandag 13 april 2015 @ 08:31:
[...]

Met ruim 60dB in idle :D
Jep, maar wel redelijke specs, de meeate servers maken veel geluid (behalve de servers die dat niet doen natuurlijk )

V&A | Everything to the Cloud!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
parsnep schreef op maandag 13 april 2015 @ 08:50:
[...]

Jep, maar wel redelijke specs, de meeate servers maken veel geluid (behalve de servers die dat niet doen natuurlijk )
Dat klopt, maar met 60dB is zo'n server nauwelijks nuttig voor thuisgebruik tenzij geluid je echt niets uit maakt en je geen buren hebt ;)
Ik zou in dit geval gewoon een simpele desktop in elkaar zetten, het gaat niet 24/7 draaien en doet 1 VM, soms een paar, simpele desktop met hardeschrijf is zat als begin.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
parsnep schreef op maandag 13 april 2015 @ 08:50:
[...]

Mijn server hoor je anders nauwelijks, en dan eigenlijk alleen maar vanwege een luidruchtige niet-PWM casefan.

W.B. de server: ook al hoeft het niet 24/7 te draaien, dan zou ik nog steeds voor de Xeon gaan als dat binnen het budget past. De TDP van dat ding is grappig genoeg lager dan de andere CPUs (en zal dus wss. wat stiller zijn) maar hij kan wel d.m.v turbo boost de beste prestaties leveren als het nodig is: vergelijking. Ook is het handig om met het oog op doorverkoop of mogelijk nu nog niet bekende doeleinden voor die Xeon te gaan. Geheugen en disks zijn makkelijk te upgraden, maar de CPU vaak niet.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
stefve1 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 12:34:
Bedankt voor de reacties!

Ik heb eens goed nagedacht over mijn vereisten en mijn budget. Ik zal ze even opnieuw opsommen:

Vereisten:
  • 'Vlot' 1 windows 7 client kunnen laten draaien (Hier komt geen zware software op). Als ik naast deze client nog een windows server kan laten draaien is dit een pluspunt, maar op dit moment zeker nog niet nodig.
  • XPenology
  • minimum 10GB RAM
  • Later eenvoudig te upgraden (Ram, cpu, ssd)
  • Max budget op dit moment 500-550€ (exclusief btw)
<snip>

Ga ik iets hebben aan een SSD als ik een mindere processor heb, of kan ik dan beter gaan voor de duurdere versie maar zonder ssd?
Ik weet niet of je op een hp microserver wel win7 (of win8) kunt draaien eigenlijk. Er zijn namelijk geen drivers voor beschikbaar.
Ik heb zelf de gen8 celeron met 2gb ram en een ssd en die draait server 2012 r2 essentials als een zonnetje. Of de ssd echt nodig is is een tweede, het booten duurt namelijk vooral lang omdat er allerlei hp tools draaien voordat windows opstart. Ik heb die ssd vooral omdat 1) ik die nog had en 2) omdat die in het dvd speler gedeelte past en ik dus 4 bays overheb voor hdds.
Heb ook een n40l 4gb ram met server 2008 r2 (op een hdd), draait ook maar is wel een stuk langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Ik ben het hier vegeten te melden, omdat ik vooral bezig was in het aparte HP Microserver Gen8 topic, maar op dit moment heb ik (al een paar dagen) een Microserver Gen8 Celeron met 10GB ram en een SSD. Ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Ik kan makkelijk 2-3 VM's tegelijk draaien (Xpenology, W7 en W8).

Nogmaals bedankt iedereen voor alle tips in info!
Pagina: 1