GPU driver laat pc crashen (R9 270 serie)

Pagina: 1
Acties:

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-01 15:17
Hoi,

Sinds twee weken nieuwe pc samengesteld; componenten los gekocht volgens de bestbuyguide.

Setup:

1) Coolermaster N300 kast
2) Crucial Ballistix sport 2x 4GB ram geheugen
3) AMD X4 860K processor
4) Antec Basic VP350watt voeding
5) Radeon R9 270 '14 serie
6) MSI A78M-E45 moederbord
7) 840 EVO 250 gb

Windows 7 Ultimate 64bit

Vorige week crashte mijn pc de hele tijd, soms sprong het scherm naar zwart beeld en kreeg ik de melding: AMD display driver has just crashed. Ik alle drivers geupdate volgens website en deze waren in orde.

Hij bleef maar crashen, dus heb opnieuw windows 7 erop gegooid, om eventuele fouten bij de windows update te herstellen door een nieuwe installatie.

Ik ben nu wederom in game (League of Legends) en mijn pc crasht potverdorie weer.... Screen freeze en zo een 'crash-geluid' over de boxen.

Waar de hell ligt dit aan? Hoe kom ik hierachter? Kan het zijn dat ik te weinig voeding heb?

Hoor graag van je jullie

gr. boze gamert :(

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Misschien handig te vermelden welke driver je gebruikt?

Even temperaturen melden, en als ik eerlijk ben zal het mogelijk aan je voeding kunnen liggen. Dat is niet zo'n beste.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• darkfujita
De nieuwste drivers gewoon direct van de AMD/MSI site.

Temperaturen zijn met de bechmark test niet boven de 60 graden gekomen.

Wat betreft de voeding; zou wel beetje raar zijn... terwijl tweakers dit adviseert

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
mijn gok ligt bij de videokaart... heeft het moederbord ook onboard video? ff videokaart eruit en dan weer. testen;)

• darkfujita
Nee heeft geen onboard video.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:09
ik hoor niemand over de voeding,is deze niet wat mager voor deze pc,
Antec was altijd ok,maar ik vind 350 watt wel erg weinig voor dit systeem..

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:01
Ik zit ook aan de voeding te denken.
Je GPU vraagt op vol vermogen 242W en je CPU op vol 95W
Dan de rest er nog bij op tellen en je zit toch echt aan je max.

Nu is deze voeding getest tot een overload van 475W maar of hij het lekker vind om continu max vermogen te leveren.

Krijg je de crash alleen in games ?
Draai eens een gpu & cpu stress samen om je systeem een vol te belasten.

• freaky35
als de gpu al 242 watt vraagt en de cpu 95 watt, dan zit ie eigenlijk al op de max als ik deze review mag geloven. De huidige systemen vragen nogal wat van de 12v lijn

http://www.hardwaresecret...ower-Supply-Review/1500/5

Ik zou zeker een andere voeding voor je systeem aanschaffen.
let op,neem er wel 1 van een goed merk/type.
En geen el cheapo dingetje :).

Deze is b.v goed :) :

pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

[ Voor 38% gewijzigd door freaky35 op 07-02-2015 15:32 ]

• darkfujita
Ik ga zo een nieuw voeding halen. Snap werkelijk niet dat in de BBG deze voeding werd aangeboden, ben daar best wel pissed om aangezien ik deze nu niet meer kan terug sturen.

• prutser001

prutser001

darkfujita schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 15:33:
Ik ga zo een nieuw voeding halen. Snap werkelijk niet dat in de BBG deze voeding werd aangeboden, ben daar best wel pissed om aangezien ik deze nu niet meer kan terug sturen.
Waar in de BBG zie je die voeding staan? Alleen bij het absolute basis systeem staat een BeQuiet 300 watt, ik zie nergens die Antec staan.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• darkfujita
Desktop bestbuy november 2014 budgetgame

• prutser001

prutser001

darkfujita schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 15:40:
Desktop bestbuy november 2014 budgetgame
Ok ik keek bij 2015 :)

Best kans dat de voeding gewoon aan z'n einde aan het lopen is, dat deze op zijn 'max' heeft moeten werken en nu 'op' is.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Joh, onder volle load zit je voor het complete systeem op 250W. Ik verdenk die voeding dan ook echt niet... Er wordt nog wel een beetje nagedacht in de BBG's ;).

Wat ik zou doen, verwijder alle drivers nog een keer goed en volledig, installeer de boel opnieuw en kijk of de problemen zich nog steeds voordoen.

