Opgelicht met aankoop auto onderdelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi allen,

Mijn vriendin is opgelicht (vermoeden we) met de aankoop van auto onderdelen.
Ze houdt ervan om haar VW Polo een beetje op te leuken en had een facelift set onderdelen gekocht.

Het gaat om een set achterlichten + adapters van in totaal 82 euro incl verzenden.
Een mooi prijsje, niet argwaan wekkend goedkoop. Hagelnieuw volgens de man zelf.

Het is gekocht via een forum wat een hechte community heeft.

Proces:
- Gereageerd op advertentie via intern PB systeem
- Betaalgegevens ontvangen
- Geld overgemaakt
- De man was druk en zijn vrouw heeft het op de post gedaan
- Nog een expliciet berichtje gehad 'Ik heb de adapters in de lampen gedaan, zitten er niet los bij'
- Een paar dagen later T&T code gekregen
- Dag later was de doos er (gisteren)

We hebben gekregen:
2 flesjes water

De doos was tussendoor niet geopend, iig geen sporen.
Gewicht van de doos was bij 1e scan al 2.04kg.
Dat is te licht voor 2 achterlichten + grote doos.

Gegevens
Gewicht: 2,04 kg
Afmetingen: 26 × 40,5 × 58 cm
Volume: 61,07 L

Voor mij duidelijk: daar hebben nooit achterlichten ingezeten.
Een achterlicht weegt al gauw 1kg per stuk.

Dus, wat nu te doen?
Verkoper heeft nog niet gereageerd
Ik heb zijn bank nummer, adres, naam, telefoonnummer.

Aangifte doen?
Opgeletopinternet topic openen?
Bank inlichten?
Zijn bank inlichten?

We hebben gewoon het gevoel dat we opzettelijk belazerd zijn.
Ik bedoel, hoe dronken moet je zijn om een set achterlichten te wisselen met 2 flesjes water.

De man had een kleine geschiedenis van openbaar stennis schoppen op het forum ivm verkoop gerelateerde dingen.
Zijn Polo was al verkocht. Achteraf is het helemaal niet logisch dat hij zulke achterlichten had.

Mijn vermoeden, en dat kan ik niet hard maken, is dat hij gewoon cmpensatie zocht na een verkeerd gelopen eerdere verkoop en 'het forum' daarvoor aansprakelijk hield.

Ik zou graag horen wat jullie advies is.

Gr
GertJan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2020 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wat zeggen de moderators van dat forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PS, ik heb een adres en alles. Echter hebben we altijd gecommuniceerd via het forum.
Daarom verwacht ik ook van hem dat hij op die manier blijft communiceren.

Langsgaan en dan? Uitpraten?

(om de suggesties van knokploegen, autos bekrassen en ruiten ingooien tegen te gaan, dat heb ik al overwogen en ga ik nadrukkelijk niet doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slabetje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-08 17:42
Weet je wel zeker dat dat het juiste adres is van die persoon ?
Kan ook zo zijn dat de persoon foutieve gegevens heeft verstrekt, en sta jij dadelijk aan de verkeerde deur.

Ik zou gewoon aangifte doen bij de politie, en het daarbij laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zijn adres gegevens verkregen via een forumlid die al eens spullen daar opgehaald heeft

adres klopt met naam volgens telefoongids

morgen even adres bevestigen bij zijn bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

In ons V&A forumdeel hebben we dit informatieve topic: How to - Help! Ik ben opgelicht op V&A!. Daar staat ook een plan van aanpak in.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 09:24
Aangifte doen.
Bank inlichten met kopie aangifte (*doen er niets aan, maar bij herhaaldelijke melding zijn er wel stappen mogelijk)
Post op dat forum maken.
Verder niet zelf langs gaan.

Is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank allen, aangifte is zeker gedaan. Ik heb via Facebook contact gehad met de bank en ze gaan kijken wat ze kunnen doen. Post op het forum is gemaakt door mijn vriendin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update:
de man in kwestie heeft inmiddels op het forum gereageerd.
hij dacht dat m'n vriendin iemand anders was waar hij nog een appeltje mee te schillen had.

hij heeft in ieder geval aangegeven een vooropgezet plannetje gemaakt te hebben waarin hij aangeeft het de bedoeling was om een bepaald persoon in de val te laten lopen en zo een rekening te vereffenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 20:46:
Update:
hij dacht dat m'n vriendin iemand anders was waar hij nog een appeltje mee te schillen had.

hij heeft in ieder geval aangegeven een vooropgezet plannetje gemaakt te hebben waarin hij aangeeft het de bedoeling was om een bepaald persoon in de val te laten lopen en zo een rekening te vereffenen.
Dat is een leuk verhaal, dat zou ik m fijn aan de politie laten uitleggen.
Klinkt meer als iemand die zich er uit probeert te lullen.

