Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Excel: Draaitabel filter, week laten beginnen op maandag

Pagina: 1
Acties:

• lgeraeds
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 14:04
Ik heb in Excel een draaitabel gemaakt met daar in o.a. een datum kolom. Iedere rij heeft een andere datum en ik wil in de draaitabel alleen de datums die binnen de huidige week vallen laten zien.

Een filter op de datum kolom voor de huidige week zetten werkt prima, maar volgens die filter begint de week op zondag terwijl de week voor mij toch echt op maandag begint.

Ik kan aan die filter voor zover ik kan vinden niks aanpassen.

Hoe laat ik Excel begrijpen dat de week op maandag begint?

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-11 16:19

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Niet. Excel gaat inderdaad uit van weken die beginnen op zondag, zoals haast iedereen in de (westerse) wereld. Is hard geprogrammeerd, kun je niet zomaar aanpassen.

Wat wél kan, is een aparte tabel maken met in kolom A tm G de data die in 1 week vallen volgens jou en in de kolommen H de weeknummers. Dan kun je in je brontabel voor de draaitabel verticaal zoeken naar de datum van vandaag in deze aparte tabel en het weeknummer dat daarbij hoort laten weergeven. Dan een filter op je draaitabel en presto!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-11 13:43
Excel staat erom bekend om veel instellingen van Windows over te nemen, zoals gebeurt met decimaaltekens en lijstscheidingstekens. Mogelijk dat dit ook gebeurt met datuminstellingen. In Windows kan je instellen op welke dag de week begint (uit mijn hoofd aan de hand van een Engelstalige Windows 7: Rechtsklik op klok - Datum en tijd aanpassen - Datum en tijd veranderen - Kalenderinstellingen). Mogelijk dat dit ook effect heeft op Excel?

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Icephase schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 15:37:
Niet. Excel gaat inderdaad uit van weken die beginnen op zondag, zoals haast iedereen in de (westerse) wereld. Is hard geprogrammeerd, kun je niet zomaar aanpassen.

[...]
Euh, op het Amerikaans continent ja, maar in Europa begint een week echt wel op maandag. En neen, dat is helemaal niet hard geprogrammeerd, maar een instelling in Windows. Meteen ook de oplossing voor de TS.

Afbeeldingslocatie: http://www.fixedbyvonnie.com/wp-content/uploads/2014/08/fixedbyvonnie-windows-8-1-region-additional-settings.png
Coffeemonster schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 17:52:
Excel staat erom bekend om veel instellingen van Windows over te nemen, zoals gebeurt met decimaaltekens en lijstscheidingstekens. Mogelijk dat dit ook gebeurt met datuminstellingen. In Windows kan je instellen op welke dag de week begint (uit mijn hoofd aan de hand van een Engelstalige Windows 7: Rechtsklik op klok - Datum en tijd aanpassen - Datum en tijd veranderen - Kalenderinstellingen). Mogelijk dat dit ook effect heeft op Excel?
Inderdaad. Om onderandere die reden (er is weliswaar nog een betere) draai ik mijn PoSh scripts die Excel genereren onder [System.Threading.Thread]::CurrentThread.CurrentCulture EN-US, kwestie dat er een uniforme output is wanneer met met verschillende localizaties werkt.

[ Voor 40% gewijzigd door YellowOnline op 16-03-2015 12:12 ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-11 16:19

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Mmm... toch iets nieuws geleerd. Echter, ik werk vaak met Excel op m'n werk en daar kun je niet zomaar bij het configuratiescherm (allemaal afgeschermd) en daar is dit dus niet aan te passen. Dan is mijn post misschien toch nog relevant, m.b.t. de alternatieve oplossing.

En dat van het begin van de week op maandag wist ik ook niet! Wikipedia leert me dat dit nog niet eens zo heel lang is, en is de meeste landen en voor de meeste christenen geldt zondag nog steeds als eerste dag. Dus zo gek was mijn gedachte niet toch?

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Icephase schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:39:
Mmm... toch iets nieuws geleerd. Echter, ik werk vaak met Excel op m'n werk en daar kun je niet zomaar bij het configuratiescherm (allemaal afgeschermd) en daar is dit dus niet aan te passen. Dan is mijn post misschien toch nog relevant, m.b.t. de alternatieve oplossing.

En dat van het begin van de week op maandag wist ik ook niet! Wikipedia leert me dat dit nog niet eens zo heel lang is, en is de meeste landen en voor de meeste christenen geldt zondag nog steeds als eerste dag. Dus zo gek was mijn gedachte niet toch?
Europeanen die zondag als eerste dag van de week beschouwen vind je volgens mij enkel terug in enkele zeer diep-christelijke sekten, maar soit.

Bij mijn weten is er geen andere mogelijkheid om dit te veranderen, tenzij met VBA, maar als control panel afgeschermd is lijkt het mij sterk dat eventjes VBA code gebruiken wél toegelaten zou zijn. Als het bedrijf een ander idee heeft wanneer de week begint, bv. een Amerikaans bedrijf op Europese bodem, dan is het ook zinvol om de bedrijfsstandaard te volgen. Als er binnen het bedrijf verschillende localizaties zijn, dan is dat slecht IT management :+ Helaas is dat vaak het geval, althans zo is mijn persoonlijke ervaring, en dan moet je creatief uit de hoek komen. Om dat soort dingen te testen zijn op mijn systeem dan ook de language packs voor EN, NL, FR, DE, ES en IT geïnstalleerd.
Pagina: 1