Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alduziu
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-01 23:22
Beste Tweakers,

Ik heb een paar dagen geleden een Managed Switch gekocht, de TP-Link SG3210.

Nu wil ik deze inzetten als vervanger voor mijn Experia Box V8 van KPN/Telfort, alleen is mijn probleem dat ik geen ervaring heb met managed switches, dus ook alles wat ik gedaan heb is met behulp van informatie die ik kon vinden op het internet. Nou heb ik alle stappen gevolgd zoals aangegeven op netwerkje.com en alles nog eens even goed doorgelezen of ik niks over het hoofd heb gezien.

Echter krijg ik het nog steeds niet werkend.

Mijn situatie is als volgt:

NTU > Switch (Poort 1) > Router (Poort 2) / Experia Box V8 (Poort 3)
Link Type poort 1-3: (TRUNK/TAG) (ACCESS/UNTAG) (TRUNK/TAG)

Hier krijgt zowel mijn Router als mijn Experia Box geen internet verbinding, of ik ze nou allebei omwissel van poorten op de switch of simpelweg een van de 2 aansluit, het werkt gewoon niet. Ook als ik de switch geheel reset naar factory instellingen en de VLAN's niet opzet dan werkt dit ook niet, maar dit lijkt mij logisch, al vind ik het vreemd dat wanneer ik de switch vervang met een unmanaged switch de Experia Box wel blijkt te werken zonder problemen. :?

Alleen hier los ik dus niet het probleem mee op want het is niet de bedoeling dat mijn Experia Box verantwoordelijk is voor het aanleveren van het internet.

P.S: Ik had al gezocht met de zoek functie en kwam uit op meerdere topics zoals deze terecht, maar ben niet veel wijzer geworden en heb mijn probleem nog niet kunnen oplossen.

Iemand enig idee? :)

[ Voor 1% gewijzigd door Alduziu op 12-03-2015 13:32 . Reden: Tagged en Untagged poorten aangegeven. ]

Beste antwoord (via rens-br op 14-02-2018 13:35)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:50

D4NG3R

kiwi

:)

WeHoDo schreef op zondag 01 maart 2015 @ 01:56:
Ja die hebben het Experia Box vervangen door een andere merk modem/router en niet door een switch.
Lees je iets beter in. Aangezien KPN alles dichttimmert is het plaatsen van een eigen modem bij gebruik van IPTV en Telefonie niet mogelijk, de enige manier om hier omheen te komen is door er een managed switch voor te plaatsen die enkel telefonie en IPV doorstuurt naar het modem van KPN, het internetverkeer laat je vervolgens afhandelen door een fatsoenlijk modem / router naar eigen keuze.

(Semi) professionele netwerkapparatuur is iets anders als consumentenmeuk. :>

Richting de TS: Heb je hier wat aan?
Switch voor KPN experia box
http://netwerkje.com/experiabox

Uitleg op netwerkje gebruikt zelfs dezelfde switch ;)

Ik ga maar eens slapen, begin dingen te missen. :F

Er staat op netwerkje.com trouwens wel duidelijk:
Krijg je geen enkele reactie van de KPN server bij het opzetten van de verbinding, dan zit je waarschijnlijk niet op het juiste VLAN.
Ga er morgen nog eens rustig voor zitten, waarschijnlijk maak je ergens nog een fout. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 01-03-2015 02:13 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 19:26
Je kunt je Experia Box niet weghalen, omdat dit je modem/router is. Je switch is geen modem.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alduziu
WeHoDo schreef op zondag 01 maart 2015 @ 00:54:
Je kunt je Experia Box niet weghalen, omdat dit je modem/router is. Je switch is geen modem.
De Experia Box maakt gebruik van een PPPoE verbinding om aan te melden bij het netwerk van KPN, ook maakt het gebruik van VLAN om het signaal op te splitsen naar IPTV/Internet/Telefoon. De switch doet precies het zelfde op de PPPoE verbinding na, dit wordt overgelaten aan de Router/Experia box die er achter zit.

Ik ben het met je eens dat de Switch geen modem is, maar het feit dat er meer mensen zijn die hun Experia Box hebben vervangen vanwege de problemen die het in sommige gevallen geeft, wilt nog niet zeggen dat ik de Experia Box niet kan weghalen of kan vervangen omdat het mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 19:26
Ja die hebben het Experia Box vervangen door een andere merk modem/router en niet door een switch.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:50

D4NG3R

kiwi

:)

WeHoDo schreef op zondag 01 maart 2015 @ 01:56:
Lees je iets beter in. Aangezien KPN alles dichttimmert is het plaatsen van een eigen modem bij gebruik van IPTV en Telefonie niet mogelijk, de enige manier om hier omheen te komen is door er een managed switch voor te plaatsen die enkel telefonie en IPV doorstuurt naar het modem van KPN, het internetverkeer laat je vervolgens afhandelen door een fatsoenlijk modem / router naar eigen keuze.

