Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Linux en Ultra-HD

Pagina: 1
Acties:

• Redsandro
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
Is er een (overwegend) Linuxgebruiker met een UHD monitor (of een Retina scherm als je Apple met Linux gebruikt) in de zaal, die wellicht al wat oplossingen heeft gevonden voor incompatibaliteitsissues?

Ik gebruik Linux Mint Cinnamon. Die auto-detect netjes de UHD monitor en verdubbelt alle graphics voor zover zij er zeggenschap over heeft.

Chrome/Chromium

Erg irritant is dat Chromium UHD overal lijkt te ondersteunen, behalve in Linux. De tabs, icons en de adresbalk zijn mini. Je kan in de opties pagina's op 200% zoom by default zetten zodat het browsen normaal gaat, maar het blijft irritant.

Hoewel geen echte oplossing heb ik maar weer eens Opera geinstalleerd, en die werkt gewoon netjes mee. Grote tabs, grote adresbalk.

Ironisch is dat Opera geen eigen engine meer heeft, maar de source van Chromium daarvoor gebruikt.

Heb ik een truukje gemist om Chrome/Chromium gewoon te laten doen?

De muis

De muis is vet traag. Ik heb hiervoor een "startup application" aangemaakt om de deceleration bij het inloggen aan te passen:

code:
1
sh -c 'sleep 5s; LOGITECH=`xinput --list --short | grep -m1 "Logitech USB Optical Mouse" | cut -f2 | cut -d= -f2`; xinput --set-prop ${LOGITECH} "Device Accel Constant Deceleration" 0.5'

Maar ik kan geen oplossing vinden om het scrollen weer effectief te maken. Is hier een oplossing voor?

GIMP

The Gimp had altijd al kleine icoontjes, maar nu zijn ze echt micro. Ik heb het Sv32 theme geinstalleerd om de icoontjes wat groter te maken.

Ze mogen van mij nog wel wat groter. Wat zijn jullie favoriete themes voor programma's op een UHD monitor?

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• jb044
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 24-12-2020
Er is een vlaggetje voor chrome, maar die gaat pas met 43 goed werken. Anders wordt de UI opgeblazen tot onwerkbare grootte :( Mijn ervaring is dat veel (en steeds meer) prima werkt met UHD, maar net zo veel ook niet goed. Meer dan onder Windows 8.1 en OSX Yosemite. Linux blijft toch een samenraapsel van vele UI toolkits. Zo moet ik onder Fedora een oude Filezilla gebruiken omdat WXGTK volstrekt incompatible is met UHD ... en laat Filezilla nou net de enigste fatsoenlijke sftp gui zijn die ik ken onder Linux...

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:16

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

jb044 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 12:00:
Zo moet ik onder Fedora een oude Filezilla gebruiken omdat WXGTK volstrekt incompatible is met UHD ... en laat Filezilla nou net de enigste fatsoenlijke sftp gui zijn die ik ken onder Linux...
Wat is er mis met GVFS support in je file manager? Gewoon sftp://server/ en je bent er al. Credentials worden gevraagd als dat nodig is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• jb044
Nou ja mis is een groot woord, laat ik het zo stellen dat ik liever met een specifiek proggie werk voor die taak. En dat lijkt onder Linux wel een bedreigde diersoort :/

Oja, back on-topic: wat ik echt een groot gemis vind is dat fullscreen echt een nono is met UHD. Op zich heb ik de juiste opties aan xorg toegevoegd en ik weet dat het kan omdat Unigine er wel mee werkt, maar tot nu toe nog niet 1 app als zeg een vlc fullscreen kunnen krijgen :( Wat pas echt frustrerend is is dat nVidia nb min of meer loopt te pochen met hun Mosaic opties wat precies dit mogelijk maakt, maar dan uitsluitend op de Quadro kaarten :( Als iemand daar wat op weet zou ik m zeer erkentelijk zijn!

[Voor 60% gewijzigd door jb044 op 12-03-2015 13:44]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Wat krijg je dan als je VLC op fullscreen wilt zetten? Ik heb zelf geen UHD scherm, hoogste resolutie is 2560x1440 van m'n 27" scherm. Ik baal alleen wel van de mini tekst op websites als ik wat via m'n HTPC blader. Heb voor Tweakers en Google al via (browser based) custom css de boel groter gemaakt maar nog is 't ruk lezen bij andere sites.

• Redsandro
  • Niet online
Ik heb dat eerlijk gezegd nog niet geprobeerd. De monitor staat op mijn kantoor. Maar een 4K filmpje in youtube kijken is echt prachtig!

@Hero of Time misschien moet je ook Opera eens proberen. Voor Chromium kan je in de settings de default zoom op 200% zetten, dat deed ik voordat ik ontdekte dat Opera de boel automatisch goed deed.

