Voorsorteren gigantische rotonde

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand heeft echt lopen knoeien met de weg-belijning en ik snap er niks meer van. Als je rechts voorsorteert moet je ook de meest rechtse rijbaan aanhouden. En als je dus de tweede rijstrook aanhoud dan moet je ook uitkomen bij de tweede rijstrook. Maar met deze weg belijning gaan ze ervan uit dat je gewoon door moet schuiven naar de linker rijstrook ? Wat is dit voor vage bedoeling...?

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/104f0o4.png

Ik heb nog een vraag, als aan één kant van de weg een stopbord staat en aan de andere kant een uitrit constructie. Wie heeft dan voorrang? Want bij beide moet je alle weggebruikers voorrang geven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Op je tweede vraag: de korte bocht gaat voor de lange bocht. Dan is het toch opgelost?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Uhm, op de linkerbaan moet je uiterst links uitkomen op de rechterbaan op de meest rechtse of de middelste.

Lijkt me niet zo lastig, of ik begrijp het probleem niet.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Flagg schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 19:06:
Uhm, op de linkerbaan moet je uiterst links uitkomen op de rechterbaan op de meest rechtse of de middelste.

Lijkt me niet zo lastig, of ik begrijp het probleem niet.
Ja, rechts voorgesorteerd is gewoon naar de middelste en vanaf daar kun je natuurlijk probleemloos weer een baantje opschuiven naar rechts. Of je dat nou pas doet als je eerst op de middelste baan rijdt of meteen, dat boeit natuurlijk niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Ik voorspel dat er binnenkort een foto komt van een engelse rotonde. :p

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Staat op de borden.

https://www.google.nl/map...noEmlfhJEtSpgs6zcAjWA!2e0

De linker baan is driekwart rond. de rechter is rechtdoor (of rechtsaf voor mij part)

Hier zie je ook weer de pijlen op de weg staan
https://www.google.nl/map...1yskW0lDY1EuNDD0LIs6w!2e0

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 10-03-2015 19:14 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Flagg schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 19:10:
Ik voorspel dat er binnenkort een foto komt van een engelse rotonde. :p
U vraagt, wij draaien - uiteraard linksrijdend :+

Afbeeldingslocatie: http://cdn.images.express.co.uk/img/dynamic/1/590x/roundabout-435663.jpg

Maar zelfs zonder de Magic Roundabout erbij te halen is wat TS hier post niet erg bijzonder. Ook in NL heb je gevallen als de Keizer Karel, Berekuil en Rottepolderplein. Gaan allemaal ook prima met tienduizenden auto's per dag.

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 10-03-2015 19:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

hehe en toch als je er rijdt dan gaat het nagenoeg automatisch goed, moet je wel al een paar dagen links gereden hebben.

Ik moet er niet aan denken dat ik van de boot afrijd en aan het eind van de straat die tegenkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Fish schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 19:11:
Staat op de borden.

https://www.google.nl/map...noEmlfhJEtSpgs6zcAjWA!2e0

De linker baan is driekwart rond. de rechter is rechtdoor (of rechtsaf voor mij part)

Hier zie je ook weer de pijlen op de weg staan
https://www.google.nl/map...1yskW0lDY1EuNDD0LIs6w!2e0
Leuk, die borden, maar eigenlijk is dat natuurlijk niet waar. Kijk maar ietsjes verder de rotonde op. Daar kun je ook nog probleemloos driekwart als je op de rechterstrook begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou in utrecht rijden echt wel een paar droeftoeters over de rotonde met name de berenkuil. de lijnen zijn imho duidelijk.

Ik stem voor een terugroepactie van de pakjes boter in utrect

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Gasunie-rotonde is zo simpel als wat :D . En met die belijning, hoe kan er dan verwarring ontstaan? Ik vind het juist verwarrend als je van 2-banen naar een rotonde met 3-banen gaat (zoals hier) maar dat er dan niet door belijning duidelijk wordt gemaakt waar je moet rijden (Rottepolderplein van A9 vanuit A'dam naar A200 ri. Haarlem is sinds kort zo'n punt, na de nieuwe belijning). Sommigen hebben blijkbaar een heel ander idee dan de meesten, waardoor er soms gevaarlijke situaties ontstaan. Maar in dit geval kan ik me dat eigenlijk niet voorstellen...

