• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05:31
Beste Tweakert,

N.a.v. een ouder topic te vinden hier (GPU driver laat pc crashen (R9 270 serie))
Lijkt het mij een goed idee om even een fris onderwerp aan te snijden wat los staat van videokaarten etc.

Het probleem.

Heb een nieuwe PC samengesteld volgens de bestbuyguide van november 2014.
1) Coolermaster N300 kast
2) Crucial Ballistix sport 2x 4GB ram geheugen
3) AMD X4 860K processor
4) Antec Basic VP350watt voeding
5) Radeon R9 270 '14 serie
6) MSI A78M-E45 moederbord
7) 840 EVO 250 gb

PC blijft constant ingame crashen (bij League of Legends en Company of Heroes). Heb de volgende onderdelen al verwisseld en/of getest.

Bij eventID kom ik uit op eventID nummer 41. Dit is een kritische fout in Windows. Result = crash. Verder niks speciaals. Daaruit kan ik concluderen dat het niet iets softwarematigs is (zie ook nieuwe Windows installatie)

1) De videokaart. Deze is terug geweest naar de winkel; hier is hij getest en er was niks aan de hand. Heb daarna de videokaart van mijn huisgenoot in mijn setup geplaatst en voilá; dezelfde problemen...
Gek genoeg crasht mijn PC niet als ik mijn oude videokaart (nvidia GTX9800+) erin stop. Dan kan ik doen en laten wat ik wil.
2) 3x nieuwe Windows erop gezet. Eerst Windows 7, nu Windows 8.1. Probleem niet verholpen
3) Memtest gedraaid om te kijken of mijn crucial's kapot waren. Test afgerond zonder fouten.
4) CPU + FPU test gedaan via Aida64. Na 9 uur was de test nog bezig, heb hem afgezet. Heeft heel stabiel gelopen in de tussentijd.
5) Nieuwe voeding; dacht eerst dat mijn voeding niet voldoende kracht leverde. Had daarom een 500w gehaald. Resultaat; nog steeds bleef mijn pc crashen.

Ik zit momenteel met mijn handen in het haar. Ik heb echt totaal geen idee wat er nu aan de hand zou zijn met mijn pc? Zou het dan alsnog aan het moederbord liggen? Of misschien wel aan mijn cpu? Ik ga van het weekend ook de cpu wisseltruc doen met mijn huisgenoot & wederom testen ingame.

Heeft iemand tips?

[ Voor 5% gewijzigd door darkfujita op 23-02-2015 23:07 ]

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-01 21:39
is je voeding niet het probleem?!

De error code van windows zegt gewoon ook dat dat het probleem zou kunnen zijn.
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.
je videokaart verbruikt op full load 250w volgens
tomshardware.
je processor verbruikt op full load 255w. volgens:
benchmarks-tests.com

Dat is ruim over de 350watt.. (ja.. dit is full load, en dat trek je waarschijnlijk niet volledig.. maar toch... voeding levert waarschijnlijk ook niet 100% de 350 watt.. wat is de reden van je 350 watt?)

En testen ingame, probeer eerst is de cpu te stress testen, daarna de videokaart. en kijk of er dan problemen ontstaan. dan kan je makkelijker een van de 2 uitsluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door demonic op 24-02-2015 00:41 ]

• darkfujita
De voeding;
Dit is wat Tweakers heeft aanbevolen en ja, dat trekt bij mij ook twijfel! Maar het maakt niks uit, want heb 500w voeding erin gehad en dat maakte 0 verschil. Tevens heeft mijn huisgenoot precies dezelfde setup & een voeding van 430w. Dit zou dus niet het probleem moeten zijn.

De videokaart hoef ik ook niet meer te testen, want met de videokaart van mijn huisgenoot heb ik dezelfde problemen, terwijl hij nergens last van heeft.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
demonic schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 00:40:
is je voeding niet het probleem?!

De error code van windows zegt gewoon ook dat dat het probleem zou kunnen zijn.

