nieuwe 12inch Retina MacBook

Pagina: 1
Acties:
  • 1.399 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
ik heb nu een jaartje de 13inch Retina MacBook Pro (late 2013), ik heb zelden tot nooit de poorten nodig (doe vrijwel alles via WiFi thuis zoals Airplay/Time machine via Capsule).

Ben in mijn ogen een echte light-user, mijn gebruik bestaat voor zo'n 90% uit het volgende;
- webbrowsing (ong 10 tabs open)
- Mail
- Spotify naar Apple TV
- NZBVortex
- heel af en toe wat fotootjes bewerken (non-prof.)
- MKV films naar Apple TV streamen.

Bovenstaande is uiteraard een peule-schil voor mijn MacBook Pro, maar denk dat de nieuwe 12inch retina MacBook ook prima mijn workload aankan.
Mochten er Mac-kenners zijn die menen dat mijn workload toch iets te zwaar zou kunnen zijn voor de nieuwe 12inch Macbook, hoor ik dat zeer graag.

De kleur en het (licht) gewicht spreken mij zeer aan. Ook het feit dat ik een early adopter zal zijn, zie ik niet als een probleem.

Wie is nog meer van plan de nieuwe 12inch retina MacBook aan te schaffen? Graag ook bijzetten wat zoal je workload(s) zijn.

Thanks!

[ Voor 7% gewijzigd door _Bailey_ op 15-03-2015 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Ik ben ook zeer gecharmeerd van de nieuwe MacBook, maar ik twijfel enorm over de Core M die erin zit.

De MacBook zal zeker snappy aanvoelen door de 8GB werkgeheugen en de SSD, maar ik vraag me of of ie ook net zo snappy aanvoelt bij wat zwaardere taken (realtime encoding van films met Beamer, licht Photoshop werk, Office pakket).

Ik wacht met smart op de eerste reviews en zal dan nog een blik werpen erop. Ik denk dat ik met mijn rMBP 15'' een veel te zware machine heb voor mijn taken, maar ik ben een ongeduldig type en zal me ergeren aan de kleinste vertragingen in het OS.

Wat ik 90% van de tijd doe:
  • Browsen op het web
  • Mail
  • Spotify
  • Office
Sporadisch:
  • Games
  • Films streamen naar mijn aTV
  • Photoshop
  • VM van Windows 8.1 draaien
Ik kan bijna met zekerheid zeggen dat ik de sporadische taken niet lekker zal kunnen uitvoeren op de MacBook, dus dat is een minpunt. Maar de formfactor maakt de MacBook wel aantrekkelijk.

Hier trouwens een review over de Core M die (schijnbaar) in de basis MacBook gebruikt gaat worden:
The Lenovo Yoga 3 Pro scored 29.33 GOPS. We compare that with the Yoga 3 Pro’s strongest and most direct competitor, which is the Dell XPS 13.

That notebook earned a grade of 38.79 GOPS. The XPS 13 is spearheaded by a significantly more powerful Intel Core i5-4200U chip, which was also present in last year’s Yoga 2 Pro.

Moving on, we next tested the Core M 5Y70 CPU in the Yoga 3 Pro using 7-Zip. The Yoga 2 Pro scored 7,080, and the Dell XPS 13 is neck and neck with it at 7,079. The Yoga 3 Pro’s Core M CPU was far behind, however, with a grade of 5,347.

In Geekbench, the Lenovo Yoga 3 Pro earned a single-core score of 2,453, and a multi-core mark of 4,267. We didn’t use Geekbench when we reviewed the Yoga 2 Pro and Dell XPS 13, but we did use it with Lenovo’s Z40 notebook, which has the same Core i5-4200U processor that the 13 and the Yoga 2 Pro have. The Z40 earned a multi-core score of 4,628.

The Intel Core M 5Y70 is clearly not built for strenuous workloads. If you keep multi-tasking under control, though, it should at least make for a passable computing experience.
Als ik dat vergelijk met GeekBench resultaten van mijn huidige (en oude) systemen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/m9Gf9cPeQwHQrtmde90THfnO/thumb.png

Presteert de Core M niet erg slecht, maar het is ook geen hoogvlieger. Dat was natuurlijk te verwachten.

Nog een leuke link:
There are a large number of variables beyond the CPU itself that can impact on benchmark scores, so the score should be viewed as a ballpark rather than an exact measure, but it does reinforce my view that this is a machine for the typical base-level MacBook Air customer. If you want to do anything more demanding than writing and Internet use, this is probably not the MacBook you’re looking for.

