Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Op zoek naar een goed mobiele budgetlaptop

Pagina: 1
Acties:

• Breizinski
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:07
Thuis heb ik een degelijke desktop met prima scherm staan, maar ik wil een goedkope laptop aanschaffen als aanvulling. Ik wil de laptop dus echt voor "mobiel gebruik". Uiteraard is snelheid e.d. belangrijk, maar ik weet dat ik geen krachtpatser moet verwachten met een klein budget. Het moet een degelijk laptop zijn, maar bij uitstek geschikt om mee te nemen.

Wat ga je met je laptop doen?
Zal voornamelijk voor MS Office, muziek luisteren en surfen gebruikt worden, maar af en toe filmpjes kijken moet wel mogelijk zijn. Typen moet wel soepel kunnen.
Als er op gegamed kan worden is het een pré (speel toch voornamelijk wat oudere games), maar geen noodzaak.

Wat is je budget?
Aangezien het slechts ondersteunend is, hoop ik rond de €400 wel iets te kunnen vinden. Als dit onrealistisch is, hoor ik graag op welk punt ik mijn eisen het beste kan bijstellen (of in het ergste geval, mijn budget)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, hij zal voornamelijk meegenomen worden voor studie e.d. Licht gewicht is dus erg fijn, net als lange accuduur en stevigheid.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen merkvoorkeur. Ik kwam in mijn zoektocht voornamelijk Lenovo's tegen, maar het laat me koud welk merk het is, als hij voldoet aan de eisen (en niet uit elkaar valt)

Na een aantal guide door te hebben gelezen, kwam ik o.a. de Lenovo Thinkpad S440 tegen, die weliswaar iets boven budget is, maar erg positief klonkt. Helaas zie ik dat die opeens ruim €900 kost op pricewatch :| Het lijkt overigens voor veel van de beschreven laptops te gelden in de guides, dat ze stukken duurder i.p.v. goedkoper zijn geworden sinds een half jaar geleden...
Een andere die ik tegenkwam was de Lenovo Flex 2, maar ik betwijfel de toegevoegde waarde van de touchscreen erg.

Overigens ben ik wel groot voorstander van een SSD schijf van ten minste 128GB (of een combi) en veel laptops hebben dit niet. Is het meestal mogelijk dat er wel in te laten zetten? Ik las wel dat sommige fabrikanten/winkels verschillende versies hebben (en dus ook soms met SSD), maar kan je dit ook gewoon zelf (laten) doen?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen, want ik zie door de bomen het bos niet echt meer :)

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Sorry dat ik het zeg, maar wat is dat voor advies?? TS heeft een budget van 400 euro en jij komt met laptops aan sleuren van 650+ euro...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Mad Maniak
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-03-2024
Je kan er altijd zelf een SSD in zetten, en ik zou dat ZEER aanraden. Soms is er een mSata of M.2 slot vrij in de laptop - dat is ideaal omdat je dan de HDD kunt behouden. In laptops met een DVD-speler kan je de DVD-speler ook vervangen voor een SSD met een zogenaamde 'caddy' - zo behoud je ook de HDD. Laptops met ruimte voor meerdere 2.5" drives zijn er ook (dus ruimte voor zowel een volledige HDD en SSD i.p.v. een caddy of een kleinere mSata/M.2 SSD), maar dat zijn meestal grote zware dikke bakbeesten - en dat zoek je niet.

Een 120GB SSD kost ~60 euro, een 250GB SSD ~120 euro op het moment.

Edit: kijk ook eens op marktplaats of Tweakers vraag&aanbod.

Maar goed. Even terug naar de hulpvraag; welke laptop past bij je?
Dan is de eerste vraag hoe groot het scherm moet zijn. Als je hem mee wilt kunnen nemen is 13.3 inch waarschijnlijk het beste. Is dat groot genoeg? Wil je nog kleiner?
Ik zou hoe dan ook een i3 of beter nemen... alles daar onder, wordt ik in elk geval gek van.

