• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Gonadan schreef op donderdag 19 november 2015 @ 20:41:

Overigens nóg een reden om geen keys met derden uit te wisselen en voor het delen van bestanden een andere methode te kiezen.
Zolang je binnen je eigen systeem/familie blijft is het natuurlijk prima te doen. Zodra je professioneel aan de slag gaat moet je andere afwegingen maken. Werk je met een heel team da kan je er op wachten dat mensen meer of minder rechten nodig hebben of het hele team verlaten. Dan kan dus dat remote beheren van keys een uitkomst zijn. Ik geef je dan een key met rechten en die is geldig tot ik besluit dat hij het niet meer is. Zonder dat bv een ander daar last van heeft.

Je kan trouwens met BT ook tijdelijke links geven. Die zijn dan bv 3 dagen geldig, of 5 keer. En ze kunenn R/W zijn of uitsluitend R Je kan ze mailen naar een ander.

Maar ik denk dat we nu redelijk off topic zijn. Het gaat hier ten slotte over Syncthing

[ Voor 7% gewijzigd door Ortep op 19-11-2015 22:49 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn ervaringen met Syncthing, na een week of 3 vind ik dat het veel 'aandacht' wil hebben,
Met BTsync kan ik de mapjes van mijn schoonmoeder laten backuppen op mijn server, en evt de nieuwe aflevering van Penoza op haar hdd kletsen, als ze hem heeft gemist.

Syncthing lijkt elke keer als ik de pagina open weer iets te willen, reboot, restart of update.
Niets mis mee, aan mijn kant, maar als set en forget zoals BTsync toch wel handiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:33
FreshMaker schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 00:00:
Mijn ervaringen met Syncthing, na een week of 3 vind ik dat het veel 'aandacht' wil hebben,
Met BTsync kan ik de mapjes van mijn schoonmoeder laten backuppen op mijn server, en evt de nieuwe aflevering van Penoza op haar hdd kletsen, als ze hem heeft gemist.

Syncthing lijkt elke keer als ik de pagina open weer iets te willen, reboot, restart of update.
Niets mis mee, aan mijn kant, maar als set en forget zoals BTsync toch wel handiger
Ik denk dat dat inmiddels wel verbeterd is. Bij mij vraagt ie alleen om aandacht (als ik de gui open) als er een nieuw device zich wil aanmelden of een device een nieuwe folder wil delen. Lijkt me logisch. Automatisch updaten doet ie zonder aandacht vragen.

Ik vind alleen de snelheid van bestandsuitwisseling nog wel tegenvallen. Is bij mij ongeveer een derde t.o.v. rsync (uiteraard zelfde folder ;) ). Dus voor het delen van een nieuwe folder, eerst maar even rsyncen naar de andere kant. Is niet echt handig maar oke...hoe vaak moet je dat nu weer doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 06:40
FreshMaker schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 00:00:

Niet echt mee eens inderdaad. Alleen tijdens het updaten vraagt hij om aandacht. Ik gebruik het nu ongeveer een jaar, en hoef er verder nooit naar om te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:53
Heb het programma net op 2 nassen geïnstalleerd. Ziet er goed uit en nog veel belangrijker, is os versie onafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 21:15
Ik gebruik nu btsync / resilio sync. In verleden ook Syncthing geprobeerd, maar destijds afgehaakt omdat de bestanden gehasht worden opgeslagen.

Ik wil er ook bij kunnen als ik d.m.v bijv. WinSCP inlog op de server en dan niet geconfronteerd worden met bestanden die alleen via Syncthing als normale bestanden zijn te zien.

Dat is voor mij het grote voordeel van btsync.

ZIe ik iets over het hoofd? Volgens mij is dit bewust de werking van Syncthing, maar mocht ik me vergissen hoor ik het graag.

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Heb dat nooit gehad, lokaal geencrypte bestanden met Syncthing. Je kunt een encrypted remote instellen geloof ik, dat zul je wel per ongeluk gedaan hebben.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met interesse dit topic doorgelezen. Graag wil ik mijn gebruikers ervaring delen.