[...]

je videokaart verbruikt op full load 250w volgens
tomshardware.
je processor verbruikt op full load 255w. volgens:
benchmarks-tests.com

Dat is ruim over de 350watt.. (ja.. dit is full load, en dat trek je waarschijnlijk niet volledig.. maar toch... voeding levert waarschijnlijk ook niet 100% de 350 watt.. wat is de reden van je 350 watt?)
De waarden die je hier noemt zijn voor een volledig systeem. Een X4 860K trekt geen 225 watt.

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-02 06:21
mobo defect?

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
een VP350 is zeker geen slechte voeding, maar voor een R9 270 lijkt mij dat toch wat aan de lichte kant

ik zou voorstellen om de boel wat te onderklokken en dan te kijken of de pc nog steeds vastloopt
theoretisch kan het wel allemaal, maar een 860K heeft toch een TDP van 95W en een R9 270 150W
full load zal dus rond de 250W zitten, maar er kunnen altijd pieken optreden en misschien dat de psu het dan net niet aankan en in veiligheid gaat (misschien een maandagmorgen model)

het ontwerp en rendement van de VP450 zou trouwens veel beter zijn dan de VP350 (intern zijn ze totaal verschillend), misschien kan je nog ruilen?

[ Voor 13% gewijzigd door catfish op 24-02-2015 09:37 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

heb je alle kabels goed aangesloten? als je iets draait als 3Dmark/furmark, crasht ie dan ook? heb je bijvoorbeeld de 6-pins op de GPU aangesloten? (ja 't klinkt basaal, maar je weet 't nooit!)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

System load van een 860K onder load is 113W.
http://www.xbitlabs.com/a...d-a10-7850k_13.html#sect0

In de praktijk komt dit dus neer op ~100W exclusief, maar voor "to-be-safe" redenen houden we 113 aan.

Naar de power consumption...

http://www.techpowerup.co...0_Direct_Cu_II_OC/24.html

138W als absolute max.

Tellen we allebei op komen we nipt op over de 250W en dat is nog redelijke safe.

Een kwalitatief goede 300W voeding was meer dan genoeg geweest.

Als het aan de voeding ligt komt het omdat het defectief is, niet omdat het ontoereikend is in wat het kan leveren.

Aangezien het crasht bij LoL waar deze pc overkill voor is lijkt dit niet op een voeding probleem qua overbelasting ( ervanuitgaande dat TS netjes de fps capt ).

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 24-02-2015 11:07 ]

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10-2025
Welke 500w heb je geprobeerd? Het belangrijkste is het vermogen op 12v

De 350w Antec heeft 2 x 12v , rond de 160w per rail.
Gpu + atx zou daar wel over heen kunnen gaan, 2e rail is voor de CPU en zou voldoende moeten zijn.

Je huisgenoot heeft met 430w zeker 40w extra (op 12v) en dus genoeg reserve. Misschien mag je hem even lenen.

• darkfujita
Het ligt écht niet aan de voeding.

Heb de Corsiar 500W getest (aub geen discussie welke nu van betere kwaliteit is) en het probleem was het zelfde. Mijn huisgenoot heeft de Corsair 430W.

Ik ga van het weekend de CPU van mijn huisgenoot in mijn systeem gooien en dan opnieuw LoL spel opstarten, kijken of er dan nog steeds problemen zijn. Zo ja, dan weet ik dat het ook niet aan de CPU ligt en dan moet het probleem echt ontstaan vanuit het moederbord.

• darkfujita
Net kreeg ik deze fout. Het is dus toch een driver fout?

http://i.imgur.com/IztYAyf.png

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02 07:57
Heb je in de bios al eens alle energie besparende functies uitgezet? Ook dynamisch klksnelheden en voltages?

• darkfujita
Lumics schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:01:
Heb je in de bios al eens alle energie besparende functies uitgezet? Ook dynamisch klksnelheden en voltages?
Ik stuur je even een PM

---- update -----

Heb zojuist 1 van de 2 RAM uit mijn pc gehaald en opnieuw getest. Bij de eerste poging crashte hij opnieuw.

Nu ze omgewisseld & 30 minuten kunnen gamen zonder enige problemen.

