Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-04 09:02

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Een tijdje geleden had ik hier de vraag gesteld ivm 2D tekeningen van een grondplan, en werd er mij ipv sketchup toch een autocad programma aangeraden.. Via het werk ben ik aan een exemplaar van Autocad LT 2013 geraakt, en ben ik hiermee aan de slag gegaan..

Het waren men eerste stapjes in Autocad, maar na een weekje internet raadplegen, proberen en vloeken begint het me wel aardig te lukken... Je weet wellicht zelf dat Autocad voor een leek nogal intimiderend kan overkomen at start ;)

Ik wil men grondplan op een A3 krijgen, maar ik blijf maar knoeien met de scaling/dimensions/viewports op dit gebied.. Heb de autocad al een beetje aangepast qua instellingen voor architectural drawings via een pdfje dat ik ergens vond, maar toch heb ik nog wat problemen.

Afbeeldingslocatie: http://i92.photobucket.com/albums/l38/Homey_011/auto1a_zpscl01lfo8.jpg

1. Een eerste probleem dat ik ondervind is dat men lijndikte (lineweight) in elke layer hetzelfde (default) blijft, terwijl ik bv. voor de buitenmuur hem op 0.70 had ingesteld. Handmatig veranderen van de lijndikte doet ook niks...

2. Zoals gezegd wil ik de tekening op A3, en dus liefst dus zo groot mogelijk op deze afmetingen. Maximale afmetingen van het huis zijn in de lengte een kleine 20m, in de breedte 14m.
Hoe pak ik dit het beste aan qua scaling ?
Op de huidige tekening heb ik gewoon de afmetingen genomen en /10 gedaan, dus een muur van 1490 (14,9m) is in model 149 lang geworden.. Als je dit bekijkt in de layout 1 is dit veel te klein..
Ik veronderstel dat ik alles ga moeten vermenigvuldigen om te tekenen (bv. x4), maar hoe krijg ik dan toch de juiste afmetingen bij men dimensions ? (bv. 149 x 4 wordt dan een lijn van 596, terwijl op de tekening 1490 zou moeten komen)

Afbeeldingslocatie: http://i92.photobucket.com/albums/l38/Homey_011/atuo2a_zpsvr2fp1jw.jpg

3. In autocad heb ik zo'n mooie Architectural (metric) template gevonden, en hier zou ik graag men tekening in krijgen. Ik heb zelf de afmetingen al terug gebracht naar A3, maar hoe krijg ik men tekening hier in ?
Ik ga ervan uit dat je standaard alles tekent in model, en deze tekening komt automatisch in layout1, maar dus niet in deze template (die als ISO A3 voorkomt)

Afbeeldingslocatie: http://i92.photobucket.com/albums/l38/Homey_011/auto3a_zpslfqjq7dx.jpg

Dit zijn misschien heel domme vragen, maar ik stel me gerust dat deze probleempjes nog in men template zitten, en eens deze eruit zijn ik echt wel ver kan komen..

Als er iemand is die kan helpen met het opzetten van een goede (architecturale) A3 template, of er miss een heeft zitten, alle hulp is welkom 8) 8)

Alvast bedankt voor uw tijd

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-04 22:19

Illusion

(the art of)

1. Controleer of je units op mm staan
2. Teken alles in mm. Niet keer 10 niet keer 7, in je model space (zwarte achtergrond) is 1unit=1mm.
3. In de viewport die op je papier staat (paper space, de witte achtergrond) stel je de gewenste schaal in. Waarschijnlijk moet je even dubbelklikken op die viewport, je kan dan zoomen met je muiswiel of rechtsonder de schaal instellen.

Je kan dus van 1 en dezelfde tekening in je modelspace, meerdere viewports op verschillende schalen en papierformaten maken

[ Voor 14% gewijzigd door Illusion op 22-03-2015 13:58 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Als je je tekening gewoon in millimeters maakt dan heb je gelijk de juiste afmetingen. Dat een tekening dan te groot is om uit te printen kan je weer oplossen door te zoomen (of de preview gebruiken voor het uit printen)

Lineweight is volgens mij pas zichtbaar bij printen/plotten. (maar pin me er niet aan vast, het is al weer lang geleden voor mij.)

Oh en probeer je maten naar buiten te trekken en naast elkaar te leggen, dat ziet er beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-04 17:19

D-rez

dexels

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/9xVOYi5tc072iwnird0qJLLW/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/FN9XORHIQqsdRqIQEM2wv0ba/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/uHbqOQJdx4wICDKfpniz4sk4/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-04 17:31
Ik heb mijn huis in archicad getekend was best wel goed te doen, je hebt daarbij ook een standaard bibliotheek waarbij je dus gewoon van alles en nog wat erin kan dumpen.

