Toon posts:

Waterkoeling word heet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste tweakers
Voorafgaand dit is mijn eerste topic en eerste watercooling build.

Ik heb dus een full waterkoeling loop gemaakt van Acrylic 16/13mm hardtube met 2 x GTX 690.
De normale tempraturen zijn nu rond de 30 graden maar als ik battlefield speel gaat het naar de 80 graden.
Ik heb dan wel 2 hele dunne radiators want ik heb eigelijk een te kleine case:

De case http://www.razerzone.com/gaming-systems/h440

En de radiators http://www.highflow.nl/ra...l-copper-360mm-14158.html

Hier ook 2 foto's van mijn loop:

http://nl.tinypic.com/r/2dbplqr/8

http://nl.tinypic.com/r/10o0bd3/8

Excuses voor de slecht getekende loop :9

Heb ik wat verkeerds gedaan of wat over het hoofd gezien?
Ik zou graag jullie mening op of aanmerkingen willen horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 20:21
Correct me if I'm wrong.
Volgens mij zij die temps normaal met 2x een 690(dat is toch 2 gpu's op 1 pcb?).
Wat is je cpu?
En misschien kan je nog andere koelpasta eropzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotLikeTheOther
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-08 22:24

NotLikeTheOther

Probeer het en je weet het...

Mwoa, 80 graden is niet iets om je zorgen om te maken, dat mag rond de 90 gebeuren. Wat me niet lekker zit is dat dit een custom WC loop is met zulke temps... Draai je een overclock? Zo ja, wat voor voltage? Blokken goed gemonteerd? Lucht in de leiding? Wat voor pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarDog
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 11:20
De radiators hebben denk ik wel voldoende oppervlakte om de boel koel te houden mits de airflow goed genoeg is, dus de kans dat daar het probleem ligt lijkt me klein

Zijn de radiators voelbaar heet? Dan is de airflow niet toereikend genoeg om ze te koelen. Grotere / betere radiators en fans met meer airflow zal een oplossing kunnen zijn.
Zijn de GPU blokken heet, maar de radiators een stuk koeler? Dan is de pomp niet toereikend genoeg.
Zijn de GPU blokken koel, dan is het slecht gemonteerd.

Waarom eigenlijk deze volgorde voor de loop? Warm gestookt water pompen naar de radiators lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor de pomp. Deze volgorde zou ik persoonlijk aanhouden: Pomp > CPU > Radiator > GPU's > Radiator.

Ik zou overigens de voorste fans als intake fans plaatsen, en de achterste als outtake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 17:56
ik ben het 105% met SolarDog eens.... buiten het feit dat je warm water van de CPU naar de blokken op je GPU stuurd, of wil je deze juist verwarmen voor betere prestaties ??? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

Tja, het is dat, of andersom (warm water van je GPU langs je CPU leiden).

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:05
Het hele temperatuurverschil in een waterkoelingsloop schijnt sowieso maar heel laag te zijn (als in: <2 graden), dus de volgorde veranderen heeft weinig tot geen effect. Daarom gewoon voor de simpelste, kortste loop gaan, zodat er zo min mogelijk weerstand voor het water is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een video gezien op youtube van Jayztwocent en die zei dat het weinig uitmaakt hoe je loop precies loopt als de waterflow maar goed is,
En Thomas ik heb 2 fysieke videokaarten van de GTX 690 serie.

Ik heb ook achteraf een hele nare kast uit gekozen om te waterkoelen want hij kan zn lucht bijna niet kwijt.

Ik had ook mn GPU's geoverclocked inderdaad.
Nu heb ik SLI uit staan en overclock uitgezet en dan ook nog het glas uit mn zijkap gehaald en nu is mijn maximale tempratuur met ultra battlefield 4 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:23
SolarDog schreef op zondag 08 maart 2015 @ 13:42:
Waarom eigenlijk deze volgorde voor de loop? Warm gestookt water pompen naar de radiators lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor de pomp. Deze volgorde zou ik persoonlijk aanhouden: Pomp > CPU > Radiator > GPU's > Radiator.
De volgorde maakt vrij weinig uit, misschien net 1 of hooguit 2 graden, de pomp pompt de vloeistof zo snel rond dat het niet in 1 cyclus dermate veel opwarmt op één plek.

Maar zoals hierboven al gezegd, worden de radiatoren en/of slangen ook merkbaar warm? Daarbij is de capaciteit aan radiatoren ook niet geweldig gezien de hardware (2x GTX690 + s2011 CPU), welke wellicht/waarschijnlijk ook nog overclocked is. 30mm dikke radiatoren zijn bij dit soort hardware redelijk matig, 45mm of 60mm dikke radiatoren zijn gebruikelijker.

Verder lijkt mij de airflow niet optimaal. Door de setup in jouw tekening creëer je onderdruk in de kast. Ik zou eerder de 3 fans op de radiator voorin als intake nemen en de enkele achterste fan omwisselen naar uitlaat. Zo heb je 3 intake en 3 exhaust fans, met koude lucht aanvoer voor/onder en warme afvoer achteren/boven.