(Semi) professionele netwerkapparatuur is iets anders als consumentenmeuk. :>

Richting de TS: Heb je hier wat aan?
Switch voor KPN experia box
http://netwerkje.com/experiabox

Uitleg op netwerkje gebruikt zelfs dezelfde switch ;)

Ik ga maar eens slapen, begin dingen te missen. :F

Krijg je geen enkele reactie van de KPN server bij het opzetten van de verbinding, dan zit je waarschijnlijk niet op het juiste VLAN.
Ga er morgen nog eens rustig voor zitten, waarschijnlijk maak je ergens nog een fout. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 01-03-2015 02:13 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alduziu
D4NG3R schreef op zondag 01 maart 2015 @ 02:00:
[...]

[...]

Ik heb zelf wel ergens het gevoel dat VLAN het probleem is, echter kan ik geen probleem vinden in de instellingen van mijn switch, ik heb alles precies overgenomen zoals vermeld op de website.

Zie:
Screen 1
Screen 2

En natuurlijk staat de STP ook uit. :)

Kan natuurlijk wel zijn dat ik ergens iets anders nog wat aan moet zetten, of uit, maar ik zou dit dus echt niet weten, ik heb de handleiding van de switch ookal meerdere keren bekeken maar kom er nog steeds niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Waarschijnlijk moet je die PVID gewoon op 1 laten staan op je trunk poorten.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 01-03-2015 03:12 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alduziu
CyBeR schreef op zondag 01 maart 2015 @ 03:12:
Waarschijnlijk moet je die PVID gewoon op 1 laten staan op je trunk poorten.
Zal dit eens proberen.

Edit: Heb dus de PVID's op 1 gezet voor beide trunk poorten, situatie blijft het zelfde, zowel mijn router als experia box kunnen geen verbinding maken. :/

[ Voor 27% gewijzigd door Alduziu op 01-03-2015 03:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lees je ook in over vlan en dan vooral het tagged un-tagged gedeelte het is niet nodig een truck te maken. Op je mtu poort moet je de vlans taggen alle drie op de andere of 2 poorten bied je de betreffende vlans un- tagged aan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alduziu
Frogmen schreef op zondag 01 maart 2015 @ 09:50:
Lees je ook in over vlan en dan vooral het tagged un-tagged gedeelte het is niet nodig een truck te maken. Op je mtu poort moet je de vlans taggen alle drie op de andere of 2 poorten bied je de betreffende vlans un- tagged aan.
Bedoel je met truck > trunk?

In ieder geval, ik kan verder niks vinden over het taggen en untaggen van de VLANs zelf, wel het taggen en het untaggen van de specifieke ports, ook moet ik aangeven dat ik verder in mijn switch ook geen optie voor het taggen en untaggen kan vinden voor specifieke VLANs, ook wil ik nog even melden dat ik niet apart kan taggen of untaggen zonder het link type te wijzigen (TURNK en ACCESS etc.).

Ik heb verder nog even gekeken in de switch maar ik kan verder niets vinden, kan het zijn dat ik e.v.t iets aan moet zetten om hidden opties te laten tonen?

Edit: vergat het te vermelden, maar Poort 1 (NTU) en Poort 3 (Experia Box) zijn tagged(TRUNK), poort 2 is untagged(ACCESS).

[ Voor 5% gewijzigd door Alduziu op 12-03-2015 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
ja bedoelde trunk, poort 1 moet je dus een trunk maken met alle vlan's lees even goed de betreffende manual want de manier en termen worden nog wel eens verschillend gebruikt heb juist net ervaring met HP.
OK net de manual bekeken en je hoeft niets te doen met taggen alleen de poort toewijzen aan trunk of access en het vlan aan de benodigde poorten toewijzen.

[ Voor 27% gewijzigd door Frogmen op 01-03-2015 15:56 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alduziu
Frogmen schreef op zondag 01 maart 2015 @ 15:46:
ja bedoelde trunk, poort 1 moet je dus een trunk maken met alle vlan's lees even goed de betreffende manual want de manier en termen worden nog wel eens verschillend gebruikt heb juist net ervaring met HP.
OK net de manual bekeken en je hoeft niets te doen met taggen alleen de poort toewijzen aan trunk of access en het vlan aan de benodigde poorten toewijzen.
Dit had ik al zo ingesteld, heb er verder nog geen succes mee.

Ik ben intussen nog verder aan het kijken wat het probleem kan zijn maar ben al bijna 1 week bezig om dit op te zetten. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Voor de duidelijkheid wie is je glasvezel provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mechanic
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-08 13:48
Ik ben overgestapt van UPC naar KPN glas en ik zat te denken om dezelfde switch te gebruiken.
Je linkte naar netwerkje.com, maar niet naar deze pagina
Heb je die gebruikt?

