Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 16:21:
Geachte deelnemers aan deze discussie,
Als personeelsmanager ben ik werkzaam bij Calco-IT en ik wil graag reageren op de discussie met betrekking tot de studieregeling die medewerkers bij Calco-IT aangaan, indien zij als nieuweling bij ons het IT-vak instromen.
Beste Clemens,
Ik vind het gedurfd dat je onder je eigen naam reageert. Ik moet zeggen dat Calco wel een negatieve indruk bij mij achterlaat door HR medewerkers zich voor te laten doen als een "normale" medewerker en zogenaamde ervaringen achterlaat. Ik ben benieuwd of je deze indruk weg kan nemen.
De regeling lijkt op een handenbinder en ik kan mij best voorstellen dat het bij anderen zo overkomt. Zo is het echter niet bedoeld. Wat Calco-IT vraagt van medewerkers die het IT-vak willen instromen is een commitment van 3 à 4 jaar. Voor dit commitment krijgen ze dan een uitgebreide training met intensieve begeleiding en uiteraard salaris gedurende deze training. Na de training volgt in de regel binnen een maand een opdracht en dan komt daar een lease-auto en, gedurende een periode van 2 jaar, iedere zes maanden een beoordeling (inclusief salarisverhogingen) bij.
3 a 4 jaar is voor een startende IT'er een dermate lange commitment dat ik het zeker een handenbinder zou willen noemen. Zoals hierboven al opgemerkt blijft de inhoud en de duur van de training en begeleiding uitermate vaag. Het lijkt me ook niet meer dan logisch dat iemand tijdens een training in bedrijfstijd gewoon salaris ontvangt. Verder valt me op dat je netjes een voorbehoud plaatst bij het ontvangen van een opdracht (in de regel), daarentegen suggereer je dat een salarisverhoging een vaststaand feit is. Dat vind ik nogal een uitspraak. Natuurlijk vergeet je de lokker, de lease-auto, niet te vermelden. Ik ben wel benieuwd welke voorwaarden hieraan gekoppeld zijn. Wat gebeurt er als iemand na 2 jaar weggaat met de kosten van de lease-auto? Ik ga ervan uit dat de mensen die dit lezen zich bewust zijn van het feit dat een lease-auto in de IT-branche de normaalste zaak van de wereld is.
Goede IT-ers zijn nog steeds zeer gewild en de markt weet dat Calco-IT die heeft, dus doen concurrenten aan onze medewerkers soms al na zo’n 6 maanden een aanbieding; concurrenten die zelf dus niet de moeite nemen om te werven en te trainen.
Als een concurrent een medewerker van Calco benadert dan lijkt me dit toch wel onder de noemer "werven" vallen. Je spreekt jezelf hier dus tegen. Tevens moet ik de eerste IT-organisatie nog tegenkomen waar je geen trainingen kunt volgen. De kans lijkt mij groot dat, gezien de vaagheid over de inhoud van de Calco training, deze training van een hoger niveau is.
De studieschuld is dan ook met name bedoeld om concurrenten op afstand te houden, ter bescherming van onze eigen organisatie en investering maar uiteraard ook de continuïteit van de opdrachtgever.
Er zijn, zoals hierboven ook al aangegeven, prima mogelijkheden om concurrenten op afstand te houden zonder dat de medewerker belast wordt met een exorbitante studieschuld.
Medewerkers die tijdens de studie of in de jaren daarna afhaken omdat ze IT toch minder leuk vinden dan vooraf gedacht, betalen helemaal niets terug aan studieschuld. Sommige medewerkers gaan bijvoorbeeld weer terug naar hun oorspronkelijke vak, anderen zoeken verder en beginnen weer aan een nieuw vak. Dit is dus allemaal geen probleem en deze medewerkers behouden dan ook geen studieschuld en worden niet vastgehouden aan een eventuele leaseauto.
Mooi geformuleerd. Sinds wanneer is de 2 weken (of maanden) training een studie? Wat valt bij jullie onder de noemer concurrentie? Stel ik ga naar een overheidsinstelling om daar een interne IT functie te vervullen... De overheid is geen concurrent neem ik aan. Wat gebeurt er dan?
Zo nu en dan komt het voor dat een medewerker toch eerder (voor het einde van de amortisatieregeling) overstapt naar een concurrent. Ook dan betaalt de medewerker doorgaans niets aan Calco-IT want dan neemt de nieuwe werkgever moeiteloos de studieschuld over (waaruit blijkt dat de hoogte van het bedrag reëel is).