[ Voor 10% gewijzigd door naitsoezn op 10-03-2015 19:19 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Fish schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 19:15:
Nou in utrecht rijden echt wel een paar droeftoeters over de rotonde met name de berenkuil. de lijnen zijn imho duidelijk.

Ik stem voor een terugroepactie van de pakjes boter in utrect
M'n huisgenote :D _O-

Al gaat 't wel steeds beter heb ik 't idee.. Duurt wat jaartjes tho :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat die belijning er alleen staat zodat je er niet stil gaat staan maar als je op de tweede rijstrook voorsoorteert mag je nog steeds uitkomen op de tweede rijstrook zonder richting aan te geven want zo hoort het nou eenmaal. Dat zijn gewoon de regels van voorsorteren.

"Bij meerdere rijstroken naast elkaar voor verkeer in dezelfde richting, in een bocht de gekozen rijstrook blijven volgen." zo leer je dat gewoon.

Alleen de mensen die de rechter rijstrook kiezen belanden dan op de middelste rijstrook vanwege de belijning maar volgens mij hoort dat helemaal niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2015 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 19:24:

"Bij meerdere rijstroken naast elkaar voor verkeer in dezelfde richting, in een bocht de gekozen rijstrook blijven volgen." zo leer je dat gewoon.
Die discussie is hier laatst ook al een keer geweest, maar zo open voor interpretatie dat je wel een eigen mening kunt hebben, maar niet kunt spreken van één absolute waarheid. Is je eigen rijstrook de rechterstrook? De meest linkerstrook? De een-na-rechter-strook? De een-na-linker-strook? De rechter-strook-die-de-rijrichting-volgt? Etc. Belijning maakt het alleen maar duidelijk, ik snap niet hoe mensen tegelijk duidelijkheid kunnen zijn in het verkeer :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de belijning maakt in dit geval niks uit want het is een onderbroken streep en waar staat die discussie dan als ik vragen mag ik kan hem niet vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 19:24:
Alleen de mensen die de rechter rijstrook kiezen belanden dan op de middelste rijstrook vanwege de belijning maar volgens mij hoort dat helemaal niet.
Wat maakt het uit of en hoe het hoort? De belijning zegt iets en als je die opvolgt zit je gewoon goed. Het komt op mij over alsof je niet verward bent zoals je in de TS beweert maar eigenlijk vooral wil horen dat de lijnen kut zijn, en dat valt dus wel mee want je snapt ze blijkbaar best. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:28
Keizer Karelplein. Nul strepen. En dat werkt prima. Beetje opletten wat anderen om je heen doen en logische lijnen volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik zie niet wat er mis is met de rotonde.. Is wel de "voor dummy's" variant, omdat blijkbaar niemand meer weet hoe een dubbele rotonde werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:16:
de belijning maakt in dit geval niks uit want het is een onderbroken streep en waar staat die discussie dan als ik vragen mag ik kan hem niet vinden?
Euh, maar ook een onderbroken streep mag je niet kruisen richting een andere rijbaan als daar al een auto rijdt.. En als iedereen maar lekker naar links en rechts gaat schuiven, krijg je een dikke chaos ala Champs-Élysées..

Die lijnen zijn d'r voor om je globaal de goeie richting op te sturen zodat er geen ongelukken gebeuren. Niets meer, niets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Denk ook een deel van de belijning komt nog van hoe die vroeger eruit zag :P Toen was die pas helemaal erg.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Niet online
Ik denk dat trolloos dit bedoelt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PSm6WXn.png

de volkwagen volgt netjes zijn baan, en moet vanzelf wel een bocht maken op het eind.

Een auto op de rechterbaan (voor de kijker links) zou de blauw gemarkeerde lijn kunnen volgen, en komt dan op dezelfde baan uit.

De blauw gemarkeerde lijn had halfrond moeten zijn aan het eind, om dat te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Touchdomex schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 20:01:
Denk ook een deel van de belijning komt nog van hoe die vroeger eruit zag :P Toen was die pas helemaal erg.
Die zijn niet van voeger. ze liggen op een rijbaan en slijten deswege harder. dat dzoe je ook aan de rijbaanschijding op de rotonde, die is harder versleten ter hoogte van de oprit

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Fish schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 18:56:
[...]

