4 Ohm speakers op Yamaha RX-V575

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-06 18:03
Ik heb recent een nieuwe receiver aangeschaft (de rx-v575) en deze heeft de mogelijkheid om bi-wiring/bi-audio luidsprekers aan te sluiten. Nu heb ik een setje Mordaunt-Short ms 904 zuiltjes die bi-audio/bi-wiring ondersteunen. Nu is deze set zolang hij niet als een bi luidspreker is aangesloten 8 ohm, maar als ik het goed heb, wordt dit 4 ohm als ik ze als bi aansluit, toch? (op de luidspreker staat: 4-8 ohm). Nu is het zo dat mijn yamaha rx-v575 luidsprekers pas vanaf 6 ohm luidsprekers kan aansturen(volgens de specs) nu heb ik wat zitten googelen en kwam ik uit op zeer wisselende meningen, van, dat gaat met gemak tot aan, nooit doen!. Ik zie door de bomen het bos niet meer dus ik zou graag van jullie willen weten of ik deze gok moet wagen met deze versterker(kon niks vinden over ervaringen met deze versterker en 4 ohm).

Al vast bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:59

FeaR

In GoT we trust

Een luidspreker is niet x Ohm, een luidspreker fluctueert over het gehele bereik. De nominale impedantie van 4 - 8 Ohm is eigenlijk wat voor 95% van de speakers op wordt gegeven. Nominale impedantie wat eigenlijk weinig zegt, er zijn speakers die nominaal 8 Ohm zijn (en dus makkelijk aan te sturen), maar wel kunnen dippen tot onder d 3 Ohm wat ze weer lastiger aan te sturen maakt. Idem met de receiver: die is ook niet x Ohm. De versterker levert vermogen en dat zal variëren naar wat de speaker doet. Het is dus een samenspel en geen twee losse factoren. Het "Bi-Amp" aansluiten van speakers doet niets met de impedantie van de speaker, dat is ook niet waar die 4 - 8 Ohm voor staat.

In praktijk heb je zo weinig vermogen nodig dat zelfs een instapreceiver wel speakers van 4 Ohm aan kan sturen. Het wordt pas lastig als je op zeer luid volume gaat spelen en de speakers een zeer lage gevoeligheid hebben. De MS hebben met 89 dB dat laatste sowieso al niet. En dat zeer luid spelen is veelal eerder de grens van je oren dan van wat de speaker zelf aan kan. Zie ook [FAQ] Audio.

Over Bi-amp en Bi-wire is al veel geschreven op dit forum. Of het zinvol dan wel zinloos is laat ik in het midden voor die discussie weer naar boven komt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-06 18:03
FeaR schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 10:11:
Een luidspreker is niet x Ohm, een luidspreker fluctueert over het gehele bereik. De nominale impedantie van 4 - 8 Ohm is eigenlijk wat voor 95% van de speakers op wordt gegeven. Nominale impedantie wat eigenlijk weinig zegt, er zijn speakers die nominaal 8 Ohm zijn (en dus makkelijk aan te sturen), maar wel kunnen dippen tot onder d 3 Ohm wat ze weer lastiger aan te sturen maakt. Idem met de receiver: die is ook niet x Ohm. De versterker levert vermogen en dat zal variëren naar wat de speaker doet. Het is dus een samenspel en geen twee losse factoren. Het "Bi-Amp" aansluiten van speakers doet niets met de impedantie van de speaker, dat is ook niet waar die 4 - 8 Ohm voor staat.

In praktijk heb je zo weinig vermogen nodig dat zelfs een instapreceiver wel speakers van 4 Ohm aan kan sturen. Het wordt pas lastig als je op zeer luid volume gaat spelen en de speakers een zeer lage gevoeligheid hebben. De MS hebben met 89 dB dat laatste sowieso al niet. En dat zeer luid spelen is veelal eerder de grens van je oren dan van wat de speaker zelf aan kan. Zie ook [FAQ] Audio.

Over Bi-amp en Bi-wire is al veel geschreven op dit forum. Of het zinvol dan wel zinloos is laat ik in het midden voor die discussie weer naar boven komt.
Bedankt voor uw reactie, ik zal kijken of het verschilt :) ben in iedergeval blij dat ik het teminste kan uitproberen zonder grote risico's te lopen _/-\o_