Video Rendering PC

Pagina: 1
Acties:

• MaXxXx
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-06-2024
Beste Tweakers,

Ik werd door een vriend gevraagd om een systeem samen te stellen voor videorendering. Hij wil dat het systeem het liefst niet zo veel geluid produceert en dat hij er Sony Vegas of Adobe Premier Pro goed op kan draaien. Ik heb een aardig beginnetje gemaakt, maar ik heb nog een paar vragen over de samenstelling en wanneer er zo'n bedrag besteed gaat worden kan het beter maar meteen goed zijn. :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Video bewerking, films kijken en misschien games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst rond 1200-1300 maar minder is natuurlijk ook altijd fijn :+

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een dvd speler ofzo...

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede videokaart en een stevige processor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb gezien dat de intel 4790k beter kan renderen dan welke processor in het AMD segment dan ook. De r9 290 deed het volgens mij ook beter dan de nvidia kaarten. Als er een stillere versie van de r9 290 beschikbaar is dan hoor ik het graag. :) Ik heb voor de be quiet! Dark Rock Advanced C1 gekozen omdat het volgens mij een van de stilste koelblokken op de markt is een aardig in mijn prijs range valt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het mag geen enorme kast zijn rondt het zelfde formaat als de kast die ik nu heb geselecteerd. Het moet het liefst zo stil mogelijk.

Ga je overklokken?
Ik denk niet dat het verstandig is als mijn vriend op dit systeem gaat overclocken dus, nee

De enige twijfels die ik nog heb is bij de kast (is het stil genoeg/is er iets beters voor de prijs?), de voeding (is het genoeg watt voor dit systeem/is er iets beters voor de prijs?) en het moederbord (Is de chipset goed genoeg voor dit gebruik?)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 332,95€ 332,95
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 76,90€ 76,90
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 284,-€ 284,-
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 100,95€ 100,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,95€ 97,95
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 91,84€ 91,84
1be quiet! Dark Rock Advanced C1€ 45,95€ 45,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 125,95€ 125,95
1Seasonic S12II-Bronze 620W€ 61,95€ 61,95
1Crucial MX100 256GB€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.310,39

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Max

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Welke versie van de applicaties gebruikt hij?
Werkt hij met 1080p materiaal of hoger?
Wat voor soort bestanden importeert en exporteert hij?
Is de output resolutie hetzelfde als het materiaal waar hij mee werkt?
Gebruikt hij veel effecten of blijft het bij een transitie-tje hier en daar?

specs

• MaXxXx
Welke versie van de applicaties gebruikt hij?
Volgens mij van alle software de nieuwste versie.

Werkt hij met 1080p materiaal of hoger?
Ja, maar niet meer dan 1080p

Wat voor soort bestanden importeert en exporteert hij?
Zou ik niet precies weten maar de import is waarschijnlijk het default bestandstype van een go pro.

Is de output resolutie hetzelfde als het materiaal waar hij mee werkt?
Ja, 1080p dus

Gebruikt hij veel effecten of blijft het bij een transitie-tje hier en daar?
Hij is nog heel erg aan het leren maar hij wil een no-limit computer die een aantal jaartes mee gaat.

Max

[ Voor 10% gewijzigd door MaXxXx op 23-02-2015 10:02 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:27

br00ky

Moderator Harde Waren
Je voeding is vrij stevig. Ik zou liever een gold 450W hebben, zoals pricewatch: Seasonic S12G 450W. Kost hetzelfde en levert zelfs met een 290 nog genoeg prik.

• maratropa
  • Niet online
Maxxx, thnx;

Op basis van wat je zegt zou ik zelf overwegen om meer geld in de cpu te stoppen en wat minder in de gpu; als basis een i7 5820k met x99 mobo en ddr4.

Punt is dat met editen en vooral renderen van video die extra cores zeer vaak nuttig zijn, terwijl een snelle dure gpu niet gegarandeerd gebruikt wordt.

Ook verouderen gpu's snel. Als hij nu en in de toekomst een goede snelle basis wil dan is voor dit soort gebruik de extra kosten voor een 2011-3 systeem het waard.

Voorbeeldje met premiere (cs6): Ik was toevallig bezig met een kleine timeline, import, sequence en export allen in 1080p met zelfde framerate, verder wat clips met brightness/contrast effect en wat cross dissolve transities en muziekje er onder;

Als ik exporteer naar een h264 bestand dan zie je mijn 6 cores/12 threads goed gebruikt worden, terwijl mijn gtx 670 2gb maar sporadisch in actie moet komen.

Ik zou zelf een 2dehands gtx 670 van v&a aftrekken, of als je perse nieuw wilt iig iets minder heftig beginnen met een gtx 960 ofzo. Het is veel zinvoller om pas later te evalueren of er echt nut is voor een dure gpu.

Nvidia kaarten support zit al langer in Premiere, terwijl in Vegas AMD kaarten wat meer snelheid voor het geld schijnen te geven. Gebruikt hij de ene meer dan de ander?

specs

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-12 18:41

Dutchredgaming

ICT Beheerder

maratropa schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:32:
[...]
.... of als je perse nieuw wilt iig iets minder heftig beginnen met een gtx 960 ofzo .....

[...]
GTX 960 is nog te duur

Review QNAP TS-230 NAS

• maratropa
  • Niet online
Vind ik ook :) Was maar een voorbeeldje; Als hij de laatste versie van Premiere gebruikt en ook veel met Vegas werkt dan is een AMD kaartje ook te overwegen.