Die zijn niet van voeger. ze liggen op een rijbaan en slijten deswege harder. dat dzoe je ook aan de rijbaanschijding op de rotonde, die is harder versleten ter hoogte van de oprit
Hoe de situatie vroeger was zo is deze "rotonde" ontstaan.

Heb het niet over de belijning zelf maar over hoe de situatie op deze rotonde is.

Afbeeldingslocatie: http://www.rtvnoord.nl/content/groningeninbeeld/pics/groningen/GroningenZuid34.jpg

Hier zie je het wat beter maar foto's vinden is lastig.

[ Voor 15% gewijzigd door Touchdomex op 14-03-2015 19:27 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 18:49
Had deze middag ook "een moment" op de rotonde en kwam toevallig op dit topic en ik ben benieuwd naar jullie reacties. Het gaat om een bekende Gentse (België) rontonde: Dampoort. Maar ik neem aan dat de regels vergelijkbaar zijn.

Live Google: https://www.google.be/map...1.67t/data=!3m1!1e3?hl=nl

Situatieschets in Paint

Ik kwam dus van linksboven en sorteerde in op het middenste rijvak omdat ik niet de eerste of de tweede afrit nodig had, maar de derde. Eenmaal op mijn afrit aangekomen ging ik mét richtingaanwijzers naar het buitenste vak om zo het linkervak. Op dat moment ging een luide toeter af van een dame in een Berlingo die uit de oprit (uitsluitend oprit, geen afrit) kwam met een stopbord. Ze was dus enkele meter OP de rotonde, op de buitenste baan. Er dus nét op toen ik net voorbij reed en mijn afrit nam. Ik veronderstel dat ik op het buitenste vak net voor haar reed. Op dat moment duwde ze dus hard op de toeter.

In druk verkeer - tijdens de spits zit de rontonde helemaal vol. Het rijdt vlot, maar met lange rijen aan de opritten. En dan rijden op die plek waar ik dus de rotonde verlaat telkens twee rijstroken af de rontonde - met de zeldzame bestuurder die op de buitenste rijstrook zit en toch rechtdoor wilt voor de volgende afrit.

Nu is mijn vraag: wie had gelijk? Het pijnpunt is dat er 3 rijstroken zijn op de rotonde en twee in de afrit die ik nam. Ik ging mee met het vloeiend verkeer dat per twee rotondestroken de tweestrokenafrit neemt en gebruikte mijn richtingaanwijzers. Zij kwam OP de rontonde en moest niét de eerste afrit nemen (nr. 3) waardoor ze technisch gezien niét de buitenste strook mocht nemen, maar praktisch gezien niet anders kan bij druk verkeer.

Normaal is dat specifieke punt een moeilijk punt, maar meestal is er geen protest. Deze keer dus wel.

Mochten hier Belgen zitten die ervaring hebben met deze rotonde, altijd vrij om jouw insteek te delen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mlazurro op 16-09-2015 00:54 ]

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:27
Kuhlie schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 18:21:
Ik denk dat trolloos dit bedoelt:

[afbeelding]

de volkwagen volgt netjes zijn baan, en moet vanzelf wel een bocht maken op het eind.

Een auto op de rechterbaan (voor de kijker links) zou de blauw gemarkeerde lijn kunnen volgen, en komt dan op dezelfde baan uit.

De blauw gemarkeerde lijn had halfrond moeten zijn aan het eind, om dat te voorkomen.
Tja als je zelf niet kunt nadenken in het verkeer dan moet je maar niet de weg op gaan O-)
We zijn in NL al erg betuttelend in het verkeer met allerhande regeltjes en bordjes pijltjes etc etc.
Als mensen nou zelf eens nadenken kun je precies zien wat hier bedoelt wordt. Anders zou de geblokte afbuigende belijning aan de andere zijde van de auto de hint toch wel duidelijk moeten maken.

