Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:59

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Mijn appartement uit 2006 heeft in de winter 1 groot probleem: de luchtvochtigheid zakt dan vrij gemakkelijk tot ruim onder de 30% (laagst gemeten deze winter was 22%). Ik heb daarom een koudwater verdamper gekocht en nu kan ik het in ieder geval weer een heel eind opkrikken.

Een van de veroorzakers lijkt de afzuiging te zijn. Als ik deze aan laat staan kan de verdamper er bijna niet tegenin werken. Ik verdamp de afgelopen weken makkelijk 2-3 liter water per dag. Ik heb nu als experiment de bedrading van de perilex stekker van de afzuiging aangepast zodat ik op mijn schakelaar nu de standen 0, 1 en 3 heb. De verdamper slaat daarmee nu veel vaker af.

Ik snap het nut van een centrale afzuiging en heb inmiddels ook al ervaren dat het uitzetten 1 groot nadeel heeft: de kooklucht van de onderburen als ik 's avonds thuis kom. De discussie over waarom de afzuiging altijd aan moet staan heeft dan ook geen nut hier (sterker nog, de hoge luchtvochtigheid die deze moet voorkomen haal ik überhaupt nooit).

Dus ik ben mijn zoektocht begonnen naar hoe dit slimmer kan. Ideaal moet de afzuiging altijd draaien, tenzij de luchtvochtigheid te ver daalt. Dan moet deze uit en de verdamper aan. Behalve rond etenstijd, dan moet de afzuiging altijd draaien.

Optie 1: met een KaKu of WeMo eenheid de perilex stekker verder modden zodat ik de unit slim kan schakelen met bijvoorbeeld een timer of IF (IFTTT). Nadeel is dat dit een rommelige oplossing wordt (van perilex een 230 stekker maken, daar een slimme eenheid tussen en dan weer terug naar de ventilator).
Optie 2: een nieuwe motor die van huis uit al slimmer is. Nadeel is dat deze niet lijken te bestaan. Alle motoren zijn gebouwd voor 24/7 werking óf ze hebben alleen een handmatige 10/30 minuten timer om van hoge naar lage snelheid te gaan.
Optie 3: ???

Ik vond slimme timers voor in je groepenkast, maar de afzuiging zit niet op een aparte groep.
Met KaKu heb ik nog de internet unit nodig en van WeMo heb je naast de normale plug ook nog de Maker, maar die doet alleen 12V schakelen. Veel andere ideeën die ik vond zijn gericht op de Amerikaanse markt en werken niet of nauwelijks in Europa.

Zijn er mensen die met een andere domotica(-achtige) oplossing weten hoe ik zoiets op een andere manier kan realiseren? Een gemotoriseerde klep om mijn appartement te ontkoppelen van het centrale kanaal als de motor uit staat zou ook al helpen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:21
Als je zoals het nu lijkt te veel ventileert is CO2 sturing misschien wel een heel simpele oplossing: alleen ventileren dus als het nodig is. Itho heeft nu een RF CO2 sensor. Ophangen in de woonkamer, aanmelden op de CVE en klaar.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Een interessante benadering. Alleen een nieuwe motor, CO2 en RV sensor samen kosten een vermogen en lossen het probleem van de kookluchtjes nog niet op.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-11 11:59
Met een arduino en evt. rtc kan je goedkoop kaku ontvangers schakelen. Er zijn legio euro sensors voor vochtigheid en luchtdeeltjes. Te proberen waard?

[ Voor 35% gewijzigd door L1NO_ op 21-03-2015 14:00 ]

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:38
Ethirty schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 13:47:
Een interessante benadering. Alleen een nieuwe motor, CO2 en RV sensor samen kosten een vermogen en lossen het probleem van de kookluchtjes nog niet op.
Dan moet je ook nog een kookluchtjes sensor monteren.

Zonder gekheid, je wil dus CO2-, luchtvochtigheid- en aanwezigheidssensoren samen met een complementaire tijdsturing.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Nee, zoals in mijn eerste post omschreven zoek ik met name naar een tijd gebaseerde oplossing, tenzij het op een andere manier slimmer kan.

Stap 1 is eerst het aansturen van de ventilatie. Een eventuele stap 2 is dan welke parameters ik daarvoor ga gebruiken.

