• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 11:15

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik heb een defecte imac 27 inch te koop en iemand wilt deze inruilen voor zijn 450D met kitlens en zijn 600D body met bijbetaling. Daar ik al langer in mijn gedachten had om er eentje aan te schaffen voor mijn werk, vond ik het op zich een mooie deal. Maarja, ik heb er de ballen verstand van :)

Dus ben ik op zoek gegaan naar een koopgids voor de aanschaf van een fotocamera, maar deze zijn veelal voor een nieuwe geschreven, niet waar je op moet letten als je er eentje tweedehands koopt.

Wat ik tot nu toe heb opgestoken is dat ik in ieder geval een laptop mee moet nemen. Rare is dat er niet bij verteld werd waarom lol. Maar ok, klinkt vrij logisch vooralsnog.

Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten. Aantal clicks was ook iets waar ik naar kon kijken. Maar hoe controleer ik een lens of de camera zelf op hardwarefouten?

Iemand die me op weg kan helpen hierin?

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-01 12:43
Ik ga er even vanuit dat je wel een beeld hebt van de camera('s) die je wil ruilen. Begrijp ik het goed dat je één imac wil ruilen voor twee bodies en een kitlens? Ik heb zelf als enthousiasteling nog wat meer bodies, maar als het je eerste is heb je misschien niet direct iets aan twee bodies, tenzij je er één weer wil verkopen.

Er is een enorme hoeveelheid details waar je naar zou kunnen kijken bij een tweedehands body, maar ik zou in ieder geval even kijken op de volgende punten:

Uiterlijke schade
Controleer of er duidelijk geen sprake is van eventuele val- of stootschade. Vooral aan de hoekjes en in de naden zou dit snel op moeten vallen. Lichtelijk schudden zou ook eventuele losse zaken aan het licht moeten brengen hoewel ik hier met Canons nooit last van heb gehad.

Buttons
Loop even alle knopjes en schakelaars na, of ze allemaal ongeveer hetzelfde gevoel hebben en werken.

Werking
Batterij erin, geheugenkaartje erin en klikken. Ik zou zelf even een geheugenkaart meenemen voor het geval dat de verkoper dit niet doet. Vraag hem ook even zeker dat hij een opgeladen batterij meeneemt, dat elimineert meteen een potentiële smoes dat alles zou werken maar de batterij leeg is.

Details
Controleer het lcd scherm, bekijk (icm laptop) of gemaakte testfoto's daadwerkelijk correct op de geheugenkaart komen etc. Als je er een lens op hebt zitten zou ik ook even een testen of het diafragma werkt door in Av-mode een aantal diafragma's in te stellen (f/3.5 tot f/11 ofzo), in de lens kijken en dan de preview button (naast de lens links voorop) indrukken. Daarmee zie je dan het diafragma dichter gaan.

Verder valt er aan de werking van een camera te toetsen denk ik. Als ze er goed uit zien, ze gaan aan en maken een foto, dan zit je in de meeste gevallen wel safe.

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 11:15

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Thanks. Hij wilt beide Canons ruilen voor de defecte iMac. En een van de twee wil ik weer verkopen om zodoende aan een 70-200 lens te komen :)

En nu ik toch in het juiste forum zit...welke lens is redelijk goedkoop, past op de 450D/600D en kan ik zeker een paar honderd meter mee inzoomen?

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-01 18:21
Misschien heb je wat aan de volgende tweakblog The Basics

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
gebruikershaes schreef op maandag 23 februari 2015 @ 01:42:
Misschien heb je wat aan de volgende tweakblog The Basics
:') -momentje..
Alles lijkt helemaal tip top in orde, wat nu ?

Maak liefst een afspraak of je het toestel een week mag proberen om zo te achterhalen of dit toestel bij jou past. Een legitieme eis waarbij je evt schades weet te vermijden.
Right.. dus je koopt via Marktplaats een goedkope camera en wilt hem dan eerst een week 'proberen' :D

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-01 18:21
Daar gaat het toch niet om... Het gaat om het stuk waarin staat waar die op moet letten.

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-01 12:43
Tamron 70-300mm VC heeft met afstand de beste bang for buck. Een ander alternatief zou de Canon 55-250 IS kunnen zijn, die is wat goedkoper maar ook wat minder goed dan de Tamron.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:40
Voor lenzenadvies kun je het beste hier kijken (lees ook vooral de openingspost(s) door): Het grote Canon EF(-S) mount objectieven-topic v2015

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1