Ik ben overgestapt van Btsync 2.0 naar Syncthing 0.14 omdat ik de onbetaalde versie van Btsync te beperkt vond. Nu de tweede dag met Syncthing.

Naar mijn gevoel wordt er 'hard' gewerkt aan syncthing. Issues zoals hoog processor gebruik zijn/worden aangepakt. En ik heb met versie 0.14 ook nog geen problemen ondervonden.

In mijn omgeving wordt ST ingezet om foto's te syncen tussen drie Android apparaten en een zelfbouw NAS. (Debian 9.0, Samba 4.4, Transmission, SFTP, SSHBlahblahblah). Mijn Windows PC's zijn semi-diskless (OS op SSD). Die halen alles via SMB van de NAS.

Zodra buitenshuis gaat alles via VPN, daarmee heb ik nog wel wat probleempjes, Discovery werkt niet probleemloos. Maar dat is een kwestie van configureren.

Ik las ergens dat met btsync problemen kunnen ontstaan i.c.m. SMB. Dat zou te maken hebben met het 'locken' van bestanden. Ik heb dat nog niet gehoord over Syncthing. Ook dat heeft meegewogen in de keuze om over te stappen.

Ook 'file-versioning' wordt ondersteund. Dus ik wil ook naar de mogelijkheden kijken om te kunnen backuppen met ST naar mijn backup-NAS. Dit wordt overigens niet aangeraden!!

Installatie op Debian is voor een doorgewinterde beginner redelijk te doen. Package wordt niet standaard als daemon geïnstalleerd, maar met systemd is het kinderspel om ST te laten draaien als gebruiker naar keuze.

Logging had wel wat gebruikersvriendelijker gemogen. Als eindgebruiker verwacht ik een log in /var/log/ :)

Verder ben ik zelf niet van de wrappers. Dus een goede teksteditor, i.c.m. de webgui geven mij alle vrijheid.

Al met al tevreden over Syncthing. Ik heb het gevoel dat dit een blijvertje wordt.

[EDIT]

Tevens moet ik inotify nog installeren om de rust op de harde schijven weer terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
Brent schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:18:
Heb dat nooit gehad, lokaal geencrypte bestanden met Syncthing. Je kunt een encrypted remote instellen geloof ik, dat zul je wel per ongeluk gedaan hebben.
Tis ook al geruime tijd geleden dat ik het heb geprobeerd.
Dit is wat ik bedoel: https://docs.syncthing.net/users/syncing.html

Maar als ik goed lees, is dat de beschrijving wat er gebeurt als de bestanden worden verzonden en aankomen.

Jij hebt op je server (laten we zeggen de backup locatie) de bestanden gewoon in een leesbaar formaat staan en niet versleuteld ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
DeTjuk schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:44:
[...]

Tis ook al geruime tijd geleden dat ik het heb geprobeerd.
Dit is wat ik bedoel: https://docs.syncthing.net/users/syncing.html

Maar als ik goed lees, is dat de beschrijving wat er gebeurt als de bestanden worden verzonden en aankomen.

Jij hebt op je server (laten we zeggen de backup locatie) de bestanden gewoon in een leesbaar formaat staan en niet versleuteld ofzo?
Er is versleuteling tijdens transport (BTsync ook overigens); dit is standaard en kan niet voorkomen worden (en dat wil je ook niet). Zowel BTsync als Syncthing ondersteunen encrypted remotes, dat wil zeggen een installatie die je data niet (kan) decrypt(en), en dus op het fs de versleutelde bestanden opslaat, zodat je er lokaal niets mee kunt. Deze functie is handig voor remotes die je niet vertrouwd, bijvoorbeeld als je een goedkope vps gebruikt. Zo'n remote functioneert dus als doorgeefluik, niet meer en niet minder.

