Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-06 11:57
Calco biedt als enige (?) een unieke MasterClass aan voor niet-IT'ers die wel affiniteit met IT hebben en graag de switch naar die sector willen maken. Ik ben zelf student Bestuurskunde die veel affiniteit met IT heeft en heb overwogen om mijzelf aan te melden voor dit traject. Ik kon er echter, buiten van Calco zelf, bijna geen informatie over vinden.

Er is op Tweakers al een topic hierover, maar die is gestart in 2009 en de laatste reactie is van 2010 (klik). Inmiddels zijn we weer 5 jaar verder.

Ik wilde daarom dit topic openen om te kijken of er Tweakers zijn die:
  • Dit traject zelf gevolgd hebben.
  • Mensen / Collega's kennen die dit traject hebben gevolgd.
  • Een soortgelijk traject bij een andere aanbieder gevolgd hebben.
Wat is die Calco MasterClass precies?

In de woorden van Calco zelf (via):
De Calco MasterClass® is bij uitstek hét traineeship voor recentelijk afgestudeerde hoogopgeleiden en academici met interesse in de brede carrièremogelijkheden van de ICT-sector. Ruim 95 procent van onze MasterClassers heeft geen ICT studieachtergrond, maar wél affiniteit met ICT. Daarnaast ben je:

(Bijna) HBO of WO afgestudeerd ongeacht de studierichting*
- Communicatief vaardig
- Proactief
- Flexibel
- Verhuisbereid
- Reisbereid

Onze trainees hebben de meest uiteenlopende studieachtergronden waaronder: [...] Kortom, elke studie is welkom!

Wat?
De Calco MasterClass® is een uniek tweejarig traineeship, waarvan je de eerste 2 maanden (met salaris) een intensieve, interne opleiding volgt op ons hoofdkantoor in Maarssen. Je maakt kennis met de veelzijdige wereld van ICT en er wordt veel aandacht besteed aan je communicatie- en presentatievaardigheden.

Aansluitend ga je voor de duur van 22 maanden aan de slag bij één van onze opdrachtgevers: toonaangevende bedrijven die vrijwel uitsluitend behoren tot de top tweehonderd van Nederlandse bedrijven en actief zijn in onder andere het bank- en verzekeringswezen, de zorgsector, de industrie en de overheid. Je gaat als trainee hier bijvoorbeeld aan de slag als (junior) informatieanalist, applicatiebeheerder, tester, programmeur of projectleider.

Het is ook mogelijk om na de opleidingsperiode intern door te stromen naar Calco Informatica en binnen deze bedrijfstak aan de slag te gaan met een of meerdere uitdagende projecten.

Waar?
De eerste twee maanden van de Calco MasterClass® doorloop je een interne opleiding op ons hoofdkantoor in Maarssen. Vervolgens ga je gedurende 22 maanden aan de slag bij één van onze opdrachtgevers, welke verspreid zitten over het hele land maar voornamelijk zijn gesitueerd in de Randstad.

Ga je aan de slag binnen Calco Informatica dan werk je doorgaans afwisselend op ons hoofdkantoor en bij onze opdrachtgevers op locatie.

Waarom?
Bij Calco weten we maar al te goed hoe schaars en waardevol de pareltjes onder de Nederlandse IT professionals zijn. Daarom willen we je zo goed mogelijk leren kennen, krijg je bij ons geen nummer of stempel opgeplakt en blijven we continu in jou en je toekomst investeren.
Daarnaast bieden we jou:

Contract voor onbepaalde tijd (na succesvol doorlopen van sollicitatieprocedure)
Marktconform salaris. Afhankelijk van je prestaties kun je gedurende de tweejarige Calco MasterClass® vier maal stijgen in zowel salaris als prestatiebeloning.
- Prestatiebeloning
- Leaseauto of OV-regeling
- Opleidingsmogelijkheden
- Carrièreperspectieven

Bedrijfscultuur
Binnen Calco heerst een bedrijfscultuur die zich het beste laat omschrijven als 'informeel op formele wijze'. Als ICT zakelijke dienstverlener besteden wij veel aandacht aan onze zakelijke uitstraling maar tegelijkertijd heerst er binnen onze organisatie een werksfeer waar de kernwaarden kwaliteit, betrokkenheid en ambitie centraal staan. Om je tevens verbonden te blijven voelen met de organisatie organiseren wij jaarlijks 10 activiteiten voor alle medewerkers.

Sollicitatieprocedure:
Solliciteer je op de Calco MasterClass®, dan krijg je binnen vijf werkdagen uitsluitsel over het verdere verloop van de sollicitatieprocedure.
Krijg je een positieve beoordeling dan mag je op zeer korte termijn deelnemen aan een selectiedag
Doorloop je deze dag succesvol dan loop je dezelfde dag met een contract de deur uit en start je vaak een maand later in de Calco MasterClass.

Ik hoop dus dat er hier mensen zijn die mij meer kunnen vertellen over de mogelijkheden die een MasterClass als deze mij en anderen zou kunnen bieden. Alles wat er tot nu toe over te vinden is is óf van Calco zelf afkomstig, of minimaal 5 jaar oud. Vandaar dit topic!

edit: dit gaat over Calco omdat het de enige is, voor zover ik weet, die dit aanbieden. Als het algemener moet / minder gericht op één specifiek bedrijf dan geef dat maar aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:21
Allereerst is het goed om dit soort programma in context te plaatsen.

* Dit is geen traineeship zoals grote bedrijven als Unilever, Shell en ABN-Amro die hanteren (met leerplan, interne jobrotation en interne uitstroom).

* Dit is wel een instapfunctie in de detacheringswereld. Trainingen zullen kort gehouden worden om het verlies aan declarabele uren te beperken. De tekst spreekt van een twee maanden durend trainingsprogramma. Op een traject van 2 jaar is dat redelijk, maar niet intensief. Inzet is extern (detachering) en van een zorgvuldig geplande jobrotation kan dus geen sprake zijn; de grillen van de markt bepalen in de praktijk voor een groot deel waar de trainee zijn dagen slijt. En als je na 2 jaar klaar bent, is er geen kaderfunctie binnen Calco, je zult waarschijnlijk als gedetacheerde consultant verder moeten

Ik zou bijzonder goed opletten met twee zaken:

(1) studiekosten/amortisatieregeling (hoeveel sta je na 2 jaar in het krijt als je weg zou willen? staat dat in reele verhouding tot het voordeel dat je van de genoten opleiding hebt? of is het een soort gevangenis om nog enkele jaren langer te blijven terwijl Calco heel weinig incentive heeft om je salaris te verhogen?)

(2) concurrentie- en relatiebeding (heb je voldoende vrijheid om naar "jouw" klant, een andere (potentiele) klant of een andere IT-dienstverlener over te stappen?)

Met die kanttekeningen, in jouw situatie kan een dergeluijk programma wel heel nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:28

sebasd

loopt op espresso

Eens met de opmerkingen van t_captain.. In dat opzicht verschilt het volgens mij niet veel van een Young Professional-programma bij clubs als Sogeti toch? Dus zo uniek is het niet.

En inderdaad, het kan een zeer waardevolle eerste stap in een carriere in de IT (detachering) zijn.. Voor mij heeft het prima gewerkt (niet bij Calco, maar bij Sogeti).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Bedankt voor jullie reacties!

Allereerst: het is inderdaad géén traineeship maar een soort brug van een andere sector / opleiding naar de IT. Het is dan ook vooral gericht op mensen met affiniteit met IT maar geen opleiding hierin.

Bij detachering ben je denk ik altijd afhankelijk van de grillen van de markt, niet?

De amortisatiergeling is inderdaad iets om op te letten. Die schijnt vrij hoog te zien (afgaand op anonieme berichten op internet uit 2009).

Daarnaast geven 'ambassadeurs' van Calco zelf al aan dat je na het tweejarig programma (Calco leidt mensen op op verzoek van klanten) kan kiezen voor een nieuwe klus via Calco of de overstap maken naar het bedrijf waar je tot dan zit. Dus je wordt bijvoorbeeld klaargestoomd als front-end ontwikkelaar (ik zeg maar wat) en gaat dan daarvoor aan de slag bij een klant. Na die twee jaar blijf je daar of ga je naar een andere klus voor Calco.

@sebasd: ik heb even snel bij Sogeti gezocht maar dat lijkt me iets voor IT'ers? Of bekijk ik het verkeerd? Bij Calco is juist de mogelijkheid om als niet-IT'er toch de IT wereld in te gaan wat het aantrekkelijk maakt.

[ Voor 10% gewijzigd door ApexAlpha op 25-03-2015 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-06 22:28
Zelf geen ervaring, maar viavia wel wat van gehoord.

Ze nemen per maand 10 nieuwe mensen aan, waarmee je samen in een soort klasje komt. Eerst heb je een algemeen programma, dacht 2 weken, en dan zijn er bepaalde modules die je volgt.

Na die 2 maanden mogen ze je overal plaatsen waar ze willen. Dus als ze iets voor je hebben in Oost-Groningen, moet je dat nemen. Mocht je dit niet doen, moet je je opleidingskosten (dacht a 18,000 (maar pin me er niet op vast)) terug betalen.

Ze kunnen je zelf natuurlijk ook nog binnen die 2 maanden eruit sturen, bijvoorbeeld als ze denken dat ze niks in hun portfolio hebben wat bij jou past. Dit is vooral als je zelf al duidelijk weet welke richting je op wilt.

Het beginsalaris is vrij laag, maar daar maak je idd wel wat stappen in. Misschien een goede manier om de IT in te komen, maar let goed op de kleine lettertjes in het contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:28

sebasd

loopt op espresso

ApexAlpha schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 16:08:
@sebasd: ik heb even snel bij Sogeti gezocht maar dat lijkt me iets voor IT'ers? Of bekijk ik het verkeerd? Bij Calco is juist de mogelijkheid om als niet-IT'er toch de IT wereld in te gaan wat het aantrekkelijk maakt.
Hoe het nu is weet ik niet, ik ben er al 5,5 jaar weg, maar toen ik begon was dat in een YP-programma met voor de testdivisie iets van 25 mensen (voor die maand). Daarvan hadden er precies twee een informatica-opleiding. De rest varieerde van bedrijfskunde tot geschiedenis.

Als je maar kunt aantonen affiniteit met / interesse in het vakgebied te hebben en logisch na te kunnen denken.

Maar zoals gezegd, misschien is de situatie veranderd intussen. Moet je maar even in het Sogeti-topic vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:13
t_captain schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 14:53:
* Dit is wel een instapfunctie in de detacheringswereld. Trainingen zullen kort gehouden worden om het verlies aan declarabele uren te beperken. De tekst spreekt van een twee maanden durend trainingsprogramma. Op een traject van 2 jaar is dat redelijk, maar niet intensief. Inzet is extern (detachering) en van een zorgvuldig geplande jobrotation kan dus geen sprake zijn; de grillen van de markt bepalen in de praktijk voor een groot deel waar de trainee zijn dagen slijt. En als je na 2 jaar klaar bent, is er geen kaderfunctie binnen Calco, je zult waarschijnlijk als gedetacheerde consultant verder moeten
Dat laatste klopt niet, je wordt inderdaad gedetacheerd bij een klant, maar dit is op basis van een "detavast" constructie. Als er 22 maanden voorbij zijn (dus 24 maanden bij calco) dan ga je in principe in vaste dienst bij de klant.