De enige reden dat ik op moment zie om autocad te gebruiken is als je een dergelijke groot ontwerp hebt zoals een flat dat gewone 3D programma's het niet meer trekken. Of dat je op een slechte pc zit.

Lineweight kan je dacht ik met 1 van die icoontjes (LTW) aanzetten. En altijd in mm tekenen!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

@Haas_nl ik werk in CM, het is net wat je gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Zoals gezegd, verschalen doe je in paperspace (bij jou iso A3) in een 'viewport', modelspace is nooit op schaal.
Ik weet niet of er standaard een viewport in jouw template zit, even dubbelklikken en je komt erachter.
Vervolgens 'zoom extends' (dubbelklik op je middelste scrollwiel) in het viewport om de tekening zo groot mogelijk in beeld te krijgen.
Mocht je nog geen viewport hebben kan je deze maken met 'vports', of naar tabje layout en daar rectangular selecteren.
Lijndiktes zie je het best bij het plotten, je kan wel een preview maken om te kijken of het enigszins naar wens is. Preview staat onder tabje Output.
Weet niet waar je nu je lijndiktes hebt geselecteerd, maar in jouw geval zou ik het per layer doen, niet per lijnsegment.

Hoop dat je er iets aan hebt, ben niet heel erg goed in uitleggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

Om even de azijnpisser uit te hangen, eigenlijk is het altijd op schaal hoor Robertdj. 1 op 0,0008 of 1 op 900056458453416,546454 is nog altijd "op schaal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:20

Sjaak_Afhaak

Bleh!

al teken je het in inches, nog maakt het geen zier uit. Zoals iedereen hier zegt: teken in ieder geval 1 op 1. Welke eenheid er achter staat maakt werkelijk niets uit. Als je klaar bent voor een afdrukje ga je dan pas over schaal druk maken. viewports & layouts: who needs 'm (in het geval van een niet-professionele omgeving). lekker tekenen (zeker lagen gebruiken), eenmalig je dimension-stijl (commando dimstyle of standaard "d") goed instellen. ctrl-p voor printen (je kunt prima oefenen met de ingebouwde pdf printer) en stel daar pas je schaal in. bij plot area kiezen voor je gewenste keuze, je hoeft echt niet alles te printen ;)

als je je huidige tekening wilt aanpassen naar 1 op 1, selecteer alles en gebruik commando scale. de scalefactor is een eenvoudig rekensommetje :)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:53
Verschalen vs tekenen
Meest gemaakte fout is volgens mij wel bij beginners om te denken dat je direct op schaal moet tekenen. Maar inderdaad zoals hier al meer is gezegd, gewoon 1:1. In millimeters kan, maar andere meeteenheden kunnen ook prima. Kies er één voor je doel, bijvoorbeeld millimeters daar waar nauwkeurigheid van belang is of meters waar het al minder uit maakt (bijv. je tuin ofzo of een weiland, etc).

Verschalen kan zoals Sjaak voorstelt, maar ik vind dat meer een ding als noodzaak dan dat je continue dingen gaat verschalen. Op later moment weet je het niet meer hoe het was of klopt iets niet meer. Gewoon 1 eenheid kiezen en die consequent tekenen is het beste. Ik snap Sjaak wel, lekker simpel voor een tekening als deze, maar zou het niet als basis tekenstijl aannemen.
Mocht je later nog dingen willen kopieren danwel inserten klopt het vaak ook stukken beter. MITS de eenheden juist ingesteld zijn en te bereiken via het commando DDUNITS. Er volgt dan een popupje waar je insertsettings doet.

Lineweight
Via de layer manager (command: LAYER > opent de manager) kan je specifieke laag settings doen. Eventuele hulplijnen gebruiken die je niet laat afdrukken, etc, etc. Maar dus ook de lijndikte.
De lijndikte is op je scherm enkel zichtbaar als de knopje lineweight is opgelicht, je kan er op klikken om lineweights aan of uit te zetten. Ik denk dat daar het probleem zit van de topicstarter, dat gewoon dat knopje uitstaat.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/M8NqqUS.png

Als het probleem is dat het knopje uitstaat of niet eens zichtbaar is, moet je ff onderin met de rechtermuisknop klikken en kan je specifieke tools aan of uitzetten. Waaronder dus ook de optie lineweight. Ik neem aan dat dit bij CAD LT ook zo is.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ODvVYzx.png