Maar 2dehands gtx 670 2gb voor 100 euro is veel value voor die 100 euro. Nieuw koop je niets voor die prijs met zo veel VRAM bandbreedte.

specs

• MaXxXx
2011 socket gaat het denk ik niet worden je bent 200+ euro meer kwijt en dit was eigenlijk al flink tegen het budget aan. Ook zou je met zo'n setup de game potentie een beetje kwijt raken wat hij toch aardig interessant vindt aangezien ik ook op de pc game. Ook gebruikt hij op het moment geloof ik meer sony vegas. Dit zijn wat statistieken die ik heb gevonden:
AMD Radeon R9 290 : 22 seconds
AMD Radeon R9 290X : 22s
AMD Radeon R9 280 : 23s
AMD Radeon HD 7950B : 24s
AMD Radeon HD 7970 : 24s
AMD Radeon HD 6970 : 34s
AMD Radeon HD 5870 : 35s
NVIDIA GeForce GTX Titan : 38s
NVIDIA GeForce GTX 780 : 39s
NVIDIA GeForce GTX 770 : 45s

NVIDIA lijkt mij dan toch geen beste keuze.

Ook hoorde ik dat die seagate schijf veel geluid produceert ook in een R5, is dat waar? En zo ja wat is een goed stil alternatief, ik dacht wd green maar dat weet ik niet zeker.

Systeem op het moment:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85 Pro4€ 65,95€ 65,95
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 284,-€ 284,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 125,95€ 125,95
1be quiet! Straight Power E9 450W€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.317,44

Max

[ Voor 68% gewijzigd door MaXxXx op 23-02-2015 11:25 ]

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-12 13:16

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

je voeding is aan de prijs, daar kan wel wat van af met een Seasonic S12G 450W.

Zou je even de link kunnen posten van die benchmark? Want we hebben er weinig aan als we niet weten welke benchmark het is. Vermoed iets met OpenCL, gebruikt je vriend dat wel? Ook zie ik daar sowieso dat een R9 280 in dit geval een veel betere bang for buck buck heeft. 1 seconde trager dan een R9 290 en wel mooi 80 euro goedkoper.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05:51

Tribits

Onkruid vergaat niet

AnandTech: The AMD Radeon R9 290 Review, Compute: Sony Vegas Pro 12 Video Render.
Our 3rd compute benchmark is Sony Vegas Pro 12, an OpenGL and OpenCL video editing and authoring package. Vegas can use GPUs in a few different ways, the primary uses being to accelerate the video effects and compositing process itself, and in the video encoding step. With video encoding being increasingly offloaded to dedicated DSPs these days we’re focusing on the editing and compositing process, rendering to a low CPU overhead format (XDCAM EX). This specific test comes from Sony, and measures how long it takes to render a video.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• MaXxXx
Ja dat zag ik ook al maar de computer wordt gebouwd met het oog op de stilte ;) En de straight power serie van Be quiet is volgens mij prima kwaliteit. Dat van die r9 280 had ik mij ook al gerealiseerd maar ik heb het even nagevraagd en hij wil toch liever die 80 euro extra uitgeven (wat niet meer gek veel is op dit bedrag) zodat hij voorlopig niks meer hoeft te vervangen ookal worden de games zwaarder zeg maar.

Is het voor de rest prima?

Max

• maratropa
  • Niet online
Heeft die B85 Pro 4 out of the box ondersteuning voor die 4790K? (heeft ie een recente bios onderhand?)

specs

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Volgens mij wel, anders even navragen. Je hebt minimaal 1.90 nodig meen ik. Maat Haswell is al een tijdje uit, dus de meeste stores hebben die wel met een recentere versie.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• MaXxXx
In deze tabel staat van wel, dus ik neem aan van wel:
http://www.asrock.com/mb/intel/B85%20Pro4/?cat=CPU

En voor de rest zou je die seagate nou wel of niet horen? Zou het dus de moeite waard zijn om zo'n wd green erin te zetten?
Ik heb niet erg veel ervaring met stille builds dus vandaar deze vraag.

Max

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05:51

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik denk eigenlijk dat je die R9 290 een stuk meer gaat horen dan die Seagate HDD en dat een green niet stiller zal zijn. Maar goed, als je die 290 wilt voor de prestaties zal je dat op de koop toe moeten nemen. Aan de andere kant is de R5 een vrij stevige kast, dempt ook nog wel redelijk wat.

BIOS versie 2.10 is nodig voor de 4790k op een B85 Pro4. Die is inmiddels ook alweer een maand of negen oud dus lijkt de kans me vrij klein dat je nog een bord treft met een 2.00 BIOS, maar goed, voor de zekerheid kan je natuurlijk beter even informeren bij de leverancier van keuze.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Hij staat er natuurlijk wel in, maar pas vanaf een bepaalde bios-versie. B85 is origineel voor Haswell CPU's, en kan vanaf een bepaalde bios pas Haswell Refresh CPU's ondersteunen.
En voor de rest zou je die seagate nou wel of niet horen? Zou het dus de moeite waard zijn om zo'n wd green erin te zetten?
Ik heb niet erg veel ervaring met stille builds dus vandaar deze vraag.