Ik heb zelf ervaring met een aantal mensen die van Calco komen en ben onder de indruk van het tempo waarin ze zaken oppakken en het werk zich eigen maken. Gecombineerd met de ondersteuning vanuit Calco maken die lui een groeicurve waar je u tegen zegt.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Detavast is nooit meer dan een optie en een intentie in het contract.

De werknemer heeft geen verplichting om bij de klant in dienst te treden; zijn arbeidsovereenkomst is immers met Calco en niet met de klant. In een arbeidscontract kun je nooit een verplichting opnemen om aansluitend een andere arbeidsovereenkomst met een andere tegenpartij te tekenen.

offtopic:
Als dat wel kon, zou het grootschalig misbruikt worden om uitzendwerkers uit te buiten.

Ook aan de klant kun je detavast hooguit als (gratis) optie aanbieden. Geen enkel bedrijf gaat tekenen om een vast contract aan te bieden aan een (dan nog onbekende) consultant, met een startdatum twee jaar in de toekomst.

In de praktijk ontstaat tegen het einde van de 2 jaar een keuzemoment waarbij consultant en klant zich moeten uitspreken om samen verder te willen. Als dat van een van beide kanten niet het geval is, dan komt de consultant terug bij Calco. Volgens de OP biedt Calco een contract voor onbepaalde tijd. Dan heeft men de mogelijkheid om je elders te detacheren of het gesprek te gaan openen over een uitdiensttreding. Natuurlijk kan men ook interne taken geven, maar een detacheringsbedrijf heeft meestal niet zoveel interne functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
@sebasd bedankt voor je reactie. Ik ga het zeker uitzoeken!

@Bob-b190 & t_captain

Ik ben zelf niet thuis in de detacheringswereld. Ik was vooral geïnteresseerd in de mogelijkheid voor non-IT'ers. iets met verkeerde opleiding gekozen...

Daarnaast ben ik nog jong dus verhuizen en reizen is op dit moment geen probleem. Al is de mogelijkheid naar Groningen of zo te moeten geen aantrekkelijk vooruitzicht nee (sorry!).
Ik heb zelf ervaring met een aantal mensen die van Calco komen en ben onder de indruk van het tempo waarin ze zaken oppakken en het werk zich eigen maken. Gecombineerd met de ondersteuning vanuit Calco maken die lui een groeicurve waar je u tegen zegt.
Dit klinkt dan weer erg veelbelovend! (of veeleisend).

Het mooiste voor mij zou zijn mijn opleiding (bsk) te combineren met iets in de IT. Maar je weet natuurlijk nooit waar je terecht komt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Laatst online: 10-02 23:38
@AlexAlpha

Wat Calco doet is niet zo uniek hoor. Je kan als non-IT'er ook kijken naar bedrijven als Capgemini of Accenture. Die nemen ook gerust mensen aan zonder IT achtergrond voor de meer zachte kant van de IT, mits je affiniteit en interesse toont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
@vision Wat is precies de 'zachte kan' van IT? Affiniteit en interesse heb ik wel, al zeg ik het zelf. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
ApexAlpha schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 18:18:
Wat is precies de 'zachte kan' van IT?
De niet-technische functies. Denk aan projectondersteuning, projectleiding, testen en functioneel beheer. Al deze functies is diepgaande technische kennis geen harde eis. Natuurlijk is het wel leuk meegenomen, maar het zal je niet direct tegenhouden.

Bij de harde kant kan je denken aan programmeurs en technisch beheer (netwerkbeheer, serverbeheer, database beheer, werkplekbeheer etc. etc.)

En inderdaad is dit programma niet uniek. Alle grote detacheerders bieden iets vergelijkbaars aan. Als je interesse hebt in iets dergelijks zou ik de programma's met elkaar vergelijken, en dan vooral nog op punten als studieschuld die je opbouwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _vision
ApexAlpha schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 18:18:
@vision Wat is precies de 'zachte kan' van IT? Affiniteit en interesse heb ik wel, al zeg ik het zelf. :-)
Wat CMD-Snake inderdaad zegt en dan heb je ook nog de business kant van IT (of technische kant van de business, net hoe je het bekijkt), denk aan business analist, procesontwerper of informatie-analist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
ApexAlpha schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 10:57:
Het mooiste voor mij zou zijn mijn opleiding (bsk) te combineren met iets in de IT. Maar je weet natuurlijk nooit waar je terecht komt ...
Een tip in dat geval: kijk dan eerder naar sector en niet naar competentie. Binnen sommige bedrijven wordt ook genoeg werk op sectorniveau ingedeeld, omdat sectorkennis soms veel belangrijker is bij sommige werkzaamheden. Zo zal een Java programmeur dat niet heel snel overkomen, maar voor een business analist is juist wel gewenst dat die bekend is met bedrijfsprocessen van een sector (retail, gas & olie, logistiek e.d.).

In het geval van Bestuurskunde zou ik dus kijken of je iets met ICT kan doen binnen de Publieke Sector. Bedrijven als Ordina of Capgemini (om maar wat te noemen) hebben ook vacatures die specifiek hierop gericht zijn, zoals Business Analyst Public Sector. Je hebt dan veel kans op raakvlak met je studie, plus dat solliciteren makkelijker gaat omdat je veel meer kennis van de sector hebt dan een gemiddelde IT-er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyLilPWNY
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-05-2021
Beste,

Ikzelf ben ook zeer geïnteresseerd in zo'n traineeship waarbij je van een IT-leek naar een IT-held wordt getransformeerd, bij wijze van spreke. Heeft iemand ervaring m.b.t. de sollicitatieprocedure zonder afgestudeerd diploma van het HBO maar wel affiniteit en een (kleine) portfolio kan aantonen?

(Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

MyLilPWNY schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:00:
Beste,

Ikzelf ben ook zeer geïnteresseerd in zo'n traineeship waarbij je van een IT-leek naar een IT-held wordt getransformeerd, bij wijze van spreke. Heeft iemand ervaring m.b.t. de sollicitatieprocedure zonder afgestudeerd diploma van het HBO maar wel affiniteit en een (kleine) portfolio kan aantonen?

(Y)
Waarschijnlijk moet je eerst een capaciteitentest maken, zolang je in de top 10% scoort is er wat mogelijk.
Zo was het een aantal jaar geleden iig wel, test op locatie voordat je ook maar je eerste gesprek kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 685046

Hoi! Ik vroeg me af of diegene die het topic begon door de selectie heen is gekomen? En zo ja, hoe bevalt het traineeship? En waar ben je terechtgekomen na deze twee maanden? Ook vraag ik me af of iemand weet hoe moeilijk die selectiedag is.. Ik heb deze namelijk binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 669617

Anoniem: 685046 schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 13:43:
Hoi! Ik vroeg me af of diegene die het topic begon door de selectie heen is gekomen? En zo ja, hoe bevalt het traineeship? En waar ben je terechtgekomen na deze twee maanden? Ook vraag ik me af of iemand weet hoe moeilijk die selectiedag is.. Ik heb deze namelijk binnenkort.
Dan zal ik het op mijn beurt vragen: hoe is de selectiedag? Hoe is jouw ervaring ermee?

-Edit: ik mag zelf volgende week deelnemen, dan zal ik het weten :) -

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 669617 op 26-08-2015 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-06 22:46

Freakie1NL

Grote Baas

En?

Hoe was het voor jullie beide?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeLuna
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-03 20:05

DeLuna

Nieuw.

Ik ben ook erg benieuwd naar eventuele andere ervaringen. Ik ben er ook over aan het nadenken om deze stap te zetten, omdat ik helaas een aantal verkeerde keuzes heb gemaakt wat betreft mijn opleiding(en). :)

• StickyPoundeZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-12-2023
*knip spamachtige oproep*

[ Voor 91% gewijzigd door Rukapul op 01-01-2016 23:13 ]

Everything is possible, until it's not.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Benjiman
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-12-2023
Ondanks dat dit topic al een tijdje oud is zal ik mijn ervaringen delen. Een paar weken geleden heb ik gesolliciteerd voor Calco. Ik werd uitgenodigd voor de analytische test.

Analytische test
Elke maandag wordt deze test gehouden. De multiple choice test wordt afgelegd op een laptop, je krijgt een basic rekenmachine, kladpapier en potlood. De test bestaat uit 3 onderdelen:
  1. Cijferreeksen (10 minuten).
  2. Figuurreeksen (20 minuten).
  3. Redactie sommen: een klein verhaaltje waarbij je een kleine berekening moet maken. (30 minuten)
De vragen zijn niet erg moeilijk, maar de tijdsdruk is groot. Gelukkig zijn dit soort testen goed van te voren te oefenen. In mijn groep haalden 2 van de 6 kandidaten de test, iemand anders die ik sprak was de enige in een groep van 10, maar bij weer iemand anders waren er 4 van de 9 die het haalden. In ieder geval, als je deze test haalt ga je dezelfde week nog op sollicitatiegesprek.

Sollicitatiegesprek
Dit gesprek heb je met personeelszaken. Je mag iets vertellen over je motivatie en dan stellen ze je een aantal vragen. Er zitten wat standaard sollicitatiegesprek vragen tussen zoals: "beschrijf jezelf in 5 woorden", of "welke werksituatie zou je niet leuk vinden?" Verder vragen ze of je het goed vindt om te verhuizen voor je klus (of ver te reizen) en of je het oké vindt dat Calco bepaald bij welke klant je wordt ingezet en op welke functie. Ik vond het even slikken om te beseffen dat je hier zelf zo weinig inspraak in hebt, maargoed, je kunt er denk ik wel op vertrouwen dat ze enigszins weten wat ze doen.

Als ze denken dat je affiniteit met ICT en met hun bedrijf genoeg is, doen ze je een aanbod en mag je door naar het arbeidsvoorwaardengesprek.

Arbeidsvoorwaardengesprek
Je krijgt een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Er zit een amortisatie van <geldbedrag> bij, die kwijt wordt gescholden na 25 maanden. Dit is vooral zodat andere bedrijven je niet zomaar over zullen nemen. Je salaris begint met een startsalaris, wat je krijgt tijdens de eerste 2 maanden opleiding. Daarna kan het een paar weken duren voor je ingezet wordt bij een klant en dan krijg je bovenop je startsalaris een hoger salaris. Na 6 maanden, 12 maanden, 18 maanden en 24 maanden heb je een functioneringsgesprek en gaat je salaris omhoog met een bedrag.
Ik noem even niet de exacte bedragen, maar voor zover ik kan vergelijken met vrienden die ook net afgestudeerd zijn begin je iets lager, maar groei je wel een stuk sneller in salaris.

Daarnaast krijg je vakantiegeld in mei en een maandsalaris als je het hele jaar niet ziek bent geweest in januari (of een gedeelte als je een paar dagen ziek was).

Qua vervoer krijg je tot je bent ingezet bij een klant een NS business card waarmee je op het traject thuis - Maarssen gratis kunt reizen en vanaf je inzet bij een klant kan je kiezen tussen een gratis OV jaarkaart of een betaalde lease auto. Daarnaast kun je ook kiezen voor kilometervergoeding als je zelf een auto hebt.

De opleidingen die je krijgt zijn:
  • Basisopleiding Masterclass
  • Standaard Specialisatie Masterclass
  • Scrum PSM I
  • Databases & SQL Foundation
  • ITIL Foundation
  • Prince2 Foundation
  • Managementvaardigheden
Verder heb je een onbeperkt opleidingsbudget om dingen bij te leren (die relevant zijn voor je werkzaamheden).