Dit is gedaan om een zo kort mogelijk blok vrij te hoeven houden bij drukte. Wat gezien het punt daar wel vaak zal zijn. Als iedereen een mooie wijde bocht gaat maken moeten ze straks een halve rotonde vrij houden ;)

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:07
Mlazurro schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 22:12:
Nu is mijn vraag: wie had gelijk? Het pijnpunt is dat er 3 rijstroken zijn op de rotonde en twee in de afrit die ik nam. Ik ging mee met het vloeiend verkeer dat per twee rotondestroken de tweestrokenafrit neemt en gebruikte mijn richtingaanwijzers. Zij kwam OP de rontonde en moest niét de eerste afrit nemen (nr. 3) waardoor ze technisch gezien niét de buitenste strook mocht nemen, maar praktisch gezien niet anders kan bij druk verkeer.
Het doet mij denken aan de situatie in dit topic: Onduidelijke voorrangssituatie rotonde en daar was ook geen universeel antwoord.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Hier gaat het ook vaak mis. Velperbroek vanaf Waterberg.
https://www.google.nl/map...DTLaLg!2e0!7i13312!8i6656

Rechts is direct rechtsaf naar Arnhem.
Midden is voor rechtstaf of de rotonde op naar Duiven.
Links is middelste of linkse baan van de rotonde. Naar Zuthpen/Velp.

Echter, het gebeurt vaak dat auto's of vrachtwagens van de middelste baan voorgesorteerd naar de middelste baan op de rotonde gaan. Dan drukken ze de links voorgesorteerde voertuigen weg naar de baan die naar Velp (of helemaal rond) voorsorteerd bij de volgende verkeerslichten.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:07
Grote verkeerspleinen zijn ideaal als je er dagelijks rijdt, dan weet je precies waar je moet rijden op welk moment. Maar ze zijn lastig als je er niet vaak rijdt. Dit ook omdat elk verkeersplein weer anders geïnterpreteerd moet worden. Als ik ergens niet zo bekend ben komt het ook regelmatig voor dat ik toch verkeerd strook zit of op de verkeerde strook beland. Uiteraard probeer je niet je medeweggebruikers van de weg te drukken en het netjes te corrigeren.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-09 20:22
jeroen3 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:35:

Echter, het gebeurt vaak dat auto's of vrachtwagens van de middelste baan voorgesorteerd naar de middelste baan op de rotonde gaan. Dan drukken ze de links voorgesorteerde voertuigen weg naar de baan die naar Velp (of helemaal rond) voorsorteerd bij de volgende verkeerslichten.
en 100 meter verder ook, https://www.google.nl/map...maivMA!2e0!7i13312!8i6656

Ik zie dagelijks dat mensen vanaf de rechterbaan op de rotonde blijven. Altijd oppassen als je vanaf de middelste baan richting duiven wilt.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Dan doe je het dus fout. De linkerbaan hoort naar de linkerstrook op de rotonde te gaan. De middelste is voor de rechter- danwel middelste baan (je ziet het ook verderop op het bord, de twee linkerbanen gaan allen richting Velp en Zutphen dus je hóeft niet op de middelste baan te zitten om naar Velp te gaan, dan moet je alleen op het Velperbroek een keer van baan wisselen en dat kan prima)

Overigens staat daarvoor al een bord dat de linkerbaan bedoeld is voor "naar Velp", dan moet je dus sowieso wisselen op het Velperbroek (daarnaast is bij 3/4 of 4/5 rond op meerbaans rotondes dat ook wat je leert tijdens je rijlessen, links voorsorteren en op de rotonde van baan wisselen).

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 16-09-2015 10:16 ]

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:33

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Daar moest ik meteen aan denken toen ik dit topic zag, exact die rotonde :)

Ik was er met vakantie en ging er automatisch vanuit dat goed voorsorteren genoeg was. Maar vanaf sommige kanten/in sommige richtingen moet je inderdaad óp de rotonde nogmaals wisselen van baan. Ik vond het erg verwarrend allemaal en het destijds een irritant knooppunt.
pagani schreef op woensdag 16 september 2015 @ 10:12:
[...]
Overigens staat daarvoor al een bord dat de linkerbaan bedoeld is voor "naar Velp", dan moet je dus sowieso wisselen op het Velperbroek (daarnaast is bij 3/4 of 4/5 rond op meerbaans rotondes dat ook wat je leert tijdens je rijlessen, links voorsorteren en op de rotonde van baan wisselen).
Dat is iets wat je zou kúnnen leren bij je rijlessen. Dit zijn rotondes die je absoluut niet zo vaak dat je kunt zeggen dat je 'dat geleerd moet hebben'. In het Noorden zijn ze er gewoon niet. En nee de Gasunie rotonde bij Groningen is niet hetzelfde als Velperbroek.

