@titan_fox Lees mijn schrijfsel even niet als een reactie op jouw reactie. Jouw reactie is in mijn ogen gewoon een oprechte reactie die velen op die wijze hebben gewaardeerd.
Zelf heb ik na wat eigen ervaringen een vieze smaak overgehouden aan de clustermoderaties (zo noem ik het verschijnsel maar even) van posts die bovenaan in de topic te recht komen en daar als een magneet meer moderaties ontvangen. Sinds we de moderatieafhankelijke sortering op Tweakers hebben zijn deze clustermoderaties een gegeven waarmee we moeten leven.
Als ervaren gebruiker zal je toch dat clustermoderatie effect toch ook wel op waarde kunnen schatten. Ook weet je het onderscheid wel tussen wel en niet mening modden en wat de beweegreden daarachter is. Tuurlijk kietelt het als je reactie zo op het schild wordt geheven en wordt rondgedragen, ook te begrijpen. Om eerlijk te zijn heb ik zelf echter gemengde gevoelens over de dynamiek die nu in topics ontstaat door het heen en weer schuiven van reacties a.g.v moderaties. 1200 moderaties hebben evenveel met andere dingen te maken als met de inhoudelijkheid van je reactie. Dingen als hoeveel reacties leest een gemiddelde lezer, collectieve emoties, hoeveel reacties zijn gelezen voordat gestart wordt met modereren, percentage moderatoren met kopieer moderatiegedrag.
Nogmaals, het gaat mij er niet om je reactie weg te relativeren. Maar kijk eens naar het effect, 1200 moderaties, waar gaat dit over? Je weet net als ik wat de aantallen votes zouden zijn geweest voordat dit schuifsysteem werd geïntroduceerd, daar zou zomaar een factor 100 tussen kunnen zitten.
Deze aantallen votes zijn naar mijn idee een onwenselijke polarisatie van een systeem (moderatie) dat juist precies het tegendeel zou moeten beogen, namelijk een check en balance bieden tegen oplopende emoties in een topic. Moeten alle emoties uit een topic worden uitgeband dan, worden we rationeel communicerende robots? Dat schiet natuurlijk ook door. Moderaties helpen ons alleen nu niet mee (understatement) om een discussie in een topic zo gebalanceerd mogelijk te voeren. Ik zie in de moderatie bijna een hive effect doorklinken (school vissen, vlucht vogels). We acteren zo steeds meer als collectief, in plaats van als de individuen die we zijn, en waar we als tweakers juist zo prat op gaan.
Om kort te gaan: Tweakers heeft de deur opengezet voor massacultuur (TV, begrafenis Andre Hazes (no offence)). De moderatieafhankelijke sortering kan ik daarom alleen maar als een slechte ontwikkeling omschrijven. Een heel mooi technisch volmaakt idee, met een onbedoeld, en ongewenst bijeffect dat de goede bedoelingen van het originele plan is gaan overschreewen.
Laten we hier alsjeblieft zo snel mogelijk mee stoppen.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)