Als je deze zaken eens nakijkt/aanpast kan de temperatuur misschien al wat dalen. Toch vind ik 80 graden op de GPU's wel iets teveel van het goede voor een custom loop, ik zou eerder iets van hooguit 65-70 graden verwachten. Dat je geen temperaturen in de 40-45 graden regionen haalt (mijn zwaar overclocked GTX670 wordt hooguit 42 graden onder Furmark) is niet verwonderlijk aangezien je een s2011 CPU hebt met in feite 4 GPU's op vrij dunne radiatoren.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas paste er geen dikkere radiatoren in de case,
De voorste fans omdraaien gaat lastig worden aangezien ik dan alle tubes moet ontkoppelen.
Wat ik ga doen is de bovenste 2 fans omdraaien dan mn glazen kap er weer in, SLI aanzetten met standaard overclock waarde en dan post ik ff een screenshot van speccy na een half uurtje spelen.
Oja en mn hardware werd voelbaar warm inderdaad.
Moi_in_actie schreef op zondag 08 maart 2015 @ 15:17:
[...]

De volgorde maakt vrij weinig uit, misschien net 1 of hooguit 2 graden, de pomp pompt de vloeistof zo snel rond dat het niet in 1 cyclus dermate veel opwarmt op één plek.

Maar zoals hierboven al gezegd, worden de radiatoren en/of slangen ook merkbaar warm? Daarbij is de capaciteit aan radiatoren ook niet geweldig gezien de hardware (2x GTX690 + s2011 CPU), welke wellicht/waarschijnlijk ook nog overclocked is. 30mm dikke radiatoren zijn bij dit soort hardware redelijk matig, 45mm of 60mm dikke radiatoren zijn gebruikelijker.

Verder lijkt mij de airflow niet optimaal. Door de setup in jouw tekening creëer je onderdruk in de kast. Ik zou eerder de 3 fans op de radiator voorin als intake nemen en de enkele achterste fan omwisselen naar uitlaat. Zo heb je 3 intake en 3 exhaust fans, met koude lucht aanvoer voor/onder en warme afvoer achteren/boven.

Als je deze zaken eens nakijkt/aanpast kan de temperatuur misschien al wat dalen. Toch vind ik 80 graden op de GPU's wel iets teveel van het goede voor een custom loop, ik zou eerder iets van hooguit 65-70 graden verwachten. Dat je geen temperaturen in de 40-45 graden regionen haalt (mijn zwaar overclocked GTX670 wordt hooguit 42 graden onder Furmark) is niet verwonderlijk aangezien je een s2011 CPU hebt met in feite 4 GPU's op vrij dunne radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:23
De bovenste fans omdraaien lijkt mij niet bepaald bevorderlijk, dan werken deze eveneens de normale convectie stromen tegen (warme lucht stijgt op). In dat geval zou je beter eens kunnen testen met het zijpaneel eraf, kijken of dat wat scheelt in temperaturen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na even meer dan een half uurtje game is dit het resultaat.

http://nl.tinypic.com/r/mlikjn/8

Zo te zien is 1 core van mn gpu stuk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Heb je niet gewoon je waterblok scheef/verkeerd geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee lijkt me niet, heb de instructies gevold die er bij zaten en op de GPU de juiste dikte koelpasta strookjes geplaatst en beide kanten het plastic verwijder, en scheef monteren kan niet aangezien je iets van 20 boutjes erin moet draaien.

Ik denk zelf dat de hitte mn kast niet uit kan omdat er maar minimale openingen in zitten
Compizfox schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:54:
Heb je niet gewoon je waterblok scheef/verkeerd geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke heb SLI uit gezet en nu een steady 50 graden met gamen.
capaciteit van mn radiators zijn blijkbaar niet geschikt voor 4 GPU cores.
Heb ook het idee dat nu die bovenste fans omgedraaid zijn het een stukje cooler blijft dus hartelijk dank :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:05
Maar wat ook al gevraagd was: Met SLI aan, wordt je watertemperatuur ook echt 80 graden? Dat is toch voelbaar best wel heet, ook door een plastic slang, maar ook denk ik dat een radiator bij 80 graden best erg veel warmte weg kan stoken. Daarom zou het nog steeds zo kunnen zijn dat een blok gewoon niet goed contact maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:25:
Na even meer dan een half uurtje game is dit het resultaat.

