Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lien111
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-04-2021
nee dus een beetje kennis is wel vereist vrees ik. Maar goed dat hebben we alvast geleerd. Nu nog leren hoe de pc terug aan de praat te krijgen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 68,66€ 68,66
1MSI H97M-G43€ 81,80€ 81,80
1Thermaltake Commander MS-I USB3€ 43,40€ 43,40
1Corsair Value Select CMV8GX3M2A1600C11€ 65,-€ 65,-
1Cooler Master GM G550M€ 56,49€ 56,49
1Crucial MX100 256GB€ 96,-€ 96,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 411,35

probleemstelling:

ik draaide stabiel op 3800 MHz met alleen de multiplier op te schroeven. 4000MHz liep vast bij stresstest dus verhoogde ik vervolgens de cpu Vcore van 1.168 naar 1.173. bij save en reboot loopt de pc vast voor het bios met zwart scherm en alleen in linkerhoek entering setup..... .

iemand dat weet wat te doen of alvast met enige schaamte de pc naar de lokale pc-boer brengen?

alvast bedankt!

ps toevoeging: rechts onder staat a2 en stroom uitzetten en resetten en dergelijke verandert niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-10 12:18

NoFearCreations

3DPrint the world!

CMOS resetten met jumper, kijk in de handleiding van je mobo hoe dat moet.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
NoFearCreations schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 11:09:
CMOS resetten met jumper, kijk in de handleiding van je mobo hoe dat moet.
+1

En en dan opnieuw proberen te overclocken met hogere v-core

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

En als je dat niet kunt vinden, kun je altijd de batterij een tijdje uit je moederbord halen terwijl deze van de stroom af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49
Hè, net te laat. Had een hele lap text getypt. :P

Kijk inderdaad even of er een jumper (stukje plastic-om-metaal dat een paar pinnen met elkaar kortsluit) op het bord zit met iets van "Clear CMOS" in de buurt. Vervolgens is het vaak een kwestie van jumper eraf, PC opstarten, PC uitzetten, jumper er weer op en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lien111
thx voor de snelle replies!

ik heb ondertusssen de cmos reset gevonden op mijn mobo. helaas zijn dat 2 naakte pinnetjes en heb ik geen plastic dingetje om erovereen te zetten... oplosbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Schroevendraaier.....

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lien111
ik ken de site nog niet lang maar was al van doorslaggevend belang in het kiezen van de onderdelen en extra informatie. i love you guys!!!

ws nog niet klaar: bednkt het is opgelost. na de cmos reset kreeg ik de vraag welk profiel ik wou laden en heb een veilig gekozen zonder oc.

moest ik ooit zo aadvontuurlijk zijn het toch nog eens te proberen, wat voor een Vcore zou ik moeten kiezen voor 4 tot 4.2 GHz of raden jullie aan voor leken er geoon af te blijven? ;-)

vele groetjes

lien

[ Voor 56% gewijzigd door lien111 op 07-03-2015 11:38 . Reden: niet klaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

lien111 schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 11:35:
ik ken de site nog niet lang maar was al van doorslaggevend belang in het kiezen van de onderdelen en extra informatie. i love you guys!!!

ws nog niet klaar: bednkt het is opgelost. na de cmos reset kreeg ik de vraag welk profiel ik wou laden en heb een veilig gekozen zonder oc.

moest ik ooit zo aadvontuurlijk zijn het toch nog eens te proberen, wat voor een Vcore zou ik moeten kiezen voor 4 tot 4.2 GHz of raden jullie aan voor leken er geoon af te blijven? ;-)

vele groetjes

lien
overklokken is niet: Ik vul dit in, en dit in, en dan doet hij het. Overklokken is itereren totdat je het optimale hebt bereikt, of in ieder geval een stabiele core hebt.

Je begint dus eerst met te kijken wat anderen hebben gehaald. Dan weet je wat je ongeveer kan verwachten.
Vervolgens ga je zelf stap voor stap, en gedocumenteerd de snelheid en de voltages verhogen. Is de core niet stabiel, klein beetje vcore erbij, etc.

Er zijn genoeg goede guides te vinden op het internet. Zelfs over jouw specifieke processor! :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Met het 1150 platform heb je met meer voltages en instellingen te maken dan alleen maar Vcore. Enig naslagwerk doorlezen is een must om op dit platform aan de slag te gaan. Reviews van je hardware, OC guides doorlezen. Dat soort zaken horen nu eenmaal bij overklokken.

Een verhoging van 1,168 naar 1,173 is toch geen relevante voltage verhoging (0,005v)? Als je dan een volgende stap wilt zetten, maak er minimaal 1,19v van (+0,025v) en test dan lekker verder. Hoe staat je Loadline Calibration ingesteld? Hoe snel draait je uncore? Hoe hoog staat je Vrin en Vring voltage? Welke koeling heb je en welke test gebruik je? Wat zijn je temperaturen? Kortom, op al deze vragen dien je het exacte antwoord te weten alvorens je aan de slag gaat.

Middagje lezen, eventueel in het Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1 nog wat relevante vragen stellen en je kan binnen een aantal dagen een mooie OC verwachten. Zoals aangegeven, het is geen "ik stel dit in en het werkt stabiel op die en die snelheid" je moet er moeite voor doen. Maargoed, dat maakt overklokken juist leuk.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lien111
@millman en frozen

Jullie hebben gelijk, ik had wel een snelle guide op YouTube bekeken die het zeer simpel deed lijken maar moet idd toegeven dat een meer in depth guide raadplegen en beetje meer studeren/inlezen zeker noodzakelijk is.

Betreffende die verhoging van 0.005: dit is idd een vergissing, ik las dat men zeker niet per ongeluk per 0.5V mag verhogen en ipv 0.05 nam ik 0.005.

