Aandachtspunten tweedehands Kia Picanto?

Pagina: 1
Acties:

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:13

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Zelf ben ik in kilometers al een stuk of 7 keer de wereld rond geweest, in auto's van alle soorten en maten, maar mijn vriendin heeft pas net haar rijbewijs. Ivm een nieuwe baan zal zij ook een auto nodig gaan hebben. We zijn daarom op zoek naar een auto voor erbij. (ter info, zelf rij ik een Mazda 2 uit 2008)

We geven allebei niet veel om auto's; de eisen zijn dan ook heel simpel:
- lage vaste lasten (dus klein en licht, en lage cataloguswaarde)
- zuinig (dus klein en licht)
- goedkoop (klein en licht :P)
- functioneel
- Maar vooral: betrouwbaar.
- veilig. Denk hierbij vooral aan ABS, zulk soort autootjes hebben nou eenmaal niet veel gewicht op de wielen.
- Aanschafprijs tot 4000 euro (harde max, eigenlijk dus zelfs al iets lager ivm afleverkosten)
- Liever 5-deurs dan 3-deurs.

Dingen die niet zo spannend zijn zijn optische/luxe zaken zoals lichtmetalen velgen (liever niet zelfs), mistlampen, elektrische deurvergrendelingen, airco. Liefst handgeschakeld.
In verband met reparaties en (aankomend) onderhoud, zoek ik naar auto's tot een jaar of 8-9, vanaf bouwjaar 2006 dus.

Ik kwam daarbij op auto's uit als de Hyundai Atos, Suzuki Alto, Kia Picanto, dat soort werk. Met name de Kia is interessant: die heeft 7 jaar garantie. Na die 7 jaar worden ze toch langzaamaan weer ingeruild, maar ze hebben nooit iets geleden. Ik heb er al een paar gevonden tussen 3-4k.

Ik weet dat deze een distributieriem heeft en geen ketting, deze moet iedere 6 jaar / 90.000 km worden vervangen. Maar zijn er verder nog aandachtspunten bekend voor de Kia Picanto? Kwaaltjes, roestvorming, zoiets?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-11 19:16

Nemesizz

Untouchable

Maar zijn er verder nog aandachtspunten bekend voor de Kia Picanto?
Was een tijdje terug (als ik even terug zoek, is dat tussen 2011 en 2013 alweer...) een hele 'rel' over het verbruik van de Kia Picanto. Tuurlijk, fabrikanten zijn altijd extreem optimistisch over het verbruik, maar de Picanto had over het algemeen een heel negatief verbruik tov andere kleine auto's.

Probleem is een beetje het terug vinden van exacte getallen (dat vind je dan niet zo makkelijk terug, meeste meldingen zijn een beetje onder de categorie "hij doet het niet" wat doet ie niet? "ja niks" , oftewel, aangeven dat er iets niet klopt, maar voor de rest niks geen info geven) :P .

Maar zag dingen van een verbruik van (met moeite) 1:15, wat ik persoonlijk ook erg veel vind voor een auto met een 1.0 motortje terwijl vergelijkbare 1.0 auto's vaak rond de 1:18 tot 1:20 komen zonder al te veel moeite.

Zoals ik al aangaf, de informatie die mensen geven is vaak gebrekkig, maar misschien is het iets om rekening mee te houden (al kun je bij een testrit moeilijk de tank leegrijden om te kijken wat het verbruik nou echt is ;) ).

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Kijk, dat nieuws had ik dus al gemist. Toen interesseerd ik me ook nog niet voor die auto. Eens even kijken op spritmonitor hoe het daarmee is. Ik geloof niet direct de fabriekswaarden, maar die zagen er op het eerste gezicht wel beter uit dan de opgegeven waarden van de concurrentie.

Op Spritmonitor* lijkt dat verhaal inderdaad te kloppen: De meesten zitten rond de 1:15-1:16. Dat geldt voor de vergelijkbare auto's overigens ook.

*: Veelal zijn dat natuurlijk mensen die zich bezig houden met brandstofverbruik, en dus ook (on)bewust zuinig proberen te rijden.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:37
Video is van een jaar geleden, maar komen wel de aandachtspunten in terug:

http://youtu.be/CBoTEp0tg8Y

Let trouwens niet op die felroze jas van Wouter :>

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-10 21:54

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Let wel, volgens mij geld de 7 jaar garantie alleen als ie dealer is onderhouden....maw een 2e handsje moet dus wel aantoonbare dealer service historie hebben.