[ Voor 25% gewijzigd door Mad Maniak op 01-03-2015 21:08 ]

• izie3
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-09-2024
Als draagbaarheid belangrijk is, zul je niet snel uitkomen op een laptop waar nog een dvd speler in zit. Dus een tweede harde schijf lijkt me niet haalbaar. De HDD laten verwijderen en in plaats daarvan een SSD is wel een optie, hoewel ook dat steeds lastiger is met de kleine en dunne laptops van tegenwoordig. Bij myoom kunnen ze je vaak wel vertellen of dat mogelijk is.Overigens kun je je afvragen of je twee harde schijven nodig hebt in een laptop doe je puur voor erbij hebt. Daar zul je de meeste bestanden toch niet opslaan lijkt mij.

Toshiba heeft nog weleens laptops van rond de 500 euro waar bij aanschaf al een ssd in zit.

Verder zou ik goed nadenken wat je ermee wilt, is het wat meer dan alleen surfen en typen dan zou ik toch overwegen net wat meer geld uit te geven zodat dat ook prettig werkt.

Macbook pro retina 15 inch 2,2 Ghz 16 GB 256 GB SSD

• Breizinski
Allereerst dank voor de snelle reacties!
Laptops van €800 zijn inderdaad absoluut niet wat ik zoek.
Wat betreft de SSD, bevestigen jullie inderdaad redelijk mijn vermoedens. Toen ik het had over 128 GB SSD, bedoelde ik dat dat voldoende zou zijn als complete harde schijf ruimte, al is het natuurlijk altijd welkom om meer ruimte te hebben. DVD-speler heb ik in elk geval niet nodig, dus als die erin zit, kan ik die inderdaad dan vervangen voor SSD, en anders even aankijken bij het specifieke model dus of ik de HDD kan vervangen?

Qua scherm is het wel nog een heikel punt, want hij moet draagbaar zijn, maar ik moet er wel voldoende op kunnen zien (als het even kan, een filmpje). 13,3 inch en 15,6 inch zijn allebei acceptabel denk ik, en kleiner moet ik echt niet gaan (tenzij ik nu onrealistische verwachtingen heb).

En ik kan niet goed voorspellen waar ik hem voor zóu gebruiken, maar ik overleef het nu redelijk prima zonder laptop, dus het hoeft echt geen all-round krachtpatser te zijn :)

• Mad Maniak
In principe heb je niet zo' n moeilijke vraag - er is heel veel beschikbaar. Je moet wel echt zelf eerst kiezen hoe groot je scherm moet zijn, anders is een keuze onmogelijk en kunnen wij ook niet zo veel voor je doen.

Als je heel vaag blijft kan je door de bomen inderdaad het bos niet meer zien. Dat hoeft niet erg te zijn - doe een gooi en koop er een, en het zal vast wel goed zijn (pricewatch, 13-15 inch, <2.5kg, max 400 euro, i3 of beter en dan willekeurig iets kopen).

Wil je echt goed advies dan moet je zelf even wat verder kijken. Ga anders eens naar de winkel en kijk naar de modellen die ze hebben - niet om te kopen, maar om te zien wat voor jou passend is qua grootte en gewicht.

[ Voor 52% gewijzigd door Mad Maniak op 01-03-2015 22:34 ]

• Breizinski
Nu weet ik iets beter wat er mogelijk is en dat ik waarschijnlijk iets meer dan €400 uit moet geven als ik aan veel van mijn eisen wil voldoen. Als ik bij de laptops van 13 a 14 inch zoek, krijg ik veel voordelige lichtgewicht laptops die vaak ook een kleine SSD hebben, maar die hebben vaak een erg trage CPU en slechts 32GB opslag (als ik het zo zie bij de HP Stream's bijvoorbeeld).