Heb de "slechte" reep aan mijn huisgenoot gegeven. Hij probeert deze zo in zijn computer en gaat testen.

[ Voor 38% gewijzigd door darkfujita op 24-02-2015 22:15 ]

• eazyq
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-08-2025

eazyq

we blijven strijden

darkfujita schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:11:
[...]

Ik stuur je even een PM

---- update -----

Heb zojuist 1 van de 2 RAM uit mijn pc gehaald en opnieuw getest. Bij de eerste poging crashte hij opnieuw.

Nu ze omgewisseld & 30 minuten kunnen gamen zonder enige problemen.

Heb de "slechte" reep aan mijn huisgenoot gegeven. Hij probeert deze zo in zijn computer en gaat testen.
Had je de memtest met beide modules erin gedaan?
Ik doe hem zelf altijd per module om zeker te zijn. Ik had ook een crash probleem wat enorm random leek, toen memtest gedaan, per module, en kwam er achter dat 1 module niet goed meer was. Module vervangen en sinds die tijd draait het geheel als een zonnetje.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81040618#81040618

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-01 21:28
Ik heb een keer hetzelfde gehad. alles getest en/of vervangen en bleek het uiteindelijk te komen doordat mijn harde schijf in slaaptoestand ging tijdens het spelen van games. Uiteindelijk slaapmanagement aangepast en toen was het opgelost.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

• darkfujita
Heb momenteel mijn ram geheugen verwisseld met mijn huisgenoot (we hebben exact dezelfde) en problemen gebeuren nog steeds.

Het ligt dus niet aan de:
- voeding
- gpu
- Ram
- Windows

Het probleem ontstaat denk ik vanuit het moederbord. Van het weekend zal ik het moederbord van mijn huisgenoot proberen en kijken of de problemen dan zijn opgelost.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat de PSU niet het probleem kan zijn! Ik heb het vermoeden dat de GPU net iets teveel stroom trekt voor de PSU tijdens games.

• wossly
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-01 13:59
Ik heb ooit een soortgelijk probleem gehad, heb toen gpu, cpu, ram en moederbord RMA gestuurd (niet tegelijk) en vervangende componenten gekregen.

Achteraf bleek dat het aan de randapparatuur lag. (PCI-E wifi kaartje)

Omdat ik nog niet heb gelezen of je al hebt geprobeerd om buiten de kast met de minimale componenten te testen, is dat misschien een optie die je kan proberen.

Succes

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-01 23:47
Bios al geflashed?, de laatste bios versies hebben fixes die oa met memory en vga te maken hebben.
http://www.msi.com/support/mb/A78M-E45.html#down-bios

• darkfujita
Allright heb het probleem nu zelfs al wanneer ik gewoon op de computer ben het browsen (ligt dus niet aan mijn voeding) en voor de 100ste x mijn huisgenoot heeft precies dezelfde setup en heeft een voeding van 430 corsair (TERWIJL IK DE 500W van Corsair heb getest).

Het scherm gaat even zwart en ik krijg de melding:
"Display driver amdkmdap stopped responding and has successfully recovered" AMDKMDAP fout.
Heb deze melding al eerder gekregen ,waardoor ik het gevoel had dat het echt aan de drivers lag. Hier ligt het probleem dus ook niet.
Phenos2 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:41:
Bios al geflashed?, de laatste bios versies hebben fixes die oa met memory en vga te maken hebben.
http://www.msi.com/support/mb/A78M-E45.html#down-bios
Ik ga hem nu updaten, kijken of het werkt! Thnx

[ Voor 22% gewijzigd door darkfujita op 27-02-2015 21:01 ]

• darkfujita
Probleem opgelost.

Het lag aan mijn CPU.

Heb mijn cpu in de pc van mijn huisgenoot gedaan & hij crashte gelijk.
Heb de cpu van mijn huisgenoot in mijn pc gedaan & hij liep als een zonnetje.

Hopelijk gaat de winkel (Azerty) geen problemen ervan maken. In iedergeval thans voor het meedenken allemaal.
Pagina: 1