Als je dus versleutelde (onbruikbare) bestanden op je fs aantreft heb je ergens een schakeltje overgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
Brent schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:50:
Als je dus versleutelde (onbruikbare) bestanden op je fs aantreft heb je ergens een schakeltje overgehaald.
Top. Ga ik Syncthing ook nog weer eens proberen.
Ben betaalde user van resilio sync en dat bevalt in principe prima, maar geef Syncthing ook graag nog weer een kans.

*UPDATE*
Gisteravond aan de gang gegaan en inderdaad nu op de PC als op de server gewoon leesbare bestanden. * DeTjuk is happy. Kan ik mooi met dat file versioning aan de gang, voor bepaalde map met bestanden is dat wel prettig.

Wat ik destijds dan heb gedaan dat dit niet zo was, weet ik niet. Was wel in de begintijd van het programma.

[ Voor 31% gewijzigd door DeTjuk op 13-10-2016 11:13 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Brent schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:50:
[...]

Zowel BTsync als Syncthing ondersteunen encrypted remotes, dat wil zeggen een installatie die je data niet (kan) decrypt(en), en dus op het fs de versleutelde bestanden opslaat, zodat je er lokaal niets mee kunt. Deze functie is handig voor remotes die je niet vertrouwd, bijvoorbeeld als je een goedkope vps gebruikt. Zo'n remote functioneert dus als doorgeefluik, niet meer en niet minder.
Zou je dat kunnen toelichten hoe je daarbij komt? Voor zover ik weet staat het issue nog open voor encrypted nodes bij SyncThing:
https://github.com/syncthing/syncthing/issues/109

Bij btsync hadden/hebben ze het inderdaad wel begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
idef1x schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 10:24:
[...]

Bij btsync hadden/hebben ze het inderdaad wel begreep ik.
Ik gebruik het op dit moment.

Re: Syncthing: nog niet idd! Alweer twee jaar geleden had iemand een fork die het deed, maar die is om mij onduidelijke redenen nooit gepulld en stilletjes in vergetelheid geraakt zie ik nu. Dacht dat het er inmiddels al wel in zou zitten. Encrypted remotes behoort iig tot de doelstellingen, maar kennelijk heeft men geen haast.

Het project krijgt veel polish de laatste jaren, wat goed is, maar toch zijn er een aantal features die ik graag zou zien, maar mijn indruk is, ook na een praatje met wat coders van Syncthing, dat hun persoonlijke use case opgelost is, en stabiliteit en snelheid voorrang hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
Loop even tegen een verschil aan, denk ik, tussen BTSync en Syncthing waar ik, als het zo is, niet zo blij mee ben.

BTsync 'indexeert' op mijn android de bestanden, wil ik dat bestand daadwerkelijk op mijn telefoon hebben/openen dan kan ik het downloaden. Neemt tot dan toe dus geen ruimte in.

Nu heb ik syncthing op mijn android telefoon draaien en mijn hoofdmap toegevoegd en als ik het goed zie istie alles aan het synchroniseren dat wil zeggen alle daadwerkelijke data wordt overgepompt.

Hartstikke leuk natuurlijk, maar dat wil ik niet. Zonde van de ruimte en zoveel ruimte heb ik niet eens op mijn telefoon.

Vraag is, is het mogelijk om alleen de bestanden zichtbaar te krijgen, maar niet dat ze daadwerkelijk gedownload worden op mijn telefoon?

Heb op forum en via google gezocht, maar niks daarover kunnen vinden, ook de opties in de app zelf geven me niet de indruk dat dit kan.

• DeTjuk
Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• idef1x
Volgens mij kun je alleen bestanden/directories ignoren in Syncthing, maar dan zie je ze ook niet.
Ik wist eigenlijk niet dat BTsync dat wel deed, maar ja dat gebruik ik al een hele tijd niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
idef1x schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:57:
Volgens mij kun je alleen bestanden/directories ignoren in Syncthing, maar dan zie je ze ook niet.
Ik wist eigenlijk niet dat BTsync dat wel deed, maar ja dat gebruik ik al een hele tijd niet meer.
Bedankt voor je reactie.
Ja, dat vind ik dus een groot voordeel aan BTSync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Slecht nieuws, ik zie net dat alle request tot encryptie bij de grote schoonmaak op Unplanned zijn gezet :(
https://github.com/syncth...n%20%20encrypted%20remote