Max
Verschil is er wel, maar niet zo groot. Zelf heb ik een 3TB Toshiba HDD, compleet onhoorbaar. En die zit dan ook nog in een externe HDD behuizing. In een geluidsdempende case zal het geluid echt onhoorbaar zijn.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De pricewatch: be quiet! Straight Power E9 450W is helemaal niet zo'n goede voeding en ook veel te duur, daarnaast is die ook EOL en vervangen door de Straight Power 10 serie.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-12 21:41
In het dagelijks gebruik met video vind ik persoonlijk de snelheid van renderen niet het belangrijkst, maar juist de realtime prestaties. Renderen kan ook 's - avonds, terwijl ik slaap, monteren kan dat niet, daarvoor moet ik wakker zijn ;)
Waar ik dus voor koos, juist besparen op een hexa of octa core en dat geld steken in meer werkgeheugen. Dat merk je veel beter tijdens de montage. Met Premiere CC wil je (of inmiddels niet meer?) wel een CUDA kaart, dus NVidia. Dan kun je gebruik maken van hardware versnelling in de NLE.
Ik heb zelf een i7 met 4 cores (3820). Een film van 50 minuten, HD en pak hem beet 14 lagen video en 6 lagen audio duurt ongeveer een uur exporteren zonder compressie, exporteren naar bv H264 duurt drie tot vier uur. Ik heb 64GB werkgeheugen op een SABERTOOTH X79.
4K video kan ik realtime afspelen, en RAW video ook, tot 3 lagen simultaan. Collega's met een core met meer dan vier kernen kunnen alleen maar sneller comprimeren, en dat is dus juist niet van enorm toegevoegde waarde.

• MaXxXx
Hmmm dat klinkt inderdaad ook wel goed.
Stel je zou dit als basis setup nemen:
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 62,-€ 62,-
1be quiet! Straight Power 10 500W€ 82,91€ 82,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 573,55

(2 voedingen aangezezien wanneer je nvidia neemt je wel weg komt met de iets minder zware, maar bij die AMD kaarten zal je waarschijnlijk net te kort schieten met 400 watt.)

Wat zou jij dan aanraden om te halen als je een soort van jou idee gaat doen? Zou het dan ook een goed plan zijn om AMD te nemen? Aangezien die wat goedkopere moederborden aanbieden waar je 64gb ram op kan zetten. Of gaat dat weer ten koste van de realtime prestatie?
-The_Mask- schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:31:
De pricewatch: be quiet! Straight Power E9 450W is helemaal niet zo'n goede voeding en ook veel te duur, daarnaast is die ook EOL en vervangen door de Straight Power 10 serie.
Is de Straight Power 10 serie dan wel degelijk? Ik zie dat je 'm hebt gereviewed, vindt jij hem stil genoeg voor wat 't beloofd?

Max

[ Voor 10% gewijzigd door MaXxXx op 23-02-2015 18:47 ]

• NMNN
Ik kan niet spreken over AMD, zowel als platform als videokaarten. Ik ben nog geen editor tegengekomen die er mee werkt, hoewel ze er waarschijnlijk wel zijn. Veruit de meesten beperken zich tot Apple wat dat betreft, en volgens mij gebruiken die AMD videokaarten in sommige modellen.
Om het simpel te zeggen, een budget van minder dan 1500 euro is niet veel voor een videomachine, maar zeker wel te doen. Wat ik je adviseer is om je niet blind te staren op cores, die geven je niet heel veel winst bij het realtime gebruik.
Een SSD is zeker aan te raden, en dan met name voor je werkbestanden, al dan niet vergezeld van veel werkgeheugen. Er valt zelfs wat voor te zeggen om een traditionele schijf voor je C: te nemen en een grote SSD voor je bestanden (als budget een issue is!)
Bij een videomachine zijn de bestanden meestal het zwaarst/grootst en die moet je ergens kwijt en je moet er snel bij kunnen. Iedere i7 is wat dat betreft voldoende en de meeste videokaarten vreten uit hun neus bij de montage. Geheugen en opslag dus.
edit: met 32GB, of zelf 16GB werkgeheugen kom je ook al een heel eind hoor. Zeker met GoPro materiaal.

[ Voor 4% gewijzigd door NMNN op 23-02-2015 19:17 ]

• maratropa
  • Niet online
NMNN schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:55:
In het dagelijks gebruik met video vind ik persoonlijk de snelheid van renderen niet het belangrijkst, maar juist de realtime prestaties. Renderen kan ook 's - avonds, terwijl ik slaap, monteren kan dat niet, daarvoor moet ik wakker zijn ;)
Waar ik dus voor koos, juist besparen op een hexa of octa core en dat geld steken in meer werkgeheugen. Dat merk je veel beter tijdens de montage. Met Premiere CC wil je (of inmiddels niet meer?) wel een CUDA kaart, dus NVidia. Dan kun je gebruik maken van hardware versnelling in de NLE.
Ik heb zelf een i7 met 4 cores (3820). Een film van 50 minuten, HD en pak hem beet 14 lagen video en 6 lagen audio duurt ongeveer een uur exporteren zonder compressie, exporteren naar bv H264 duurt drie tot vier uur. Ik heb 64GB werkgeheugen op een SABERTOOTH X79.
4K video kan ik realtime afspelen, en RAW video ook, tot 3 lagen simultaan. Collega's met een core met meer dan vier kernen kunnen alleen maar sneller comprimeren, en dat is dus juist niet van enorm toegevoegde waarde.
Nouja, het is nogal persoonlijk. De 1 vind wachten niet erg en de ander wel. Lastig idd om over te adviseren..