[ Voor 34% gewijzigd door Cloud op 16-09-2015 10:18 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:31

-tom-562

Oliesjeik

Velperbroek en Keizer Karelplein zijn de leukste 2 rotondes van Gelderland/Nederland :D

Vaak bu'j te bang!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vind die beiden ook het leukst, helaas wel een keer als bijrijder op Velperbroek een ongeluk gehad omdat iemand die het niet doorhad en "automatisch" de snelweg naar Zutphen op rolde op het laatste moment via het verdrijvingsvlak in ons pad kwam...

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 19:01:
Ik heb nog een vraag, als aan één kant van de weg een stopbord staat en aan de andere kant een uitrit constructie. Wie heeft dan voorrang? Want bij beide moet je alle weggebruikers voorrang geven....
Niemand, want voorrang "heb" je nooit, je kan het hooguit moeten verlenen.
't Is gewoon een situatie die wegbeheerders moeten voorkomen, maar helaas willen die graag zelf oplossingen verzinnen. Net zoals afwijkende stoeptegels waardoor het wel doorloopt en de voetganger dus voorrang denkt te hebben, maar het er vanuit de auto niet zo uitziet.
Of vergelijk je situatie met 2 uitritten of 2 stopborden. Of een kruispunt met uit elke auto 1 richting. Dat los je onderling op.

Er zit trouwens wel een subtiel verschil tussen een uitrit en een stopbord. Bij een stopbord moet je voorrang verlenen aan alle bestuurders op de kruisende weg. Bij een uitrit moet je voorrang verlenen aan alle verkeer (incl. voetgangers), en niet uitsluitend verkeer op de kruisende weg. Dus ook voorrang verlenen aan een tegenligger die afslaat (en dat weet helaas bijna niemand).

• Cloud
  • Laatst online: 10-09 22:33

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

pagani schreef op woensdag 16 september 2015 @ 10:19:
Vind die beiden ook het leukst, helaas wel een keer als bijrijder op Velperbroek een ongeluk gehad omdat iemand die het niet doorhad en "automatisch" de snelweg naar Zutphen op rolde op het laatste moment via het verdrijvingsvlak in ons pad kwam...
Dat is inderdaad het risico van dit soort constructies. Ik werd er destijds ook bijna door een vrachtwagen (!!!) afgereden om dat die vrachtwagen niet goed reed, terwijl ik het die keer juist wel goed deed. Het zou dan wel de schuld van die vrachtwagen zijn maar dat maakt het niet veel prettiger. Ik had het idee dat ik constant op mijn hoede moest zijn voor andere weggebruikers.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Links daar is ook voor naar Duiven aangezien er twee naar Duiven gaan :)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

niet helemaal eerlijk, de rotonde ziet er nu niet meer uit zoals op het plaatje op google streetview.
Er zijn nu 4 stroken. De rechterstrook is helemaal gescheiden van de overige 3 en gaat alleen maar rechtsaf (verhoogde rijbaanscheiding) de A12 op richting Duiven/Westervoort.

Van de 3 die overblijven is de meest rechter voor rechtsaf óf rechtdoor en leidt je op de rechterstrook van de rotonde. Hierdoor ga je óf naar Duiven, óf richting Zutphen/Doetinchem.
De middelste strook gaat rechtdoor, en leidt je op de middenstrook van de rotonde. Je kunt dan naar Zutphen/Doetinchem of naar Velp.
De linkerstrook gaat ook rechtdoor maar leidt je naar de linkerstrook van de rotonde. Je kunt dan naar Velp of de A12 op richting Utrecht.

Zo staat het ook op de bewegwijzering aangegeven tegenwoordig. Dus gewoon op tijd je richting bepalen, de juiste strook kiezen en het verlaten van de rotonde op het juiste punt gaat hierdoor bijna vanzelf.

• noppus
Als je wat onzeker bent, is het handig om als je naar Velp wilt (4/5 rond vanaf de foto) bij de afslag Zutphen (3/5 rond) op de middelste baan te staan.

Ik zie veel mensen die bang zijn om er niet meer tussen gelaten te worden (denk ik) die voor de zekerheid alvast op de foto de middelste baan nemen en daar gewoon blijven rijden totdat ze uiteindelijk bij de afslag Velp op de meest rechterbaan uit te komen.