Filezilla heb ik ook nog niet aangeraakt maar werk er veel mee voor mijn werk. Wel ruk als dat niet werkt. Ook ruk: Eclipse E4 (IDE). De icoontjes zijn al klein, maar nu echt mini! Wat dom eigenlijk dat er geen rekening mee is gehouden toen ze E4 vanaf de grond opnieuw op gingen bouwen.

• jb044
Voor de duidelijkheid, ik was een early adopter met een Dell UP2414Q en dus MST. Beeld is echt jaw dropping prachtig, maar DP1.2 met MST is gewoon ruk vrees ik ..... Heb nu al de derde monitor hier op mijn bureau staan en heb de hoop maar opgegeven dat Dell de vele problemen die deze monitor ook kent middels een factory firmware update ooit nog gaat oplossen, heel jammer....

Wat ik dus krijg in bijna alle software is dat fullscreen = fullscreen op 1 tile, 1920x2160 that is. Het stomme is: nvidia kent opties om meerdere schermen als 1 grote desktop voor te doen, maar de software negeert dit kennelijk. Maar ook: sommige games, maar ook bv de Unigine Heaven en Valley benches draaien gewoon op UHD 3840x2160. Het kan dus wel, maar toch ook niet |:(

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Redsandro schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 21:11:
@Hero of Time misschien moet je ook Opera eens proberen. Voor Chromium kan je in de settings de default zoom op 200% zetten, dat deed ik voordat ik ontdekte dat Opera de boel automatisch goed deed.
Ik gebruik al Opera ;). Maar dan wel de goede versie, de enige echte Opera, versie 12. Dat zou je moeten weten, je komt ook regelmatig in 't Opera topic. ;) Chropera verafschuw ik en zal hier nooit op m'n systeem komen.

Heb net de default zoom naar 120% gezet, en Tweakers gelijk weer terug naar 100% omdat 't echt alles sloopt wat ik met custom CSS heb gemaakt. :P

Kleine tekst is overigens op m'n 42" full HD TV op zo'n 1,5 - 2 meter afstand. Het is overigens niet alleen websites, maar alles is praktisch niet leesbaar vanaf die afstand met zo'n groot scherm. Heb de UI fonts al naar 16 gezet en hoewel dat iets helpt, is het natuurlijk niet genoeg voor documenten lezen (die moeten nog steeds ingezoomd worden).

• Redsandro
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 23:35:
[...]

Ik gebruik al Opera ;). Maar dan wel de goede versie, de enige echte Opera, versie 12. Dat zou je moeten weten, je komt ook regelmatig in 't Opera topic. ;) Chropera verafschuw ik en zal hier nooit op m'n systeem komen.
Is alweer tijdje terug dat ik daar kwam hoor. :) Ik ben aardig Chromiumfan geworden en vind het heerlijk dat Opera 12 en Chromium samen een kind hebben gekregen dat inmiddels Opera 29 heet.

Ik ging van Opera naar Chromium in een tijd dat Opera steeds slordigere releases kreeg (en vaak (geheel) crashte, ja het kan echt). Nu crasht ook gewoon een tab. En alle vage Opera renderquirks zijn verleden tijd.

Ik vind het wel een goede ontwikkeling. Kan Opera zich meer op UX richten.

Anyway, de grootste ramp is op het moment Eclipse. Ondanks een 10 jaar oude bug/feature request is er nog steeds geen aanstalten gemaakt om mee te gaan met de tijd. :O

• Redsandro
  • Niet online
jb044 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 21:42:
Voor de duidelijkheid, ik was een early adopter met een Dell UP2414Q en dus MST. Beeld is echt jaw dropping prachtig, maar DP1.2 met MST is gewoon ruk vrees ik ..... Heb nu al de derde monitor hier op mijn bureau staan en heb de hoop maar opgegeven dat Dell de vele problemen die deze monitor ook kent middels een factory firmware update ooit nog gaat oplossen, heel jammer....

Wat ik dus krijg in bijna alle software is dat fullscreen = fullscreen op 1 tile, 1920x2160 that is. Het stomme is: nvidia kent opties om meerdere schermen als 1 grote desktop voor te doen, maar de software negeert dit kennelijk.
Ik denk dat je vergeten bent de monitor als ÊÊn monitor aan te sturen, want bij mij gaat het gewoon goed. Het ligt niet aan de firmware, maar aan de videokaart. Als het in Windows goed gata, dan moet het in Linux ook lukken. Echt prachtig. Je hebt geen andere keus dan MST want DP ondersteunt geen 4K en je videokaart ondersteunt geen HDMI2 (want AFAIK ondersteunt geen enkele videokaart dat nog?).