Maar premiere is ook bijv tijdens het editen zeer goed ge-thread, ook daar heb je wat aan 6 cores. Mits genoeg ram natuurlijk ;)

In Premiere CC en CC 2014 zit OpenCL support voor AMD kaarten die naar ik hoor practisch even compleet is als de CUDA support.. Ik zou zelf wel nog naar Nvidia neigen maar als je veel met Vegas werkt dan is AMD natuurlijk interessanter..

Pech is dat ie ook flink wil gamen en dus meer gpu nodig heeft dan dat alleen het editen vereist..

specs

• NMNN
maratropa schreef op maandag 23 februari 2015 @ 19:17:
[...]

Nouja, het is nogal persoonlijk. De 1 vind wachten niet erg en de ander wel. Lastig idd om over te adviseren..

Maar premiere is ook bijv tijdens het editen zeer goed ge-thread, ook daar heb je wat aan 6 cores. Mits genoeg ram natuurlijk ;)

In Premiere CC en CC 2014 zit OpenCL support voor AMD kaarten die naar ik hoor practisch even compleet is als de CUDA support.. Ik zou zelf wel nog naar Nvidia neigen maar als je veel met Vegas werkt dan is AMD natuurlijk interessanter..

Pech is dat ie ook flink wil gamen en dus meer gpu nodig heeft dan dat alleen het editen vereist..
Maar als budget een issue is, waarom dan zoveel cores? Welke winst wordt daarmee gemaakt? Dan liever meer RAM. En in Premiere wordt je realtime prestatie vooral bepaald door je schijven of de mogelijkheid tot bufferen in het geheugen. Van meer cores alleen wordt een timeline niet sneller.
En daarnaast, een videomachine en een gamebak, dat zijn echt twee heel verschillende machines, dat maakt het advies pas echt lastig!

• maratropa
  • Niet online
NMNN schreef op maandag 23 februari 2015 @ 19:21:
[...]

Maar als budget een issue is, waarom dan zoveel cores? Welke winst wordt daarmee gemaakt? Dan liever meer RAM. En in Premiere wordt je realtime prestatie vooral bepaald door je schijven of de mogelijkheid tot bufferen in het geheugen. Van meer cores alleen wordt een timeline niet sneller.
En daarnaast, een videomachine en een gamebak, dat zijn echt twee heel verschillende machines, dat maakt het advies pas echt lastig!
Dat bedoel ik, mee eens hoor; nu moet ie concessies doen door z'n relatief dure gpu. Sneller exporteren lijkt me wel degelijk een pluspunt/winst van meer cores, maar zoals je al aanhaalde, dat is wel subjectief.

Ik ging een beetje uit van zijn omschrijving van het werk (beginner) en dan neem ik aan dat hij met 16GB al een heel eind komt, de vraag is of bijv. 32gb meteen al zinvol is..

specs

• NMNN
32GB is waarschijnlijk te veel. GoPro is H264 dus een snelle CPU voegt dan zeker toe en totale opslag wordt weer minder relevant.
Maar 16GB zou ik wel als minimum aanhouden, en een SSD'tje ernaast puur voor materiaal.

Verwijderd

Dat je voor video-rendering een zware PC nodig hebt is een myth. Het belangrijkste voor mij blijft een super goeie gekalibreerde scherm.
Hier is een test die ik zelf heb gedaan met UHD materiaal die maar liefst een bitrate van 750MB/s had. In Adobe Premiere Pro CC 2014 natuurlijk.

- Output File: E:\1 Min 4K test.mp4
- Preset Used: Custom
- Video: 3840x2160 (1,0), 24 fps, Progressive, 00:01:00:00
- Audio: AAC, 320 kbps, 48 kHz, Stereo
- Bitrate: CBR, Target 20,00 Mbps
- Encoding Time: 00:02:59

Ja, dames en heren dat is een 1:3 ratio voor een UHD video (colorgrading en audio) met 20Mb/s bitrate (dit is ongeveer wat Youtube/Netflix 4K gebruiken)

Huidige setup (4 jaar oude cpu overclocked op 3.8Ghz) :)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 760 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P7P55D-E€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 289,99€ 289,99
2WD Blue WD10EALX, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Carbide SPEC-03 Red Led€ 59,80€ 59,80
1LG IPS277L-BN Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Seidon 120V€ 38,45€ 38,45
2Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1333C9€ 34,26€ 68,52
1Corsair CX750M€ 92,06€ 92,06
1Samsung 840 series 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 548,82

• maratropa
  • Niet online
Het is natuurlijk gevaarlijk om op basis van jouw eigen workflow en media algemene conclusies te trekken. :)
Er zijn zo veel parameters van invloed. En zoals NMNN al noemt, je hebt de interactiviteit tijdens het editen, en anderzijds het exporteren/renderen.

specs

• NMNN
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2015 @ 20:32:
Dat je voor video-rendering een zware PC nodig hebt is een myth.
Gebaseerd op? En over welk aspect heb je het dan? Renderen? Dat kan ook op iPhone inderdaad, dan wacht je wat langer. Maar realtime afspelen van R3D, RAW of ARRI? Daar heb je wel de power voor nodig. Youtube en Netflix zijn wat dat betreft slechte voorbeelden.