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-09 20:22
Icephase schreef op woensdag 16 september 2015 @ 13:02:
niet helemaal eerlijk, de rotonde ziet er nu niet meer uit zoals op het plaatje op google streetview.
Er zijn nu 4 stroken. De rechterstrook is helemaal gescheiden van de overige 3 en gaat alleen maar rechtsaf (verhoogde rijbaanscheiding) de A12 op richting Duiven/Westervoort.
Als je vanaf de Pleij komt wel inderdaad, de discussie ging erover vanuit A12 Utrecht

• Icephase

Icephase

Jurgen schreef op woensdag 16 september 2015 @ 13:14:
[...]

Als je vanaf de Pleij komt wel inderdaad, de discussie ging erover vanuit A12 Utrecht
Volgens het streetview plaatje niet...

Maar goed, de kant vanaf de A12 is inderdaad een puinhoop, om linksaf te gaan richting Zutphen moet je rechts voorsorteren... 8)7

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Zoals hier te zien, de nieuwe situatie richting Duiven :)
https://www.google.nl/map...zHJPhw!2e0!7i13312!8i6656

Maar goed de file blijft bestaan, het stuk Duiven > Zevenaar moet drie-baans worden :p

[ Voor 29% gewijzigd door FabiandJ op 16-09-2015 13:30 ]

• thefox154
Icephase schreef op woensdag 16 september 2015 @ 13:28:
[...]

Volgens het streetview plaatje niet...

Maar goed, de kant vanaf de A12 is inderdaad een puinhoop, om linksaf te gaan richting Zutphen moet je rechts voorsorteren... 8)7
Euh? ALs je rechts voorsorteer ga je van de A12 lekker de pley op richting Arnhem.
Ik zou toch links gaan staan als je naar Zutphen wilt :+

vanaf de pley de 12 op zijn er zelfs 2 rijstroken die door een rijbaanscheiding de 12 op gaan. Dit is prima geregeld.

Als je van de 12 af (in de richting duitsland) komt heb je 3 stroken, meest rechter gaat naar de pley.
De middelste gaat de rotonde welke uitkomt op rijstrook 3 (meest rechter naar westervoort) en je hebt ook nog de mogelijkheid af te buigen naar de pley. De meest linkerstrook gaat de rotonde op en komt uit op rijstrook 2 (naar zutphen of westervoort) en links hiervan begint rijstrook . Opzich niets spannends als je naar zutphen wilt rij je dus gewoon rechtdoor op rijstrook 2 en je komt prima uit.

De borden zijn duidelijk als je van de a12 afkomt. Richting Zutphen staat bij de linker rijstrook, Westervoort bij de linker en de middelste en Arnhem bij de rechter. Als je dus netjes links gaat staan rij je inderdaad in één streep naar Zutphen. Maar lezen is niet is wat veel mensen doen :+

Alleen willen mensen van de middelste strook die naar rijstrook 3 gaan nog wel eens op rijstrook 2
uitkomen. Bijvoorbeeld het verhaal de vrachtwagen hierboven.

Er is niets spannends aan en het regelt zichzelf. Het is een giga rotonde waar je alle ruimte en tijd heb om een strook op te schuiven als dat nodig is. Alleen tja spiegelen in een bocht en een rijstrookje opschuiven vinden veel mensen in NL al spannend...

• Icephase

Icephase

Als je links staat, en je volgt de aangegeven rijstroken, kom je niet op de strook voor Zutphen uit! Je moet er dan 1 opschuiven en eigenlijk het liefst 2. Vanochtend nog geprobeerd, als je in de rechterstrook gaat staan kom je precies goed uit. Je moet dan alleen niet afslaan de Pleijroute op.

• thefox154
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/SOoBD6uO3vKtmVD1CmhnmibR/full.jpg

Als je rechts stond dan ga je toch echt naar arnhem :+ Als je dan naar links doorsteek veroorzaak je heel wat mensen hartverzakking! Even met de muis pijltje getekend mooi prutswerk.

Zoals ik schreef, rechts is Arnhem. Midden is Westervoort of de 1e rijstrook naar arnhem.
De linkerrijstrook komt op baan 2 uit en als je die door rij kun je in één streep naar Zutphen toe.

