Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1 modem en 1 router, 2 verschillende netwerken?

Pagina: 1
Acties:

• nickxofficial
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-11 17:35

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb een bedrijf aan huis, nu wil ik graag 2 verschillende netwerken zodat mijn medewerkers geen toegang hebben tot mijn computers in huis.
Nu heb ik al wat opgezocht alleen ik kan niet echt wat vinden.

Mijn opstelling is:

Ziggo modem:
- Hierop zijn mijn thuis apparaten aangesloten (computers, Nas, IPTV box).

- Hierop een kabel aangesloten die naar het bedrijf loopt, hierop zit weer een router aangesloten met daarop een paar PC's, een Nas en een IPTV box.

Iemand een idee hoe dit in te stellen is?
Mvg Nick

Nick

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
De situatie omkeren is het makkelijkste. Dus router op eigen netwerk en geen router op je bedrijf netwerk. NAT op de router verzorgt dat bedrijf netwerk niet op eigen netwerk komt.

• Joostjeb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-11 14:40
Het is volgens mij het slimste om je IP in je Ubee modem in DMZ te zetten. Hierdoor zal het verkeer niet over je 'thuisnetwerk' gaan.

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-11 11:57
https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-lite/

Met deze router kan je boel ook goed scheiden, had ik zelf ook gevonden hier op Tweakers.

\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur

[ Voor 20% gewijzigd door Roger_Rabbit op 15-03-2015 13:35 ]

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als je bedrijfsrouter het ondersteund kun je een firewall setting aanmaken die toegang tot je huis subnet verbied.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:46
Beste is om de Ubee in bridge mode te zetten en daarachter twee routers
Hiermee voorkom je dat je van thuis naar het bedrijfs netwerk kunt en andersom
Dus zo iets.

Ubee ---> switch poort 1 ---> Router 1 ----> Thuisnetwerk
Ubee ---> switch poort 2 ---> Router 2 ----> Bedrijfsnetwerk

Of die switch noodzakelijk is hangt af van die UBee. Veel routers die in Bridge mode gezet worden schakelen de overige poorten uit. Als dat niet zo is zouden die als switch moeten functioneren

[ Voor 34% gewijzigd door Ben(V) op 15-03-2015 14:22 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Router met VLAN ondersteuning (zoals bijvoorbeeld Edgerouter die Roger_Rabbit noemt) nemen. Enige manier om een juiste scheiding te maken.

@Ben(v): werkt alleen als er meerdere publieke IP adressen worden uitgedeeld.

Kan je in kaart brengen over welke hardware je nu (precies) beschikt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• nickxofficial

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
plizz schreef op zondag 15 maart 2015 @ 13:28:
De situatie omkeren is het makkelijkste. Dus router op eigen netwerk en geen router op je bedrijf netwerk. NAT op de router verzorgt dat bedrijf netwerk niet op eigen netwerk komt.
Bij de opstelling die ik nu heb staat NAT al aan? Wat doet dat precies?

Nick

• nickxofficial

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
Mijzelf schreef op zondag 15 maart 2015 @ 13:35:
Als je bedrijfsrouter het ondersteund kun je een firewall setting aanmaken die toegang tot je huis subnet verbied.
Als ik het begrijp moet je dan 2 verschillende subnet(maskers) maken en op de bedrijfsrouter het subnet(masker) blokkeren?

Nick

• plizz
nickxofficial schreef op zondag 15 maart 2015 @ 17:41:
[...]

Bij de opstelling die ik nu heb staat NAT al aan? Wat doet dat precies?
Als je een consumenten router hebt en de kabel van je Ziggo modem op de WAN poort van je router hebt aangesloten. Ja, dan staat NAT aan. Beetje inzet is wel vereist.

Welke router gebruik je nu?

• nickxofficial

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
plizz schreef op zondag 15 maart 2015 @ 17:59:
[...]

Als je een consumenten router hebt en de kabel van je Ziggo modem op de WAN poort van je router hebt aangesloten. Ja, dan staat NAT aan. Beetje inzet is wel vereist.

Welke router gebruik je nu?
Ik heb hem niet in de wan poort zitten, gewoon in poort 1. Ik gebruik nu de Sitecom 150N

Nick

• plizz
Als ik zo lees vormt je bedrijfsnetwerk en huisnetwerk een grote netwerk. Heb je een budget om je doel te bereiken en zijn er nog andere problemen?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
nickxofficial schreef op zondag 15 maart 2015 @ 17:50:
[...]

Als ik het begrijp moet je dan 2 verschillende subnet(maskers) maken en op de bedrijfsrouter het subnet(masker) blokkeren?
2 verschillende subnets heb je al, anders werkt de hele router niet. (Een router kan gewoonlijk alleen routeren tussen verschillende netwerken). En ja, dan blokkeer je de toegang tot het 'huis' subnet.

• nickxofficial

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
plizz schreef op zondag 15 maart 2015 @ 19:04:
Als ik zo lees vormt je bedrijfsnetwerk en huisnetwerk een grote netwerk. Heb je een budget om je doel te bereiken en zijn er nog andere problemen?
Als er nog een router bijkomen moet, moet dat gewoom. Het liefst onder de 40,- tot 50,-.

Dus dan wordt de opstelling als ik het goed begrijp:

Modem:
-Router 1: Thuisnetwerk (PC's, Nas, IPTVbox, etc)

-Router 2: Bedrijfsnetwerk (PC's, Nas, IPTVbox, etc)

En dan op de routers dhcp uitschakelen en op het modem inschakelen?
Ik had ook iets gelezen over verschillende subnet(maskers), ik snap dit niet helemaal wat is dit?

Nick

• plizz
Subnetmasker bepaald hoeveel apparaten in een netwerk past en hoe groot je netwerk is. De meeste consument routers of providers modems geven via DHCP subnetmasker 255.255.255.0 (/24) dat betekent dat er 254 apparaten in je netwerk past.

• nickxofficial

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
plizz schreef op zondag 15 maart 2015 @ 19:25:
Subnetmasker bepaald hoeveel apparaten in een netwerk past en hoe groot je netwerk is. De meeste consument routers of providers modems geven via DHCP subnetmasker 255.255.255.0 (/24) dat betekent dat er 254 apparaten in je netwerk past.
Als ik nou op het modem 2 routers aansluit,

Router 1 voor thuis
Router 2 voor bedrijf

Op beide routers DHCP en nat aan
en ik router 1 ip adres: 192.168.1.x geef, router 2 192.168.2.x gaat het dan werken?

Nick

• plizz
Ja, maar dan heb je mogelijk dubbel NAT situatie. Heb je consumenten of zakelijk aansluiting van Ziggo?
Dan kunnen wij beter antwoord geven.

• nickxofficial

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
Ik heb een consumenten 120d/20u aansluiting, wat bedoel je met dubbele nat?

Nick

Pagina: 1