T60P Widescreen

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:48
En daarnaast garantie op wat? Slijtage valt er niet onder.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-11 20:36
http://www.anwb.nl/auto/t...007-12-03/2011-04-01/1430

Volgens de ANWB een hele goede 2e hands koop, betrouwbaar en rijdt goed en vergeleken met andere wagens uit dezelfde klasse kwalitatief gebouwd. Uiteraard zullen alle auto's zo de aandachtspunten hebben, van de Picanto blijkbaar vooral de brandstofpomp maar verder weinig. De ANWB geeft denk ik niet voor niets aan dat het een auto is die meer aandacht verdient dan dat het krijgt op de markt.

Alleen het verbruik blijkt het enige echte minpunt te zijn, maar zelfs dat valt volgens de ANWB nog best wel mee...

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Kijk anders eens naar de drieling Toyota Aygo/Citroen C1/Peugeot 107. Deze is zuinig, heeft distributieketting en rijdt (naar mijn mening) best goed voor zo'n kleine wagen.
Nadeel wat ik heb ondervonden (en is helaas wel iets wat vaker voorkomt bij dit type): de deurrubbers zijn niet zo best en laten soms een spatje water door. Dat heb ik opgelost door zelf voor zo'n €30 extra rubber te plakken, gelijk als voordeel dat de auto binnen nog stiller is geworden.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Ik kijk _altijd_ naar onderhoudshistorie; niet alleen blindelings of het door de dealer is geweest.
Ik weet ook dat garantie op slijtagedelen niet geldt, maar dat zijn dan ook de reguliere aandachtspunten bij een 2e handsje; niet specifiek voor een bepaald merk. Het geeft echter wél aan dat de fabrikant achter zijn product staat. Ik kijk ook bewust naar auto's die zijn ingeruild met als belangrijkste reden dat de garantie was verlopen. Een variant op "de asbak was vol." :+

@ patrickkoning; ik zal straks thuis het filmpje even bekijken, dank je. :)

Dat de Aygo en co een distributieketting hebben wist ik niet. Naar mijn mening zitten die echter niet zo lekker. Dat heeft er meer mee te maken dat we allebei vrij lang zijn. (Mijn vriendin heeft wel kortere beentjes, dus misschien zit zij er wel lekker in)
Ik heb ook al eens in een picanto gezeten, en daar had ik wel voldoende ruimte in. De achterbank zal vrijwel nooit door volwassenen worden gebruikt, dus beenruimte is daar geen issue.

• MicGlou
DrivinUCrazy schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 13:31:
Ik kijk _altijd_ naar onderhoudshistorie; niet alleen blindelings of het door de dealer is geweest.
Ik weet ook dat garantie op slijtagedelen niet geldt, maar dat zijn dan ook de reguliere aandachtspunten bij een 2e handsje; niet specifiek voor een bepaald merk. Het geeft echter wél aan dat de fabrikant achter zijn product staat. Ik kijk ook bewust naar auto's die zijn ingeruild met als belangrijkste reden dat de garantie was verlopen. Een variant op "de asbak was vol." :+

@ patrickkoning; ik zal straks thuis het filmpje even bekijken, dank je. :)

Dat de Aygo en co een distributieketting hebben wist ik niet. Naar mijn mening zitten die echter niet zo lekker. Dat heeft er meer mee te maken dat we allebei vrij lang zijn. (Mijn vriendin heeft wel kortere beentjes, dus misschien zit zij er wel lekker in)
Ik heb ook al eens in een picanto gezeten, en daar had ik wel voldoende ruimte in. De achterbank zal vrijwel nooit door volwassenen worden gebruikt, dus beenruimte is daar geen issue.
Kleine auto waar je als lang persoon makkelijk in past? Dan zou je eens naar de VW Lupo of de VW Up... of de evenknie van Seat kunnen kijken. Collega van mij is 2.05m en rijdt in een Lupo en hij zit ruimer dan voorheen in zijn oude Peugeot 306. Dat zijn voorin echt heel ruime wagentjes voor het formaat... achterin heb je dan overigens bijna niets meer aan. Helemaal als je zo'n Lupo kunt krijgen met een dieselblokje, die dingen rijden echt goed, zelfs op de snelweg komt het goed vooruit.