Jij bent waarschijnlijk opgeschoven naar rijstrook 1 die daar op de rotonde ook begint en dan ga je inderdaad verder rond maar zo staat het ook niet op de borden als je in je eigen strook was gebleven hoef je niets op te schuiven >:)

[ Voor 11% gewijzigd door thefox154 op 17-09-2015 11:55 ]

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-08 21:37
thefox154 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 11:53:
[afbeelding]

Als je rechts stond dan ga je toch echt naar arnhem :+ Als je dan naar links doorsteek veroorzaak je heel wat mensen hartverzakking! Even met de muis pijltje getekend mooi prutswerk.

Zoals ik schreef, rechts is Arnhem. Midden is Westervoort of de 1e rijstrook naar arnhem.
De linkerrijstrook komt op baan 2 uit en als je die door rij kun je in één streep naar Zutphen toe.

Jij bent waarschijnlijk opgeschoven naar rijstrook 1 die daar op de rotonde ook begint en dan ga je inderdaad verder rond maar zo staat het ook niet op de borden als je in je eigen strook was gebleven hoef je niets op te schuiven >:)
Dat zijn mooie verkeercontructies. Die zie je in Amerika ook veel. Gewoon bats boem twee 4 baans wegen op elkaar in laten rijden met 65 mph. Zorgt voor leuke files. Snap niet dat ze dat hier zo op hebben gelost.

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:23
Had deze middag ook "een moment" op de rotonde en kwam toevallig op dit topic en ik ben benieuwd naar jullie reacties. Het gaat om een bekende Gentse (België) rontonde: Dampoort. Maar ik neem aan dat de regels vergelijkbaar zijn.

Situatieschets in Paint

Ik kwam dus van linksboven en sorteerde in op het middenste rijvak omdat ik niet de eerste of de tweede afrit nodig had, maar de derde. Eenmaal op mijn afrit aangekomen ging ik mét richtingaanwijzers naar het buitenste vak om zo het linkervak. Op dat moment ging een luide toeter af van een dame in een Berlingo die uit de oprit (uitsluitend oprit, geen afrit) kwam met een stopbord. Ze was dus enkele meter OP de rotonde, op de buitenste baan. Er dus nét op toen ik net voorbij reed en mijn afrit nam. Ik veronderstel dat ik op het buitenste vak net voor haar reed. Op dat moment duwde ze dus hard op de toeter.

In druk verkeer - tijdens de spits zit de rontonde helemaal vol. Het rijdt vlot, maar met lange rijen aan de opritten. En dan rijden op die plek waar ik dus de rotonde verlaat telkens twee rijstroken af de rontonde - met de zeldzame bestuurder die op de buitenste rijstrook zit en toch rechtdoor wilt voor de volgende afrit.

Normaal is dat specifieke punt een moeilijk punt, maar meestal is er geen protest. Deze keer dus wel.

Mochten hier Belgen zitten die ervaring hebben met deze rotonde, altijd vrij om jouw insteek te delen.
De dampoort is altijd een ramp. In combinatie met ons belgen die geen rotondes kunnen nemen is het daar gewoon gokken en hopen dat het goed komt.

• The Bad Seed
  • Laatst online: 31-08 15:02

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Situatieschets in Paint

Allereerst: de Dampoort is inderdaad een draak van een rond punt, maar in de Belgische verkeerswetgeving is er helemaal geen verplichting om een bepaalde strook te kiezen afhankelijk van je bestemming. Je MAG dit doen, maar hoeft niet. Bij het verlaten van de rotonde heeft verkeer op de buitenste strook voorrang op iemand die de binnenste strook wil afrijden, ongeacht het aantal afrij-stroken (jij voert een verrichting uit waarbij je de buitenste strook kruist).
Als je dit wil mag je in België een rond punt helemaal rond gaan op de buitenste strook en moet iedereen op de binnenstrook wachten tot jij voorbij bent (of hen voor laat) als ze de rotonde willen verlaten. ;)

Bron: ik ben een paar jaar terug aangereden op de buitenstrook van een gelijkaardig rond punt (dubbelstrooks met dubbele afrit) door iemand op de binnenstrook, en die was er ook vol van overtuigd dat ze voorang had omdat ze een knipperlichtje aan had en ik daar helemaal niet mocht rijden als ik niet van plan was om af te slaan. Niet dus :X

[ Voor 5% gewijzigd door The Bad Seed op 17-09-2015 13:21 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het klopt dat je op die manier geen voorrang hebt maar het is wel net om er attent voor te zijn. Zo voorkom je dat iedereen enkel maar de buitenste rijstrook durft nemen op een rotonde met meerdere rijstroken.

