Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rothmans
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-09 17:08
Luitjes,

SInds enkele weken ook happy met de zonnepaneeltjes op het dak. 8)
Nu ga je dan natuurlijk ook kijken wat het effect van die dingen is.

Nu was ik altijd in de veronderstelling dat je altijd eerst verbruikt wat je zelf opwekt en daarna pas van het net gaat gebruiken cq terugleveren.

Ter informatie: bij mij is de omvormer via een los zekeringskastje aangesloten op de groep van de wasmachine en is de zekering in de meterkast van die groep verhoogd.

Als ik echter naar mijn verbruik kijk vind ik het toch een raar plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eiv7NlZ.jpg

De balkjes zijn per 15 minuten....dus je zou wat piekmomenten kunnen hebben op het moment dat je een zwaar apparaat aanzet voor enkele minuten. Maar goed dat is eenmalig en niet iets wat je over de hele middag terug gaat zien... Maar dan zou ik wel verwachten dat mijn teruglevering ook inzakt. Zoals je kunt zien loopt de teruglevering netjes terug (obv de kracht van de zon)...en lijkt het alsof bij mij de opgewekte ergie direct terug wordt geleverd en ik ook nog gewoon stroom afneem.

Iemand hier een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik neem aan dat dit een afbeelding is van de slimme meter die je hebt uitgelezen? (eventueel via energieleverancier)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rothmans
!null schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 16:11:
Ik neem aan dat dit een afbeelding is van de slimme meter die je hebt uitgelezen? (eventueel via energieleverancier)
Klopt dit is uitgelezen via de slimme meter. Mijn netbeheerder (Liander) geeft deze data door aan slimmemeterportal.nl.

Stroomverbruik wordt per 15 minuten gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 15:10
Geeft het grafiekje de hoeveelheid opgewekte stroom weer, of de hoeveelheid terug geleverde?
Klinkt alsof hij het eerste doet, maar jij het tweede aanneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Aangezien het grafiekje wordt gemaakt op basis van de slimme meter gegevens geeft het afname bevat het net en teruglevering weer. De slimme meter kijkt namelijk alleen naar wat het huis in of uit gaat en niet wat er in het huis gebeurt. Dat je in de grafiek zowel teruglevering en afname ziet in één kolom komt omdat de kolom over 15 minuten gaat, zeker in deze tijd van het jaar kan herborist voorkomen dat je in dat kwartier zowel stroom afneemt als terug levert. In de werkelijkheid neem je op ieder moment of af, of je levert terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rothmans
Jarod schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 17:25:
Aangezien het grafiekje wordt gemaakt op basis van de slimme meter gegevens geeft het afname bevat het net en teruglevering weer. De slimme meter kijkt namelijk alleen naar wat het huis in of uit gaat en niet wat er in het huis gebeurt. Dat je in de grafiek zowel teruglevering en afname ziet in één kolom komt omdat de kolom over 15 minuten gaat, zeker in deze tijd van het jaar kan herborist voorkomen dat je in dat kwartier zowel stroom afneemt als terug levert. In de werkelijkheid neem je op ieder moment of af, of je levert terug.
Ja dat vermoeden had ik ook al...
Echter is zou verwachten dat mijn sluimerverbruik wel naar 0 terugloopt....En dus dat de teruglevergrafiek wat grilliger verloopt dan hij nu doet. In dit geval lijkt het alsof de panelen alleen terugleveren en elk apparaat of lampje dat ik aanzet van het net pakt ipv van de panelen....

Op deze dag scheen de zon vanaf 11:00 volop...dus dan zie je dat ik een constante teruglevering heb van ongeveer 0,5 Kwatt per kwartier. Ik zou dan verwachten dat het streepje bij 12:30 naar boven niet uitschiet en dat dan de teruglevering iets terugloopt. Je ziet dat ik in dat kwartier heel weinig verbruik heb < 0,125 Kwatt.

Kijk als je gekke dingen doet dan snap ik bijvoorbeeld een was aanzet of de magnetron aangooid. Dan kan het van minuut tot minuut nogal schelen en zou dit dus incidenteel voor kunnen komen.
Maar zo sterk als hij hier naar beneden (levering) EN naar boven (afname) gaat, dat gaat er bij mij niet in..