Dan kom ik vrij snel terecht bij de 15,6 inch laptops, waar een hoop degelijks tussen lijkt te zitten, al kom ik dan al snel een stuk hoger uit qua budget. Het probleem bij die laptops is dan dat ze telkens net iets belangrijks missen t.o.v. de anderen. Zo heeft de één wel een prima scherm, maar geen SSD etc.
Het probleem met de overweldigende keus is dat ik telkens denk "als ik voor €60 een SSD i.p.v. HDD heb, is het wel de moeite waard". Dat heb ik dan met verschillende aspecten, zoals resolutie, opslag, processor, geheugen etc. Dan kom ik al snel alweer uit boven de €600...

Er vanuit gaande dat ik inderdaad een SSD erin wil hebben, kom ik uit op 3 opties:
- een van de weinigen met SSD kopen voor dit budget (wordt wel snel tegen de €600);
- een laptop zonder SSD kopen en een losse, kleine (64 of 128 GB) SSD in een caddy doen (de 15,6 inch laptops hebben allemaal een DVD-drive), waar ik dan €80 a €90 aan kwijt ben;
- een laptop met SSHD/hybrid kopen

Heeft iemand hier ervaring met een hybrid SSHD? Als ik het zo lees is het eigenlijk precies wat ik nodig heb, namelijk goedkoop en toch snel voor opstarten e.d.

Ook na langer zoeken kom ik voornamelijk uit op 3 modellen van Lenovo die allemaal legio verschillende uitvoeringen hebben, namelijk de Thinkpad Edge E540, de Essential B50-70, en de IdeaPad Z50-70. Hier heb ik ze voor mij op een rijtje gezet. Ze lopen dus van €389 tot €578, waarbij de duurste geen SSD heeft, maar schijnbaar wel vrij snel is qua opstarten e.d. (mede door de betere CPU?).

De E540 voor €529 lijkt zo op het eerste gezicht het aantrekkelijkst, met een i5 CPU en een SSHD. Wat me daar in tegenstaat is enigszins de prijs, maar ook het beeldscherm. In tegenstelling tot de Z50-70 heeft hij namelijk geen full-HD, maar ik vraag me af of dat heel erg is? De Z50-70 heeft namelijk wel een glanzend scherm, wat volgens mij vaak slechter beeld geeft, nietwaar?

Als ik mijn eigen afwegingen en vragen zo lees, zou ik waarschijnlijk gewoon voor die E540 van €529 moeten gaan, maar let ik wel op de goeie dingen? En die SSHD is wel echt het cruciale onderdeel in deze, maar daar weet ik niks van (ik weet onderhand wel hoe het werkt, maar niet of het goed werkt).

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Waarom niet pricewatch: Asus F551MAV-BING-SX1008B met pricewatch: Crucial MX100 256GB ben je ook voor 370€ helemaal klaar alleen de processor is niet zo extreem goed maar zal voor Office praktijken zeker moeten voldoen. En dan heb je nog een 500GB harddisk voor de V&A waar je nog twee tientjes voor kan krijgen(denk ik).

Edit: niet om je keuze af te kraken, maar ik zie niet in waarom je iets snellers dan dit nodig zou hebben of heb ik dat mis? En lees ik ergens overheen? 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door True op 02-03-2015 18:50 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Mad Maniak
Een SSHD is een heel stuk beter, maar nog lang niet een SSD. Het hangt wel ook af van de grootte van de SSHD cache... de prestaties wisselen.
Hier een voorbeeld (opstarttijd) van HDD VS SSD VS SSHD: https://www.youtube.com/watch?v=6iBhf8rpobo
Bij een SSHD geldt dat de dingen die je veel gebruikt in de cache opgeslagen worden. Dus als je Word veel gebruik zal die wel snel opstarten, maar andere programma's die je minder gebruikt niet.

In principe geldt bij laptops dat je, naar mijn mening, pas rond de 600 euro 'diminishing returns' gaat zien. Oftewel; als je er een koopt zou ik wat meer geld uitgeven. Zeker als je hem veel gebruikt is een goed instrument geen overbodige luxe.

Als het je niet uitmaakt of je 13 of 15 inch hebt is een 15 inch een betere keuze - meer waar voor je geld.