• marinusvdmeulen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-11 11:08
Nissan Pixo is een prima auto, heb je net wat meer auto..
deze heeft een moderne 3 cilinder, superr zuinig

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
De VW Lupo had ik nog niet naar gekeken inderdaad. :)

De Nissan Pixo is simpelweg te duur omdat deze nog te jong is. De Micra heeft voor die prijs dan weer vrij hoge kilometerstanden.

Diesel kijk ik bewust niet naar; daarmee nemen de vaste lasten (vanwege meer belasting en verzekering) te veel toe. Ik probeer ook vooral in de klasse tot 950 kg te blijven. De gewichtsklasse daarboven (zoals de Lupo) is op zich nog geen ramp, maar ik vind het gewoon zonde van het geld om meer geld te moeten betalen puur om een auto te mogen hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door DrivinUCrazy op 26-02-2015 15:28 ]

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:56

Soggy

vroemmmm

Als ik het me goed herinner had de Picanto nog een nare eigenschap: bij het openen van de portieren werd het regenwater niet netjes via de goot afgevoerd, maar liep dat van het dak recht naar beneden en dus op de voorstoelen. Let op verkleuring en schimmelvorming.
In de nieuwere generatie zou dit opgelost zijn.

If it works, tweak it

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Dat is nou een goede tip. Ik heb er een gevonden in de buurt die significant goedkoper is dan de rest. Die heeft rondom wat lakschade (parkeerschades), dus ik hoop dat dat de reden is dat die goedkoper is. Als het zoiets ranzigs is, dan lopen we daar vanzelfsprekend van weg.

Ik schrijf de rest niet af hoor, maar daar moet ik eerst uitgebreid voor gaan zitten en vergelijken.

Als ik de verhalen over het (soms bizar) hoge brandstofverbruik lees, lijkt dat trouwens vooral over de nieuwere types te gaan, met een 3 cilinder. De klachten over de oudere types met een 4 cilinder lijken een stuk minder te zijn.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-11 09:56

Pathogen

Shoop Da Whoop

Als betrouwbaar je grootste stokpaardje is zou ik eens een Honda Jazz zoeken. Veel betrouwbaarder wordt een compacte auto niet.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Had ik al naar gekeken, helaas buiten budget. :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-11 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DrivinUCrazy schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:24:
De VW Lupo had ik nog niet naar gekeken inderdaad. :)

De Nissan Pixo is simpelweg te duur omdat deze nog te jong is. De Micra heeft voor die prijs dan weer vrij hoge kilometerstanden.

Diesel kijk ik bewust niet naar; daarmee nemen de vaste lasten (vanwege meer belasting en verzekering) te veel toe. Ik probeer ook vooral in de klasse tot 950 kg te blijven. De gewichtsklasse daarboven (zoals de Lupo) is op zich nog geen ramp, maar ik vind het gewoon zonde van het geld om meer geld te moeten betalen puur om een auto te mogen hebben.
Wat ik nergens in je verhaal teruglees is hoeveel kms ze verwacht te maken. Dat is voor bovenstaande afweging van groot belang. Als ze per dag >100km moet rijden zal wegenbelasting volstrekt verwaarloosbaar zijn tov verbruik en is diesel (of LPG) ondanks die hogere belasting zeker goedkoper. Omgekeerd zal benzine altijd goedkoper zijn als ze niet eens 25km/dag moet rijden. Tussen die extremen in moet je gaan rekenen en hangt het af van individuele auto's/motorblokken en hun prestaties.

Oslik blyat! Oslik!

• MicGlou
dion_b schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 17:58:
[...]

Wat ik nergens in je verhaal teruglees is hoeveel kms ze verwacht te maken. Dat is voor bovenstaande afweging van groot belang. Als ze per dag >100km moet rijden zal wegenbelasting volstrekt verwaarloosbaar zijn tov verbruik en is diesel (of LPG) ondanks die hogere belasting zeker goedkoper. Omgekeerd zal benzine altijd goedkoper zijn als ze niet eens 25km/dag moet rijden. Tussen die extremen in moet je gaan rekenen en hangt het af van individuele auto's/motorblokken en hun prestaties.
Ik moet ook wat duidelijker zijn, zo bedoelde ik het uiteraard ook met de hint naar de diesel... Alhoewel 100km per dag doorgaans een diesel nog niet goedkoper maakt gemiddeld genomen... 100km per dag 5 dagen in de week het hele jaar door is 26.000 per jaar ;) Niet echt extreem...