Niemand anders een logische verklaring? Of kan iemand die ook zijn zonnepanelen via een slimme meter kan uitlezen zijn/haar grafiek eens posten?

Als voorbeeldgrafiek heb ik er eentje van slimmemeterportal.nl gepakt...maar ik weet dus niet of dit een werkelijke grafiek is of dat dit dummy data betreft....Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YOGP4zz.jpg

Hier zie dus heel duidelijk dat je sluimerverbruik naar 0 gaat en het verloop van de grafiek naar beneden is wat grilliger dan bij mij (wat dus duidt op of afname...of wolken voor de zon).
Het piekje rond 16:00 naar boven heeft duidelijk ook effect op de teruglevering..

[ Voor 15% gewijzigd door rothmans op 27-02-2015 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rothmans
frickY schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 16:30:
Geeft het grafiekje de hoeveelheid opgewekte stroom weer, of de hoeveelheid terug geleverde?
Klinkt alsof hij het eerste doet, maar jij het tweede aanneemt.
De grafiek geeft de afgenomen stroom (boven de nullijn) en de teruggeleverde stroom (onder de nullijn).
Het is de informatie uit de slimme meter, dus in principe zou hij niet moeten weten wat ik opwek, alleen wat ik teruglever.....althans als ik het goed begrijp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rothmans
In de werkelijkheid neem je op ieder moment of af, of je levert terug.
Kijk en daar sla je de 8)7
Ik heb sterk het gevoel alsof ik in werkelijkheid ook gelijktijdig teruglever als afneem....

Ben benieuwd naar dergelijke grafiekjes van andere mensen met zonnepanelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-09 21:15
Hen je misschien een 3fasige aansluiting?
Dan kan je op 1 fase terugleveren, maar op andere nog steeds verbruiken, en wordt dat dan zo weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Niet online
rothmans schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 19:08:
[...]

Niemand anders een logische verklaring? Of kan iemand die ook zijn zonnepanelen via een slimme meter kan uitlezen zijn/haar grafiek eens posten?
Mijn grafiek van donderdag 19 februari geeft op een aantal momenten hetzelfde beeld en ik heb dit in de afgelopen 1,5 jaar al veel meer gezien.

Afbeeldingslocatie: http://jarod.nl/jasper/slimmemeterportal19feb.png
rothmans schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 19:26:
[...]

Kijk en daar sla je de 8)7
Ik heb sterk het gevoel alsof ik in werkelijkheid ook gelijktijdig teruglever als afneem....
Dat komt omdat je geaggregeerde data ziet, je zou eigenlijk iedere seconde moeten kunnen kijken, dan zul je zien dat je wel alleen afneemt of terugveert. Omdat je nu data van 15 minuten samenneemt tot één kolom lijk je beide tegelijk te doen.
Mschamp schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 19:30:
Dan kan je op 1 fase terugleveren, maar op andere nog steeds verbruiken, en wordt dat dan zo weergegeven.
Ja, dat zou kunnen, echter kun je de data niet op die manier uit de slimme meter krijgen. De data die je krijgt is een optelling van wat er op de 3 fases gebruikt (ik heb ook een 3-fase aansluiting).

[ Voor 19% gewijzigd door Jarod op 27-02-2015 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:37
Bij mij ziet het er wel wat anders uit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IhZWm15.png

Maar ook ik heb dus periodes dat er zowel geleverd als afgenomen wordt. Maar wel wat minder extreem dan op jouw plaatje. Plaatje van Enelogic trouwens.

[ Voor 101% gewijzigd door upje op 27-02-2015 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Niet online
upje schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 19:39:
Bij mij ziet het er inderdaad anders uit, namelijk zoals je zou verwachten:
[afbeelding]

(dit is van de site van Enelogic overigens)
Bij jou zie ik om 16.00u en rond 10.30u hetzelfde fenomeen. Ik kan ook wel een grafiekje laten zien van een dag waarop de zon volop schijnt. Dat je dit nu ziet is omdat de zonnepanelen nog niet heel veel opwekken en je dus nogal snel wisselen van terugleveren naar afnemen. Als het zodadelijk zonniger wordt zul je zien dat je 'logischer' grafieken krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:37
Dat zou goed kunnen. Op die dag was de totale opbrengst 7,5 KWh. In de zomer moet dat toch wel wat meer worden met een 4,2 KWp installatie (nog geen zomer gehad met deze panelen, liggen er pas sinds augustus op).