Ik ga in september beginnen, tegen die tijd zal ik mijn ervaringen verder delen.

Disclaimer: de sollicitatieprocedure zoals in dit bericht is beschreven is een momentopname van de procedure in juli 2016. Deze sollicitatieprocedure kan in de toekomst anders zijn. Als je overweegt te solliciteren bij Calco, adviseer ik om hun website te bekijken en ze direct te contacteren als je meer informatie wilt hebben en je niet te laten leiden door informatie uit dit bericht, wat op dat moment mogelijk niet meer actueel is.

Bewerking op 2-aug-2016: wat informatie geschrapt.
Bewerking op 26-aug-2016: spel- en taalfouten verbeterd.

[ Voor 16% gewijzigd door Benjiman op 26-08-2016 16:16 . Reden: spel- en taalfouten verbeterd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viince1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-04-2024
Thanks voor het delen, verdient een complimentje!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 807733

Ik ben inmiddels ruim een halfjaar aan de slag bij Calco, dus kan wellicht nog wat meer informatie toevoegen aan de uitgebreide post van Benjiman :)

Sollicitatiegesprek
Ik heb eerlijk aangegeven tijdens dit gesprek dat ik wel reisbereid was (max 1 uur enkele reis) maar niet verhuisbereid. Dat was oké, ze zullen je ook niet zomaar in Groningen o.i.d plaatsen als je hebt aangegeven dat niet te willen. Uiteindelijk werk ik nu nog geen 10 km van mijn huis.

Arbeidsvoorwaardengesprek
De leaseauto is alleen 'betaald' in de zin dat je de bijtelling moet betalen, vind ik verwaarloosbaar (benzine wordt voor je betaald, ook voor de 12.000 km die je per jaar privé mag rijden).

Opleidingen
De opleidingen die Benjiman noemt zijn voorbeelden; welke opleidingen je volgt ligt aan:
1) de vraag van de markt
2) jouw eigen vaardigheden/interesses
3) hoelang het duurt voor je bij een bedrijf ingezet kan worden. In de tussentijd kun je natuurlijk meerdere opleidingen afronden op kantoor in Maarssen.

Mijn ervaring tot nu toe
Ik mocht precies na mijn 2 maanden opleiding aan de slag als IT projectleider bij PostNL, ondanks dat ik geen IT achtergrond heb. Ik heb het afgelopen halfjaar heel veel geleerd en ik realiseer mij dat ik mijn huidige functie niet zo snel 'op eigen houtje' had kunnen krijgen. Dus Calco is precies wat ze zeggen; een handvat om snel een carrière in de IT op te bouwen, ongeacht je opleidingsachtergrond. Het belangrijkst is je affiniteit met IT, binnen de IT kun je tenslotte heel veel kanten op. In mijn ogen is Calco meer een detacheringsbureau dat erg goed is in wat ze doen, dan een traineeship. Ik heb veel geleerd in mijn eerste 2 maanden (en een aantal certificaten behaald), maar het is vooral het netwerk van Calco waar ik van heb geprofiteerd. Ze hebben connecties binnen bijna alle grote werkgevers in Nederland, en weten je daar als onervaren IT'er toch mooi te verkopen. Daarnaast organiseren ze meerdere keren per jaar uitjes voor alle werknemers, wat tot nu toe telkens erg gezellig was.

Kortom; als je de IT in wilt zonder IT opleiding raad ik Calco sterk aan. Als je niet zeker bent over de IT (zoals ik) dan zijn de 2 opleidingsmaanden heel nuttig om een beter beeld te krijgen bij wat de IT eigenlijk inhoudt. Als je dan ontdekt dat het niks voor jou is, kun je zonder boete gewoon met het programma stoppen (binnen 2 maanden!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 785355

Hallo!

Dank alvast voor de informatie hierboven.
Binnenkort mag ik de test komen maken bij Calco. Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit best wel spannend vind. Ik ben erg enthousiast over Calco en zou dan ook graag de test willen halen.

Zoals Benjiman aangeeft duurt de test 60 minuten. Er zit tijdsdruk op elke vraag dus neem ik aan dat je bijvoorbeeld 20 seconden per vraag hebt. In dat geval is er een totaal van 180 opgaven.. :| Is mijn aanname juist? Ik weet echt niet zo goed wat ik me bij de test voor moet stellen. Zijn er goede sites waar ik de test goed kan voorbereiden met vergelijkbare vragen en tijdsdruk? En wat kan ik verwanten over de moeilijkheidsgraad van de vragen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rufus1123
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-11-2024
Bedankt voor alle informatie hierboven.
Ook ik ben geinteresseerd in het switchen naar een baan in de IT. Ik hoop aan het einde van het jaar te promoveren als natuurkundige. Tijdens mijn PhD heb ik wel veel geprogrammeerd in c++, maar daarnaast heb ik niet heel veel programmeer ervaring in andere talen. Nu vind ik het programmeren wel heel leuk om te doen en wil ook graag meer over programmeren leren.
Ik vraag me af of Calco voor mij daarin een goede keuze is. Zoals hierboven al gezegd is, kan dit een ingang zijn naar vanalles wat met IT te maken heeft, en niet per se met programmeren.
Weten jullie of er andere opties zijn om zonder IT-opleiding toch aan de slag te gaan als programmeur? Ik zou graag meer vergelijking hebben aangezien er hierboven toch wat zorgen onstonden met betrekking tot de hoge en langedurige amortisatie regeling van Calco.

@Mich_15
De website van Calco zelf heeft 4 voorbeeldvragen, maar ik denk dat je deze al wel gevonden hebt. Ik denk dat ik een paar IQtesten (het reken/rijen/patronen en ruimtelijk inzicht-gedeelte) ga oefenen voordat ik hun test afneem. Veel succes alvast. Ik ben geinteresseerd in je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchitectOfDoom
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-03-2023
Rufus1123 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 00:05:
Bedankt voor alle informatie hierboven.
Ook ik ben geinteresseerd in het switchen naar een baan in de IT. Ik hoop aan het einde van het jaar te promoveren als natuurkundige. Tijdens mijn PhD heb ik wel veel geprogrammeerd in c++, maar daarnaast heb ik niet heel veel programmeer ervaring in andere talen. Nu vind ik het programmeren wel heel leuk om te doen en wil ook graag meer over programmeren leren.
Ik vraag me af of Calco voor mij daarin een goede keuze is. Zoals hierboven al gezegd is, kan dit een ingang zijn naar vanalles wat met IT te maken heeft, en niet per se met programmeren.
Weten jullie of er andere opties zijn om zonder IT-opleiding toch aan de slag te gaan als programmeur? Ik zou graag meer vergelijking hebben aangezien er hierboven toch wat zorgen onstonden met betrekking tot de hoge en langedurige amortisatie regeling van Calco.

@Mich_15
De website van Calco zelf heeft 4 voorbeeldvragen, maar ik denk dat je deze al wel gevonden hebt. Ik denk dat ik een paar IQtesten (het reken/rijen/patronen en ruimtelijk inzicht-gedeelte) ga oefenen voordat ik hun test afneem. Veel succes alvast. Ik ben geinteresseerd in je bevindingen.
Eerlijk gezegd, als je een natuurkunde achtergrond hebt met wat programmeerervaring, kan je ook direct solliciteren bij een grote IT boer als Capgemini/Accenture/Avenade/Ordina/Atos/InfoSupport (deze laatste is vrij streng, maar tering, wat een competente club is dat!). Van Capgemini weet ik dat ze ook masterclasses aanbieden op het gebied van programmeren. Ik zou met jouw kwalificaties eerder voor een dergelijke werkgever kiezen, dan voor Calco. Dat vind ik toch meer iets voor Theologen die het licht hebben gezien en vervolgens 'ik-ben-van-de-processen-niet-van-de-inhoud'-projectmanager worden.

Dat heeft ook te maken met de arbeidsvoorwaarden; bij Capgemini (mijn vorige werkgever) hanteren ze een all-you-can-eat model mbt trainingen en geen terugbetalingsregeling. Ik zou die eerste paar jaar gebruiken om als een ware Kirby je helemaal vol te eten met kennis. Die mogelijkheid heb je bij Calco niet; die willen toch de eerste twee maanden bankzitten maximaal terugverdienen.

Laat je niet afschrikken door de vacature teksten, er is een tekort aan ontwikkelaars, dus solliciteer en laat zien dat je gemotiveerd bent om je in IT te verdiepen.

[ Voor 5% gewijzigd door ArchitectOfDoom op 25-10-2016 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:41
In hoeverre Calco geschikt is als programmeur weet ik niet. Ik ben zelf als niet iter bij een grote detacheerder aan de slag gegaan, laatst hoorde ik dat ongeveer 80% van onze young professionals geen it studie heeft gedaan. Shop vooral rond, er zijn meer mogelijkheden.

Edit: mijn bericht kruiste de vorige reactie, beetje mosterd na de maaltijd zo

[ Voor 13% gewijzigd door Jealgu op 25-10-2016 07:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-06 11:56

Vickiieee

Kritische lezer.

Zelf kom ik zojuist van de sollicitatie bij Calco, nadat ik afgelopen maandag de selectieronde doorstaan heb. Als het goed is krijg je in de mail die je van Calco krijgt een paar tips met betrekking tot sites waar je kan oefenen met de opgaven. Dit is o.a.: https://www.fibonicci.com/nl/ (hier kan je alle onderstaande opgaven oefenen).

De selectiedag:
Mocht jouw motivatie voldoende goed zijn om uitgenodigd te worden, dan mag je komen op een van de selectie dagen. Welke dit is wordt telefonisch met je besproken. De test zelf bestaat uit een aantal onderdelen, te weten (ook in deze volgorde):
- 26 cijferreeksen (10 minuten de tijd voor);
- 40 figuurreeksen (20 minuten de tijd voor);
- 20 redactionele sommen (30 minuten de tijd voor).

In totaal ben je dus een uur bezig, tenzij je de test sneller door loopt, maar mijn advies is om alle tijd te nemen die je hebt. Je gaat het in verband met de oplopende moeilijkheid namelijk nodig hebben.
Voor elk goed antwoord krijg je een punt, voor elk fout antwoord gaat er 1,25 punt af, en bij elk niet ingevulde vraag gaat er 1 punt af. Mocht je iets dus niet weten, NIET gokken, maar de vraag open laten. Zo heb je minder punten aftrek mocht je het alsnog fout hebben.

Als je klaar bent met de test mag je weer in de wachtkamer gaan zitten met de rest van je selectiegenoten. Na een tien/vijftien minuten wordt (in groepjes) bekend gemaakt of je het gehaald hebt of niet. Hierna wordt direct het sollicitatie gesprek ingepland (vaak dezelfde week nog).

De sollicitatie:
Tijdens de sollicitatie (die je met twee mensen hebt, een recruiter en nog iemand (of twee recruiters)) worden een aantal praktische vragen aan je gesteld. Niet veel bijzonders, dus niet de moeite waard om op in te gaan (denk aan strafblad ja/nee, verhuisbereid ja/nee, ethische bezwaren om in een bepaalde branche te werken etc.). Verder vragen ze naar je achtergrond, hoe je bij Calco uit kwam, wat voor opleiding je gevolgd hebt en waarom, en waarom je voor Calco gekozen hebt. Een bij de sollicitatie erg belangrijk punt om goed duidelijk te maken, is jouw motivatie om bij Calco te willen werken (in de IT dus). Waarom moeten zij jou kiezen, waarom wil jij in de IT werken etc.