Die Lupo 1.2 3L diesel heeft zichzelf nog veel sneller terugverdiend dan welk andere diesel... je hoeft nog niet eens je best te doen om daar 1:25~30 mee te halen... dan komt zelfs die 26.000 in zicht. Karretje weegt ook maar net iets meer dan 800kg en ze zitten zo eenvoudig in elkaar dat er bijna niets stuk aan kan gaan.

Honda Jazz is overigens ook een goede tip, oersterke wagens... niet binnen budget? Met een beetje zoeken wel...

http://www.autoweek.nl/oc...azz&min_year=2005&sort=19

Dat is in principe nog een heel prima auto, 160.000km is niets voor zo'n Honda motor, die loopt zonder veel problemen het dubbele. Helemaal als het een bij een goede dealer onderhouden wagen is dan zijn die motoren niet stuk te krijgen... dat doet Honda over het algemeen wel goed.

[ Voor 16% gewijzigd door MicGlou op 26-02-2015 19:21 ]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Het gaat om 10-15k per jaar. Diesel of lpg heb ik dus buiten beschouwing gelaten.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

MicGlou schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 19:12:
[...]
Die Lupo 1.2 3L diesel heeft zichzelf nog veel sneller terugverdiend dan welk andere diesel... je hoeft nog niet eens je best te doen om daar 1:25~30 mee te halen... dan komt zelfs die 26.000 in zicht. Karretje weegt ook maar net iets meer dan 800kg en ze zitten zo eenvoudig in elkaar dat er bijna niets stuk aan kan gaan.
Dat zie je toch echt verkeerd. Ik heb er 12 jaar en 180.000 km meegemaakt (nieuw gekocht in 2000). Onderhoud was juist de reden waarom ik hem weggedaan heb. Het liep echt de spuigaten uit, denk aan > 2.000 euro per jaar.

This footer is intentionally left blank

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:36
[...]

Dat is wel heel roos kleurig, van de 3L zijn de automaat bakjes namelijk erg gevoelig en moeten rond de 200k km gereviseerd worden, tevens zitten er redelijk wat exotische onderdelen aan het 3L blokje die in de papieren kunnen lopen.

Ontopic; Rijd zelf een Renault clio 1.2 van '99 en dat rijd heerlijk, zuinig en goedkoop in de vaste lasten. Is misschien ook een optie om te overwegen.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Ik heb een tijd lang 45k per jaar gemaakt, waarvan dik anderhalf jaar in mijn eigen auto. Dat was met een Corsa, op benzine. Het omslagpunt lag gewoon veel te hoog omdat de verzekering duurder is (hogere cataloguswaarde!), de belasting duurder is, en het onderhoud duurder is. Toen de echt grote kosten er aan kwamen, heb ik de auto ingeruild.

Daarom beginnen we ook niet direct met een auto met 160k op de teller. Tuurlijk, die kan nog een tijdje mee. Maar je zult er wel in moeten blijven investeren. Dan geeft de brandstofpomp de geest, dan is de einddemper rot, dan weer de waterpomp. Allemaal min of meer kleine dingen, maar het telt wel op. Daarom rij ik een auto liever op tot dat soort grote zaken er aan komen, en dan ruil ik hem weer in.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Ik moet ook wat duidelijker zijn, zo bedoelde ik het uiteraard ook met de hint naar de diesel... Alhoewel 100km per dag doorgaans een diesel nog niet goedkoper maakt gemiddeld genomen... 100km per dag 5 dagen in de week het hele jaar door is 26.000 per jaar ;) Niet echt extreem...
Niet echt extreem, maar een kilometrage waar je vrijwel blind bij kan roepen dat 2e hands een diesel goedkoper is ((bijna) nieuw speelt de hogere BPM mogeijk parten).
Eeeh, behalve de versnellingsbak. Notoir achilleshiel van die dingen... bovendien betaal je je blauw in de aanschaf omdat heel zuinigheidsminnend NL die dingen zoekt. En TS zoekt iets handgeschakeld, niet een automaat.

