Toon posts:

Ervaring masterclass pakket / contract Calco IT?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Afgelopen week heb ik na een toelatings test te hebben gedaan bij Calco IT een contract aangeboden gekregen voor de 2 jarige Masterclass course, die bestaat uit 2 maanden interne opleiding en 22 maanden field ervaring.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Er zit nogal een enorme amortisatieregeling van 24000 euro aan vast (is dit een normaal bedrag, waar gaat dit allemaal in zitten etc.) en wat zijn de algemene ervaringen (wat voor opdrachten, persoonlijke begeleiding etc.). De amortisatie regeling gaat van start na die 2 jaar masterclass opleiding, wat mij dus 4 jaar aan het bedrijf bind wil ik geen schuld overhouden mocht ik vrijwillig over willen stappen naar een ander bedrijf.

Ik ben vooralsnog wel positief over de bedrijfscultuur zover ik die heb kunnen ervaren tijdens mijn eerste gesprek.

De groeten,

Stijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-09 22:42

sebasd

loopt op espresso

Het bedrag is redelijk hoog inderdaad, maar ook weer niet extreem. Volgens mij was het in mijn geval iets van de helft, en dat was voor twee maanden opleiding. Daarna wordt dat inderdaad over twee jaar geamortiseerd. Dat betekent wel dat die 'schuld' geleidelijk minder wordt, als je na drie jaar dus weg wil, is er over het algemeen nog 12000 over.

Volgens mij kennen veel detacheringsbedrijven een dergelijke regeling voor mensen die in een masterclass / basisopleiding / etc. binnenstromen. In jouw geval is het alleen wel wat lastig omdat je je vier jaar moet binden (in ieder geval gevoelsmatig).

Maar misschien gaat het tegen die tijd wel weer een stuk beter met de economie, en koopt een eventuele nieuwe werkgever die som lachend af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 10:38
Een vriend van mij werkt er inmiddels bijna een jaar en hoewel het mij in eerste instantie ook niet zo'n goeie deal leek is die is er behoorlijk over te spreken. Hij maakt wel lange dagen (vooral door reistijd) maar ze betalen geloof ik ook wel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt so far

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Een algemeen antwoord; ik heb zelf geen ervaring met Calco.

Die field ervaring betekent in de praktijk dat je als junior wordt verhuurd aan aan klant op detacheringsbasis, of eventueel op een in-house project. Natuurlijk zijn je uren dan nog niet zo duur betaald, maar kostendekkend zal het in het algemeen wel zijn.

Naar mijn mening moet je dus alleen de eerste twee maanden als cursus-tijd zien. In dat geval is 24.000 euro veel meer dan kostendekkend. Bovendien begint (volgens de post van sebasd) de afschrijving pas na 2 jaar en niet direkt na de tweemaandse cursus. De facto zit je dus 3 jaar en 10 maanden met een amortisatie voor een studie van 2 maanden. Dat vind ik ook buitenproportioneel.

In principe ben ik niet tegen amortisatieregelingen. Als het goed is, dient zo'n regeling om de investeringen van de werkgever in dure opleidingen te beschermen tegen het risico dat de pas-opgeleide werknemers worden weggekocht door de concurrent. Maar een amortsatieregeling die een hoger-dan-kostendekkend bedrag amortiseert en/of extreem lang duurt, is gewoon een sneaky manier om werknemers te binden.

Mijn advies zou zijn om de volgende dingen te checken:
1. is de 3e t/m 24e maand gewoon werken op een project, of wordt er dan ook veel tijd vrijgemaakt voor cursussen en coaching? Kun je ook zwart op wit krijgen hoeveel tijd?
2. hoe ziet je salarisgroei in de eerste 4 jaar van je loopbaan eruit? Als je mensen kan binden met een studieschuld van 20000 euro, dan hoef je ze natuurlijk nauwelijks verhoging te geven na een jaar :)

De inschatting is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 19:22
Prachtig antwoord waar weinig aan is toe te voegen. Ik wil wel benadrukken dat ook ik de constructie zoals hij nu omschreven wordt zie als 2 maanden "cursus" en vervolgens gewoon aan het werk. Dan is € 24.000,- echt van de gekke (ter vergelijk, voor dat bedrag haal je een part time master bij de top business schools in Nederland). Daarom vraag ik me af wat de waarde van de masterclass daadwerkelijk is? Heb je al een bachelor/master of kom je van het VWO? Wat gebeurt er als er geen werk meer voor je is?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Met de laatste zin haalt Buddhole nog een belangrijk punt aan.

Is het een contract voor onbepaalde termijn? Of een termijncontract (bv jaar or 2 jaar)? Moet je ook amortisatie afrekenen als je op initiatief van Calco uit dienst gaat, door ontslag of door het niet verlengen van een termijncontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Allereerst snijdt t_captain een goed punt aan. Wat is de cursus/opleiding en wat is gewoon werk. Maar dan nog een opmerking over het begrip masterclass. Het klinkt leuk het woord 'masterclass', maar dat is wat anders dan een echte master.

Kortom, waar 'betaal' je voor. Pas als je dat weet kun je een goede afweging maken.

Marketing houdt niet op bij het verkopen van producten en diensten, het wordt ook gebruikt bij het werven van medewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 11:23

defiant

Moderator General Chat
Een tijd geleden stonden in de Metro/De Pers bijna om de dag advertenties van Calco waarin ze (massaal) mensen voor soortgelijke deals zochten. Het zegt misschien niet veel, maar het niveau en het taalgebruik in die advertentie wekte op mij eigenlijk totaal geen vertrouwen. Daarnaast nog het feit dat ze massaal werven (Calco zoekt 150 IT'ers of zij instromers!) zegt natuurlijk ook wel wat over de aanpak die ze volgen.

De amortisatieregeling klinkt een beetje alsof de potentiële kandidaat al het risico moet dragen, zeker bij een interne opleiding lijkt het bedrag me niet redelijk. Zeker gezien het feit dat je met de meeste interne opleidingen zonder werkervaring op de arbeidsmarkt niks opschiet, de opleiding is niet direct van waarde.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09-2024
Ik ben zelf bekend met dit bedrijf, het bedrag slaat ook op de avondstudie die je volgt bij de Open Universiteit en de NCOI. Als je daar geen gebruik van maakt dan is er vast wel wat te regelen. :)

De eerste 2 maanden, de interne opleiding dus, is ook je proeftijd. Als je dan weggestuurd wordt hoef je niets terug te betalen. Ook begin je in die proeftijd met een minimumloon en krijg je daarna al 400 euro loonsverhoging(contractueel vastgelegd). 4 maanden daarna krijg je je eerste beoordelingsgesprek waarbij je in aanmerking komt voor een verhoging van 100-200 euro afhankelijk van inzet en resultaat, daarna, tot 2 jaar na indiensttreding, krijg je elke 6 maanden een beoordelingsgesprek met een potentiële loonsverhoging. Die 24000 is dus *niet* voor de eerste twee maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle replies so far. Even ter verduidelijking van een aantal zaken:

- Ik kom zelf van gymnasium achtergrond en heb tevens een bachlor op zak van de Technische Universiteit Eindhoven
- In het contract staat geformuleerd dat de eerste 2 maanden interne opleiding/training zijn bij Calco, de 22 resterende maanden van de masterclass bestaan uit 1 of 2 externe opdrachten bij klanten (dan zit ik dus bij een ander bedrijf en investeert Calco eigenlijk zeer weinig in mij gedurende werktijd).
- In het amortisatie contract van 24000 euro staan een aantal opleidingen en cursussen waaruit de masterclass KAN bestaan, maar er staat ook dat alles uitsluitend is! Er staat niet 100 procent duidelijk waaruit hun investering in mij bestaat, alleen een aantal mogelijkheden.
- Er staat ook niet zwart of wit dat die 24000 euro naar gelang de opleidingen die je doet wordt berekend. Het is gewoon 24000 euro vanaf dag 1 en thats it.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2009 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Haijo schreef op maandag 29 juni 2009 @ 14:54:
Ik ben zelf bekend met dit bedrijf, het bedrag slaat ook op de avondstudie die je volgt bij de Open Universiteit en de NCOI. Als je daar geen gebruik van maakt dan is er vast wel wat te regelen. :)

De eerste 2 maanden, de interne opleiding dus, is ook je proeftijd. Als je dan weggestuurd wordt hoef je niets terug te betalen. Ook begin je in die proeftijd met een minimumloon en krijg je daarna al 400 euro loonsverhoging(contractueel vastgelegd). 4 maanden daarna krijg je je eerste beoordelingsgesprek waarbij je in aanmerking komt voor een verhoging van 100-200 euro afhankelijk van inzet en resultaat, daarna, tot 2 jaar na indiensttreding, krijg je elke 6 maanden een beoordelingsgesprek met een potentiële loonsverhoging. Die 24000 is dus *niet* voor de eerste twee maanden.
OU en NCOI klinkt goed, maar het salaris is een heel stuk minder. Minimumloon? Daarvoor heb je toch niet op school gezeten, vind het echt een schande dat ze daarmee beginnen. Ik heb vaker zulke 'aanbiedingen' gezien van grote en serieuze IT toko's, maar daar zakt toch echt m'n broek vanaf. Want stel ik volg even de door jouw omschreven route: je begint met minimumloon = 1400 euro. (2 maanden) na 4 maanden 400 erbij maakt 1800 na half jaar werken. En stel ik krijg daarna elke 6 maanden 150 erbij, dan verdien je dus aan het eind van de rit (na die twee jaar bedoel ik dan) 2250. Dat is tegenwoordig een heel normaal startsalaris als net afgestudeerde HBOer? En ik begrijp je "24000 is niet voor de eerste maanden" niet. Je hebt toch geen amortisatie voor je eigen salaris? Die 24K moeten slaan op opleidingskosten, maar ik vind dat als je zo'n contract aangaat dat ze heel duidelijk mogen maken waar dan die kosten in zitten. Want één cursus van OU kost bijvoorbeeld 300 euro, hoeveel cursussen mag je dan wel niet krijgen om 24K vol te krijgen? Als ze het besteden aan 'dure' dagcursussen (10 dagen MCSE á 8K), dan begrijp ik de kosten maar anders niet.
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 15:42:
bedankt voor alle replies so far. Even ter verduidelijking van een aantal zaken:

- In het amortisatie contract van 24000 euro staan een aantal opleidingen en cursussen waaruit de masterclass KAN bestaan, maar er staat ook dat alles uitsluitend is! Er staat niet 100 procent duidelijk waaruit hun investering in mij bestaat, alleen een aantal mogelijkheden.
- Er staat ook niet zwart of wit dat die 24000 euro naar gelang de opleidingen die je doet wordt berekend. Het is gewoon 24000 euro vanaf dag 1 en thats it.
Kijk eens voor de grap hoe duur die cursussen zijn, en beoordeel dan zelf of 24K een respectabel bedrag is. Zon niet, vraag dan aan hun dat nader te specificeren. Ook moet je afspreken dat je alleen een amortisatie krijgt voor de daadwerkelijk gevolgde cursussen en gemaakte kosten (dus geen natte vingerwerk zoals nu).
En het zou netjes zijn als ze dat bedrag netjes elke maand verminderen met de periode die je hebt gewerkt (dat je het geld voor ze terugverdient). Bijvoorbeeld elke maand 1/24 deel eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermandeperman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-01-2024
ebia schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 00:07:
[...]

OU en NCOI klinkt goed, maar het salaris is een heel stuk minder. Minimumloon? Daarvoor heb je toch niet op school gezeten, vind het echt een schande dat ze daarmee beginnen. Ik heb vaker zulke 'aanbiedingen' gezien van grote en serieuze IT toko's, maar daar zakt toch echt m'n broek vanaf. Want stel ik volg even de door jouw omschreven route: je begint met minimumloon = 1400 euro. (2 maanden) na 4 maanden 400 erbij maakt 1800 na half jaar werken. En stel ik krijg daarna elke 6 maanden 150 erbij, dan verdien je dus aan het eind van de rit (na die twee jaar bedoel ik dan) 2250. Dat is tegenwoordig een heel normaal startsalaris als net afgestudeerde HBOer? En ik begrijp je "24000 is niet voor de eerste maanden" niet. Je hebt toch geen amortisatie voor je eigen salaris? Die 24K moeten slaan op opleidingskosten, maar ik vind dat als je zo'n contract aangaat dat ze heel duidelijk mogen maken waar dan die kosten in zitten. Want één cursus van OU kost bijvoorbeeld 300 euro, hoeveel cursussen mag je dan wel niet krijgen om 24K vol te krijgen? Als ze het besteden aan 'dure' dagcursussen (10 dagen MCSE á 8K), dan begrijp ik de kosten maar anders niet.
Ik denk dat je "een minimumloon" verwart met "minimumloon".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 15:42:
- In het contract staat geformuleerd dat de eerste 2 maanden interne opleiding/training zijn bij Calco, de 22 resterende maanden van de masterclass bestaan uit 1 of 2 externe opdrachten bij klanten (dan zit ik dus bij een ander bedrijf en investeert Calco eigenlijk zeer weinig in mij gedurende werktijd).
Dat is dus inderdaad 2 maanden opleiding en verder gewoon werken. Nu staat niet altijd alles in het contract, wat zegt de HR afdeling over bijvoorbeeld begeleiding tijdens de werkperiode?
Noem eens wat voorbeelden van opleidingen? Sluiten deze opleidingen uberhaupt wel aan bij je toekomstwensen? Je hebt met je universitaire bachelor al aangetoond dat je op een bepaald denkniveau zit, voor "alleen een papiertje" hoef je het dus niet te doen. NCOI is in principe niet slecht, maar voor 24k zou ik persoonlijk toch ergens anders voor kiezen.

Hierboven ontstaat wat onduidelijkheid over het salaris, kun je een indicatie geven? Tot slot, wat zijn eigenlijk je beweegredenen voor Calco, de interne opleiding en een eventuele additionele opleiding?

Edit: De focus ligt nu wel erg op de 24k en een opleiding. De regeling is niet geweldig, ik prefereer zelf een regeling waarbij bijvoorbeeld 25% per jaar (liever meer natuurlijk) wordt kwijtgescholden. Als het een leuke baan is dan kun je natuurlijk ook zonder die extra opleiding daar aan de slag. Wat betreft salaris lijkt het niet de top, maar dat hoeft niet de belangrijkste factor te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Taigu op 30-06-2009 12:44 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Salaris is: (bruto)

-1750 gedurende eerste 2 maanden
- 2280 zodra ik in opdracht ben voor 1 van hun klanten (de resterende 22 maanden dus)
- Na elk half jaar is er mogelijkheid tot extra prestatie toeslag

Dus wat betreft salaris is het allemaal in orde denk ik.

Het algemene contract is sowieso allemaal wel prima, alleen een dergelijke niet duidelijke raamovereenkomst / amortisatie regeling maakt mij gewoon wat terughoudend en wil dus alles wat duidelijker hebben voordat ik een beslissing maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
Er zit een behoorlijk verschil in wat Haijo schrijft en wat jij stelt. Aangezien ik me niet kan voorstellen dat een organisatie 24k 4 jaar lang aanhoudt voor een cursusje van 2 maanden lijkt het scenario van Haijo mij het meest logische. Laat het contract eens door een derde lezen of neem contact op met Calco om wat meer duidelijkheid te vragen.

Wat betreft het salaris, zijn er garanties dat je na 2 maanden een opdracht krijgt?

[ Voor 11% gewijzigd door Taigu op 30-06-2009 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nee, geen garantie, er is dus een kans dat ik lange tijd op 1750 blijf steken als ik geen opdracht krijg

Ik geloof ook zeer zeker wel dat het niet de bedoeling is mij voor 24k vast te houden voor 4 jaar en een cursus van 2 maanden, maar zo is wel mijn interpretatie van het contract. Of wel, aan woorden alleen heb ik neit zo veel, ik wil het helder en duidelijk op papier hebben, zeker in deze tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Ik zou sowieso een redelijke termijn voor de amortisatie voorstellen. 4 jaar is gewoon lang, zeker als het toch niet helemaal het werk blijkt te zijn wat je leuk vindt, je bent immers starter, dus je kunt je verkijken op bepaalde werkzaamheden. 1 jaar is veel realistischer, 2 jaar is al wat ongunstig maar 4 jaar is pure slavernij. Nouja, zo slecht is het ook niet, mocht je weggaan naar een andere werkgever kun je meestal wel studieschuld overnemen en bij je nieuwe werkgever in studieschuldregeling krijgen. Maar het is zwaar unfair als je na 3,9 jaar nog steeds het volle pond moet terugbetalen bij vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
Eens met ^^. Ik heb nu een mazzelregeling, 2 jaar na start wordt de studieschuld kwijtgescholden. 2 jaar na afronding vind ik zelf ook wat vreemd, gedurende je opleiding doe je als het goed is al kennis op die je toe kunt passen in de praktijk.

Wat betreft salaris, ik vind het in deze tijd nogal een risico om een verhoging naar fatsoenlijk startersniveau af te laten hangen van een opdracht. Als ik de geluiden om me heen hoor zijn er her en der genoeg bankzitters. Verder geef ik je helemaal gelijk wat betreft duidelijkheid op papier, maar laat het wel eens door een derde doorlezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Taigu op 01-07-2009 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf ook bij calco it en zit ook in de masterclass.

Het is een goed bedrijf om te gaan werken. Je wordt goed begeleid alleen de 1e 2 maanden is minder omdat je minimum loon krijgt.
Dit heeft echter wel een reden. Omdat veel mensen bij calco begonnen met een dik salaris en daar dingen op af stemde en op gingen leven, raakte ze in de problemen als ze na die 2 maanden ontslagen werden bij calco omdat het niet goed liep. Dit kostte calco ook erg veel geld, vandaar.
Na die 2 maanden schiet je salaris echt omhoog. Je krijgt bonussen en onkosten vergoeding en dat is natuurlijk erg lekker.
Verder krijg je elk half jaar een salaris verhoging van 200 euro als je normaal/goed presteert en krijg je 100 euro bonus erbij dus schiet je met 600 euro per jaar omhoog.
Na die 2 jaar gaan calco en het bedrijf waar je aan verhuurd wordt tegen elkaar opbieden om jou over te nemen wat natuurlijk ook erg gunstig is.
En natuurlijk de auto die je krijgt is lekker;)
De “schuld” die je hebt bedraagt 18000 euro. Als jij er voor kiest om geen OU of NCOI te doen (wat ik dus ook gedaan heb) hoef je niks te betalen.
Verder als jij certificaten wilt halen betaald calco dit allemaal dus dat is wel goed geregeld.
De doorgroei mogelijkheden zijn ook goed bespreekbaar en haalbaar.

Toen ik begon had ik ook mijn twijfels maar ik ben echt blij dat ik bij calco begonnen ben. Het is een prettig bedrijf met een goede sfeer en goede begeleiding en het betaald ook nog eens lekker. Verder kan je goed werken aan je toekomst bij dit bedrijf en als het je na die 2 jaar toch beter bevalt bij het bedrijf waar je aan verhuurd wordt kan je daar altijd nog blijven.