[ Voor 23% gewijzigd door br00ky op 07-02-2015 15:48 ]

• freaky35
Is nog veel voor die voeding.
Ik zou sowieso checken of de voltlijnen een beetje stabiel blijven, dat is wel een mooie graadmeter

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:35

D4NG3R

kiwi

:)

SpiriTNL schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 15:16:
Ik zit ook aan de voeding te denken.
Je GPU vraagt op vol vermogen 242W en je CPU op vol 95W
Waar haal je deze wijsheid vandaan, de R9 270 heeft een TDP van 150W. Iets waar je onder normale omstandigheden nooit aan komt, exact het zelfde geld voor het TDP van de processor die 95W kom je onder normale omstandigheden ook niet aan.
Wat is nog veel? De belasting? Nee.

Neemt niet weg dat het alsnog wel de voeding kan zijn, maar wat betreft specificaties en kwaliteit voldoet deze ruimschoots. Uitsluiten kan nooit kwaad, maar steek eerst de GPU in een ander systeem voordat je een andere voeding in dit systeem steekt. Dat 2e kost een stuk meer tijd. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 07-02-2015 15:58 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:01
[quote]D4NG3R schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 15:54:
[...]

Waar haal je deze wijsheid vandaan, de R9 270 heeft een TDP van 150W. Iets waar je onder normale omstandigheden nooit aan komt, exact het zelfde geld voor het TDP van de processor die 95W kom je onder normale omstandigheden ook niet aan.

[...]

Correctie van mijn kant. Niet goed gelezen want hardware.info heeft het verbruik van het hele systeem gemeten.
Dat is dus 242 Watt. Link

Dan zit er nog Intel Core i7 3960X in het systeem.

Mijn fout dus, als ik het uitreken komt het dus neer op ongeveer 150Watt, je hebt gelijk.

• darkfujita
Heb net de corsair 500w gehaald. We gaan eens even checken.

Wat betreft de reactie over de drivers... fijn dat jullie mee denken, maar dat is net zo een standaard reactie wat iemand aan de helpdesk zou geven met 'zit de kabel er wel goed in'.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Misschien raar, maar is je windows legaal?? Aangezien dat vaak ook een probleem kan veroorzaken

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• darkfujita
Krijg wederom de melding dat AMD Display driver gecrasht is. Ondanks dat ik gister hele pc opnieuw heb geformatteerd en alles opnieuw heb geïnstalleerd (ja, ook de drivers.. heb die zelfs nog eens opnieuw geïnstalleerd)

Bij Event ID krijg ik deze fout:

Code: 4101
Source: Display
Display driver amdkmdap stopped responding and has successfully recovered.

• prutser001

prutser001

Je hebt gewoon : http://www2.ati.com/drive...h-dotnet45-win7-64bit.exe
deze drivers?

En kun je eens een ander spel proberen dan LoL? Want ik kom hier en daar na wat googlen wat posts tegen waar alleen LoL crashed maar andere games gewoon draaien.

• darkfujita
prutser001 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 17:54:
Je hebt gewoon : http://www2.ati.com/drive...h-dotnet45-win7-64bit.exe
deze drivers?

En kun je eens een ander spel proberen dan LoL? Want ik kom hier en daar na wat googlen wat posts tegen waar alleen LoL crashed maar andere games gewoon draaien.
Jup exact die drivers! Heb alles gewoon geïnstalleerd!

Helaas bij een ander spel is het zojuist ook gebeurd en ik was zelfs niet eens aan het spelen.
Had Company of Heroes opgestart en was even gaan eten. Ik kom boven en wil game starten, was de pc weer gecrashed.

Als ik dan Event ID check:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/g3Xrv3po.png

systeem overzicht volgens dxdiag:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/LMI8xCGJ.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/gaRdwI1z.png

--- EDIT ---

Oke mensen, heb het probleem gevonden. Heb zojuist een stresstest gedraaid met AIDA64 en zodra ik GPU test aanvink, begint mijn pc heel erg vaag te doen en te trippen. Bij de eerste keer testen crashte hij ook gelijk.

Heb deze videokaart besteld bij afuture.nl

[ Voor 21% gewijzigd door darkfujita op 07-02-2015 19:12 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik zie dat je de V&A aangeboden: Antec VP350P 1x gebruikt te koop hebt staan en nu een veel mindere Corsair CX500 Bronze hebt? Je doet er erg verstandig aan de Corsair terug te zenden, dat kan namelijk binnen 14 dagen, dan kost het je niks en heb je een veel betere voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• darkfujita
Voeding verhoging van 350 naar 500w heeft niet geholpen.
Videokaart is getest door de winkel en die hebben geen fouten gedetecteerd; de kaart is dus niet kapot.
Ik vraag me serieus af waar het dan wel aan zou kunnen liggen...