• noppus
Proqzor schreef op donderdag 17 september 2015 @ 12:11:
[...]

Dat zijn mooie verkeercontructies. Die zie je in Amerika ook veel. Gewoon bats boem twee 4 baans wegen op elkaar in laten rijden met 65 mph. Zorgt voor leuke files. Snap niet dat ze dat hier zo op hebben gelost.
Het stikt er van de stoplichten, dus met bats boem valt het wel mee.
Het grootste probleem is de weggebruiker die zeker denkt te weten hoe het zit en daarom min of meer blind de "logische" strook pakt. Want ineens blijkt dat de bestuurder op de baan naast hem dezelfde strook ook logisch vond, of dacht zeker te weten dat die af zou slaan.

Er is een groot verkeersaanbod ter plaatse. Te veel voor 1 rijstrook. Dat zou natuurlijk het makkelijkst zijn, bij 1 strook is er nooit twijfel over waar je 'moet' rijden. Alleen staan er dan aan alle kanten eindeloze files.

Dus er moeten bestuurders meer naar de binnenkant (linkerstrook) rijden. Maar ook deze moeten een keer de rotonde af en dat moet via de rechterstrook (of soms de rechter- of middenstrook). En daarmee MOET er op de rotonde geregeld van strook gewisseld worden. Eerder gebeurde dat op Velperbroek met de verdrijvingsvakken die je nog ziet in de OP, maar nu lopen alle stroken gewoon door. Dat geeft meer capaciteit op het verkeersplein.

Mensen als Icephase, die 3/5 rond moeten en voor de zekerheid alvast op de rechterbaan gaan rijden frustreren de doorstroming enorm. Als iedereen dat zou doen, zijn de andere twee stroken nutteloos. En je negeert twee (verplichte) pijlen naar rechts.

Als je de afrit af komt zijn er twee opties om rechtsaf te gaan. De rehterstrook en de middenstrook. De Pley gaat daar ook tweestrooks verder (vroeger drie, maar dat is een ander verhaal). Als je midden staat/rijdt en rechtsaf wil, kun je onmogelijk zien of degene rechts naast je zijn rechterknipperlicht uit heeft. En dat hoeft ook niet, want hij staat/rijdt op een strook voor rechtaf. Als die persoon TOCH rechtdoor gaat, heb je bijna gegarandeerd een botsing. Want dat slaat nergens op, dus daar reken je niet op.

Hetzelfde bij de afslag Westervoort. Rechts MOET rechtsaf, midden mág rechtsaf. Ook daar is de weg verderop twee breed.

Bij de afslag naar Zutphen, zelfde laken een pak. Links is voor "rechtdoor", midden is rechtdoor of rechtsaf en rechts is voor rechtsaf. En de afslag richting A12 noord (Naar Waterberg) ook hetzelfde.

De enige rare uitzondering op het plein is de afslag Velp. Daar zijn de stroken links en midden voor "rechtdoor" en rechts voor rechtdoor en rechtsaf. Terwijl je ook daar met twee naast elkaar zou kunnen afslaan.

• thefox154
noppus schreef op donderdag 17 september 2015 @ 14:28:
[...]

De enige rare uitzondering op het plein is de afslag Velp. Daar zijn de stroken links en midden voor "rechtdoor" en rechts voor rechtdoor en rechtsaf. Terwijl je ook daar met twee naast elkaar zou kunnen afslaan.
Dat klopt maar dit is nu uiteindelijk wel beter geworden. In het verleden koos men maar op goed geluk een rijstrook en ging het daar vaak bijna mis. Nu de nieuwe situatie er iets langer ligt merk je wel dat de weggebruikers eraan gewend zijn geraakt en steekt iedereen eindelijk rechtdoor in zijn eigen strook over. Het is de doorstroming vanuit Velp wel ten goede gekomen in het verleden stond je hier zo 15 minuten te wachten om een rotonde op te mogen dat maak ik nu nog zelden mee. Maar dit heeft toch zeker wel een maand of 2/3 geduurd voordat alle gewoonte dieren door hadden dat er een en ander veranderd was :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 01:08
Is dit niet in de buurt van Utrecht, hij ziet er bekend uit en ik ben er ook al een aantal keren verkeerd gereden.
Pagina: 1