Het is overigens duidelijk dat OP geen ARRI gaat bewerken hoor, maar dit is een reactie op Sebas.

[ Voor 11% gewijzigd door NMNN op 23-02-2015 20:58 ]

Verwijderd

NMNN schreef op maandag 23 februari 2015 @ 20:56:
[...]

Gebaseerd op? En over welk aspect heb je het dan? Renderen? Dat kan ook op iPhone inderdaad, dan wacht je wat langer. Maar realtime afspelen van R3D, RAW of ARRI? Daar heb je wel de power voor nodig. Youtube en Netflix zijn wat dat betreft slechte voorbeelden.

Het is overigens duidelijk dat OP geen ARRI gaat bewerken hoor, maar dit is een reactie op Sebas.
Ik kan R3D 6K (6144x3160) zonder problemen afspelen in R3D player _/-\o_
Maarja als MaXxXx dat budget had, was hij hier niet in het eerste geval :D

knip, alleen nuttige plaatjes, dank u

[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 24-02-2015 10:06 ]

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2015 @ 21:22:
[...]

Ik kan R3D 6K (6144x3160) zonder problemen afspelen in R3D player _/-\o_
Maarja als MaXxXx dat budget had, was hij hier niet in het eerste geval :D

[afbeelding]
Gewoon benieuwd, is dat op full res instelling? Als je een clip in RED Player laadt dan staat hij standaard op 1/8 res oid, dat is natuurlijk niet zo zwaar.

Maar die player is GPU versneld en jij hebt een recente zware high end gpu met 4GB ;)

Red 6K op full res loopt bijv. niet lekker op m'n 670 met 2Gb. 1/2 werkt nog wel ok.

specs

Verwijderd

maratropa schreef op maandag 23 februari 2015 @ 23:06:
[...]

Gewoon benieuwd, is dat op full res instelling? Als je een clip in RED Player laadt dan staat hij standaard op 1/8 res oid, dat is natuurlijk niet zo zwaar.

Maar die player is GPU versneld en jij hebt een recente zware high end gpu met 4GB ;)

Red 6K op full res loopt bijv. niet lekker op m'n 670 met 2Gb. 1/2 werkt nog wel ok.
Ja 1/1 maar hij wilt niet helemaal bufferen (geen idee waarom) dus na 2-3 secs stopt hij weer om te bufferen.
Tijdens playback geen framedrops :P

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2015 @ 23:11:
[...]

Ja 1/1 maar hij wilt niet helemaal bufferen (geen idee waarom) dus na 2-3 secs stopt hij weer om te bufferen.
Tijdens playback geen framedrops :P
Hij speelt soepel als hij uit het RAM speelt, dus je moet hem meer RAM geven onder preferences in de player. (Ik dacht eerst dat het over VRAM ging) Als ik RAM op 24GB zet dan speelt hij redelijk goed een korte 6k fullres clip af, ook met een gtx 670 met 2gb. Als je realtime naar je RAM wilt streamen dan moet je cpu dat wel aankunnen.

Om niet te veel offtopic te gaan, dit sluit wel weer aan bij NMNN's opmerking over dat je zeker niet te weinig RAM wilt hebben. :)

Edit:

Ja die clip heb ik hier ook ;) Niet leip veel raw 6k footage beschikbaar 8)7 :>

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 23-02-2015 23:34 ]

specs

Verwijderd

maratropa schreef op maandag 23 februari 2015 @ 23:31:
[...]

Hij speelt soepel als hij uit het RAM speelt, dus je moet hem meer RAM geven onder preferences in de player. (Ik dacht eerst dat het over VRAM ging) Als ik RAM op 24GB zet dan speelt hij redelijk goed een korte 6k fullres clip af, ook met een gtx 670 met 2gb. Als je realtime naar je RAM wilt streamen dan moet je cpu dat wel aankunnen.

Om niet te veel offtopic te gaan, dit sluit wel weer aan bij NMNN's opmerking over dat je zeker niet te weinig RAM wilt hebben. :)
Yep mijn volle 8GB wordt gebruikt. Dus ik zelf zou voor de pricewatch: Kingston HyperX Savage HX324C11SRK2/16 gaan. Kan je later uitbreiden naar 32GB.

Download-linkje om het zelf uit te testen.Hij is precies 10 secs ;)
http://www.mediafire.com/...shld/NF%206K%20Dragon.rar

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2015 23:39 ]

• Marsmillo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-12 22:07
Ikzelf prefereer ook soepeler monteren dan sneller uitrenderen. Dus mijn beperkte input in dit topic zou zijn als er keuzes gemaakt moeten worden (wat wel het geval zal zijn met dit budget) je beter kiest om die vlotte playback tijdens montage te behouden. Werkt gewoon veel leuker en dat renderen is toch het saaie deel die je s'nachts doet of op momenten dat je je computer niet gebruikt.