• richardve1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-10-2021
Ik heb het bovenstaande gelezen en denk dat je het volgende is kan proberen:
- Verwijder de AMD/ATI drivers.
- Herstart het systeem.
- Installeer i.p.v. de nieuwste versie van de AMD/ATI drivers versie 14.9.

Ik hoop dat ik je hier mee kan helpen.

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat gaat niet helpen Richard...

Ik denk nog steeds dat de videokaart het probleem is. Veel winkels testen ook gewoon slecht, zetten de kaart in een willekeurig systeem, testen hooguit een paar minuten met een benchmark en dat is het dan. Terwijl sommige problemen alleen te voorschijn komen met specifieke games of pas na een langere tijd.

Kun je niet een andere videokaart in jouw systeem testen?

[ Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 20-02-2015 10:25 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-01 18:49
Klinkt mij idd ook als een probleem met de videokaart in de oren.
Heb zelf meerdere r9 radeon-kaarten gehad met soortgelijke problemen (display driver die crasht/opnieuw start), waarbij de kaart idd gewoon gaar was. In sommige gevallen was het probleem op te lossen door de kaart licht onder te klokken, maar goed, daar zit je in dit geval natuurlijk ook niet op te wachten :P

• richardve1
Hoezo zal het niet aan de driver kunnen liggen? (The Mask) Waar wordt dit op gebaseerd?

In het verleden (8800 GTX) had ik soort gelijke problemen het ging hier dan wel om een nvidia kaart maar goed. Heb toen van alles gedaan moederbord processor geheugen voeding enz enz.

En wat bleek uiteindelijk het probleem, de driver! Ga dus niet van te voren zeggen dat het niet kan want kijk onder andere maar in het forum daar zie je ook problemen met een r9 kaart die bevriest en zwart scherm geef oplossing oude driver.

Toegevoegd: Zie maar: R9 290 zwarte schermen, driver stopped responding.
Uiteindelijke oplossing driver! Dus ga a.u.b. niet gelijk zitten van kan niet kom dan ook met goede argumenten waarom het niet kan.

[ Voor 16% gewijzigd door richardve1 op 20-02-2015 11:02 . Reden: Extra info. ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Hij heeft al een herinstallatie van Windows gedaan, dus een driver opnieuw installeren heeft dan weinig nut.

AMD Nieuwsdiscussie

• richardve1
Ja maar hij heeft elke keer de nieuwste versie (14.12) van de driver geïnstalleerd.
Als je research gaat plegen klagen veel mensen over zelfde soort problemen waar na net zoals dit forum super veel onnodige reacties en afkraken de oplossing is versie 14.9 te installeren.

Begrijpend lezen is ook een vak, a.u.b. voordat je commentaar gaat geven lees dan eerst goed!
Nieuwste versie is 14.12
Oudere versie is: 14.9

• darkfujita
Ik ga vandaag de videokaart van een huisgenoot erin doen (hij heeft exact dezelfde) en kijken wat er dan gebeurt.

Als dit niet werkt installeer ik Windows 8.

Als het probleem dan nog steeds niet is verholpen gooi ik memtest eroverheen, om te kijken of het aan de interne rams ligt. Zo niet dan moet het echt aan de videokaart liggen.

Om jullie andere vragen te beantwoorden;
Ja ik heb ook oudere drivers geïnstalleerd gehad; zelfde problemen.
Ja ik heb ook een nvidia kaart erin (oude) en dan heb ik nergens problemen mee.

--- test ronde 1 update ---
Met dezelfde videokaart van huisgenoot; crashte PC weer.

Ben nu bezig met een memtest86
Geef straks een update!

--memtest update--

Geen errors gevonden, test heeft in 45 minuten alles netjes afgerond.

Ik ga nu de CPU testen

[ Voor 20% gewijzigd door darkfujita op 21-02-2015 15:40 ]

Verwijderd

Hoi, wat was nu uiteindelijk het probleem? Was het de GPU?
Ik heb vergelijkbare problemen (screen freeze bij spellen) met een Asus R9 270 2Gb kaart.

Systeem is opgebouwd met:
MSI A88XM-E35
AMD Athlon 4 860K Boxed
Crucial Ballistix Sport 2x4Gb DDR3
Be Quiet 500W System Power7
Asus Radeon R9 270 DirectCU II OC 2Gb

Geheugen getest met memtest64, geen probleem gevonden, ook uitgewisseld met ander systeem, ook met ander geheugen beeld freeze
CPU getest met Prime95, geen issues gevonden
GPU getest met Furmark, geen issues gevonden
Prime95 en Furmark ook gelijktijdig laten draaien, ook dan krijg ik geen beeld freeze.

Systeem is nu 1 week oud, als onderdelen besteld, draaide op windows 8.1 en sinds vandaag op
windows 10.

mvg Henk

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2015 19:53 ]

Pagina: 1