Verwoord dit goed, want dit is bij mij het struikelblok geweest. Ik heb namelijk geen ervaring met programmeren bijv. Maar als ik daadwerkelijk dusdanig geïnteresseerd ben in een baan in de IT dan wel de Masterclass, misten ze bij mij het gedeelte motivatie door bijvoorbeeld al geprogrammeerd te hebben (terwijl hier mijn interesse niet eens echt ligt, dus dat ik (nog) niet geprogrammeerd heb lijkt me dan logisch. Ook aangegeven dat ik bijvoorbeeld meer geïnteresseerd ben in 'informatieanalist' dan in applicatieontwikkelaar, en daarmee dus het programmeren, maar dat was schijnbaar niet genoeg.)

Voor iedereen die nog wat met de Masterclass wil gaan doen: succes!

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik kan mij goed vinden in de opmerking van Aerevan. Ik heb met een flink aantal Calco'ers en ex-Calco'ers samengewerkt en je merkt dat ze daar proberen om personeel zo snel mogelijk bij een klant weg te zetten en de klant grotendeels verantwoordelijk te maken voor opleiding en training. Het idee is ook dat het personeel na twee jaar overgenomen worden door de klant dus een lange termijn investering is vaak niet van toepassing.

Als je echt programmeur wilt worden ben je mijn inziens beter af bij een bedrijf dat je blijvend kan onderwijzen gedurende je carrière en waar ook veel ervaren mensen zitten die jou kunnen ondersteunen. Kies een bedrijf met een goede hoeveelheid senior ontwikkelaars. Als ze die niet hebben laat dat eigenlijk al genoeg zien.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:10

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Ik ga zometeen naar de slectiedag, heb (denk ik) veel gehad aan de tips uit dit topic. Enige nadeel in mijn geval is dat ze zo snel een gesprek in willen plannen... Ik wacht namelijk nog op een reactie van Capgemini voor een vergelijkbare functie, en wil daar toch wel wat liever werken als ik de verhalen zo lees. Maar hé, alles om weg te komen waar ik nu zit :P

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Timing is alles. Plan je sollicitaties zo, dat je uiteindelijk rond hetzelfde moment aan het einde bent van het traject. Dan kun je alles op een rijtje zetten en kiezen welke vacature en welk aanbod het best bij jou past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 834939

Vickiieee schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 13:22:
Zelf kom ik zojuist van de sollicitatie bij Calco, nadat ik afgelopen maandag de selectieronde doorstaan heb. Als het goed is krijg je in de mail die je van Calco krijgt een paar tips met betrekking tot sites waar je kan oefenen met de opgaven. Dit is o.a.: https://www.fibonicci.com/nl/ (hier kan je alle onderstaande opgaven oefenen).

De selectiedag:
Mocht jouw motivatie voldoende goed zijn om uitgenodigd te worden, dan mag je komen op een van de selectie dagen. Welke dit is wordt telefonisch met je besproken. De test zelf bestaat uit een aantal onderdelen, te weten (ook in deze volgorde):
- 26 cijferreeksen (10 minuten de tijd voor);
- 40 figuurreeksen (20 minuten de tijd voor);
- 20 redactionele sommen (30 minuten de tijd voor).

In totaal ben je dus een uur bezig, tenzij je de test sneller door loopt, maar mijn advies is om alle tijd te nemen die je hebt. Je gaat het in verband met de oplopende moeilijkheid namelijk nodig hebben.
Voor elk goed antwoord krijg je een punt, voor elk fout antwoord gaat er 1,25 punt af, en bij elk niet ingevulde vraag gaat er 1 punt af. Mocht je iets dus niet weten, NIET gokken, maar de vraag open laten. Zo heb je minder punten aftrek mocht je het alsnog fout hebben.

Als je klaar bent met de test mag je weer in de wachtkamer gaan zitten met de rest van je selectiegenoten. Na een tien/vijftien minuten wordt (in groepjes) bekend gemaakt of je het gehaald hebt of niet. Hierna wordt direct het sollicitatie gesprek ingepland (vaak dezelfde week nog).

De sollicitatie:
Tijdens de sollicitatie (die je met twee mensen hebt, een recruiter en nog iemand (of twee recruiters)) worden een aantal praktische vragen aan je gesteld. Niet veel bijzonders, dus niet de moeite waard om op in te gaan (denk aan strafblad ja/nee, verhuisbereid ja/nee, ethische bezwaren om in een bepaalde branche te werken etc.). Verder vragen ze naar je achtergrond, hoe je bij Calco uit kwam, wat voor opleiding je gevolgd hebt en waarom, en waarom je voor Calco gekozen hebt. Een bij de sollicitatie erg belangrijk punt om goed duidelijk te maken, is jouw motivatie om bij Calco te willen werken (in de IT dus). Waarom moeten zij jou kiezen, waarom wil jij in de IT werken etc.

Verwoord dit goed, want dit is bij mij het struikelblok geweest. Ik heb namelijk geen ervaring met programmeren bijv. Maar als ik daadwerkelijk dusdanig geïnteresseerd ben in een baan in de IT dan wel de Masterclass, misten ze bij mij het gedeelte motivatie door bijvoorbeeld al geprogrammeerd te hebben (terwijl hier mijn interesse niet eens echt ligt, dus dat ik (nog) niet geprogrammeerd heb lijkt me dan logisch. Ook aangegeven dat ik bijvoorbeeld meer geïnteresseerd ben in 'informatieanalist' dan in applicatieontwikkelaar, en daarmee dus het programmeren, maar dat was schijnbaar niet genoeg.)

Voor iedereen die nog wat met de Masterclass wil gaan doen: succes!
Beste Vickie,

Bedankt voor je informatie hierboven. Ik denk zelf dat ik groot kans maak om aangenomen te worden gezien mijn affiniteit en achtergrond in IT, MITS ik voor de assessment test slaag. Ik heb de proefvragen op de website gezien. Ze zijn opzicht wel te doen, maar ik moet zeker nog flink oefenen. Ik ga zeker fibonicci gebruiken om te oefenen. Zal je ook kunnen vertellen welke andere tips of sites ze hebben gegeven in de mail? Ik heb nog niet gesolliciteerd, maar ik wil wel een voorsprong hebben met het oefenen op de assessment vragen.

Overigens lijkt 10 minuten erg kort voor 26 cijferreeksen! Momenteel kan ik nog net 1 per minuut handelen. De voorbeeld test op Calco's website geeft als het goed is 1 minuut per vraag. Dit is zeker weer anders tijdens de echte test?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 834939 op 03-11-2016 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rufus1123
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik was laatst bij een open dag van calco. Bij dezen deel ik mijn bevindingen.

Het idee van calco is dat ze je snel opleiden en dan verkopen aan hun klanten. Zoals hierboven ook beschreven: 2 maanden bij calco zelf, en daarna wordt je voor 22 maanden ingezet bij een klant. Na deze 2 jaar blijft 90% van de mensen bij de klant. Sommigen komen terug naar calco om opnieuw ingezet te worden. Het is ook mogelijk om zelfstandig ergens te solliciteren. Na deze 2 jaar ben je vrij van de amortisatie regeling (in tegenstelling tot de 4 jaar die ik eerder in een van de calco topics gelezen had).

Over de eerste 2 maanden: De eerste maand wordt een basis gelegd (certificaten Scrum en SQL). Je krijgt dan opdrachten in alle gebieden die iets met IT te maken hebben: analyse, ontwerp, programmeren, testen en beheer. Je hebt ook vaak gesprekken met je accountmanager wiens taak het is om een persoonlijk beeld van je te maken en een bedrijf te zoeken waar jij als persoon goed bij past. In de tweede maand ga je je specialiseren. Ondertussen wordt er ook al een beeld gemaakt van waar je ingezet kan worden. Veel van de mensen die ik sprak werkten er nu 6-8 weken en wisten al waar ze ingezet zouden worden.

Na de eerste 2 maanden: Op basis van je persoonlijkheidsinventariesatielijst die ze van je maken wordt er een bedrijf gekozen waar je op intake-gesprek moet. Calco bereid je hierop goed voor. Meestal wordt je dan aangenomen bij dat bedrijf (4 van de 5 mensen die ik hierover sprak).

Verdict: Ik ben onder indruk van wat calco doet. De accountmanagers maken in minder dan 2 maanden een goed beeld van wie jij bent en in welk bedrijf dat past. Want als jij niet gemotiveerd bent daar, reflecteert dat ook slecht op calco en de accountmanagers. Zo wint iedereen dus. Ik ga er echter toch niet solliciteren. Ik heb al een paar jaar ervaring met C++ en ik weet dat ik in de programmeer richting van de IT wil. Van de workshops die ze hadden voorbereid, concludeer ik dat Calco is meer voor mensen die de IT-wereld in willen stappen, maar nog niet precies weten wat dat precies weten in welke richting precies (programmeren, beheer, ontwerp, etc.). De basis is echt heel algemeen. Zo kregen we bijvoorbeeld in de programmeren workshop uitgelegd wat if-statements en while-loops waren. Maar mensen die zonder ervaring de IT-wereld willen verkennen, raad ik zeker aan even te gaan kijken. Het is wel heel belangrijk dat je gemotiveerd en ambitieus bent.

Dit sluit dus aan bij wat @Aerevan zegt. Bedankt ook voor je suggesties. Ik ga zeker eens zoeken op die bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 853185

Ook in ben aan het kijken naar een IT-traineeship. Ik heb een wo bachelor psychologie afgerond en twijfel of ik aan de slag wil bij een detacheerder, of dat het misschien toch verstandiger is om eerst een master te doen. Ik zou een psychologiemaster van een jaar kunnen doen, maar wel puur voor het papiertje want ik wil dus totaal iets anders. Aan de inhoud van de master heb ik dan dus niet zoveel.. Als ik in de toekomst moet concurreren tegen mensen die wel een mastergraad hebben kan het misschien wel nuttig zijn, ook al heb ik geen master in informatica o.i.d. Heeft iemand hier een advies over?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 853185 op 18-01-2017 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 853185 schreef op maandag 12 december 2016 @ 16:31:
Ook in ben aan het kijken naar de masterclass van Calco. Ik heb een wo bachelor psychologie afgerond en twijfel of ik aan de slag wil bij een bedrijf als Calco, of dat het misschien toch verstandiger is om eerst een master te doen. Ik zou een psychologiemaster van een jaar kunnen doen, maar wel puur voor het papiertje want ik wil dus totaal iets anders. Aan de inhoud van de master heb ik dan dus niet zoveel.. Als ik in de toekomst moet concurreren tegen mensen die wel een mastergraad hebben kan het misschien wel nuttig zijn, ook al heb ik geen master in informatica o.i.d. Heeft iemand hier een advies over?
Denk je echt dat iemand waarde hecht aan jouw master titel psychologie als je de IT in wilt? Dan hechten mensen meer waarde aan een extra jaar of twee werkervaring of kennis van programmeertalen en voorbeeldprojecten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• north
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-06-2024
ik heb in het verleden het masterclass traject doorlopen en heb hier geen spijt van. Tijdens de opleiding "specialiseer" je je in een bepaalde richting (beheer, testen, programmeren, projcentmanagement), waardoor je redelijk wordt klaargestoomd voor je inzet. Let wel, het is echt een snelle opleiding dus het gaat er aan het eind van de rit vooral om dat je belangrijke sleutelbegrippen een beetje kan duiden en ongeveer weet hoe sommige IT-processen lopen. De echte ervaring moet je toch echt zelf opdoen tijdens je inzet. Maar calco let er goed op dat zemensen selecteren die dit ook pro-actief gaan doen en aankunnen, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Mijn specialisatierichting was programmeren. Ik vond het niveau van de specialisatie programmeren goed te doen, maar ik kende al HTML, CSS en een beetje python en javascript voordat ik solliciteerde. Ik ben uiteindelijk ingezet als systeemontwikkelaar en dat was best leuk voor een tijdje. Ligt heel erg aan het bedrijf en de afdeling waar je uiteindelijk terecht komt, maar ik zag mezelf niet voor lange tijd bij mijn opdrachtgever werken. Uitendelijk dus weggegaan na de 2 jaar om meer mijn eigen pad te kunnen volgen.