Verwijderd

Marsmillo schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 01:42:
Ikzelf prefereer ook soepeler monteren dan sneller uitrenderen. Dus mijn beperkte input in dit topic zou zijn als er keuzes gemaakt moeten worden (wat wel het geval zal zijn met dit budget) je beter kiest om die vlotte playback tijdens montage te behouden. Werkt gewoon veel leuker en dat renderen is toch het saaie deel die je s'nachts doet of op momenten dat je je computer niet gebruikt.
+1

Mensen doen alsof ze een tv-zender zijn die elke dag 24/7 videos moet maken. Terwijl ze misschien alleen wat 1080P gamefootage willen uploaden op YouTube. Meeste PC's kunnen nu dat in een 1:1 tijdratio of beter renderen (dat wilt zeggen een vid van 10 mins duurt 10 mins om te renderen)

Eigenlijk is er tegenwoordig 0 % verschil tussen een goeie workstation en een goeie gamingbak. Zorg dus voor een sterke cpu (het liefst een K-versie voor overclock) en een goeie GPU (2de hands R9 290 beste bang for buck)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2015 02:26 ]

• maratropa
  • Niet online
0.0000%? ;) Dat je met de meeste game pc's prima kunt videobewerken lijkt me duidelijk. Een trage interface is vervelend, erger ik me ook dood aan, maar voor het bewerken van HD materiaal waar de TS het over heeft heb je met een beetje up to date cpu, 8gb, een SSD om van te werken en een instap videokaart al een rappe werkervaring.

Maar als je puur voor videobewerken een pc maakt dan maak je wel wat andere keuze's. Een r9 290 zal vaak overkill zijn, dat geld kan ook eerst naar ram, ssd's of cpu bijv.

Maar met dit budget en game eisen is het idd gewoon een game-pc ;)

specs

• Marsmillo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-12 22:07
Je kan ook altijd een proxy workflow gaan toepassen. Ja ook met je HD (GoPro H264) materiaal kan dat voordelen opleveren. Nu denk ik wel niet dat dit nodig zal zijn met het besproken systeem, maar het is ook altijd een optie.

• MaXxXx
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2015 @ 23:32:
[...]

Yep mijn volle 8GB wordt gebruikt. Dus ik zelf zou voor de pricewatch: Kingston HyperX Savage HX324C11SRK2/16 gaan. Kan je later uitbreiden naar 32GB.

Download-linkje om het zelf uit te testen.Hij is precies 10 secs ;)
http://www.mediafire.com/...shld/NF%206K%20Dragon.rar
Het ram geheugen staat op 2.4ghz geclocked. Ik heb altijd gehoord dat de clock snelheden op ram niet zoveel impact hebben maar is er bij video bewerken dan wel een verschil te merken?

Ik heb nu dit samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 75,09€ 75,09
1Asus R9280X-DC2-3GD5€ 255,-€ 150,-
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 96,74€ 96,74
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,90€ 104,90
2Kingston HyperX Beast HX324C11T3K2/16€ 131,89€ 263,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.336,11

De kaart zal dan 2e hands aangeschaft worden voor rond de 150 euro. Enige waar ik nu vragen over heb:
1. Is het moederbord degelijk?
2. Er staat dat 2400 mhz wordt behaald met OC (overclock) wat houdt dat in?
3. Zou de Cpu ook wat goedkoper kunnen dat je inlevert op de render tijd maar niet op de werkervaring?

Max

[ Voor 73% gewijzigd door MaXxXx op 24-02-2015 16:10 ]

Verwijderd

MaXxXx schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 15:36:
[...]

Het ram geheugen staat op 2.4ghz geclocked. Ik heb altijd gehoord dat de clock snelheden op ram niet zoveel impact hebben maar is er bij video bewerken dan wel een verschil te merken?

Ik heb nu dit samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 75,09€ 75,09
1Asus R9280X-DC2-3GD5€ 255,-€ 150,-
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 96,74€ 96,74
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,90€ 104,90
2Kingston HyperX Beast HX324C11T3K2/16€ 131,89€ 263,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.336,11

De kaart zal dan 2e hands aangeschaft worden voor rond de 150 euro. Enige waar ik nu vragen over heb:
1. Is het moederbord degelijk?
2. Er staat dat 2400 mhz wordt behaald met OC (overclock) wat houdt dat in?
3. Zou de Cpu ook wat goedkoper kunnen dat je inlevert op de render tijd maar niet op de werkervaring?

Max
1) Ja of deze nemen mensen ook vaak: pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5
2) Ram omdat het maar tientje duurder is en veel sneller (waarom niet)
3) Ja kan: pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed (maar straks krijg je weer spijt)

• MaXxXx
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 16:35:
[...]

1) Ja of deze nemen mensen ook vaak: pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5
2) Ram omdat het maar tientje duurder is en veel sneller (waarom niet)
3) Ja kan: pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed (maar straks krijg je weer spijt)
Dank voor de snelle reactie, maar dat bordje is niet compatible met 2400mhz. En, ja, je hebt gelijk dat wanneer je zoveel geld er in steekt dat die 100 euro extra ook niet echt meer gaat hakken op het budget en er alleen maar spijt van kan komen.

Nu alleen nog de vraag:
Hoe zit het met de installatie van dat ram geheugen? Moet er nog wat extra aandacht aan worden besteed of is het gewoon plug 'n play?
En denken jullie dat deze build goed is als je kijkt naar de eisen? (Dus zal dit een stil en krachtig (genoeg) systeem zijn?)