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij geeft in ieder geval toe dat hij
a voorbedachte rade had
b hij het ontvangen heeft
c niet van plan is het spul nog te leveren

Lijkt me genoeg voor een strafblad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien het verhaal zou ik los van de online aangifte even naar het bureau gaan. Online wordt doorgezet bij meerdere meldingen, vanwege het open karakter. Een aangifte op het bureau in een geval waar de feiten appeltje-eitje zijn, betekent voor de politie een heel makkelijke case.

Nog steeds geen garantie, maar de kans is wel veel groter. Los van hoe de persoon het op wil lossen, is dit verhaal voldoende om de politie in te laten prenten dat het simpelweg een strafbaar feit is en een dergelijke aanpak nooit de manier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-08 09:50
Hij heeft min of meer bekend. Volgens mij maakt dat e.e.a. wel wat makkelijker.
Mocht zijn adres en alles bekend zijn, is de politie dan niet verplicht om in ieder geval bij hem langs te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De kans dat je via de politie je geld terug gaat zien lijkt me niet al te groot, al is het misschien wel goed tegen het gevoel van onrecht waar je nu mee te maken hebt. Is het niet verstandiger om, nu je duidelijk veel gegevens van deze persoon hebt, hem zelf proberen te overtuigen van het terugstorten van het bedrag wat hij jou verschuldigd is? Misschien kun je hem ermee overtuigen dat hij vroeg of laat toch gaat betalen, en er dan allerlei incassokosten bij komen. Je kunt altijd nog dreigen met aangifte of met andere juridische stappen. Strafrechtelijk is hij formeel wel aan te pakken, maar of het OM dit wil vervolgen betwijfel ik ten zeerste. Civielrechtelijk heb je natuurlijk ook een mogelijkheid, want je hebt immers een vordering op hem. Dan zul je echter wel zelf wat moeten investeren in zo'n zaak, en de vraag is dus of je hem er van kunt overtuigen om jou nu maar te betalen, aangezien hij zo'n zaak zeker weten zal verliezen en de kosten dan enorm zullen oplopen.

Aan de andere kant, dit werkt misschien bij een rationeel en redelijk persoon, maar bij iemand die probeert om iemand 'met een vooropgezet plannetje in de val te laten lokken' via een forum, en dan flesjes water gaat verzenden, daar zit ook een goede steek bij los. Ik bedoel, stuur dan glitter... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
we hebben zeker aangifte gedaan, online en in persona. rechtsbijstand zegt ook dat ze met deze gegevens wel iets kunnen.

abn amro bank wil ook wel meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 14:43
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 20:46:
Update:

En nu de grote vraag: heeft hij inmiddels al aangeboden het geld terug te betalen? Nu hij weet dat je vriendin niet degene is waar hij een appeltje mee te schillen had.

Als hij verder netjes het bedrag terugbetaald zou ik verder geen nieuwe acties opstarten en zijn lot laten afhangen van de wil van de politie...

Hoop in ieder geval voor je dat het goed komt, maar je staat in ieder geval sterk mocht hij toch niet willen terugbetalen...

[ Voor 4% gewijzigd door frankyboy707 op 13-03-2015 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Rechtsbijstand die in actie komt voor 82 euro? Dat vind ik wel opvallend, meestal zie je dat die pas bij een paar honderd euro in actie willen komen. De jurist die hier een half uur mee bezig is, is al duurder dan de eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Kurkentrekker schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 09:47:
Rechtsbijstand die in actie komt voor 82 euro? Dat vind ik wel opvallend, meestal zie je dat die pas bij een paar honderd euro in actie willen komen. De jurist die hier een half uur mee bezig is, is al duurder dan de eis.
denk ook dat ze gewoon automatisch uit keren en niet echt 'in actie' komen ;)

(tenzij er misschien meerdere meldingen bij hun zijn binnengekomen over dezelfde persoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hij heeft nog niet aangeboden om terug te betalen. hij vond het 'koekje van eigen' deeg hoewel hij het nogal fout inschat. zoals het er nu naar uit ziet niet voor rede vatbaar.

of de rechtsbijstand er ook daadwerkelijk iets mee doet weet ik niet.

civiel recht hebben we ook overwogen. als ik het goed begrepen heb, is het zo dat de kosten voor de verliezer zijn. het geniet niet de voorkeur maar het gaat me niet alleen om die 82 euro maar ook om het principe. dit is wel een mogelijkheid als hij niet terug betaalt, dat houden we wel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Is er nog een kant van dit verhaal dan? Want een volledig onbekende die het heeft over een 'koekje van eigen deeg' is toch raar? Wat denkt hij dat jij hem hebt misdaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja er is nog een andere kant:

december/januari had hij (verkoper van mijn lichten) via het forum een auto interieur te koop aangeboden
dat is opgesplitst in 2 delen, iets van stoelen en ander los materiaal
de stoelen zijn uiteindelijk door een of andere reden niet doorgegaan
de polo (auto) was toen al verkocht

uiteindelijk was hij hier nogal teleurgesteld over en heeft iets van 125 euro verlies gemaakt. interieur was nieuw 1700 euro, aangeboden voor 700 euro. uiteindelijk blijkbaar verkocht voor dus 575.
op het openbare forum waren een aantal mensen van oplichting beticht (Lichel en nog iemand)

nu in maart is er door de verkoper een advertentie geplaatst voor achterlichten.
achteraf blijkt het een 'lokadvertentie' te zijn voor degene die de stoelen niet op had gehaald (of juist wel de losse materialen, niet helemaal duidelijk).
degene die problemen had met de verkoper (Lichel) had ergens een paar weken geleden aangegeven op zoek te zijn naar diezelfde achterlichten.
maar mijn vriendin en ik waren ook op zoek naar die achterlichten. dus wij reageren, betalen, etc.