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-06 18:15

spartacusNLD

This is Sparta!!

north schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 23:10:
ik heb in het verleden het masterclass traject doorlopen en heb hier geen spijt van. Tijdens de opleiding "specialiseer" je je in een bepaalde richting (beheer, testen, programmeren, projcentmanagement), waardoor je redelijk wordt klaargestoomd voor je inzet. Let wel, het is echt een snelle opleiding dus het gaat er aan het eind van de rit vooral om dat je belangrijke sleutelbegrippen een beetje kan duiden en ongeveer weet hoe sommige IT-processen lopen. De echte ervaring moet je toch echt zelf opdoen tijdens je inzet. Maar calco let er goed op dat zemensen selecteren die dit ook pro-actief gaan doen en aankunnen, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Mijn specialisatierichting was programmeren. Ik vond het niveau van de specialisatie programmeren goed te doen, maar ik kende al HTML, CSS en een beetje python en javascript voordat ik solliciteerde. Ik ben uiteindelijk ingezet als systeemontwikkelaar en dat was best leuk voor een tijdje. Ligt heel erg aan het bedrijf en de afdeling waar je uiteindelijk terecht komt, maar ik zag mezelf niet voor lange tijd bij mijn opdrachtgever werken. Uitendelijk dus weggegaan na de 2 jaar om meer mijn eigen pad te kunnen volgen.
Zat je niet vast een een ''schuld''? Ik weet dat Calco in het verleden met een amortisatieschema werkte na de masterclass en je dus voor lange tijd ''vast'' zat bij Calco. Of is dit niet meer het geval tegenwoordig?

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleet
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

Lichtelijke kick.

Zoek naar wat informatie. Ik heb me aangemeld voor de open dag en ben uitgenodigd. Nou is dat allemaal niet zo spannend, want ik kon uiteindelijk geen vrij krijgen van m'n huidige werk. Toch leuk om te weten dat je onmisbaar bent, maar 't werk zelf heeft niet veel niveau.

Mijn vraag is, kun je ook aan de bak komen met MBO (niveau 4)? Ik kreeg een uitgebreide voicemail dat ik was uitgenodigd, en buiten alles, als ik wou kon ik de 15e al beginnen met de traineeship.

Nou heb ik een opleiding Multimedia gedaan, wat op zich positief is want proggen kwam daar ook aan de orde, alleen ben ik zelf gegaan voor de video/animatie kant (kostelijke fout).

Ik weet wat mijn niveau is, helaas was ik in het verleden lui.

Lukt zoiets ook zonder HBO papieren maar met een overduidelijke motivatie/positieve inzet om mezelf te ontwikkelen?

Ik kwam best positief door de proeftesten van Capgemini, helpt dat? :P

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• endomiel
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-03-2022
Ik kick dit topic even omdat ik ook geinteresseerd ben in de traineeship van calco. Ik vraag me alleen af hoe de inzet er na de twee maanden opleiding er uit ziet. Ik ga er vanuit dat de opleiding 40 uur/week in beslag neemt, zijn alle opdrachten daarna dat ook? is er een optie om 32-36 uur (4x8 of 4x9) per week te werken?
En hoe is de werkdruk tijdens de opleiding, ben je thuis veel aan het leren en lezen? Dit is natuurlijk geen probleem maar ik wil graag een indruk krijgen van de verwachtingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• straaljager27
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-06 19:54
Ik ben recentelijk (2 maanden?) bij Calco langsgekomen, bij zowel een Inhousedag als op een selectiedag. Hier had ik me erg goed in verdiept, niet door de selectie gekomen (test is echt heel pittig), maar volgens mij kan ik wel antwoord geven op enkele vragen.

Algemene opmerking: ik vond Calco in eerste instantie een erg fijn bedrijf, met een fijne sfeer, aardige mensen, waar ik graag zou willen werken. Maar ik voel nu ook meer dat het echt een lopende band machine is: je wordt en masse voorbereid. En als je er niet in past kan je er ook gewoon uitgegooid worden. Je wordt vaak beoordeeld. Zo hoorde ik van iemand dat er iemand is uitgezet omdat zij niet pro-actief/assertief genoeg was, hier kreeg ze een 'waarschuwing' voor, en 3 dagen later werd ze eruit gezet omdat de docenten geen verandering hadden gemerkt.
Daarnaast is het gehele jasje-dasje professioneel gekleed zijn, waar kledingvoorschriften heersen als "Overhemd is gestreken. Goed gepoetste schoenen passend bij pak en riem" mij een beetje te veel van de corporate kant. Maar goed, dat is individueel: geef mij maar een omgeving waar je de directeur met 'je' kan aanspreken.
spartacusNLD schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:09:
[...]

Zat je niet vast een een ''schuld''? Ik weet dat Calco in het verleden met een amortisatieschema werkte na de masterclass en je dus voor lange tijd ''vast'' zat bij Calco. Of is dit niet meer het geval tegenwoordig?
Het amortisatieschema is er inderdaad nog steeds. Deze schuld valt weg nadat je 22 maanden daar hebt gewerkt.
(natuurlijk ook logisch omdat zij gewoon veel geld in je pompen, dat je dat 'terug moet betalen' is ook wel logisch. Zelf zou ik hier niet zo mee zitten: je krijgt een betaalde baan, onbepaalde tijd, de 100% match waar ze voor gaan geloof ik ook echt, dus die 2 jaar ergens blijven zal dan geen probleem vormen imo)
Bleet schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 20:44:
[...]
Mijn vraag is, kun je ook aan de bak komen met MBO (niveau 4)? Ik kreeg een uitgebreide voicemail dat ik was uitgenodigd, en buiten alles, als ik wou kon ik de 15e al beginnen met de traineeship.
[...]
Lukt zoiets ook zonder HBO papieren maar met een overduidelijke motivatie/positieve inzet om mezelf te ontwikkelen?

Ik kwam best positief door de proeftesten van Capgemini, helpt dat? :P
Hmm, lastig te zeggen. HBO/WO is wel echt wat ze vragen. Ze willen gewoon een bepaald niveau afleveren bij de klant, (wat je, no offense, eerder op WO hebt dan MBO). Waar ze echt op hameren is je affiniteit met IT, niet alleen dat je dit traject ingaat zodat je geld kan verdienen: je moet het ook echt wíllen. Je kan ze natuurlijk altijd bellen, stuur ze een mail, de recruiters willen je echt wel te woord staan, zorg alleen wel dat je je verhaal gewoon goed hebt klaarliggen. @capgemini testen: geen idee :P.
Daarnaast kan je het altijd proberen, mocht je bij de selectiedag binnenkomen, kan je de test proberen. Die bepaald uiteindelijk of je door mag, en geloof mij: hij is erg pittig.
endomiel schreef op maandag 15 mei 2017 @ 22:13:
Ik kick dit topic even omdat ik ook geinteresseerd ben in de traineeship van calco. Ik vraag me alleen af hoe de inzet er na de twee maanden opleiding er uit ziet. Ik ga er vanuit dat de opleiding 40 uur/week in beslag neemt, zijn alle opdrachten daarna dat ook? is er een optie om 32-36 uur (4x8 of 4x9) per week te werken?
En hoe is de werkdruk tijdens de opleiding, ben je thuis veel aan het leren en lezen? Dit is natuurlijk geen probleem maar ik wil graag een indruk krijgen van de verwachtingen.
Opleiding is idd 40 uur full time. Daarna hangt het van de werkgever af. Sommigen werkten 40 uur, anderen 36, ik sprak iemand die elke vrijdag gewoon vrij had.
Werkdruk tijdens opleiding: véél gebeurd op het kantoor van Calco zelf. Huiswerk meekrijgen was (dacht ik) niet echt van toepassing. Al is het niveau gewoon hoog, met veel info/schakelen/kennis/etc, dus als je een gedeelte niet snapt zal het echt geen kwaad kunnen om in de avonduren nog wat extra te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-06 21:32
Schopje.

Weet iemand iets over de hoogte van het aanvangssalaris, de groei van het salaris en wat zijn de secundaire voorwaarden?

Ook las ik dat bepaalde personen liever naar Cap gaan, waarom is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 00:25
Lager salaris, als ik het zo zie, uit een oud topic:

-1750 gedurende eerste 2 maanden
- 2280 zodra ik in opdracht ben voor 1 van hun klanten (de resterende 22 maanden dus)
- Na elk half jaar is er mogelijkheid tot extra prestatie toeslag

Dikke studieschuld (20k+) met een verplichting voor meerdere jaren (minimaal 24 maanden). Geen lange termijn relatie (meer detachering). Snel presteren en opleidingen zijn minder dan bij Cap.

Verschil met Cap:

- Hoger salaris. Groeit ook harder door en je kan levenslang blijven als je goed bent.
- Vrij leasebudget en relatief hoog (klasse Audi a3 / Mercedes A etc.). Ik rijd elke dag achter witte Ford Fiesta's met Calco stickers. Dat zal wel de standaard keuze zijn.
- Professioneler met opleidingen. Eigen Academy (ook voor externe grote klanten). Onbeperkt trainen in de academy (zie hun website voor het aanbod). Je krijgt vaak ook nog vakinhoudelijk toegang tot cursussen (vrij prijzig) en intern wordt er op alle innovatie getraind met je practice en er worden veel lezingen gegeven. Geen studieschuld (nooit).
- 6 tot 8 weken cursus in een programmeer taal en daarna ook nog andere talen (als je wil).
- Je kan intern makkelijk switchen van klanten en functies.
- Veel begeleiding (mentor, counselor, senior, projectleiders).
- HR beleid is echt om je vooruit te helpen (positief, sky is the limit), als je zelf maar wilt en een eigen plan maakt (je moet het wel zelf doen, hier raken sommige mensen wel verloren in een groot bedrijf).
- Veel leuke bij-activiteiten. Teveel om op te noemen.
- Slimme mensen, die goed zijn in hun vakgebied.
- Veel met ontwikkeling bezig.
- Wereldwijd kan je werken bij alle grote Multinationals en overheden. Ook daar kan je zelf in kiezen. Het zijn eigen projecten, waar veel mensen op zitten van je eigen bedrijf, vaak bij een klant (dus genoeg support en hulp).
- Ik vind Cap 10x beter dan een andere grote bank die in de top 5 (en zelfs meerdere keren winnaar is van de beste werkgever van Nederland), waar ik heb gewerkt. Alles kan gewoon en ze doen nergens moeilijk over. Dit geld overigens voor young proffesionals, seniors is een ander verhaal (salaris verhaal).