#team_UTC+1

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Voor het ventilatie-domotica verhaal zou je hier eens naar kunnen kijken: http://domoticz.com/forum...?f=15&t=31&start=20#p1118 (event dat de ventilatie stuurt + KaKu-perilex schema).
Voor luchtvochtigheid gebruikt hij volgens mij de Cresta TX320. Domoticz kun je op een Pi draaien, maar ik draai het bijv. op m'n NAS. Om data van 433Mhz sensoren (zoals die Cresta) te ontvangen/verzenden heb je een RFXCOM nodig. Wel prijzig (109 euro) maar je kunt er natuurlijk veel meer mee aansturen dan één enkele KaKu-module ;)

Opzich kan een Arduino dit ook al, maar daar moet je wat handigheid in programmeren voor hebben. Met Domoticz is het een beetje events in elkaar klikken (zie ook linkje).

Voor die klep om je woning te ontkoppelen vond ik dit: http://www.klusidee.nl/Forum/about49589.html (ik zocht op 'elektrische klep afzuiging'. Daar zeggen ze zelfs dat zo'n klep verplicht is :?

Heb zelf een centraal geregelde mechanische ventilatie. Ben ik ook niet al te blij mee, heb er namelijk 0,0 invloed op. Op vaste tijden beginnen de openingen in m'n wanden en plafonds te zuigen totdat de timer de boel weer uitschakelt. Kost mij nogal veel warmte in de winter heb ik het idee, maarja kan er weinig aan doen.

Wel een leuk project, houd je ons op de hoogte?

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 21-03-2015 14:16 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Helaas is het domoticz forum voor mij op dit moment niet toegankelijk (error 403). Zo'n klep kende ik in ieder geval nog niet, dat zou mogelijk wel een handige toevoeging zijn.

Ook zal ik mijn ventilatie-motor nog eens wat verder onderzoeken of er toevallig intern niet een 12V signaal is. Dat zou al aanzienlijk meer opties bieden dan uitsluitend 230V.

#team_UTC+1

• ThinkPad
  • Nu online
Oh vreemd, hier werkt het wel gewoon :S
Deze link misschien: http://domoticz.com/forum...ic.php?f=15&t=31&start=20 (stukje naar beneden scrollen).

Je zou trouwens op deze manier ook een poor-mans airco kunnen maken. Als je in de zomer dan een event laat draaien dat kijkt of de zon onder is, en of het binnen warmer is dan buiten > ventilatie op hoge stand om warme lucht af te voeren en koude(re) lucht in je woning te trekken.

En nog meer slimmigheid zoals
- een signaal aftappen van de verlichting in je afzuigkap > ventilator op volle snelheid
- temperatuursensor op warmwater leiding van je douche, hoger dan XX graden? > ventilator op volle snelheid (want douche staat aan)

CO2-meters voor in huis is wellicht ook nog een handig topic. Komen ook wel CO2-sensoren voorbij die een extern schakelcontact hebben. Maar die CO2-sensoren blijven prijzige dingetjes helaas.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 21-03-2015 14:25 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Dat ziet er wel top uit. Zo had ik nog niet eens bedacht dat je de KaKu kon gebruiken. Ik dacht alleen aan enkelvoudige aansturing.

Ik heb in ieder geval door jouw linkje al een aantal opties gevonden voor een mechanisch terugslagklep. Daarmee ontkoppel ik dan in ieder geval van het gemeenschappelijke kanaal als de motor uit staat.

[ Voor 43% gewijzigd door Ethirty op 21-03-2015 14:44 ]

#team_UTC+1

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Hier stuur ik de afzuiging middels een PWM signaal traploos aan. Hij reageert op beweging in de woonkamer en luchtvochtigheid in de badkamer. En 's avonds laat zuigt hij bij hoge luchtvochtigheid minder hard af dan overdag vanwege het lawaai.

Het hele gebeuren stuur ik aan via Fibaro sensoren en een RGBW module voor het PWM signaal. Met buhulp van scenes kun je alles regelen. Op http://energiepionier.nl/...egelen-met-fibaro-module/ staat beschreven hoe je alles aansluit.

Nadeel is wel dat het een prijzig systeem is als je het alleen voor dit doel aanschaft. Het is wel heel flexibel en kan nog veel meer dan kaku.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Even een update van mijn kant.

Ik heb besloten maar eens te beginnen met simpel KaKu materiaal, die kan ik dan eventueel later uitbreiden met een Raspberry.