Viewport, paperspace en schaal
Eigenlijk begin je met het kiezen van het papierformaat. Dus via de page setup manager instellen. Daarna gebruik je een evt. template of brouwt zelf wat in elkaar, net hoe je het wilt hebben op papier.
De stippellijn op papier suggereert het maximale afdrukgebied van de printer, dus alles wat je wilt afdrukken moet minimaal daarbinnen vallen. Je kan templates en viewports nog allemaal zo verschalen dat het netjes past.
Bij een kale (gedownloade) template zal je dus waarschijnlijk nog wel even een viewport moeten maken. Via command MV kan dat, maar je kan natuurlijk ook gewoon werken via de tools in de lint zelf... als beginner ook wel handig. Onder tab view staat een stuk om viewports te tekenen.

De schaal kan je als volgt instellen. Je selecteert de viewport (eenmaal klikken op de viewport) en zoekt een schaal uit via de knop rechtsonder:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KMjmuEv.png

In plaats daarvan kan je via commando PR het properties-scherm aanroepen en daar onder ook de schaal instellen, maar nog veel meer settings voor de viewport zelf doen. Zoals vergrendelen (display lock) is bijv. handig als je in de viewport zit en scrolt per ongeluk. Als de viewport vergrendeld is verschaalt hij niet meer per ongeluk en zal de viewport altijd (ongeacht of je per ongeluk via de viewport in het model bent beland) de ingestelde schaal aanhouden. Dat gaf mij eerder nog wel eens frustratie, maar is dus makkelijk te voorkomen.

Dan kan je als laatste nog via de page setup manager één keer alles checken. Even een afdrukgebied instellen, de plotschaal 1:1 aanhouden en geen "fit to paper" doen, dan klopt de schaal op het afgedrukte papier niet meer! Lijndikte kan je verschalen of niet, kan je proberen, zie optie scale lineweight. Eventueel druk je een paar keer op preview zodat je kan zien hoe het resultaat wordt op papier. Gewoon op het kruisje drukken om terug te gaan naar de setup manager. Wanneer alles goed is, ga je akkoord en druk je later af.

Edit:
Extra mbt lineweight en daadwerkelijk output
Mocht nou blijken dat vanuit je kale AutoCAD de lijnen alsnog allemaal hetzelfde eruit komen, dan kan je nog overwegen om de plot style table aan te passen. Dit is een tabel die voor elke kleur alle eigenschappen bundelt mbt afdrukken. Dit is wat verder dan de basisbegrippen, maar als je het heel leuk vindt of het echt denkt nodig te hebben kan je daar nog dingen in aanpassen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hCgRWHR.png

Je kan als je dat makkelijk vindt heel snel voor zwart-wit afdrukken instellen dat alle basis index colors (dus color 1 t/m 6) op een bepaalde manier worden afgedrukt. Je kan logischerwijs bijv. instellen dat red (color 1) dun zwart moet worden en oplopend dikker (t/m color 6). Je kan het ook via allerlei normen doen, dan zal het anders zijn als wat ik zeg of instellen volgens eigen idee voor een bepaald doel.
Als je de CTB bewaart voor later kan je altijd die lijneigenschappen gebruiken voor specifieke afdrukken. En dus op een makkelijke snelle manier onderscheid in je tekening aanbrengen. Vaak stel je maar 1 keer de style table in en als je dus de CTB met de gewenste output bewaart kan je er altijd naar toe linken en blijven gebruiken.

Maar goed, ik betwijfel of je dit laatste nou echt nodig zult hebben. In principe staat hij standaard op de optie dat hij de lijndikte van de lijn zelf overneemt (als ingesteld in de layer manager), dus zou het geen probleem moeten opleveren. Het is meer dat het kan en anders maar gewoon weer vergeten. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Aardwolf op 23-03-2015 00:23 . Reden: typo's en onderste toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Enorm bedankt voor de mooie feedback, het heeft me al enorm vooruit geholpen..

Lineweight stond idd gewoon niet aan, als ik dit links onder aanklik komen de lijnen in hun ware aard op de tekening...
Dom maar je moet 't maar weten :)
Alle kleuren en lineweights zijn trouwens volgens layer, deze staan keurig ingesteld (buitenmuren, dimensions, etc...)