• maratropa
  • Niet online
Die 4790K is de snelste cpu op dat socket dus dat lijkt me niet iets om bezorgd over te zijn.. :)

Ik denk alleen, moet je nu al die 130 piek uitgeven aan 16GB extra, met de mogelijkheid dat dit vooralsnog beperkt nut heeft? (voor naar jouw zeggen een beginner met HD materiaal) Aangezien het zo makkelijk te upgraden is kan de gebruiker ook eerst eens kijken of het naar wens werkt met 16GB.

specs

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-12 19:19
Ik wil je topic niet inpikken, maar ben zelf ook een beetje aan het rond kijken voor een nieuwe PC om GoPro materiaal te editten. Zelf heb ik enkele lijstjes gemaakt met een i5 een i5k en een i7k.
In eerste instantie wilde ik voor de i7k gaan omdat die de meeste cores en de hoogste snelheid per core heeft.

Uiteindelijk dacht ik, ik gebruik de machine niet 24/7 en ik ben geen uber pro. Dus kan misschien verder kijken dan de top of the line. Vandaar ook een i5 en een i5k lijstje. Uiteindelijk denk ik toch weer aan de i7k omdat hij in mijn lijstjes tussen de 50 en 100 euro max duurder is. (50 euro duurder dan een i5 icm OC bord, 100 euro duurder dan een i5 met cheap OC bord of een H85 bord)
En met deze kosten denk ik dat de winst positief staat ten opzichte van de kosten.

Kwa geheugen denk ik met 16gb te beginnen (2x 8) zodat ik later nog eens 2x 8 gb kan toevoegen. 16 is voor mij werkbaar omdat ik nu met 8gb werk.

Kwa geheugen kan je misschien iets goedkoper uit met; (echter niet op 2,4GHz)
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU

Kwa koeler denk ik zelf aan;
pricewatch: Scythe Mugen 4
of
pricewatch: Scythe Mugen MAX
Cheaper, maar ik ken jou model niet, dus mogelijk is die van jou duurder maar stiller.

Deze info is puur bedoeld als ondersteuning voor je keuzes :-) Omdat we beide ongeveer naar het zelfde zoeken.

Verwijderd

RedRayMann schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 18:17:
Ik wil je topic niet inpikken, maar ben zelf ook een beetje aan het rond kijken voor een nieuwe PC om GoPro materiaal te editten. Zelf heb ik enkele lijstjes gemaakt met een i5 een i5k en een i7k.
In eerste instantie wilde ik voor de i7k gaan omdat die de meeste cores en de hoogste snelheid per core heeft.

Uiteindelijk dacht ik, ik gebruik de machine niet 24/7 en ik ben geen uber pro. Dus kan misschien verder kijken dan de top of the line. Vandaar ook een i5 en een i5k lijstje. Uiteindelijk denk ik toch weer aan de i7k omdat hij in mijn lijstjes tussen de 50 en 100 euro max duurder is. (50 euro duurder dan een i5 icm OC bord, 100 euro duurder dan een i5 met cheap OC bord of een H85 bord)
En met deze kosten denk ik dat de winst positief staat ten opzichte van de kosten.

Kwa geheugen denk ik met 16gb te beginnen (2x 8) zodat ik later nog eens 2x 8 gb kan toevoegen. 16 is voor mij werkbaar omdat ik nu met 8gb werk.

Kwa geheugen kan je misschien iets goedkoper uit met; (echter niet op 2,4GHz)
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU

of
Cheaper, maar ik ken jou model niet, dus mogelijk is die van jou duurder maar stiller.

Deze info is puur bedoeld als ondersteuning voor je keuzes :-) Omdat we beide ongeveer naar het zelfde zoeken.
Heb je pricewatch: GoPro Hero 4 Black

• RedRayMann
Nee, ik heb de pricewatch: GoPro HERO3+ Black Edition

Maar gebruik de camera veel (skydiven/airsoft/pretparken/vakanties) en ga er van uit dat ik de komende jaren de camera nog veel meer ga gebruiken met een mogelijke update (een tweede hero3+ BE of een 4 of tegen die tijd de 5 :) )
Mijn streven is om de pc minimaal 5 jaar te gebruiken zonder updates, eventueel dan extra ram of andere GPU (Nu de pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB Boost OC GDDR5 Vapor-X Boost die ik over zet) En wat de pc tegen die tijd aan kan en nog waard is moet ik dan bepalen. Mijn Core2Duo van 6 a 7 jaar oud met 8gb ram is net te traag om te werken met Premiere Pro en After Effects met 720p materiaal. Ik moet opletten hoe ik mijn workflow gebruik om leuk en werkbaar te kunnen editten. Het is werkbaar, maar niet optimaal. Een i7k (non-oc) is een overkill in eerste instantie, maar hoop er toch heel lang veel plezier van te kunnen hebben. En dat voor 50 euro meer dan de i5K die ik wel wil OC-en of 100 euro meer dan de i5 die ik niet kan OC-en :)

Maar dit is niet mijn topic en moet helaas nog ff wachten tot ik iets kan aanschaffen ivm de financiën.

Verwijderd

RedRayMann schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 18:42:
[...]