Ik zou dan nog eerder de Lupo of Arosa 1.7SDI aanraden. Niet zo krankzinnig zuinig, wel rustig 1:25 en normale handschakelbak die ook normaal betrouwbaar is.
Honda Jazz is overigens ook een goede tip, oersterke wagens... niet binnen budget? Met een beetje zoeken wel...

http://www.autoweek.nl/oc...azz&min_year=2005&sort=19

Dat is in principe nog een heel prima auto, 160.000km is niets voor zo'n Honda motor, die loopt zonder veel problemen het dubbele. Helemaal als het een bij een goede dealer onderhouden wagen is dan zijn die motoren niet stuk te krijgen... dat doet Honda over het algemeen wel goed.
Honda is idd goede optie voor benzine, al vraag ik me af of ze ruim genoeg zijn gezien opmerking dat een 107/C1/Aygo te klein zou zijn. Wat dat betreft allicht nog de tip om naar een Peugeot 106/Citroen Saxo te kijken - spotgoedkoop, erg licht, niets wat eraan kapot kan, maar toch redelijk ruim voorin als je de stoelen helemaal naar achteren schuift. Ze zijn iets ouder dan streefleeftijd, maar wederom, kan bijna niets kapot en als het toch gebeurt kost het geen drol om te (laten) repareren.

Oslik blyat! Oslik!

• MicGlou
dion_b schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 21:05:
[...]

Niet echt extreem, maar een kilometrage waar je vrijwel blind bij kan roepen dat 2e hands een diesel goedkoper is ((bijna) nieuw speelt de hogere BPM mogeijk parten).

[...]

Honda is idd goede optie voor benzine, al vraag ik me af of ze ruim genoeg zijn gezien opmerking dat een 107/C1/Aygo te klein zou zijn. Wat dat betreft allicht nog de tip om naar een Peugeot 106/Citroen Saxo te kijken - spotgoedkoop, erg licht, niets wat eraan kapot kan, maar toch redelijk ruim voorin als je de stoelen helemaal naar achteren schuift. Ze zijn iets ouder dan streefleeftijd, maar wederom, kan bijna niets kapot en als het toch gebeurt kost het geen drol om te (laten) repareren.
Dat omslag punt ligt toch echt nog wel een stukje hoger, zeker als je kijkt in het lichtere segment auto A/B waar de TS in geïnteresseerd is. Ik zelf rij minstens 150km per dag 5 dagen in de week en heb bewust gekozen voor benzine omdat het goedkoper is in het C segment. Ik heb een Honda Civic '07 1.4 waarmee ik 1:15 doe en betaal €141,- per kwartaal WB... de auto heeft mij een kleine 2 jaar geleden €8000,- gekost. Toegegeven ik zit al dicht tegen het omslagpunt aan, maar ik kan geen gelijkwaardige diesel rijden voor hetzelfde geld... en ik rij zelfs liever diesel (heb een Astra '02 2.0dti gehad, heerlijke motor) Ik heb dat echt zo vaak uitgerekend maar ik haal het echt niet en toen waren de benzineprijzen ook nog een stukje hoger, dat scheelde mij nog honderden euro's in het jaar.

Mbt de versnellingsbak van de Lupo daarvan was ik niet op de hoogte, ik heb het rapport op autoweek en ANWB snel doorgelezen en dat was mij niet opgevallen... ik ging verder volledig uit van mijn collega die helemaal gek is met die wagen, het verbruik is bijzonder. Tis toch ook wat dat je met 2.05 waarvan zo ongeveer 1.80 benen :+ dat je in bijna geen enkele normale auto past zonder dat je gelijk een echt grote bak moet aanschaffen... en wel passen in een Lupo!

Overigens is een Jazz is niet dezelfde klasse als een Aygo/C1/107, een Jazz is maatje Corsa, Polo, Fabia... en zelfs nog wel ietsje ruimer omdat het eigenlijk een soort mini mpv is. Het is alleen wel een wagen met zo ongeveer hetzelfde imago qua leeftijdgehalte als een Opel Meriva of een Hyundai Matrix :+

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-11 15:28
Peugeot 107 ik rij makkelijk 1 op 21 !

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Fiat panda 1.2?
Zoiets: http://link.marktplaats.nl/m902589278

Vijfdeurs, niet te duur, niet te zwaar (onder de 850 kilo), redelijk zuinig (1 op 20 op papier, 1 op 16 in de praktijk), bruikbare binnenruimte, fire motortje gaat niet stuk en met een beetje neuzen vind je een knappe.