Gezien je subjectieve standpunt vind ik het lastig bovenstaande uitspraak serieus te nemen. Door het woordje doorgaans te gebruiken sluit je niets uit. Mocht dit wel kloppen dan vraag ik mij af wat de impact van de studieschuld is op de nieuwe primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden van de vertrokken medewerker. De kans is aanwezig dat de nieuwe werkgever de studieschuld handhaaft of dat dit een negatieve invloed heeft op het nieuwe salaris van de vertrekkende medewerker. Tevens neemt de nieuwe werkgever moeiteloos(!) de studieschuld over? PM mij aub de namen van die werkgevers, als ze zo makkelijk zijn valt er vast nog meer te halen. Leuk dat je een conclusie (reëel bedrag) trekt, maar ik doe dat liever op basis van meerdere (onafhankelijke) bronnen.
Ter illustratie: tot op de dag van vandaag heeft Calco-IT nog nooit de studieschuld aan iemand privé in rekening gebracht. Wel heeft Calco-IT medewerkers zonder spijt van hun beslissing van destijds. Deze medewerkers, veelal in leuke posities bij uiteenlopende opdrachtgevers, zijn ook na de amortisatieperiode nog steeds met plezier in dienst van Calco-IT.
Wederom een uitspraak die niet is te staven en uiterst subjectief is. Uiteraard heb je medewerkers die geen spijt hebben van de beslissing, de medewerkers die dat wel hebben/hadden zijn allang weg... Verder vind ik het bijzonder knap dat jij bepaalt wat een leuke positie is en namens alle werknemers aangeeft dat zij met veel pelzier in dienst zijn.
Ik ben er als personeelsmanager eigenlijk wel trots op dat ik in het sollicitatie gesprek kan zeggen dat we fors investeren in een nieuwe medewerker. Hoeveel werkgevers zijn daartoe bereid (vooral onder deze marktomstandigheden)?
Ik ben blij voor je dat je trots bent, wat is de meerwaarde voor ons? Het is logisch dat je van alles
kunt zeggen in een sollicitatiegesprek, dat kan iedereen namelijk. Wat is fors? Onderbouw de training en begeleiding nou eens. Tot op heden hebben we enkel de 2 weken/maanden "training" voorbij zien komen. Wat betreft de markt spreek je jezelf wederom tegen ("Goede IT-ers zijn nog steeds zeer gewild").
Na vier jaar verdienen deze medewerkers een heel behoorlijk salaris. Doorgaans hoger dan het marktgemiddelde bij vier jaar ervaring. Waarom? Omdat we weten hoe goed onze mensen zijn en we ze daarvoor dan ook belonen. Echter, de investering in de eerste 2 jaar noopt Calco-IT dat qua salaris lager wordt gestart hetgeen hierna snel wordt gecompenseerd.
Wat is behoorlijk? Wederom een subjectief begrip. De investering in de eerste twee jaar is een training van 2 weken. Kom op zeg, noem je dat een investering?
En ja, wanneer iemand vooraf niet de intentie heeft om 4 jaar te blijven, dan zou deze persoon – maar ook Calco - er wellicht ook niet aan moeten beginnen. Zie het maar als een HBO-opleiding; als je vooraf niet van plan bent ooit af te gaan studeren, moet je er dan überhaupt wel aan beginnen?
Gezien de leeftijd van jullie doelgroep vind ik 4 jaar een bijzonder lange periode. Veel mensen in de leeftijdscategorie 18-25 jaar heeft geen idee wat ze nou eigenlijk precies willen en maken wel eens de verkeerde keuze. Calco straft deze keuze wel bijzonder hard af.
Om terug te komen op mijn negatieve indruk wat betreft Calco-IT, deze is helaas niet weggenomen. Je deelname aan deze discussie creëert meer onduidelijkheden dan dat er verdwijnen. Dit wordt mede veroorzaakt door uiterst subjectieve uitspraken, de (te) positieve ondertoon en de formulering van je antwoord. De kritische lezer zal opmerken dat je nergens harde, goed onderbouwde uitspraken doet. Kom eens met harde cijfers van een onafhankelijke bron en wees eens duidelijk over de inhoud van de "training", je formuleert nu als een verkoper.
[
Voor 8% gewijzigd door
Taigu op 15-07-2009 12:11
]
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.