Toon posts:

Vreemd overclock probleem.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo mede Tweakers :*) .

Kort geleden besloot ik eens mijn i5 2500k te overclocked op mijn MSI Z77A-G43. Na wat er mee te spelen kreeg ik een (volgens intel burn test) een stabiele overlock van 4,3Ghz op de standaard test. Hierna probeerde ik voor de zekerheid een wat zwaardere test uit te voeren. Kort na het starten deed mn pc een hard-reset waarna ik een melding kreeg dat de Overclock faalde. Alles terug gezet naar default en de pc starte weer normaal op.

Nu is het echter zo dat, maakt niet uit hoe klein, elke overclock faald. De pc komt niet eens voorbij de POST. Tijdens te stress test werd de CPU niet echt idioot heet (rond de 80 graden op het moment van crashen wat zover ik het weet ver onder het limiet van de CPU zit).

Iemand enig idee waarom dit gebeurt? Ik snap namelijk niet hoe mn pc volledig stabiel draait met standaard snelheden maar een overclock van 100mhz niet eens door de POST komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Wat zijn je voltages, wat voor memory, heb je je base klok omhoog gegooit of je multiplier?

Maak wat screenshots met gpu-z open, cpu en ram

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Had alleen de multiplier naar 43 gezet. Met een voltage van +0.12 geloof ik.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AOLahRl.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qkMGt4p.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Zo te zien niks mis mee.

Probeer eens met 1 Ram module en doet hij het dan nog even de andere module erin stoppen. ook kan je je voeding testen of even een andere gebruiken.

Welk geheugen heb je kan het wel op 1.5v draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 00:53

mirno

私の名前はMirnoです

Moederbord meld dit zeker. Probeer je BIOS eens up te daten. Lijkt alsof er een foutje inzit...
Wellicht de veiligheid in de BIOS uitschakelen? Zodat hij dit niet meer meld, moet je wel zelf ff beter opletten tijdens de stress testen.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Clear cmos al geprobeerd?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2015 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
mirno schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 18:03:
Moederbord meld dit zeker. Probeer je BIOS eens up te daten. Lijkt alsof er een foutje inzit...
Wellicht de veiligheid in de BIOS uitschakelen? Zodat hij dit niet meer meld, moet je wel zelf ff beter opletten tijdens de stress testen.
Wat meld het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Wanneer een overklok faalt. Deze melding komt voor windows, dus vanuit het moederbord zelf. Dus daarom denk ik dat een BIOS-update kan helpen.
Misschien ziet hij de temperaturen als te hoog, waarna het bord zichzelf reset.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Ha ok mirno

Ik heb begrepen dat hij zonder overklok wel goed draaid, en daarom dacht ik meer hardware matig bv ram we weten nog niet wat voor ram latten Fred heeft! Verder is het handig als Fred alle specs erbij zet.

Ook kan Fred alle niet relevante hardware loskoppelen.

[ Voor 24% gewijzigd door undeepdiver op 26-03-2015 18:40 . Reden: extra vragen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Ja dat kan idd ook. Maar als er een hardware defect is, zou je hier vaak al last van moeten hebben, vandaar dat mijn eerste gedachten uitkomt bij de software van het moederbord. Ook is dit het meest simpele om te doen. Even de BIOS updaten en ander de veiligheid in de BIOS uitschakelen, krijg je ook die melding niet meer, misschien een sensor die verkeerd meet ofzo, waardoor ie dat aldoor aangeeft.

Mocht dat niet helpen kan het idd aan de hardware liggen. Maar ik zou eerst software procedures proberen, en daarna pas de hardware.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mirno lijkt idd gelijk te hebben. Heb gister even een nieuwe versie van de BIOS geflashed en alles lijkt nu correct te werken. Echter zijn hierbij ook alle instellingen terug naar default gezet dus ik weet niet of een Clear CMOS hetzelfde effect zou hebben gehad.

In ieder geval ontzettend bedankt voor de hulp :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Fred heb je hem alweer overgeklokt? En natuurlijk willen we de results zien pics please😆

1.0 Mirno 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Ik ben ook erg benieuwd.
Heb zelf een i7 4770k op een MSI GD65 Z87 bord. Met een Noctua D-14 koeler, maar ik kom niet boven de 4,2GHz :(

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom niet veel hoger met mn Cooler Master Hyper 412S:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/H3jVnac.png

Ik kan misschien hoger gaan als ik een betere koeler had. Maar omdat ik High Profile RAM heb (leek toen een goed idee. Mijn eerste PC build he 8)7) heb ik de fan van deze koeler op de achterkant bevestigd en dient deze dus alleen als pull.

Bij stresstesten komt een van de cores (en de bios gebruikt de hoogste wanneer het kijkt naar oververhitting) rond de 87 graden. Weet niet precies waar de i5 2500k de grens trekt (geloof ergens rond de 100 graden) maar dit is me heet genoeg. Bij normaal intensief gebruik (renderen van een model in Blender) komt geen van de cores boven de 75 graden uit. Wat ik heel acceptabel vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Fred 4.3 met 1.4 v...omg

Sandy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1

Leest het 1155 topic eens door! Bijna elke 2500K doet 4500Mhz onder de 1.4 anders heb jij echt een slechte 8)7

[ Voor 80% gewijzigd door undeepdiver op 27-03-2015 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 13:29
Ik kan je deze post aanraden: millman in "Sandy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1"

Kijk ook eens even naar de laatste paar posts in het topic die hierboven vermeld is aangezien ik zelf ook enkele vragen had over OC'en.

Ik heb net dezelfde CPU en deze loopt nu stabiel op 4.5 GHz (1.325V):

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lKm8kHN.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beter?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ptf3lBW.png

4.7 reset het systeem bij een stresstest en 4.6 crasht de video kaart tijden stresstesten. Overigens springt het voltage wel wat in het rond. Met pieken van 1.4 en dippen van onder de 1.32 (beide onder load). Ergens een setting in de BIOS die de stabiliteit zou moeten verbeteren gezien de voltage met 0.04v verlaagt is. Weet alleen niet hoe hier naar gekeken wordt door meer ervaren overclockers.

Edit: Internal PLL Overvoltage heet die BIOS setting.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2015 14:35 ]

Pagina: 1