nu achteraf is de aap uit de mouw gekomen en zijn wij aangezien voor iemand anders, die Lichel.
maar we zijn wel 82 euro armer. en de verkoper vindt dat hij 'gelijk' heeft want wij zouden hem verlies bezorgd hebben.

snappen jullie het zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Raar verhaal, hij denkt dus nog steeds dat jij of je vriendin die Lichel bent?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Dat verklaart al een boel :) Dan is het dus een kwestie van hem er van te overtuigen dat jij niet zijn oplichter (discutabel, i know) bent. Kun je daar niet samen uit komen? Desnoods biedt je aan even langs te rijden, je te willen legitimeren (je forum-account te tonen?) of iets dergelijks, en dan kan hij jou gewoon terugbetalen en doen jullie alsof dit allemaal een nare droom was. Hij kan dan weer verder met zijn lokadvertenties (ik zou de gebruiker waarop dat is getarget ook even inlichten), en hoef je verder niets meer met elkaar te maken te hebben toch? Of denk ik nu te moeilijk? Volgens mij is politie, aangifte en rechtsbijstand hier een beetje een zwaar middel en zal dat alleen maar deze persoon tegen je in het harnas jagen. Ondanks dat je natuurlijk volledig gelijk hebt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:19
Ik zou nogmaals proberen aan te geven dat jij die persoon niet bent. Blijft hij Boontje komt om zijn loontje actie volhouden dan is het politie werk en mede door de eigenlijke bekentenis zal het waarschijnlijk snel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik vind ten eerste dat zulk gedraag gewoon niet moet kunnen. niet op marktplaats en zeker niet op een forum waar toch een community 'leeft'.
ik ga daar ook geen lief gedrag tegenover zetten van 'goh, weet je, ik rijd even 200 km van de randstad naar limburg nadat je me willens en wetens een poot heb uitgedraaid'.

hij is op de hoogte gesteld van de situatie en gevolgen. als hij eigen rechter gaat spelen en daar niet op terug komt heb je wat mij betreft geen sympathie verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:54
Ik ben benieuwd wat de politie hiermee gaat doen. Ik heb er nogal een hard hoofd in, maar hopelijk heb ik het mis. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-08 16:49
Hm, ik denk dat Floppus wel een punt heeft. De man heeft op het forum bekend willens en wetens je opgelicht te hebben. Hij heeft bekend dat hij het geld ontvangen heeft en dat hij het bestelde niet heeft geleverd.

Als je dan op het bureau aangifte doet, zou het best kunnen dat de politie nog even bij de beste man langs gaat.
Dat is vaak al genoeg reden voor de verkoper om een schone onderbroek te gaan zoeken en je snel terug te betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
we hebben al aangifte gedaan op een bureau, de politie zegt de zaak in behandeling te nemen vanwege de relatief duidelijke en makkelijke bewijzen die we hebben verzameld. of ze het daadwerkelijk doen en of ze langs gaan weet ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2015 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-08 23:08

LankHoar

Langharig tuig

Wat een maffe aap zeg.. Verwachtte hij nou echt dat precies de persoon die hij als target had, de eerste en enige zou zijn die reageert? En dan ook nog twee flesjes water opsturen.. Bestaat er een prijs van 'Idioot van het jaar' ofzo? :)

Denk dat je inderdaad meer kans maakt om hem te overtuigen en zo je geld terug te krijgen, dan wanneer het van de politie afhangt. Succes :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:31

Ircghost

Honeybadger doesn&#039;t care!

Balen voor jullie! Wel voor de verandering eens leuk/fijn om te lezen dat er wel genoeg bewijs voor handen is :).

Hopelijk hoor je binnen de aankomende weken iets van de politie (je moet niet verwachten dat het sneller dan dat gaat namelijk, lage prio). Gok dat de pol wel dr zaak wil oppakken omdat het een klip en klaar zaak is en dat is natuurlijk goed voor de statistieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 09:57:
civiel recht hebben we ook overwogen. als ik het goed begrepen heb, is het zo dat de kosten voor de verliezer zijn.
Daar kan je niet op rekenen: het is geen regel. Ik zo'n geval lijkt me de kans groot, maar de rechter kan nog steeds anders beslissen.
Pagina: 1