Als ik een viewport (MV typen en slepen) aanmaak in die ISO A3 layout, komt men model er automatisch maximaal op, dus dit is ook al mooi geregeld

Aangezien alles op men origineel grondplan in cm staat, lijkt 't mij evident om dit te volgen.. Dus neem ik 1 drawing unit = 1 cm, enige nadeel dat ik nu nog ondervind is dat men lijnen nogal groot uitvallen in het model vak..
bv. een lijn van 1490 kan maar net op het maximaal uitgezoomde veld.. Hierbij komt nog dat als ik er hier dimensions bij wil, deze heel klein uitvallen..

Nu kan ik wel in dm werken (dus 1490 wordt 149) en dan via men dimensions de schaling veranderen zodat hij toch mooi 1490 aangeeft.
Als ik later dan een viewport aanmaak in die ISO A3, schaalt hij 't dan toch naar het maximaal oppervlak..

Wederom, enorm bedankt jongens, ik kom weer een hele eind verder !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
waarom niet op schaal werken in je viewport? 1:20, 1:50 of 1:100. Dan kun je het later gemakkelijker na (laten) meten. met bv. :
Afbeeldingslocatie: http://www01.cp-static.com/objects/low_pic/0/0f8/1348445304_linealen-rotring-driekantige-schaallat-802020.jpg

ik zou er gemakshalve voor zorgen dat je viewport gelocked is en dus op schaal. Dit kan je in de properties van je viewport regelen.

Daarnaast zou ik niet in je model gaan maatvoeren, maar op je layout ( over je viewport heen dus )
zo blijft je tekening ( modelspace ) overzichtelijk. Dit geeft je de vrijheid om meerdere layouts ( a3'tjes) aan te maken met verschillende thema's, schalen, viewports, etc...

Je kunt daarnaast jezelf helemaal verliezen als je je verdiept in het volgdende:

je kunt per viewport bepalen hoe een laag eruit komt te zien. Dit noemt autocad Viewport Overrides. Als je een viewport actief maakt, en vervolgens je Layer Manager opent, kun je in de meest rechtse kolommen van je layers per kleur, lijntype, lijndikte aanpassingen uitvoeren.

Ps. Maak een aparte laag aan voor layout én je viewports. Zorg ervoor dat je viewports-laag niet wordt afgedrukt. dit kan je ook in je Layer manager regelen. ( klik op het printerlogo in de laag van je viewport )
De lijnen zijn binnen je tekening nog steeds zichtbaar, maar worden niet afgedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
HyperTrophy schreef op maandag 23 maart 2015 @ 15:09:
waarom niet op schaal werken in je viewport? 1:20, 1:50 of 1:100. Dan kun je het later gemakkelijker na (laten) meten. met bv. :
[afbeelding]

ik zou er gemakshalve voor zorgen dat je viewport gelocked is en dus op schaal. Dit kan je in de properties van je viewport regelen.

Daarnaast zou ik niet in je model gaan maatvoeren, maar op je layout ( over je viewport heen dus )
zo blijft je tekening ( modelspace ) overzichtelijk. Dit geeft je de vrijheid om meerdere layouts ( a3'tjes) aan te maken met verschillende thema's, schalen, viewports, etc...

Je kunt daarnaast jezelf helemaal verliezen als je je verdiept in het volgdende:

je kunt per viewport bepalen hoe een laag eruit komt te zien. Dit noemt autocad Viewport Overrides. Als je een viewport actief maakt, en vervolgens je Layer Manager opent, kun je in de meest rechtse kolommen van je layers per kleur, lijntype, lijndikte aanpassingen uitvoeren.

Ps. Maak een aparte laag aan voor layout én je viewports. Zorg ervoor dat je viewports-laag niet wordt afgedrukt. dit kan je ook in je Layer manager regelen. ( klik op het printerlogo in de laag van je viewport )
De lijnen zijn binnen je tekening nog steeds zichtbaar, maar worden niet afgedrukt.
Thx voor de tips, als ik de dimensions pas in de layout zet blijft de tekening idd veel overzichtelijker, anders wordt het al snel een mess :)

Vraagje, hoe kan ik de viewport op schaal krijgen zoals je voorstelt ? Momenteel doe ik gewoon MV, klik ik op een hoek in de layout en trek ik een rechthoek >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-04 08:22
Properties>viewport selecteren en dan of de standard scale instellen of de custom scale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
mocht je al veel werk in je modelspace hebben staan, dan kan je dit heel eenvoudig 'transporteren' van modelspace naar paperspace:

activeer je viewport

selecteer de onderdelen die je van modelspace naar paperspace wilt transporteren

type CHSPACE

paar keer op enter rammen ( of nauwkeurig lezen wat er gevraagd wordt :) )

klaar

als je van plan bent deuren, kozijnen en andere soorten repeterend tekenwerk uit te voeren. maak er direct een block van! ;)