[ Voor 24% gewijzigd door teacher op 27-02-2015 00:40 ]

Wise enough to play the fool

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-11 18:53

Tomatoman

Fulltime prutser

DrivinUCrazy schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 20:05:
Het gaat om 10-15k per jaar. Diesel of lpg heb ik dus buiten beschouwing gelaten.
Bij zo weinig kilometers is het brandstofverbruik weinig relevant. Of die auto nou 1 op 15 of 1 op 18 rijdt, het verschil in benzinekosten is in de orde van € 200 per jaar. Een auto die 1 op 15 rijdt en een auto die 1 op 18 rijdt maar 400 euro meer kost, zijn over een periode van 2 jaar ongeveer even duur.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DrivinUCrazy schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 20:19:
Ik heb een tijd lang 45k per jaar gemaakt, waarvan dik anderhalf jaar in mijn eigen auto. Dat was met een Corsa, op benzine. Het omslagpunt lag gewoon veel te hoog omdat de verzekering duurder is (hogere cataloguswaarde!), de belasting duurder is, en het onderhoud duurder is. Toen de echt grote kosten er aan kwamen, heb ik de auto ingeruild.
Verzekering is alleen duurder bij all-risk, cataloguswaarde doet er niet toe bij eenvoudige WA. Belasting is zeker duurder, maar zou met 45k km echt niet een issue moeten zijn, en dat onderhoud duurder zou zijn lijkt me erg discutabel. Allicht met al die nieuwe turbo-common-rail-prutdingen, maar een ouderwetse diesel is juist een stuk eenvoudiger qua techniek dan een benzineauto dus is onderhoud juist goedkoper.

Dan nog, met 15k km is duidelijk dat diesel niet een optie is en zelfs bij LPG zal het best-case zodanig weinig goedkoper zijn dat het de extra kosten niet loont.
Daarom beginnen we ook niet direct met een auto met 160k op de teller. Tuurlijk, die kan nog een tijdje mee. Maar je zult er wel in moeten blijven investeren. Dan geeft de brandstofpomp de geest, dan is de einddemper rot, dan weer de waterpomp. Allemaal min of meer kleine dingen, maar het telt wel op. Daarom rij ik een auto liever op tot dat soort grote zaken er aan komen, en dan ruil ik hem weer in.
Meh, je kunt ook gewoon die kosten incalculeren. Met een auto van EUR 1500 ofzo kan letterlijk alles stuk gaan, dan koop je gewoon nog eentje. Nog altijd stukken goedkoper dan een veel nieuwere waar je bovendien flink op moet afschrijven. Omgekeerd is lage km-stand geen enkele garantie voor goed onderhoud en/of weinig problemen. Als een auto alleen voor boodschappenritjes gebruikt is, is het blok er ws slechter aan toe dan een vergelijkbare die wel steeds warm kon worden.

Als kosten trouwens dermate relevant zijn en afstanden zo kort: wel eens een brommer/scooter overwogen?

Oslik blyat! Oslik!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 02:06:
[...]

Verzekering is alleen duurder bij all-risk, cataloguswaarde doet er niet toe bij eenvoudige WA. Belasting is zeker duurder, maar zou met 45k km echt niet een issue moeten zijn, en dat onderhoud duurder zou zijn lijkt me erg discutabel. Allicht met al die nieuwe turbo-common-rail-prutdingen, maar een ouderwetse diesel is juist een stuk eenvoudiger qua techniek dan een benzineauto dus is onderhoud juist goedkoper.
offtopic:
Ik zat toen in de luxe positie dat ik mijn auto met die van mijn pa kon vergelijken. Bij mij was het de Corsa-C, bij hem de Combo-C. Uiteraard is dat geen 100% eerlijke vergelijking, maar het is technisch dezelfde auto, alleen had die Combo natuurlijk een laadruimte. Zelfs als we simpelweg met gesloten beurs van auto zouden ruilen, zou het omslagpunt rond de 45k liggen. En ik ben iemand die alles meetelt, tot en met de ruitenwisservloeistof aan toe.

Mbt het kopen van een goedkopere auto waar letterlijk alles aan stuk mag, komt het stukje betrouwbaarheid in het gedrang. Ze werkt op beroerde tijden (horeca), dus als ze midden in de nacht ergens zou stranden is dat niet echt fijn.
Ik zei ook al dat ik altijd de onderhoudshistorie bekijk. Zo zag ik laatst een auto met >100k op de teller, maar de distributieriem is recent aantoonbaar vervangen, kleppen zijn gesteld, enzovoort. Dat durf ik dan wel gerust aan.