Voor mij zijn de onderhandelingen al eerder begonnen (na een jaar al) maar ik weet nu al dat ik bij calco blijf omdat ik dat bedrijf prettiger vind. Ook al bied calco minder dan het bedrijf waar ik nu zit.
De doorgroei mogelijkheden, salarisgroei, begeleiding en sfeer vind ik 100x beter als waar ik nu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 14:00:
Het is een goed bedrijf om te gaan werken. Je wordt goed begeleid alleen de 1e 2 maanden is minder omdat je minimum loon krijgt.
Dit heeft echter wel een reden. Omdat veel mensen bij calco begonnen met een dik salaris en daar dingen op af stemde en op gingen leven, raakte ze in de problemen als ze na die 2 maanden ontslagen werden bij calco omdat het niet goed liep. Dit kostte calco ook erg veel geld, vandaar.
Euhm. Dat is toch een onzinnige reden? Iedereen weet dat hij/zij in zijn proeftijd eruit kan vliegen. Iets achter de hand hebben om eventueel zo'n klap op te vangen lijkt me dan ook niet meer als logisch. Dat mensen naar het salaris leven wat ze hebben, tja, dat is ieders keus. Maar wat moet de werkgever daar zich van aantrekken?

Ik vind het bieden van een minimumloon in de proeftijd maar een rare constructie. Sogeti deed (of doet nog steeds) ook zoiets voor haar 'young professionals'. Ik zie het gewoon als een manier voor de werkgever om wat kosten te kunnen besparen, onder het mom van 'de opleiding is ook duur!'. Het gaat misschien per werknemer om een bedrag van 1000 euro tijdens die twee maanden.
Na die 2 maanden schiet je salaris echt omhoog. Je krijgt bonussen en onkosten vergoeding en dat is natuurlijk erg lekker.
Verder krijg je elk half jaar een salaris verhoging van 200 euro als je normaal/goed presteert en krijg je 100 euro bonus erbij dus schiet je met 600 euro per jaar omhoog.
Ik hoor hier wisselende geluiden over. De ene zegt bedrag x de ander bedrag y. Het lijkt me zeer afhankelijk van het werk wat je doet en de opdrachtgever waar je komt te zitten (en wellicht ook een stukje onderhandeling skill). Al met al een niet echt waterdichte constructie waar je gegarandeerd wordt dat je loon echt omhoog gaat. Als je dan langere termijn op een minimum blijft zitten wordt je daar niet echt vrolijk van (zeker niet als je op jezelf woont).

En stel dat je je naar een hoger salaris hebt opgewerkt. Stel dat je dan op de bank komt te zitten. Dan zit je natuurlijk met je aantrekkelijke salaris op de bank. Maar dat is meteen ook de zwakte van deze manier van werken; je kunt ook met een flutsalaris op de bank zitten. En dan elders solliciteren doe je liever niet ivm die hoge amortisatie. Dan zit je letterlijk klem.

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt tijdens de dot.com crash. Gelukkig voor mij ging de werkgever failliet, anders had het een lang traject geweest. De schulden aflossen had ik toen zeker niet kunnen doen, daarvoor had ik zelf veel te weinig geld (zat nog deels op school). En de werkgevers toen zaten ook niet te springen om starters.

[ Voor 6% gewijzigd door ebia op 01-07-2009 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmm, lastig, heb vandaag een langdurig gesprek gehad met Calco, het contract willen ze niet wijzigen, wel hebben ze me via een email bevestigd dat, mocht ik weg willen naar een ander bedrijf (wat geen directe concurrentie is) ik niet de complete 24000 euro hoef terug te betalen maar dit naar rato gebeurd .

aan de ene kant was het wel een goed gesprek, aan de andere kant vind ik het jammer dat ik niet in overleg aan mijn contract kan sleutelen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Okee. Je moet wel beseffen dat min of meer elke andere detacheerder hun directe concurrentie is. Mocht je dat willen doen heb je dus al wel een issue. En naar rato zegt ook niet zoveel als de termijn 4 jaar blijft. Stel je wil na 2 jaar weg, en je zou 'naar rato' moeten terugbetalen kom je alsnog op de helft, dus 12.000 euro. Het blijft een hoop geld voor een hele lange termijn.

Dat je helemaal niet kunt praten over je contract is jammer, maar dat zie je wel vaker. Ze willen het liefst een medewerker die niet al te mondig is, want dat is vaak ook een 'vervelende' medewerker die op komt voor zijn/haar rechten. Omdat je in een lastige situatie zit (weinig werkgelegenheid, weinig ervaring) is hun drive om perse jou naar binnen te halen ipv iemand anders niet zo groot. Het is een soort take it or leave it. Aan jou de keuze natuurlijk om daarmee door te zetten of niet. Persoonlijk had ik bij het horen van 4 jaar amortisatie al helemaal snel de telefoon erop gekwakt en hard gelachen. Waarom? Omdat ik nu al weet dat ik me niet vier jaar kan binden bij dezelfde werkgever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
Ik mis nog je reactie op de 2 Calco medewerkers die hier redelijk stellig beweren dat je niet per se deelneemt aan de betreffende regeling. Is daar nog duidelijkheid in gekomen tijdens het gesprek?

Niet aan het contract kunnen sleutelen is redelijk normaal, vaak is het makkelijker om er additionele zaken bij te laten voeren in een addendum. We zijn het er over eens dat de regeling niet optimaal is, wat ik mij nog steeds afvraag is welke opleiding wil je uberhaupt gaan doen?

Ebia is hierboven behoorlijk kritisch, en terecht. Om een beetje evenwicht aan te brengen, je volgende werkgever kan bereid zijn je studieschuld over te nemen. Wat op zijn zachtst gezegd wel vreemd is dat, als ik het goed lees, op het moment dat je vertrekt de regeling afhankelijk is van de partij waar je naartoe gaat.

Tot slot denk ik dat jijzelf zou moeten bedenken of je die specifieke opleiding dit bedrag waard vindt. Je kunt forums volschrijven met dit dilemma maar uiteindelijk is het aan jezelf om deze zaken tegen elkaar af te wegen. Heb je al iemand in je privekring naar het contract laten kijken?

[ Voor 21% gewijzigd door Taigu op 01-07-2009 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor masterclass is het eigenlijk? 24000(wordt gewoon moe van typen van de nullen) moet een "killer" masterclass met opleidingen wat je normaal gesproken in normale omstandigheden nooit zou kunnen doen.
Als het slechts een MCSE traject met wat opleidingen met applicatieservers(zoals weblogic en websphere) en oracle kan ik me weinig iets bijvoorstellen dat het zo duur is.Ondanks het OpenUni gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Masterclass kan bestaan uit (zoals in contract vermeld):

Basisopleiding Masterclass
Standaard Specialisatie Masterclass
Prince2 Foundation
ASL Foundation
BiSL Foundation
ITIL Foundation
HBO opleiding
MDP-traject
Begeleiding, zowel in huis als tijdens opdrachten bij klanten
Ervaring in het veld

persoonlijk heb ik er btw niet zoveel problemen mee om langere tijd voor hetzelfde detacherings-bureau te werken, ik wil er alleen wel zeker van zijn dat ALS er iets anders vets op mijn pad komt (ik heb nogal een brede achtergrond en interesse)

Wat betreft dat open universiteit gebeuren, daar staat echt niks over in mijn contract en heb ik ook niemandbij Calco over horen praten.

Wat betreft de reactie van de Calco werknemer hierboven, dat is natuurlijk erg postief maar ook moeilijk in te schatten voor mij.

anyway ik heb er toch wel een goed gevoel over, aangezien de aanvullende arbeidsvoorwaarden allemaal prima in orde zijn en ik niet wil afhaken om deze regeling, waarvan ik van zowel Calco als medewerkers hoor dat het puur op de achtergrond speelt en mocht je weg willen er altijd gepraat kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 17:50:...anyway ik heb er toch wel een goed gevoel over, aangezien de aanvullende arbeidsvoorwaarden allemaal prima in orde zijn en ik niet wil afhaken om deze regeling, waarvan ik van zowel Calco als medewerkers hoor dat het puur op de achtergrond speelt en mocht je weg willen er altijd gepraat kan worden.
Besef wel dat je uiteindelijk een zakelijke overeenkomst krijgt met Calco.

Een vorige werkgever kende twee soorten wetten: De letter van de wet en de geest van de wet. Helaas legde zij het wel altijd in haar voordeel uit :X

Je bent niet zeker dat er na het 'gepraat' overeenstemming is. Met een beetje 'pech' houden ze je aan het contract en kost het je veel geld. Op zich terecht natuurlijk, als je je dat risico maar realiseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
Roenie schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 20:14:
[...]
Besef wel dat je uiteindelijk een zakelijke overeenkomst krijgt met Calco.

Een vorige werkgever kende twee soorten wetten: De letter van de wet en de geest van de wet. Helaas legde zij het wel altijd in haar voordeel uit :X

Je bent niet zeker dat er na het 'gepraat' overeenstemming is. Met een beetje 'pech' houden ze je aan het contract en kost het je veel geld. Op zich terecht natuurlijk, als je je dat risico maar realiseert.
True !

Leuk zo'n lijstje met (standaard) opleidingen, maar wat wil JIJ nou precies? Welke schuld hou je over als je bijvoorbeeld alleen ITIL foundation doet? Laatste keer, dan hou ik erover op: laat het eens lezen door een derde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even 1 en ander nagevraagd bij Calco, wat voor hun die amortisatie kosten van 24000 nou precies inhouden.

Er werd letterlijk gezegd: "Zie de 24000 euro als een soort fictief bedrag en verzekering voor ons en voor onze klant zodat je niet makkelijk de deur uit loopt. Het is niet eens zozeer berekend op basis van de opleidingen en kosten die we maken voor jou, maar puur een verzekering... "

Mijn eigen ambitie is om me vooral bezig te houden met verbetering van informatie en communicatie processen binnen een bedrijf. Software development, testing en systeem beheer zijn ook part of the deal maar genieten niet mijn voorkeur.