[ Voor 15% gewijzigd door HyperTrophy op 23-03-2015 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Hier men eerste probeersel voor een raam :)
vind het er wel best uitzien, enige jammer is dat ik die 2 witte vlekjes aan de scheiding buitenmuren & raam block niet weg krijg.. Misschien dat dit niet zichtbaar is bij printen, we'll see

Ben van plan om wederkerende ramen & deuren (met dezelfde afmetingen) in blocks te steken idd

Afbeeldingslocatie: http://i92.photobucket.com/albums/l38/Homey_011/window%20autocad_zpswtrksf6o.jpg

suggesties zijn altijd welkom natuurlijk !

-edit-
bedenk me nu net, zou beter men spouw ook nog op de tekening zetten toch, in stippellijntjes ofzo.. Is maar kwestie van wat extra lijntjes trekken met offset ofzo

[ Voor 15% gewijzigd door KipCurreh op 24-03-2015 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zou ik eens mogen weten wat je met de tekening wilt gaan doen, als het namelijk voor een bouw of vergunning is dan moet het natuurlijk wel aan diverse richtlijnen voldoen.

Ik denk ook dat je bouwkundige dingen beter in Revit (makkelijker) kan tekenen dan in Autocad. 30 dagen versie is gratis te downloaden van autodesk.com

[ Voor 31% gewijzigd door Ernemmer op 24-03-2015 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Line end style, vind je in je plot style manager. je kunt globale instellingen verrichten op lijn enden of op kruisingen van lijnen ( end & join style )

http://knowledge.autodesk...307-08873D586CED-htm.html

Probeer inderdaad nu al te bedenken hoever je bereidt bent te gaan. En wat je er mee wilt bereiken.
Als je idd de tekeningen later wilt gaan gebruiken voor bouwaanvragen of als een ander belangrijk document, dan zou ik gedetailleerd aan de slag gaan.

komt revit met een bibliotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Dit project is eigenlijk bedoeld om men oorspronkelijk grondplan eens te updaten en in een mooiere versie te hebben, zonder dat ik het oorspronkelijke grondplan weg zou doen ofzo..
Dus niet echt als 'belangrijk' document voor later of voor bouwaanvragen..

Verder is het een goede oefening om Autocad te leren, ik begin het wel leuk te vinden :)

Dus meer hobbygericht dan effectief als bouwkundig iets, maar wil het wel zo goed en compleet mogelijk doen uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
overigens, je kunt vaak voor iets van 7 euro bouwtekeningen van je huis opvragen bij je gemeentekantoor.

9 van de 10 keer is dit gewoon beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
HyperTrophy schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:24:
overigens, je kunt vaak voor iets van 7 euro bouwtekeningen van je huis opvragen bij je gemeentekantoor.

9 van de 10 keer is dit gewoon beschikbaar.
Where's the fun in that ?

Als men tekening al zo slecht is, mag je 't ook gewoon zeggen hoor ;)

Hehe nee, zoals reeds gezegd is het meer een hobby project dan wat anders hoor. Heb nu sinds een weekje die Autocad, leer elke keer iets nieuws bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Standaard zit er wel een bibliotheekje bij maar die is niet echt uitgebreid. Via google is wel heel erg veel te vinden voor Revit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
bedoelde het meer als leidraad, of als je dingen over het hoofd ziet. :)

Het nadeel van gelijk revit en een bibliotheek gebruiken, is dat je er lui van wordt. Nu maakt hij zijn eigen blocks, die hoogstwaarschijnlijk meer overeen komen met de werkelijkheid, en leert uit deze ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Als ik mag inhaken...
Is wel makkelijker. Inscannen, verschalen en overtekenen. Extra spul kan je zelf intekenen, zoals leidingen in de muren oid. Zal misschien nog nauwkeuriger zijn ook, terwijl de basis waarschijnlijk op de bouwtekening beter klopt dan dat je achteraf op gevoel inmeet.