[ Voor 55% gewijzigd door RnB op 16-03-2015 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
ja, ik gebruik ook de Beamer app om mijn films af te spelen via de Apple TV. Had daar nog niet aan gedacht; of de Core M die taak smooth aankan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 14:24
Ik neem aan dat dat allemaal H264 films zijn? Dit word hardwarematig door de gpu gedaan, dus de cpu zal hier niet veel moeite voor hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online

RnB

Als je het intern afspeelt wel ja, maar ga je het streamen naar de aTV zal Beamer de film realtime omzetten naar een formaat wat de aTV slikt.
En daar is cpu power voor nodig, de gpu wordt dan niet gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door RnB op 15-03-2015 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:18

Saven

Administrator

Ik denk dat een 500 euro kostende laptop ook prima aankan wat jij wil. waarom dan 600 extra betalen voor marginaal betere prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Saven schreef op zondag 15 maart 2015 @ 17:09:
Ik denk dat een 500 euro kostende laptop ook prima aankan wat jij wil. waarom dan 600 extra betalen voor marginaal betere prestaties.
Dat zal best ja...maar geloof niet dat dit inhoudelijk bijdraagt aan mijn OT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:43
RnB schreef op zondag 15 maart 2015 @ 14:39:
Ik ben ook zeer gecharmeerd van de nieuwe MacBook, maar ik twijfel enorm over de Core M die erin zit.
......Ik denk dat ik met mijn rMBP 15'' een veel te zware machine heb voor mijn taken, maar ik ben een ongeduldig type en zal me ergeren aan de kleinste vertragingen in het OS.
lol als je al een rMBP hebt zou ik lekker die blijven gebruiken de komende jaren totdat het echt niet meer kan. Over een jaar of 2/3 zal de Macbook al een stuk sneller zijn geworden en zul je dus niet zo snel tegen de limited aanlopen zoals dat je nu met de core M zou doen.

Ok de 12" is een stuk handzamer dan een 15" rMBP maar dat zou i voor lief nemen in plaats van de mindere performance van de 12" MaBook.

ow en btw, voor H264 zijn juist de encoders/decoders in de gpu verwerkt. Daarom kun je dat spul ook afspelen op je telefoon. Juist de GPU is doorslaggevend met video en/decoding. Probeer maar H265 op je computer, dan zul je de CPU zien koken, aangezien de meeste machines nog geen hardware daarvoor aanbood hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door MenN op 15-03-2015 21:38 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:56

Pat-Juh

Patrick

Saven schreef op zondag 15 maart 2015 @ 17:09:
Ik denk verschillende redenen:
  • Formaat
  • Gewicht
  • OS
  • Schermkwaliteit
  • Accuduur
  • Persoonlijke redenen
Persoonlijk zou ik denk ik bij de 13" rMBP blijven... Het "verlies" wat je maakt op je laptop en de kosten met gepaard prestatie verlies van de nieuwe macbook zijn het mij niet waard. Wellicht wachten tot de tweede batch met volgende generatie M processoren die het allemaal net wat beter aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Pat-Juh schreef op maandag 16 maart 2015 @ 09:34:
[...]

Ik denk verschillende redenen:
  • Formaat
  • Gewicht
  • OS
  • Schermkwaliteit
  • Accuduur
  • Persoonlijke redenen
Persoonlijk zou ik denk ik bij de 13" rMBP blijven... Het "verlies" wat je maakt op je laptop en de kosten met gepaard prestatie verlies van de nieuwe macbook zijn het mij niet waard. Wellicht wachten tot de tweede batch met volgende generatie M processoren die het allemaal net wat beter aan kunnen.
Ik kan mijn huidige Mac verkopen met een zeer klein verlies.

Op 10 april ga ik die nieuwe Macbook kopen hier bij de Apple Store in Amsterdam, gebruik deze ongeveer 10 dagen. In die 10 dagen ga ik alles doen wat ik normaal ook op mijn huidige Mac ook doe.
Als ik geen duidelijke prestatievermindering merk en dus alles snel genoeg gaat, houd ik 'm.

Zo niet, dan lever ik 'm weer in (binnen 14 dagen) en vraag om een refund of ruil 'm voor een nieuwe Macbook Pro Retina. Ik ben altijd zeer te spreken over het Retourbeleid van Apple (zowel online als offline Store)

[ Voor 5% gewijzigd door _Bailey_ op 16-03-2015 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-09 11:36

hmr

Geert1976 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 10:13:
[...]

Zo niet, dan lever ik 'm weer in (binnen 14 dagen) en vraag om een refund of ruil 'm voor een nieuwe Macbook Pro Retina. Ik ben altijd zeer te spreken over het Retourbeleid van Apple (zowel online als offline Store)
Ik weet niet of Apple speciale return policy's heeft, maar het proberen en kosteloos retourneren van producten gaat alleen op indien je het product via de webshop koopt.

Edit: moet beter lezen, blijkbaar heb je het nagekeken v.w.b. offline return policy |:(

[ Voor 8% gewijzigd door hmr op 16-03-2015 10:41 ]

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
hmr schreef op maandag 16 maart 2015 @ 10:40:
[...]