Ik zie aan je screens dat je die gebruikt hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door The Mechanic op 02-03-2015 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alduziu
Beste Tweakers,

Na een week ermee bezig zijn geweest ben ik erachter gekomen dat het uiteindelijk om een hardwarematige fout gaat, oftewel een DOA. Ik zal jullie up to date houden hoe het verder afloopt. ;)
Frogmen schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:41:
Voor de duidelijkheid wie is je glasvezel provider?
Telfort, maar we zitten gewoon op het KPN Glasvezel netwerk.
The Mechanic schreef op maandag 02 maart 2015 @ 12:34:
Ik ben overgestapt van UPC naar KPN glas en ik zat te denken om dezelfde switch te gebruiken.
Je linkte naar netwerkje.com, maar niet naar deze pagina
Heb je die gebruikt?

Ik zie aan je screens dat je die gebruikt hebt.
Zoals aangegeven in de eerste post heb ik netwerkje.com zo'n beetje alle pagina's meerdere keren bekeken en gecheckt of ik niks oversloeg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Alduziu schreef op maandag 02 maart 2015 @ 17:02:
Beste Tweakers,

Na een week ermee bezig zijn geweest ben ik erachter gekomen dat het uiteindelijk om een hardwarematige fout gaat, oftewel een DOA. Ik zal jullie up to date houden hoe het verder afloopt. ;)
Hoe ben je daar achter gekomen? Andere switch geprobeerd?

Heb hier de SG3216 die hopelijk goed ingesteld is voor Tweak wordt opgeleverd hier. :) Moet hier more or less dezelfde instellingen toepassen, al dan met een andere VLAN voor internet.

[ Voor 19% gewijzigd door Raven op 02-03-2015 17:59 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alduziu
Raven schreef op maandag 02 maart 2015 @ 17:55:
[...]

Hoe ben je daar achter gekomen? Andere switch geprobeerd?

Heb hier de SG3216 die hopelijk goed ingesteld is voor Tweak wordt opgeleverd hier. :) Moet hier more or less dezelfde instellingen toepassen, al dan met een andere VLAN voor internet.
Ik ben er inderdaad achtergekomen door het zelfde exemplaar hier neer te zetten van een kennis met de exact zelfde instellingen en alles werkte in een keer. dus ik ga er van uit dat het om een hardwarematige defectie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, Ok. Wel apart probleem.

Zojuist heb ik er geprobeerd achter te komen of mijn SG3216 goed ingesteld is en werkt nog voor Tweak de verbinding met VLAN-toestanden heeft opgeleverd, jij hebt zo te lezen al een actieve verbinding om mee te testen, dat heb ik dus nog niet ;)

Uiteindelijk zo gedaan:
- Pc met Windows 7, onboard Realtek RTL8111 Gb NIC en Realtek Diagnostic tool om VLAN in te stellen -> SG3216 poort 1 (trunk, VLAN34 tagged)
- SG3216 poort 2 (access, VLAN34 untagged) -> domme switch van mijn netwerk waar IPFire router aan hangt.

Test1: Geen VLAN ingesteld in Realtek tooltje: Verbinding werkt. Van wat ik heb gelezen stuurt een trunkpoort naast pakketjes met de ingestelde VLAN ook untagged pakketjes door dus dit is normaal lijkt mij.
Test2: VLAN 34 ingesteld: Verbinding werkt.
Test3: Andere VLAN dan 34 ingesteld: Verbinding werkt niet.

Conclusie: Zo te zien doet ie wat ie moet doen :)

Heeft deze serie switches geen logboek waar je de eventuele oorzaak uit zou kunnen halen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alduziu
Raven schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 17:02:
Heeft deze serie switches geen logboek waar je de eventuele oorzaak uit zou kunnen halen?
Weet ik zo niet, heb de switch niet meer, en kon er ook geen een vinden toen ik het nog wel had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alduziu
Beste tweakers,

Ik heb al een tijd geen update gepost vanwege het feit dat ik moest wachten op een vervangend product, intussen heb ik de vervangende product ontvangen, de Cisco SG200-08P.

Ik heb deze aangesloten en geheel geconfigureerd met de juiste VLAN's en overige instellingen, nadat ik dat gedaan had heb ik de switch opnieuw opgestart en mijn eigen Router(pfSense Box) en Experia Box V8 aangesloten, alles werkt zo ongeveer, ik ontvang nu internet op mijn pfSense Box zonder problemen, maar de IPTV en Telefonie blijkt nog niet helemaal te werken want nu wilt de experia box in geen enkel mogelijkheid verbinding maken.

Ik ben nu bezig met het uitzoeken waardoor dit precies kan worden veroorzaakt, tot nu toe ben ik erg tevreden want heb namelijk zelf voor het zeggen wat de firewall wel en niet mag, niet te vergeten dat ik nu ook geen last meer heb van internet uitval omdat de firewall van de experia box zo nu en dan uit het niets verbindingen ging blockeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theovanvliet
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-06-2021
*knip*. Crossposten en kicken is niet toegestaan: theovanvliet in "eigen router met KPN".

[ Voor 90% gewijzigd door rens-br op 14-02-2018 13:34 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.