Lijkt mij eigenlijk een makkelijke keuze.

[ Voor 9% gewijzigd door wm1234 op 10-10-2017 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

smok84 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:11:
Schopje.

Weet iemand iets over de hoogte van het aanvangssalaris, de groei van het salaris en wat zijn de secundaire voorwaarden?

Ook las ik dat bepaalde personen liever naar Cap gaan, waarom is dit?
Calco is een bedrijf dat mensen zonder IT opleiding pakt, een basis cursus IT geeft en vervolgens bij een bedrijf stopt om te hopen dat het bedrijf ze wilt overnemen na twee jaar. De echte training moet min of meer bij de werkgever gebeuren.

Capgemini is een consultancy/detachering bedrijf dat z'n medewerkers langer wilt houden en daardoor flink in zijn medewerkers wilt investeren. Bij Capgemini kan je rustig 20 jaar blijven als je wilt, bij Calco niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:15
-

[ Voor 100% gewijzigd door Buitenspel op 23-04-2018 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De twee zitten in een ander speelveld. Calco lijkt een Brunel-achtige focus te hebben op jonge mensen, die maximaal enkele jaren blijven en uitstromen naar de klant.

Cap is meer vergelijkbaar met Atos, CGI, ATS etc. Daar is de bedoeling dat je na een project bij klant X doorstroomt naar een volgend project bij klant Y.

Of je er 20 jaar kunt blijven, betwijfel ik. Ik spreek niet specifiek voor Cap, maar voor de hele peer group. Het kan natuurlijk, maar na een jaar op 10 loop je tegen een plafond aan omdat de doorgroeimogelijkheden bij dienstverleners beperkt zijn. Je ziet ook dat het perspectief van mensen die horizontaal binnenkomen door een outsourcing deal ook matig is, ik heb er niet veel gezien die langer dan enkele jaren bleven.

Veel ervaren mensen stromen uit naar kleinere dienstverleners, worden zelfstandige of gaan op een vaste plek werken bij overheid/industrie/financiele sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1038431

Ook ik ben geïnteresseerd in de MasterClass van Calco. Erg fijn om alle ervaringen te lezen.
Zelf heb ik de laatste tijd ervaring opgedaan in SQL en Python, dit gaat me goed af. Weet iemand of dit ook aan bod komt en of je ook richting een functie als Business Intelligence en/of Big Data kunt gaan?
Zo te lezen komen er veel verschillende onderwerpen aan bod en wisselt de inhoud van de traineeships ook regelmatig. Is iemand recent begonnen met de Calco MasterClass? Zo ja, wat voor onderwerpen kwamen er aan bod?
Op de website las ik dat veel opdrachtgevers in de randstad zitten. Is het een probleem als je in Brabant woont en niet bereid bent te verhuizen? (of langer dan een uur te reizen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMEKKKKK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-11-2023
-edit-

Nog even terug gelezen en hoort niet hier, zal zelf een topic starten.

[ Voor 86% gewijzigd door TOMEKKKKK op 06-02-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeros
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-06 10:46
Anoniem: 1038431 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:28:
Ook ik ben geïnteresseerd in de MasterClass van Calco. Erg fijn om alle ervaringen te lezen.
Zelf heb ik de laatste tijd ervaring opgedaan in SQL en Python, dit gaat me goed af. Weet iemand of dit ook aan bod komt en of je ook richting een functie als Business Intelligence en/of Big Data kunt gaan?
Zo te lezen komen er veel verschillende onderwerpen aan bod en wisselt de inhoud van de traineeships ook regelmatig. Is iemand recent begonnen met de Calco MasterClass? Zo ja, wat voor onderwerpen kwamen er aan bod?
Op de website las ik dat veel opdrachtgevers in de randstad zitten. Is het een probleem als je in Brabant woont en niet bereid bent te verhuizen? (of langer dan een uur te reizen)
Heb jij nog gesolliciteerd bij Calco? Ik mag binnenkort de analytische test afnemen. Zie zelf wel op tegen deze test, niet zo zeer bang voor het niveau, maar wel voor de tijdsdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiOo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-03 13:20
wm1234 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 21:12:
Lager salaris, als ik het zo zie, uit een oud topic:

-1750 gedurende eerste 2 maanden
- 2280 zodra ik in opdracht ben voor 1 van hun klanten (de resterende 22 maanden dus)
- Na elk half jaar is er mogelijkheid tot extra prestatie toeslag

Dikke studieschuld (20k+) met een verplichting voor meerdere jaren (minimaal 24 maanden). Geen lange termijn relatie (meer detachering). Snel presteren en opleidingen zijn minder dan bij Cap.

Verschil met Cap:

- Hoger salaris. Groeit ook harder door en je kan levenslang blijven als je goed bent.
- Vrij leasebudget en relatief hoog (klasse Audi a3 / Mercedes A etc.). Ik rijd elke dag achter witte Ford Fiesta's met Calco stickers. Dat zal wel de standaard keuze zijn.
- Professioneler met opleidingen. Eigen Academy (ook voor externe grote klanten). Onbeperkt trainen in de academy (zie hun website voor het aanbod). Je krijgt vaak ook nog vakinhoudelijk toegang tot cursussen (vrij prijzig) en intern wordt er op alle innovatie getraind met je practice en er worden veel lezingen gegeven. Geen studieschuld (nooit).
- 6 tot 8 weken cursus in een programmeer taal en daarna ook nog andere talen (als je wil).
- Je kan intern makkelijk switchen van klanten en functies.
- Veel begeleiding (mentor, counselor, senior, projectleiders).
- HR beleid is echt om je vooruit te helpen (positief, sky is the limit), als je zelf maar wilt en een eigen plan maakt (je moet het wel zelf doen, hier raken sommige mensen wel verloren in een groot bedrijf).
- Veel leuke bij-activiteiten. Teveel om op te noemen.
- Slimme mensen, die goed zijn in hun vakgebied.
- Veel met ontwikkeling bezig.
- Wereldwijd kan je werken bij alle grote Multinationals en overheden. Ook daar kan je zelf in kiezen. Het zijn eigen projecten, waar veel mensen op zitten van je eigen bedrijf, vaak bij een klant (dus genoeg support en hulp).
- Ik vind Cap 10x beter dan een andere grote bank die in de top 5 (en zelfs meerdere keren winnaar is van de beste werkgever van Nederland), waar ik heb gewerkt. Alles kan gewoon en ze doen nergens moeilijk over. Dit geld overigens voor young proffesionals, seniors is een ander verhaal (salaris verhaal).

Lijkt mij eigenlijk een makkelijke keuze.
Erg fijn om de verschillende ervaringen hier te kunnen lezen. Ik heb me aangemeld bij Calco voor een analytische test komende week. De inhousedag afgelopen week had bij mij de laatste twijfels weggenomen: leuke sfeer, positieve verhalen van huidige Masterclassers en de mogelijkheid om iets binnen de IT te doen zonder dat je de hele dag achter een scherm zit.

In reactie op jouw verhaal wm1234: ik heb even gekeken op de website van Capgemini maar daar kun je alleen aan de slag als je al in de richting van IT hebt gestudeerd. Of zie ik iets over het hoofd? Ik heb zelf namelijk geen ervaring in de IT, een Masterclass bij Calco zou daarom voor mij een uitkomst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvonW
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:05
Ik ben recent naar een open dag geweest van Calco, en ik was er niet zo van onder de indruk. Ze benadrukte als hun USP dat ze echt zouden kijken naar jou als persoon om je te plaatsen bij bedrijf wat bij je past. In de presentaties van mensen die al enige ervaring hadden kwam dit niet zo naar voren. Ik had het gevoel dat men dit best voor iedereen wil, maar dat de praktijk vaak anders was.
Daarnaast waren er workshops van mensen die vorige maand begonnen waren, deze waren slecht voorbereid.

Wat mij uiteindelijk deed besluiten om niet met Calco in zee te gaan was het contract van 24 maanden met een twee maanden durende opleiding. Ik kreeg het voel dat als ik daar zou tekenen m'n ass twee jaar van hun zou zijn en dat er niet al te veel tegenover zou staan. Maar hey, dit is het gevoel wat ik erbij had. Voor een aantal mensen in dit topic bleek het een hele goede keuze te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1038431

Xeros schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:53:
[...]

Heb jij nog gesolliciteerd bij Calco? Ik mag binnenkort de analytische test afnemen. Zie zelf wel op tegen deze test, niet zo zeer bang voor het niveau, maar wel voor de tijdsdruk.
Nee, ik heb niet meer gesolliciteerd omdat de Calco Inhousedag tegenviel. Ik denk er enigszins hetzelfde over als @AvonW. Het kwam voor mij over of alles geweldig is aan de traineeship, en de personen die de dag begeleiden getraind zijn om dit aan je over te brengen. Ik vind het zelf persoonlijk fijner als je goed weet waar je aan toe bent (en ook de eventuele nadelen, of factoren waar je rekening mee moet houden, worden benoemd). Daarnaast werkt Calco voornamelijk samen met hele grote bedrijven en ik zie mezelf eerder bij een middelgroot bedrijf werken. Al met al voelde ik me daar niet op mijn plek en dit heeft me doen besluiten niet te solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandah88
  • Registratie: Juli 2012
Heeft iemand recentelijk nog de assesment test gedaan bij Calco. Ik ga hem volgende week doen en ben toch erg benieuwd naar de moeilijkheidsgraad van de vragen. De cijfer- en figuurreeksen gaan me goed af maar de redactionele sommen op fibonicco.nl met de zwaarste moeilijkheidsgraad zijn zeer pittig! Is dat niveau wat je kunt verwachten op de test zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Laatst online: 10:31

snmght

imho dan he

sandah88 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 00:19:
Heeft iemand recentelijk nog de assesment test gedaan bij Calco. Ik ga hem volgende week doen en ben toch erg benieuwd naar de moeilijkheidsgraad van de vragen. De cijfer- en figuurreeksen gaan me goed af maar de redactionele sommen op fibonicco.nl met de zwaarste moeilijkheidsgraad zijn zeer pittig! Is dat niveau wat je kunt verwachten op de test zelf?
Ik heb het een week of zes terug doorlopen, het is niet zo lastig als het hoogste niveau op Fibonicco, zeker de redactiesommen vond ik te doen. Het pittigste bij Calco is het feit dat je per soort opdrachten een klok ziet lopen, je voelt dus continu tijdsdruk. Ze hanteren overigens een systeem waarbij een fout antwoord minpunten oplevert zodat gokken geen goed idee is. Je kan wel makkelijk zien welke vragen je open hebt gelaten en kunt ook vragen die je wel beantwoord markeren om aan het einde nog een keer te dubbelchecken.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandah88
@snmght Bedankt nog voor je reactie! Heb de test uiteindelijk gedaan in juni, en hij was redelijk pittig. Maar heb hem gelukkig gehaald en ben door de gehele assesment gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Laatst online: 10:31

snmght

imho dan he

sandah88 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:01:
@snmght Bedankt nog voor je reactie! Heb de test uiteindelijk gedaan in juni, en hij was redelijk pittig. Maar heb hem gelukkig gehaald en ben door de gehele assesment gekomen.
Gefeliciteerd! Ga je verder met ze in zee?