Ik weet niet of Apple speciale return policy's heeft, maar het proberen en kosteloos retourneren van producten gaat alleen op indien je het product via de webshop koopt.

Edit: moet beter lezen, blijkbaar heb je het nagekeken v.w.b. offline return policy |:(
_/-\o_ _/-\o_ geen probleem!

Ik zelf heb dit meerdere keren ervaren en ook kennissen van mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-09 11:36

hmr

Ik twijfel ook heel erg of ik de nieuwe Macbook ga halen of de nieuwe rMBP. in prijs scheelt het niets..

Ik gebruik mijn laptop voornamelijk voor Office/Netflix/Browsen etc.

Speelde hiervoor ook WoW maar daar ben ik meegestopt. Het enige wat ik nog graag speel is CS:GO. Heb het idee dat de Macbook dat niet handelt.. voor de rest lijken de spec me prima, en het ziet er gewoon erg mooi uit! Het oog wil ook wat ;). Ben benieuwd wanneer die in de Apple store ligt... is 10 April zeker?

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
10 april is zo goed als zeker... Heel slim ook van Apple, vanaf 10 april ligt ook de Apple Watch te bewonderen (nog niet direct te kopen) in de Apple Store's. Was je van plan de nieuwe 12inch Macbook aan te schaffen, kun je gelijk je vergapen aan de Apple Watch haha

[ Voor 26% gewijzigd door _Bailey_ op 16-03-2015 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:33
Ik twijfel ook heel erg.
Heb spijt dat ik vorige maand mijn iMac heb weggedaan, want dan was de beslissing zoveel makkelijker geweest.

Heb nu een rMBP 15'' als main computer. Gebruik hem voor studie en daarnaast voor licht Adobe werk. (Photoshop, etc). Ook heb ik net een Thunderbolt Display gekocht als vervanger voor mijn iMac. Aangezien dat ook (nog) niet werkt wacht ik denk ik nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

martijnmartijn schreef op maandag 16 maart 2015 @ 11:30:
Heb nu een rMBP 15'' als main computer. Gebruik hem voor studie en daarnaast voor licht Adobe werk. (Photoshop, etc). Ook heb ik net een Thunderbolt Display gekocht als vervanger voor mijn iMac. Aangezien dat ook (nog) niet werkt wacht ik denk ik nog even.
Dat is een beetje mijn dilemma, waar ik eigenlijk al twee jaar over twijfel (in afwachting met waar Apple mee ging komen, stel de aankoop steeds uit).
Ik heb nu een 2009 MBP 15 inch met een LED Cinema Display. Die combinatie vind ik fijn, thuis is het een volwaardige desktop die krachtig genoeg is(/was), en je bent er toch mobiel mee. Na zes jaar is het wel tijd voor een nieuwe... maar ik wil graag naar retina.

De huidige rMBP's schijnen een toekomstig (los) Retina scherm niet te kunnen aansturen. Wil niet nog langer wachten tot ze rMBP's met nieuwe Retina Cinema Display hebben.
Dan kom je al snel bij een iMac Retina 5K en losse MacBook voor minder krachtige taken uit. Die nieuwe 12 inch ziet er erg strak uit.

Ik ben benieuwd naar de prestaties, weet niet waar ik die Core M moet plaatsen. En ik twijfel wat over het 12 inch scherm. De 11 inch Air vond ik altijd wel érg klein. Gemis aan poorten zal wel loslopen (al was een tweede poort misschien geen overbodige luxe), alles draadloos is toch de toekomst dus laat maar komen, dan wen ik er wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online

RnB

De huidige rMBP's schijnen een toekomstig (los) Retina scherm niet te kunnen aansturen. Wil niet nog langer wachten tot ze rMBP's met nieuwe Retina Cinema Display hebben.
Waar haal je deze informatie vandaan? Naar mijn weten heeft alleen de 13'' rMBP (de 2015 versie moet het dan wel weer kunnen) moeite met het aansturen van 4K schermen (als in kan niet hoger dan 30Hz weergeven), de 15'' zou het wel moeten kunnen.

Zie deze link.
MenN schreef op zondag 15 maart 2015 @ 21:36:
[...]

lol als je al een rMBP hebt zou ik lekker die blijven gebruiken de komende jaren totdat het echt niet meer kan. Over een jaar of 2/3 zal de Macbook al een stuk sneller zijn geworden en zul je dus niet zo snel tegen de limited aanlopen zoals dat je nu met de core M zou doen.