Mensen om mij heen (professionals) zeggen dat ik het niet moet doen, en ook al wil ik heel graag deze uitdaging aan, het financieel risico lijkt me te groot :(. Aangezien het contract niet verandert kan worden, heb ik aan mondelinge overeenkomsten niet zo heel veel mocht het mis gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2009 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 21:32:
Er werd letterlijk gezegd: "Zie de 24000 euro als een soort fictief bedrag en verzekering voor ons en voor onze klant zodat je niet makkelijk de deur uit loopt. Het is niet eens zozeer berekend op basis van de opleidingen en kosten die we maken voor jou, maar puur een verzekering... "
WTF 8)7 . Ik ben wel benieuwd wat Karel "Calco HR" de Boer hier op te zeggen heeft :w
Mijn eigen ambitie is om me vooral bezig te houden met verbetering van informatie en communicatie processen binnen een bedrijf. Software development, testing en systeem beheer zijn ook part of the deal maar genieten niet mijn voorkeur.
Met andere woorden, zij bepalen voor je wat je gaat doen, van netwerkkabels prikken tot tig keer schermpjes klikken... Niet balen en gewoon verder zoeken. Doe lekker wat werkervaring op, doe BiSL foundation en kijk rustig naar een werkgever die de mogelijkheid biedt om een MIM-titel te halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Taigu op 01-07-2009 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
buddhole schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 22:13:
[...]

WTF 8)7 . Ik ben wel benieuwd wat Karel "Calco HR" de Boer hier op te zeggen heeft :w

[...]
Mja, aan de reply van Karel de Boer hecht ik weinig waarde gezien het feit dat deze persoon 1 post heeft, en gisteren geregistreerd heeft, puur om op deze topic een positief verhaal achter te laten. Dan gaat er bij mij wel een belletje rinkelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Nog even 1 en ander nagevraagd bij Calco, wat voor hun die amortisatie kosten van 24000 nou precies inhouden.

[...]
Een studiekostenegeling ie helemaal niet bedoeld om werknemers te binden maar om investeringen in opleidingen te beschermen tegen de werving door inhalige concurrenten. Als ze daar bij Calco anders over denken, dan moet je jezelf afvragen wat bij Calco de mentaliteit is ten aanzien van de werknemer. Uit dit antwoord spreekt imho een ondertoon dat werknemers een soort bedrijfs-bezittingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Toch nog even reageren op kareldeboer:
Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 14:00:
Ik ben zelf ook bij calco it en zit ook in de masterclass.

[...]
Deze zin snap ik niet. Ik neem aan dat hier wordt gesproken over ontslag tegen het einde van de proeftijd (2 maanden na de start). Ontslag in de proeftijd kost de werkgever helemaal niets.

Bovendien vind ik het een beetje raar argument: "we betalen je minder zodat je niet in de problemen komt als je dit inkomen kwijtraakt" Zal ik onthouden, universeel toepasbaar :)
[,...]
Na die 2 jaar gaan calco en het bedrijf waar je aan verhuurd wordt tegen elkaar opbieden om jou over te nemen wat natuurlijk ook erg gunstig is.
Dat moet je als werknemer maar net willen. Kies je om in de consultancy te gaan werken als introductie bij potentiele werkgevers, of omdat je juist consultant wil zijn?
Ik ben van mening dat het initiatief van een eventuele overstap naar de klant, volledig bij de werknemer moet liggen.
[...]
De “schuld” die je hebt bedraagt 18000 euro. Als jij er voor kiest om geen OU of NCOI te doen (wat ik dus ook gedaan heb) hoef je niks te betalen.
Als het inderdaad zo is dat je alleen een studieschuld opbouwt als je een HBO-opleiding o.i.d. gaat doen, dan valt het allemaal wel mee. Ik ben van mening dat een amortisatie (studiekostenregeling) apart moet worden getekend aan het begin van de opleiding en geen vast onderdeel van je contract is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
t_captain schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 12:38:
Toch nog even reageren op kareldeboer:

Als het inderdaad zo is dat je alleen een studieschuld opbouwt als je een HBO-opleiding o.i.d. gaat doen, dan valt het allemaal wel mee. Ik ben van mening dat een amortisatie (studiekostenregeling) apart moet worden getekend aan het begin van de opleiding en geen vast onderdeel van je contract is.
idd, dat zei ik ook, en zo wilde ik het ook graag zien. Anyway, als het contract niet verandert dan houd het op voor mij.

Bedankt voor alle reacties in ieder geval, het is duidelijk dat ik niet geheel onterecht mijn vragen had over deze regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Ik wens je succes met het vinden van een beter aanbod, die moeten er zijn! (Het is ook helemaal niet raar om gewoon een dienstverband aan te gaan en later pas te praten over opleiding, of zoals bij sommige bedrijven is het gewoon een part of the game; opleiden hoort gewoon bij je beroep en wordt ook dusdanig behandeld) En blijf altijd kritisch zodat je nooit voor onverwachte verrassingen komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Op dit moment is de arbeidsmarkt niet echt geweldig, en ik kan moeilijk inschatten wanneer de grote IT-dienstverleners weer gaan werven.

Dat gezegd hebbende, bij mijn weten hebben alle grote IT-dienstverleners (zoals Logica, Atos Origin, CapGemini) wel iets als een masterclass traject voor starters. Zo'n masterclass is in het algemeen een kapstok om een aantal veel gevraagde cursussen voor juniors tot een soort vast studietraject te maken. Naast die cursussen zit je zoveel mogelijk op projecten, zoals elke consultant.

Bottom line: je bent als masterclasser bij de grote bedrijven gewoon een werknemer, ontvangt gewoon een startsalaris (typisch rond de 2000 euro bruto + leaseauto) en gaat gewoon mee met het systeem van beoordelingen en salarisverhogingen wat voor elke starter geldt. De mate waarin studiekosten worden geamortiseerd kan verschillen tussen de werkgevers, maar een bedrag van 24k heb ik nog niet eerder gehoord.

Je verwachtingspatroon zal zowel worden beinvloed door wat in een goede arbeidsmarkt haalbaar of normaal is, als door jouw persoonlijke inschatting van je kansen in de huidige arbeidsmarkt. Deze post dient om je van een stukje referentiekader te voorzien: de grote bedrijven stellen toch een beetje de norm van wat in de "masterclass-wereld" gangbaar is qua regelingen en arbeidsvoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik dit:http://www.calcomasterclass.nl/Fotos.html zie heb ik al de neiging om over te gaan geven of minimaal hard weg te rennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zit al heel wat jaren in de detacheringswereld, maar ik heb nog nooit iemand erover gehoord die even 24k schuld om zijn nek heeft hangen, 2 maanden na start. Waarom moet dat zo belachelijk hoog zijn, en ook gelijk in de eerste 2 maanden? Als je al een bachelor op zak hebt pik je dingen toch snel op?

Bedenk dat als je ingezet bent dat je dan waarschijnlijk bijzonder weinig meer hoort van je werkgever, je hebt dan eigenlijk vooral van doen met je opdrachtgever. Behalve dan natuurlijk de 'leuke' kart- en bowling avondjes :X De opdrachtgever betaalt wellicht een iets lager tarief voor jou, maar leidt jou in principe ook gewoon op.

Mijn ervaring is dat er tussen starters aardig wat jobhoppers zitten. Het hebben van een studieschuld is niet perse een probleem als je overstapt naar een ander bedrijf, maar het is natuurlijk niet een pluspunt voor de onderhandelingen.

Mijn advies: Niet doen. Ga er maar vanuit dat je niet 4 jaar met plezier bij hetzelfde bedrijf blijft werken terwijl je nog aan het begin van je carriere staat. En die molensteen van 24k gaat niet fijn voelen.

PS Zit je ook nog vast aan de lease-auto als je vertrekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:11

... en daarmee tegen de wet.

Sowieso heb ik het gevoel dat de regeling her en der de randen van de wet opzoekt.

Een studieschuld van een dergelijke omvang moet je alleen aangaan voor een opleiding die je als werknemer graag wilt hebben en universele aanwijsbare waarde heeft. Heel kort gezegd komt het erop neer dat een studieschuld van 24k een grote uitzondering is en geen regel zoals dit bedrijf het denkt te kunnen aanbieden.

Ik lees in de topicstart ook helemaal niet welke richting de topicstarter op wil. Het is dan ook evident dat de mogelijke set cursussen of 'masterclass' waarde vertegenwoordigt voor hem. Ik zou eerder zeggen: start met een job en kies daar de juiste cursussen bij (eventueel met opleidingsbeding) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:07:
Als ik dit:http://www.calcomasterclass.nl/Fotos.html zie heb ik al de neiging om over te gaan geven of minimaal hard weg te rennen.
OMG. Dat is wel te erg ja. Van zero naar hero... Nou erg blij wordt ik er niet van dat een potentiële werkgever mij nu al zero noemt, dan hebben ze toch echt de verkeerde voor zich. Vraag me ook ten zeerste af van wanneer die foto's zijn, want het lijkt me in deze tijden niet dat ze continue een zaal met tafeltjes bezet houden bij een plaatselijke Suzuki dealert.

Een quote van het stripje op hun frontpage:

"Nou ik dacht, als dat maar goed komt! Ho heeft zijn studie afgebroken en de computer gebruikt ie alleen voor internet en msn"

"Vooropleiding of beroep doen er niet toe... Het zijn vooral inzet en enthousiasme die, naast een goed stel hersens, de doorslag geven!"

LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
ebia schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 00:22:
[...]
Een quote van het stripje op hun frontpage:
Die strip :')

Nog even vanaf de Calco website:
Het grote verschil tussen de verschillende werkgevers in de branche zit 'm dan ook vooral in de arbeidsvoorwaarden die je juist niet zo 1, 2, 3 in geld kunt uitdrukken.
Bij Calco kun je deze dus duidelijk wel in geld uitdrukken.

