• Benjoo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-01 12:54
Vorige week heb ik mijn eerste computer gebouwd. Hij werkt inmiddels perfect.
Alleen is de uploadsnelheid veel lager dan bij mijn vorige 8 jaar oude pc.

Speedtest van Ookla geeft dit resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4196673568.png

De computer is via Lan verbonden maar WiFi geeft ongeveer hetzelfde resultaat.
Bij mijn oude computer en andere pc's in huis is de uploadsnelheid ca. 5.0 Mb/s.
Het moederbord is Asrock B85M Pro4. Voor zover ik kan overzien zijn de meest recente drivers geïnstalleerd.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

[ Voor 34% gewijzigd door Benjoo op 07-03-2015 20:53 ]

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:56
Je hebt het over 'andere' computers en over WiFi. Zat er net niet toevallig iemand anders op het internet?

Wat voor interne snelheden haal je?

Mijn YouTube Channel

• Benjoo
Ik heb de speedtest een aantal keren uitgevoerd. Via WiFi is de verbinding af en toe wat minder.
Maar er is echt wat mis met de uploadsnelheid van de nieuwe computer.

Behalve deze nieuwe zijn er nog 2 oudere pc's en een laptop hier in huis. Ze halen allemaal bij elke test ca. 5 Mb/s, met WiFi en met kabel. Met dezelfde kabel haalt de nieuwe maximaal 2.1 Mb/s.

De test heb ik uitgevoerd in Chrome en in IE, geen verschil.
Kan het moederbord de oorzaak zijn?
Snowwie schreef op zondag 08 maart 2015 @ 00:16:
Wat voor interne snelheden haal je?
Bedoel je het thuisnetwerk? Of kan ik iets meten op het moederbord?

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:56
Thuisnetwerk idd, hoe snel kun je een bestand van deze (langzame) computer kopieren naar een andere computer binnen dit netwerk?

Het ligt (momenteel) niet aan de Ookla Speedtest, want ik haal hier wel gewoon de gewenste upload:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4201624939.png

(Ziggo 120/12).

[ Voor 48% gewijzigd door Snowwie op 10-03-2015 01:18 ]

Mijn YouTube Channel

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-01 16:34

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Snowwie schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 01:14:
Thuisnetwerk idd, hoe snel kun je een bestand van deze (langzame) computer kopieren naar een andere computer binnen dit netwerk?

Het ligt (momenteel) niet aan de Ookla Speedtest, want ik haal hier wel gewoon de gewenste upload:
[afbeelding]

(Ziggo 120/12).
Bij de Ookla speedtest maak je gebruik van een van de servers. Het hoeft dus niet zo te zijn dat de TS dezelfde server gebruikt, als die jij nu gebruikt.

OT:
Zit de nieuwe computer op een andere plek vergeleken met de oude, andere poort op de router bijvoorbeeld? Probeer zo veel mogelijk 'verschillende' variabelen weg te werken als je een test uitvoert.

Als je deze test goed wilt uitvoeren zal je toch eerst alle apparaten in je huis moeten uitzetten, dan de speedtest doen (meerdere servers proberen) en vervolgens kijken of je bij andere apparaten een ander resultaat krijgt.

[ Voor 26% gewijzigd door TVH7 op 10-03-2015 02:00 ]

• Benjoo
Mijn nieuwe pc staat voorlopig bovenop de oude. WiFi heb ik uitgezet, ook op alle andere apparaten in huis.
Het enige dat ik doe is de ethernetkabel omsteken van de oude naar de nieuwe pc.
De test heb ik een flink aantal keren uitgevoerd, meerdere servers.
De uploadsnelheid van de nieuwe pc blijft hangen tussen de 1.5 en 2.5 Mb/s tegenover 5.2 op mijn oude, ontzettend trage pc.

Alle apparaten weer aangezet. Overal is de uploadsnelheid tussen 5.0 en 5.2 Mb/s, zowel met kabel als WiFi.

Ik heb het basisabonnement van UPC: download 50 Mb/s en upload 5 Mb/s.
Modem van UPC, router TP-Link TL-WR1043ND v1 met de laatste firmware.

Opvallend: als ik de router ertussen uithaal en de nieuwe pc rechtstreeks op het modem aansluit, haalt hij wel 5.2 MB/s!!!
Is er een soort protocol tussen router en moederbord dat ontregeld kan zijn???

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
Benjoo schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 18:50:
Mijn nieuwe pc staat voorlopig bovenop de oude. WiFi heb ik uitgezet, ook op alle andere apparaten in huis.
Het enige dat ik doe is de ethernetkabel omsteken van de oude naar de nieuwe pc.
De test heb ik een flink aantal keren uitgevoerd, meerdere servers.
De uploadsnelheid van de nieuwe pc blijft hangen tussen de 1.5 en 2.5 Mb/s tegenover 5.2 op mijn oude, ontzettend trage pc.

Alle apparaten weer aangezet. Overal is de uploadsnelheid tussen 5.0 en 5.2 Mb/s, zowel met kabel als WiFi.

Ik heb het basisabonnement van UPC: download 50 Mb/s en upload 5 Mb/s.
Modem van UPC, router TP-Link TL-WR1043ND v1 met de laatste firmware.

Opvallend: als ik de router ertussen uithaal en de nieuwe pc rechtstreeks op het modem aansluit, haalt hij wel 5.2 MB/s!!!
Is er een soort protocol tussen router en moederbord dat ontregeld kan zijn???
Ik denk dat er meerdere gebruikers binnenst huis ook op de wifi zitten en dat het wifi netwerk op deze wijze belast word.
Dan ben je een deel kwijt van je gehele bandbreedte van internet.
Bekabelt is nog altijd sneller.
Pagina: 1