• Breizinski
Hmm, goed punt. Om eerlijk te zijn heb ik niet echt verder gekeken dan de i3 en i5 omdat ik iets te weinig verstand van zaken heb om van alles te weten hoe het zich tot elkaar verhoudt. Als ik reviews zie van die Celeron N2840, klinkt het niet heel positief.
Ik hoef geen laptop die de nieuwste games kan draaien, maar ik ken mezelf en ik weet dat ik hem niet uitsluitend voor office ga gebruiken. Ik kan me erg ergeren aan een trage pc, dus ging ik af op Mad Maniak's advies om niet lager dan een i3 te zoeken.

En dat filmpje laat inderdaad mooi het verschil tussen de 3 varianten harde schijf zien. De meerwaarde van SSHD is dus niet zo substantieel als ik dacht, al ligt het bij het booten dus dichterbij de SSD dan de HDD.
Qua formaat is het denk ik de standaard afweging mobiliteit vs. kijkcomfort. Aangezien ik mobiliteit erg belangrijk vind, moet ik misschien nog beter kijken in de 13 inch sectie, maar zoals ik al aangaf vond ik de specs daar wel erg tegenvallen...

En ik ga hem vermoedelijk niet intens veel gebruiken, aangezien hij niet mijn desktop vervangt, maar het is wel fijn als hij een beetje multifunctioneel is en niet slechts een veredelde typemachine.

[edit]Ik heb bij rondkijken bij de kleinere modellen ook nog de Acer Aspire V3-371 gevonden met bijvoorbeeld deze uitvoering met 120 GB SSD, 4GB RAM en Full HD. 2 dingen die me tegen staan zijn de CPU ( i3-4158U) en het feit dat hij van Acer is. Misschien is dat niet meer zo, maar Acer stond niet echt bekend om zijn hoge kwaliteit, toch?

[ Voor 18% gewijzigd door Breizinski op 02-03-2015 22:26 ]

• Mad Maniak
Acer heeft zijn leven wel enigzins gebeterd... De kwaliteit - vooral van behuizing, maar ook componenten - is over het algemeen niet super inderdaad. Het is nu eenmaal een merk dat zich veel op het 'voor een dubbeltje op de eerste rang'-segment richt, en dan zijn compromissen onvermijdelijk. Daarbij moet wel gezegd worden dat ALS er eenmaal iets mis gaat, de 'pick up and return'-garantie vandaag de dag super is (en dat was vroeger wel anders).

Je kan trouwens altijd een laptop proberen en binnen 2 weken retourneren... Als je er voorzichtig mee bent kan je hem dan ook een keer op en neer sjouwen om te kijken of het te groot is of niet.

De laptop die je gekozen hebt lijkt me prima... Het scherm zal waarschijnlijk TN zijn, maar je kan niet anders verwachten voor die prijs. Dat het Full HD is is al best bijzonder. De i3 zal voor simpele taken prima zijn, en de SSD heeft een grote meerwaarde. Hij zal wel snel vol raken - als je Windows installeert blijft er van die 128 GB uiteindelijk maar ~90GB over. 4 GB RAM is ook prima. Je merkt het wel in je portemonnee trouwens - 500 euro is flink wat boven je oorspronkelijke budget (goed uitgegeven geld wat mij betreft trouwens).
De touchpads van Acer staan wel bekend om hun... beperkte kwaliteit. Als je je daar snel aan irriteert moet je even verder zoeken... maar echt goede touchpads zijn er bijna niet voor Windows - zeker in jouw prijssegment. Ik denk dat dat een kwestie is van proberen - retour kan altijd.

Lees deze ook eens:
- reviews: Laptop Best Buy Guide: februari 2015
- reviews: Laptop Best Buy Guide: december 2014

[ Voor 55% gewijzigd door Mad Maniak op 03-03-2015 01:46 ]

• Breizinski
Oké, ik ben vandaag even langs de winkel gegaan om even te "voelen" hoe bepaalde laptops typen, hoe groot/zwaar ze zijn, hoe de touchpad is enz. Bij nader inzien moet ik toch maar beter kijken in het kleinere segment, want de 15,6 inch zijn toch groter/logger dan ik dacht. Overigens zag ik dat de E540 opeens flink duurder is geworden, sinds gisteren :| Ik dacht dat ditsoort zaken goedkoper horen te worden met de tijd, niet duurder... Of is er een specifieke handige tijd om deze jongens te kopen?