Voor stand 1 van de ventilatie heb ik er een inbouwschakelaar (ACM-1000) tussen gezet. Ik wilde eigenlijk eerst de AILS-3500 vanwege ingebouwde timer, maar helaas niet voorradig.
Voor de aansturing gebruik ik de afstandsbediening met timer (ATMT-502) en voor in de badkamer de enkelvoudige schakelaar AWST-8800 (eveneens met timer optie).

Ik kan nu met de afstandsbediening aangeven dat ik 's avonds als mijn buren koken de fan altijd aan wil hebben, voor mijn eigen gekokkerel kan ik nog steeds terugvallen op de fysieke schakelaar in de keuken (stand 2/3). En met de schakelaar in de badkamer kan ik de fan aanzetten als ik ga douchen en gaat deze na een uur weer uit.

Het is niet ideaal, zeker niet voor de motor van de ventilator, maar ik heb nu een stuk meer mogelijkheden dan voorheen om met name de luchtvochtigheid in huis te beïnvloeden.

Ik heb gelijk nog wat ander KaKu materiaal opgepikt om verlichting etc te regelen, maar daar ging dit topic verder niet over :Y)

#team_UTC+1

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Al enig resultaat met de luchtvochtigheid?

• ThinkPad
  • Nu online
Ethirty schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 16:06:
[..]

Het is niet ideaal, zeker niet voor de motor van de ventilator, maar ik heb nu een stuk meer mogelijkheden dan voorheen om met name de luchtvochtigheid in huis te beïnvloeden.

[...]
Waarom is het niet ideaal voor de motor van de ventilator :?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Rhaelak schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 17:38:
Al enig resultaat met de luchtvochtigheid?
Jazeker. Met het uitschakelen van de ventilatie icm met veel water verdampen kan ik het nu rond de 35-40% krijgen. Nog niet helemaal optimaal, maar alles beter dan <30%. Hopelijk stabiliseert het nog wat verder nu de meubels hun vocht hebben opgenomen en ik de motor slimmer kan aansturen dan voorheen.
ThinkPadd schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 17:56:
[...]

Waarom is het niet ideaal voor de motor van de ventilator :?
Die is gemaakt voor 24/7 werking. Kost ook vrij veel moeite om op gang te komen. Lees overal dat motoren voor mechanische ventilatie niet gemaakt zouden zijn voor frequent starten/stoppen. Maar misschien heb ik het mis hoor. :)

#team_UTC+1

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:04
Misschien niet helemaal on-topic, maar toch. Ik woonde altijd in een appartement (bouwjaar 1996) en had hetzelfde probleem, onvoorstelbaar droog in de winter. Nu heb ik een huis (bouwjaar 1998) en nu zakt de luchtvochtigheid nooit beneden een procent of veertig. Ik dacht dat dit lag aan het gebrek aan winter, of is er een reden waarom huizen hier minder last van hebben (ook hier heb ik type C ventilatie)?

On-topic, de nieuwere Itho units (~E160) hebben standaard een ontvanger voor de remote controls die je erbij kunt kopen. Kun je dat aansturen vanuit b.v. Domoticz met een of andere zender (de rfxcom wellicht)?

@ThinkPad Die poor man airco werkt niet. Het idee komt regelmatig langs, maar de warmte capaciteit van de lucht die je binnenhaalt is te klein t.o.v. de warmtecapaciteit van je muren, spulletjes enzovoorts (300 m3/h is niet veel). Daarom heb ik nu een echte airco (gekocht voor verwarming trouwens). Voor luchtvochtigheid is het haast omgekeerd, mijn Daikin unit kan ook bevochtigen maar je moet heel veel vocht in brengen wil je een beetje ventilatie compenseren (ook ventileren kan'ie trouwens).

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
robhuls schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 18:05:
Misschien niet helemaal on-topic, maar toch. Ik woonde altijd in een appartement (bouwjaar 1996) en had hetzelfde probleem, onvoorstelbaar droog in de winter. Nu heb ik een huis (bouwjaar 1998) en nu zakt de luchtvochtigheid nooit beneden een procent of veertig. Ik dacht dat dit lag aan het gebrek aan winter, of is er een reden waarom huizen hier minder last van hebben (ook hier heb ik type C ventilatie)?
Vind ik eigenlijk wel een goede vraag. Een vriend van mij woont in een huis en heeft ook nooit problemen met de luchtvochtigheid, maar voor zover ik weet ben ik niet de enige in dit complex waarbij het zo vreselijk droog wordt.

Misschien het gebrek aan kruipruimte? De parkeergarage onder het gebouw kan best vochtig worden door het beton heen. Dat vocht kan niet omhoog trekken de appartementen in.

