One (stroomk) ring to rule them all ...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNID
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Apparaten als routers, switches, NAS, mini-PC's, enz. worden elk met een eigen adaptertje aangesloten op het spanningsnet.
Ik ga er van uit dat bij de meeste van deze apparaten niet echt gekeken is naar de efficientie van de voeding, want vaak sluitpost (overigens niet nagemeten).

Ik heb hier "op een kluitje" een (groot) aantal van deze "always-on" devices staan. Het idee is nu om al deze adapters te vervangen door één enkele (efficiente) voedingsbron, die dan de gewenste 5, 9 of 12 Volt kan leveren aan al deze apparaten.

Mijn vraag is nu: bestaan dergelijke voedingen?

(Een korte zoektocht op internet heeft niet veel soeps opgeleverd)
"Plan B" is overigens een reguliere computervoeding met DC-DC converters om de juiste spanningen te leveren.

Of neem ik de verkeerde afslag en zijn er veel betere manieren om dit aan te vliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

1 voeding voor alles kan ook het risico op aardlussen geven....

Belangrijktse argument is een goede switched PSU gezien het rendement daarmee hoger is dan een trafo waarbij ik denk dat je je niet druk moet maken over de verliezen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dit komt wel vaker langs, ook in duurzame energie sub-forum. Conclusie is altijd dat je het kan doen als je het leuk vindt als hobby, maar dat het voor je energierekening niks gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

En volgens mij heeft de EU [je weet wel, die bobo's in Brussel die volgens sommige mensen nooit wat goed doen] bepaalt dat die adapters nauwelijks wat mogen verbruiken. Vergelijk [de temperatuur] bijv. maar eens een [erg] oude telefoonoplader met eentje die je bij je nieuwste telefoon kreeg.

Zelf denk ik dat je vooral winst krijgt als je zuinige modems, routers etc etc uitzoekt, en niet hun adaptertjes vervangt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:16
Zelf maken: http://blog.hekkers.net/2012/04/02/adapter-reduction/

Zelf ook een tijdje zo'n opstelling gedraaid (modem, router, switch werden gevoed door de 12V voeding van NAS). Scheelde wel een klein beetje, maar niet heel veel.

Ik had het eerst gevoed door de ATX voeding in m'n server: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"
Dat ging prima, die kon genoeg stroom leveren. Later ging de server eruit en kwam er een NAS. Maar als ik de router loskoppelde en weer inplugde dan stopte soms de HDD van de NAS met draaien :X Dus nu gebruik ik het niet meer.

Als je een goede voeding zoekt zou je eens kunnen kijken naar een MeanWell. Ik zou dan een 12V model pakken en dan met stepdownconverters (LM2596 bijv.) naar de gewenste spanning gaan. Meeste modems/routers e.d. gebruiken vaak niet meer dan 1A dus dat kan prima.

Je kunt het ook nog een stapje verder aanpakken en het geheel met een accu en zonnepaneel voeden, dat soort dingen worden hier: Off-Grid - Is 12V de betere optie? Een experiment. wel besproken.

[ Voor 69% gewijzigd door ThinkPad op 04-03-2015 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:26

SA007

Moderator Tweaking
Zuinige versies van nas/etc schiet je veel meer mee op sowieso.

Adapters die niet warm worden heeft geen zin om te vervangen en tijd aan te spenderen.
Niet warm < 3 watt = < 6 euro/jaar.

Meeste zijn nog een orde minder aan verspilde energie.

Op andere plekken in je huis is waarschijnlijk veel meer winst te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNID
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Jongens (M/V), bedankt allemaal! Jullie hebben me overtuigd: ik laat het dan toch maar bij het oude.

@ThinkPad: dank voor de links! Dat is zo ongeveer wat ik in gedachten had; erg interessant leesvoer.
Pagina: 1