Dat is misschien wel het grootste nadeel van bouwtekeningen, leidingwerk dat in de loop der jaren nergens meer opstaat e.d. Dat zelf kunnen toevoegen kan best meerwaarde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

Ik werk op een architectenbureau. Zelfs als we de originele bouwplannenhebben, gaan we bij een verbouwing altijd alles opmeten. Het is niet omdat er op plan staat dat een raam op een bepaalde plaats heeft, dat dit ook met de werkelijkheid overeenkomt.
Als je niet eerst opmeet en je, je daarop baseert ga je dit waarschijnlijk pas controleren als het al te laat is. Bestaande plannen mag je er wel naast leggen als leidraad, maar niet zien als een volledig correcte tekening. (Tenzij het een as-build plan zou zijn (maar dan nog...)...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Verder nog, het was origineel een bungalow waar later een 1ste verdiep is opgezet.. Hierdoor zijn er enkele veranderingen gebeurd aan kamers (mbt de trap etc)..

Later is er nog een veranda aangebouwd, waardoor er 1 slaapkamer beneden verdween en een soort open bureau is geworden naar de veranda toe..

Dit en nog meer (kleinere) veranderingen zorgen ervoor dat ik binnen en buiten bijna alles gemeten heb, en samen met de afmetingen van het origineel bouwplan (dus van de oorspronkelijke bungalow) nu de tekening in elkaar aan het zetten ben..
Zo heb ik dus voor elke muur/kamer/deur/ruit de zelf gemeten afmetingen binnen en buiten, en dan nog eens de afmetingen op het plan
Het bouwplan is vnl. handig voor de muurdiktes etc (9, 14, etc...)

Later volgt dan nog een buitenplan waar de vnl. leidingen (kabel, waterleidingen en gas die deze zomer erbij komt) op gaan komen...Dit staat momenteel op een A4-tje dat de vorige eigenaar zelf heeft getekend, dus dit mag ook wel gedigitaliseerd worden :)

[ Voor 14% gewijzigd door KipCurreh op 24-03-2015 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
ff korte update van deze avond...

Heb verder gedaan met de ruiten, gelukkig maar 3 verschillende afmetingen..
Deuren er ook maar in geknald, samen met wat speciale dingen zoals de deur van de ingebouwde kast, en het grote schuifraam rechts in de woonkamer..

alle blocks zelf getekend, vind het wel best ok eerlijk gezegd ;)

Afbeeldingslocatie: http://i92.photobucket.com/albums/l38/Homey_011/auto1B_zpsseujg7tb.jpg

Garage was wat makkelijker met langs de ene zijde 4 dezelfde raamafmetingen.. De garagepoort heb ik zo maar opgelost

Afbeeldingslocatie: http://i92.photobucket.com/albums/l38/Homey_011/auto1C_zpsnukurdpz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
oh, je kunt zulke leuke dingen doen met je ramen en deuren, in je blocks.

je kunt zelfs 1 block aanmaken, met verschillende 'states' ( bv raam, deur, schuifdeur, kastdeur, etc )
Daarnaast kun je deze zgn. wandopeningen ook dynamischer maken, door er 'constraints' aan te zetten. Hiermee maakt je het modelletje, aan de ene zijde 'vast' en aan de andere kant kan je hem uitrekken ( langer of korter maken ) Handig bij verschillende grootte wandopeningen.

ziet er verder goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

@Hyper, Laat hem eerst maar de basis leren en als hij dat onder de knie heeft, kan hij aan de dynamicblocks. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
D-rez schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:21:
Ik werk op een architectenbureau. Zelfs als we de originele bouwplannenhebben, gaan we bij een verbouwing altijd alles opmeten. Het is niet omdat er op plan staat dat een raam op een bepaalde plaats heeft, dat dit ook met de werkelijkheid overeenkomt.
Als je niet eerst opmeet en je, je daarop baseert ga je dit waarschijnlijk pas controleren als het al te laat is. Bestaande plannen mag je er wel naast leggen als leidraad, maar niet zien als een volledig correcte tekening. (Tenzij het een as-build plan zou zijn (maar dan nog...)...).
Dat wel inderdaad, maar ja, ik doel vooral op de dingen die je niet of moeilijk ziet. De afmeting van een kamer binnen kan je prima opmeten inderdaad. De spouw en andere detaillering mis ik bijvoorbeeld en is ook niet meetbaar. Op de meest oppervlakkige bouwtekeningen zie je dat niet, maar kan best van belang zijn. Ik heb van ons huis eens de bouwtekeningen bekeken, uit de jaren 80, maar daar staat zulke detaillering niet op in elk geval. Zie er nog maar eens achter te komen.