#team_UTC+1

• ThinkPad
  • Nu online
Ethirty schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 18:01:
[...]

Die is gemaakt voor 24/7 werking. Kost ook vrij veel moeite om op gang te komen. Lees overal dat motoren voor mechanische ventilatie niet gemaakt zouden zijn voor frequent starten/stoppen. Maar misschien heb ik het mis hoor. :)
Oke. Is het al een oud ding dan? Wellicht de overstap maken naar een nieuwere, met DC (gelijkstroom) motor? Scheelt ook (flink?) in de elektriciteit waarschijnlijk. Een Itho kost je <200 euro dacht ik.
Maar goed, als het een huurwoning is dan zou ik dat niet doen, die investering zie je niet weer terug denk ik :D
robhuls schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 18:05:
[...]
@ThinkPad Die poor man airco werkt niet. Het idee komt regelmatig langs, maar de warmte capaciteit van de lucht die je binnenhaalt is te klein t.o.v. de warmtecapaciteit van je muren, spulletjes enzovoorts (300 m3/h is niet veel). Daarom heb ik nu een echte airco (gekocht voor verwarming trouwens). Voor luchtvochtigheid is het haast omgekeerd, mijn Daikin unit kan ook bevochtigen maar je moet heel veel vocht in brengen wil je een beetje ventilatie compenseren (ook ventileren kan'ie trouwens).
Dat is jammer. Voor je gevoel waarschijnlijk wel toch? Dat je koelere lucht het huis in trekt?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zondag 29 maart 2015 @ 23:17:
[...]

Oke. Is het al een oud ding dan? Wellicht de overstap maken naar een nieuwere, met DC (gelijkstroom) motor? Scheelt ook (flink?) in de elektriciteit waarschijnlijk. Een Itho kost je <200 euro dacht ik.
Maar goed, als het een huurwoning is dan zou ik dat niet doen, die investering zie je niet weer terug denk ik :D
Er hangt nu een StorkAir CMF 14 (2006). Een A/C motor die volgens specs tussen de 20 en 62W trekt.

Weet niet hoeveel zo'n Itho verbruikt, maar iets zegt me dat dat nooit héél veel minder kan zijn. Het is in ieder geval koop, dus als ik geld kan besparen is het natuurlijk mooi meegenomen. :)

#team_UTC+1

• ThinkPad
  • Nu online
Kan uit binnen twee jaar qua stroombesparing als ik dit moet geloven: http://www.bespaarenergie.net/tag/itho-cve-ecofan/

Installeren is volgens mij niet bijster moeilijk. En met een beetje goed zoeken moet je zo'n Itho Ecofan wel voordelig moeten kunnen vinden denk ik.

Wel goed kijken wat het ding voor aansluitingen e.d. aan boord heeft mocht je hem met domotica willen gaan aansturen.

Of als je het ding toch gaat vervangen misschien ook eens kijken of je hem CO2-gestuurd kan maken: http://www.olino.org/arti...vraaggestuurde-ventilatie Dan ventileer je de juiste hoeveelheid wanneer het nodig is om warmte binnenshuis te houden.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 29-03-2015 23:55 ]

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:04
De nieuwe Itho is naar verluidt i.d.d. veel zuiniger. Mocht je vervangen, de aansluiting van StorkAir is anders dan bij Itho, ik moest 2 van de 4 draden in de perilex omdraaien (meen ik, ik heb eerst zitten klussen aan de schakelaar, maar daarmee kreeg ik het niet voor elkaar, het is in elk geval niet alleen ophangen en klaar).

Overigens moet je volgens Itho dat ding laten installeren, maar als je een schroevendraaier kunt vasthouden kun je het ook zelf. Het enige is dat die dingen officieel moeten afgesteld worden op richtlijn en zo maar dat vond ik allemaal niet zo boeiend (ik woon alleen en ben weinig thuis, ventilatie zat zou ik zo denken).

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
De opvolger van mijn unit is de Zehnder (nieuwe naam) Comfofan S, die is qua afmetingen identiek.

Heb de komende dagen weinig tijd, maar ik zal die qua mogelijkheden binnenkort eens vergelijken met Itho.

De vlinderklep zit sinds gisteren ook op zijn plek, dus nu geen ingress luchtstroom meer als de motor uit staat. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Ethirty op 30-03-2015 20:57 ]

#team_UTC+1

Pagina: 1