Misschien heb je hier iets aan; ik zal mezelf even crossquoten uit het Linux Mint forum:
quote: Redsandro
I got my Dell Ultrasharp UP2414Q working on Linux Mint17 Qiana using an nVidia GeForce GTX 660 Ti. Let me elaborate a bit on the terms, maybe you can get it to work too. :)
  • First, check out if your video card supports 4K UHD at this page:
  • DisplayPort does not support 4K UHD
  • HDMI 2.0 does support 4K UHD at 60 Hz
  • The Dell Ultrasharp UP2414Q does not support HDMI 2.0
    • HDMI < 2.0 only supports 30 Hz
  • The UP2414Q supports 4K UHD by pretending to be two monitors.
    • For that, it needs to be connected to two 60 Hz ports using one cable.
    • Only DisplayPort supports 60 Hz
    • Only DisplayPort 1.2 supports two virtual signals over one cable.
      • This is called Multi-Stream Transport (MST) and is automatically enabled by turning on DP 1.2.
        • Your videocard cannot hot-swap this, so you must restart your computer after enabling this.
      • on nvidia-settings, your UP2414Q will show up as two half-sized monitors.
        • You need to turn these two monitors into one virtual monitor using TwinView.
So,
  • Disable all other monitors because that will make things complicated.
  • Open nvidia-settings, and save a xorg.conf to /etc/X11/xorg.conf
    • Warning! I assume you know how to rescue your system. This can mess stuff up. If everything fails, boot into the terminal and remove xorg.conf again.
  • Edit this xorg.conf and enable TwinView.
    • In Section "ServerLayout" add:
      • Option "Xinerama" "1"
    • In Section "Screen", add:
      • Option "TwinView"
      • Option "TwinViewXineramaInfoOverride" "3840x2160+0+0"
        • That's the fully stitched virtual resolution
      • Option "metamodes" "DFP-4.9: 1920x2160, DFP-4.8: 1920x2160"
        • Those are the actual resolutions of both halfs of your monitor.
        • Note: Look in nvidia-settings what those port names are for your DisplayPort. They are in the form of DFP-x.y and DFP-x.z.
      • Option "TwinViewOrientation" "LeftOf"
        • Switch if the order is wrong
  • Reboot, and bam! It works. I hope.

[Voor 5% gewijzigd door Redsandro op 14-03-2015 00:13]

• jb044
Hmm vreemd, las juist overal dat met recentere nvidia drivers xinerama juist niet meer werkte. En bij mij gaf die optie juist helemaal geen beeld meer .... maar zal het zeker proberen, kan het altijd weer terug zetten :)

Helaas, wat ik ook probeer xinerama = geen xrandr = geen beeld :( Wat gebruik jij? Ik gdm en gnome3 en dat bevalt momenteel wel buiten dit om dan ;)

Overigens hebben de nodige opties wel wat geholpen. Eerder had ik erg last van flikkeringen in video's afhankelijk van de positie op het scherm en gebeurde het ook regelmatig dat er interface glitches waren, bv op het download pictogram van firefox klikken waarbij de overlay dan liep tot de grens van een tile en daarmee volstrekt onleesbaar was. Dat is nu niet meer zo.

Edit2: Damn waarom moest ik dit alles nou zo nodig onder Gnome testen, wat een enorme verspilling van tijd en energie :( Met Cinnamon was het gelijk raak, nu doet alleen flash nog lastig. Dit is wat werkt:

Option "nvidiaXineramaInfo" "false"
Option "nvidiaXineramaInfoOrder" "DFP-4.9"
Option "TwinView"
Option "NoTwinViewXineramaInfo" "1"
Option "TwinViewXineramaInfoOverride" "3840x2160+0+0"
Option "metamodes" "GPU-37f6e37c-916f-e1ff-d594-ecd5208654c6.DP-1.8: nvidia-auto-select +1920+0, GPU-37f6e37c-916f-e1ff-d594-ecd5208654c6.DP-1.9: nvidia-auto-select +0+0"

Ik dank u voor het mij de goede kant op wijzen! :)

[Voor 85% gewijzigd door jb044 op 15-03-2015 18:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redsandro
  • Niet online
Sorry voor de late reactie! Inderdaad Cinnamon.

Gnome wordt gerund door arrogante programmeurs die ver zijn verwijdert van hun users. Waarschijnlijk hebben ze zelf nog geen UHD monitors, dus interesseert het hen niet. Cinnamon is ontstaan door juist naar gebruikers te luisteren, en past daarom beter bij een goede gebruikerservaring.

Anyway graag gedaan. UHD is awesome. 8) Zal wel enige adoptietijd vergen voordat het overal makkelijk en seamless werkt.

[Voor 14% gewijzigd door Redsandro op 08-05-2015 15:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jb044
Baal wel dat mijn hackintosh nu chronisch stuk is voor UHD@60hz. Had het graag anders gezien maar Apple is de enige die dat echt goed voor elkaar heeft, maar goed Linux komt er idd wel, stapje voor stapje en widget voor widget :D

• jb044
Klein schopje: Chrome-beta (43) werkt nu ook prima OOTB met HiDPI schermen :)

• Redsandro
  • Niet online
Ja klopt, ik zag het gister ook! Net al mijn spul in Opera lopen importeren... ik denk dat ik toch weer terugswitch naar Chromium, als ik een plek kan vinden waar ik Chromium-beta uit een repo kan halen.

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True