Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJayFasho
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:39
Al jaren ben ik in het bezit van de bekende Logitech Z-5500. Nooit een super set geweest (qua kwaliteit) maar voldeed altijd wel aan de eis om af en toe een filmpje op af te spelen. Nu ik echter meer muziek ben gaan luisteren en ik meer apparaten in mijn bezit ben gaan hebben (die niet allemaal aangesloten kunnen worden zonder een optische splitter) heb ik toch besloten om zelf een set samen te gaan stellen met een goedkope versterker.

Veel functionaliteit hoef ik niet in een versterker (Spotify, Wi-Fi en dergelijke is al overkill) dus in eerste instantie viel mijn keus op de Pioneer VSX-329-K. 4x HDMI in is fijn om te hebben en al een hele upgrade tegenover 1x SPDIF en 1x Digital Coax. Dolby TrueHD en DTS HD zijn leuke features al denk ik niet het verschil te gaan horen, effijn..

Ik ben echter een student met niet veel geld om handen en toen ik naar nieuwe speakers zat te kijken werd het al snel duur. Een beetje Jamo set kost nieuw minimaal 5-600 euro en dan heb je leuke entry level speakers. Dit is te duur voor mij. Ik heb dus besloten om mijn speakers tweedehands te gaan kopen. Als fronts wou ik graag zuilen hebben (zodat ik misschien wel geen subwoofer meer nodig heb), de rear kunnen wel bookshelves worden. Ik heb vandaag mijn fronts op gehaald, de Jamo Cornet 70 IV, leuke zuilen rated op 90 Watt continuous power. Hier heb ik 70 euro voor neergeteld. Ik heb een voorgevoel dat dit al een hele boost is tegenover de Z-5500, vooral in muziek..

Nu zat ik mij een beetje in te lezen en veel sites nemen 1.6 * continuous power (of 2.5 bij heavy metal bijv.) als regel voor de versterker per kanaal. Dat zou bij mij dan uitkomen op 144 Watt of 225 Watt per kanaal. Mijn uitgekozen versterker doet echter maar 105 Watt per kanaal. De speaker impedance (6 ohm) wordt wel gewoon ondersteund. Is deze versterker genoeg om mijn nieuwe zuilen te driven of heb ik iets zwaarders nodig?

Ook nog recommendaties? Heb ik volgens jullie wel een fatsoenlijke speaker set gekocht of denken jullie dat ik hier niets mee opschiet qua kwaliteit? Of heb ik uberhaupt shitty speakers gehaald.. :)

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Check de Audio FAQ eens. Qua vermogen hoef je jezelf niet zo snel druk te maken.

En aangezien dit aankoopadvies betreft, nog een verhuizing naar CEA.

[ Voor 19% gewijzigd door S1NN3D op 01-03-2015 09:35 ]