[ Voor 55% gewijzigd door Taigu op 03-07-2009 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
buddhole schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 08:59:
[...]

Die strip :')

Nog even vanaf de Calco website:

[...]

Bij Calco kun je deze dus duidelijk wel in geld uitdrukken.
Ze hebben het ook over 'vrijheid'. Met een 24000 euro die je terug moet betalen is vrijheid ver weg lijkt me :X

Ook grappig dat ze het hebben over zaken die niet in geld zijn uit te drukken, maar het rijtje daaronder bevat slechts materiele arbeidsvoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En of dat het je vrijheid kost, met name als je er als starter achter komt dat het vakgebied toch niet helemaal je van het is of dat het bedrijf je niet bevalt. Been there, done that, nooit meer.
Wolly schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:28:
....
Mijn advies: Niet doen. Ga er maar vanuit dat je niet 4 jaar met plezier bij hetzelfde bedrijf blijft werken terwijl je nog aan het begin van je carriere staat. En die molensteen van 24k gaat niet fijn voelen.

PS Zit je ook nog vast aan de lease-auto als je vertrekt?
Juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Algemeen tipje voor de "werken bij" topics: www.companyrating.nl.

Hier geven (ex) medewerkers een beoordeling aan bedijven. Kun je in een paar klikken zien hoe een bedrijf het eraf brengt in de ogen van de werknemers. De cijfers zijn pas significant bij grotere bedrijven met veel ratings, maar vooral de toelichtingen kunnen veelzeggend zijn. In het geval van Calco niet fantastisch dus:

CompanyRating.nl: Calco IT

[ Voor 4% gewijzigd door t_captain op 04-07-2009 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja daar kwam ik ook langs via google idd.... dit zien ze zelf toch ook wel? Het is voor mij onbegrijpelijk hoe een bedrijf in dit digitale tijdperk zulke contracten durft aan te bieden, en dan (zoals ik veel lees) zo met medewerkers omgaat. Je weet toch dat mensen dit op internet gaan zetten, en dat potentiele medewerkers als eerste het bedrijf gaan googlen....

anyway, je leest natuurlijk eerder slechte verhalen dan goede verhalen op internet, omdat mensen met kritiek vaak als eerste het internet op zoeken.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2009 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
t_captain schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 13:48:
Algemeen tipje voor de "werken bij" topics: www.companyrating.nl....
Echt betrouwbaar is zo'n site ook niet. Medewerkers die even natrappen, maar ook vanuit de ondernemingen. Neem Valori. Heel veel positieve feedback, in hele korte tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 23:27:
Ze kunnen ook wel bedenken dat iemand "met een goed stel hersens" (zoals ze dat zelf meerdere malen verwoorden) een contract checkt en dit soort onzin niet tekent.
Aja, als ik het zo begrijp zijn hun eisen aan personeel dan ook niet heel erg hoog, het kan natuurlijk een prima ladder zijn als opstap in de ICT. Ware het niet dat je wel lang aan die ladder vastzit... Je salaris is iig niet van het niveau Peak.

Maar idd, als je wel een stel hersens hebt en gewoon een goede en positieve bijdrage aan een werkgever kunt leveren, zoek je beter een 'normale' werkgever.

Was er nog een specifieke reden waarom je bij een detacheringsbureau hebt gesolliciteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geachte deelnemers aan deze discussie,

Als personeelsmanager ben ik werkzaam bij Calco-IT en ik wil graag reageren op de discussie met betrekking tot de studieregeling die medewerkers bij Calco-IT aangaan, indien zij als nieuweling bij ons het IT-vak instromen.

De regeling lijkt op een handenbinder en ik kan mij best voorstellen dat het bij anderen zo overkomt. Zo is het echter niet bedoeld. Wat Calco-IT vraagt van medewerkers die het IT-vak willen instromen is een commitment van 3 à 4 jaar. Voor dit commitment krijgen ze dan een uitgebreide training met intensieve begeleiding en uiteraard salaris gedurende deze training. Na de training volgt in de regel binnen een maand een opdracht en dan komt daar een lease-auto en, gedurende een periode van 2 jaar, iedere zes maanden een beoordeling (inclusief salarisverhogingen) bij.

Goede IT-ers zijn nog steeds zeer gewild en de markt weet dat Calco-IT die heeft, dus doen concurrenten aan onze medewerkers soms al na zo’n 6 maanden een aanbieding; concurrenten die zelf dus niet de moeite nemen om te werven en te trainen.

De studieschuld is dan ook met name bedoeld om concurrenten op afstand te houden, ter bescherming van onze eigen organisatie en investering maar uiteraard ook de continuïteit van de opdrachtgever. Medewerkers die tijdens de studie of in de jaren daarna afhaken omdat ze IT toch minder leuk vinden dan vooraf gedacht, betalen helemaal niets terug aan studieschuld. Sommige medewerkers gaan bijvoorbeeld weer terug naar hun oorspronkelijke vak, anderen zoeken verder en beginnen weer aan een nieuw vak. Dit is dus allemaal geen probleem en deze medewerkers behouden dan ook geen studieschuld en worden niet vastgehouden aan een eventuele leaseauto.

Zo nu en dan komt het voor dat een medewerker toch eerder (voor het einde van de amortisatieregeling) overstapt naar een concurrent. Ook dan betaalt de medewerker doorgaans niets aan Calco-IT want dan neemt de nieuwe werkgever moeiteloos de studieschuld over (waaruit blijkt dat de hoogte van het bedrag reëel is).

Ter illustratie: tot op de dag van vandaag heeft Calco-IT nog nooit de studieschuld aan iemand privé in rekening gebracht. Wel heeft Calco-IT medewerkers zonder spijt van hun beslissing van destijds. Deze medewerkers, veelal in leuke posities bij uiteenlopende opdrachtgevers, zijn ook na de amortisatieperiode nog steeds met plezier in dienst van Calco-IT.

Ik ben er als personeelsmanager eigenlijk wel trots op dat ik in het sollicitatie gesprek kan zeggen dat we fors investeren in een nieuwe medewerker. Hoeveel werkgevers zijn daartoe bereid (vooral onder deze marktomstandigheden)? Na vier jaar verdienen deze medewerkers een heel behoorlijk salaris. Doorgaans hoger dan het marktgemiddelde bij vier jaar ervaring. Waarom? Omdat we weten hoe goed onze mensen zijn en we ze daarvoor dan ook belonen. Echter, de investering in de eerste 2 jaar noopt Calco-IT dat qua salaris lager wordt gestart hetgeen hierna snel wordt gecompenseerd.

En ja, wanneer iemand vooraf niet de intentie heeft om 4 jaar te blijven, dan zou deze persoon – maar ook Calco - er wellicht ook niet aan moeten beginnen. Zie het maar als een HBO-opleiding; als je vooraf niet van plan bent ooit af te gaan studeren, moet je er dan überhaupt wel aan beginnen?

Met vriendelijke groet,
Clemens Albrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat lijkt me dan een mooie afsluiting van dit topic. Persoonlijk heeft het voor mij niet gewerkt maar ik ben ook van mening dat er vast een heleboel andere mensen zijn voor wie het wel werkt en die zich wel 4 jaar willen binden inderdaad.

daarbij moet gezegd worden dat, hoewel de deal voor mij persoonlijk is afgeketst, ik wel altijd goed te woord ben gestaan en men geduld heeft getoond bij Calco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 16:21:
De regeling lijkt op een handenbinder en ik kan mij best voorstellen dat het bij anderen zo overkomt. Zo is het echter niet bedoeld. Wat Calco-IT vraagt van medewerkers die het IT-vak willen instromen is een commitment van 3 à 4 jaar. Voor dit commitment krijgen ze dan een uitgebreide training met intensieve begeleiding en uiteraard salaris gedurende deze training. Na de training volgt in de regel binnen een maand een opdracht en dan komt daar een lease-auto en, gedurende een periode van 2 jaar, iedere zes maanden een beoordeling (inclusief salarisverhogingen) bij.
Dag Clemens. Ik zou graag willen weten hoe zo'n Masterclass er in de praktijk uitziet. Stel ik wil mij verdiepen in het Microsoft beheer, kun je mij vertellen welke opleidingen dan gebruikelijk zijn? En kun je vertellen welke toegevoegde waarde jullie leveren waardoor de amortisatie op een dergelijk hoog bedrag uitkomt?
De studieschuld is dan ook met name bedoeld om concurrenten op afstand te houden, ter bescherming van onze eigen organisatie en investering maar uiteraard ook de continuïteit van de opdrachtgever.
Voor zover ik weet kan dit prima met een concurrentiebeding. Klopt het dan als ik zeg dat jullie geen concurrentiebeding hanteren, maar alleen een hoge studieschuld om te voorkomen dat mensen jullie organisatie verlaten?
Medewerkers die tijdens de studie of in de jaren daarna afhaken omdat ze IT toch minder leuk vinden dan vooraf gedacht, betalen helemaal niets terug aan studieschuld. Sommige medewerkers gaan bijvoorbeeld weer terug naar hun oorspronkelijke vak, anderen zoeken verder en beginnen weer aan een nieuw vak. Dit is dus allemaal geen probleem en deze medewerkers behouden dan ook geen studieschuld en worden niet vastgehouden aan een eventuele leaseauto.
Staat dit dan ook vermeldt in het contract wat je krijgt? Het klinkt natuurlijk wel aardig om het zo te doen, maar hoe kun je voorkomen (of beter: achterhalen) dat iemand toch niet stiekempjes elders in de IT op zoek gaat naar werk?
Zo nu en dan komt het voor dat een medewerker toch eerder (voor het einde van de amortisatieregeling) overstapt naar een concurrent. Ook dan betaalt de medewerker doorgaans niets aan Calco-IT want dan neemt de nieuwe werkgever moeiteloos de studieschuld over (waaruit blijkt dat de hoogte van het bedrag reëel is).
Uiteindelijk is het natuurlijk niet altijd bekend wat de nieuwe werkgever exact betaald aan 'transfersom'. De ervaring die ik daarmee heb is dat vaak neerkomt op een stuk onderhandeling, omdat het gevraagde niet altijd in lijn ligt met wat de markt ervoor betalen wil.
Ik ben er als personeelsmanager eigenlijk wel trots op dat ik in het sollicitatie gesprek kan zeggen dat we fors investeren in een nieuwe medewerker. Hoeveel werkgevers zijn daartoe bereid (vooral onder deze marktomstandigheden)? Na vier jaar verdienen deze medewerkers een heel behoorlijk salaris. Doorgaans hoger dan het marktgemiddelde bij vier jaar ervaring. Waarom? Omdat we weten hoe goed onze mensen zijn en we ze daarvoor dan ook belonen. Echter, de investering in de eerste 2 jaar noopt Calco-IT dat qua salaris lager wordt gestart hetgeen hierna snel wordt gecompenseerd.
Dit zijn hele mooie woorden, maar hier op GoT alleen geldig mits je dit kunt onderbouwen met cijfers. Zoals ik al aangaf; stel ik wil me verdiepen in het Windows beheer. Wat kan ik verwachten in de eerste periode en daarna? Ik begrijp dat dit natuurlijk afhankelijk is van de specialismen van de medewerker en de functie bij de opdrachtgever, maar je hebt op dit front vast wel een geanonimiseerd praktijkvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat ik nu niet te veel off-topic ga.