De brommer overwegen we niet. Ten eerste ook vanwege de werktijden. Daarnaast worden er ook wel eens langere stukken gereden (ouders op 70km afstand, vriendinnen op 100km afstand), en de meest efficiente route naar het werk is nu eenmaal via de snelweg.

De Panda's hield ik ook al in de gaten inderdaad, ik kijk niet alleen naar aziatische auto's. :P Ook deze hebben al snel weer km-standen rond de 160k. Ik heb wel een interessante gevonden, en ook nog eens bij een garage waar ik positieve ervaring mee heb, dus die is zeker nog niet afgeschreven.

@ Teacher, briljante tip, en het is nog redelijk in de buurt ook nog. Ik had wel al op autotrack gezocht, maar nog niet op Marktplaats. Goede kanshebber! _/-\o_

• pretpik
  • Laatst online: 11:37
teacher schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 00:31:
Fiat panda 1.2?
Zoiets: http://link.marktplaats.nl/m902589278

Vijfdeurs, niet te duur, niet te zwaar (onder de 850 kilo), redelijk zuinig (1 op 20 op papier, 1 op 16 in de praktijk), bruikbare binnenruimte, fire motortje gaat niet stuk en met een beetje neuzen vind je een knappe.
Let er wel op dat dit waarschijnlijk een import is (nieuwer kenteken dan bouwjaar). Nu wil ik niet zeggen dat alle importauto's bij voorbaat slecht zijn, maar ik heb er zelf een negatieve ervaring mee gehad. Vervalst onderhoudsboekje, teller waarschijnlijk teruggedraaid, achterstallig onderhoud etc.

Waar je ook eens naar zou kunnen kijken is een Mazda 2: http://link.marktplaats.nl/m895654129
Geen aandachtspunten van bekend zelfs!

• -tom-562
  • Laatst online: 12:24

-tom-562

Oliesjeik

Ik vind dat nogal wat aannames.
Ik (of althans, m'n pa) heb prima ervaring met import auto's. Goedkoper als een vergelijkbare Nederlandse versie, en volledig afgestempelde onderhoudsboekjes. Ging in dit geval om 2x een Mercedes. Over het algemeen zijn Duitse auto's beter onderhouden als Nederlandse auto's

Vaak bu'j te bang!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Mijn huidige auto (mazda 2) is een importauto. Afkomstig uit Luxemburg. Niets mis mee. :) Mijn lokale garagehouder haalt vaak pareltjes uit het buitenland. Toevallig zijn we net een Atos misgelopen die hij ergens uit had gehaald.

Volgens ovi.rdw.nl is die panda vanmorgen trouwens opnieuw op naam gezet. Die las zeker hier mee? :P
En de gevonden Kia Picanto is ook weg. Toeval? :P

[ Voor 7% gewijzigd door DrivinUCrazy op 27-02-2015 14:39 ]

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Nou ff mijn mening hier neer pletteren.

Koop een Toyota yaris 1,3 en rij zoals ik jarenlang 10/15k pj zonder reparaties.
Beurtjes keuring enzovoort bij de dealer niet duur, tov universeel garages.
Ook nog Toyota care gratis.
Starlet 6 jaar gereden 4 banden en preventief radiateur(130 euro) that's it.
Yaris is dezelfde saaie auto er gaat bij mij niets aan stuk.
Bj 2002 1.3 Sol uitvoering gekocht 3 jaar geleden met 72000 km op de klok voor 2750 euro bij een Toyota dealer.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Ik wil even inhaken op het verbruik.

Mijn vriendin heeft vorig jaar een Kia Picanto uit 2012 gekocht met 65k op de teller. Nu heb ik in de tijd dat de auto stil stond deze gebruikt voor mijn werk en studie.
Heb er inmiddels ruim 20k mee gereden, meer dan zij. Daarnaast rijd ik regelmatig in een C1 op werk (lange zakelijke km's, 200km enkele reis).

Auto's zijn echt net zo zuinig als je er mee rijdt. Gemiddeld met gemak 1:18,5-19 en als ik mijn best doe 1:20 en meer, maar als je er >120km/u mee gaat rijden, dan moet die motor te hard werken en dan zak je naar gemiddeld 1:16.