Knippende edit:
-LAAT MAAR ZITTEN voor wanneer lezen toch wel erg moeilijk blijkt te zijn-
Werk met werk maken is blijkbaar de case van de huizenbouw(wereld). :F

[ Voor 33% gewijzigd door Aardwolf op 15-04-2015 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
D-rez schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 09:13:
@Hyper, Laat hem eerst maar de basis leren en als hij dat onder de knie heeft, kan hij aan de dynamicblocks. :p
waarom achterwege laten, als hij zich er nu al in wil verdiepen, geeft het hem later meer plezier. Het is toch zonde als je achteraf iets dergelijks te weten komt, terwijl je hele model al staat.

Hij gaf zelf immers aan, 'gelukkig maar 3 verschillende afmetingen', dit had met 1 block prima en snel opgelost kunnen worden. ;)

@marcel87, leidingen in 3d? dit is geen jachtbouw! :) als het om een tuin gaat, kan ik je wel volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

@Hyper omdat je eerst moet kunnen staan voordat je kunt lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Goed voorbeeld doet goed volgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Dynamicblocks kunnen best verslavend zijn, maar je moet wel opletten dat je niet je doel voorbij schiet, zo zou ik bv in dit geval ramen en deuren niet in één block zetten. Afmetingen daarentegen zijn met een beetje oefenen makkelijk te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Laatst online: 10:05
Ik ben bouwkundig tekenaar en heb zelf nog wat dynamic blocks hier liggen, mocht je interesse hebben doe dan maar ff een dm met email adres ....
(kan ik je ook gelijk een goede lagenstructuur mailen)

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Waarom niet zelf bouwen. Veel leerzamer! Trust me, im an engineer! ;)
Het meest dodelijke aan leren en zelf ontdekken is automatisering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Laatst online: 10:05
Nee hoor. Ik heb een hoop geleerd door te kijken hoe andere het doen. Zo heb ik de dynamic blocks ook geleerd, kijken hoe een ander het doet en dan zelf het mooier maken :-)

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Voorbeelden zijn idd altijd wel handig, het helpt toch steeds om het zelf eerst eens te zien om dan zelf te proberen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Heren, alvast bedankt voor alle assistentie die ik dusver gehad heb, ik zelf ben al zeer tevreden met het resultaat..
Nu rest mij enkel nog 1 vraagje...

Ik heb nu een mooi grondplan van het huis op schaal staan op een A4 en A3, uitgaande van 1 tekening in modelspace..
Graag had ik er het grove kadasterplan (ik bedoel hiermee de hele lap grond met huis erop, buur tot buur tot straat) er ergens nog in het klein bij gezet..

Als ik deze ook teken in dezelfde modelspace, kan ik deze dan apart selecteren en in een nieuwe viewport zetten ? (kan 't ff niet uitproberen, vandaar men vraag :) )

[ Voor 4% gewijzigd door KipCurreh op 31-03-2015 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
in Layoutspace:

Hierin kan je meerdere Viewports maken, over elkaar heen, of gewoon geordend naast elkaar.
Ook kan je per viewport de schaal instellen. Dus bv. je grondplan 1:20 of 1:100, en een kadasterplattegrond op 1:500 of 1:1000.

Nu kan je in modelspace ervoor kiezen om je kavel te tekenen, 1 op 1 uiteraard, om je woning. Daarbij kan je ervoor kiezen om ook globaal de contouren van je buren of straat erin te zetten.
Let er op dat je deze lijnen in aparte lagen tekent.

Je kunt namelijk wederom in Layoutspace, per viewport, bepalen welke lagen toonbaar zijn en welke niet.
Je kunt zelfs per viewport bepalen hoe een lijn er uit komt te zien qua kleur, lijndikte en lijntype, maar dat terzijde ;)

Let op, zorg ervoor dat je viewports gelocked zijn, dat is makkelijk werken. Het zorgt ervoor dat je views bewaard blijven, en je schaal ook.

Activeer je viewport bv diegene die bestemd is voor je kadaster. Open vervolgens je Layer Properties Manager, en bevries de lagen die je niet zien wilt met LAYFRZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDirk
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-04-2017
KipCurreh schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 13:37:
Heren, alvast bedankt voor alle assistentie die ik dusver gehad heb, ik zelf ben al zeer tevreden met het resultaat..
Nu rest mij enkel nog 1 vraagje...

Ik heb nu een mooi grondplan van het huis op schaal staan op een A4 en A3, uitgaande van 1 tekening in modelspace..
Graag had ik er het grove kadasterplan (ik bedoel hiermee de hele lap grond met huis erop, buur tot buur tot straat) er ergens nog in het klein bij gezet..