Mijn situatie is als volgt: Ik ben in 2008 als trainee begonnen bij mijn huidige werkgever. Ook deze werkgever hanteert een amortisatieregeling. Mijn studieschuld is gelukkig niet heel hoog, minder dan 8000 euro. Echter, ik zit nu op het punt om van werkgever te veranderen. De reden hiervoor is dat ik voor mijn gevoel veel te veel op de bank zit en te weinig ervaring op doe waardoor mijn groei achterloopt op wat ik voor mezelf ten doel gesteld heb. Dit heeft helaas ook met de crisis te maken. Nu mijn vragen: Zijn er hier mensen die dit ook hebben meegemaakt, met studieschuld van werkgever te veranderen? Zo ja, hoe regel je dit met je nieuwe werkgever, en op welk moment van de sollicitatiegesprekken breng je dit ter tafel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 10:16:
Ik hoop dat ik nu niet te veel off-topic ga.

Mijn situatie is als volgt: Ik ben in 2008 als trainee begonnen bij mijn huidige werkgever. Ook deze werkgever hanteert een amortisatieregeling. Mijn studieschuld is gelukkig niet heel hoog, minder dan 8000 euro. Echter, ik zit nu op het punt om van werkgever te veranderen. De reden hiervoor is dat ik voor mijn gevoel veel te veel op de bank zit en te weinig ervaring op doe waardoor mijn groei achterloopt op wat ik voor mezelf ten doel gesteld heb. Dit heeft helaas ook met de crisis te maken. Nu mijn vragen: Zijn er hier mensen die dit ook hebben meegemaakt, met studieschuld van werkgever te veranderen? Zo ja, hoe regel je dit met je nieuwe werkgever, en op welk moment van de sollicitatiegesprekken breng je dit ter tafel?
offtopic:
Ja, dat heb ik ook gedaan. Denk er wel aan dat een nieuwe werkgever niet verplicht is om je studieschuld over te nemen (dit wellicht ten overvloede). Ik heb het steeds in het eerste gesprek gezegd. Het gaat om een hoop geld, je wilt niet dat het pas aan bod komt als beide partijen veel tijd hebben besteed aan de nieuwe werkrelatie. Ik heb het zelf als een arbeidsvoorwaarde naar voren gebracht. Ik weet niet of dat overkill was, in geen enkel gesprek was het hebben van een studieschuld een red light. Mijn studieschuld bedroeg btw iets van € 5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ebia schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 23:39:
Voor zover ik weet kan dit prima met een concurrentiebeding
Een concurrentiebeding is niet veel anders dan bangmakerij binnen de (ICT-)detacheringwereld. Als een bedrijf het concurrentiebeding wil afdwingen, dan is het bedrijf compensatie verschuldigd aan de werknemer gedurende de periode dat deze beperking is vastgelegd. Het idee achter deze vergoeding is dat deze dient als compensatie voor de beperking van vrije keuze van arbeid. Overigens is het doel van deze regeling het beperken van het toepassen van een concurrentiebeding in arbeidsovereenkomsten. Want de rechter zal een concurrentiebeding niet snel honoreren indien een werkgever er een zaak van maakt, omdat de ICT-branche een veel te algemene sector is, en omdat de werknemer simpelweg het recht heeft om op te stappen als hij er in materieel opzicht of qua carrièreperspectief op vooruit gaat. Veel kans maakt een werkgever niet als hij het op hard wil spelen. Laat je dus niet bangmaken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 16:21:
Geachte deelnemers aan deze discussie,

Als personeelsmanager ben ik werkzaam bij Calco-IT en ik wil graag reageren op de discussie met betrekking tot de studieregeling die medewerkers bij Calco-IT aangaan, indien zij als nieuweling bij ons het IT-vak instromen.
Beste Clemens,

Ik vind het gedurfd dat je onder je eigen naam reageert. Ik moet zeggen dat Calco wel een negatieve indruk bij mij achterlaat door HR medewerkers zich voor te laten doen als een "normale" medewerker en zogenaamde ervaringen achterlaat. Ik ben benieuwd of je deze indruk weg kan nemen.
3 a 4 jaar is voor een startende IT'er een dermate lange commitment dat ik het zeker een handenbinder zou willen noemen. Zoals hierboven al opgemerkt blijft de inhoud en de duur van de training en begeleiding uitermate vaag. Het lijkt me ook niet meer dan logisch dat iemand tijdens een training in bedrijfstijd gewoon salaris ontvangt. Verder valt me op dat je netjes een voorbehoud plaatst bij het ontvangen van een opdracht (in de regel), daarentegen suggereer je dat een salarisverhoging een vaststaand feit is. Dat vind ik nogal een uitspraak. Natuurlijk vergeet je de lokker, de lease-auto, niet te vermelden. Ik ben wel benieuwd welke voorwaarden hieraan gekoppeld zijn. Wat gebeurt er als iemand na 2 jaar weggaat met de kosten van de lease-auto? Ik ga ervan uit dat de mensen die dit lezen zich bewust zijn van het feit dat een lease-auto in de IT-branche de normaalste zaak van de wereld is.
Goede IT-ers zijn nog steeds zeer gewild en de markt weet dat Calco-IT die heeft, dus doen concurrenten aan onze medewerkers soms al na zo’n 6 maanden een aanbieding; concurrenten die zelf dus niet de moeite nemen om te werven en te trainen.
Als een concurrent een medewerker van Calco benadert dan lijkt me dit toch wel onder de noemer "werven" vallen. Je spreekt jezelf hier dus tegen. Tevens moet ik de eerste IT-organisatie nog tegenkomen waar je geen trainingen kunt volgen. De kans lijkt mij groot dat, gezien de vaagheid over de inhoud van de Calco training, deze training van een hoger niveau is.
De studieschuld is dan ook met name bedoeld om concurrenten op afstand te houden, ter bescherming van onze eigen organisatie en investering maar uiteraard ook de continuïteit van de opdrachtgever.
Er zijn, zoals hierboven ook al aangegeven, prima mogelijkheden om concurrenten op afstand te houden zonder dat de medewerker belast wordt met een exorbitante studieschuld.
Medewerkers die tijdens de studie of in de jaren daarna afhaken omdat ze IT toch minder leuk vinden dan vooraf gedacht, betalen helemaal niets terug aan studieschuld. Sommige medewerkers gaan bijvoorbeeld weer terug naar hun oorspronkelijke vak, anderen zoeken verder en beginnen weer aan een nieuw vak. Dit is dus allemaal geen probleem en deze medewerkers behouden dan ook geen studieschuld en worden niet vastgehouden aan een eventuele leaseauto.
Mooi geformuleerd. Sinds wanneer is de 2 weken (of maanden) training een studie? Wat valt bij jullie onder de noemer concurrentie? Stel ik ga naar een overheidsinstelling om daar een interne IT functie te vervullen... De overheid is geen concurrent neem ik aan. Wat gebeurt er dan?
Gezien je subjectieve standpunt vind ik het lastig bovenstaande uitspraak serieus te nemen. Door het woordje doorgaans te gebruiken sluit je niets uit. Mocht dit wel kloppen dan vraag ik mij af wat de impact van de studieschuld is op de nieuwe primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden van de vertrokken medewerker. De kans is aanwezig dat de nieuwe werkgever de studieschuld handhaaft of dat dit een negatieve invloed heeft op het nieuwe salaris van de vertrekkende medewerker. Tevens neemt de nieuwe werkgever moeiteloos(!) de studieschuld over? PM mij aub de namen van die werkgevers, als ze zo makkelijk zijn valt er vast nog meer te halen. Leuk dat je een conclusie (reëel bedrag) trekt, maar ik doe dat liever op basis van meerdere (onafhankelijke) bronnen.
Ter illustratie: tot op de dag van vandaag heeft Calco-IT nog nooit de studieschuld aan iemand privé in rekening gebracht. Wel heeft Calco-IT medewerkers zonder spijt van hun beslissing van destijds. Deze medewerkers, veelal in leuke posities bij uiteenlopende opdrachtgevers, zijn ook na de amortisatieperiode nog steeds met plezier in dienst van Calco-IT.
Wederom een uitspraak die niet is te staven en uiterst subjectief is. Uiteraard heb je medewerkers die geen spijt hebben van de beslissing, de medewerkers die dat wel hebben/hadden zijn allang weg... Verder vind ik het bijzonder knap dat jij bepaalt wat een leuke positie is en namens alle werknemers aangeeft dat zij met veel pelzier in dienst zijn.
Ik ben er als personeelsmanager eigenlijk wel trots op dat ik in het sollicitatie gesprek kan zeggen dat we fors investeren in een nieuwe medewerker. Hoeveel werkgevers zijn daartoe bereid (vooral onder deze marktomstandigheden)?
Ik ben blij voor je dat je trots bent, wat is de meerwaarde voor ons? Het is logisch dat je van alles kunt zeggen in een sollicitatiegesprek, dat kan iedereen namelijk. Wat is fors? Onderbouw de training en begeleiding nou eens. Tot op heden hebben we enkel de 2 weken/maanden "training" voorbij zien komen. Wat betreft de markt spreek je jezelf wederom tegen ("Goede IT-ers zijn nog steeds zeer gewild").
Na vier jaar verdienen deze medewerkers een heel behoorlijk salaris. Doorgaans hoger dan het marktgemiddelde bij vier jaar ervaring. Waarom? Omdat we weten hoe goed onze mensen zijn en we ze daarvoor dan ook belonen. Echter, de investering in de eerste 2 jaar noopt Calco-IT dat qua salaris lager wordt gestart hetgeen hierna snel wordt gecompenseerd.
Wat is behoorlijk? Wederom een subjectief begrip. De investering in de eerste twee jaar is een training van 2 weken. Kom op zeg, noem je dat een investering?
En ja, wanneer iemand vooraf niet de intentie heeft om 4 jaar te blijven, dan zou deze persoon – maar ook Calco - er wellicht ook niet aan moeten beginnen. Zie het maar als een HBO-opleiding; als je vooraf niet van plan bent ooit af te gaan studeren, moet je er dan überhaupt wel aan beginnen?
Gezien de leeftijd van jullie doelgroep vind ik 4 jaar een bijzonder lange periode. Veel mensen in de leeftijdscategorie 18-25 jaar heeft geen idee wat ze nou eigenlijk precies willen en maken wel eens de verkeerde keuze. Calco straft deze keuze wel bijzonder hard af.