C1 vind ik echt een blik op wielen in vergelijking met de picanto. Maar de Picanto is op zijn beurt ook weer geen echte auto in vergelijking met een klasse hoger.

Vergeet niet dat een auto kopen op betrouwbaarheid lastig is, net een lot uit de loterij. Ik ken genoeg mensen met gloednieuwe auto's met alleen maar problemen en mensen die 15e eigenaar worden van een benzine-bak met 200k op de teller en nooit gezeur hebben.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Goed, de Kia picanto's die we op het oog hadden, zijn voor onze neus weggekaapt. De Fiat panda die teacher had gevonden, is voor onze neus weggekaapt. Nu hebben we een Corsa C 1.2 (eerste versie) op het oog, stomtoevallig bij mijn lokale garagehouder. Morgenmiddag een proefritje, en als dat bevalt zit de queeste er hopelijk op. :+
Deze heeft geen ABS, maar dat heb ik in het verleden ook nooit gemist. Er ligt genoeg gewicht op de voorwielen om het ontbreken van ABS te compenseren.

Nu maar duimen dat niet ook deze auto voor onze neus wordt weggekaapt. :+ Er waren al meer gegadigden. :o

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
De proefrit met de Corsa C is goed bevallen, technische staat lijkt in orde voor zover ik dat kan beoordelen, en de garagehouder vroeg er een nette prijs voor.

Het is dus nu een Corsa C geworden uit 2000, 62.000 op de teller.

Verkocht! :)

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

DrivinUCrazy schreef op donderdag 5 maart 2015 @ 08:45:
De proefrit met de Corsa C is goed bevallen, technische staat lijkt in orde voor zover ik dat kan beoordelen, en de garagehouder vroeg er een nette prijs voor.

Het is dus nu een Corsa C geworden uit 2000, 62.000 op de teller.

Verkocht! :)
Hoe is het nu 3 jaar later? Is die Opel Corso C een beetje betrouwbare auto gebleken? Of zou de kia de betere keuse geweest zijn?

@DrivinUCrazy

| live and give like no one else |

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Inmiddels staat de teller op 145.000 km. Meer kilometers per jaar gereden dan vooraf verwacht, met name door een andere baan.

De overbrenging tussen de pook en de versnellingsbak leek inderdaad wat speling te hebben gekregen; bekend Corsa-C puntje. Ik bereidde me voor op een reparatie van 150 euro (is te overzien), maar de monteur keek er naar, heeft er iets aan afgesteld, en ze kon weer gaan. Meer details weet ik niet, want ik was er niet bij.
Afgelopen zomer is het tandwieltje naar de ruitenwissers kapot gegaan. Was ook een kleine reparatie, en zie ik als een euvel dat met iedere oudere auto had kunnen gebeuren.

Vorig jaar hoorde ik een raar geluid bij het blok vandaan komen. Ook slipte de multi-riem wat. Ik vermoedde een lager van een poelie. Dat vermoeden werd bevestigd door de monteur. Dat heb ik dus laten vervangen, en omdat het dan tóch al los is ook preventief de waterpomp mee laten nemen. Die reparatie was daardoor wat duurder dan strikt noodzakelijk, maar soit.

Al met al: motorisch helemaal niets mis mee. Koelvloeistof verbruik is nihil zoals het hoort. Wel een beetje olieverbruik, maar dat mag nog geen naam hebben. :)

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:16:
...Al met al: motorisch helemaal niets mis mee. Koelvloeistof verbruik is nihil zoals het hoort. Wel een beetje olieverbruik, maar dat mag nog geen naam hebben. :)
En het brandstofverbruik: Verbruik KIA picanto?

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Eerlijk: geen idee. Ik houd over die auto geen statistieken bij. Maar als ik zie hoe ver ze komt op een tank, schat ik rond de 1:16-1:17. En ze heeft een vrij zware voet. :+
Denk er hierbij ook aan dat er een groot deel snelweg bij zit, wat het verbruik niet echt ten goede komt. Op mijn woon-werk traject zou ik er vast zuiniger mee rijden, met alleen N-wegen. :)

Je hebt wel in de gaten dat we een Corsa C uit 2000 hebben en nooit een picanto hebben gehad?

[ Voor 11% gewijzigd door DrivinUCrazy op 03-12-2018 23:09 ]

Pagina: 1