[ Voor 21% gewijzigd door upje op 27-02-2015 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Net als in het affakkel topic rijst de vraag hoe gelijktijdig de opwek en het verbruik moet zijn om niet tegelijk gemeten te worden.
Dit is denk ik op te zoeken in de meetspecifcaties maar daar ben ik nu te lui voor.
Ik vermoed dat alleen als je binnen één golf van de 50Hz (=20ms) evenveel energie teruglevert als afneemt, de meter 0W aangeeft en beide telwerken stil staan.

Als je 1kW opwekt en een 2kW verwarmingselement met 10Hz PWM met 50% dutycycle aan- en uitzet wordt er dus zowel teruglevering als afname gemeten, met 50Hz PWM of hoger niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rothmans
Als je 1kW opwekt en een 2kW verwarmingselement met 10Hz PWM met 50% dutycycle aan- en uitzet wordt er dus zowel teruglevering als afname gemeten, met 50Hz PWM of hoger niet.
Hier raak je me echt kwijt! Nice try though...;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rothmans
upje schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 19:39:
Bij mij ziet het er wel wat anders uit:
[afbeelding]

Maar ook ik heb dus periodes dat er zowel geleverd als afgenomen wordt. Maar wel wat minder extreem dan op jouw plaatje. Plaatje van Enelogic trouwens.
Deze vind ik wel.logisch
..rond 10:30 helemaal...daar zie je duidelijk dat je extra afneemt...en je terug levering valt meten weg....dat is wat ik logisch vind...zeker als je over een hele dag kijkt....

Ik snap best dat als je 15 minuten meet en je de eerste 5 minuten zon hebt en niks aan hebt staan je dan levert....even later heb je een wolk voor de zon gaat je magnetron aan....ja dan heb je in die 15 mimuten zowel een plus en min.....maar op mijn voorbeeld as het hier redelijk blauw en hebben e ook niet steeds apparaten aan en uit gezet...kortom ik vertrouw het niet helemaal.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rothmans
Mschamp schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 19:30:
Dat zou idd zo maar eens kunnen en verklaard wel e.e.a.....

Op mijn jaarafrekenig betaal ik vastrecht voor 3x25A....dus neem ik aan dat ik een 3 fase aansluiting heb...

Mm...dan had mijn installateur daar mij wel even op moeten wijzen en een 3 fase omvormer moeten verkopen lijkt mij......of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Je omvormer zal wel enkel fase zijn, maar het kan zijn dat hij op een andere fase zit aangesloten dan (de meeste van) je andere groepen. Maar ik ben geen expert in drie fase aansluitingen :p

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 08:16
Zoek even uit in hoeverre de netbeheerder het verbruik per kwartier moet sommeren. Volgens mij moet hij dat namelijk op kwartierbasis verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rothmans
rik11 schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 09:22:
Zoek even uit in hoeverre de netbeheerder het verbruik per kwartier moet sommeren. Volgens mij moet hij dat namelijk op kwartierbasis verrekenen.
Van wie moet dat?

Tot 2020 kun je sowieso gewoon salderen..dus kwartier/uur/dag/week/maand/jaar maakt tot dat moment geen klap uit. Maar wat er daarna met het salderen gebeurt.....

Of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 08:16
Precies. Het maakt nu geen klap uit en straks waarschijnlijk ook niet als het klopt wat ik denk. Ik besef nu dat het jou puur gaat om de werking van het invoeden op je eigen installatie. Ik ben geen elekrotechnicus, dus daar kan ik je niet bij helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 18:50
Ik kan je grafiekje niet zo snel verklaren: op het momenteel-verbruik van mijn (slimme) meter zie ik netjes dat ik óf teruglever, óf afneem. En als ik een oven van 2400watt aanzet tijdens een panelen-opbrengst van 1300watt, dan geeft de meter een energielevering (P+) van 1100watt aan.

Mijn hoofdaansluiting is overigens wel omschreven als 1 fase.
Pagina: 1