Om terug te komen op mijn negatieve indruk wat betreft Calco-IT, deze is helaas niet weggenomen. Je deelname aan deze discussie creëert meer onduidelijkheden dan dat er verdwijnen. Dit wordt mede veroorzaakt door uiterst subjectieve uitspraken, de (te) positieve ondertoon en de formulering van je antwoord. De kritische lezer zal opmerken dat je nergens harde, goed onderbouwde uitspraken doet. Kom eens met harde cijfers van een onafhankelijke bron en wees eens duidelijk over de inhoud van de "training", je formuleert nu als een verkoper.

[ Voor 8% gewijzigd door Taigu op 15-07-2009 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollial
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik ben het eens met buddhole. Ik werk zelf ook bij een detacheerder. Veel detacheerders leveren ook de mogelijkheden tot studie (oke, een MCSE bootcamp zit er hier voor mij dan niet in ;)) maar Calco lijkt mij 1 van de vele bedrijven. Zo bijzonder klinkt het allemaal niet. Waar ze dan wel mee af lijken te wijken is het startsalaris, wat in mijn geval niet meer dan een fulltime vakkenvuller was.

StarCraft II: Serial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
Lollial schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 11:23:
Waar ze dan wel mee af lijken te wijken is het startsalaris, wat in mijn geval niet meer dan een fulltime vakkenvuller was.
Als ik het goed heb begrepen is het startsalaris bij Calco ook zeer minimaal en vergeleken met de "markt" is deze wat mij betreft laag te noemen. Beloftes over salarisverhogingen lijken leuk, maar eerst zien en dan geloven.

[ Voor 7% gewijzigd door Taigu op 15-07-2009 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2009 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 10:16:
Zijn er hier mensen die dit ook hebben meegemaakt, met studieschuld van werkgever te veranderen? Zo ja, hoe regel je dit met je nieuwe werkgever, en op welk moment van de sollicitatiegesprekken breng je dit ter tafel?
Als je een bankzitter bent kost dat je werkgever (veel) geld. Het kan zomaar zijn dat je werkgever liever je dienstverband nu stopt onder voorwaarde dat hij je studieschuld kwijtscheld, dan dat hij het risico wil nemen nog jou maanden lang op de bank te hebben zitten. Mits je leuke banen op het oog hebt (of liever: een concreet aanbod) zou je kunnen overwegen dit eens te bespreken met je werkgever. (Let wel op dat dit wellicht in het verkeerde keelgat kan schieten van je baas, het ligt er maar net aan hoe 'zakelijk' deze is).

Het ter sprake brengen van een studieschuld van je oude werkgever doe je naar mijn mening pas op het moment dat je echt gaat onderhandelen over de voorwaarden van het nieuwe contract. (Want in principe ben jij dan al dé kandidaat voor hun die ze willen aannemen, als je eenmaal op dit punt bent beland zijn dit soort dingetjes vaak geen onoverkomelijke problemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ebia schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 16:35:
[...]

Als je een bankzitter bent kost dat je werkgever (veel) geld. Het kan zomaar zijn dat je werkgever liever je dienstverband nu stopt onder voorwaarde dat hij je studieschuld kwijtscheld, dan dat hij het risico wil nemen nog jou maanden lang op de bank te hebben zitten. Mits je leuke banen op het oog hebt (of liever: een concreet aanbod) zou je kunnen overwegen dit eens te bespreken met je werkgever. (Let wel op dat dit wellicht in het verkeerde keelgat kan schieten van je baas, het ligt er maar net aan hoe 'zakelijk' deze is).

Het ter sprake brengen van een studieschuld van je oude werkgever doe je naar mijn mening pas op het moment dat je echt gaat onderhandelen over de voorwaarden van het nieuwe contract. (Want in principe ben jij dan al dé kandidaat voor hun die ze willen aannemen, als je eenmaal op dit punt bent beland zijn dit soort dingetjes vaak geen onoverkomelijke problemen).
Bedankt voor de info. De gedachte dat ik hun op dit moment alleen maar geld kost (en tot nu toe alleen maar geld heb gekost) spookt ook al een tijdje door mij heen. Echter blijven ze volhouden dat ze veel in mij zien en mij graag willen houden. Daarom lijkt het mij het beste om ze pas mede te delen dat ik weg wil zodra ik een concreet aanbod heb van een ander bedrijf. Als ik laat blijken dat ik graag weg wil, zullen ze later wellicht minder moeite hebben om me te ontslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 13:42:
[...]

Bedankt voor de info. De gedachte dat ik hun op dit moment alleen maar geld kost (en tot nu toe alleen maar geld heb gekost) spookt ook al een tijdje door mij heen. Echter blijven ze volhouden dat ze veel in mij zien en mij graag willen houden. Daarom lijkt het mij het beste om ze pas mede te delen dat ik weg wil zodra ik een concreet aanbod heb van een ander bedrijf. Als ik laat blijken dat ik graag weg wil, zullen ze later wellicht minder moeite hebben om me te ontslaan.
In dat geval kan het dus zomaar zijn dat je werkgever binnen korte termijn toch een opening ziet om jou ergens aan het werk te krijgen. Maar om je minder nutteloos te voelen kun je misschien toch eens praten met je huidige baas om toch je ervaring wat bij te schroeven. Ik weet natuurlijk niet wat je specialiteit is, maar stel je bent een beheerder zou je natuurlijk eens kunnen kijken of je niet wat klussen op het kantoor zelf kan doen (daar hebben ze immers ook computers die beheerd moeten worden). In dat geval kan je dus toch je c.v. opvullen en hoef je niet thuis te zitten afwachten.

Je kan je werkgever natuurlijk altijd tussen neus en lippen door meegeven dat je je erg ongemakkelijk voelt thuis en graag weer snel aan de slag wilt. Dan komt het in ieder geval niet helemaal als een verrassing voor je baas, mocht je ooit ontslag nemen. Maar concreet melden dat je vanaf heden ander werk gaat zoeken zou ik nooit doen; want mocht je dan toch niet weg gaan dan is je geloofwaardigheid compleet onder het nulpunt gezakt natuurlijk. En wellicht hadden ze een leuke klus voor je gevonden die ze nu laten schieten voor een ander. Nee die situatie wil je voorkomen inderdaad. Je tekent pas je ontslag aan op het moment dat je een nieuw contract hebt getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ebia schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 00:41:
[...]

In dat geval kan het dus zomaar zijn dat je werkgever binnen korte termijn toch een opening ziet om jou ergens aan het werk te krijgen. Maar om je minder nutteloos te voelen kun je misschien toch eens praten met je huidige baas om toch je ervaring wat bij te schroeven. Ik weet natuurlijk niet wat je specialiteit is, maar stel je bent een beheerder zou je natuurlijk eens kunnen kijken of je niet wat klussen op het kantoor zelf kan doen (daar hebben ze immers ook computers die beheerd moeten worden). In dat geval kan je dus toch je c.v. opvullen en hoef je niet thuis te zitten afwachten.