Maar goed, kijkend naar de kleinere formaten kwam ik bij mijn eerste post inderdaad al de Lenovo Flex 2 tegen. Die leek mij van het begin al erg aantrekkelijk, al vroeg ik me af hoe nuttig/kwetsbaar dat scherm is. De goedkoopste acceptabele uitvoering daarvan vond ik voor €424, en een Full HD voor €499 al moet ik daar dan zelf nog een SSD in plaatsen. Ik ben best handig, maar hoe werkt dit precies bij laptops met garantie? Want bij die Flexpad schijn je dus wel het toetsenbord en onderplaat eruit moeten halen om de harde schijf te vervangen.

Dan heb ik de volgende 3 opties, zoals ik het nu zie:

1) €555 voor de 13,3" Acer. met SSD, Intel Core i3-4158U, mat Full HD scherm;

2) ca. €560 voor de 14" Flex 2 met aparte SSD, Intel Core i3-4030U en Full HD scherm;

3) €424 voor de Flex 2 met SSHD en AMD A8-6410 en slechts WXGA wide scherm.

Gezien mijn oorspronkelijke budget zou ik misschien toch voor #3 moeten gaan, die ik altijd nog uit kan breiden met SSD. Die processor zegt me alleen niet zo veel, weet iemand hier meer over (hij lijkt redelijk uit tests te komen, als ik het zo zie). Grootste nadeel is de lagere resolutie.

En als ik toch besluit dat ik iets meer geld heb, lijkt de afweging voornamelijk te liggen in het merk (en dus stevigheid e.d.) en het formaat.

• Mad Maniak
... Tweakers is ook bezig met de nieuwste best buy guide (April): [LBBG] Basislaptop april 2015

• dagizmo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-11 10:53
En de Dell Inspiron 14 3000? Erg goedkoop en voor jouw wensen voldoende. Geen i3, maar voor de normale studenten taken is het voldoende. Erg goedkoop en voor 100 euro een nette SSD erin.

• Breizinski
Waar vindt je die? Ik kan in pricewatch helemaal geen inspiron 14 vinden...
En wat ik op de site van Dell zie, is weliswaar goedkoop, maar verder niet echt waar ik naar op zoek ben, aangezien het wel heel weinig in huis heeft qua cpu, ram, en scherm. Maar misschien dat er meer versies zijn, die ik niet zie.

• Breizinski
Zoals ik al had gezegd was ik zelf ook wel op de website van dell terecht gekomen, maar wat daar staat spreekt me dus absoluut niet aan, aangezien je daar buiten tekstverwerken en browsen waarschijnlijk niks mee kan.

Ik moet zeggen dat ik wel erg verbaasd ben dat er qua 13 of 14 inch veel minder degelijks beschikbaar is binnen mijn budget dan 15 inch. Ik zou verwachten dat jet voor dezelfde onderdelen maar kleiner scherm, minder zou betalen, i.p.v. meer...

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

dagizmo schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 18:46:
En de Dell Inspiron 14 3000? Erg goedkoop en voor jouw wensen voldoende. Geen i3, maar voor de normale studenten taken is het voldoende. Erg goedkoop en voor 100 euro een nette SSD erin.
2GB vind ik wel heel krap op Windows 8.1, voor die prijs heb je er ook eentje met 4GB thuis.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• CrushOne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

Breizinski schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 17:42:
Zoals ik al had gezegd was ik zelf ook wel op de website van dell terecht gekomen...
je vroeg "waar vindt je die?"
Breizinski schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 17:42:
..spreekt me dus absoluut niet aan, aangezien je daar buiten tekstverwerken en browsen waarschijnlijk niks mee kan.
Volgens mij is dat precies wat je omschreef in je OP ;w
Pagina: 1