Dag lieve mede Tweakers,
Na enige tijd sparen en onderzoek gedaan te hebben wordt het tijd voor mij om een compleet nieuwe PC in elkaar te zetten! (yes! Mijn jongens droom wordt werkelijkheid). Nu heb ik al wel een leuke PC staan, maar die wil ik doorschuiven naar mijn vriendin zodat ik mij helemaal kan uitleven.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en web ontwikkelen. Bij het ontwikkelen draai ik meerdere web applicaties tegelijkertijd (groovy, grails) wat nogal zwaar op de RAM kan werken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van zo'n 1600 euro, maar als je nou zegt voor 50 euro meer heb je een 2x zo snel onderdeel. Dan laat het weten
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat ik voor nu heb samengesteld:
Mijn argumentatie per onderdeel:
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC staat in de woonkamer dus het liefst zo stil mogelijk en hoe zuiniger de PC hoe beter natuurlijk.
Ga je overklokken?
Nee
Hopelijk kunnen jullie vriendelijke Tweakers mij nog verijken met handige tips
Edit: Ik kan helaas de titel niet aanpassen (?) maar het is natuurlijk randapParatuur
Na enige tijd sparen en onderzoek gedaan te hebben wordt het tijd voor mij om een compleet nieuwe PC in elkaar te zetten! (yes! Mijn jongens droom wordt werkelijkheid). Nu heb ik al wel een leuke PC staan, maar die wil ik doorschuiven naar mijn vriendin zodat ik mij helemaal kan uitleven.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en web ontwikkelen. Bij het ontwikkelen draai ik meerdere web applicaties tegelijkertijd (groovy, grails) wat nogal zwaar op de RAM kan werken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van zo'n 1600 euro, maar als je nou zegt voor 50 euro meer heb je een 2x zo snel onderdeel. Dan laat het weten
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat ik voor nu heb samengesteld:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4690 Boxed | € 223,95 | € 223,95 |
| 1 | Gigabyte B85 G1.Sniper B6 | € 84,95 | € 84,95 |
| 1 | Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 | € 359,- | € 359,- |
| 1 | Fractal Design Define R5 Zwart | € 103,- | € 103,- |
| 1 | Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart | € 145,50 | € 145,50 |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 NL Retail | € 97,95 | € 97,95 |
| 1 | CM Storm Trigger Z (brown switch) | € 91,95 | € 91,95 |
| 1 | Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse | € 72,- | € 72,- |
| 2 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 64,95 | € 129,90 |
| 1 | Seasonic G-series 450 watt | € 75,95 | € 75,95 |
| 1 | Crucial MX100 512GB | € 182,95 | € 182,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.567,10 | |
Mijn argumentatie per onderdeel:
- Processor - Ik ben niet van plan te gaan overklokken, aangezien ik verder geen zware CPU processen uitvoer en voor gamen ook niet de sterkste CPU nodig is leek mij deze voldoende.
- Moederbord - tja niet te duur niet te goedkoop, ik doe verder niet zulke spannende dingen dus leek me goed.
- Videokaart - Tot nu toe altijd nog mid-low range videokaarten gehad en nu wou ik toch wel eens iets beters nemen en de graphics hoger kunnen zetten. Ondanks de ram problemen (iets met boven de 3.5 GB problemen) heb ik toch voor de 970 gekomen omdat deze de meeste bangs voor de bucks lijkt te geven. De ram problemen lijken voor mij geen probleem omdat ik toch niet meer dan Full HD game op één scherm.
- Behuizing - Wat een mooie kast is dit en ook nog eens stil en goede kabel management. Wat wil je nog meer?
- Beeldscherm - Dit is het tweede beeldscherm, ik heb al het zelfde beeldscherm en ben hier erg tevreden over dus het leek me wel het mooiste om de zelfde naast elkaar te hebben staan (twee beeldschermen op de computer aangesloten)
- Windows - Leek me ook handig om Windows er op te zetten, ik begreep dat de Retail ook mee genomen kan worden wannneer men het moederbord wisselt. Dus leek me handiger dan OEM en de prijs is bijna het zelfde
- Toetsenbord - Om met de trend mee te gaan en omdat het wel erg fijn typt een meganisch toetsenbord. Eisen: Niet AL te duur, numpad en het liefste macro toetsen (handig voor MMO's die ik speel)
- Muis - Veel knoppen (ook handig weer voor MMO's), goede reviews over gelezen.
- Ram - zoals aangegeven, tijdens het ontwikkelen kan ik nogal wat RAM gebruiken en met mijn huidige 8 RAM kom ik dan toch net te kort
- Voeding - 450 watt modulaire voeding.
- SSD - 512GB SSD. momenteel heb ik 256 en ik merk dat ik hier net niet voldoende aan heb, ik wil toch graag al mijn spellen op de SSD zetten en heb geen zin om keuzes te moeten maken en steeds dingen er af moeten gooien. Daarnaast heb ik nog een HDD op het netwerk waar ik downloads enzo op kan zetten.
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC staat in de woonkamer dus het liefst zo stil mogelijk en hoe zuiniger de PC hoe beter natuurlijk.
Ga je overklokken?
Nee
Hopelijk kunnen jullie vriendelijke Tweakers mij nog verijken met handige tips
Edit: Ik kan helaas de titel niet aanpassen (?) maar het is natuurlijk randapParatuur
[ Voor 0% gewijzigd door Senico op 11-03-2015 10:40 . Reden: typo ]