Vergeet die encrypted remotes dus voorlopig maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-09 15:47
zijn er nog mensen die dit gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patviev
  • Laatst online: 10-09 06:40
Zeker, gebruik het naar tevredenheid om verschillende mappen tussen 2 telefoons, 2 computers en een NAS te syncen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:18
Hier nog een tevreden gebruiker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-07 09:50
Syncthing: Ooit op een qnap nas met btsync en resilio-sync begonnen en al tijden tevreden gebruiker van SyncThing.

Mijn reden voor Syncthing: De gratis versie van resilio voldoet niet en met SyncThing (opensource, altijd gratis) kan ik alles doen wat ik wil:
- documenten directories in sync houden tussen desktop en laptops, windows en linux.
- foto/video directories van android toestellen automatisch naar eigen nas sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTmen79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:35
Ik heb aan de hand van een artikel in CT magazine Syncthing geïnstalleerd op Raspberry Pi, Windows PC en Android.
Werkt goed maar moet nog meer ervaring ermee opdoen.
O.a. het syncen van een map op een device buiten mijn netwerk en dan encrypted (zodat de andere kant niet kan zien wat er staat)
En wellicht nog een Backup maken van de data met Duplicati.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:18
@iTmen79 Ik gebruik dezelfde combinatie van Syncthing om bestanden (vooral foto's) te synchroniseren naar mijn NAS, en Duplicati voor encrypted incremental backups vanaf het NAS naar twee cloud providers.

Ik snap niet wat je bedoelt met encrypted sync buiten je netwerk. Synthing encrypt de communicatie zelf al, je hoeft hier niet extra iets voor in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iTmen79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:35
Hi @chielmi ,

Encrypted bedoel ik de gedeelde map op de andere Sync server waar een wachtwoord opgezet is.
Ik geef toe niet heel duidelijk door mij getyped.
Tof dat je het al zo werkend hebt, het is een mooie oplossing als je al die cloud oplossingen niet vertrouwd.
Momenteel staat bij mij al mijn foto's op Onedrive, dit zou mooi zijn om te syncen tussen apparaten en dan (net zoals jij) een backup te maken naar Onedrive (encrypted zodat MS niet meeleest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Syncthing is niet meer populair zo te zien? Naar aanleiding van een post op de frontpage ben ik ermee aan de slag gegaan, een extra (lokale) backup van m'n foto's kan geen kwaad immers. Nou, wat kut:
-Installatie op Synology nas prima
-App installeren op je telefoon moet buiten de store om. Hmm ok
-Mapje camera syncen ingesteld. Fucking traag, telefoon wordt loeiheet
-Continue notificatie in beeld omdat de app niet op de achtergrond mag draaien
-Bestanden zijn niet terug te vinden op de nas. Staat blijkbaar in een verborgen map /var/@appdata nogwat
-Alles verwijderd. Root map aangepast, sync weer ingesteld. Alles out of sync, hij telt alles dubbel
-/var/@appdata via putty maar handmatig opgeschoond, geen verschil Maar alles stond er nog gewoon, terwijl ik alles verwijdert had
-Hele zooi weggeflikkert en resilio geïnstalleerd.
Werkt wel gewoon d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door sig69 op 18-01-2025 01:31 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Tsja het is qua installatie/configuratie misschien niet zo recht toe recht aan voor sommigen, maar ik gebruik het nog altijd. Het is bij mij robuust gebleken en draai het op mijn NAS (gewoon een linux bak eigenlijk), werkstations (laptop/desktop) en mijn android telefoon.
Als het op je nas in een verborgen map staat zou ik toch eens naar je nas configuratie kijken ipv syncthing de schuld daarvan geven, want je moet zelf aangeven in syncthing waar je de bestanden zet.

Maar als je blij met met resilio, vooral dat blijven doen ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door idef1x op 18-01-2025 10:01 ]

Pagina: 1 2 Laatste