Als ik deze ook teken in dezelfde modelspace, kan ik deze dan apart selecteren en in een nieuwe viewport zetten ? (kan 't ff niet uitproberen, vandaar men vraag :) )
Voor dat grote grondplan is CADCollege je grote vriend, die hebben een heel handig tooltje om van de openstreetmap gegevens een dxf bestand te genereren wat goed op schaal ingevoegd kan worden als block of xref.

Mochten er meer dingen nodig zijn, als (voormalig) bouwkundig tekenaar en nu staalbouwtekenaar kan ik wel het een en ander aan tips geven.

Voornaamste tip, werk gestructureerd en gebruik bijvoorbeeld de NL_SFB of de stabu codering aan voor je elementen. (Onderscheid in binnen- en buitenwanden, wandopeningen, leidingen, rioleringen, vloeren, trappen etc. Hier een voorbeeld.)

Veel succes met tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Ik ben ondertussen opnieuw begonnen, ditmaal in de juiste schaalverhoudingen en met meer en meer gestructureerde layers...

Nu heb ik even een esthetisch probleempje.. Ik heb nl. eerst mijn buiten-, binnen-, en spouwmuren getekend, waarna ik dan mijn blocks (doors, windows, etc...) op zet... De crossing lijntjes verwijder ik dan mooi met trim...
Nu gebeurt er soms iets raars als ik blocks dus over mijn muren leg... Soms ligt de hele block boven op de muur, zodat in mijn geval het geheel blauw ziet... Maar af en toe is er ook een stuk wit (de stukken binnen & buitenmuur) en de rest van de block blauw... Aangezien de lijnen perfect over elkaar lopen, kan ik hier ook niet trimmen lijkt mij...
Dit is op zich geen probleem voor mij, maar aangezien bij sommige blocks wel en bij sommige niet is, oogt dit wel minder ok :)

Ik plaats er straks nog een tekeningetje bij, is echt moeilijk uit te leggen...

-edit-
beloofde afbeelding

Afbeeldingslocatie: http://i92.photobucket.com/albums/l38/Homey_011/Autocad%20windows%20mysterie_zpscfkfwrok.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door KipCurreh op 22-04-2015 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
als je al je blocks selecteert, en dan draworder instelt ( naar voren, of achteren ) kan je de volgorde beinvloeden.

Meestal zitten deze commando's onder je rechtermuisknop verborgen, zodra je de items geselecteerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
HyperTrophy schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:34:
als je al je blocks selecteert, en dan draworder instelt ( naar voren, of achteren ) kan je de volgorde beinvloeden.

Meestal zitten deze commando's onder je rechtermuisknop verborgen, zodra je de items geselecteerd hebt.
Haha zalig, wist je dat ik in de tijd dat ik er nu met bezig ben nog nooit de rechtermuisknop heb gebruikt :)

beetje fail wel... |:(

Alleszins bedankt hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDirk
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-04-2017
KipCurreh, als je je blocks voorziet van een wipeout (uitveegvlak met dezelfde kleur als je achtergrond van je werkvlak en je papier) hoef je de lijnen van je wanden niet te trimmen.
De draworder functie is dan nog wel nodig om de juiste volgorde van stapeling aan te houden.

Nog een tip, als je op deze manier je kozijnen en andere elementen als blocks invoegt, maak dan ook van je wanden een block waarbij je de binnen- en buitenwanden eenzelfde insertion point geeft, zodat die bij gelijkblijvende coordinaten netjes bij elkaar blijven.

Nog meer tips! (heb er hele hopen, ik knoei al veel te lang met autocad...)
Shift+rechtsklik - snap menu
Maak een block van een afdrukvel in schaal 1 op 1 (A3, A4 etc) en zet dat als tekenkader om je werkstuk heen met een verschaling van 10/20/50x, net wat past, zorg ervoor dat het block in de laag defpoints staat zodat het niet wordt afgedrukt.
Plak hetzelfde block schaap 1 op 1 in je layout, maar dan op een laag die wel wordt afgedrukt als je daar je maatvoering wil doen. Gebruik het commando "zoom window" om je tekening netjes op schaal in het viewport te krijgen.

Veel dingen selecteren: QSelect via een menu waar je een hoop dingen kan instellen, of nog leuker (geen idee of het in LT2013 al zat, volgens mij wel) is rechtsklikken op een ding waarvan je er meer wilt selecteren en dan "select similar" kiezen, nu heb je alle elementen met gelijke eigenschappen (blocknaam, laag, etc etc).

Sorry voor het inbreken, autocad is werk en hobby, dan ga ik nog wel eens te hard.
Pagina: 1