Het enige probleem: hoe meer ik erover lees, hoe meer voor mij onbekende termen opduiken... :-)
zoals loadline calibration en uncore. Google bracht wel een beetje verduidelijking maar in mijn bios vind ik deze termen alvast niet terug.

Situatie momenteel: multiplier 38 is het hoogste dat zonder ergens anders aan te komen werkt en daar ga ik dan maar voorlopig bij blijven. De temperaturen zijn max 64 en 65 graden en 35-40 idle. Stockkoeling en getest met ibl en occt. Verhogen naar 39 of 40 zelfs met volt verhoging en hij boot niet meer.

Het is wel gewoon zo dat de meeste guides blijkbaar 42 tot 43 realiseren zonder volt aanpassingen (maar waarschijnlijk wel met een grondigere kennis betreffende de andere instellingen)...

vcore 1.120
vccinv 1.904 auto
cpu ring 1.104 auto
ring ratio dynamic
eist enabled

mvg

lien

PS: Is het normaal dat mijn hart even stil staat elke keer hij na een aanpassing niet onmiddellijk wilt werken? Voorlopig alles wel vrij eenvoudig terug aan de praat gekregen (met dank aan het forum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

lien111 schreef op zondag 08 maart 2015 @ 14:02:
Het enige probleem: hoe meer ik erover lees, hoe meer voor mij onbekende termen opduiken... :-)
zoals loadline calibration en uncore. Google bracht wel een beetje verduidelijking maar in mijn bios vind ik deze termen alvast niet terug.
Sommige moederborden (vooral in het low-end, die niet echt bedoeld zijn om mee over te klokken) hebben bepaalde opties niet.
Situatie momenteel: multiplier 38 is het hoogste dat zonder ergens anders aan te komen werkt en daar ga ik dan maar voorlopig bij blijven. De temperaturen zijn max 64 en 65 graden en 35-40 idle. Stockkoeling en getest met ibl en occt. Verhogen naar 39 of 40 zelfs met volt verhoging en hij boot niet meer.

Het is wel gewoon zo dat de meeste guides blijkbaar 42 tot 43 realiseren zonder volt aanpassingen (maar waarschijnlijk wel met een grondigere kennis betreffende de andere instellingen)...
Vergeet niet dat niet elke chip identiek is. Sommige klokken makkelijker over dan andere en zijn stabiel te krijgen op lagere spanningen.
vcore 1.120
vccinv 1.904 auto
cpu ring 1.104 auto
ring ratio dynamic
eist enabled

mvg

lien

PS: Is het normaal dat mijn hart even stil staat elke keer hij na een aanpassing niet onmiddellijk wilt werken? Voorlopig alles wel vrij eenvoudig terug aan de praat gekregen (met dank aan het forum)
Het is best moeilijk om iets te slopen hoor. Het ergste wat er kan gebeuren is wat jou net overkwam, dat je PC niet meer in de BIOS wil booten, maar zelfs dat is makkelijk op te lossen door de CMOS te clearen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Stockkoeling
;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lien111
inderdaad stockkoeling... voorlopig nog. Na wat verder online onderzoek en testen ben ik op 4100 gekomen aan 1.285vcore.

zijn maxtemp van 76 en 77 graden aanvaardbaar? Hoeveel zou dit kunnen dalen met goede aftermarket koeler?

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/h20/occt_coretemp1.gif
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/h20/occt_coretemp2.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-09 21:59
75 graden zou voor zover ik weet niet schadelijk moeten zijn, maar het is toch wel heel erg hoog. Hoeveel een aftermarket koeler scheelt kan ik niet zo zeggen, maar denk dat het op zijn minst 10 graden scheelt. (afhankelijk van welke koeler je hebt)

(zit op telefoon, sorry voor typo's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

75c is niet teveel, maar 'stabiel' is zeker 8u prime95 of 5 uur linpack max mem, ik raad je dan ook aan eens goed te testen met die progs. Tevens worden hier Coretemp of Realtemp gebruikt voor temperatuur notatie, dan weten we allemaal waar we het precies over hebben.

Een andere koeler scheelt je snel 20c of meer, en zoals altijd, kan je het koelen dan kan je het draaien. Wel maak ik mij lichtelijk zorgen over de benodigde vCore die je gebruikt voor deze oc. Het gros van de 1150 cpu's moet dat onder de 1,1v kunnen.

Kortom, een aardig begin, maar nog wel wat testwerk voor de boeg. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lien111
Omdat het voor diegenen die de moeite doen om hier (belangenloos) mensen verder te helpen leuk kan zijn op de hoogte te blijven van de resultaten, een kleine update.

Ik blijf stabiel (3u linpack max mem) op 4100GHz en heb de Vcore een klein beetje kunnen verlagen tot 1.275 maar blijf heel ver van de door millman vernoemde 1.1V. Dit scheelt al enkele graden met de stock-koeler maar hier ligt momenteel een Noctua NH-L9x65 koeler klaar die ondanks de kleine omvang en bijhorende koelprestaties toch een verbetering tov de stockkoeler zou moeten opleveren.

Om op een andere manier gemiddeld minder spanning op de processor te zetten ( en TEMP!!) heb ik EIST en c-states terug enabled. Ik merk hier geen nadelen van en idle is de Vcore slechts 0.1 en blijft ruim onder de 1 bij lichte belasting zoals browsen en dergelijke. Dit heeft een enorme impact op de temperaturen (buiten bij volledige belasting en stresstests): onder de 30graden met stockkoeler bij lichte belasting.

Momenteel ben ik dus best tevreden en kijk ik er, een tweaker onwaardig, een beetje tegenop om die koeler te installeren. Minder cpukoeler geluid bij battlefield 4 lijkt anders wel welkom..

mvg

Lien
Pagina: 1