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandah88
snmght schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:31:
Gefeliciteerd! Ga je verder met ze in zee?
Ja, ik begin in augustus. Ik zal tegen die tijd mijn ervaringen hier posten voor andere tweakers in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Laatst online: 29-06 22:30
sandah88 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:22:
[...]

Ja, ik begin in augustus. Ik zal tegen die tijd mijn ervaringen hier posten voor andere tweakers in de toekomst.
Hoe zijn je ervaringen tot nu toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandah88
Zoals beloofd hierbij mijn ervaringen (tot nu toe) bij Calco.

Ik heb de assessment in juni doorlopen. Deze bestond toen nog uit 2 aparte dagen. De eerste dag deed ik een test waarbij je drie onderdelen moet doorlopen, namelijk: cijferreeksen (10 minuten), figuur reeksen (20 minuten) en 30 redactionele sommen (30 minuten). Alle onderdelen zijn multiple choice vragen.

Een kwartier na het aflopen van deze test, krijg je te horen of je door mag naar het tweede onderdeel. Het tweede onderdeel van de assessment bestaat uit een groepsopdracht (waarbij je samenwerkingsvermogen wordt getoetst), algemene voorstel rondes met de gehele groep en het uiten van motivatie waarom je in de IT wilt werken. Als afsluiting is er een 1-op-1 gesprek met een inzet-/accountmanager waarin je redelijk uitgebreid moet pitchen waarom je de IT in wilt. Het gaat er tijdens dit gehele onderdeel voornamelijk om hoe je in teamverband functioneert, kun je goed communiceren en heb je (redelijk) helder voor ogen waarom je de IT in wilt, en ook, waarom wil je via Calco de IT in.

Edit: ik moet er helaas van tussen. Ik zal proberen de rest van mijn post vanavond af te ronden. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1127821

Hoi, ik werk nu zelf 1 jaar en 11 maanden bij Calco (mijn 2 jaren lopen dus volgende maand af)
Ik heb zelf echt een super tijd gehad en ben terecht gekomen op een leuke opdracht die mij ook nu zelf in dienst wilt nemen.
Als reactie op de verhuisbereidheid, ze houden geen rekening met waar je woont en waar je opdracht is. (Je kan wel zeggen ik wil alleen randstad, maar de randstad is groot) Ik moet opzich vrij ver reizen voor mijn opdracht, maar ik heb het er voor over. Ze hebben bij mij wel degelijk gekeken naar hoe ik ben en wat ik leuk vind en wat voor opdracht daar bij past.
Ik hoor van andere collega's vaak wel wat minder positieve reacties op calco. Maar dat ligt denk ik ook heel erg aan op welke opdracht ze geplaatst zijn en aan de toegewezen field manager.
Als iemand nog gerichte vragen heeft beantwoord ik die graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrono Trigger
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-05 09:41
Ik zal mijn ervaring ook eens delen. Een negatieve ervaring, maar toch goed om te lezen voor degene die in een soortgelijke situatie zit als ik toen.

Begin dit jaar heb ik de Masterclass gevolgd en ben ik niet door de proeftijd heen gekomen. De manier waarop dat is gegaan is achteraf betreurenswaardig. Inmiddels ben ik werkzaam als applicatiebeheerder/informatie analist voor het BI/finance domein bij een groot respectabel bedrijf. Mijn prestaties daar zijn goed.

Mijn IT achtergrond vóór ik er begon

-2 jaar HBO Systeembeheer gestudeerd, zonder diploma
-2 jaar gewerkt als operator met soft IT werkzaamheden
-1 jaar daarvan een zelf geïnitieerd project geleid waar ik procesontwerp, beheer, testing, implementatie en consultancy deed voor industriële scanners

Vanwege een ondermaatse erkenning en financiële waardering heb ik contact gezocht met Calco. De eerste gesprekken waren veel belovend en positief en de assessment had ik met een bijzondere score afgelegd. Op dat moment was er inhoudelijk niets verteld over het selectiebeleid tijdens de MasterClass in de eerste twee maanden. Kwa opleiding, de MasterClass zelf is goed voor mensen die zich laten omscholen tot IT-er. Wat dat betreft zat het vrij goed in elkaar. Voor mij persoonlijk was er eigenlijk weinig nieuws te leren en miste ik diepgang.

Sfeer

Waar Calco vooral naar kijkt is de ‘verkoopbaarheid’ van hun product. Naar mijn idee is technische bagage, inzicht en groeipotentie secundair hieraan. Dat betekent dat jongens met een vlotte babbel en een Bachelor diploma’s op zak een voorkeursbehandeling krijgen (financieel was dat verschil erg groot), maar ook dat je gestuurd kan worden naar functies waar je eventueel niet op zat te wachten (ervaring van masterclassers waar ik achteraf nog contact mee had).

De houding naar hun ‘studenten’ en ook mensen die voor de assessment komen is vrij steriel, je krijgt geen koffie aangeboden als je daar de test komt maken. Ook tijdens de opleiding was hun houding naar mij erg kil en met veel argwaan. Tijdens een persoonlijke presentatie had ik namelijk niet vermeld dat ik een paar jaar ervoor ook bij Calco had aangeklopt. Dat werd gezien als leugenachtig. De toetsen die ik maakte waren goed en de opdrachten en presentaties die ik deed nam ik de leiding en toonde ik mijn meerwaarde door middel van mijn kennis en ervaring.

Ontslag

Uiteindelijk hebben ze mij ontslagen vlak voor ik mijn proeftijd had doorstaan terwijl ik in een feedback gesprek daarvoor nog juist nog het vertrouwen had gekregen. Calco prepareert je voor intake door meerdere simulatiegesprekken te voeren. In deze gesprekken wordt je mentaal uitgekleed en gebenched op je softskills, iets waar ik niet goed in ben. Tijdens deze gesprekken werd ik telkens gewaarschuwd dat ik het niet goed deed. Deze sociale vaardigheden toetsen ze om de aantallen van ingezette medewerkers hoog te houden. Ze zijn niet lang geleden door een Amerikaanse partij overgenomen en sindsdien zijn hun quota verdriedubbeld. Achter de schermen is er ook sprake van scheve politiek en ultra-commercieel beleid (PM if interested).

Achteraf ben ik toch aan het werk gekomen op een functie die bij mij past, met betere arbeidsvoorwaardes en veel uitdaging. En het belangrijkst; mijn potentie wordt gezien en mijn prestaties gewaardeerd.

TL;DR

Calco is leuk voor mensen die zich vanuit een andere achtergrond om laten scholen tot IT-er, sociaal hun mannetje staan en de arbeidsconstructie acceptabel vinden. Calco heeft mij niet fair behandeld en op waarde geschat. Ik had geen idee waar ik aan toe was daar. Het salaris was laag (in mijn geval) en de organisatie was steriel en onvriendelijk.

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Een goede IT specialist is anno 2018 makkelijker te verkopen dan drinkwater in Sudan. Daarom bevreemdt het mij als iemand zegt dat er wel erg veel nadruk op de verkoopbaarheid van een kandidaat ligt. Goede IT skills + een normaal collegiaal gedrag op de werkplek is meer dan voldoende om iemand bij een klant te kunnen plaatsen. Zeker met het perspectief dat een klant na een bepaalde periode de kandidaat kan overnemen en daarmee een extreem dure developer-vacature kan invullen.

In zo’n masterclass traject ga je niet overmatig kritisch zijn, niet in 2018 althans.

Ik lees dan ook een gebrek aan zelfreflectie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:41
@ t_captain

Calco verkoopt geen goede it specialisten maar starters met een niet-it studieachtergrond. Dan is het echt wel heel belangrijk om een opdrachtgever te kunnen overtuigen.

Zelf heb ik, alweer 2.5 jaar geleden, een vergelijkbare ervaring gehad met Calco als hierboven wordt geschetst. Er wordt erg op soft skills gehamerd, en je hebt snel het gevoel constant in de gaten te worden gehouden (als je overhemd een keertje op maandagochtend het niet netjes zit zul je dit horen op je volgende functioneringsgesprek). Achteraf van anderen gehoord dat ze naar opdrachten die niet bij ze pasten werden gestuurd (ook al beweren ze heel goed naar je persoonlijkheid te kijken). Bij latere werkgevers overige meerdere ex-Calco' ers tegengekomen voor wie de masterclass uiteindelijk ook geen goede ervaring was, terwijl deze personen nu prima functioneren (of zelf zeer voorspoedig carrière maken).

Overigens geef ik wel toe dat je, zonder IT achtergrond, heel veel leert van IT bij Calco. Als absolute non-it'er niet al te lang geleden ben ik nu toch in een mooie baan terechtgekomen in het it-werkveld. Ik denk dat Calco nog steeds een hele mooie kans kan bieden. Als je in de masterclass terechtkomt is het wel raadzaam kritisch te zijn naar wat voor opdracht je ze willen sturen (zeg desnoods op in je proeftijd) en realiseer dat als het je niet lukt erdoor heen te komen dit echt niet hoeft te zeggen dat in een bedrijf met en andere cultuur je ook zult mislukken; ook als je masterclass mislukt kan het nog steeds een goede springplank naar een IT carrière zijn.

Voor alle sollicitanten, wees bewust dat Calco niet super uniek is in het opleiden van niet-it starters tot it'er. De meeste grote detacheerders doen dat bijvoorbeeld ook (en in mijn geval verdien je nog meer ook), overweeg breder te kijken en kies wat bij je past (wat voor sommigen best Calco kan zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
“geen goede IT specialisten”, dat klinkt heel zorgwekkend.

Soft skills zijn een hygiënefactor. Te weinig en je komt niet aan de bak, of je ontwikkeling stagneert voortijdig.

Maar tegelijk: genoeg is genoeg. Soft skills zijn niet dé onderscheidende factor die iemand geschikt of ongeschikt maakt als IT specialist. Ze kunnen geen inhoudelijk gebrek compenseren. Je post lijkt een beetje te suggereren dat Calco dat wel probeert.

Met betrekking tot de voorgaande post: ik werd getriggerd door de suggestie dat “Calco hem niet op waarde schatte”, terwijl meerdere waarschuwingen tijdens functioneringsgesprekken onverklaard bleven.

Misschien is Calco wel een achterbaks k**bedrijf, ik ken ze niet en dus kan ik dat niet beamen of ontkrachten.
Wat ik echter wél ken, zijn mensen die blind voor kritiek zijn en altijd een ander de schuld geven over een mislukte baan. Dit leek zomaar uit zo’n koker te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@t_captain Calco levert handjes die de klant zelf moet opleiden tot IT'ers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrono Trigger
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-05 09:41
t_captain schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 19:45:
Wat ik echter wél ken, zijn mensen die blind voor kritiek zijn en altijd een ander de schuld geven over een mislukte baan. Dit leek zomaar uit zo’n koker te komen.
Ik ben benieuwd waarom dat zo lijkt voor jou. Is dat omdat ik erg kritisch naar ze ben en het feit dat zulke kritiek vaak gepaard gaat met overdrijven?