Nee, ik heb de pricewatch: GoPro HERO3+ Black Edition

Maar gebruik de camera veel (skydiven/airsoft/pretparken/vakanties) en ga er van uit dat ik de komende jaren de camera nog veel meer ga gebruiken met een mogelijke update (een tweede hero3+ BE of een 4 of tegen die tijd de 5 :) )
Mijn streven is om de pc minimaal 5 jaar te gebruiken zonder updates, eventueel dan extra ram of andere GPU (Nu de pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB Boost OC GDDR5 Vapor-X Boost die ik over zet) En wat de pc tegen die tijd aan kan en nog waard is moet ik dan bepalen. Mijn Core2Duo van 6 a 7 jaar oud met 8gb ram is net te traag om te werken met Premiere Pro en After Effects met 720p materiaal. Ik moet opletten hoe ik mijn workflow gebruik om leuk en werkbaar te kunnen editten. Het is werkbaar, maar niet optimaal. Een i7k (non-oc) is een overkill in eerste instantie, maar hoop er toch heel lang veel plezier van te kunnen hebben. En dat voor 50 euro meer dan de i5K die ik wel wil OC-en of 100 euro meer dan de i5 die ik niet kan OC-en :)

Maar dit is niet mijn topic en moet helaas nog ff wachten tot ik iets kan aanschaffen ivm de financiën.
Als je moet afwachten, ga dan voor een Skylake-K CPU die uitkomt in herft/eind 2015.
Tot dan speel je videos af in 1/2 of 1/4 (dual core is genoeg voor 1080P)

• MaXxXx
RedRayMann schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 18:17:
of

Zeker stiller kijk maar: http://nl.hardware.info/r...sultaten-geluidsproductie

Maar hij is bij lage fanspeeds wel iets van 10 C warmer, maar dat is voor mij geen probleem als je bedenkt hoe stil het gaat worden :P
maratropa schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 17:38:
Die 4790K is de snelste cpu op dat socket dus dat lijkt me niet iets om bezorgd over te zijn.. :)

Ik denk alleen, moet je nu al die 130 piek uitgeven aan 16GB extra, met de mogelijkheid dat dit vooralsnog beperkt nut heeft? (voor naar jouw zeggen een beginner met HD materiaal) Aangezien het zo makkelijk te upgraden is kan de gebruiker ook eerst eens kijken of het naar wens werkt met 16GB.
Nu je het zegt kan ik dat inderdaad beter doen. 32gb leek mij in eerste instantie ook een beetje overkill.
Ik zal het lijstje aan hem doorgeven en alvast veel dank voor de hulp heb weer aardig wat geleerd vandaag :D

Verwijderd

MaXxXx schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 19:29:
[...]

Zeker stiller kijk maar: http://nl.hardware.info/r...sultaten-geluidsproductie

Maar hij is bij lage fanspeeds wel iets van 10 C warmer, maar dat is voor mij geen probleem als je bedenkt hoe stil het gaat worden :P

[...]

Nu je het zegt kan ik dat inderdaad beter doen. 32gb leek mij in eerste instantie ook een beetje overkill.
Ik zal het lijstje aan hem doorgeven en alvast veel dank voor de hulp heb weer aardig wat geleerd vandaag :D
Lmao dus je gaat toch voor 32GB ipv betere CPU? 8)7
Ik render/playback hier 4K footage met 8GB en dat gaat prima.

• RedRayMann
Ik had nog geen bronnen, tnx voor het linkje!
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 19:01:
Als je moet afwachten, ga dan voor een Skylake-K CPU die uitkomt in herft/eind 2015.
Tot dan speel je videos af in 1/2 of 1/4 (dual core is genoeg voor 1080P)
Wat bedoel je met "1/2 of 1/4"? Cores/Threats?

Ben bang dat de Skylake erg duur gaat worden, dat icm de DDR4. Misschien is er tegen die tijd wel een leuk "upgrade" setje te koop of een V&A. Maar denk dat de vraag naar de 4790k toch blijft en daarom niet ineens stukken goedkoper gaat worden.

Verwijderd

RedRayMann schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 20:14:
[...]

Ik had nog geen bronnen, tnx voor het linkje!

[...]

Wat bedoel je met "1/2 of 1/4"? Cores/Threats?

Ben bang dat de Skylake erg duur gaat worden, dat icm de DDR4. Misschien is er tegen die tijd wel een leuk "upgrade" setje te koop of een V&A. Maar denk dat de vraag naar de 4790k toch blijft en daarom niet ineens stukken goedkoper gaat worden.
1/2 resolutie want je GoPro schiet in 4096x2160 (Cinema 4K). Je arme dual core cpu kan dat niet aan (alhoewel tvs hebben ook dual cores en die spelen wel 4k af)

Ik ben ook van plan om dit jaar te upgraden en dan wacht ik liever nieuwe dingen af, ik ga toch geen 1 jaar oude 4790K kopen ;)

• MaXxXx
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 20:01:
[...]

Lmao dus je gaat toch voor 32GB ipv betere CPU? 8)7
Ik render/playback hier 4K footage met 8GB en dat gaat prima.
Ik weet niet wat er hier zo grappig is... Ik zeg dat ik eerst maar voor 16GB ga en dan wel kijk of dat genoeg is. En een beter CPU dan de 4790k is gewoon buiten het budget.

Verwijderd

MaXxXx schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 22:25:
[...]

Ik weet niet wat er hier zo grappig is... Ik zeg dat ik eerst maar voor 16GB ga en dan wel kijk of dat genoeg is. En een beter CPU dan de 4790k is gewoon buiten het budget.
Oh dus je gaat wel voor de 4790K :)
Was beetje onduidelijk of je een goedkopere cpu ging kiezen om zo 32GB te kopen.

Ga je die 4790K nog overclocken?
Hier kan je guide lezen/vragen stellen: Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1
Pagina: 1