Je kan je werkgever natuurlijk altijd tussen neus en lippen door meegeven dat je je erg ongemakkelijk voelt thuis en graag weer snel aan de slag wilt. Dan komt het in ieder geval niet helemaal als een verrassing voor je baas, mocht je ooit ontslag nemen. Maar concreet melden dat je vanaf heden ander werk gaat zoeken zou ik nooit doen; want mocht je dan toch niet weg gaan dan is je geloofwaardigheid compleet onder het nulpunt gezakt natuurlijk. En wellicht hadden ze een leuke klus voor je gevonden die ze nu laten schieten voor een ander. Nee die situatie wil je voorkomen inderdaad. Je tekent pas je ontslag aan op het moment dat je een nieuw contract hebt getekend.
Het ligt wel iets anders in mijn geval. Bankzitten betekent bij ons elke dag op het hoofdkantoor aanwezig zijn. Voordeel hiervan is dat je veel contact hebt met accountmanagers, projectmanagers etc. Nadeel is dat je je af en toe te pletter verveelt :) Ik heb ook wel interessante klussen gedaan tijdens deze periode, maar de situatie is momenteel redelijk uitzichtloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobman
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-08 20:40
Bericht verwijderd door Scoobman: voegde inhoudelijk niets toe...

[ Voor 95% gewijzigd door scoobman op 24-11-2009 21:41 ]

Just an average guy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Even een kick.

Toevalligerwijs zag ik dat Calco weer een hele stapels vacatures heeft (ze zoeken 150 man volgens onderstaande advertentie):

http://vacatures.nuwerk.n...ior-testspecialisten.html

Testers, informatieanalisten, projectleiders. Ben heel benieuwd waar ze die allemaal willen/kunnen wegzetten. (Als je klikt op solliciteren wordt je weer doorverwezen naar de 'testdag' in september vorig jaar!)

Iemand nog de afgelopen tijd gesolliciteerd bij Calco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 20:19
Ze laten 150 man de revu passeren, en de besten houden ze aan. Zo worden je 150 vacatures al snel 10 of 20 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFileFather
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-07-2022
Ik heb een vraagje over die lichting die komen gaat...

Wat wordt er allemaal gevraagd op zo'n test? Ik heb namelijk totaal geen programmeer kennis..
Maar wel de ambitie om dit te leren. Krijg je dus een soort case wat je moet oplossen door het simpel te programmeren ofzo?

Het is me niet helemaal duidelijk namelijk wat er gevraagd zal worden op zo'n testdag..

Het lijkt me wel leuk om mij aan te melden als het gewoon algemene kennis (IQ) vragen, maar als het nu al over programmeren gaat etc.. dan haak ik af :)

Kan iemand die dit weleens heeft meegemaakt even aangeven wat voor voorbeeld vragen je kunt verwachten?

Alvast bedankt. Misschien Clemens himself ;)?

Grt.

DFF®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haijo
Het zijn inderdaad algemene kennisvragen die je ook op een IQ test zult zien(de wat wiskundig georienteerde dan). Zo'n 60 vragen in totaal, verdeeld over 3 onderwerpen met een pittige tijdslimiet! Wat IQ testjes doen op internet kan echt geen kwaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:42

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Check, je kunt cijferreeksen, figuurtjesdraaien en sommen volgens Bartjens verwachten (redactionele sommen heet dat geloof ik). Als je daar doorheen komt ga je het echte sollicitatietraject in.
Maar denk er niet te licht over, een groot gedeelte komt hier dus niet doorheen, want de lat ligt wel hoog. Je goed voorbereiden is dus wel een pré. Hiermee worden een aantal vaardigheden getest die je allicht zelf wel kunt bedenken ;)

Als het goed is (althans, zo was het DACHT ik) krijg je nog wel een aanwijzing waar en wat je kunt oefenen.

Programmeren hoef je dus voor de test nog niet te kunnen, de basis ervan krijg je tijdens je opleiding wel (mits je door de sollicitatie heen komt).

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haijo
Programmeren komt trouwens helemaal niet van pas aangezien Calco voornamelijk beheer- en analistenopdrachten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFileFather
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-07-2022
Ok.. wiskundige dingen is ook niet mijn sterkste kant .. hehehe.. dat wordt dus flink voorbereiden.
Thanx Guys. Trouwens... hebben jullie het gehaald dan... :9

DFF®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09 23:21
Haijo schreef op maandag 22 februari 2010 @ 13:38:
Programmeren komt trouwens helemaal niet van pas aangezien Calco voornamelijk beheer- en analistenopdrachten heeft.
Nou in de opleiding van een kleine 1.5 jaar geleden krijg je in de 1e maand toch echt wel programmeren, testen EN functioneel beheer (ITIL foundation en beetje BISL)
Het programmeren heeft alleen zeer weinig met basis kennis te maken maar meer met het principe dat je iets je eigen kunt maken met minimale uitleg. Achteraf krijg je pas uitleg over je opdracht.
Ik weet nog wel dat ik samen met een mede cursist een kleine uitdaging aangingen met Michiel k v d M (die laatste letters staan voor zijn achternaam en de mensen die Masterclass hebben gevolgd weten vast wel wie ik bedoel :P ) om een programma in zo min mogelijk regels code te maken. Van m'n ingeleverde versie die alle foutmeldingen deed afvangen tot aan een versie die alleen het nodige deed (zonder nette fout afvanging met wat je verkeerd deed) ging van 30 regels naar 5 met nasty coding andere nettere manier 7 :P
En dan heb ik het niet over if then else achter elkaar getypt ;)
Uit m'n hoofd ging dat over een applicatie die de invoer moest checken op het feit of het een palindroom was.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 11:23

defiant

Moderator General Chat
Ik zie in de Pers ook weer de 'Van zero tot hero' prominent op de achterpagina. Frappant is dat ze mikken op HBO'ers en WO'ers, dit terwijl hun advertentie suggereert dat ze middelbare scholieren zoeken gezien het niveau, maar misschien beledig ik hier zelf middelbare scholieren nog mee.

M.a.w. ik kan me nog steeds niet voorstellen dat je de juiste mensen trekt met dit soort werving.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haijo
defiant schreef op maandag 22 februari 2010 @ 20:30:
Ik zie in de Pers ook weer de 'Van zero tot hero' prominent op de achterpagina. Frappant is dat ze mikken op HBO'ers en WO'ers, dit terwijl hun advertentie suggereert dat ze middelbare scholieren zoeken gezien het niveau, maar misschien beledig ik hier zelf middelbare scholieren nog mee.

M.a.w. ik kan me nog steeds niet voorstellen dat je de juiste mensen trekt met dit soort werving.
Wat een arrogante onzin ook weer. Dat je het niets vindt betekent niet meteen dat iedereen die dat wel vindt volslagen debiel is.

Ze zijn juist op zoek naar starters, inderdaad mensen met een HBO of WO opleiding maar over het algemeen zonder relevante opleiding(die zij vervolgens aanbieden) of werkervaring. Daar kijken mensen naar, niet naar wat voor suffe reclameactie(en suf is het) ze hebben lopen, Voor mensen zonder relevante werkervaring is een baan met auto van de zaak, betaalde opleiding en kans op een goede baan bij over het algemeen grote banken en verzekeraars gewoon een goede deal. Het salaris begint dan niet zo goed, mits ingezet stijg je vrij snel en na 22 maanden kun je overgenomen worden met over het algemeen een vrij goed salaris.

Voor de echte techneuten is het niet bijster interessant nee. Maar voor sociale mensen met een goede babbel en de bereidheid hard te werken is het een goede plek om te beginnen.

@klaasbram: die opdracht kan ik mij nog wel herinneren maar dat was in mijn ogen meer bedoeld als introductie tot programmeren dan het echte werk. Daar komt wel wat meer bij kijken dan alleen een grappig while loopje in VBA schrijven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 20:18
Even uit eigen ervaring: het is heel normaal dat detacheringsbedrijven geld vragen wanneer een klant een medewerker overneemt. Dat zijn soms grote bedragen.

Wat vreemd is, is dat Calco het opneemt in het contract wat jij tekent met Calco. Immers, de transactie is iets tussen Calco en de partij die de werknemer overneemt. Doorgaans merk je daar als medewerker die overgenomen wordt, niets van. Dat het in het contract opgenomen wordt, vind ik dan ook vrij vreemd. Het zou in het slechtste geval flink zuur kunnen uitpakken: Calco vraagt van de overnemende partij €15k en van jou 'naar rato' ook nog eens €10k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haijo
? In principe betaal jij geen geld hoor, je hebt alleen een duur amortisatiecontract onder je kont zitten maar alleen zodat werkgevers je niet vroegtijdig over gaan nemen en Calco geen inkomsten misloopt. Ik kan het weten, ben er zelf ontslagen omdat er geen programmeeropdrachten waren(niet dat ik het erg vond, zit nu erg goed :) )en hoefde geen cent terug te betalen. Ook mensen die zelf zijn opgestapt hoefden niets terug te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krn176
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-09 09:28
Freakertje schreef op maandag 22 februari 2010 @ 13:32:
Check, je kunt cijferreeksen, figuurtjesdraaien en sommen volgens Bartjens verwachten (redactionele sommen heet dat geloof ik).

Maar denk er niet te licht over, een groot gedeelte komt hier dus niet doorheen, want de lat ligt wel hoog. Je goed voorbereiden is dus wel een pré. Hiermee worden een aantal vaardigheden getest die je allicht zelf wel kunt bedenken ;)
Je hebt gelijk Freakertje, de 'analytische' tests zijn zeer pittig, zo pittig dat slechts 1 op de 10 deze haalt. Er wordt gewerkt met strakke tijdslimieten voor elke test, en uiteraard niet niet ingevulde antwoorden fout. Deze test viel me zwaar tegen en ik kan dan ook iedereen aanraden om zichzelf goed voor te bereiden.

Zijn er nog meer mensen, die vandaag de testdag hebben gedaan, er waren veel kandidaten. Ben benieuwd of anderen het misschien wel gehaald hebben?

Verwijderd

*knip* Jezelf registreren en binnenkomen met zo'n beschuldiging gaat mij net iets te ver. Daarom heb ik het verhaal weggehaald.

[ Voor 107% gewijzigd door Krisp op 17-09-2016 15:09 ]

Pagina: 1