Jij kent mij natuurlijk ook niet dus het is lekker makkelijk om te zeggen dat ik blind ben voor kritiek. Ik heb geen perfecte loopbaan naar IT gehad vanwege de verkeerde omstandigheden om de verkeerde momenten, anders had ik geen behoefte om via Calco te solliciteren. Geloof mij als ik zeg dat niemand kritischer op mij is dan ik zelf, die feedback kreeg ik namelijk ook van vorige werkgevers. Ik laat het verhaal van mijn kant horen, omdat ze op een eerlijke manier vertegenwoordigd dienen te worden. Ook dus over hoe ze omgaan met medewerkers zoals in mijn geval.

Wil je een verklaring van de gesprekken? Hier een paar voorbeeld reacties:

-“Je moet beter concretiseren in je verhaal” (gebruik makende van neuro linguistisch programmeren)
-“Je hebt veel ervaring op je CV in je stack staan, dat klopt niet anders was je hier nu niet” (tot het punt dat ze probeerde te ontkennen dat ik ervaring had met tools of software waarmee ik heb gewerkt)
-“Je gebruikt geen STAR in je verhaal”
-“We willen dat je je kwetsbaar opstelt”
-“We willen het nu zien in de vorm van een elevator pitch”

Met die feedback weet ik niet waar ik aan toe ben. Soft skills zijn onderscheidend omdat je jezelf moet manifesteren bij hun partners op de juiste Calco manier, IT skills zijn secundair omdat je alles on-the-job leert en je als trainee wordt verkocht. Bij Calco borrels vertelde enkele ingezette medewerkers dat ze het eerste half jaar geen idee hadden wat ze aan het doen waren, genomen met een korreltje zout. Ze hebben workshops waarin ze vertellen dat je moet vermelden op je LinkedIn dat je via Calco bij een bedrijf aan de slag bent. Aanleg voor IT wordt in zoverre gecheckt dat je de fundamentals beheerst, no more no less.

Ik had dit verhaal normaliter niet eens gepost, omdat Calco in het afscheidsgesprek nog op kundige manier over had gebracht dat de oorzaak compleet bij mij lag. Uiteindelijk ben ik nu gedetacheerd door een partij en een van de schakels in dat proces was iemand die jaren lang ervaring achter de schermen heeft van Calco. Daarom kan ik in perspectief zetten hoe het is gegaan en wil ik toch mijn verhaal kwijt. Momenteel ben ik gelukkig met mijn werk en het is fijn dat ik dezelfde feedback ook terug krijg. Ik was aangenomen als junior, maar pik alles boven verwachtingen snel op en ben ondernemend in het leren kennen van mijn stakeholders en de organisatie. Ook ben ik met mijn werkgever vóór Calco op goede voet uit elkaar gegaan ondanks dat ik een probleem had met het salaris. Achteraf voelde Calco als een grote persoonlijke mismatch. Ik ben iemand die sociaal meestal de kat uit de boom kijkt, niet iemand die flesjes water kan verkopen.
Jealgu schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 19:09:
Ik denk dat Calco nog steeds een hele mooie kans kan bieden. Als je in de masterclass terechtkomt is het wel raadzaam kritisch te zijn naar wat voor opdracht je ze willen sturen (zeg desnoods op in je proeftijd) en realiseer dat als het je niet lukt erdoor heen te komen dit echt niet hoeft te zeggen dat in een bedrijf met en andere cultuur je ook zult mislukken; ook als je masterclass mislukt kan het nog steeds een goede springplank naar een IT carrière zijn.
Dit dus, ik heb er uiteindelijk zelf ook niet voor niks gezeten.
Voor alle sollicitanten, wees bewust dat Calco niet super uniek is in het opleiden van niet-it starters tot it'er. De meeste grote detacheerders doen dat bijvoorbeeld ook (en in mijn geval verdien je nog meer ook), overweeg breder te kijken en kies wat bij je past (wat voor sommigen best Calco kan zijn).
En dit vind ik belangrijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Chrono Trigger op 10-11-2018 10:07 ]

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Een commerciëel ingestelde detacherings- /consultanclub Calco is op zijn zachtst gezegd geen beste match geweest. Een les wijzer de toekomst in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1714196

Lang onopgemerkt gebleven, maar dit is natuurlijk gewoon ordinaire spam. Laat dat.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 23-02-2022 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeMex
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-03-2022
Zal mijn verhaal bij Calco ook delen. Ik ben in December gestart en ben enkele weken geleden aangenomen bij een opdrachtgever van Calco. Ik werkte hiervoor als floormanager in een museumattractie, totaal 100% iets anders dus. Tot zover heeft Calco voor mij positief uitgepakt, maar er zijn bij mij ook een aantal gestopt met het traject. We startten met 23 geloof ik waarvan er 4 zijn gestopt. 1 was door Calco en 3 hebben zelf besloten te stoppen. Voor zover ik begreep was dat voornamelijk twijfel over of IT het wel echt ging worden, als je na een maand bijvoorbeeld niet enthousiast bent over wat er tot dan toe voorbij is gekomen dan is meteen 2 jaar en een amortisatieregeling ook wel iets dat je kan doen afschrikken, ook in de wetenschap dat er verschillende rollen zijn in IT. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Maargoed hier is mijn ervaring is tot nu toe:

Sollicitatie

Deze gaat in drie stapjes. Sollicitatie via motivatie/CV -> analytische test -> assessmentdag.
Eerste stapje spreekt voor zich denk ik. De analytische test moet je (althans ik destijds) 60 punten scoren. De test is op zichzelf is pittig maar dat is voornamelijk door het tempo. Je moet betrekkelijk snel denken dus oefenen is daar wel sleutel tot succes. Bij getallenreeksen meen ik dat ik 10 sec per vraag had gemiddeld. Dus als je sneller patroontjes kunt herkennen helpt dat, moet je bij elke vraag hier wiel uitvinden dan kom je in tijdnood terwijl het intellectueel gezien haalbaar is. Je krijgt oefentips van Calco. Assessment dag was voor mij een kwestie van oprecht aangeven dat ik enthousiast ben over de IT sector en waarom. Ik had bijvoorbeeld wat ervaring met het opzetten van een webshopje en een YouTuberig workshopje python gevolgd (die van Mosh). Zeker geen grote dingen dus - maar genoeg is genoeg. Ook had ik wat opgezocht over welke rollen er zijn en verteld dat ik me niet perse wil blindstaren op 1 type functie. Probeer wat concrete situaties te benoemen en hoe je handelde of waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt zodat je een beetje een logisch verhaal hebt. Dat werkte bij mij in ieder geval ;).

Eerste weken

De eerste 2 weken kwam ik inderdaad in een klasje waar je eigenlijk met alle aspecten binnen de IT geconfronteerd wordt. Ik moest hier zelf ook best wel meteen aan de bak - dit is ook meteen het 'zwaarste' gedeelte. Je krijgt namelijk niet alleen technische onderwerpen maar ook soft skill onderwerpen. Presenteren, samenwerken, etc. na deze 2 weken heeft Calco dus ook best een aardig beeld van wat je leuk vind en wat je kan.

MasterClass

Na de crashcourse probeer je wat certificaten binnen te hengelen en wat diepere beginnerskennis op doen. Vanuit Calco waren er 3 generieke onderwerpen en daarnaast een specifieke die meer bij mij paste (ik kreeg eerst een waar ik niet zo blij mee was en heb ik overleg gewisseld). Ik heb er een aantal gehaald maar er zijn ook mensen die zonder certificaat op zak gewoon op inzet gaan bij een bedrijf. Dus volgens mij zijn er geen harde verplichtingen of iets dergelijks. Verder heb je een begeleider waarmee je je planning bespreekt en die hielp maar die ook af en toe ook kritisch was. Dat voelde zowel fijn als soms ook wel spannend. Dus ze letten wel op je, maar volgens mij willen ze ook gewoon zien hoe je met feedback omgaat.

Matchen en inzet

Ik ga binnenkort beginnen als informatie analist maar binnen mijn 'klasje' van december zijn ook mensen begonnen als Fullstack developer, Applicatiemanager, Developer, Tester, Scrum Master en IT-consultant om maar wat te noemen.

Het proces is een beetje dat er gesprekken plaatsvinden op basis van je CV, je interesses waarin je kan aangeven wat je wilt en wat Calco denkt dat bij jou zou passen.

Conclusie en tips:

Naar mijn idee biedt Calco een lichtvoetige manier om jezelf om te scholen of als je wel wat IT ervaring hebt bieden ze je de mogelijkheid om in een grootschalige organisatie te landen en daar lekker door te werken en leren. Voor mij een dikke prima.

Ze leren je kennen en maken gewoon een soort inschatting van of je je best gaat doen en welke rollen je zou kunnen bekleden. Er zijn genoeg rollen waar technische kennis minder relevant is (denk aan scrum master) en vice versa met de mensen(soft)skills (bijvoorbeeld developer).

Als tip zou ik willen meegeven als je bij Calco begint blijf goed nadenken over wat je leuk vind, welke rol je interessant vind en of je er goed in bent en praat erover met docenten of anderen om je heen. Er komt namelijk redelijk veel op je af zeker zonder IT achtergrond en je kan soms echt na een maand al bij een opdrachtgever zijn aangenomen als je persoonlijkheid aansluit op een functie.

Wat betreft Amortisatieregeling. Die is er inderdaad (16k, bouwt af over tijd) en volgens mij is dat een beetje de waarborg dat je niet voor de concurrent gaat werken, maar het geeft natuurlijk ook een soort inspanningsverplichting. Stel dat ik het na 6maanden niet leuk vindt op de plek waar ik dan zit, dan moet ik daar wel iets mee richting Calco. Kan dan niet denken nou ik zoek eenzelfde rol bij een ander bedrijf buiten Calco om. Dus dan kan je eigenlijk Calco niet gaan zitten negeren en een ander baantje nemen. Voor mij voelt dit echter niet als een molensteen - Calco heeft namelijk wel al tijd, moeite en geld gestoken in mij - maar kan me ook voorstellen dat mensen hier anders over denken.

Tot slot:

Ik heb ook wel een momentje gehad dat ik niet helemaal op dezelfde lijn zat als Calco in de eerste maand voornamelijk. Als dat blijkt zoek een beetje uit waarom en ga ermee aan de slag. Daaruit blijkt vertrouwen in het proces en als je een beetje pro-actief opstelt is dat altijd goed. Doe je er iets mee doen als het even niet lekker loopt of niet, is belangrijk. Verder: het banenaanbod is groot dus met veel enthousiasme komt het al snel goed.

Ik heb ook gesolliciteerd bij Capgemini en volgens mij kon ik daar per definitie geen technisch traject doen ivm geen technische studierichting. Dan zou ik beheer of tester gaan doen en daar een specifiek traineeship voor doorlopen. Dus dan alleen op die ervaring afgaand het verschil met Capgemini dat je bij Calco wat minder specifiek voor een bepaalde functie gaat voordat je wordt aangenomen en wat flexibeler bent.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan, cheers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-06 19:33
@LeMex dank voor je verhaal!

Ik lees wel dat je uit een heel ander werkveld komt maar ik vroeg me nog af wat voor soort opleiding heb je gevolgd?

Wat was de gemiddelde leeftijd in het klasje bij de crashcourse en wat was de range in leeftijd ongeveer?

Kun je misschien vertellen in welke richtingen je allemaal een certificaat kon halen? Je schreef over 4 richtingen, maar welke dan?

Tot slot: krijgt iedereen hetzelfde, vaste startsalaris aangeboden? En hoeveel dan ongeveer?
Pagina: 1