Ok de 12" is een stuk handzamer dan een 15" rMBP maar dat zou i voor lief nemen in plaats van de mindere performance van de 12" MaBook.
Ja, maar juist die handzaamheid maakt die 12'' enorm leuk voor mij.
ow en btw, voor H264 zijn juist de encoders/decoders in de gpu verwerkt. Daarom kun je dat spul ook afspelen op je telefoon. Juist de GPU is doorslaggevend met video en/decoding. Probeer maar H265 op je computer, dan zul je de CPU zien koken, aangezien de meeste machines nog geen hardware daarvoor aanbood hebben.
Ik geloof je direct, maar wanneer ik een H264 film stream via Beamer, schiet mijn cpu omhoog naar 800%. Vandaar dat ik die conclusie trok.

[ Voor 51% gewijzigd door RnB op 16-03-2015 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

RnB schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:34:
[...]

Waar haal je deze informatie vandaan? Naar mijn weten heeft alleen de 13'' rMBP (de 2015 versie moet het dan wel weer kunnen) moeite met het aansturen van 4K schermen (als in kan niet hoger dan 30Hz weergeven), de 15'' zou het wel moeten kunnen.

Zie deze link.
Een 4K scherm zou natuurlijk kunnen, maar ik heb liever alles van Apple. Dus een opvolger van het Thunderbolt scherm. Vanwege het scherm in de iMac Retina 5K verwacht ik dat ze die resolutie aan blijven houden.
Met 5K schijn je tegen beperkingen op gebied van bandbreedte aan te lopen.
http://www.macrumors.com/...thunderbolt_2_for_mac_pro
Given that the maximum resolution supported by the DisplayPort 1.2 standard used in Thunderbolt 2 is Cinema 4K at 4096 x 2160 pixels, it seems extremely unlikely that Apple would create a dual Thunderbolt 2 solution for driving an even higher resolution Retina display at 5120 x 2880 pixels. As a result, Apple may need to wait for Thunderbolt 3 before it can launch a Retina Thunderbolt Display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik ben van mening dat dit apparaat mijn (late) 2013 MBPr 13" zou kunnen vervangen. Dit is wat ik momenteel met mijn MBPr doe:
  • Webbrowsing
  • Numbers, Pages, TextEdit, Ulysses
  • CodeBlocks, Xcode
:+

Niet bijzonder veel dus. Het zwaarste wat 'ie moet doen is mijn code compilen en runnen. Ook iets wat prima met een MacBook 12" gedaan kan worden. Je levert misschien wat CPU capaciteit in, maar volgens mij gebruik ik m'n huidige CPU nog niet voor een kwart.

Ik wil het apparaat wel even vastgehouden hebben en een kleine stresstest geven om te bepalen of het echt wat voor me is of niet. Die ene poort stoort mij verder niet echt. Ik heb twee weken geleden voor het eerst in een kwart jaar een USB poort gebruikt om een OpenELEC installer op te zetten (en dat doe ik misschien eens in de twee jaar, of zelfs minder vaak). Mocht ik toch USB nodig hebben (of Ethernet, VGA, ...) dan heb ik altijd nog een MBPr 15" staan (maxed out :9) voor/van m'n werk.

Qua kleur ben ik heel benieuwd hoe Space Grey eruit ziet. Goud gaat 'm sowieso niet worden, bah!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:10

Quakie

quakelen

Ik neem aan dat dit de nieuwe algemene Macbook topic wordt?

Ik ben zelf wild van de spacy grey variant maar toch wacht ik rustig af totdat het standaard wordt op alle varianten. Dat kan je wel aanvoelen dat toekomstige pro machines ook in die kleuren komen.

Mijn redenen om er niet eens over na te denken:

1. Te prijzig voor wat je krijgt qua performance

2. Feitelijk scherm oppervlakte staat gelijk aan 1152*720. Nu kan ik prima uit de voeten met huidige retina scherm formaat en oppervlakte van 1280*800. Echter wil ik dit toch liever default groter hebben dan kleiner. En met default bedoel ik native en niet via up sampling, hoe goed dat ook mag zijn.

3.Gebruik zelf ook niet al te veel poorten, maar wel super vaak de SD Card slot. Er zit sowieso standaard een jetdrive in, maar ook mijn SD card lees ik zo uit. En nee ga dit niet via een verloop stekker a 89 euro doen plus SD CARD reader.

Kortom zou een volgende retina pro in 14 inch variant met een paar usb 3.1 aansluitingen en een SD card poort komen, dan kan ik me niet weerhouden om credit card te pakken.

[ Voor 32% gewijzigd door Quakie op 16-03-2015 14:27 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 08:51
Quakie schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:23:
Ik neem aan dat dit de nieuwe algemene Macbook topic wordt?
Ik heb een 'Ervaringen & Discussie' topic gestart.

[MacBook 12"] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:10

Quakie

quakelen

super, thx ga ik daar eens neuzen.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:44
Om de discussie centraal te houden, graag verder in het "echte" topic: [MacBook 12"] Ervaringen & Discussie :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Hoedje op 16-03-2015 14:39 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.