http://nl.tinypic.com/r/mlikjn/8

Zo te zien is 1 core van mn gpu stuk :(
Dat er 1 core een verschillende temperatuur weergeeft kan verschillende oorzaken hebben (brakke temperatuursensor, brak gemonteerde koeler). Ik zou me er niet te druk om maken, als je core stuk zou zijn zou je dat wel merken.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Kun je niet ergens een thermometer in je reservoir steken of iets dergelijks? Dan kun je de watertemperatuur mooi meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou je voelt wel echt heel veel hitte maar niet dat het zo heet is dat je je hand verbrand maar je ruikt het ook vooral.
Is er ook een manier om zelf te bepalen welke grafische kaart je gebruikt zonder SLI.
Dan kan ik zien of de ene warmer word als die ander.
marcop23 schreef op zondag 08 maart 2015 @ 19:46:
Maar wat ook al gevraagd was: Met SLI aan, wordt je watertemperatuur ook echt 80 graden? Dat is toch voelbaar best wel heet, ook door een plastic slang, maar ook denk ik dat een radiator bij 80 graden best erg veel warmte weg kan stoken. Daarom zou het nog steeds zo kunnen zijn dat een blok gewoon niet goed contact maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 13:32
een kaart heeft een tdp van 300W, dat maal 2 is inderdaad best veel :-) Aan de andere kant heb ik met een enkele 480 een tijd lang 2x gtx580 gedraaid die in OC stonden, die verstookte ook wel onder full load boven de 250 per stuk. De temps waren een stuk acceptabeler... nu ken ik jouw radiatoren niet maar het klinkt wel aan de warme kant iig.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-09 15:31

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Ik ken het Heatkiller SLI-block niet helemaal van binnen, maar het lijkt er op dat het de bedoeling is dat je qua aansluitingen boven de linker en onder de rechter of vice-versa moet pakken. Nu is de makkelijkste weg voor het water volgens mij recht door de bridge waardoor de flow door de kaarten zeer minimaal zal zijn.

Edit 100:

Ik kan deze foto van dat blok vinden:
Afbeeldingslocatie: http://xmysterae.webspace.virginmedia.com/oc3d/log/multi_link_03.jpg

Dat betekent dus dat je flow inderdaad dwars door je blok heen stroomt, maar ook dat het water dus bij beide kaarten via de inlet naar binnen stroomt en nergens meer heen kan.

Je zou het dus zo aan moeten sluiten (of precies tegenover gesteld) zodat het water 2 mogelijke routes krijgt met dezelfde weerstand (en dus dezelfde flow) A. door kaart 1 of B. door kaart 2:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/6/63/500x1000px-LL-63b9cde2_Y4jjIVd.jpeg

Best kut omdat je je hele loop weer moet drainen, maar positief is dat je alleenmaar de acryl pijp vanaf je GPU's een paar cm hoeft in te korten om op de 2e aansluiting te komen. Denk dat dat er voor de looks nog beter uit ziet ook.

PhotoshopMaster3000 om het nog wat duidelijker te maken:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/47751279/watercool.png

[ Voor 112% gewijzigd door DominoNL op 09-03-2015 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Kijk, dat verklaart een hoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat je een in en uitgang had dus als het ware als ik links het blok in ga kom ik er rechts uit dan daaronder rechts erin en links eruit.

Ik zal van het weekend even dat pijpje inkorten en opnieuw vullen.

Hartstikke bedankt !
DominoNL schreef op maandag 09 maart 2015 @ 18:48:
Ik ken het Heatkiller SLI-block niet helemaal van binnen, maar het lijkt er op dat het de bedoeling is dat je qua aansluitingen boven de linker en onder de rechter of vice-versa moet pakken. Nu is de makkelijkste weg voor het water volgens mij recht door de bridge waardoor de flow door de kaarten zeer minimaal zal zijn.

Edit 100:

[afbeelding]

Dat betekent dus dat je flow inderdaad dwars door je blok heen stroomt, maar ook dat het water dus bij beide kaarten via de inlet naar binnen stroomt en nergens meer heen kan.

Je zou het dus zo aan moeten sluiten (of precies tegenover gesteld) zodat het water 2 mogelijke routes krijgt met dezelfde weerstand (en dus dezelfde flow) A. door kaart 1 of B. door kaart 2:
[afbeelding]

Best kut omdat je je hele loop weer moet drainen, maar positief is dat je alleenmaar de acryl pijp vanaf je GPU's een paar cm hoeft in te korten om op de 2e aansluiting te komen. Denk dat dat er voor de looks nog beter uit ziet ook.

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de late reactie maar het is gelukt.
Het heeft flink geholpen,
Ik dank u zeer !
DominoNL schreef op maandag 09 maart 2015 @ 18:48:

Edit 100:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-09 19:47

BTU_Natas

Superior dutchie

Btw, draai al je radiator fans om, zodat het intakes worden, en maak van de achterste fan de outtake. Scheelt temps en stof (overdruk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-09 14:55
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 20:06:
Sorry voor de late reactie maar het is gelukt.
Het heeft flink geholpen,
Ik dank u zeer !

[...]
heb je ook een foto van het resultaat?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2vd1uac&s=8 idle met 1800 rpm
met gamen zo rond de 40-50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik denk dat ie een foto van de machine bedoelde :p

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor het laat reageren maar ik heb niets anders dan problemen.
Heb al een nieuw topic aangemaakt voor die problemen,
voor de mensen met interesse
PC valt uit
Pagina: 1